Deşi în primele nouă luni ale acestui an, în Germania s-au vândut peste 270 de mii de vehicule electrice, adică cu 15% mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut, specialiştii consideră că aspiraţiile autorităților germane de a ajunge la 15 milioane de astfel de mașini până în 2030 sunt irealizabile. Conform experţilor citați în analiza Politico, reducerea drastică a subvenţiilor pentru vehiculele electrice de uz larg, anunţate luna aceasta, şi blocajele din producţie vor încetini vânzările. 

Ferdinand Dudenhöffer, profesor la Centrul de cercetare în domeniul automobilelor din Duisburg, a declarat că “doar cu mult noroc, obiectivul va fi atins pe jumătate”, estimând că doar 7,2 milioane de înmatriculări vor avea loc până în 2030. Conform acestuia, prețurile ridicate la electricitate și creșterea costurilor bateriilor vor duce la un colaps al pieţei automobilelor germane.

Obiectivul Germaniei privind vehiculele electrice a fost introdus încă de la sfârşitul anului 2021 şi reprezintă o parte esențială a unei strategii de reducere a poluării transportului rutier. Concomitent, ar menţine relevantă industria auto a ţării pe piaţa concurenţei în timpul tranziției la o alternativă ecologică.

Angajamentul fostului cancelar Angela Merkel în urmă cu mai bine de un deceniu de a avea un milion de mașini “curate pe drumuri până în 2020 a fost ratat. Din cele aproximativ 50 de milioane de autoturisme înmatriculate ale Germaniei, doar 1,59 milioane foloseau electricitate la 1 octombrie, din care jumătate erau complet electrice iar restul hibrizi. Astfel, ținta stabilită pentru 2030 pare și mai șubredă.

Germania găzduiește companii precum Mercedes-Benz, Volkswagen și BMW și are un sector auto care este responsabil pentru aproximativ 5% din PIB, și care a creat 800 de mii de locuri de muncă, dar sectorul mașinilor electrice nu este foarte dezvoltat.

În ciuda pesimismului analiștilor, guvernul insistă că totul este în regulă, iar Annika Einhorn, purtătorul de cuvânt al Ministerului Economiei, care conduce programul de subvenții pentru vehicule electrice, a declarat că obiectivul pentru 2030 este încă în vigoare.

Decizia UE de a interzice vânzările de autoturisme și camionete noi cu motoare cu combustie internă în întregul bloc începând cu 2035 pune o presiune suplimentară asupra trecerii la vehiculele electrice. Se confruntă, printre altele, cu ritmul lent de montare al staţiilor de încărcare, inflația, lipsa de componente esențiale și concurența globală pentru materialele necesare în fabricarea bateriilor.

Analiză integrală la Politico

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday