America reală nu e ca în filme. Să dăm timpul un deceniu, înapoi…

Publicat la data de de Biziday

Anca GrădinaruAnca Gradinaru

Am petrecut un an în Statele Unite, în 2005, ca student, aproape de granița cu Mexic, la câteva zeci de kilometri de zidul care desparte El Paso (Texas) de Juarez. De acolo pornește gardul dintre Mexic și SUA. N-am scris niciodată un text despre șederea mea acolo, deși impresiile unui european despre cea mai tare țară din lume sunt extrem de puternice după o astfel de experiență. Am avut ocazia să cutreier satele aflate de o parte și de alta a graniței dintre SUA și Mexic, alături de o echipă a PBS (televiziunea publică americană) într-o perioadă în care nu se vorbea de un zid ci de un gard. O rezoluție privind acest proiect a fost votată de Senatul SUA în 2006, astăzi gardul există, dar nu este continuu. Are aproape o mie de kilometri, iar Statele Unite au cheltuit deja pentru el aproape 1,7 miliarde de dolari. Donald Trump vrea să îl extindă la peste trei mii și să îl facă nu gard, ci un zid impenetrabil. Costul unei astfel de construcții ar depăși probabil bugetul României pe un an.

Pe vremea când nu exista nici măcar un gard între SUA și Mexic…

Jesus, profesorul meu de spaniolă de la facultate era imigrant mexican. Lucra legal în Statele Unite dar era frustrat pentru că simțea că nu e tratat egal în Universitate. Poate de aceea avea mereu o atitudine umilă. Îmi povestea că nu-și permitea o asigurare medicală ce ajungea pe atunci, în State, la minimum două mii de dolari pe an. Discuția mea cu proful de spaniolă avea loc în 2005, așadar înainte de adoptarea programului ObamaCare. Jesus și-a rupt mâna și, cum nu avea asigurare, s-a dus în țara sa natală, în Mexic, să se oblojească. În sensul că voia să și-o pună în gips și să-și ia ceva calmante. De concediu medical de la universitatea americană din motive de gips nici nu se punea problema. Așa că, până la urmă, nici nu și-a mai pus mâna în gips. Spune-i unui român că un profesor universitar din SUA nu își permite să își pună în gips mâna fracturată și că stă cu ea așa până îi trece. Din Mexic, își cumpărau medicamente și el și alți profesori, chiar și americani. Era o practică asta în tot sudul Statelor Unite, medicii americani prescriau medicamente pe care toți, imigranți sau americani get-beget, le cumpărau din Mexic, la prețuri de trei ori mai mici decât în State.

Dar problema unei reforme a sistemului medical s-a pus mult mai târziu. Pe atunci (în 2005) se vorbea de un gard.

În satul mexican Las Chiapas, o femeie m-a întrebat retoric: ,,Și dacă nu ne mai lasă să intrăm, cine o să le spele farfuriile murdare?” Făcea aluzie la faptul că însuși guvernatorul statului ar fi avut internă o imigrantă. Deasupra graniței pluteau baloane uriașe cu senzori iar grănicerii de la Border Patrol alergau de colo colo în mașini de teren.

Construcția gardului a început în 2007, în timpul Administrației Bush, dar zeci de mii de imigranții tot intră în SUA anual, împinși mai des prin Deșertul Sonoran spre Arizona. Gardul a triplat numărul morților din acest deșert. Acum cinci mii de oameni mor anual acolo, căci trebuie să parcurgă pe jos 80 de kilometri, riscând să fie mușcați de scorpioni, să fie împușcați, să fie torturați de traficanți, sau chiar abuzați de grănicerii americani. În același timp, zeci de mii de copii proveniți din Guatemala și alte țări sud-americane sunt întorși din drum. Oricât de mult au înălțat zidul americanii, el tot nu a stopat fenomenul și nici consumul de droguri din SUA nu l-a redus. De altfel, în campanie, Trump nu a suflat o vorbă despre faptul că odată cu scrutinul prezidențial, în unele state s-a desfășurat și un referendum pentru legalizarea marijuanei. Americanii au votat și pentru Trump și pentru marijuana.

gard mexic

Despre ipocrizie și ignoranță

Depre ipocrizia unora dintre americani s-ar putea scrie biblioteci întregi. Vă spun cinstit că m-am simțit penibil în State când niște americani, invitați și ei, ca și mine, de o familie indiano-chineză de profesori, la un grătar, mi-au cerut să nu mai fumez țigara pe care mi-o aprinsesem în fundul curții. Era o țigară obișnuită, dar în campusuri se fuma iarbă la greu, de dimineața până seara.

Chiar la facultate, simțeam o incredibilă barieră culturală între americanii care nu călătoriseră prin Europa și ceilalți. Firesc, mexicanii, europenii dar și profii americani care călătoriseră mai mult, inclusiv prin Europa de Est, erau extrem de deschiși și amabili. Am rămas uluită când, discutând cu un student la Academia Militară, am descoperit cu surprindere că nu știa nici măcar că după cel de-al doilea război mondial, țara sa a menținut permanent ditamai baza în Germania de Vest. Că nu știa de România, nu m-a mai mirat, majoritatea americanilor nu știu (o secretară m-a întrebat citind cu voce tare ce scrie pe ecosonul meu: România is your second name?”).

De când sunt eu în meseria asta, de 20 de ani aproape, nu am auzit ca un președinte american să explice pe față și pe înțelesul tuturor care sunt interesele americane în Asia, Orient sau Europa. Televiziunile, nici atât. De ce soldații americani au rămas în Coreea de Sud, de ce au venit în România. Scutul antirachetă de la Deveselu, deși destinat inclusiv protecției SUA, nu a fost cine ce știre în media americană. De ce? Pentru că americanilor li se spune de când se nasc că au cea mai puternică națiune și cea mai bună armată din lume.

Astfel, au ajuns să fie ignoranți

Americanul de rând, frustrat teribil că imigranții și chinezii care lucrează pe 100 de dolari lunar i-au furat jobul, nu călătorește prea des nici dincolo de granița statului său. Nu-și permite. Nici nu e un mare consumator de știri și analize externe (nu că românul ar fi). CNN International sau BBC, astea pe care le vedem și noi și le vede o lume întreagă, nu e în grila distribuitorilor de cablu. Americanul de rând consumă știri locale, cel mult regionale, la el știri înseamnă canale care țin programul cu o crimă zile la rând, iar filmul este cel mai des un sitcom stupid. Dar, în America reală, regulile sunt atât de stricte încât oricine crâcnește în public, o poate păți rău. Posibilitatea de a-ți pierde jobul pentru că nu te-ai purtat politically correct cu cineva sau că ai hărțuit o fată, uitându-te la ea mai mult de câteva secunde, sperie mai mult decât un tsunami. De aceea, americanii de rând au acumulat frustrări mari, iar Trump nu a făcut decât să le descătușeze.

ObamaCare și Migrația

Reformele în Migrație și Sănătate au fost complementare iar Administrația Obama s-a chinuit ani cu ele. Dacă ați citit până aici, înțelegeți de ce. A reușit? Greu de spus. Actualul președinte american a primit lovitura de grație acum câteva săptămâni, când Curtea Supremă a SUA a refuzat să admită o cerere de reluare a planului de Sănătate. Anterior, propunerea președintelui de a legaliza șederea a 4 milioane de imigranți a fost atacată în justiție de 26 de state controlate de republicani. Colegii lui Trump au susținut că Obama și-a depășit atribuțiile constituționale.

Obama a negociat ani cu autoritățile mexicane reușind abia o ușoară scădere (11%) a numărului celor care intră anual în SUA. Dar ceea ce i-a cătrănit cel mai mult pe americanii conservatori a fost extinderea cu 35% a numărului hispanicilor ce au acces la asistență medicală. Dacă vă sună ciudat, brutal, inuman, vă reamintesc, SUA e singura țară civilizată din lume care nu acordă concediu de maternitate, decât în cazuri rare, excepționale.

În cele două mandate Obama, imigranții au fost ajutați să se apropie de nivelul americanilor așa zis albi, ceea ce pare a-i fi deranjat pe cei din urmă. S-au simțit cotropiți și sufocați, fără dreptul de a se opune și astfel loviți în mândria de a fi propriul stăpân.

După alegerea lui Donald Trump, am revăzut în minte multe scene pe care le-am trăit în anul în care am învățat în Sudul Statelor Unite. Votul recent nu este doar despre imigranți, sau doar despre ObamaCare, sau doar despre ignoranța americanilor de rând. E o combinație acumulată a celor trei factori, între ei și cu alții, mai puțin importanți.

This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

69 răspunsuri la America reală nu e ca în filme. Să dăm timpul un deceniu, înapoi…

  • Babardiss
    Decembrie 4, 2016 la ora 15:25

    …la nivelul de prostie pe care-l afisezi trebuie sa ai o diploma importanta,…in mintea ta cum trebuie sa fie un om, care nu are nici-o treaba cu Rusia, Putin sau KGB-ul, dar sa povesteasca o impresie negativa despre America ? numai o …pupaza poate sa vb de economia americana in termeni elogiosi,….dovada ? uite aici , din surse oficiale americane, nu russesti : „U.S. NATIONAL DEBT CLOCK
    The Outstanding Public Debt as of 04 Dec 2016 at 01:19:48 PM GMT is:
    $ 1 9 , 9 0 8 , 1 9 0 , 1 9 8 , 8 9 6 . 5 7 , ai idee ce s-ar intimpla daca miine america ar trebui sa-si plateasca numai jumate din datoria externa ? ai grije ce fumezi ca-ti face rau….

    Răspunde
     
  • alexman
    Decembrie 3, 2016 la ora 12:18

    Foarte interesant articolul.Multumesc pentru el.
    Mirajul american e de fapt o mare gogoasa pentru omul obisnuit si chiar pentru intelectuali.In afara de puterea banului(deci a muncii excesive=forma mascata de sclavagism modern) si a legilor dure nu prea e mare lucru de capul lor. Poate ar trebui conceput un nou sistem in care omul sa munceasca de drag si nu ca sclav al unei clici superexploatatoare. Bine ar fi sa dispara banii de tot si multe probleme s-ar rezolva.Dar pentru asta trebuie multa constienta si umanitate.Pana atunci ne multumim cu ceea stim si avem pentru ca nu avem capacitatea si vointa de a descoperi ceva mai bun.

    Răspunde
     
  • Catalin Ganya
    Noiembrie 30, 2016 la ora 08:04

    Nimic mai adevarat !
    Puțini cunosc faptul că ,o îngrijorător de mare parte a soldaţilor americani ,se înrolează in armată pentru satisfacția bolnavă de a putea ucide oameni ,iar cei care nu reuşesc acest lucru în timpul stagiului nu prea sunt apreciaţi de comunitatea de acasă .

    Răspunde
     
  • Victor
    Noiembrie 30, 2016 la ora 06:45

    Fascinating take on the state of the US. The American paradox is alive and well. It is a country of contrasts, filled with simultaneous awesome and atrocious accomplishments. I have lived in Northern California for over 25 years and I think the author has a few valid points about about Trump. Trump was elected president via a quiet rebellion against the status quo. Clinton could not be allowed to become a dynasty. We, as proud Americans of Romanian descent, are privileged to have experienced how a country with vast resources can be brought to its knees due to poor political and accountability practices. USA does not have that challenge. Political processes are designed to instill accountability. Trump speaks business and hence understands what he needs to do to gain trust. Clinton has no trust. Zilch. Game over.

    Health care access in the US is neither easy nor cheap. High deductibles, minimum out of pocket, need to schedule appointments weeks and months in advance, provider prices that can vary by over 1,000% for the same procedure, prescription costs that can be prohibitive, ER wait times that can stretch from 4 hours to 20 hours, and medical insurance premiums that grow 10-25% a year are all realities in the USA.

    It is also real that if you work hard and become an expert in a field of your choice you can overcome all the challenges that come with greatness. Just focus on your growth and learn as much as you can. Most Americans are amazingly good. I know that.

    Răspunde
     
  • Delia Precup
    Noiembrie 29, 2016 la ora 03:29

    Buna!

    Domnule Moise, chiar nu inteleg care este scopul urmarit prin acest „articol” despre cica America…

    Din pacate viziunea autoarei este prea ingusta si ar fi prea multe de spus pt a face o analiza cat de cat pertinenta la cum e America (economia, societatea, etc) si cum sunt americanii.

    Oricum, din pacate, articolul este ff pueril si nu serveste decat la consolidarea unor stereotipuri false despre America si americani si da si apa la moara detractorilor si pro-rusilor carora le-a oferit o munitie expirata prin deschiderea acestei asa zise dezbateri despre cum e America si cauzele pt care a fost votat Trump…

    in incheiere, ii sfatuiesc pe cei ce sunt atat de inversunati impotriva USA si UE, sa faca statistici si sa obserbe ca Romaniei i-a fost cel mai bine atunci cand a fost in sfera de influenta vestica si nu estica!!! De asemenea, pt comparare a situatiei din SUA ar fi de dorit ca, carcotasii, sa viziteze SUA si apoi sa viziteze putintel si Rusia…

    Toate cele bune si aveti mai multa grija cand deschideti cutii ale Pandorei ca acest „articol” care nici nu informeaza obiectiv si nici nu serveste la o dezbatere pertinenta…

    Răspunde
     
    1. Iuliam
      Noiembrie 30, 2016 la ora 06:42

      Felicitari pentru felul in care ati pus problema.

      Răspunde
       
  • Delia Precup
    Noiembrie 29, 2016 la ora 03:12

    …poate ati gresit tara de emigrare… Vedeti poate Putin face reduceri la emigrari spre Rusia si poate acolo o sa va adaptati mai bine iar sanatatea o sa fie pomana de la guvernul lui Medvedev :)…

    Răspunde
     
    1. Babardiss
      Decembrie 4, 2016 la ora 15:55

      @ Delia Precup :…la nivelul de prostie pe care-l afisezi trebuie sa ai o diploma importanta,…in mintea ta cum trebuie sa fie un om, care nu are nici-o treaba cu Rusia, Putin sau KGB-ul, dar sa povesteasca o impresie negativa despre America ? numai o …pupaza poate sa vb de economia americana in termeni elogiosi,….dovada ? uite aici , din surse oficiale americane, nu russesti : „U.S. NATIONAL DEBT CLOCK
      The Outstanding Public Debt as of 04 Dec 2016 at 01:19:48 PM GMT is:
      $ 1 9 , 9 0 8 , 1 9 0 , 1 9 8 , 8 9 6 . 5 7 , ai idee ce s-ar intimpla daca miine america ar trebui sa-si plateasca numai jumate din datoria externa ? ai grije ce fumezi ca-ti face rau….

      Răspunde
       
  • Delia Precup
    Noiembrie 29, 2016 la ora 03:12

    Doamna, poate ati gresit tara de emigrare… Vedeti poate Putin face reduceri la emigrari spre Rusia si poate acolo o sa va adaptati mai bine iar sanatatea o sa fie pomana de la guvernul lui Medvedev :)…

    Răspunde
     
  • rus raul
    Noiembrie 28, 2016 la ora 21:19

    Sarutmana.ce se poate aplica in romania din mentalitatea americana?multumesc.

    Răspunde
     
  • radub
    Noiembrie 28, 2016 la ora 19:54

    Nimic nou sub soare, faptul că ipocrizia specifică americanilor a ajuns demult un mod de a fi al lor și că s-a „rafinat„ până la stupidul „ politically correct” (sau „pumnul în gură”) nu mai miră pe orice om de bun simț, ca să nu mai vorbim de incultura și ignoranța lor proverbială.Nu știu dacă un profesor universitar nu-și permite 167$ pe lună pt. asigurarea de sănătate, dar nu mă miră că nu plătesc concediu de maternitate fiindcă nu au probleme cu natalitatea și sporul demografic.(Apropo, mai subțire cu „singura țară civilizată care…„, americanii mai au un drum de ceva sute de ani ca să poată vorbi de țară civilizată,să fim serioși, căci civilizația nu se construiește doar cu bani și zăngănit de arme)

    Răspunde
     
  • TM
    Noiembrie 28, 2016 la ora 16:29

    Analiza societatii americane pe care o faceti este mult prea simpla si unilaterala. Aveti niste puncte de vedere interesante si utile pentru cei care vor sa inteleaga USA, dar altele nu sunt decat opinia d-voastra si nicidecum realitatea pe care o vedem noi care am trait aici de cativa ani buni. Ar trebui sa va documentati mai bine, mai ales despre Obamacare… si apropo, daca mergi la ER cu o mana rupta, nu te trimite nimeni acasa pt ca nu ai asigurare, iar marea majoritate a companiilor dau concediu de maternitate platit, unii chiar si tatalui…

    Răspunde
     
  • Razvan
    Noiembrie 28, 2016 la ora 13:49

    Cat de mult seamana societatile si oamenii intre ei…desi toti ne credem speciali! Dupa o portie buna de filozofie, ziceti ca romanii sau francezii sau maghiarii sau chiar si nemtii vor face altceva la un moment dat? Nu!! Vom face toti la fel! Cum de-altfel s-a intamplat tot timpul in toata istoria. Si se declanseaza cand nevoia > frica. Aplicat pe natiuni depinde cat de mare e nevoia (sau cat credem noi ca e) si cat de mare e frica.

    Răspunde
     
  • alex
    Noiembrie 28, 2016 la ora 13:42

    o tampenie de articol. salariile sunt tinute in jos de imigrantii ilegali hispanici care sunt tinuti in puf de politicieinii democrati. cine e imigrant ilegal primeste scoala gratuita , sanatate gratuita, poate vota cu hillary clinton la prezidentiale, pentru ca nu il verifica nimeni!!! un sef de politie a fost dat afara de obama pentru ca nu a vrut sa angajeze imigranti ilegali, adica FARA cetatenie! in timp ce negrul din america e saraca si nu are asigurare medicala, imigrantul hispanic e tinut in puf pentru ca daca hillary ar fi ajuns presedinte, l-ar fi amnistiat pe imigrantul ilegal si acela ar fi votat din recunostinta pentru eternitate partidul democrat. deci trump opreste multe ilegalitati.

    Răspunde
     
    1. DFG
      Noiembrie 28, 2016 la ora 15:00

      Alex, poți sa-mi dai exemplul clar cu șeful de politie dat afara de Obama, nu-mi vine sa cred ca președintele are autoritate în domeniul ăsta.

      Răspunde
       
  • DFG
    Noiembrie 28, 2016 la ora 12:57

    Am avut o revelație după ce am citit acest articol. Tot timpul mi-a fost greu sa înțeleg cum de Trump este atât de popular în ciuda evidentelor minciuni și a demagogiei.

    Cred ca pot sa simt frustrarea americanilor legata de ‘Politically Correctness’ și de ce Trump a fost apreciat în episodul ‘Locker Room Talk’ sau pentru alte afirmații pe șleau.

    Băieții vor sa fie golani iar Trump are curajul sa treacă de barierele ‘corectitudinii’.

    Răspunde
     
  • Marian Popa
    Noiembrie 28, 2016 la ora 12:04

    Este incredibil cum Moise publica un comentariu atât de slab și superficial ! Aveam pretenții. America este o țara atât de mare, diversa, cum poți avea pretenția sa înțelegi ce se întâmpla acolo pe baza unor experiențe personale de un an!

    Răspunde
     
  • Marian Popa
    Noiembrie 28, 2016 la ora 11:40

    Doamna/domnișoara nu a înțeles nimic din America. Nici nu avea cum într-un an cât spune ca a stat acolo.
    Am trăit 12 ani la New York și tot nu m-a pot aventura in comentarii și analize despre ce și cum e America. Tot ce pot sa spun este ca dacă ești deschis, adaptabil, conștiincios nu ai cum sa nu ai satisfacții.
    Asta cu muritul pe strada dacă nu ai asigurare e o prostie imensa nu e deloc așa. Domnul acela care și-a rupt mâna putea merge la camera de urgenta la orice spital și nu îl lăsau sa plece pana nu era bine.
    Astea sunt povesti de la toți frustrații și neadaptării care au trecut prin State.
    Cât despre călătorit mulți americani spun ca prefera sa își viziteze țara întâi și întâi și sa cheltuie banii la ei acasă prima data. Iar mulți pe care i-am cunoscut fuseseră cel puțin o data in Europa.
    Din 2008 de când m-am întors in România am întâlnit mulți oameni care văzuseră America doar la tv și îmi explicau cum e acolo și ce ignoranți sunt americanii!
    Am vizitat multe locuri, din Alaska pana in Key West si din NY la LA. Am vazut mai multe bune decât rele, in orice caz o țara minunata cu un popor asemenea.

    Răspunde
     
  • AB
    Noiembrie 28, 2016 la ora 10:25

    Anca. Nimic nu e ca in filme. Sincer nu înțeleg punctul tău de vedere in a critica o țara pe baza a câtorva întâmplări pe care tu le-ai avut într-un oraș/stat in SUA. De parca in România nu sunt regiuni, Ardeal, Moldova unde oamenii se comporta foarte diferit. In orice spital din America ești tratat cu sau fără asigurare. Plata e după. Si sunt multe metode de plata. Foarte mulți americani/mexicani merg in Mexic, in special din orașele de la granița cu Mexic pentru ca totul e mai ieftin si doar conduc câteva ore in plus. Despre ipocrizie, sunt sigur ca mulți romani sau alți cetățeni europeni nu știu unde sunt toate țările din UE. Sunt sigur ca tu nu știi unde e Wyoming sau Saskatchewan si ai trait in America. Sunt multe problems in America: capitalismul care se îndreaptă spre oligarhie, individualism exagerat, competiție foarte mare pentru aproape orice slujba înainte si după ce ești angajat. Ce ai scris tu e doar o opinie personală fără o baza concretă sau cercetare. Sper ca in viitoarele tale călătorii in afara si in cadrul României sa pui mai mult efort înainte sa publici un articol.

    Răspunde
     
    1. Marian Popa
      Noiembrie 28, 2016 la ora 11:48

      AB, excelent comentariul!

      Răspunde
       
  • Kapital
    Noiembrie 28, 2016 la ora 10:11

    Am asigurare medicala in Romania, fac analize gratuit, iau trimitere in spital dar…acolo ecograful e vechi sau cel nou nu functioneaza deoarece furnizorul a spaguit managerul de spital. Asa ca scot din buzunar 300 lei pt ecografie 3D Doppler la un centru privat.
    BTW, in spital pot lua usor un microb mai rau decat banala mea gastrita…

    Răspunde
     
  • dbdb
    Noiembrie 28, 2016 la ora 10:03

    Anca putea ramane in America… Poate, nu stim sigur si nu rezulta de nicaieri asta. Si? si eu pot merge la ski, dar n-am chef sa ma chinui sa invat sa schiez asa ca aleg sa nu merg la ski.

    Răspunde
     
  • Valentin
    Noiembrie 28, 2016 la ora 09:53

    daca ar construi romanii zidul cu Mexicul costurile ar bugetul USA pe un an…😁

    Răspunde
     
  • ion
    Noiembrie 28, 2016 la ora 08:07

    Claudiu, deștept ești băi frate! Un postacilor de meserie care a trăit în toate țările lumii!

    Răspunde
     
  • Monik
    Noiembrie 28, 2016 la ora 02:24

    E urat in America, stati acasa in Romania sau oriunde…. Fericirea e o decizie personala, moneda are doua fete, vulpea care nu ajunge la struguri spune ca sunt acri, etc…..sunt multe de spus si nu asa se spun lucrurile. 🤑

    Răspunde
     
    1. Cornel
      Noiembrie 28, 2016 la ora 03:29

      Monik, chiar n-am vrut sa fiu malitios. Chiar nu stiu, de aceea intreb. Fiecare om are povestea lui de viata. Dar undeva, experientele traite sau auzite, pot crea o imagine de ansamblu. Nu stii, nu poti sau nu vrei? Nicio suparare. O informatie mai putin. In orice tara dei lume, exista un anumit nivel de venit care nu te urca in lumea bogatilor, dar te claseaza in lumea oamenilor fara probleme.

      Răspunde
       
    2. Moise
      Noiembrie 28, 2016 la ora 08:58

      Anca putea ramane in America. Faptul ca nu a facut-o ce va spune?

      Răspunde
       
      1. Alex
        Noiembrie 28, 2016 la ora 10:50

        Mai sunt altii in situatia ei care puteau ramane in tari dezvoltate si au ales sa se intoarca pe plaiurile mioritice. Motivul intoarcerii vei observa daca ii intrebi nu este unul ideologic, ci dorul de casa sau siguratatea in cele mai multe cazuri.

        Eu personal consider ca 1 an nu este o perioada destul de mare pentru a-ti forma o parere suficient de buna despre o alta tara. In perioada aceea inca te aflii in stadiul de soc cultural si daca esti expus multor elemente negative acel soc poate fi mai puternic si prelungit.

        Am fost si eu student in strainatate. Am locuit si eu 3 ani intr-o tara dezvoltata care foloseste un sistem medical asemanator cu cel al americanilor. Am plecat cu medicamente din Romania pentru ca intr-adevar costau de 5 ori mai mult acolo si erau mai diluate. Coincidenta face ca si eu mi-am luxat mana si nu mi-am permis costurile ridicate pentru a o trata complet, insa un ghips si o radiografie isi poate permite oricine hai sa fim seriosi…

        Nu sustin modelul american de sanatate care defavorizeaza clar minoritatile si populatia saraca.

        Dupa 3 ani petrecuti in tara respectiva nu pot sa zic ca am inteles pe deplin societatea respectiva decat la un nivel superficial. Domnisoara crede ca si-a format deja o parere completa despre situatia din SUA. O rog sa se duca sa viziteze timp de 3-4 ani rust belt-ul american, populat in majoritate de albi, si sa inteleaga de ce acei oameni l-au votat pe Trump.

        Răspunde
         
  • Cornel
    Noiembrie 28, 2016 la ora 02:15

    Plecand (in mod real!) de la premisa ca lumea este condusa de lacomie, iti poti explica tot ceea ce se intampla in economia americana, si nu numai. Migratia locurilor de munca inspre tari unde salariile sunt de 20-30 de ori mai mici, costurile inumane chiar pentru medicina de urgenta, legi antimonopol care de fapt il consfintesc, sisteme de protectie sociala ca si inexistente… Ar putea cineva, dintre cei care traiesc acolo si comenteaza articolul d-rei, cat ar trebui sa fie venitul unei familii formata di parinti si doi copii, care sa nu fie speriati de facturi (inclusiv cele inerente medicale-nu transplant cardiac!), ipoteci, costurile obisnuite ale vietii.. Si nu ma gandesc la cine stie ce masini scumpe sau conace.. Si as vrea, daca se poate, sa-mi spuneti cu ce nivel de calificare si experienta, si cu cate ore de munca saptamanale se pot obtine acele venituri. Multumesc pentru eventualele raspunsuri

    Răspunde
     
  • Gabriela
    Noiembrie 28, 2016 la ora 00:09

    Locuiesc in Statele Unite de trei ani de zile in New Jersey si am obsevat cum oamenii de rand nu isi permit sa aiba asigurare de sanatate. Sunt inconjurata de multi oameni rasisti, care considera ca mexicanii le fura locurile de munca si iau avantaje de la statul american. Trump vrea sa deporteze milioane de imigranti ilegali si sa construiasca un zid la granita, dar costurile ar fi imense si nimeni nu le-ar acoperii. Nimeni nu a mentionat sutele de fabrici care functioneaza pe teritoriul Mexicului. Fabrici unde zeci de mii de muncitori muncesc 356 zile pe an fara sa aiba beneficii. Nu au voie sa creeze sindicate si pot fi concediati si inlocuiti oricand. Aceste fabrici sunt scutite de taxe si branduri mari vor costul mainii de munca sa fie cat mai mic. Mi se pare ca America ia avantaje de la ei. In general Mexicanii au job-uri in constructii, curatenie si restaurante pe teritoriul american. Daca ei vor fi deportati, atunci ei nu ar avea suficiente resurse umane pentru astfel de job-uri. Plus ca ei nu au beneficii fiind illegal aici. Legile imigrarii sunt facute complicate intentionat. In felul acesta nu pot aspira la un job mai bun, nu au beneficii medicale or vacante platite. De asemenea, avocatii lor castiga foarte bine de pe urma lor.

    Răspunde
     
  • Emilian
    Noiembrie 27, 2016 la ora 23:45

    Impresionant! Articolul explica mult din substanta alegerii lui Trump! Am avut si eu un coleg american, iar cu ani in urma cand am adus vorba de programul de asigurare medicala initiat de Obama, parea sa strambe din nas. Imi spunea ca programul „afecteaza calitatea serviciilor medicale” pentru cei care erau asigurati pana atunci. Deci da, pe majoritatea americanilor nu-i intereseaza nici politica comerciala cu Asia, nici Europa de Est, in schimb resping cu ferocitate imigrantii (mai ales cei hispanici). Cat priveste politicile sociale…sa te fereasca!

    Răspunde
     
  • cosmin vasile
    Noiembrie 27, 2016 la ora 21:24

    Un articol interesant si curajos.Am rude si prieteni in America si in contextul multor discutii am concluzionat ca opiniile lor releva aceleasi realitati americane descrise de d-na Gradinaru.Aceste realitati sunt ascunse de multi politicieni americani si sunt eludate de majoritatea programelor tv. Comportandu-se ca niste umile ecouri,multi ziaristi romani preiau din America numai stirile cosmetizate,ignorand multe realitati crude,care afecteaza multi americani. Noul presedinte american Donalt T. a castigat cu sprijinul acestora,care in ultimii ani,au constatat ca in cea mai „autentica democratie” nu-i asculta nimeni. Ar fi oportun sa analizam cu profunzime care sunt realitatile,cat este propaganda/manipulare si sa gandim obiectiv si echilibrat. Cu siguranta si realitatile altor tari sunt substantial cosmetizate atat in plan intern,cat si international.Intre altele fie spus,in Arabia Saudita, E.A.Unite sau Iordania sunt niste dictaturi feroce, dar marii democrati americani si europeni sunt legati la ochi, n-au nicio atitudine critica pentru ca sunt mari interese economice in joc. Multumim d-na Gradinaru pentru articol,multumim Biziday.

    Răspunde
     
  • adrian oroveanu
    Noiembrie 27, 2016 la ora 21:18

    Un articol interesant si curajos.Am rude si prieteni in America si in contextul multor discutii am concluzionat ca opiniile lor releva aceleasi realitati americane descrise de d-na Gradinaru.Aceste realitati sunt ascunse de multi politicieni americani si sunt eludate de majoritatea programelor tv. Comportandu-se ca niste umile ecouri,multi ziaristi romani preiau din America numai stirile cosmetizate,ignorand multe realitati crude,care afecteaza multi americani. Noul presedinte american Donalt T. a castigat cu sprijinul acestora,care in ultimii ani,au constatat ca in cea mai „autentica democratie” nu-i asculta nimeni. Ar fi oportun sa analizam cu profunzime care sunt realitatile,cat este propaganda/manipulare si sa gandim obiectiv si echilibrat. Cu siguranta si realitatile altor tari sunt substantial cosmetizate atat in plan intern,cat si international.Intre altele fie spus,in Arabia Saudita, E.A.Unite sau Iordania sunt niste dictaturi feroce, dar marii democrati americani si europeni sunt legati la ochi, n-au nicio atitudine critica pentru ca sunt mari interese economice in joc. Multumim d-na Gradinaru pentru articol,multumim Biziday.

    Răspunde
     
  • Adrian
    Noiembrie 27, 2016 la ora 20:45

    Bine ca nu ai ramas aici! Avem destui proletari asa ca nu era nevoie sa auzim si prostiile tale. Nici nu esti documentata bine sau minti

    Răspunde
     
  • cristi
    Noiembrie 27, 2016 la ora 20:43

    traiesc in chicago de 16 ani si prin america de vreo 18. aveti ceva intrebari interesante ?

    Răspunde
     
    1. cristi
      Noiembrie 27, 2016 la ora 20:55

      apropo, sunt ilegal aici. spune-mi despre america mai multe te rog

      Răspunde
       
  • ionnis
    Noiembrie 27, 2016 la ora 19:19

    America sucks :))

    Răspunde
     
  • Claudiu
    Noiembrie 27, 2016 la ora 18:33

    First of all, you are the greatest ignorant. If here is that bad, and we are so stupid, why you all Romanian Einstein are coming over here?
    Voi romanii va credeți buricul pământului. Ca americanii nu călătoresc? Are you kidding me?
    In Europa, Americanii sunt cei care le țin economia cu turismul. Next time go to Russia and study. Maybe that curriculum will fit you better

    Răspunde
     
    1. Alan
      Noiembrie 27, 2016 la ora 22:20

      N-ai inteles nimic din articol…Si eu locuiesc in America de 15 ani. Articolul e ‘spot on’

      Răspunde
       
    2. Moise
      Noiembrie 28, 2016 la ora 08:50

      Pentru a putea comenta pe Biziday, va trebui sa aveti o atitudine ceva mai politicoasa. Faptul ca va considerati american, iar nu român spune multe despre dumneavoastra, nu despre noi, cei ramasi. Iar daca parvenitismul dvs este eventual problema noilor dvs compatrioti, atitudinea civilizata pe aceste site este problema mea. Multumesc!

      Răspunde
       
    3. Eu
      Noiembrie 28, 2016 la ora 15:59

      Domnule Claudiu, nu cred ca trebuie sa ne jignesti ca popor. Fiecare popor isi are ignorantii lui, mai multi sau mai putini. Nu ai pus intrebarea bine: de ce geniile noastre ajung acolo, intrebarea e: cum de e America o putere asa mare? Raspunsul: a stiut sa vaneze geniile prin oferte de nerefuzat, genii din toate colturile lumii. Datorita lor este America ceea ce este, nu datorita poporului american. Ar fi multe de comentat in ceea ce priveste traiul americanului de rand, insa nu am de ce sa mai comentez, mai sus sunt comenturi realiste. Eu nu am fost in America, nici nu mi-am dorit desi pot merge oricand, insa ignoranta nu sunt si informatii am primit atat de la rude cat si de la prieteni si cunostinte. Te saluta una care nu da doi bani pe America!

      Răspunde
       
    4. Cristi ȘO
      Noiembrie 29, 2016 la ora 17:01

      Datorită faptului că trăiesc în această țara de ceva vreme, am învățat să respect părerile celor din jurul meu ca atare si a celor care și-au exprimat părerea în comentariile de mai sus! Felul in care te exprimi mă face să îți aduc la cumoștința ca esti un mare idiot prietene, poate ar trebuii sa deschizi ochii bine ptr a înțelege ce se întîmplă în jurul tău !

      Răspunde
       
  • Lucica
    Noiembrie 27, 2016 la ora 18:04

    Ce text slab si inconsistent! Autoarea nu are nici cel mai mic habar despre economie de piata, fiziologie, etologie, psihologie. Are, in schimb, o puternica filiatie socialista, paternalista, tipica estului Europei, chiar Rusiei. Ea ii face ipocriti pe americani pentru ca a uitat sa-i priveasca cu atentie pe romani, sau pe vecinii lor la fel de complexati. Nu-si permit americanii sa iasa din statul lor? Pai, s-a obosit sa vada care-i suprafata si populatia unui stat american fata de statul roman? Si de ce ar trebui sa fie obligati americanii sa-i primeasca in masa pe mexicani? Pentru aceleasi motive pentru care trebuie sa-i primim noi, europenii, pe musulmanii refugiati?

    Răspunde
     
    1. mihai
      Noiembrie 27, 2016 la ora 18:38

      Tu esti slab si inconsistent. Ipocrizia e o problema grava acolo, având in vedere ca au ales un presedinte care tocmai a pledat vinovat in caz de coruptie, care nu stie decât sa incite la ura si rasism, iar dupa victorie ii dadea înainte cu apeluri la unitate. In campanie a stiut sa dea vina pe democrati in problema pierderii joburilor datorită outsourcing-ului si a fabricilor mutate in tari cu mana de lucru ieftina, dar el importa otel din China si are fabrici in China si Mexic.
      Toti americanii care se plang de imigranti au uitat ca la fel au ajuns si bunicii lor acolo din Europa. Dar e la moda sa dai vina pe femei sau democrati.
      La fel agresiunile sexuale asupra femeilor nu sunt pedepsite, numai in Texas fiind in asteptare 18500 de kit-uri cu dovezi de viol. In spitale te costa zeci de mii de dolari o operatie minora, in timp ce una mai grava poate aduce in faliment 90% din familiile americane.

      Răspunde
       
      1. Claudiu
        Noiembrie 27, 2016 la ora 18:43

        Ai făcut vreo operație in America ???
        Eu am avut vreo 3, asta nu e lauda, dar asta e. Crede-m-a nu sunt falimentar, bin contra. Călătoresc in fiecare an de câteva ori. In România nu puteam visita nici măcar Ungaria. Venind aici am reușit sa văd lumea, de care tu probabil ai citit numai in cărțile voastre comuniste

        Răspunde
         
        1. Cosmin
          Noiembrie 27, 2016 la ora 23:47

          Urat ! Cartile voastre comuniste ?! Esti un ignorant doar prin simplul fapt ca spui asta

          Răspunde
           
        2. Jimbo
          Noiembrie 28, 2016 la ora 09:47

          Claudiule, tată, come si dice…?!? Ai dreptate. Romania e cu vreo 50 de ani in spatele SUA in ceea ce priveste economia, infrastructura, conditiile din spitale, educatia, armata etc. Dar ar fi bine sa schimbi „voi” in „noi”. Daca tu crezi ca acum esti american, te inseli! Nu esti cu nimic mai presus de cilegatorul de capsuni din Spania care, odata intors acasa, da lectii de „bunastare” fraierilor ramasi. Ce vreau sa spun e: nu mai manca cacat, ţărane!

          Răspunde
           
          1. Cristi ȘO
            Noiembrie 29, 2016 la ora 17:08

            Bravo Jimbo

             
        3. Eu
          Noiembrie 28, 2016 la ora 16:10

          Parvenit, ipocrit si ignorant, pacat ca te-ai nascut in Romania. Draga, daca esti bun in meserie, esti bun oriunde si iti poti permite sa te plimbi si sa vizitezi diverse parti ale lumii. Acum ne-ai aratat partea ignoranta a poporului roman, la tine functioneaza: cine zice, ala este. Abtinete sa pupi in fund alta natie.

          Răspunde
           
  • besche
    Noiembrie 27, 2016 la ora 17:53

    In SUA,se plateste asigurarea simpla de sanatate,in avans,la inceputul anului,adica 5.000 de dolari ! La fiecare consultatie la medic,se plateste 50 de dolari,chiar daca ai asigurare ! Medicamentele au niste preturi uriase iar concediul medical nu exista ! Deci,toti acesti bani se duc in sistemul de sanatate oare ?

    Răspunde
     
    1. Claudiu
      Noiembrie 27, 2016 la ora 18:48

      Nu este adevărat
      Mai informează-te

      Răspunde
       
      1. m
        Noiembrie 27, 2016 la ora 20:12

        Tu esti prost rau. Cred ca de la spalat de vase….

        Răspunde
         
  • Der
    Noiembrie 27, 2016 la ora 17:46

    @Asdad2005: dupa parerea mea umila, de necunoscator, cred ca cel mai bine ar fi „ca unul” sa stapaneasca macar gramatica si punctuatia limbii proprii, inainte de a se deda la comentarii despre natiuni straine.

    Răspunde
     
  • vladut
    Noiembrie 27, 2016 la ora 17:27

    Poate ca asa areusit SUA sa aloce 30% din PIB cheltuielilor cu armata; un stat „civilizat” n-are bani pentru ca aloca banii pt. social si medical; este dura lectia americanilor. Poate ca prin evolutie sau culturalizare vor face si ei pasul spre „civilizare”. Atunci cine va mai fi o natiune mareata? O dictatura bineinteles. Doar cu sacrificii se pot sustine enormele cheltuieli pentru „pace”.

    Răspunde
     
    1. Claudiu
      Noiembrie 27, 2016 la ora 18:38

      Da săracii Americani nu au sistem bun de sănătate. De aceea toți cu bani vin Aici la tratament. Poate sistemul românesc e mai bun…..
      Crede-m-a le știu pe amândouă, b-am curaj sa fac nici măcar o operație de apendicita in Romania

      Răspunde
       
    2. Popescu Ioan
      Noiembrie 28, 2016 la ora 09:39

      USA nu e așa cum o bârfiți voi cei de profesie bârfitori. Este o națiune care a crescut și s-a dezvoltat prin propriile eforturi. Ba mai mult, bazându-se pe principii au ajutat, fără interese materiale peste tot în lume.Au făcut ca moneda lor să fie etalon în toate țările.
      Au ajutat Europa,au murit pentru principiul democrației în ambele războaie mondiale.Au ajutat Corea. Ce ar fi Corea de Sud azi fără ca americanii să fi luptat cu marea roșie. chinezo-rusă.Au ajutat cât au putut Vietnamul, dar s-au retras justificat. Sdații americani aduși cu avionul erau prea puțini față de puhoiul din nord. Au ajutat tot dezinteresat Kuweitul în cadrul coaliției internaționale. Deasemenea Irakul unde dictatorul arunca gaz sarin pe popor.A ajutat pe populațiile din fosta Jugoslavie unde dictatorul Miloșevici și Karadjici omorau populația nesârbă. Amintițivă de Srebenița și multe altele.

      Răspunde
       
      1. cristi
        Noiembrie 28, 2016 la ora 12:06

        Ai dreptate, mai putin chestia cu dezinteresatul.

        Răspunde
         
  • Eugen Chiticariu
    Noiembrie 27, 2016 la ora 17:17

    excelenta si reala observatie in ultima propozitie. la fel, întrebarea este valabila si in Europa de vest: ce mama dracului fac aia la Viena sau Frankfurt de trebuie sa coste de la 20000 de euro in sus o interventie chirurgicala pentru un copil, interventie care este rutina deja de zece, douazeci de ani? cum, sa fii parte din sistemul de sanatate continental si sa nu salvezi situatia unui minor sub 10 ani chiar si benevol pentru ca asta este menirea unui medic care, NICAIERI, in Europa nu moare de foame? dar popoarele europene sunt relaxate „mintal”, fericite si gata baricadate in mall in caz de o „invazie” ruseasca

    Răspunde
     
    1. Eugen Chiticariu
      Noiembrie 27, 2016 la ora 17:18

      eu am dat raspuns la ce a comentat Ramona… vad ca-l afiseaza independent

      Răspunde
       
  • Asdad2005
    Noiembrie 27, 2016 la ora 17:13

    Problema asta, nu este doar la granita cu Mexic ci si prin Florida cu asa zisi imigranti cubanezi. Ca si o paranteza Florida, a fost castigat de Trump si de acolo s-a produs detasarea completa.

    Pe de alta parte, SUA, asa cum este ea, are multe probleme de educatie, pe care oricine, cu experienta de vanzari, cum Trump este, poate sa le foloseasca in favoarea sa. Si ca sa fim si mai sinceri, Trump este cea mai buna oglinda a Americii de astazi si aici ma refer ca America, inseamna Wyioming, Nebraska, Arizona etc., nu numai California sau New York.

    Nu am vizitat SUA, am cunoscut oameni, care au luat contact cu viata de acolo, sau cetateni, dar cam toti imi prezentau o viata oarecum diferita de cea a europenilor, incepand de la zilele de concediu(10 daca nu ma insel) si culminand, cu pretul foarte scump, al asigurarilor de orice fel, sau al chiriilor.

    Anumite lucruri, nu se vor schimba in mandatul lui Trump, dar sunt destul de sigur, ca prapastia, intre saraci si bogati se va mari si partea cea mai suferinda va fi masa aia de votanti care a atras-o.

    Răspunde
     
    1. Claudiu
      Noiembrie 27, 2016 la ora 20:04

      Într-adevăr se vede ca nu ai fost in USA

      Răspunde
       
  • Maczombie
    Noiembrie 27, 2016 la ora 17:12

    O analiză simplistă, de elev de clasa 8a.

    Răspunde
     
  • adrian
    Noiembrie 27, 2016 la ora 16:53

    Si totusi uite ce tare se încerca transformarea societății și serviciilor dupa modelul american. Când și la noi o perfuzie o sa coste 800$ și un ekg 2000$ din cauza sistemului de asigurări care încearcă să anuleze totul, poate atunci o sa isi puna cineva intrebarea daca e bine ce am făcut. Dar nu cred, la momentul respectiv o să ni se explice cum asta este costul real so corect, altfel, vorba aia, poți linistit sa mori acasă.

    Răspunde
     
    1. adrian
      Noiembrie 27, 2016 la ora 16:55

      Spoileze nu anuleze, asta e daca scriu de pe telefon

      Răspunde
       
  • Strejaru Ion
    Noiembrie 27, 2016 la ora 16:50

    Ok. Analiza in detaliu. Ce urmeaza totusi? Se va tine Trump de promisiuni ? Si apoi care vor fi urmarile ? Urmarile negative vor fi atenuate de o politica economica buna prin care se va creste economia ? Scenarii ample cred ca se fac dar nu se publica …

    Răspunde
     
  • Ramona
    Noiembrie 27, 2016 la ora 16:42

    Obama care nu e chiar asa cum credeti voi,ideea de la care a pornit este buna dar rezultatul. Intr-adevar te poti asigura platind de la 100 de dolari pe luna dar platind atat,in caz ca ai nevoie de asigurare ,aceasta iti plateste tot ce depaseste 5000 de dolari ,urmand ca tu sa platesti intai cei 5000 iar dupa asigurarea plateste diferenta.Deci daca ai nevoie de servicii medicale sub 5000 de dolari,le platesti singur chiar daca tu deja platesti asigurare. Serviciile medicale in SUA sunt supraevaluate dupa parerea mea.

    Răspunde
     
    1. Mihai
      Noiembrie 27, 2016 la ora 17:20

      In orice afacere, sanatatea este una din ele, te poti astepta sa fie supraevaluat pretul! Nu exista mila si indurare, ai bani traiesti, nu ai, pleci!

      Răspunde
       
      1. vladut
        Noiembrie 27, 2016 la ora 17:34

        Poate ca e inuman de scumpa afacerea cu sanatatea dar ei mai au medici care nu pleaca si pot sa spun ca asa e si la noi cu banii: daca n-ai mori in spital cu zile si in chinuri. Cu asigurare cu tot.

        Răspunde
         
        1. Leo
          Noiembrie 28, 2016 la ora 09:11

          Doresc să fac referire la o situație trăită personal in…..Cehia. Am muncit în această țară aproape 4 ani și am beneficiat de asigurare medicală că orice cetățean ceh, chiar am solicitat investigații medicale făcând o coronografie la spitalul Motol din Praga si pot spune că absolut tot ce mi-a acordat că si consultații,medicamente si internare in spital, au fost gratuite având acea asigurare medicală care era plătită de angajator iar eu având acea minima contribuție lunară la C.A.S. si in legătură cu…..”micile atenții ” cum se obișnuiește pe la noi, nici vorbă de așa ceva iar atenția pe care o acordă medicul este la cel mai înalt nivel spunandu-mi că asta este datoria lui și că pentru asta este plătit! Deci sunt țări unde se poate trăi și economia Cehiei nu este una de nivelul…..Germaniei

          Răspunde
           
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase