Să punem bani deoparte, pentru haraci

Moise Guran

George Friedman anticipează în cartea sa, Următorii 100 de ani, publicată în 2009, o ascensiune a Turciei ca putere regională, deloc binevoitoare cu Statele Unite, împotriva cărora ar putea intra chiar în război, undeva pe la mijlocul secolului. Națiune vulcanică, expansivă, dar dependentă într-o măsură destul de mare de investițiile și tehnologia occidentală, Turcia face un pas decisiv în această direcție, prin referendumul de ieri. Marcat de o retorică agresiv anti-occidentală, dar câștigat de Erdogan la un scor strâns (51%, și numai cu ajutorul buletinelor de vot fără ștampila secției de votare, ceea ce sugerează o fraudă rudimentară), referendumul nu va scoate imediat Turcia din NATO, dar va complica și mai mult relațiile din interiorul Alianței.

Imediat după ce și-a proclamat victoria la referendumul de ieri, Recep Tayyip Erdogan a anunțat un al doilea referendum, pentru reintroducerea pedepsei cu moartea. Perioada ce începe de acum și până la alegerile din 2019, când noul președinte va avea, potrivit modificărilor votate, inclusiv posibilitatea de a dizolva parlamentul, este una critică pentru Turcia. Scorul strâns de la referendum, faptul că în orașele mari votul a fost NU, eventualele controverse legate de fraudarea acestuia, dar și profilul emoțional violent al națiunii, mă fac să cred că urmează doi ani grei pentru Erdogan, în ciuda senzației pe care o lasă acesta de la puciul eșuat de acum un an, că ține Turcia într-o mână de fier. Tot acest ultim an a arătat că Sultanul folosește, ori de câte ori are ocazia, diversiunea externă în scopul consolidării autocrației interne și probabil va continua să facă asta, combinând o retorică antioccidentală (după referendum, ministrul neamț de externe a zis doamne-ajută că s-a terminat campania electorală!) cu acțiuni militare concrete în Siria și Kurdistan. 

Referendumul de ieri din Turcia este strâns legat de evoluția de după puciul militar eșuat. Filmulețul de mai jos explică succint acel eveniment și pe cele de după el, dar pentru noi, cel mai mult a contat faptul că puciul a schimbat fundamental relațiile dintre Rusia și Turcia, tensionate la extrem, cu puțin timp înainte, de doborârea unui avion rusesc. Azi, pare că Erdogan se înțelege mai bine cu Putin decât cu americanii.

Dar ceea ce mă îngrijorează cel mai mult este modul în care Turcia și Rusia pot folosi migrația provocată de război pentru destabilizarea Balcanilor și slăbirea flancului sudic al NATO, precum și pentru scoaterea Europei de Est din sfera de influență a Bruxelles-ului. Nu vă lăsați păcăliți de loviturile americane asupra unei singure baze în Siria, singurul lor efect a fost legitimarea lui Donald Trump în fața opiniei publice occidentale. Nici faptul că noul președinte american a declarat că NATO nu mai este o organizație depășită nu schimbă foarte multe lucruri.

Țineți cont însă de faptul că Turcia are a doua cea mai puternică armată din NATO, dar și că joacă un rol critic în Marea Neagră și Mediterana de Est sau că este implicată, de exemplu, în proiectul superavionului F35. Ceea ce nici nu o face mai previzibilă ca aliat, dar complică monstruos relațiile din interiorul NATO. Nu este cu adevărat important că Turcia se îndepărtează în galop de un regim democratic (la modul serios, nici în trecut n-a contat asta foarte mult) sau că Erdogan, care probabil simte faptul că popularitatea sa este în scădere, va călca pe cadavre pentru a se menține la putere, ci faptul că pretențiile de putere regională, tot mai evidente, vor face din Turcia o problemă pentru vecinii săi.

Am mai scris aici despre cartea din 2009 a lui Friedman (un eurosceptic convins, nu-mi este deloc simpatic omul) și despre proiecțiile sale privind criza Rusiei de după 2020, provocată în special de dependența economică de exportul de resurse naturale. Că tot a calculat lumea că Erdogan va sta la putere până în 2029 (la drept vorbind, dacă trece de 2019, doar vârsta îl poate împiedica să stea la putere cât vrea el), s-ar putea ca peste zece ani să nu mai vorbim atât de amenințarea rusească, cât vom vorbi de cea turcească. Dacă relațiile României cu Turcia au fost foarte bune în ultimele decenii, să nu uităm totuși că vorbim de un aliat capabil să se răsucească rapid, tot mai antieuropean, mai antiamerican, mai antidemocratic. O previzibilă dorință a Turciei de a influența mai mult țările din Balcani nu poate fi un lucru senzațional pentru o Românie europeană. 

 

stiri verificate
This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

80 răspunsuri la Să punem bani deoparte, pentru haraci

  • Adi
    Aprilie 23, 2017 la ora 20:52

    Sa vedem ce mai postează Moise mai departe;-)

    Răspunde
     
  • Adi
    Aprilie 23, 2017 la ora 20:50

    Dumnezeu nu hotărăște nimic în dreptul nimănui el respectă libertatea omului de a alege binele sau răul, viața sau moartea(Deuteronomul 30:19,20) până la intervenția sa în treburile națiunilor(Isaia 42:13-17) Îți doresc numai bine!

    Răspunde
     
    1. Stelian
      Aprilie 23, 2017 la ora 21:17

      Moise cand va descoperi aceasta dezbatere „religioasa” cred ca ne vom alege amandoi cu un nu foarte valoros ban 🙂
      Dar iar ma faceti sa zambesc. Cat de liber a fost Ioan botezatorul sa-si aleaga destinul? Dumnezeu alege oamenii, nicidecum oamenii pe Dumnezeu. Legea a fost data ca sa ne arate ca noi suntem incapabili sa cautam si sa alegem binele si ca sa ne arate ca avem nevoie de un Mantuitor a carui neprihanire sa fie atribuita si celor care sunt in El. Numai planul Domnului se implineste, nicidecum planurile oamenilor. Nu exista dubiu in Biblie despre acest lucru.

      Răspunde
       
    2. Stelian
      Aprilie 23, 2017 la ora 21:49

      Un singur exemplu din multele exemple pe care vi le pot da: Ezecchiel 39. Dumnezeu nu spune ca dusmanul nostru va veni impotriva noastra, ci ca El, Domnul, il va aduce acolo ca sa-l nimiceasca.

      Răspunde
       
  • Adi
    Aprilie 23, 2017 la ora 20:10

    De unde vei știi dacă ai sau nu semnul fiarei dacă nu înțelegi Apocalipsa și nu știi cine este fiara. Ce sens mai au cuvintele de la capitolul 1 versetul 3. unele spune că ascultă,păstrează sau respectă cele scrise?Crezi că Biblia se înțelege cu ajutorul filozofiei sau a înțelepciunii umane? Mai ales cărțile profetice din aceasta? Iar faptul că ea arată robilor Săi ce urmează să se întâmple sugerează că nu oricui ci doar robilor lui Dumnezeu. Nu liderii așa-zisului creștinism sunt robii lui Dumnezeu, atât timp cât ei au Mercedes-Benz și își etalează ostentativ Catedrala Mântuirii Neamului. Ei sunt șefii și Hristos este sclavul,crezi că aceste capete luminate te vor lumina. Când ți-am spus să fii cu urechile pe declarația de pace și securitate nu ți-am spus ce urmează după ea dar vei vedea și vei rămâne uimit și cu siguranță nu o să-ți vină să crezi probabil. Nu sunt speculații, o să le vezi cu ochii tăi împlinindu-se dacă vei mai fii în viață și pentru aceasta nu este nevoie nici de un jumătate de secol dar ce vei spune atunci?

    Răspunde
     
    1. Stelian
      Aprilie 23, 2017 la ora 20:31

      Ma faceti sa zambesc. Voi spune atunci ceea ce spun si acum, ca imi doresc ca sa se faca voia Domnului Dumnezeu in totalidate. Sunt fericit cu orice a hotatat Domnul pentru viata mea.

      Răspunde
       
  • Adi
    Aprilie 23, 2017 la ora 19:35

    Mulți consideră această fiară cu coarne ca de miel (M.BRITANIE &SUA) drept un gardian al libertății și un izvor al bunurilor materiale și o elogiază, când de fapt ea își impune punctul de vedere cu forța neținând cont de suveranitatea altor state fie ele și totalitariste.

    Răspunde
     
  • Adi
    Aprilie 23, 2017 la ora 17:13

    D-le Stelian. Versetele din Apocalipsa cap 16 nu mă obligă pe mine la nimic și nici pe dumneavoastră, era argumentul clar la întrebarea ta cu privire la faptul dacă Satan conduce sau are capacitatea de a influența în general națiunile sau nu și, totodată cum se aplică termenul lume care nu vă era clar cum se aplică în contextul la care face referire Biblia. Pentru mine este clară treaba. Și vă recomand să citiți 1Tesaloniceni cap 5 :1-3

    Răspunde
     
    1. Stelian
      Aprilie 23, 2017 la ora 19:41

      Apocalipsa se refera la un anume timp, nu la lume in general. Cat despre cine este fiara cu coarne ca ale unui miel (nicidecum „cu coarne de miel”), nici nu ni se spune cine este si nici nu ni se cere sa facem speculatii.

      Răspunde
       
  • Adi
    Aprilie 23, 2017 la ora 16:24

    Pt dl Stelian. Când m-am referit la faptul că nu lasă loc de interpretări m-am referit la faptul că este clar că Satan conduce lumea, dacă vrei crezi dacă nu,nu. Dar atunci mă faceți să vă pun la îndoială sinecesitatea dvs

    Răspunde
     
  • Adi
    Aprilie 23, 2017 la ora 15:59

    Domnule Stelian eu m-am referit strict la Romani 13 cu 2 și v-am întrebat de finalul versetului dacă vă place:-) această poruncă trebuie respectată indiferent de orientarea politica, dictatorială sau democratică. Iar despre Apocalipsa capitolul 16 prin care eu cred că nu mai lasă loc de altă interpretare văd că nu mai spuneți nimic…..care-i treaba?;-)

    Răspunde
     
    1. Stelian
      Aprilie 23, 2017 la ora 16:14

      La ce va obliga pe dvs Apocalipsa cap 16? Ca nu inteleg.

      Răspunde
       
  • AltDaniel
    Aprilie 23, 2017 la ora 14:30

    Astept „analiza politica” a lui Moise dupa alegerile din Franta… „Europa a fost salvata”, „democratia a invins”, „extremismul nu a invins” etc., etc… Nu doresc nici eu sa iasa Le Pen, dar Franta este in cadere libera de vreo 15 ani si asta se datoreaza politicienilor pe care ii lauda Moise zi de zi…

    Răspunde
     
    1. Stelian
      Aprilie 23, 2017 la ora 15:35

      Imi pare rau sa va contrazic dar eu nu prea l-am auzit pe Moise numai laudand pe cineva. Ba din contra mie mi se pare ca ii critica pe toti cand gresesc. Si toti gresesc asa cum si noi gresim de cele mai multe ori in deciziile noastre.

      Răspunde
       
    2. Adi
      Aprilie 23, 2017 la ora 15:41

      Eu îl apreciez pe Moise dar sunt de părere ca uneori nu este echidistant. Nu aplică logic lucrurile ci îi apară pe unii la care ține el.

      Răspunde
       
  • AltDaniel
    Aprilie 23, 2017 la ora 13:58

    Adi are PERFECTA dreptate !!! „”Primavara araba”” a distrus si nenorocit tari precum Egipt, Libia si Siria !!! Poate cineva sa afirme (in afara lui Moise care sustine introducerea „””democratiei””” in aceste tari) ca ACUM Libia, Siria si Egiptul o duc mai bine ? Poate cineva NEGA miile de morti, distrugeri de orase, destinele frante, miile de refugiati din calea razboiului ?!?!!? Imensele nenorociri provocate de Obama ?!?! „””Marele””” presedinte laudat de Moise… Iaca „Gigi”, si Adi e un „geniu” – ii dau dreptate 100 % !

    Răspunde
     
    1. Stelian
      Aprilie 23, 2017 la ora 15:37

      Puteti sa ne spuneti un articol unde Moise l-a laudat pe Obama?

      Răspunde
       
  • Adi
    Aprilie 23, 2017 la ora 13:23

    Cine nu se supune versetului din Romani 13:2 nici nu poate fi creștin. Însă dumneavoastră știți ce înseamnă să dai cezarului ce este al cezarului? Știți în ce context a spus Isus aceste cuvinte? Adevărații creștini nu protestează indiferent cât de rău este un anumit conducător de țară, vedeți dumneavoastră cât de ipocrită este democrația? Îi face pe oameni să nu respecte porunca clară a Lui Dumnezeu? Mai știți finalul versetului 2 din Romani13?…sau nu prea vă place.?;-) Iar despre cum se aplică cuvântul ,, lumea ” spuneți-mi sincer :a-ți citit Apocalipsa capitolul 16 cu versetele de la 13 la 16? Eu zic că reiese clar cum se aplică cuvântul.;-)

    Răspunde
     
  • Adi
    Aprilie 23, 2017 la ora 12:46

    😉

    Răspunde
     
  • Adi
    Aprilie 23, 2017 la ora 11:59

    Nu. Este imposibil să spun că SUA este totuna cu Bruxelles, am vorbit despre lucruri pe care nu neapărat mă așteptam să le înțelegeți încă.Și te rog să nu îmi mai spui dumneavoastră,nu am decât 30 de ani și sunt un om simplu.Eu nu mă consider cineva,poate dumneata d-le Stelian ești mai în vârstă decât mine:-) spuneți-mi tu Adi nu dvs domnule Adi.

    Răspunde
     
  • Adi
    Aprilie 22, 2017 la ora 23:46

    Pt Stelian.Nu SUA a destabilizat Orientul Mijlociu? Dacă vorbești de crime cu privire la opozanți? Nu ei l-au omorât pe Sadam pe Gaddafi? Nu încearcă cu orice preț să îl dea pe Bashar jos? Cine le dă lor această autoritate de polițist internațional? Nimeni nu are dreptul să se bage în treburile altei țări oricât de mare dictator ar fi acela, făcând așa nu faci decât mai mult rău căci nici o răzbunare nu rămâne nerăzbunată. Atât îți spun: să fii cu urechile pe declarația de pace și securitate…. Cu ea se termină totul.

    Răspunde
     
    1. Stelian
      Aprilie 23, 2017 la ora 11:10

      Cand spuneti Buxelles dvs va referiti la SUA?

      Răspunde
       
  • Adi
    Aprilie 22, 2017 la ora 22:51

    Nu am vrut să spun că democrația este rea,doar că ei te lasă să crezi că tu deții puterea când de fapt nu deținem nimic,ce informații avem noi în realitate despre ce manevre se fac la nivel înalt, ce știm noi cu adevărat despre ce capacitate are țara noastră de a fii pusă pe roate,de ce nu se trece la acțiune doar se face politică de 2 lei cu mult bătut din gură și acțiune zero. Și nu mă refer că poți să protestezi pentru orice, doar clar am spuscă și atunci când vrei o schimbare în bine nu poți să protestezi când vrei tu și cât timp vrei nu am spus cum vrei, și nu ma refer la greve aici. Un lucru este clar Satan influențează națiunile oricât de mult și-ar dorii unii lideri să facă bine nu o să reușească, iar în cele din urmă le va strânge pentru războiul zilei celei mari a Dumnezeului cel Atotputernic( vezi Revelația sau Apocalipsa capitolul 16:13 și 14 [balaurul este Satan,fiara este ONU și profetul fals este dubla putere mondială dominantă Anglo-Americană])atunci o să știi că Satan a fost conducătorul lumii nu în sensul ca orice persoană a fost adusă sub influența sa ci doar pe cei pe care i-a indus în eroare și aceștia sunt mulți, atât prin intermediul Imperiul mondial al religiei false atât așa-zis creștină cât și păgână și prin propaganda politică indiferent de culoarea ei sau natura acesteia dictatorială sau democratică.

    Răspunde
     
    1. Stelian
      Aprilie 23, 2017 la ora 11:28

      Puterea totala n-a fost niciodata a poporului, in nicio forma de guvernare. Democratia este schioapa dar pentru omenire, cel putin deocamdata, este cea mai putin nociva. Dar ca in unele tari functioneaza mai bine este o minune pentru mine. Democratia romaneasca o putem asemana cu o companie in care patronul (poporul) angajeaza un manager caruia ii transfera toate puterile asupra resurselor acelei companii pe timp de 4 ani fara posibilitatea de a-l concedia in decursul acestor ani daca managerul duce compania in faliment din nestiints sau din rea credinta. Si tot asa la fiecare 4 ani, ca si cum patronul ar fi un copil care are niciodata nu va ajunge matur sa poata lua decizii singur pentru compania lui.

      Răspunde
       
  • AltDaniel
    Aprilie 22, 2017 la ora 20:44

    Gigi, nu trebuie sa fii geniu ca sa intelegi ca Turcia nu va fi integrata niciodata in UE ! E doar o chestie de bun simt si atat ! E impotriva bunului simt (istoric) si a firii… Cine o doreste in UE nu o face pentru extinderea „tarilor cu valori democratice” ci din cu totul alte interese si poate din acest punct de vedere sunt un „geniu” in comparatie cu Gigi… Ma rog, daca Moise plange acum de grija Turciei care NU va intra in UE ma ofer sa ii dau o batistuta… sau mai multe pentru ca va avea de plans, nu gluma…

    Răspunde
     
  • Adi
    Aprilie 22, 2017 la ora 00:09

    Fiecare are dreptul la părerea lui nu vă certați aiurea, eu îl ascult de exemplu pe Moise la EuropaFm și îmi place emisiunea sa dar asta nu înseamnă că sunt totdeauna de acord cu el, în ce privește EU nu sunt de acord că Moise tot ridică în slăvi Europa asta și treaba cu unitul României cu Republica Moldova și alte aberații….da ce ducem lipsă de corupți? Să-i țină rușii și pe frații noștri de peste Prut că tare dragi li-s rușii,nu că masonii sataniști de la Varza de Bruxelles ar fii mai buni pentru că tot Satan Diavolul îi conduce pe toți în lumea asta indiferent de țară, iar despre politica românească cine are un pic de minte nici nu merge la vot, iar dacă te duci la vot taci din gură și înghite minciunile politicienilor care și-au dat arama pe față indiferent de partidul din care au făcut sau fac parte, pe Românica așa o prinde Armaghedonul dacă nu chiar mai rău! Să vă intre bine în țeasă la toți că țara asta se duce ca o alunecare de teren la vale sub”buna” supraveghere a Bruxelitelor, ori te mănâncă UE ori te mănâncă Rusia… mai ales având un guvern care vrea să elimine lupta anticorupție, spuneți mulțam ca încă în spitale călcăm pe gândaci nu pe cadavre aflate în descompunere.

    Răspunde
     
    1. Stelian
      Aprilie 22, 2017 la ora 11:15

      „țara asta se duce ca o alunecare de teren la vale sub”buna” supraveghere a Bruxelitelor”

      Cand vreodata romanul a fost mai liber? Cand si-a permis romanul la el in tara sa spuna mai multe, cand si-a permis mai multe lucruri ca acum, cand am avut o infrastructura mai buna ca acum (asa cum e ea), cand a avut romanul mai multe optiuni ca acum? Diferenta dintre Bruxelles si Moscova este exact aceeasi pe care parintii si bunicii nostrii au trait-o in razboi. Am fost ocupati si de unii si de altii, cu diferenta ca de la nemti mancau ciocolata si de la rusi mancau bataie. Eu cred ca orice egalitate intre Bruxelles si Moscova este in cele mai multe cazuri rea intentionata sau in alte cateva cazuri este facuta fara o intelegere minima a culturii celor duoa zone, vest si est.

      Răspunde
       
      1. Adi
        Aprilie 22, 2017 la ora 18:27

        Singura diferență între Rusia șiUE este că rușii sunt escoci pe față iar bruxeliștii sunt escroci decenți. Totul este bazat pe interes financiar sau pe sfere de influență.

        Răspunde
         
        1. Stelian
          Aprilie 22, 2017 la ora 21:56

          Unde ati auzit dvs de uciderea liderilor opozitiei in europa de vest? De la escroc la criminal e o mare diferenta.

          Răspunde
           
    2. Stelian
      Aprilie 22, 2017 la ora 11:31

      Am o curiozitate.
      De ce credeti ca „Satan Diavolul îi conduce pe toți în lumea asta”? De unde aveti aceasta informatie?

      Răspunde
       
      1. Adi
        Aprilie 22, 2017 la ora 17:51

        Pentru Stelian.-Isus a spus clar că Satan este conducătorul lumii, dar asupra lui nu are putere. Cum de nu știi asta?

        Răspunde
         
        1. Stelian
          Aprilie 22, 2017 la ora 21:53

          Imi puteti spune unde a spus Isus asa ceva (carte-capitol-verset)?

          Răspunde
           
          1. Adi
            Aprilie 22, 2017 la ora 22:08

            În Evanghelia după Ioan capitolul 12 vers 31,Ioan14:30, Luca 4:6, 1Ioan 5:19(sau epistola întâi a lui Ioan)

             
          2. Stelian
            Aprilie 23, 2017 la ora 11:37

            In 2 din cele 3 exemple avem termenul „lume”, termen foarte dificil de definit, iar in al treilea examplu, cel din Luca, avem cuvintele „tatalui minciunii” deci el nu poate spune adevarul. Sa nu treceti usor peste Romani 13:2, chiar daca din cate vad nu prea suferiti acel verset. 🙂

             
          3. Stelian
            Aprilie 23, 2017 la ora 15:39

            Scuze, am vrut sa spun Romani 13:1-2

             
    3. Adi
      Aprilie 22, 2017 la ora 18:06

      Doar atât ne permitem să batem din gură cu libertatea pe care nu UE ne-a dat-o, iar democrația asta este o vrăjeală ipocrită inventată de greci, unde este puterea ta? Poți tu să faci chiar ce vrei?… să protestezi când vrei tu cât timp vrei tu fără ca autoritățile să îți rupă oasele și să îți spargă dinții deși vrei schimbare în bine?

      Răspunde
       
      1. Stelian
        Aprilie 22, 2017 la ora 22:05

        Imi pare rau dar inyelegem foarte diferit democratia. Dva vedeti democratia ca fiind dreptul de a face ce vrei, cand vrei, unde vrei, iar eu inteleg democratia ca fiind legi bune respectate de toti. Eu unul nu vreau sa traiesc intr-o tara unde trenurile se pot opri in orice moment ca asa vrea personalul sa protesteze. Vreau o tara unde stiu dinainte in ce zi, la ce ora si cum va protesta cineva, ca sa nu raman blocat in tren sau pe sosele cand unii cetateni se trezesc cu fata la perna intr-o dimineata. Vreau sa traiesc intr-o tara unde cetatenii pot protesta oricand pasnic dar cu instiintarea autoritatilor. Adica o tara unde legile sunt bune si sunt respectate. De aceea traiesc in vest si nu in est.

        Răspunde
         
  • Emillian
    Aprilie 21, 2017 la ora 19:37

    ..AltDaniel:…;scrii ..ca la carte, (din cartile propagandei-…(care vrei tu…!):rusii -totusi-au banii-pe care ii investesc aiurea…(si ii mai si fura unii…)-in loc sa se dezvolte-in scopuri PASNICE…!; un exemplu: NOI…!{=aflati -cu PUTEREA ABSCONSA- in „siajul” rusilor} si ce NI SE INTAMPLA -de aproape 30 de ani…!Uita-te la guvernul asta: vrea sa „deduca”de la impozitare -atentie mare- PE BOGATI-care: „merg la sala…,isi mediteaza copiii la limbi straine -ca apoi sa-i trimita la studii in strainatate-pe banii… -ai statului roman…!,iau lectii de tenis{….vaca si chilotii….!}”; in plus-impoziteaza DIVIDENDELE „GRASE” cu 5 %…! …etc…iar „prostimea” ii da votul…!

    Răspunde
     
  • Emillian
    Aprilie 21, 2017 la ora 19:13

    …Migratia-NU vizeaza DIRECT- Balcanii-si cu atat mai mult -ROMANIA (de care A AVUT…. GRIJA-si nu de-azi-de-ieri=RUSIA…!=prin TOT CE NI SE INTAMPLA din 1989 incoace…!),ci vestul Europei „bogate”=care „TREBUIE” DESTABILIZAT…,pt. a nu-si mai „baga nasul -in „TREBURILE” ..Rusiei & Co….!

    Răspunde
     
  • Emillian
    Aprilie 21, 2017 la ora 19:04

    P.S.-in caz de EXTREMA URGENTA -in „criza” migrantilor:Europa si SUA =POT REALIZA un BLOCAJ MARITIM-de la nord-estul Marii Egee pana la insula Cipru si/sau Creta, eventual chiar pana la… Gibraltar,paralel cu nordul Africii…si..a.m.d….!dar eu cred ca.. turcii si rusii+arabii interesati= NU VOR RISCA -un RAZBOI ATOMIC …in zona…! Ar cam fi… SFARSITUL=APOCALIPSA….!

    Răspunde
     
  • Emillian
    Aprilie 21, 2017 la ora 18:49

    1.Turcia NU VA PUTEA lupta impotriva SUA =NICIODATA: marimea si puterea,pozitia geografica-in esenta-impiedica o astfel de situatie…ipotetica…! 2….in 16 iulie 2016- erdogan („nebunatecul”) si-a „dat” o lovitura de stat(eu cred ca=incurajat de rusi,care ORICUM-=incurajeaza pe ORICINE e IMPOTRIVA VESTULUI DEMOCRATIC…!);pentru conformitate-legat de INSCENAREA LUI ERDOGAN-EU AM INREGISTRAT pe DVD- de pe RT-Tv=russia today-in 17 iulie 2016 : unul dintre titlurile stirii respective=care- in viziunea Russiei- confirma cele de mai sus(adica inscenarea loviturii):”faled” coup; ghilimelele de la cuvantul „FAILED”-pt. cunoscatori-sugereaza(ba chiar spune= in clar)=ca a fost o INSCENARE…!

    Răspunde
     
  • gigi_ciocan
    Aprilie 21, 2017 la ora 14:42

    ti-a spus ma-ta ca radiezi ” genialitate” prin toti porii ? ..

    Răspunde
     
    1. gigi_ciocan
      Aprilie 21, 2017 la ora 14:43

      asta era pentru geniul AltDaniel pt ca el se pare ca le stie pe toate si ” pana si pe el” il depasesc unele lucruri. EX: inteligenta 🙂

      Răspunde
       
  • AltDaniel
    Aprilie 21, 2017 la ora 14:10

    Urmeaza sa ni spuna ca rusii au atacat severele turcesti folosite la referendum si deja aud un mare (alt) „””analist politic””” (Parvulescu) spunand ca: „trei candidati (din cei patru cu sanse de a intra in turul doi) de la alegerile din Franta s-au vazut cu Putin”. Deci in SUA au intervenit rusii si l-au pus pe Trump presedinte, in Anglia au intervenit si au determinat „brexit-ul”, in Turcia (foarte probabil, nu-i asa ?) au influentat referendum-ul si urmeaza Franta unde (nu-i asa ?) vor pune presedinte pe cine vor ei ! Mai frateee, peste tot rusii sunt vinovati ! Ma bufneste rasul Moise citindu-ti „””analizele politice””” ! Oare tu Moise, te-ai gandit vreodata, macar o nanosecunda ca poate britanicii s-au saturat de straini si de politicile UE ? Sau ca americanii s-au saturat de impuscaturile si asasinatele din scoli, de pierderea locurilor de munca si de multe alte lucruri ? Te-ai gandit ca turcii, poate, NU sunt interesati sa intre in UE ? Nuuu, nanosecunda e prea lunga, presupune intelegerea unor fenomene, a unor evolutii, presupune analiza… la picosecunda insa… acolo, daaaa… acolo e domeniul tau Moise, acolo timpii de gandire sunt atat de mici incat clar, rusii sunt vinovati pentru orice si pentru toate !

    Răspunde
     
  • AltDaniel
    Aprilie 21, 2017 la ora 13:31

    Offf, iar te amesteci Moise in subiecte care in mod evident te depasesc (ma depasesc inclusiv pe mine – dar macar eu nu incerc sa fiu formator de opinie). Moise, odata pentru totdeauna, daca aveai un minim de cunostinte de istorie ai fi stiut ca Turcia NU are si nu a avut niciodata afinitati cu Europa. Ca incercarea de a o introduce in UE e doar o aberatie a intregului establishment de la Brussels si a celor ca tine (politic corecti). Turcia a fost neutra si in al doilea Razboi Mondial Moise, este o natiune puternica (numarul tinerilor este mare), fost imperiu si dorinta „voastra” de o incartirui in UE si a o controla arata disperarea celor ca tine ca mai sunt natiuni care pur si simplu NU vor sa faca parte din lumea propovaduita de voi ! Turcii sunt destepti, ei vor sa fie aliati cu alte natiuni si NU condusi de UE de exemplu. CINE le va propune o alianta ii va avea alaturi si rusii au inteles asta ! Si „prostul si nebunul” (citez aproximativ din „””analistul politic””” Moise Guran) de Trump a inteles asta si l-a felicitat imediat pe Erdogan ! UE insa a inceput cu „fraudele” cu faptul ca „tara e divizata” etc. pentru CA NU II CONVINE rezultatul. Daca iesea 51 % contra, atunci… „ar fi invins democratia”, nu-i asa, domnule „””analist politic””” Moise Guran ?

    Răspunde
     
  • Adi
    Aprilie 18, 2017 la ora 19:40

    Treaba lor, ei o să își mănânce rahatul……turcesc desigur.

    Răspunde
     
  • David
    Aprilie 18, 2017 la ora 16:22

    Turcia e a 5 a armata din NATO. Sau, Moise, nu stii cine e in NATO?

    Răspunde
     
  • gigi
    Aprilie 18, 2017 la ora 12:45

    Daca lovitura de stat reusea si armata (pro nato si us) prelua puterea si cu toate tancurile nato stationate de prin polonia, letonia si nordul moldovei oare us nu provoca mai mult rusia in ucraina ca sa aiba pretext de un conflict in estul europei sa isi vanda mai mult armele si sa isi justifice cheltuielile astronomice cu masinaria de razboi?

    Faptul ca erdogan inca mai e acolo a amanat conflictul cu rusia care e pregatit de ceva vreme de nato care aproape a inconjurat rusia cu armament.

    Erdogan este pragmatic si face ce ar trebui sa facem si noi, sa se inteleaga si cu us si cu rusia, nu sa fie anti si sa caute conflicte care nu ii ajuta cu nimic ca asa vor altii.

    Răspunde
     
  • Dr. Zapez
    Aprilie 18, 2017 la ora 08:57

    O sa urmeze ani grei pentru turcii care o sa fie arestati si torturati si pentru familiile celor asasinati de satrapii noului regim. Dl. Erdogan o sa se streseze putin la gandul ca nu toti turcii il iubesc si apreciaza penru calitatile lui de mare carmaci, unicul, irepetabilul far calauzitor al natiei. Cat despre ipocrizia groasa a turcilor din vestul Europei ce sa mai vorbim ? Sunt curios daca toti votantii DA or sa dea busna sa e mute inapoi in Turcia, sa se bucure de binefacerile noului regim. Probabil o sa prefere sa se „sacrifice” traind pe ajutoarele sociale din Germania, privind cu invidie la cei din Turcia cum se vor scalda in laptele si mierea servite de sultan.

    Răspunde
     
  • Gorel Neștiutu'
    Aprilie 18, 2017 la ora 04:11

    Așa…și? Daca ne deprimam sau panicam- disperăm….modificăm ceva din ce va să fie? Ești mai copil decât credeam. Carpe diem. Ce trebuie să se întâmple se va întâmpla.

    Răspunde
     
    1. Zoro
      Aprilie 18, 2017 la ora 04:34

      Gore, nu ai înțeles nimic. Nu e vorba de panică, ci de analiza unor evenimente care în mod sigur ne vor influenta. Atât pozitiv cat și negativ.

      Răspunde
       
  • CIUGULIMEAIBARZOIUL
    Aprilie 18, 2017 la ora 00:10

    Pana la ” haraci” pune bani deoparte pentru birul european draga arkadas.
    Nu mai papa kakat ! Sau papat cu gija fara a face firmituri ca pute.
    Vezi de birul catre evropa lasa turcu-n pace ca nu cere el bani de la tine.
    Tu pupi la europa sub coada si evropa te rupe pe la spate. Nu turcia e problema.

    Răspunde
     
    1. gigi_ciocan
      Aprilie 19, 2017 la ora 07:17

      o traducere primim si noi ? ?

      Răspunde
       
  • Adi
    Aprilie 17, 2017 la ora 18:38

    Corect Stelian. Iar dacă la putere sunt cei puțini dar răi ce mai contează majoritatea turcabreților pe care Erdogan îi pune cu armata lui la punct. Oricum indiferent nu văd România să sufere din cauza lor Baiazid este mort de mult. 😉

    Răspunde
     
  • Stelian
    Aprilie 17, 2017 la ora 18:22

    Da sigur, ei au votat Erdogan, dar pana in 2019 lucrurile se mai pot schimba.

    Răspunde
     
    1. Stelian
      Aprilie 17, 2017 la ora 18:26

      Raspuns pentru MPM*

      Răspunde
       
  • Paul
    Aprilie 17, 2017 la ora 18:20

    Mai cat de repede faceti voi cei din media din alb gri ca sa nu zic negru.1Scorul este foarte stans 2Cei ce se opun sunt de la oras 3 Friend man -ul asta al tau e un scarta scarta ca orisicine care vrea sa publice o tonterie 4Poporul turc nu doreste cu adevarat sa ne faca rau noua europenilor.Am trait putin pdintre ei si sunt deschisi la nou.Manipulare taica la greu!Matale chiar gandesti singur?Ma intreb si eu.Oare nu au romanii angoasele lor?

    Răspunde
     
    1. Stelian
      Aprilie 17, 2017 la ora 18:29

      „Poporul turc nu doreste cu adevarat sa ne faca rau noua europenilor”
      Nu stiu de unde aveti aceasta informatie atat timp cat o asemenea intrebre nu a fost inclusa in acest referendum.

      Răspunde
       
  • Adi
    Aprilie 17, 2017 la ora 17:41

    Nu-i bai îi băgăm pe popi în frunte cu IPS Daniel în linia întâi de bătaie, să îi mai răsune și niște bombe în cap nu doar clopotele CATEDRALEI MÂNTUIRII NEAMULUI 😉

    Răspunde
     
  • Dan Ionut
    Aprilie 17, 2017 la ora 17:30

    Nu-i bai! Noi construim catedrale și ne înarmăm cu cruci..

    Răspunde
     
  • Adi
    Aprilie 17, 2017 la ora 17:26

    Uite așa cu votul acesta poate o să vină unele companii de la ei la noi, sau poate nu din cauza guvernului Dragnea.

    Răspunde
     
  • Adi
    Aprilie 17, 2017 la ora 15:51

    Corect,cu populismul PSD-ist,ne îndreptăm la dezastru financiar,apoi turcii facă ce i-o învăța dracu ‘ 😛

    Răspunde
     
  • amicu
    Aprilie 17, 2017 la ora 15:45

    Nu e cazul. Cu puțin noroc, sub „înțeleapta” conducere a sultanului Erdogan, Turcia se va transforma dintr-una în doua mai mici, dacă nu cumva în trei.
    Populismul, fie el și islamic, se sfîrșește mereu pentru amatori cu plînsete și furie (vezi vînzoleala venezuelana, după mai mult de 15 ani de populism biruitor au ajuns la inevitabila concluzie).
    Dar nu Turcia sau alții ar trebui sa ne preocupe ci noi, ca am luat-o pe calea proștilor.

    Răspunde
     
  • Adi
    Aprilie 17, 2017 la ora 15:34

    Mai au pe lângă bolovani și telenovele:)

    Răspunde
     
  • Aurel
    Aprilie 17, 2017 la ora 15:29

    Nu imi este clar de ce sunt atâtea companii vestice in Turcia…adică, pt bani, desigur, insa unde le este raționamentul statelor de origine? Să-ti pui bazele in otomani, ți-ai cam dat si gur foc la casa. Te vor sapa ușurel, dupa care iti vor pune sabia pe cap.
    La fel si cu muritorii de isi vărsa cardurile de credit pe litoralul lor…mergeți fraților prin alte părți mai democrate. Lăsați-i pe turci sa pape bolovani…ca atâta au

    Răspunde
     
  • Adi
    Aprilie 17, 2017 la ora 15:15

    Nu o să fie nici un război mondial, și chiar relațiile ruso-americane se vor îmbunătăți,nu ați observat ce dur l-a criticat ambasadorul adjunct al Moscovei la ONU pe omologul său britanic pe seama faptului ca Anglia nu mai poate dormi cu gândul că relațiile ruso-americane s-ar putea îmbunătăți, ceea ce arată că Rusia își dorește relații bune încă cu SUA…nu ați observat că nici Rex Tilerson nu a mers la Moscova să bată cu pumnul în masă?….iar D.Trump cu siguranță va avea după o întâlnire cu Putin o părere schimbată ca și după întâlnirea cu Xi Jinping despre care a spus că acesta vrea să facă ce este bine deși înainte îl criticase.

    Răspunde
     
  • Sin
    Aprilie 17, 2017 la ora 14:45

    Observ curentul „dictatorilor” e tot mai prezent in tarile care au un cuvant militar,ma intreb oare al Treilea Razboi Mondial cand incepe?!?!? Sper ca eu sa nu-l prind,ca dupa Criza mondiala daca mai prind si WW3 apai chiar am belit carcaletele ca generatie!

    Răspunde
     
  • Kapital
    Aprilie 17, 2017 la ora 14:31

    Turcia nu va fi aliat al Rusiei, nu au fost niciodata, din contra. Probabil Erdogan va fi izolat pana cand armata turca il va rasturna de la putere si va reorienta tara catre vest cum au mai facut o Ataturk si Evren.

    Răspunde
     
  • Dudu
    Aprilie 17, 2017 la ora 13:59

    Nu se va ajunge pana acolo. Turcia se va rupe. Partea ei sud estică se va desprinde.

    Răspunde
     
  • Adi
    Aprilie 17, 2017 la ora 13:24

    Iar cu privire la ONU, Moise te-ai întrebat dacă va mai exista, atunci după atacul SUA cu cele 59 de rachete, nu doar că va exista cu siguranță dar va primi și responsabilitati și o și mai mare autoritate. Timpul vă demonstra toate acestea.

    Răspunde
     
  • mg
    Aprilie 17, 2017 la ora 13:06

    Nu mai bine punem bani deoparte pentru intreprinderile militare, stagiul militar obligatoriu si invatamantul vocational militar. Ca treaba cu haraciul e cam „old-school”.

    Răspunde
     
  • Adi
    Aprilie 17, 2017 la ora 12:54

    Stați liniștit domnule Moise Guran, regele nordului oricare ar fi(posibil Rusia) care va face o coaliție cu unele națiuni posibil și Turcia, potrivit Bibliei nu va mai intra în conflict cu eternul său rival regele sudului(care este clar dubla putere mondială dominantă din timpul sfârșitului Marea Britanie și SUA) această rivalitate a regilor sudului și nordului care a început cu scindarea imperiului lui Alexandru, aceste roluri au fost jucate de dinastiile ptolemeilor și seleucizilor,regina Zenobia a Palmirei, Imperiul Roman, Imperiul nazist, URSS, iar acum identitatea regelui nordului urmează să fie cunoscută pe parcursul derulării evenimentelor, totuși amândoi vor fi distruși de Regatul lui Dumnezeu condus de Isus Hristos conform cu Daniel cap 2 versetele 34 și 35 și Daniel capitolul 11 versetele 44 și 45. Toate acestea însă după Declarația de Pace și Securitate.

    Răspunde
     
  • Sorin
    Aprilie 17, 2017 la ora 12:49

    Am nevoie de ajutor, caut cartea lui George Friedman de trei ani si nu o gasesc ! Ma ajuta cineva? In Timisoara e de negasit.

    Răspunde
     
  • Trusca
    Aprilie 17, 2017 la ora 11:48

    Din nou Ursul Rusesc…Corupe Dezbină…Strategia Clasica și specifica RUSNACILOR…SUNT PREVIZIBILI ISTORIA O COMFIRMA

    Răspunde
     
  • FlorinT
    Aprilie 17, 2017 la ora 11:36

    Cum ar fi daca toti cei care au votat NU ar lua calea occidentului in ideea ca vor fi persecutati pentru votul lor? Sa vezi atunci invazie de vreo 30 mil.de turci. Migratia sirienilor va fi pistol cu apa. Oricum, consider ca prea le dam importanta. Daca Europa ar izola Turcia, suferinta ar fi mai mare penteu ei.

    Răspunde
     
  • Stelian
    Aprilie 17, 2017 la ora 10:43

    Omul isi face planuri dar de cele mai multe ori nu se implinesc. Asa cum Dragnea sufera din cauza unei legi date de PSD in trecut, parca vad ca Erdogan a obtinut aceste drepturi sporite pentru un alt presedinte, poate chiar din opozitie.

    Răspunde
     
    1. MPM
      Aprilie 17, 2017 la ora 17:15

      ” poate chiar din opozitie.”
      Cine a votat „DA” a votat cu Erdogan in minte.
      Problema suplimentara pentru votantii lui e ca Erdogan nu e nemuritor.

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase