Zeci de milioane de oameni, care trăiau deja în condiții precare, sunt afectați și mai mult de creșterea prețurilor, inclusiv a alimentelor, după ce Rusia a invadat Ucraina. De asemenea, guvernele statelor africane și ale agențiilor de ajutor au bugetele grav afectate, explică Reuters. Motorina și combustibilul pentru avioane, în special, lipsesc, deoarece rafinăriile de petrol au redus drastic producția în timpul pandemiei, când restricțiile de călătorie au blocat avioanele, în timp ce volumele de motorină rusești au scăzut de la începutul războiului din Ucraina.

Companiile aeriene din Nigeria au amenințat că vor suspenda zborurile interne din cauza creșterii costurilor cu combustibilul pentru avioane. Țara subvenționează benzina, dar nu și motorina sau combustibilul pentru avioane. Aceste probleme în privința motorinei afectează în special agricultura, iar astfel criza riscă să se extindă și mai mult în sectorul alimentar.

În ciuda rezervelor de petrol estimate la 125 de miliarde de barili de pe continent și a celor 600 de trilioane de metri cubi de gaze naturale, țările africane se bazează aproape exclusiv pe produse petroliere importate pentru a-și alimenta economiile. Chiar și marii exportatori de țiței, Nigeria și Angola, depind de importuri pentru aproape 80% din nevoile lor interne de combustibil, potrivit oficialilor guvernamentali.

Anul trecut, rafinăriile din Africa sub-sahariană au funcționat la 30% din capacitate, deși pot procesa 1,36 milioane de barili de petrol pe zi în teorie. Rafinăriile din Camerun, Ghana și Senegal sunt închise, la fel ca patru în Africa de Sud. Cel mai mare producător de petrol al Africii, Nigeria, pompează peste 1,3 milioane de barili pe zi, dar cele două rafinării private din țară pot procesa în momentul actual doar 1% din cantitate, subliniază Reuters.

Lipsa de combustibil afectează și statele occidentale, dar impactul asupra continentului African este așteptat să fie de durată, deoarece guvernele și companiile nu-și pot permite costul ridicat al combustibilului importat sau să investească milioane de dolari în redeschiderea rafinăriilor. Marile companii petroliere occidentale s-au retras din proiectele de rafinare din Africa în ultimii ani, iar investitorii locali și guvernele nu au reușit să compenseze decalajul, ceea ce duce la o lipsă cronică de investiții în modernizarea instalațiilor.

Rafinăriile africane au nevoie de investiții de miliarde de dolari pentru a fi puse în funcțiune, pe care guvernele nu și le pot permite. În absența capacității de rafinare, companiile petroliere și firmele de comerț cu mărfuri au transportat pe mare, de-a lungul timpului, produse petroliere din Orientul Mijlociu și Orientul Îndepărtat către Africa de Vest, unde erau împărțite apoi în volume mai mici și distribuite în restul Africii. Dar, cu prețurile de livrare atât de ridicate după declanșarea pandnemiei și cu piața neobișnuit de volatilă, marii jucători s-au retras din afacerile cu statele africane, mai explică Reuters. Costurile comerciale mai mari și cheltuielile suplimentare din cauza preocupărilor legate de creditare cu importatorii africani mici și independenți agravează problema.

Analiza integrală pe Reuters

Foto: Sculpies | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday