Fostul inginer-șef de la Boeing a fost pus sub acuzarea de autoritățile americane pentru ascunderea unor informații esențiale care au dus la prăbușirea a două avioane 737 MAX, în 2018 și 2019.

În vârstă de 49 de ani, Mark Forkner, era conducătorul diviziei tehnice de pilotaj a Boeing în 2017, când, potrivit Departamentului de Justiție al SUA, a furnizat Autorității Aeronautice (FAA) “informații materiale false, inexacte și incomplete” privind un soft de comandă al aeronavelor Boeing 737 MAX.

Denumit “Sistem de augmentare a caracteristicilor de manevră” (MCAS), softul respectiv este responsabil de ridicare botului aeronavei, în mod automat, în anumite condiții de zbor. Autorizat în 2017 de FAA, modelul 737 MAX a intrat în exploatare și a produs două accidente în Indonezia și Etiopia, în care au murit 346 de oameni. Ulterior, FAA a consemnat la sol toate aeronavele Boeing 737 MAX, din martie 2019 și până în noiembrie 2020, pentru a investiga incidentele.

Ulterior Boeing a recunoscut că a înșelat autoritățile prin intermediul angajaților săi, pentru a economisi câteva zeci de milioane de dolari, pe care i-ar fi pierdut prin intrarea întârziată în exploatare a modelului 737 MAX. De altfel, procurorii americani arată că Mark Forkner a continuat să furnizeze autorităților aeronautice informații false și după autorizarea modelului.

În ianuarie 2021, Boeing a ajuns la o înțelegere cu autoritățile americane, fiind de acord să plătească 2,5 miliarde de dolari în amenzi și despăgubiri pentru a evita urmărirea penală. Despăgubirile plătite de companie pentru victimele accidentelor din Indonezia și Etiopia au însumat însă 20 de miliarde de dolari. Potrivit Reuters, pentru cele șase capete de acuzare de fraudă, inginerul-pilot Mark Forkner riscă zeci de ani de închisoare.

De la finalul anului 2020, Boeing a reintrodus în serviciu modelul 737 MAX, după efectuarea unor modificări tehnice aprobate de FAA și după schimbarea modului de instruire a piloților care comandă acest tip de aeronavă.

Sursă: Reuters

Folosim cookies