Anul trecut, 80% din vânzările de mașini noi din Norvegia au fost electrice, ceea ce plasează țara în fruntea tranziției către aceste vehicule. De asemenea, Norvegia a devenit și punctul preferat de cercetători pentru a studia ce înseamnă revoluția vehiculelor electrice pentru mediu, oameni și viață în general. Țara va pune capăt vânzărilor de mașini cu motor cu combustie internă în 2025.

New York Times explică faptul că aerul din Oslo, capitala Norvegiei, este în mod măsurabil mai curat, iar orașul este, de asemenea, mai liniștit, pe măsură ce vehiculele mai zgomotoase pe benzină și diesel sunt eliminate. De altfel, emisiile de gaze cu efect de seră din Oslo au scăzut cu 30% din 2009. În același timp, nu a existat un șomaj în masă în rândul lucrătorilor din benzinării, iar rețeaua electrică nu a intrat în colaps.

Norvegia a început să promoveze vehiculele electrice în anii ‘90 pentru a sprijini Think, un start-up autohton de vehicule electrice pe care Ford Motor l-a deținut timp de câțiva ani. Vehiculele alimentate cu baterii au fost scutite de taxe pe valoare adăugată și de import, dar și de taxe de autostradă. De asemenea, guvernul a ajutat la construcția stațiilor de încărcare rapidă, crucială într-o țară aproape la fel de mare ca și California, cu doar 5,5 milioane de locuitori. Datorită acestor politici, Norvegia a depășit încă din 2019 obiectivul ca 50% dintre vânzările de mașini noi să fie electrice, etapă pe care Administrația Biden dorește să o atingă până în 2030. Astfel, Tesla a devenit marca auto vândută cel mai bine în Norvegia (30% cotă de piață).

De asemenea, nivelurile de oxizi de azot, produse secundare ale arderii benzinei și motorinei care provoacă smog (ceață combinată cu fumul industrial) și care duc la astm și alte afecțiuni, au scăzut brusc odată cu creșterea numărului de vehicule electrice. Cu toate acestea, au fost depistate și probleme care au apărut după achiziția în masă a mașinilor electrice. 

În aerul din Oslo se regăsesc niveluri nesănătoase de particule microscopice generate parțial de abraziunea anvelopelor și a asfaltului. Vehiculele electrice, care reprezintă aproximativ o treime din vehiculele înregistrate în oraș, dar o proporție mai mare din trafic, pot chiar agrava această problemă. Oficialii responsabili cu calitatea aerului au explicat că “sunt într-adevăr mult mai grele decât mașinile cu motor cu combustie internă, ceea ce înseamnă că provoacă mai multă abraziune”.

Există, desigur, și probleme, inclusiv încărcătoare nesigure și așteptări lungi în perioadele de cerere mare. De asemenea, o altă problemă persistentă este găsirea unui loc în care să fie conectate mașinile la priză, mai ales în cartierele de blocuri. Vehiculele electrice fac parte dintr-un plan mai amplu al orașului Oslo de a-și reduce emisiile de dioxid de carbon la aproape zero până în 2030. De asemenea, toate autobuzele orașului vor fi electrice până la sfârșitul anului.

Sursă: New York Times

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday