MSubs of Plymouth, o firmă specializată în dezvoltarea de vehicule subacvatice autonome, a câștigat un contract de 2,5 milioane de lire sterline cu Ministerul Apărării, pentru a construi și testa un vehicul subacvatic fără echipaj, care ar trebui să poată opera la o distanță de peste cinci mii de kilometri depărtare, timp de trei luni. Acesta va fi condus în totalitate de Inteligența Artificială (AI).

În acest sens, programatorii vor încerca să introducă toate datele ce ar compune personalitatea unui căpitan cu experiență în memoria centrală a computerului care va trebui să ia decizii, în condițiile în care esențială pentru operarea unui submarin este întreruperea comunicațiilor și, deci, capacitatea echipajului de a lua decizii corecte în absența unor informații de la comandament.

Pentru a face acest lucru, MarineAI folosește un imens supercomputer IBM AC922, unul dintre cele mai mari de acest fel din Marea Britanie. Totuși, “creierul computerului” de la bordul submarinului se află într-o cutie pătrată de 15 cm cubi și este asigurată de un procesor Nvidia similar ca principiu de funcționare celor utilizate pentru jocurile video.

Optimizarea consumului de energie este de asemenea critică pentru un submarin, acesta fiind alimentat cu baterii. Până în prezent, MarineAI se bazează pe tehnologia existentă derivată din bateriile pentru mașinile electrice.

Potrivit BBC, misiunea de test a navei autonome va fi aceea de a căuta mine pe fundul oceanului sau de a planta dispozitive de alertare sau de colectare de informații electronice.

O altă provocare pentru MarineAI este să ia decizii de navigație în funcție de autonomia bateriei sale, ținând cont și de condițiile meteorologice și de curenții marini, astfel încât să se poată întoarce la bază indiferent de condiții.

Potrivit BBC, comandantul Ryan Ramsey fost căpitan al submarinului de atac HMS Turbulent (retras din serviciu în 2012) a lucrat în proiectele ce implică AI după ce a părăsit marina, iar acum testează modul în care software-ul ia decizii similare instinctului uman, în diferite situații neașteptate. Consideră totuși că dacă un astfel de submarin va fi vredoată înarmat, el ar putea crea probleme serioase, căci decizia de a lansa o torpilă se bazează mult pe instinctele și experiența fiecărui ofițer: “Dacă decizia aparține unui sistem bazat pe reguli preprogramate, un conflict poate escalada. Există mult prea multe de învățat despre lupta subacvatică”.

Comandantul Ramsey consideră totuși că submarinele inteligente au un viitor, dar mai întâi ca asistenți pentru submarinele cu echipaj uman, care vor fi echipate cu astfel de submarine autonome, de dimensiuni medii. De asemenea ele ar putea fi desfășurate într-un teatru de operații prin parașutare, cu ajutorul avioane de mari dimensiuni, ceea ce ar permite o acoperire globală.

“Îngrijorarea mea cu submarinele autonome este impactul politic, dacă nava face ceva greșit sau este prinsă în ape ostile”, a comentat comandantul Ryan Ramsey pentru BBC.

Și peste Atlantic, Boeing construiește o serie de submarine de dimensiuni mai mari fără echipaj, pentru US Navy.

Reportajul integral pe BBC

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday