O mare parte a cercetărilor și a investițiilor din domeniul autovehiculelor complet autonome s-a bazat pe premisa că inteligența artificală va reduce substanțial riscul unor accidente care altfel ar fi fost comise din cauza erorilor oamenilor, scrie Reuters în analiză. Experții consultați de agenție atrag atenția că inteligența artificială pur și simplu nu are capacitatea oamenilor de a anticipa, a preveni sau a evita rapid situațiile care conduc la accidente.

Kyle Vogt, directorul executiv al Cruise, o filială a General Motors dedicată mașinilor autonome, se întreabă de ce să se renunțe la personalul care supraveghează sistemele de conducere autonomă. Tot el răspunde: Pot oferi clienților mei liniște sufletească asigurându-i că există mereu un om care este acolo să ajute dacă este nevoie. Nu știu de ce aș vrea vreodată să scap de asta”.

Reuters mai scrie că, la fel ca și în cazul controlorilor de trafic aerian, astfel de “supraveghetori umani” s-ar putea afla la sute de kilometri distanță și ar putea monitoriza video fluxurile mai multor vehicule autonome, gata să intervină și să preia controlul atunci când software-ul mașinilor se oprește (situație care se întâmplă în momentul în care programul nu știe cum să acționeze).

Lansările de vehiculele cu adevărat autonome nu se mai bucură de optimismul cu care erau așteptate cu ani în urmă. General Motors a cerut în 2018 aprobarea guvernului SUA pentru a produce o mașină complet autonomă, fără volan sau pedale, pe care să o vândă din 2019. Numai că termenul de punere pe piață a tot fost amânat, iar acum este primăvara anului viitor.

De asemenea, în 2019, și Elon Musk a declarat că într-un an de zile Tesla va fabrica un milion de “taxiuri robot”. Însă softul companiei americane a fost criticat de mulți șoferi pentru incapacitatea de a opera autovehiculul fără intervenția șoferului în cazuri de urgență.

Mike Wagner, directorul executiv al unei firme care oferă consultanță în domeniul siguranței sistemelor de conducere autonomă, spune că grupurile care și-au asumat să producă un astfel de vehicul “nu vor mai exista, dacă nu reușesc în următorii doi ani. Este o situație de genul pune pe piață sau taci din gură”.

Chris Borroni-Bird, care a supravegheat programe avansate de conducere autonomă ale General Motors sau Waymo, spune că roboții nu vor fi niciodată la fel de capabili ca oamenii întrucât “algoritmii lor de percepție și predicție nu sunt la fel de buni ca modul în care un creier uman procesează și decide”. De exemplu, când un om vede o minge care se rostogolește pe drum, el se așteaptă ca un copil să alerge după ea, astfel că va frâna mai din timp decât ar face-o softul.

Investițiile în companiile care promit să producă astfel de vehicule autonome au scăzut la 958 de milioane de dolari în ultimul trimestru, scrie Reuters Apogeul investițiilor în acest domeniu de dezvoltare pare să fi fost atins în urmă cu doi ani, când Alphabet (compania-mamă a Google) a strâns peste 3 miliarde de dolari. Tot atunci, o filială a companiei chineze Didi a obținut 500 de milioane de dolari, iar Amazon, prin startup-ul AV Zoox, 1,3 miliarde.

Analiza completă pe Reuters

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday