Apple a lansat un catalog de cărți audio digitale, narate de inteligența artificială, în cadrul unei strategii de inovare a pieței. În ciuda atractivității proiectului, mulți editori sunt sceptici cu privire la capacitățile softului care generează vocea naratorului.

Noile cărți audio digitale se regăsesc în aplicația Books, căutând “AI narration” (narațiune cu inteligență artificială). Apple descrie cărțile ca fiind narate de o voce digitală bazată pe un narator uman. Proiectul urma să fie lansat în luna noiembrie a anului trecut, dar a fost amânat din cauza impactului negativ pe care concedierile aganjaților Meta și preluarea de către Elon Musk a Twitter le-au avut asupra sectorului tehnologic.

În ultimele luni, Apple a abordat editori independenți, potențiali parteneri, dar o parte dintre aceștia nu au fost de acord să participe la noul proiect inovativ al companiei. Autorilor li s-a spus că Apple, care la momentul respectiv nu a fost desemnată drept compania din spatele tehnologiei, va suporta cheltuielile, iar scriitorii vor primi redevențe din vânzări. Astfel, cei implicați au semnat acorduri de confidențialitate, lucru ce indică faptul că Apple urmărea să păstreze secret proiectul.

Popularitatea pieței de cărți audio a explodat în ultimii ani, scrie The Guardian, iar anul trecut vânzările au crescut cu 25%, la peste 1,5 miliarde de dolari. Dezvoltarea de către Apple a inteligenței artificiale pentru nararea cărților audio ar putea reprezenta o schimbare semnificativă în modul în care marile companii din domeniul tehnologiei văd viitorul pieței. 

Deși această strategie ar putea avea succes, mulți editori sunt sceptici. David Caron, coproducător în cadrul celei mai mari edituri de cărți audio din Canada, a declarat pentru The Guardian că  naratorul aduce o gamă complet nouă de artă în crearea de cărți audio, iar noi credem că acesta este un lucru puternic (…). Când ai o carte foarte bună și o narațiune foarte bogată, ajungi la ceva special. Merită să investești în asta“.

Dezvoltarea unei cărți audio narată de o voce umană poate dura săptămâni, iar costurile de producție pot depăși mii de dolari. Inteligența artificială promite să reducă semnificativ aceste costuri, dar, cu toate acestea, vocile generate de calculator au dificultăți în captarea și păstrarea atenției ascultătorilor pe perioade lungi de timp, iar intonația și inflexiunile umane sunt dificil de prezis și de reprodus de către inteligența artificială.

Surse: The Guardian, Apple

Sursa Foto: Transversospinales / Dreamstime

Folosim cookies