Update: Guvernul Victor Orban a renunțat la plafonul de preț pentru carburanți, impus în luna noiembrie 2021, pe fondul crizei provocate de lipsa importurilor și de panica care a împins șoferii să cumpere cât mai multă benzină și motorină.

Șeful de cabinet al premierului Victor Orban a transmis că guvernul a fost nevoit să renunțe la plafon (care urma să expire la sfârșitul anului) la recomandarea grupului Mol. “Nu mai puteam aștepta […], aceasta este singura modalitate prin care putem asigura securitatea aprovizionării cu carburanți“, a declarat Gergely Gulyas, șeful de cabinet al premierului ungar, în cadrul unei conferințe comune de presă cu directorul executiv al Mol, Zsolt Hernadi.

Oficialul guvernamental a mai explicat faptul că renunțarea la acest plafon va stimula, cel mai probabil, creșterea inflației, fără însă a transmite un procent estimativ. Inflația anuală în Ungaria depășește 21%. Zsolt Hernandi a transmis că restabilirea importurilor și, implicit, stabilizarea situației la nivel național va dura aproximativ două luni, dar efectele eliminării plafonului vor apărea în următoarele zile.

Știrea inițială:

Presa ungară relatează că s-au format cozi ce se întind pe sute de metri la benzinăriile din țară, pe fondul temerilor populației cu privire la o penurie totală de combustibil în perioada următoare. Unele stații de alimentare care comercializau carburant la prețul fix stabilit de guvernul ungar au rămas deja fără rezerve, iar șoferii au format cozi pentru a cumpăra doar carburanții de calitate superioară, mai scumpi, dar care nu au preț plafonat.

Mol, cea mai mare companie petrolieră din Ungaria, a transmis că situația aprovizionării cu carburanți este “critică”, pe măsură ce cererea a crescut iar populația a intrat panică. Grupul precizează că singura soluție rămâne crearea condițiilor necesare pentru creșterea importurilor și arată că exact prețul fix impus de guvernul ungar în luna noiembrie a anului trecut (aproximativ echivalentul a 6,50 de lei pe litru) este cauza penuriei, în contextul geopolitic actual. 

Agențiile de presă din Ungaria mai transmit că importurile, care asigurau până acum aproximativ o treime din cantitatea de benzină și motorină vândută la nivel național, au scăzut considerabil, la un nivel aproape neglijabil.

În același timp, plafonul impus de UE pentru țițeiul rusesc, la un preț de 60 de dolari pe baril, intrat luni în vigoare, amenință să deterioreze și mai mult situația deja delicată a aprovizionării cu combustibil a Ungariei. Cea mai mare rafinărie a Ungariei, Száhahalombatta, capabilă să rafineze până la 165 de mii de barili de țiței pe zi, funcționează la capacitate redusă și nu poate acoperi cererea.

Surse: Reuters, Blikk, Penzcentrum

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday