Perioada 2019 – 2022 a fost una strălucită pentru Elon Musk, scrie Business Insider în introducerea analizei sale. Tesla a devenit profitabilă, în mod constant, pentru prima dată în istoria sa, iar acțiunile au crescut vertiginos, făcându-l pe Elon Musk cel mai bogat om din lume, pe măsură ce uriașa uzină din Shanghai (China) și-a accelerat producția. Rachetele SpaceX au captivat atenția publicului,  chiar și atunci când lansarea lor nu a avut succes și au explodat, iar acuzațiile de corupție nu l-au afectat pe miliardar, care a fost numit chiar persoana anului 2021 de către revista TIME. Totuși, acționând prea încrezător, Musk “și-a încercat prea mult norocul”, iar imperiul său se află din nou în dificultate.

Elon Musk pare să aibă acum probleme mai serioase decât cele din 2018, din cauza unei datorii care depășește 13 miliarde de dolari. Presiunile sunt vizibile și asupra Twitter, care a pierdut mari campanii de publicitate, dar și asupra Tesla, ale căror profituri sunt în scădere, nu numai din cauza unei cereri mai mici de mașini electrice, dar și a lipsei unor produse noi. 

Business Insider explică faptul că anterior, în 2018, Musk a pariat viitorul Tesla pe Modelul 3. Cu un preț de pornire de circa 30.000 de dolari, mașina trebuia să facă vehiculele electrice accesibile șoferilor care nu-și puteau permite prețuri de lux, însă investitorii Tesla au devenit din ce în ce mai neliniștiți pe măsură ce modelul a fost prins în ceea ce Musk a numit “iadul producției”. Presiunea de a lansa Model 3 a avut efecte evidente asupra lui Musk, iar acesta nu a fost deloc subtil în această privință. În cadrul apelului telefonic privind câștigurile din primul trimestru al Tesla, el a refuzat să răspundă la întrebarea unui analist, spunând că “întrebările plictisitoare și stupide nu sunt cool”

Musk a devenit, de asemenea, foarte activ pe Twitter și a folosit platforma pentru a ataca investitorii. Salvarea sa a venit în 2019, când, în timp ce directorii fugeau de Tesla și compania continua să piardă bani, Musk a încheiat un acord pentru a construi o fabrică în Shanghai, China. Fără China, Tesla nu s-ar fi transformat în cele din urmă într-o “companie auto adevărată”. 

Decizia de a prelua Twitter nu i-a adus până acum nimic, unii analiști suspectând că platforma de socializare cheltuiește mult mai mult decât poate Musk să genereze sau să împrumute. “Având în vedere că firma încă are nevoie de cash și că dobânzile anuale datorate se ridică la 1,3 – 1,5 miliarde de dolari, mă așteptam ca Twitter să trăiască pe bani împrumutați. Anul s-a încheiat, așa că izvorul de bani pentru Twitter ar putea fi deja secat și, odată cu el, și opțiunile lui Elon Musk” spun analiștii.

Insider mai arată că Twitter ar putea fi un pericol pentru întregul său imperiu de afaceri. În ciuda faptului că Musk rămâne acum a doua cea mai bogată persoană din lume, el este, în mod curios, “sărac în numerar”. Nu primește un salariu de la Tesla și, deși deține aproximativ 20% din companie, documentele publice depuse în martie arată că aproximativ 63% din aceste acțiuni sunt “puse garanție pentru a asigura anumite datorii personale”. 

Din această cauză, Elon Musk tinde să facă împrumuturi de la celelalte afaceri ale sale, cum ar fi Spacex, de la care a împrumutat un miliard de dolari atunci când a cumpărat Twitter, bani pe care i-a rambursat într-o lună, garantând cu acțiuni Tesla în valoare de patru ori mai mari. 

Business Insider mai arată că schema de afaceri a lui Musk, bazată pe împrumuturi și opțiuni, a funcționat într-o economie în care dobânzile erau aproape de zero, dar acesta s-a apucat să cumpere Twitter chiar în momentul în care băncile centrale din întreaga lume începuseră să majoreze ratele în încercarea de a combate inflația. Asta înseamnă că el plătește pentru datorii un cost din ce în ce mai mare. Băncile care dețin datoriile Twitter se așteaptă deja să încaseze două miliarde de dolari și este posibil ca platforma de socializare să ajungă în final să fie deținută de investitorii de pe Wall Street, prin preluarea datoriilor și conversia lor în acțiuni. 

Analiză Integrală la Business Insider

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday