Miniștrii Transporturilor din Cehia, Germania, Italia, Polonia, România, Ungaria și Slovacia s- au întâlnit ieri la Strasbourg pentru a discuta eventuale schimbări ale planurilor UE privind renunțarea treptată la motoarele cu ardere internă până în 2035. Doar că aceste planuri au fost deja acceptate de Parlamentul European și agreate de țările membre, ca parte a eforturilor de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră provenite din sectorul transportului.

De cealaltă parte, Franța, împreună cu Spania, Belgia, Suedia, Danemarca, Irlanda și Țările de Jos, au semnalat că vor sprijini planul UE pentru zero emisii. Astfel, arată Politico, două dintre statele cu cele mai multe mașini, Franța și Spania, se confruntă cu diferențe de opinie cu un grup de state mai mici, care și-au asumat anterior reducerea emisiile de CO2 de la mașinile de pasageri.

“Suntem gata să luptăm pentru asta, pentru că [a întârzia planul] este o greșeală privind mediul și, de asemenea, cred că este o greșeală economică”, a declarat luni ministrul francez al Economiei, Bruno Le Maire, care nu a participat la întâlnirea de la Strasbourg.

La polul opus, guvernul german, alături de aliații săi, face presiuni pentru ca mașinile să poată funcționa cu e-combustibil (o alternativă sintetică și oarecum mai ecologică la combustibilii fosili), care poate fi utilizat la motoarele cu ardere convențională. Împreună, au suficientă putere pentru a se opune prin veto legislației la nivel european. De asemenea, pot implementa la nivel național legi separate, care să permită folosirea în continuare a mașinilor încadrate la Euro 7.

Germania a respins deja prima încercare a Bruxelles-ului pentru un armistițiu. Comisia are puțină marjă de lucru pentru a încheia un acord, deoarece Parlamentul European a transmis că nu va redeschide sub nicio formă discuțiile asupra textului final convenit anul trecut. Există foarte puțin timp pentru a acționa înainte de închiderea calendarului legislativ al UE, urmat de alegerile europene de anul viitor. Nici propunerile de înființare a unui grup de lucru care să evalueze opțiunile pentru e-carburanți și o posibilă revizuire a legii în 2026 nu sunt acceptabile, consideră Germania.

Însă Franța nu este interesată să schimbe o măsură care a fost convenită în aproape doi ani de discuții între țările UE, în timpul președinției sale la Consiliul European de anul trecut, și are nevoie doar de o ștampilă oficială de aprobare din partea miniștrilor pentru a introduce legea privind tranziția la mașini electrice din 2035.

Conflictul dintre cele două tabere subminează pretenția Europei de a fi lider global în reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și, de asemenea, riscă să se răspândească în dezbateri mai ample asupra echilibrului de putere în politica continentală, conchide Politico.

Analiza integrală la Politico

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday