Răbdare! Moldova nu pleacă nicăieri!

Publicat la data de de Biziday

Moise Guran

Câștigarea Moldovei de către Igor Dodon, candidatul declarat filo-rus, ce se opune integrării în UE a țării vecine, complică destul de mult situația de peste Prut. Dar, asta e democrația. Dincolo de faptul că rezultatul votului a fost evident distorsionat, pe de o parte de autocarele cu votanți aduse din Transnistria, pe de alta, de imposibilitatea de a vota a moldovenilor aflați în Vestul Europei și chiar în România, câteva învățăminte avem cu toții de tras din această situație.

dodon transnistria

Da, Moldova repetă din nou, într-un stil mai dramatic, experiențele României. Cu votul din Diaspora la ei, a fost aproape exact ca la noi în 2014, doar că la noi imposibilitatea de a vota s-a produs în turul întâi, ceea ce a și provocat reacția din turul doi și lovitura năprasnică pentru cei care au încercat să interzică dreptul de vot. La moldoveni, revelația furtului a venit prea târziu.

Așa cum vă spuneam cu ceva timp în urmă, dacă România reușește de cele mai multe ori să se salveze de pe marginea prăpastiei, Moldova cade de fiecare dată în ea, pierzând apoi ani cu urcușul înapoi spre un loc ce părea cucerit.

Dincolo de asta însă, și România și Moldova trebuie să pricească pragmatic situația și să evite o înghețare a relațiilor, așa cum s-a întâmplat în epoca Voronin. Indiferent cine domină clasa politică, de o parte sau de alta a Prutului, vorbim totuși de aceeași națiune. Așadar România va trebui să continue proiectele de asistență a Republicii Moldova, chiar dacă probabil votul de duminica trecută a cam scos Moldova de pe harta cancelariilor europene. România este Europa pentru molodoveni, dar Basarabia este România și pentru români și pentru o parte a moldovenilor. Acesta este primul lucru pe care trebuie să-l rețină și să-l înțeleagă în primul rând autoritățile de la București.

Al doilea lucru este că sprijinirea unor figuri politice care se declară pro-europene sau chiar pro-unioniste de la Chișinău, dar care au în spate interese oligarhice, este o greșeală. Așa a fost cazul pe relația Filat-Băsescu, dar și cu relațiile dintre guvernele Ponta cu toate guvernele sprijinite de Vlad Plahotniuc. În final moldovenii ajung să asocieze și România, și Europa, dar chiar și democrația, cu mafia politico-financiară.

A treia învățare de minte, de data asta pentru moldoveni, este că starea de ostatică a Transnistriei pe care Moldova o are din 1994 trebuie să înceteze. De facto Transnistria este o bază de operații rusească, un teriotiru asupra căruia autpritățile de la Chișinău nu mai au controlul de două decenii, dar care, uite, la nevoie, poate fi folosit și pentru schimbarea rezultatului unui vot, nu numai pentru o invazie rapidă, sau pentru priponirea Moldovei cât mai departe de Uniunea Europeană. Moldova nu va putea face niciun pas înainte, până nu își securizează ferm granița de stat pe Nistru. Transnistria este acum o problemă cel puțin la fel de mare pentru Ucraina și rezolvarea acestei probleme tot în seama Ucrainei ar trebui lăsată. Apoi, Chișinăul ar trebui să se ocupe mai degrabă de integrarea sudului țării (Găgăuzia a votat în proporție de 99% cu Dodon) care rămâne în continuare cu un potențial de destabilizare și secesiune.

Că tot veni vorba, deși înțeleg și împărtășesc frustrarea tinerilor moldoveni, cei care fac acum proteste în stradă, aș vrea să le atrag atenția și lor, dar și celor care îi sprijină că momentul e cum se poate mai prost pentru asta. Protestele sunt firești, dar ele trebuie să fie pașnice, căci destabilizarea Moldovei nu poate folosi decât Rusiei. Știu, Rusia și-a pus omul în fruntea țării vecine și, la prima vedere, nu prea ar avea sens ca Rusia să vrea acum destabilizarea Moldovei. Atâta doar că Moldova nu reprezintă nicicum o miză pentru Rusia și, probabil, Rusia avea un scenariu de destabilizare indiferent cine ar fi câștigat alegerile. Iar dacă Moldova, ca teritoriu nu reperezintă miză, România însă reprezintă, căci este graniță a NATO și a Uniunii Europene. Să fim deci atenți, să nu greșim și să nu facem jocurile nimănui. Momentul Reunirii țărilor noastre într-una singură poate că nu a venit, dar nici prea departe nu poate fi.

Nu putem grăbi istoria, putem fi doar pregătiți pentru ea. Acesta este motivul pentru care susțin că România va trebui să continue proiectele comune cu autoritățile de peste Prut, chiar dacă la Chișinău șeful este acum un rusofil care vrea să plece cu Moldova în spate și să o ducă hăt-hăt, undeva prin Asia. Moldova nu pleacă nicăieri. Tot aici, lângă România o să fie. Iar România trebuie să rămână alături de Moldova, indiferent de planificările de la Bruxelles, Washington sau Moscova.

previously-3-2

Categoria: Diverse
Etichete: , , , ,

Comentarii prin facebook

39 răspunsuri la Răbdare! Moldova nu pleacă nicăieri!

  • Kristina
    Noiembrie 18, 2016 la ora 15:23

    Cred cu toată tăria că oamenii se pot înțelege in orice limbă de pe acest Pământ cu condiția să se dorească acest lucru.Si mă irită la culmea condiționarea (atunci cand se impune)zonală pt.o anumită limbă.
    Asta vară am fost cu familia in regiunea Sovata pt.câteva zile .Acolo sunt sate de vacanță unde numai in maghiară se poate comunica cu toate ca zona se vrea turistică. Am avut nevoie de prim ajutor pt.ca fusesem muscată in lacul ALUNIS de o insecta veninoasa(păianjen )si binenteles la cabinetul pt.urgențe nu era nici un doctor care să fie vorbitor de limba romană. FRATE a fost strigător la cer.Am intrat pe internet să pot localiza natura muscaturii si a doua zi am plecat țintă la BRAȘOV .

    Sincer Moise,dacă as fi avut o arma cu mine,nu stiu câtă luciditate mai aveam atunci pt.ca piciorul începea să se invineteasca.
    Înțeleg nu bine,foarte bine ce se întâmplă in sufletul unui român din Basarabia.Însă in acelasi timp ma gândesc ca limba dus manului trebuie stiută la perfecție 😑

    Răspunde
     
    1. DFG
      Noiembrie 19, 2016 la ora 11:25

      Mi-a plăcut cum ai început comentariul. Probabil că ar fi mai bine dacă am învață noi limbile vecinilor si astfel să devenim mai apropiați. Ma refer la maghiari, bulgari, ucrainieni, sârbi… as include pe lista si limba rusă.

      Răspunde
       
  • Marius Petrișor Balutescu
    Noiembrie 17, 2016 la ora 06:26

    Sunteți cam optimist,cel puțin așa îmi pare articolul pe care l-ați scris.Rusia are vădite tendințe imperiale.Dorește să refacă într-o firmă sau alta Uniunea Sovietică.

    Răspunde
     
  • Florin L.
    Noiembrie 16, 2016 la ora 16:39

    Se tot pronunță cuvântul ăsta propagandă. Domnule DFG tocmai domneavoastră sunteți vicitma propagandei. Mai plimbăte prin țara noastră prosperă să vezi ce bine stăm. Am lucrat printre oameni care trăiesc de pe o zi pe altă, care nu știu nici să se semneze cu X și dumneata spui că suntem o țară prosperă. Dacă merg pe ideea comparației cu celelalte state, nici acolo nu mă văd așa de prosper. Prea deștepți ne dăm serios acum, ar trebui să ne uităm în jurul nostru și măcar să ne intre în gând ideea ”Ce aș putea face să fie mai bine?”. Așa mi se pare mai sănătos ca mentalitate. Luăm exemplele bune din Occident, din Orient, din Rusia, din Lume și devenim și noi în topul țărilor fericite. Vom fi și noi, dar nu în viitorul apropiat. Ce mă întreb de fiecare dată când vâd politicieni români e asta: ”Cum reușesc să adoarmă seara?” – aș fi distrus psihic în locul lor.

    Răspunde
     
    1. DFG
      Noiembrie 16, 2016 la ora 19:50

      Florin, am folosit cuvântul propagandă punctual ca răspuns la niste acuze aberante. Sunt de acord cu tine ca e o țară mare și sunt multe de făcut, acesta este motivul pentru care am rămas acasă cu toate bunele și relele. Ura si invidia ne face să nu vedem cat de multe avem si sa cădem în capcana consumerismului capitalist. Cat despre politicieni ce sa mai spunem, noroc cu DNA-ul care le mai da insomnii altfel ar dormii ca pruncii.

      Răspunde
       
  • Luca
    Noiembrie 16, 2016 la ora 12:27

    Moldova nu pleaca nicaieri de mii de ani…dar tot nu vor sa aiba vreo legarura cu noi. Din pacate scurta perioada numita Romania Mare a ramas in memoria moldovenilor ca bataie luata de la jandarmi. Asta e. Ce se intampla in jurul nostru trebuie luat bine aminte. E semnul ca oamenii s-au saturat de capitalism care nu le-a adus decat saracie si suferinta(chiar mai mult decat comunismul). Doar noi suntem mai catolici decat Papa. Noi tinem stindardul capitalismului intr-o regiune profund socialista. Noi, intr-o tara in care 80% din romani nu pot sa puna un ban deoparte de la o luna la alta(macar nu e de pe o zi pe alta cum spunea ironic un amic de-al meu). Noi suntem mai destepti decat restul. Sa va vad capitalistilor cum o sa iesiti in fata sa-l pupati in fund pe Putin cum l-ati pupat pana acum pe Obama si restul gloatei americane de ingeri ai dreptatii si ai democratiei ce sunt ei. In 5-10 ani vom raspunde Moscovei si atunci vom vedea caracterul poporului roman.

    Răspunde
     
    1. DFG
      Noiembrie 16, 2016 la ora 14:13

      Luca, propaganda asta de 2 bani cu ură si minciuni nu fac bine nimănui, nici măcar rușilor. Este păcat de străbunii noștri care au trecut prin vremuri cu adevărat grele și au avut credință că urmașii nu-i vor uita. Rușine!

      În România avem un stat social si o prosperitate cum nu am mai avut în istorie, aberațiile cu capitalismul nu-și au locul. Dacă te simți sărac ai cu cine sa te compari, nu trebuie să te uiți mai departe de Serbia, Moldova, Ucraina sau chiar la dezastrul Ruso-American din Siria.

      Răspunde
       
      1. Luca
        Noiembrie 16, 2016 la ora 15:37

        Imi pare rau DFG dar eu nu consider prospera o tara ca Romania. Daca Ucraina e mai saraca decat Romania trebuie sa ma bucur? Asta e mentalitate? O ducem prost DFG…probabil nu ai vazut occidentul si de aceea te pronunti asa. In legatura cu Putin, sau mai degraba Rusia, asta va fi viitorul. SUA nu a dat niciodata 2 bani pe noi asa, Occidentul e in decadent, au spus-o oameni mai intelepti ca mine mai demult. UE a fost o inventive America dupa al doilea razboi mondial care si-a avaut rostul ei la momentul respective. Acum nu-l mai are. Stai sa vezi UE cand vor incepe adevaratele probleme cu imigrantii…peste 2-3 ani cand vor fi la fel de lipiti pamantului ca acum; cand se va vedea ca nu se pot integra in societatile in care traiesc…sa vezi atunci revolte si dezastre. Eu de aceea am spus ca vom raspunde Moscovei, nu va mai fi nimeni pe care te poti baza si cu care te poti alia. Asa ca nu ne ramane decat „sarut mana tovarase”. Si mai terminati cu ca au suferit bunicii nostrii sau cati s-au sacrificat la revolutie, ca daca ar fi avut o viziune a ce inseamna Romania astazi ar fi stati toti acasa si si-ar fi vazut de treburi. Da intradevar „saracii”, ca au suferit si au murit ca urmasii lor sa fie „sclavii” bancilor si corporatiilor. Adica scuze, unii considera prosperitate ce se intampla.

        Răspunde
         
        1. DFG
          Noiembrie 16, 2016 la ora 16:25

          Ura si frica sunt pentru cei slabi așa cum e poporul rus. Prosperitatea rușilor bazată pe inovații si impunere globală a fost numită epoca luminată de către nord coreenii. Viitorul îți surâde tovarășe.

          Răspunde
           
  • DFG
    Noiembrie 16, 2016 la ora 11:09

    E foarte ușor sa-i judecam pe Moldoveni mai ales ca noi suntem acum în NATO și EU. Trebuie sa ne gândim la cât de zbuciumata a fost perioada de după 90 și la câte mai au de tras în viitor.
    In Romania am început sa fim respectați de autorități după ce am intrat în Europa. De asemenea acum avem prosperitate (într-o măsura mai mica și pentru țărani deoarece acum se plătesc subvențiile), DNA, justiție, libera circulație și șansa la un viitor mai bun.
    Ce pot eu sa le transmit moldovenilor? Trebuie urmata calea către Europa chiar dacă sunt descurajați de propaganda rusa și de politicienii corupți și hoți.

    Probabil ajutorul de la noi va fi mic având în vedere ca multi romani au uitat de unde au plecat și pentru ce au luptat strabunii noștri.

    Răspunde
     
  • olga
    Noiembrie 16, 2016 la ora 09:40

    Problema cea mai mare este faptul că oamenii nu sunt informaţi,toţi sunt zombaţi de televiziunile pro ruse,iar UNIREA este folosită ca sperietoare, şi ce fel de unire dacă însăşi poporul nu este unit. Majoritatea nu are posibilitate de a se informa din alte surse.Coaliţia pro europeană este cel mai mare fals,numai orbii nu văd aceasta.

    Răspunde
     
  • Costel Leahu
    Noiembrie 16, 2016 la ora 08:08

    De ce ar trebui să rămână România alături de o Moldovă care nu ne dorește. NU suntem fraierii nimănui.

    Răspunde
     
  • Victor
    Noiembrie 15, 2016 la ora 23:23

    Oricum chestia asta cu tarile o sa dispara. Tii de o tara, inseamna ca esti nationalist, rasist, etc. Hai sa imbratisam umanitatea and fuck the countries. Oricum, echipele de club sunt peste nationale. Asta nu va spune nimic?

    Răspunde
     
  • Alin
    Noiembrie 15, 2016 la ora 18:46

    Moise, eu nu cred ca autoritatile de dincolo de Prut doresc cu adevarat unirea. Nici ai nostri nu se prea omoara cu firea in chestiunea asta. Nici macar ” moldovenii” care de fapt sunt basarabeni( moldovenii adevarati sunt dincoace de Prut) nu doresc aceasta unire. Asa ca subiectul unirii e doar propaganda. Si pt cei care o tot dau inainte cu limba comuna…si austriecii vorbesc germana. Si atat, nu unire, nu bla-bla.

    Răspunde
     
  • nosztalgia
    Noiembrie 15, 2016 la ora 16:46

    Dodon nu este rus, este roman din familie de gospodari[chiaburi],mama sa este profesoara de limba romana in satul sau Sadova.Bunicul sau a fost lider pnl pe vremuri.Cu calm, cred ca se poate negocia cu el,este o vorba din batrini, ciinele care latra nu musca.El vrea sa fie sef in Moldova,problema este ca inoata contra curentului ,Moldova nu este un stat viabil economic si scartiie din toate inchieturile.Lasati-l sa isi rupa gitul singur, pentru Romania este un lucru super alegerea lui ca prezident.Dealtfel parca lucrurile par trase la indigo cu situatia din Ucraina de acum cativa anii[alegerea lui Ianukovici]si stim cu totii urmarile.

    Răspunde
     
  • Romeo Dumitru
    Noiembrie 15, 2016 la ora 14:47

    Stimate d-le Cornel : „Daca ne uitam in urma Moldova de peste Prut a fost mai mult a Rusiei decat a Romaniei”. Vrei sa le spui asta OCHI IN OCHI zecilor de mii de familii de basarabeni care s-au refugiat dincoace de Prut.
    Mai cititi istorie … vedeti cum arata Moldova pe vremea lui Stefan cel Mare si a celorlalti voievozi moldoveni.
    D-le Cornel …. Rep Moldova a fost f putin teritoriu rusesc (sovietic) la scara temporala a intregii istorii a acestui teritoriu.

    Răspunde
     
  • Cornel
    Noiembrie 15, 2016 la ora 10:16

    Unica unire intre Romania si Moldova de peste Prut poate fi ca si membra UE adica sa fim uniti ca si state membre UE. Daca ne uitam in urma Moldova de peste Prut a fost mai mult a Rusiei decat a Romaniei. Influenta ruseasca si pro Rusia in Moldova a fost si este mai mare decat cea romaneasca, nu stiu daca va fi, asta depinde doar de tineri moldoveni. Sincer, sa fiu moldovean as vrea ca tara mea sa ramana independenta. Si DA sunt de acord cu Moise ” Romania trebuie sa ramana alaturi de Moldova”

    Răspunde
     
  • Razvan
    Noiembrie 15, 2016 la ora 09:48

    Au ales , sa fie fericiti cu alegerea lor. Romania ar trebui sa opreasca orice ajutor : current electric gratis, gaze, vize si sa se descurce singuri cu iubirea lor Rusia .Majoritatea decide si daca majoritatea a decis sa traiasca prost atunci bravo lor sa se duca si sa sufere pentru prostia lor cum si noi suferim pentru a noastra.

    Răspunde
     
    1. Buganu
      Noiembrie 15, 2016 la ora 15:06

      Pai asta-i problema…nu au ales toti! Au fost impiedicati sa aleaga! Inainte de a face niste afirmatii, e corect sa va informati un pic, domnule Razvan! Sau recititi cu atentie articolul din postare!!

      Răspunde
       
  • catalin
    Noiembrie 15, 2016 la ora 08:58

    Moldova va ramane pentru Romania ,,un pod prea indepartat” Asta ca sa parafrazez titlul unei carti scrise de Cornelius Ryan..

    Răspunde
     
    1. Ionut Grecu
      Noiembrie 15, 2016 la ora 12:56

      Podul acela n-ar fi fost „prea indepartat” daca s-ar fi stiut de relocarea diziviei a IX-a si a X-a blindate SS dincolo de Rin. Podul a fost „tinut” mult mai mult decat se estimase a fi posibil.
      Ca si paralela, informatia corecta si actiunile in consecinta fac diferenta.

      Răspunde
       
      1. catalin
        Noiembrie 16, 2016 la ora 09:26

        Daca si parca..operatia Market Garden a fost un esec totusi.. Indraznesc sa mai adaug si faptul ca nemtii au descoperit planurile operatiei intr-un planor prabusit a mai contribuit la acest esec

        Răspunde
         
        1. Ionut Grecu
          Noiembrie 16, 2016 la ora 10:31

          🙂 corect. Ca si rezultat final scontat, care nu a fost atins (stabilirea unui cap de pod peste Rin).

          Răspunde
           
  • Adrian
    Noiembrie 15, 2016 la ora 08:31

    Alegerea lui Dodon nu va schimba radical directia proeuropeana a Basarabiei. Deja a schimbat discursul din perioada electorala: va sustine reluarea relatiilor comerciale cu Rusia, in prezent inghetate, dar nu va fi abandonata nici colaborarea cu UE.
    Am fost in Basarabia de mai multe ori, ultima data anul acesta, intre cele doua tururi. Este foarte greu sa combati un adversar care dispune de resurse financiare mari, dar nu numai. Posturile de televiziune in limba rusa sunt de trei ori mai multe decat cele in limba romana. De asemenea, marea majoritate a publicatiilor sunt in limba rusa.
    Trebuie sa fim sinceri, nu am facut mare lucru pentru a tine aproape acesti oameni. Un pod de flori, cetatenie acordata fara a face o analiza serioasa asupra candidatilor. Si niste burse acordate unor studenti din Basarabia. Asta in timp ce rusii au acaparat cam tot ce mai functioneaza din economie.
    Sa speram totusi ca actualul parlament va reusi sa-l tempereze pe pe noul presedinte si procesul de integrare europeana sa continue

    Răspunde
     
    1. Costel Leahu
      Noiembrie 16, 2016 la ora 08:11

      NU se poate și cu Tanda și cu Manda. NU suntem furnizor de servicii sociale pentru niște nehotărâți.

      Răspunde
       
  • Din Basarabia
    Noiembrie 15, 2016 la ora 00:41

    Nu este democratie! Resursa financiara rusa care a venit in sprijinul lui dodon(6mln.lei compania actuala,plus 20anul trecut)nu se compara cu bugetul Maei de 1leu pe vot,adica nici 1mln.lei.Ultimile saptamini de doua ori am gasit ziarele lui dodon in cutia postala,distribuite de grupuri organizate cite 2 ,in uniforme rosii. In localitate nu am vazut macar un poster cu dn.Sandu,nu a avut obsertatori in sectia care am votat.Resursa administrativa a PD din localitati sa folosit pentru al avantaja pe dodon

    Răspunde
     
  • Marky
    Noiembrie 14, 2016 la ora 23:24

    Ce va mira fratilor ca moldovenii si-au ales partea?Pai mult iubitul nostru presedinte n-a fost in stare nici macar sa-i salute pe unionistii moldoveni.E normal, nu-i sunase telefonul si nu stia ce sa faca „sa nu deranjeze”.Rusia nu e cea mai proasta alegere. Si nici cea mai buna.Din pacate e singura pe care o au fratii nostri de peste Prut.Acum, ca am vazut „progresul economic exploziv” al Ucrainei, nu ma mira deloc alegerea fratilor de peste Prut.Chiar daca e dureros pentru noi, alegerea lor demonstreaza mai multa maturitate politica decat avem noi.Noi suntem o colonie care culmea, nu stie care-i este stapanul.Si stapanul e oricine pe plaiul nostru, mai putin poporul roman.Noi trebuie sa fim rusinati, nu ei.Eu spun ca avem dusmani mai mari decat Rusia.Cel mai mare dusman al nostru este intern, nu extern.E un cancer care distruge insasi fiinta poporului roman.Sunt cei care zi de zi, va spun ca suntem un popor de violatori, de perversi, de distrusi care nu merita sa traiasca.Sunt cei care din pozitia lor de „oameni de presa” v-au intoxicat cu o propaganda deloc diferita ce cea pe care o aveati in comunism, doar un pic mai subtila.Si pe langa ei sunt tot felul de corupti care-si zic „politicieni”.Cand va veti trezi la realitate?!

    Răspunde
     
    1. ulise
      Noiembrie 15, 2016 la ora 06:39

      Marky , ne miram ca nu toti moldovenii au avut sansa egala sa voteze. Nu au fost buletine de vot. Nu discutam de cum sunt romanii. Cum te simti daca vrei sa votezi si nu este posibil ?

      Răspunde
       
  • ulise
    Noiembrie 14, 2016 la ora 21:44

    Atunci cand nu mai exista buletine de vot si cei cu DREPT de vot nu pot vota alegerile NU SUNT DEMOCRATICE !
    Despre ce vorbim ?
    Restul este gargara….
    In 2016 sa nu poti asigura buletine de vot ? Refuz sa cred ca Putin este interest de numarul buletinelor de vot….Puteau fi copiate la ” XEROX ” si stampilate cu stampila sectiei de votare….Nu are rost sa discutam…NU ESTE DEMOCRATIE ! CLAR !

    Răspunde
     
    1. Cip
      Noiembrie 14, 2016 la ora 22:29

      Corect. Orice numa democratie este. Si atunci, atata timp cat nu toti si-au exprimat dreptul de a vota, e vax democratic. Da ne am obisnuit sa mergem asa inainte, pe cacatu asta de gandire, si noi romanii,la fel. Ca daca e democratic, care e instrumentul meu daca sesisez ca nu e democratic?

      Răspunde
       
  • George Biz
    Noiembrie 14, 2016 la ora 21:29

    Rares nu cred ca este normal ca, o persoana, care se considera a fi moldovean, iar in sange este defapt roman, atunci cand vorbeste despre ideile pro Romania sa le vorbeasca tocmai in limba a carei tari a facut ruperea celor 2 teritorii.
    Nu poti sa compari romanii de peste Prut care vorbesc rusa si nu romana sau, ma rog, moldoveneste cu maghiarii, sarbii sau alte etnii de la noi din tara care isi vorbesc limba lor si isi pastreaza traditiile. Ei nu sunt o etnie la ei in tara, ei sunt chiar tara si daca tu limba ta nu poti sa ti-o vorbesti care este din mosi stramosi, atunci ce pretentii sa mai avem. Totusi limba rusa a fost importata acolo, tine cont de asta. Nu o lua ca pe un atac la persoana, dar priveste mai profund situatia.

    O seara buna!

    Răspunde
     
    1. Rares
      Noiembrie 14, 2016 la ora 22:37

      Chiar privesc lucrurile din toate punctele de vedere.
      Am spus asta, pentru ca lucrez cu persoane din R.Moldova, care isi doresc clar un drum pro european, insa de multe ori nu isi gasesc cuvintele in limba romana, se exprima mult mai usor in rusa (stim cu toti ca s-a/se incearca rusificarea Moldovei).
      Insa daca un grup de tineri vorbesc in limba rusa in parc despre unificare…nu vad ce e rau in asta??

      Răspunde
       
      1. roman emilia
        Noiembrie 15, 2016 la ora 07:36

        Pai pot sa va explic … am cea mai buna prietena de etnie maghiara … merg in satul ei des … nu se vorbeste romana acolo … dar limba materna este maghiara ! Prietena mea vorbeste perfect lb romana ! … De loc sunt din Dobrogea … unde etnicii turci vorbesc limba materna acasa … deci turca … si chiar si pe strada. Retoric ma intrebam … daca nu cumva busola este dereglata … daca limba lor materna este romana sau rusa ?

        Răspunde
         
    2. roman emilia
      Noiembrie 15, 2016 la ora 07:40

      Da. Exact asta am vrut sa subliniez si eu. O zi buna.

      Răspunde
       
  • Rares
    Noiembrie 14, 2016 la ora 20:36

    Doamna Emilia,
    Care e problema ca vorbesc in rusa?!, La Cluj maghiarii vorbesc peste tot limba lor, chiar si tiganii vorbesc limba lor, ma gandesc ca si la Timisoara sarbii, sau orice alta minoritate vb limba lor, nu vad problema.
    Din atitudinea dumneavoastra se poate observa ca un om xenofob, si fetita ar putea deveni la fel..NU e bine
    Nu uitati contextul in care e R.Moldova.
    PS: si romanii din diaspora sunt convins ca vorbesc romana cand se intalnesc

    Răspunde
     
    1. Luca
      Noiembrie 15, 2016 la ora 14:13

      Rares, ai fost vreodata in Occident? Incearca acolo sa vorbesti limba ta sa vezi cum se uita la tine. Daca esti turist e altceva, insa daca locuiesti acolo si vorbesti limba maternal cand ai adoptat alta tara este condiderat lipsa de respect. NUma ca na…la noi e xenofobism.(noi am data gaura la macaroana sa fim exemplu pentru altii).

      Răspunde
       
  • ionut
    Noiembrie 14, 2016 la ora 19:49

    Totusi trist.

    Răspunde
     
  • roman emilia
    Noiembrie 14, 2016 la ora 18:58

    Personal, ma bucur sincer ca nu au dorit sa fie pe lista pro înca 10 ani de acum! Sunt o mamica de fetita de un anisor si sunt obligata sa aud in parc pe moldovenii pro Romania discutand ruseste. Pai in cazul asta au busola dereglata. Au gresit tara!

    Răspunde
     
  • Mihai Burcă
    Noiembrie 14, 2016 la ora 18:50

    Foarte bun sfârșitul articolului Moise!
    Noi ne întrebăm acum, după ce vedem România înconjurată din nou de o mare roșie, nu cumva istoria se cam grăbește sa se repete?

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase