Analiză FT. Tranziția Europei la mașinile electrice este amenințată de deficitul de litiu, componenta cheie a bateriei acestora. În următorii zece ani cererea fabricilor europene va crește de cinci ori, depășind de două ori oferta.

Analiza Financial Times pornește de la proiectarea planului Uniunii Europene de a interzice vânzările de mașini noi pe benzină și diesel până în 2035. Acest lucru înseamnă că până în 2030 cererea de litiu a uzinelor europene de automobile va crește până la 550 de mii de tone pe an. În același timp, sărăcia în litiu a Europei nu va permite o producție anuală mai mare de 200 de mii de tone din acest metal.

Problema aprovizionării a fost evidențiată de cel mai mare producător de litiu din lume, Albemarle (cu sediul în SUA), care a renunțat la planurile de a extrage litiu din Europa, pentru că nu a găsit un zăcământ suficient de bogat care să fie viabil din punct de vedere comercial.

În prezent, Europa nu produce litiu la calitatea necesară pentru baterii, iar China furnizează 44% din resursa de litiu, dar controlează 60% din oferta mondială de litiu procesat. Fără o sursă autohtonă pentru baterii, grupurile auto europene ar putea avea dificultăți majore să concureze în producția de mașini electrice cu China.

Acest lucru a determinat unele grupuri auto europene de top să investească în proiecte locale de prospectare a resurselor de litiu dar, mai arată FT, “succesul este departe de a fi asigurat, din cauza proceselor complicate de extracție”, ce implică costuri mult mai mari în Europa.

Deși Comisia Europeană este conștientă de aceste probleme, trebuie să abordeze obstacolele birocratice, cum ar fi procedurile dificile de procesare a permiselor, precum și rezistența politică locală la orice tip de proiect minier. Ft arată că pot trece ani până la obținerea unor autorizațiile de mediu, iar UE dorește să impună un termen de 24 de luni pentru a rezolva această problemă.

Analiza integrală pe FT

Foto: Dashark | Dreamstime.com

Folosim cookies