Construită la sfârșitul anilor 1950 în Franța, a cărei marină a navigat-o timp de 37 de ani sub numele de Foch, portavionul a participat la primele teste nucleare ale Franței în Pacific în anii 1960 și la misiuni în Africa, Orientul Mijlociu și fosta Iugoslavie, în anii ‘70-’90.

Brazilia a cumpărat nava de 266 de metri pentru 12 milioane de dolari în 2000, și a redenumit-o Sao Paulo. Însă un incendiu a izbucnit la bord în 2005, accelerând-i declinul. Anul trecut, Brazilia a autorizat o firmă turcă să demonteze nava pentru fier vechi. Dar în august, în timp ce era remorcată spre Marea Mediterană, autoritățile turce de mediu au blocat planul. Brazilia nu a mai permis intrarea navei în porturile sale, invocând “riscul ridicat” pentru mediu.

Decizia de a scufunda nava militară Sao Paulo a fost anunțată joi, și a venit după ce autoritățile au încercat în zadar să găsească un port care să primească vasul grav avariat. Deși oficialii apărării au transmis că vor scufunda nava în “zona cea mai sigură”, ecologiștii au criticat decizia, și susțin că portavionul conține tone de azbest, metale grele și alte materiale toxice care s-ar putea scurge în apă și ar putea polua lanțul trofic marin.

Marina din Brazilia a anunțat că “scufundarea planificată și controlată a avut loc vineri după-amiază“, la aproximativ 350 de kilometri în largul coastei braziliene, în Oceanul Atlantic, într-o zonă cuo adâncime de aproximativ 5.000 de metri.

Activiștii de la Basel Action Network i-a cerut președintelui brazilian Luiz Inacio Lula da Silva să oprească imediat planul. Lula a preluat mandatul luna trecută, și și-a asumat public că va inversa distrugerea amplificată a mediului sub fostul președinte de extremă dreapta Jair Bolsonaro.

Grupul a emis vineri o declarație comună cu Greenpeace și Sea Shepherd, acuzând Brazilia că a încălcat “trei tratate internaționale” privind mediul prin scufundarea navei, despre care ONG-urile spun că ar putea provoca daune “nemăsurabile” vieții marine și comunităților de coastă.

ONG-urile au transmis, de asemenea, că scufundarea unei nave de dimensiunea și vechimea lui Sao Paulo reprezintă un dezastru ecologic. În afară de azbest, nava conține sute de tone de alte substanțe toxice în cablurile sale electrice, vopsea și depozitele de combustibil.

Sursă: France24

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday