Ascensiunea Europei de Est este o poveste de succes economic uitată, se arată într-o analiză Financial Times, care menționează faptul că acum țări importante din regiune, așa cum ar fi Polonia și Ungaria, sunt considerate de occidentali doar “un incubator al populismului reacționar”.

FMI urmărește 195 de economii și numără doar 39 dintre ele ca fiind “avansate”. Dintre acestea, doar 18 au intrat în această categorie de la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial – mai întâi a venit sudul Europei, inclusiv Grecia și Portugalia, apoi Asia de Est, Coreea de Sud și Taiwan, iar acum, Europa de Est.

Dintre ultimele zece națiuni care au ajuns la clasa avansată, patru sunt microstate sau teritorii precum Puerto Rico și San Marino, iar restul sunt țări ex-comuniste din Europa de Est: Republica Cehă și Slovacia, Lituania, Letonia, Estonia și Slovenia. Ultima țară mare (cu un PIB de top 25 mondial) care a atins statutul de economie avansată a fost Coreea de Sud, în 1997, iar următoarea care va intra este probabil din Europa de Est.

Deși definiția FMI de “avansat” include calitatea instituțiilor și a altor factori subiectivi, aceste națiuni au în comun un PIB pe cap de locuitor de peste 17 mii de dolari pe an. Polonia este acum la peste 15 mii de dolari, Ungaria, aproape de 16 mii de dolari, iar România la 13 mii de dolari.

În ultimele trei decenii, Polonia a crescut cu o medie anuală de peste 4%, fără niciun an de creștere negativă (înainte de pandemie). La fel ca și alți sateliți sovietici, Polonia a părăsit blocul comunist cu o forță de muncă foarte instruită și calificată, care încă își spune cuvântul în dezvoltarea economică. Astăzi, Europa de Est împarte cu Asia de Est singura cheie dovedită a creșterii pe termen lung: priceperea în producție. Deoarece poate genera venituri regulate din export, care pot fi reinvestite în noi fabrici și infrastructură, producția poate deveni un motor de creștere autosusținută.

Niciuna dintre cele 18 economii care au atins clasa avansată după 1945 nu sunt exportatori de petrol, patru sunt mici centre turistice sau financiare, cum ar fi Macao, iar restul sunt “economii de fabrică”, în care producția reprezintă aproximativ 15-25% din PIB și realizează cel puțin 60% din exporturi.

Economiile est-europene în creștere fac parte din această clasă, multe mașini germane de ultimă generație și componente ale acestora fiind fabricate în Ungaria sau România. Polonia exportă orice, de la piese auto, la ecrane video.

De asemenea, economia digitală este acum în creștere rapidă în economiile în curs de dezvoltare, iar Polonia este unul dintre lideri, devenind deja o economie mondială de top 20, dacă ținem cont de veniturile industriei digitale ca pondere în PIB. Pentru fondurile de investiții, politica conservatoare a acestei țări are o relevanță mai mică decât energia capitalistă a unei națiuni care produce companii de talie mondială în industria fintech, în cea a jocurilor și în altele de acest fel.

Între 1989 și 2020, estimările bazate pe datele Băncii Centrale Europene arată că cele șase țări ex-comuniste care au atins recent un statut avansat au primit subvenții anuale din partea UE în valoare de peste 1% din PIB. Banii de la Uniunea Europeanp au curs la o rată similară în Polonia, Ungaria și România, iar proiecțiile recente arată că, în următorii cinci ani, aceste țări vor continua să primească anual aproximativ 1% din PIB-ul lor.

Dacă prognoza este corectă, venitul pe cap de locuitor al Poloniei va depăși 17 mii de dolari în 2022 și probabil că este doar o chestiune de timp până când această țară va fi considerată o economie avansată. Indiferent de când va fi acel momentul, statele ex-comuniste din Europa de Est sunt deja cea mai mare concentrare de povești de succes, de la Miracolul Asiatic, nume sub care a rămas în istorie dezvoltarea “celor patru tigri” – Coreea de Sud, Taiwan, Singapore și Hong Kong, între 1960 și 1990.

Analiza integrală pe Financial Times

Foto: Dreamstime/ Fredan Foto

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday