Uber files. O anchetă jurnalistică internațională dezvăluie modul de expansiune globală a companiei tehnologice Uber, care și-a subvenționat ani de zile tarifele din capital de pe burse pentru a câștiga piața. A beneficiat de suportul direct al unor politicieni precum Emmanuel Macron și a încercat influențarea altora.

Publicația britanică The Guardian publică sinteza a 124.000 de documente confidențiale conținând în special mesaje între directorii companiei americane Uber, privind expansiunea la nivel global dintre 2013 și 2017.

Ancheta a fost împărtășită și publicată concomitent de BBC, The Washington Post, Le Monde și alte 37 de publicații din întreaga lume.

Sinteza dezvăluirilor:

  • Uber a alocat numai în 2016 90 de milioane de dolari pentru lobby, încercând să-și exercite influența asupra lui Joe Biden (pe atunci vicepreședinte al SUA), Olaf Scholz (atunci primarul Hamburg) și George Osborne (cancelarul coroanei în UK).
  • Emmanuel Macron, care la vremea respectivă era ministru al Economiei a ajutat în secret activitățile de lobby ale Uber în ciuda protestelor masive și violente ale taximetriștilor francezi.
  • Fostul CEO Uber le-ar fi spus directorilor că “violența garantează succesul”, compania exploatând pe cât posibil simpatia publicului datorată atacurilor violente ale taximetriștilor asupra șoferilor Uber.
  • Investigația susține că modelul de expansiune al Uber s-a bazat pe finanțarea cu fonduri de capital de risc (de pe piețele de capital) a subvenționării prețurilor călătoriilor, precum și pentru stimulente acordate șoferilor și pasagerilor cu modele de prețuri care nu ar fi sustenabile. În acest fel, Uber a subminat taximetria clasică și ar fi făcut presiuni asupra guvernelor pentru a rescrie legile taximetriei și pentru a permite un model nou, bazat pe aplicații și care a proliferat de atunci în întreaga lume.

Dezvăluirile integrale pe The Guardian

Folosim cookies