The Guardian explică faptul că dacă în secolul trecut, principala amenințare la adresa balenelor era vânătoarea, acum este traficul oceanic. Dacă vânătoarea de balene a fost interzisă în majoritatea țărilor în anii ‘80, problema traficului naval nu face decât să se agraveze, în condițiile în care numărul de vapoare a crescut de patru ori între 1992 și 2012. Autorii unui studiu recent au arătat că traficul a luat amploare chiar și în zonele protejate, de exemplu în jurul Hebridelor interioare ale Scoției, unde trăiesc marsuini (balene mici dințate).

Canadian Wildlife Federation, un ONG pentru protejarea faunei, a extrapolat datele din mai multe studii regionale și a avertizat că anual, mii sau chiar zeci de mii de balene riscă să fie lovite de ambarcațiuni. Unele dintre ele mor pe loc, altele rămân cu răni grave sau cu cozile și aripioarele rupte. 

Până în prezent, pentru a proteja balenele au fost recomandate două soluții: redirecționarea traficului departe de habitatul balenelor și impunerea restricțiilor de viteză, de până la 18 km/oră. Numai că acestea două nu sunt întotdeauna respectate. De aceea, în 2020 Universitatea din California a inițiat un proiect-pilot în canalul Santa Barbara. Activitatea balenelor este monitorizată cu diverse instrumente, iar datele sunt trimise căpitanilor de nave, cărora li se amintește să reducă viteza.

Rezultatele arată că din 2019 în 2022, procentul vapoarelor care respectă restricțiile a crescut de la 46% la 61,5%. Totuși, cercetătorii universității atrag atenția că nicio viteză nu poate fi considerată cu adevărat sigură, în condițiile în care o balenă are mai multe șanse să moară dacă e lovită de un vapor mai mare decât de o ambarcațiune mică, deși ambele circulă cu aceeași viteză. Astfel, echipa consideră că este necesară implementarea zonelor de excludere totală a navigației.

O altă modalitate prin care se încearcă reducerea acestui risc este folosirea softurilor de detecție timpurie. Woods Hole Oceanographic Institution din Massachusetts a lansat un soft care, cu ajutorul camerelor termice montate pe nave, detectează mișcările balenelor și trimite un avertisment când anticipează un posibil impact. În acest fel, marinarii au mai mari șanse și mai mult timp să facă manevrele de evitare.

Pentru moment, softul are o rază de detecție de patru metri, suficientă în cazul navelor mici, dar dezvoltatorii spun că ar fi nevoie de una de până la patru kilometri, pentru ca și marile cargouri, de exemplu, să aibă timp să facă manevrele.â

Analiza integrală pe The Guardian

Foto: Angela Perryman,  | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday