Potrivit Reuters, pe 7 februarie, lucrătorii feroviari greci au emis o declarație în care se plâng de încă un accident minor de la începutul acestui an și avertizau că un incident mai grav este aproape inevitabil, fără îmbunătățiri urgente ale sistemelor de siguranță.

Trei săptămâni mai târziu, un tren de pasageri cu peste 350 de persoane la bord și care călătorea cu 160 de km/h s-a ciocnit frontal cu un tren de marfă de pe linia Atena-Salonic, în ceea ce s-a dovedit a fi cel mai grav dezastru feroviar din istoria Greciei. Cel puțin 57 de persoane au murit.

În timp ce anchetatorii continuă să pună cap la cap evenimentele care au dus la accidentul de marțea trecută, guvernul a transmis că cercetările inițiale indică o eroare umană. Sindicatele feroviare dau vina pe ani de investiții insuficiente și de lipsa de personal, o moștenire a crizei datoriilor Greciei care a durat un deceniu.

Un șef de gară din Larissa, oraș apropiat de locul accidentului, a fost acuzat de mai multe infracțiuni și a fost reținut, în așteptarea procesului. Avocatul său a spus că și-a recunoscut responsabilitatea “proporțională cu el”, dar că sunt și alți factori în joc.

Unii lucrători feroviari și surse din industrie care au discutat cu Reuters au indicat probleme la sistemele de supraveghere și semnalizare de la distanță, care controlează traficul trenurilor și ghidează șoferii, afirmând că nu funcționau corespunzător de ani de zile.

Stația Larissa avea un sistem local de semnalizare care urmărea trenurile pe o distanță de aproximativ 5 km. Asta însemna că șefii de stație trebuiau să comunice cu conductorii trenurilor prin radio pentru a acoperi golurile, iar semnalele erau operate manual.

Prim-ministrul Kyriakos Mitsotakis, care se confruntă cu furia publicului din cauza dezastrului petrecut cu luni înainte de expirarea mandatului său, a părut să accepte unele dintre critici și și-a cerut scuze public duminică în numele guvernului său și al guvernelor anterioare. A transmis că dacă sistemele de la distanță ar fi fost pe deplin operaționale “ar fi fost, în practică, imposibil ca accidentul să se întâmple”.

Conducerea Organizației Căilor Ferate Elene (OSE), deținută de stat, care este responsabilă cu gestionarea și întreținerea infrastructurii feroviare, a demisionat după accident. OSE a refuzat să se adreseze solicitărilor Reuters cu privire la starea sistemelor de siguranță, invocând acea demisie.

OSE a avut supraveghere de la distanță din 2007 până în 2010 în secțiunea în care s-a produs accidentul. După 2011 acest sistem a început să se prăbușească treptat. Nu a fost întreținut, până la punctul în care sistemul de telecomandă s-a prăbușit aproape în întregime, a declarat Panagiotis Terezakis, un consultant de management al OSE pentru Reuters. Terezakis și guvernul au spus că furtul de cablu de-a lungul rețelei este un lucru obișnuit.

În 2014, OSE a comandat o modernizare a sistemului de control și semnalizare a traficului de la distanță, care urma să fie finalizată în 2016. Dar aproape un deceniu mai târziu, echipamentul nu a fost instalat pe întreaga rețea feroviară de 2.500 km.

În cadrul acestui plan, directorul de construcții al OSE, Ergose, a semnat un acord de 43 de milioane de euro cu compania de inginerie Alstom Transport și Greek Tomi SA în 2014, pentru a restabili supravegherea și semnalizarea de la distanță pentru unele tronsoane ale rutei Atena-Salonic. Terezakis a spus că sistemul de control de la distanță acoperă acum aproximativ 55% din rețeaua feroviară.

Ergose a fost, de asemenea, responsabil de instalarea unui sistem european de control al trenurilor pe șinele de cale ferată și pe trenuri, standardul la nivelul UE permițând supravegherea constantă a trenurilor în mișcare și frânarea de urgență. Un astfel de sistem este utilizat în alte țări europene, inclusiv Franța, Germania și Belgia.

Compania a livrat echipamentul pentru o parte a traseului Atena-Salonic, dar sistemul de control de la distanță și semnalizare trebuie să fie complet operațional în fiecare secțiune pentru a funcționa.

Lucrătorii feroviari, care au început o grevă săptămâna trecută ca răspuns la dezastru, s-au plâns în mod repetat de personal insuficient. Cu săptămâni înainte de accident, OSE a căutat să angajeze 73 de șefi temporari de stație pe perioadă de șase luni, începând cu aprilie, potrivit unui document al companiei analizat de Reuters.

Cu câteva ore înainte de dezastru, un tren de pe aceeași linie a avut întârziere, după ce cablurile de înaltă tensiune au lovit vagoanele în timp ce intra într-o stație. Pasagerii au fost transportați cu autobuzul la Salonic. Un incident similar cu un cablu întrerupt a fost înregistrat în octombrie 2022.

Autoritatea de Reglementare a Căilor Ferate din Grecia a declarat că a lansat o anchetă pentru a examina dacă sistemele de siguranță sunt în conformitate cu reglementările naționale și europene. În ultimul său raport privind siguranța, care datează din 2019, autoritatea de reglementare a transmis că furtul și problemele financiare au dus la distrugerea echipamentelor de semnalizare de-a lungul tuturor coridoarelor feroviare principale.

Articolul integral la Reuters

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday