Vederi de pe Autostrada Plimbătoare

Mihai Alexandru Crăciun

Începutul de an nou este întotdeauna unul plin de speranță și de spirit de sărbătoare. De optimism și încredere că lucrurile, cumva, poate chiar miraculos, vor deveni mai bune. Nu este deloc un moment prielnic să discuți despre probleme, mai ales grave și mai ales când trebuie să dai încă o veste proastă. Apoi, să vorbești despre autostrăzi la început de 2017 înseamnă să răsucești cuțitul în rana în care România a terminat 2016 cu fix zero kilometri noi de autostradă. Nu în ultimul rând, să vorbești logic despre o problemă gravă într-o Românie atât de profund divizată post-electoral între „ai lor cei răi” și „ai noștri cei buni”, indiferent dinspre care tabără ai privi-o, este extrem de riscant. Și totuși voi risca.

În octombrie ce tocmai a trecut s-a împlinit un an de la tragedia de la Colectiv. Focul a distrus vieți, fără că ceară întâi pașaportul sau carnetul de partid. N-a ales între „buni” și „răi”. A ucis fără osebire 64 de oameni și pe alți câteva zeci i-a mutilat pe viață. Cinic și nepăsător focul a adus nenorocire acolo unde era doar distracție, atunci când părea că nu există absolut nici un risc.

Mai apoi furia populară a cerut vinovați. Capetele au căzut, guvernul s-a schimbat. Legile oricum stupide și exagerate au devenit și mai stupide, și mai exagerate, victimă căzând localurile din București, care în mod normal ar fi trebuit să fie un pilon al economiei locale. Dar furia populară trebuia ostoită. A trecut ceva timp până când ne-am lămurit că tragedia de la Colectiv de fapt putea fi prevenită. Dacă instituțiile statului își făceau treaba. Dacă legile României ar fi fost mai puțin absurde. Dacă Romania nu ar fi atât de infestată de corupție. Dacă înșiși oamenii ar fi fost mai atenți la pericolele la care se expuneau, chiar dacă nu erau atât de evidente. Dacă, dacă, dacă…

Numai că durerea publică se uită repede. Doar supraviețuitorii rămân să-și poarte greaua cruce pentru tot restul vieții. Un an mai târziu suntem convinși că intransigența de acum un an a rezolvat problema. Că o tragedie precum Colectiv nu se mai poate repeta. Oare? Oare chiar am învățat cu adevărat ceva din Colectiv?!

Alunecare Dealul Bucium

Pe 14 noiembrie 2014 s-au împlinit doi ani de la inaugurarea inoportună a A1 Sibiu – Orăștie Lot 3. Prinsă de mai bine de cinci ani între greșeli tehnice și ambiții politice, autostrada traversează la Aciliu dificilul Deal Bucium. Care cade. Cădea oricum și înainte de autostradă, dar autostrada l-a trezit și l-a accelerat. Și acum cade până o va înghiți cu totul.

Împreună cu colegii din Asociația Construim România spunem public asta de doi ani. Numai că lanțul greșelilor tehnice și al ambițiilor politice a continuat transpartinic și în 2016. Dintr-un motiv de neînțeles, CNADNR – CNAIR pe stil nou – a ales să forțeze în 2016 redeschiderea A1 Orăștie – Sibiu Lot 3, în ciuda avertismentelor noastre publice și documentate că Dealul Bucium reprezintă un pericol iminent pentru autostradă și că poate îngropa de vii zeci sau sute de oameni, într-o tragedie care poate face Colectiv să pălească în uitare.

În ciuda filmărilor publicate, în care alunecarea este evidentă, am sfârșit prin a fi noi acuzați de rea intenție și de nepricepere de către directorul CNAIR Cătălin Homor, cu precizarea reluată sistematic într-o serie de interviuri din perioada august-septembrie 2016 că nu știm ce spunem și că în dealul Bucium alunecările sunt „de ordinul milimetrilor pe an”.

Desigur, această din urmă afirmație a domnului Cătălin Homor – altfel absolvent de facultate de construcții – este ridicolă în sine. Căci oricât de ciudat și contraintuitiv sună, deplasările de teren de milimetri pe an, chiar de centimetri pe an, sunt deplasări normale. Până și deriva continentală se măsoară în centimetri pe an. Iar constructorii cunosc bine aceste deplasări normale și continue ale terenului, pentru că unul dintre motivele principale pentru care lucrările de infrastructură au nevoie de reabilitări periodice este tocmai că terenul de sub ele se deplasează cu milimetri sau centimetri pe an. Așa că am zâmbit amar la ridicolul acuzației domnului Homor. Amar pentru că am înțeles că CNAIR va merge înainte cu redeschiderea A1 Orăștie – Sibiu Lot 3 din 9 octombrie 2016 și că viețile celor care vor folosi autostrada vor fi puse astfel în pericol.

Însă noi, Construim România, am continuat să monitorizăm Dealul Bucium, cu frecvente sesiuni de filmări și fotografii, chiar și atunci când nu le-am făcut publice. Și cel mai probabil suntem singurii care o facem, în ciuda declaratului contract de monitorizare al tronsonului dintre CNAIR și Universitatea București.

Iar aici vine punctul dificil. Cea mai recentă filmare este din 29 decembrie 2016. M-am obișnuit să scriu analize lungi, în care să explic pe larg și cât mai pe înțeles fiecare detaliu tehnic din fiecare aspect descris, mai ales când vine vorba de A1 în zona Aciliu. Numai că astăzi, privind imaginile cele mai recente, nu știu ce să scriu. De fapt nu știu ce să mai scriu, dincolo de ceea ce am scris deja în ultimii doi ani despre această autostradă. Pentru că nu știu ce aș mai putea explica din nou și nu am făcut-o deja.

Derulez filmarea și mă gândesc la tragedia de la Colectiv, care putea fi prevenită. Până la tragedia Aciliu mai este doar un pas, dar încă poate fi prevenită. Și totuși nimeni nu o face. Cadru cu cadru văd cum zăpada de pe Dealul Bucium conturează grotesc imensa alunecare de teren și desenează sinistru fiecare fractură din versant. La bază, autostrada, pe care circulă autocare, camioane, microbuze, autoturisme. Oameni care cred că autostrada este sigură, căci au încredere în statul român care a deschis-o. Nu își dau seama că trec fără griji prin fața unui „tsunami” de pământ ce stă să se prăvale peste ei. Și oricum le-ar veni greu să creadă că așa ceva ar fi posibil, pentru că nimeni nu poate fi atât de inconștient încât să țină autostrada deschisă dacă pericolul ar fi real, nu-i așa? Și totuși, Colectiv…

Compar fotografiile făcute de-a lungul timpului la Aciliu: septembrie 2015, iulie 2016, septembrie 2016, decembrie 2016. Aș râde din nou amar, acum cu dovezi, de „milimetrii pe an” ai lui Cătălin Homor. Mă înfior însă când măsor și îmi dau seama că în fapt versantul Dealului Bucium a alunecat cu câțiva metri doar în ultimele trei luni. Și asta într-o perioadă de ploi nu foarte abundente – da, am urmărit și starea vremii în zonă – cu ciclu de îngheț / dezgheț doar în ultimele două luni și cu ninsori începute abia de la începutul lui decembrie. Iar primăvara, cu topirea zăpezilor mult mai abundente ca în anii precedenți, abia urmează.

Mă înfior deci, pentru că mă uit la filmări și „număr morții”. Fiecare autocar – 50 de morți. Fiecare microbuz, 15-20 de morți. Fiecare autoturism – în medie 2 morți. Fiecare camion, 1-2 morți. Sar ușor de 100 de victime în fiecare cadru. La Colectiv au fost „doar” 64 de morți…

Așadar mă opresc din explicații, căci nu mai găsesc nimic de spus în plus față de ceea ce spun singure imaginile comparative dintre iulie 2016 și decembrie 2016. Metri de scufundare, fracturi noi lungi de sute de metri și frontul de alunecare ajuns la terasamentul autostrăzii din debleu. Mai poate fi ceva de adăugat?

Poate doar faptul că între data filmării și astăzi a căzut o importantă cantitate de zăpadă, inclusiv la Aciliu. Iar această zăpadă, pe deoparte presează greu pe masa deja în alunecare, iar pe de alta zilnic se topește și se infliltrează în deal, lubrifiind alunecarea. Dezghețul din această primăvară va fi un real pericol. Doar un pas a mai rămas…

Cu sau fără acuze la adresa noastră, noi vom continua monitorizarea și vom continua să facem apel public la instituțiile statului – Ministerul Transporturilor, CNAIR, ISU, Inspectoratul de Stat in Construcții – să închidă de urgență traficul pe A1 Orăștie – Sibiu Lot 3, înainte să moară oameni îngropați de vii. Înainte ca la Aciliu să se petreacă un nou Colectiv mult mai dramatic și mai tragic. De această dată vom face și sesizări oficiale către respectivele instituții și vom spera că măcar acum cineva va înțelege.

Pentru conformitate reluăm și filmarea din iulie 2016.

 

 

stiri verificate
This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

21 răspunsuri la Vederi de pe Autostrada Plimbătoare

  • ironic
    Ianuarie 30, 2017 la ora 12:36

    – construirea autostrazii pe traseul actual frizeaza orice logica a prostiei functionarilor politruci ajunsi in functii de raspundere nationala. pe partea opusa a dealului trece drumul national care a fost consolidat de mai multe ori si tot are probleme. nici macar studiul de proiect nu trebuia sa se faca pe acel deal.
    – oare cine a beneficiat de banii luati pe terenul de sub autostrada. daca aveti posibilitatea verificati. si la rosia montana au fost unii care au cumparat case si teren inainte de demararea proiectului.
    – din informatia care circula in mass-media si pe net se pare ca mai multi specialisti au avut parei contra traseului autostrazii. oare de ce au fost ignorate?
    – noi comentam ca chibiti, problema e ca pe acest traseu autostrada va avea probleme continuu si nimeni nu va fi tras la respundere, sumele pentru reparati vor fi constante si mari. periodic circulatia se va devia pe drumul national.

    Răspunde
     
  • marius
    Ianuarie 30, 2017 la ora 09:11

    Lucrarile de la Aciliu au fost stopate odata cu deschiderea circulatiei. Nu s-a insistat la consolidarea taluzelor instabile. Pavel Varga probabil ca vorbeste din birou ca si alti citeva sute (mii ) de specialisti ai CNADNR-CNAIR. Domnilor de la Asociația Construim România va invit pe Lotul 4 Turda -Sebes sa vedeti alte grozavii tot pe bani publici. Despre lacul Stejeris ce ne puteti spune? Mai ales ca se doreste deschiderea acestui tronson anul acesta.

    Răspunde
     
  • Alex Luca
    Ianuarie 27, 2017 la ora 14:19

    In primul rand as dori sa remarc faptul ca articolul este absolut exceptional. Felicitari d-lui Mihai Alexandru Crăciun, dar si d-lui Moise Guran ca a inceput sa invite oameni care au ceva de spus sa scrie articole pe acest site(sau blog). In al doilea rand, eu evit pe cat posibil sa tranzitez pe acel tronson deoarece prezinta un risc major. Autoritatile nu fac si nu vor face nimic din doua motive: 1) ii doare fix in … de oameni si 2) sunt catastrofal de incompetenti. Ca sa nu mai adaug faptul ca e o boacana PSD, iar acum ca au prins iarasi ciolanul puterii nu o vor recunoaste niciodata. Trebuie insistenta in primul rand din partea organizatiilor din acest domeniu, bineinteles non-guvernamentale, sustinute de populatie prin diverse petitii si proteste(pasnice bineinteles). Episodul Colectiv ne-a demonstrat inca o data ca intre clasa politica si popor este o prapastie foarte mare pe care in timp, odata cu iesirea din scene a „dinozaurilor” se va micsora(naivul de mine).
    CORRUPTION IS THE ROOT OF ALL EVIL !!!

    Răspunde
     
  • Dan
    Ianuarie 26, 2017 la ora 20:29

    Acelasi lucru se intampla in domeniul constructiilor noi. Personal stiu de zeci de blocuri inalte de locuinte (pentru care am acordat consultanta in proiectare) care sunt proiectate si construite cu deficiente majore. Din nefericire aceste deficiente majore de concept in structura de rezistenta se vor vedea doar cand e prea tarziu

    Răspunde
     
  • Stefan
    Ianuarie 26, 2017 la ora 14:45

    Oare dacă s-ar împăduri acel deal, nu s-ar rezolva problema? Există până și specii de iarbă, cu rădăcini foarte adânci, care stabilizează terenul… zic și eu…

    Răspunde
     
  • cineva
    Ianuarie 26, 2017 la ora 09:48

    – dar nimeni nu compara cate accidente sunt pe drumul paralel in lipsa acestei bucati de autostrada? pana la urma si o autostrada proasta e mai buna decat una lipsa. din ce stiu sigur, in primele 3 luni de cand cand a fost inchis respectivul sector, pe sectorul respectiv de DN1 au fost accidente cu 6 morti …

    Răspunde
     
    1. Mihai Alexandru Craciun
      Ianuarie 26, 2017 la ora 12:54

      @cineva, teoria cu accidentele este ERONATA, ca sa nu zic FALSA. Sa enuntam teoria si sa-i vedem bubele: „Mai bine riscam sa moara cateva zeci de oameni pe o autostrada surpata intr-un singur eveniment tragic, decat sa moara cativa oameni in cateva zeci de accidente pe DN”.

      De ce este eronata:
      1. Autostrada nu garanteaza absenta accidentelor. A2 Bucuresti – Constanta are anual foarte multe accidente grave, soldate inclusiv cu morti. Si e autostrada plana de campie.

      2. Colapsul catastrfoal al dealului Bucium este o certitudine, in vreme ce accidentele de pe DN nu. Dealul va ingropa cu certitudine autostrada. Singura intrebare este cand? Si raspunsul tine de probabilitate. Premizele de alunecare catastrofale sunt clare, mai lipsesc ceva precipitati, ajutate eventual de un cutremur. Cu cat trece timpul, cu cat factorul declansator necesar va fi mai redus. Adica putem ajunge la punctul la care o singura ploaie declanseaza tragedia.

      3. Accidentele pe DN intre Saliste si Mierucrea Sibiului POT FI PREVENITE cu masuri speciale, precum detasarea unui numar de 4 echipaje de Politie Rutiera cu prezenta permanenta pe tronson. Situatiile speciale cer masuri speciale. In schimb caderea dealului nu poate fi oprita de nimic in contextul actual.

      Răspunde
       
  • Laurentiu
    Ianuarie 26, 2017 la ora 09:44

    Aceeasi situatie este si pe A3 (Lugoj -A1), pe o portiune unde s au mai facut reparatii (partea dreapta pe directia Lugoj – A1) si in prezent pamantul se apropie de autostrada, iar placile de ciment pt apele pluviale, situate pe marginea autostrazii au inceput sa se ridice (pamantul aproape intra pe autostrada). Aceasta situatie se petrece inainte de trecerea de nivel peste autostrada (probabil cale ferata).
    O situatie ciudata este si pe A1 (portiune de la intrarea de pe A3 – Timisoara, pe ambele sensuri de mers), unde exista portiuni in care pamantul de sub atostrada este scufundat si probabil se va scufunda si mai mult, existand pericolul de accidente.

    Răspunde
     
  • marian
    Ianuarie 26, 2017 la ora 09:20

    Este un film: ,,Vajont ” 2001, despre un munte pravalit intr-un baraj de acumulare…

    Răspunde
     
  • Anonim
    Ianuarie 26, 2017 la ora 01:38

    NU te contrazic. Dar pot sa iti spun ca acest proiect este pe tipul de contract FIDIC galben – adica design and build – adica constructorul este si proiectant. Lucrare castigata pe bani putini (comparativ cu traseul dificil ales tot „politic” ) pe baza unor studii geo facute pe genunchi, si facuta in graba sub presiuni politice de un constructor cu interese diverse.

    Răspunde
     
  • Razvan
    Ianuarie 25, 2017 la ora 21:46

    Nu ma pricep la constructii rutiere, dar pare o lucrare facuta ‘deamp****’

    Răspunde
     
  • cosmin
    Ianuarie 25, 2017 la ora 21:39

    Felicitari pentru articol si pentru perseverenta!

    Din doc dvs este evident chiar si pentru nespecialisti ca alunecarea dealului nu poate fi oprita indiferent de ce „lucrari” se fac. Vad ca pe aici se comenteaza politic o situatie de crasa incompetenta/neglijenta criminala a personalului tehnic (inginer, proiectant etc) care in loc sa refuze sa execute/receptioneze un dezastru au preferat sa bage banii in buzunar, sa dea o trompeta unor politicieni si sa se usureze pe vietile catorva zeci de nefericiti, viitoarele victime.

    Problema nu este in politica. Problema este in oameni.

    Răspunde
     
    1. florin
      Ianuarie 26, 2017 la ora 00:35

      Bai, eu am impresia ca nu stiti pe ce lume traiti. Politica nu e o curva, prietene. E stiinta si practica de guvernare a unui stat. Si e facuta de oameni. Inginerii aia care au lucrat la autostrada au primit ordine de la sefi sa termine autostrada pana in alegeri. Am vazut mai demult un document emis de CNADNR, nu mai stiu daca pe blogul asta sau in alta parte, prin care le cerea italienilor care au facut portiunea aia, sa o faca, cu toate ca italienii le transmisesera tot in scris ca autostrada a fost proiectata prost. Si le dadea un termen de finalizare care se intampla sa fie fix inainte de turul 2 al alegerilor. Asa ca „it’s your call”. Statul roman, clientul care a platit, a vrut asa. Statul roman, adica niste oameni!!!!!

      Răspunde
       
  • speranta R
    Ianuarie 25, 2017 la ora 21:28

    P R O F E S I O N I S T I !
    Tara noastra a fost golita de profesionisti
    si inlocuiti cu politicieni.
    Nu stiu cum e la altii cu politica,nu cred ca au atatia si in orice caz nu-i vezi,nu-i simti acolo unde nu au ce cauta.
    Pe scurt,SCOALA cu multa practica!
    Pot da exemplu aviatia unde un politician nu e in stare sa zboare-fara pregatire,ca s-ar baga si acolo(au distrus masiv si pe acolo, venind cate 5-7 gramada in CO,fara sa stie limbajul.
    Moise,tu si jurnalistii onesti,”apasati” mai mult acest subiect caci tocmai se REPOLITIZEAZA scolile si spitalele;
    Poate ca ai obosit ,asa cum spui, DAR
    daca mai e un dram de speranta,e la voi si,da tinerii TREBUIE putin scuturati caci”o lupta-i viata” si ei mai au mult de trait si luptat;chiar daca pleaca vrmelnic,se vor intoarce….

    Răspunde
     
  • Iulian
    Ianuarie 25, 2017 la ora 21:18

    Incep sa cred din ce in ce mai mult ca romanii au nevoie de 3 lucruri: consiliere psihologică pe tema desteapta-te romane, educatie adica infuzie masivă de bani daca vrem sa avem tineret educat si asa macar ei sa se salveze si infracstructura cu precădere mult asteptatele autostrazi. Nu pot sa cred ca au trecut 26 de ani de la lovilutie si ăstia l-au depasit pe nea nicu în longevitatea functiilor iar noi inca dormim linistiti.Suntem otraviti sistematic de tv si presa slugarnica iar dezbinarea creata in popor nu face decât sa fie un motiv de bucurie al stimabililor alesi. Eu zic sa mai asteptam 10 ani timp in care poate evolutia masinilor zburătoare ne va scuti de constructia autostrazilor, trenul asta noi l-am pierdut ca natiune si generatie si e greu sa il mai prindem. România trezeste-te!

    Răspunde
     
  • nicu
    Ianuarie 25, 2017 la ora 21:18

    Deci… S-a facut mare mare scandal in presa in septembrie/octombrie anul trecut (au fost alegerile, si deci e de inteles ca toata lumea a uitat) pentru deschiderea acestui tronson. Acum facem iar scandal sa-l inchida?!

    Răspunde
     
  • Andrei
    Ianuarie 25, 2017 la ora 20:42

    @Raluca, de acord.

    Mai bine sclav 2-3 ani in Anglia, Germania, la munci necalificate pana deprinzi ceva…decat sclav si condamnat la moarte in propria tara.

    @Moise, tu ceri un sacrificiu din partea celor tineri, in general. Un sacrificiu in ani, cei mai freumosi pe care ii avem.
    Doar cei naivi vor astepta schimbarea.

    Răspunde
     
  • Raluca I
    Ianuarie 25, 2017 la ora 19:27

    Trebuie sa ne mutam fin tara asta cat mai suntem tineri. Singura solutie. Atat.

    Răspunde
     
  • florin
    Ianuarie 25, 2017 la ora 19:25

    Avand in vedere faptul ca actualul ministru al transporturilor a fost secretar de stat in cadrul ministerului in guvernul precedent, ma indoiesc ca se vor lua masuri de prevenire a unei tragedii. CNAIR e subordonata MT si conducerea e numita politic (ceea ce e normal pana la urma). Intrebarea e de ce fostul guvern n-a facut nimic sa previna dezastrul. Si cum s-ar imparti responsabilitatea in cazul in care se va produce. Nefiind un specialist, dovezile prezentate in articol care sa sustina iminenta unei alunecari de teren mi se par concludente.
    #goboc
    #goponta
    #gociolos
    #godragnea pardon #gogrindeanu

    Răspunde
     
  • Dan
    Ianuarie 25, 2017 la ora 19:22

    ne meritam soarte, poate ca e cinic, dar eu cred ca majoritatea victimelor de la colectiv nu s-au dus la vot ca „oricum nu se schimba nimic”, poate l-au votat pe Iohannis, dar doar atat.

    Colegii mei mai tineri au asa o ignorata fata de cum functioneaza statul.. si o asa „oricum toti fura” nepasare…

    Răspunde
     
  • mihai
    Ianuarie 25, 2017 la ora 18:21

    Haideti sa chemam toti politicienii acolo, sa inauguram ceva si poate avem norocul de o avalansa in direct..zic si eu

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase