Sunt americanii idioți sau acesta este sfârșitul Globalizării? (II)

Publicat la data de de Biziday

Moise Guran

Ok, hai să vorbim puțin despre izolaționism, globalizare și în final, anti-globalizare. Pentru a înțelege aceste concepte avem nevoie de multă deschidere la creier și mai ales de o bună cunoaștere a istoriei. Înainte de asta aș vrea să încep cu o glumă – deși predicțiile lui Nostradamus vorbesc la un moment dat despre izolarea tot mai mare a Americii, deși unii blogeri de peste ocean găsiseră chiar versete în care Nostradamus vorbește despre o trompetă falsă, acum trei zile Societatea Nostradamus din America a dat-o de gard, prezicând, tot cu ajutorul versetelor celebrului vizionar medieval, victoria doamnei Hillary Clinton. Poftim Cultură!

trump

Bineînțeles că alegerea lui Donald Trump la Casa Albă nu va aduce Apocalipsa, dar faptul că acesta i-a convins pe americani să-l voteze, momindu-i cu o politică izolaționistă, cu ziduri și taxe pe chinezării, arată doar cât de predispuși sunt oamenii să împărtășească în masă prostia și lipsa de cunoștiițe a unui lider politic.

Înainte să continuați acest articol asigurați-vă (cu un click aici) că l-ați citit pe cel de ieri.

Nu America a inventat globalizarea dar da, America a devenit putere globală și economică și militară spre sfârșitul secolului XIX, dar mai ales după Primul Război Mondial. E bună, deci, Globalizarea? Aici răspunsul e foarte diferit, de la nație la nație și de la un moment istoric la alt moment istoric.

Globaliarea a început de fapt cu marile descoperiri geografice, deci strămoșul ei este Cristophor Columb, a luat amploare însă în perioada colonială când, atenție! corporațiile erau monopoluri (concesionate) de stat. Companiile multinaționale au început să ia amploare cam un secol mai târziu, dar s-au bucurat de globalizare în adevăratul sens al cuvântului abia în a doua jumătate a secolul XX (în prima jumătate impactul războaielor mondiale și al Marii Depresii a fost cumplit), odată cu explozia comunicațiilor – radio, tv și, mai ales, internet.

Cifre! Și ce vă spun acum e tot dintr-o carte de istorie, nu de pe internet!

În 1975 existau puțin peste 13 mii de companii transanționale pe tot Pământul. În 2000 numărul lor ajunsese la 65 de mii, deci de cinci ori mai mare, dar, atenție! ele deschiseseră 850.000 de filiale străine, angajau 54 de milioane de oameni şi aveau profituri de 19 mii de miliarde de dolari. Adică de aproape 100 de ori PIB-ul României de azi (de 200 de ori cel de atunci).

Americanii, mai ales ei, au avut permanent de câștigat din globalizare. Sigur, au învățat și rușii asta, căci ce altceva decât o tentativă de globalizarea a fost bolșevismul și organizarea lui în Uniunea Sovietică, prin anii ‘70? au învățat lecția și chinezii, căci ce altceva a fost reforma economică de după moartea lui Mao? dar au învățat asta și europenii, căci ce credeți dumneavoastră că este Uniunea Europeană, dacă nu o expresie a globalizării? Fiecare diferită, cu alte scopuri, cu alte motoare, dar, în esență cu aceleași. Rusia face un joc acum anti-globalizare de tip occidental (inclusiv prin mișcările izolaționiste anti-UE sau prin încurajarea naționalismului extremist) pentru că vrea loc pentru propriul model, nu de altceva.

Izolarea Americii ar fi în sine o sinucidere gratuită căci globalizarea și nimic altceva a făcut din America o superputere, iar fără globalizare America va pierde valul progresului pe care face surf de mai bine de 100 de ani.

Deci da, dacă mă întrebați pe mine, americanii sunt idioți. Mai bine zis, sunt victimele propriului salt, căci Internetul, care este crema globalizării a devenit un bombardament informațional ce sugrumă instrucția temeinică a cetățeanului. La ce să mai citești cartea din care am publicat ieri trei pagini, dacă găsești despre ea pe wikipedia suficient câți să-ți faci o idee?

 

Dar cât de bună e globalizarea pentru România? Păi aici trebuie să fim atenți…că noi nu suntem America.

E clar că omenirea a progresat infernal datorită reducerii până la anihilare a granițelor, și e la fel de clar că intrarea în NATO și în UE ne-au adus nouă românilor joburi, finanțare, securitate, ne-au adus și reguli și anticorupție, dar hei, cu globalizarea trebuie să fii atent să nu te sufoce. Deși eu sunt fanul globalizării, v-am spus atunci când s-a votat legea hypermarcheturilor, cea care limitează de fapt intrarea produselor de import în comerțul de la noi că acea lege este bună. M-am și certat cu Petreanu pe legea aia. M-a acuzat că judec lucrurile cu dublă măsură. Și are dreptate, da! cu o măsură trebuie să judeci intrarea Renault la Dacia, că e clar că tehnologic n-aveam cum să ținem pasul cu giganții mondiali, dar cu agricultura trebuie să aplicăm înțelept altă măsură. Până la un punct.

Decât să punem ștampile, cum au făcut acum prostește americanii, crezând că un președinte izolaționist le va aduce prosperitate, mai bine procedăm deștept, ca rușii, care au făcut pace cu americanii după ce au pierdut cursa înarmărilor. Tiparele sunt pentru cei reduși, politicile înțelepte spun că trebuie să intri într-o luptă, fie ea și economică doar dacă ești sigur că o vei câștiga.

Multinaționalele sunt bune, dar asta nu înseamnă că multinaționalele trebuie să domine statul, să încalce regulile, să comită abuzuri. Globalizarea e bună și doar un război o poate opri. Sper să nu fie cazul, dar, cum asta depinde mai mult de alții, hai să ne concentrăm noi bine pe momentul care vine. Să fim siguri că ne alegem niște lideri deștepți care ne pot trece prin furtuna internațională care se prefigurează. 

Nu există sentințe definitive în acest domeniu, există doar cunoaștere și prostie, decizii bune și decizii intoxicate de manipulări de tot felul. Să fim atenți! Istoria ne întinde mereu aceeași capcană și cad ea doar cei care nu consc istoria. Băgați la cap! Votul este cartușul democrației! Te și poți sinucide cu el. Dar nu există armă mai puternică decât votul unui om bine informat!

This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

58 răspunsuri la Sunt americanii idioți sau acesta este sfârșitul Globalizării? (II)

  • roli
    Noiembrie 15, 2016 la ora 05:24

    Sa tinem seama ca Trump e business man. Si inca unul foarte bun!

    Răspunde
     
  • roli
    Noiembrie 15, 2016 la ora 05:20

    Ai dat-o de gard.
    Modul de vista al americanilor s- a deteriorat continuu din 1995. Criza din 2008 I a aruncat in depresie. Iar masurile de reviriment economic au vizat salvarea bancilor in timp ce omul de rand Isi pierdea toate economiile si investitiile.
    Aveti in vedere ca in America nu exista protective sociala.
    In mod normal Obama nu trebuia sa castige al 2lea mandat, iar castigates lui a impins si acutizat revolta americanului de rand.
    Nu judecati in termeni de globalizare. Mai bi e ganditi va care era vista americanului de rand pe vremea lui Bush sau Bill Clinton si veti avea raspunsul.

    Răspunde
     
  • alex
    Noiembrie 14, 2016 la ora 13:28

    globalizarea a dus la saracirea centrului SUA si a imbogatirii coastelor. coastele au votat cu hillary, centrul masiv cu trump

    Răspunde
     
  • vlad tepes
    Noiembrie 13, 2016 la ora 20:07

    „Trump este grenada umana, pe care americanii de rand, o pot arunca legal asupra sistemului”, spunea celebrul regizor Michael Moore. Americanii s-au conformat si au aruncat-o!
    Oare, cand o s-o aruncam si noi, romanii??

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Noiembrie 14, 2016 la ora 07:34

      Peste trei saptamani. Vecinii bulgari l-au ales pe R. Radev, vecinii moldoveni, pe I. Dodon, iar noi vom alege curand pe prietenii lor PSD si ALDE care vor forma guvernul, cu dl Dragnea prim-ministru, iar la viitoarele alegeri prezidentiale il alegem pe dl Ponta presedinte. Sau viceversa. Antisistem! Domnule, mare desteptaciune au reusit americanii!

      Răspunde
       
  • sabin
    Noiembrie 12, 2016 la ora 22:40

    au avut rusii vreun rol in alegerea lui trump?

    Răspunde
     
  • Dorin Ghidiu
    Noiembrie 12, 2016 la ora 21:47

    Salut Moise,

    nu se intelege nimic daca nu postezi si primul e-mail pe care ti l-am trimis, mai ales ca are un continut revelator.

    Răspunde
     
  • Dorin Ghidiu
    Noiembrie 12, 2016 la ora 15:57

    autorii citatelor pe care le-am inserat sunt:
    -Charles Krauthammer (cel a descifrat speech-ul din 1990 a lui George W. Bush intitulat „Toward a New World Order”
    -Mikhail Gorbachev
    -Vladimir Putin
    -Hillary Clinton

    Răspunde
     
  • Stelian
    Noiembrie 12, 2016 la ora 00:22

    „Votul este cartusul democratiei”? Tare asta, nici eu n-o puteam spune mai bine :). Deci cu el, cu votul (cartusul) poti face numai rau, sau altora sau tie personal.
    Din ce in ce mai mult va vad alunecand pe panta nationalismului extremist. De la ironizarea unei doamne care a spus ca statuia Cumintenia Pamantului i se pare urata, pana la cuvinte ca „arma”, „cartus”, n-a fost decat un pas. Astept urmatorii pasi…

    Răspunde
     
  • kozma
    Noiembrie 11, 2016 la ora 20:40

    Eu nu sustin ca Trump poate/vrea sa rezolve intr-adevar problema locurilor de munca si a saraciei.
    Am zis doar ca asta l-a propulsat.

    Răspunde
     
  • George Padurice
    Noiembrie 11, 2016 la ora 18:04

    Cunostintele, draga Moise, au un singur ”i” .

    Răspunde
     
  • santamanta
    Noiembrie 11, 2016 la ora 11:37

    totusi, de ce nu a cazut bursa?
    americanii nu sunt idioti (doar cei fara iesire la mare si bosorogii din Florida, care l-au votat pe Trump, unskilled white male, bible belt).
    liberalii au luat doar un sut, dar isi revin.
    ce raspunsuri are biblia la inteligenta artificiala, biotech etc? build a huge nice wall, really ‘uge, the best

    Răspunde
     
  • Ibastean
    Noiembrie 11, 2016 la ora 08:51

    Nu e inceputul sfarsitului globalizarii ci al capitalismului. El genereaza inechitati si ii face pe unii tot mai bogati. 1% dintre oameni detin peste 50% din averea lumii.
    Globalizarea genereaza pierderea locurilor de munca si cresterea imigratiei in tarile dezvoltate, nemultumiri tot mai mari.
    Ce se va intampla insa atunci cand avansul tehnologic (cu efecte deja) ne va pune in situatia de a nu mai avea nevoie de stivuitoristi, croitorese, montatori de electronice, profesori, s.a.m.d.?
    Cred ca va fi nevoie de politici sociale, care sa asigure traiul unui procent ce va deveni tot mai mare de oameni ce nu au locuri de munca. Vor mai exista femei de serviciu peste sute de ani?! Daca nu, cu ce isi vor cumpara de mancare? Prin reducerea averilor celor 1-5%, cred. Comunismul nu a functionat, capitalismul e cu bune si rele (progres tehnologic, posibilitatea de a te imbogati), pentru „mase” mai multe rele. Un alt sistem de guvernare, o democratie cu un puternic accent social, ce va fi?!
    Nu va fi nevoie, de miliarde de certatori, programatori, proiectanti si supraveghetori de masinarii, dar vor ramane miliarde de guri de hranit cu exponential mai multe vise si sperante.

    Răspunde
     
    1. DFG
      Noiembrie 11, 2016 la ora 12:28

      Greu de spus ce se întâmplă cu capitalismul, ce e clar pentru mine, ca după 8 ani de Obama si reformele lui sociale, americanii par să-și dorească altceva. Trump este capitalist în modul în care-și conduce afacerile, concediază oameni sau evita legal taxele dar la nivel de discurs politic este demagog.

      Răspunde
       
    2. Albert Marius
      Noiembrie 11, 2016 la ora 13:55

      Foarte frumos ai pus problema!
      As dori si eu sa aflu răspunsul la toate întrebările alea,care me privesc pe noi,cei din clasa mijlocie!

      Răspunde
       
  • Ibastean
    Noiembrie 11, 2016 la ora 07:47

    Cat timp vor fi diferente uriase intre salariile americanilor, englezilor, etc. fata de cele din alte tari, pierderea locurilor de munca nu poate fi oprita. Diferenta in pretul produselor si serviciilor intre un salariu de 100$ si 3000$ pe luna este foarte mare, te face necompetitiv.
    Cine va cumpara cumpara un frigider american cu 1000$ cand poti gasi unul similar, chinezesc, cu 250$.
    Doar daca vor produce cu roboti pot scadea preturile, dar efectul va fi tot somajul.
    Oamenii astia sunt victimele succesului propriilor tari,dar nu cred ca o duc mai rau decat un muncitor din multinationala in Romania. Ajutorul social in Germania e mai mare decat salariul mediu in Romania, iar preturile sunt aproximativ egale. Ce sa mai zic de India si altii…

    Răspunde
     
    1. Moise la "Romania in direct"
      Noiembrie 12, 2016 la ora 22:07

      @Ibastean: Spuneti-i asta lui Moise in direct la radio si veti auzi :”Da, dar noi nu facem Mercedes!”. @ Moise: salariul mediu din uzinele mercedes, pentru cei care trag la „cheie” ( sau la roboti) trece de 3000 net.
      Un cuplu de necalificati(el/ea) din Ost Oiropa care se angajeaza intr-o MACELARIE (nu la mercedes!) castiga minimum 2400 euro net. Chiria ii costa 300-500(incl.apa,caldura-warmmiete), energia si tv/internet 100-150, RCA-ul si benzina de naveta 200-300/luna, asigurarea e de la macelarie…pana la 1500 pune hrana, haine si alte necesitati. Doi necalificati in Germania(nu la mercedes Moise) pot economisi 1000 de euro fara sacrificii.
      Intrebare pt. Moise: Un cuplu de necalificati ce muncesc in rromania de cati bani mai au nevoie dupa incasarea „salarului” doar pentru a plati o chirie in bucuresti? Iar Csiolros al tau propunea INGHETAREA salariilor pentru urmatorii trei ani! N-ar fi venit si el cu un calendar de marire al minimului pe economie cu 50 euro pe semestru pana ajungem la 0.7/0.8 din minimul Germaniei. Si atunci isi gaseste si Isarescu oameni la vie sau Grapini femei la confectii. Pana atunci baga tare cu „suntem niste putori si de aia nu se poate”.
      Aaa…Moise..si pregateste-o pe aia cu „sa se mareasca impozitul la logan” ca am auzit-o „decat” de 2-3 ori la tine, si avand in vedere cat is de slobozi la mariri astia…dupa sarbatori cred ca va fi nevoie de o „centura de siguranta” de la fmi plus niste mariri de taxe!

      Răspunde
       
      1. DFG
        Noiembrie 13, 2016 la ora 18:21

        Fă un calcul simplu, câte produse / servicii germane cumperi tu si cate românești cumpără un neamț. Este si normal să fie o diferență imensă în puterea de cumpărare, doar suntem în urma cu 50 de ani iar moștenirea comunistă încă ne bântuie. Pe de altă parte acum suntem în EU si putem să lucrăm în Germania dacă asta vrem. Iar dacă chiar vrei să te simți bine fă un calcul comparativ Romania – Serbia.

        Răspunde
         
        1. @dgf
          Noiembrie 14, 2016 la ora 09:25

          Si tu ma trimiti in germania? M-au mai trimis si marinarul traficant si mru-ul demisionar si altii. Poate ca sunt deja in Germania si vreau sa ma intorc! Poate sunt un specialist in „ceva”, educat in .rro, format profesional in Germania si poate pot aduce „plus valoare” industriei in care activez!
          De ce nu ma vrei in Rromania? Trebuie ca esti un „politician” sau un „corporatist” (dar nu de ala bright care face proiectare/cercetare), eu vreau sa lucrez in Rromania, pe „ceva” mai putini bani decat in Germania. Dar nu atat de putini.
          Vreau sa vad si eu un politician care spune STOP SCLAVAGISMULUI IN ROMANIA! Vreau un partid care sa introduca un CALENDAR DE MARIRE A SALARIULUI MINIM! 84% (!) din contractele de munca din .ro sunt sub salariul mediu net, iar 44% (!!!) sunt salarii minime DE NICI 200EURO NET!
          Nemtii au sarit de cur in sus cand s-a pus problema introducerii taxei de autostrada in ger. pentru ca „au fost facute cu banii nemtilor!”. Si sunt scutiti de taxa! In .ro platesc energia la fel ca nemtii(in curand mai scump-cand CALENDARUL DE CRESTERE AL CPC va fi 100%) desi capacitatile energetice din .ro au fost construite cu banii ROMANILOR!
          Exemple vrei? Ti-as mai da dar nu am destule „caractere ramase”!

          Răspunde
           
          1. DFG
            Noiembrie 14, 2016 la ora 11:30

            Probabil formularea nu e prea clara, nu trimit pe nimeni în Germania, dar acum avem posibilitatea legală de a muncii in Germania sau EU dacă dorim acest lucru, fiecare este liber să decidă.
            Probabil viața grea te face să folosești cuvântul „Sclavagism” totuși avem mai multă libertate si bunăstare decât în toată istoria țării.
            Singura cale către prosperitate este să muncim în România și să creăm produse si servicii pe care să le vindem global. Avem nevoie de inițiativă și expertiza așa că ești binevenit acasă.

             
  • Mihai Dan
    Noiembrie 11, 2016 la ora 07:30

    Pe cine naiba sa votezi? Si totusi nu ai nici un comentariu de legat de politica anti-Iluminatti care cred ca a fost un punct important in decizia”idiotilor” de americani ! Iar ne umflam in pene ca noi nu suntem ca ei, dar 25 de ani ne contrazic…Ne-am ales cu slugi nu conducatori…

    Răspunde
     
  • DFG
    Noiembrie 10, 2016 la ora 22:19

    America a ajuns la scenariul filmului Idiocracy, unde președintele este campionul UFC, recoltele sunt udate cu Glatorade iar toate lucrurile sunt făcute anapoda.
    Trump a promis orice si a spus cele mai mari prostii încât nimeni nu le mai tine numărul. Normal că săracii si asistatii au votat cu el doar le-a promis că-i face bogați. Pe restul i-a momit cu scăpatul de Mexicani, musulmani, wallstreet, chinezării si Isis…
    Rămâne să ne distrăm în continuare, sunt sigur că Trump mai are multe de spus.

    E prea devreme să mă pronunt dacă e inceputul sfarsitului dar e clar că se naște o nouă clasă de politicieni in tot vestul. Si aici sunt perfect de acord cu Moise, trebuie să fim pregătiți pentru cele mai pesimiste scenarii.

    Răspunde
     
    1. Moise
      Noiembrie 11, 2016 la ora 08:42

      Foarte corect!!!

      Răspunde
       
    2. Pavel
      Noiembrie 13, 2016 la ora 05:46

      Tocmai ca nu asistații l-au votat, ăștia sunt ai madamei Clinton! Pe Trump l-a votat americanul activ, plătitor de taxe și sufocat de administrația Obama! Crede-ma, întâmplator sunt pe aici și am contact cu America reala nu cea prezentată de media, alde CNN și ciracii lor! Partidul Democrat e un fel de PSD de-al nostru!

      Răspunde
       
  • Razvan
    Noiembrie 10, 2016 la ora 22:16

    Eu cred ca era Trump n-o sa aplice nici un izolationism. Poate fi suspectat de orice dar Trump numai analfabet economic nu e. Cat despre alegeri.. Circula o vorba din antichitate: Da-le la oameni paine si circ…

    Răspunde
     
  • FlorinT
    Noiembrie 10, 2016 la ora 21:09

    „…did they pay?…” acum cateva sute de ani si Imperiul Otoman facea la fel…si romanii plateau…nimic nou

    Răspunde
     
  • kozma
    Noiembrie 10, 2016 la ora 20:00

    Dumneata zici „americanii sint idioti”.
    Stii ca in America sint 45 milioane de oameni ce traiesc din food stamps?
    Stii ca in America (dar si Canada, UE, Romania chiar) corporatiile aduc muncitori temporari ieftini in loc sa angajeze muncitori locali?
    Nu poti trai pe salariul unui migrant.
    Vorbiti complet aiurea. Marea majoritate a alegatorilor lui Trump sint oameni disperati.
    Un om fara un loc de munca devine alienat.

    Răspunde
     
    1. DFG
      Noiembrie 10, 2016 la ora 22:42

      Scuza-ma Kozma, dar corporațiile trebuie să respecte legile, așa că poate președintele e altul dar politicienii sunt aceiași.

      Trump promite exact ce vor oamenii disperați să audă, dar de la vorba la fapta e multă muncă. Asa ca le doresc americanilor spor la treaba!

      Răspunde
       
    2. Pavel
      Noiembrie 11, 2016 la ora 17:44

      Sunt de mai bine de 2 luni in SUA și am urmărit campania electorală de aici și citesc in fiecare zi ziarele din România și-mi dau seama cât de greșit percepeți ceea ce s-a „întâmplat” aici! Dacă se întâmpla ( fără ghilimele ) invers, pentru America era o tragedie(tot fără ghilimele)! Pentru America de mijloc, clasa de mijloc adică, cea care merge la munca in fiecare zi, cea care își vede de treaba și pe care administrația Obama a jecmănit-o și in același timp protejându-i pe cei fără chef de lucru(ca sa nu zic altfel)!…Lumea-ntreaga a fost păcălită, dezinformată mai bine zis, de media in frunte cu CNN (asta era mereu citat și in România)! Asta e un fel de Antena 3 și România TV la un loc și mai mult decât atât ! Și nu in ultimul rând a contat platforma republicana! Dacă unii republicani nu se deziceau de Trump triumful cred ca era și mai mare!… A contat enorm așa zisele drepturi date diferitelor minorități! S-a ajuns pana acolo ca toaletele sa fie unisex! Și atunci lumea cu scaun la cap a ieșit la vot! Și nu sunt deloc deplorabili cum i-a numit madam Clinton!Si nici ignoranți cum ii numește presa din România ! Sau din Europa!… Apropo de CNN, Clinton își recunoscuse înfrângerea și ei tot mai scotoceau după voturi pt. madam Clinton! Ca Antena 3 și altele la referendumul din 2012 cu suspendarea lui Bădescu !

      Răspunde
       
      1. Pavel
        Noiembrie 11, 2016 la ora 17:49

        Erata: Bădescu!

        Răspunde
         
        1. Pavel
          Noiembrie 13, 2016 la ora 23:49

          Basescu!

          Răspunde
           
      2. DFG
        Noiembrie 12, 2016 la ora 01:34

        Si totuși a fost vorba despre cu totul alt ceva. Puneți mâna pe cărămidă și mistrie ca trebuie sa faceți un zid mai mare ca chinezi, altfel vorba lui boss you’re fired, ca asa-i în capitalism.

        Răspunde
         
  • sorin1
    Noiembrie 10, 2016 la ora 19:47

    Aa..deci să nu votăm cu „un domn care arată bine „

    Răspunde
     
  • Emil
    Noiembrie 10, 2016 la ora 19:34

    De luzării globalizării nu spuneţi nimic? Lor le sunt adresate mesajele populiste ale unor Farange şi acum Trump. Mai pe vechi ale unor Chavez, na. Dacă au câştigat, înseramnă că looserii au devenit majoritari. Restul e gargară. Musiu Hitler tot pe genul ăsta de mesaj şi în context asemănător a venit la putere.

    Răspunde
     
  • Daria
    Noiembrie 10, 2016 la ora 18:34

    Serios?Trump a castigat in conditiile in care a avut toata mass-media americana impotriva lui.Pe ce va bazati cand afirmati ca nu e „normal”?Toate comentariile acestea sunt discutabile pentru ca nu poti judeca votul unui popor care probabil a preferat izolationismul unei globalizari scapate de sub control prin care cei bogati devin si mai bogati iar cei saraci(marea masa) devin si mai saraci.Si in plus,la cum arata astazi Romania nu suntem noi cei mai potriviti sa judecam pe altii!

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Noiembrie 10, 2016 la ora 19:31

      „Pe ce va bazați cand afirmați ca nu e „normal”?”_ NUuse conformează normei (normelor). Spre exemplu, este primul presedinte dupa care nu a provenit din sistemul politic si nu a detinut nicio functie publica. Sunt si alte norme de la care dl Trump se abate. Daca veti revedea declaratiile publice ale domniei sale (macar pe cele din campanie), veti putea identifica cu usurinta zonele respective (spre exemplu in domeniul „corectitudinii politice”, dar nu numai).

      Răspunde
       
  • Zota Corneliu
    Noiembrie 10, 2016 la ora 18:12

    Limitarea importurilor de produse agricole posibil a fi obținute de noi cred ca scoate din sărăcie taranimea,iar din banii economisiți pe imortul a 70-80 % din alimente putem moderniza agricultura. Este aceasta o măsură în avantajul sau dezavantajul României ?
    Trebuie doar decizie politica . De ce nu se face ? O sa-mi spuneți ca nu vrea Soros ?

    Răspunde
     
    1. Razvan
      Noiembrie 10, 2016 la ora 22:10

      Ai auzit de cele 4 libertati fundamentale in UE?

      Răspunde
       
  • Constantin
    Noiembrie 10, 2016 la ora 17:53

    Antiglobalizarea este o miscare social-politică de stanga promovată de cei care se inghesuie sa impartă resursele create de altii, pentru a convinge pe cei care au cate ceva de pierdut ca efect al globalizarii că socialismul este bun si capitalismul rău. Incearcă ei si la ceilalti, dar cu mai putin succes. Alegerea d-lui Trump nu are legatură neaparat cu globalizarea, ci mai degrabă cu „corectitudinea politică”. Donald Trump este un fel de Gigi Becali american, cu bani multi, cu taxe platite putine si slobod la gură. Adică, „femeia-la cratită si la făcut copii,… noi suntem romani, pe veci aici stăpani,…homosexualii ard in iad…samd”. De fapt, ca si unii comentatori din spatiul public romanesc/american (poate si de pe blogul acesta), amandoi nici nu stiu prea bine ce-i aia globalizare. Cand dl trump va afla, foarte probabil nici nu va construi garduri inalte de beton la frontiera cu Mexic, nici nu va suprataxa importurile din China; cele mai multe sunt deja taxate. Intr-adevar, globalizarea este o chestiune culturală, dar orice manifestare a sa are MEREU in spate un factor determinant de natură ECONOMICĂ.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Noiembrie 10, 2016 la ora 17:22

    Legea hipermarketurilor este o lege imbecilă. Este o lege anticoncurențială care face rău deopotrivă (ca orice lege de acest fel) producătorilor și consumatorilor. De asemenea, are caracter discreționar, pentru că are in vedere doar o categorie de producători, anume pe cei de alimente. De fapt este o lege mizerabilă, adoptată in folosul unor mari producători agricoli care sunt apropiați de factorii de decizie politică. Un articol de presă laudativ despre o asemenea lege, oricât de frumos ar fi scris, este un articol scris prost.

    Răspunde
     
  • amicu
    Noiembrie 10, 2016 la ora 17:12

    Nu internetul, marele Satan, prostitorul omenirii, l-a facut pe Tump presedinte ci sistemul electoral, America lasata de izbeliste dupa dezindustrializarea vestului mijlociu si sudul sarac si conservator. Americanii nu-s mai idioti decit noi sau decit altii din lumea asta. S-ar putea sa fie ceva mai usor de ametit, asta s-ar putea.

    Răspunde
     
  • Alexandru
    Noiembrie 10, 2016 la ora 16:42

    Americanii au votat impotriva cuiva, probabil s-a intamplat precum in romania cand o mare parte din oameni au votat impotriva PSD, si asa avem presedinte pe domnul Iohanis. Nu conta ca este numele Trump sau orice alt nume, cine concura cu Clinton clar castiga, nu conta persoana sau partidul.
    Aceasta este parerea mea, s-a intamplat si in romania s-a intamplat si in america sa vedem ce se v-a intampla in franta germania la anu!!!

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Noiembrie 10, 2016 la ora 17:24

      „nu conta persoana sau partidul..”_ Serios? Si atunci, de ce n-au nominalizat republicanii pentru cursa prezidentiala un om normal?

      Răspunde
       
  • Serban
    Noiembrie 10, 2016 la ora 15:55

    Mai important este ca Internetul ofera alternative la presa traditionala, dovedit controlata de sistem.

    Daca nu era Internetul ce s-ar fi intamplat.

    S-ar fi inghesuit americanii in biblioteci pentru alte surse de informatii sau ar fi luat de buna informatia servita de CNN, MSNBC, NYTimes, Washington Post ?

    Da, Internetul este o problema, dar pentru sistem.

    Răspunde
     
  • iulian
    Noiembrie 10, 2016 la ora 15:28

    Ai dreptate, americanii sint idioti !
    Ca si oricare alt popor care ajunge in situatia sa aleaga „raul cel mai mic”.
    Globalizarea nu are nimic de-a face cu alegerea lui Trump. Globalizarea este un fenomen natural, economic si complet neluat in seama de alegatorul american ! Nu poate nimeni pe lumea asta sa lupte impotriva unui fenomen natural precum globalizarea. Este ca si cum am lupta impotriva legii gravitatiei universale.
    Putem lupta ca prostii , insa doar ne inrautatim situatia la nivel global.
    Americanii sint idioti pentru ca au ajuns in situatia de acum 2 zile , sa aleaga intre candidati si programe de o calitate cel putin indoielnica.
    Democratia, in statele cu un nivel scazut al educatiei, nu are metode pentru a stopa intoleranta. Democratia insesi contribuie la propria ei distrugere. O solutie nu poate exista decit venita din EXTERIORUL democratiei. A crede ca democratia are un sistem imunitar care s-o ajute sa supravietuiasca e ca si cum ai incerca sa ridici scaunul pe care stai fara a apela la mediul extern.
    Democratia este tinara, foarte tinara in raport cu dezvoltarea rasei umane. Este tot o utopie, ca si comunismul, si tot ca el va sfirsi, din FIX aceleasi motive.

    Răspunde
     
    1. iulian
      Noiembrie 10, 2016 la ora 15:32

      Imi raspund ca boul, scuze ! Am uitat sa adaug ceva.
      Rata cu care elita poate converti incultii este , in democratie mai ales, mai mica decit rata de raspindire a inculturii !
      Mai departe judecata este simpla si logica, deci nu va mai stresez.

      Răspunde
       
  • MMA
    Noiembrie 10, 2016 la ora 15:01

    Moise, din pacate votul informat este nesemnificatic in ponderea aunor alegeri si aici nu ma refer doar la Romania. America este doar ultimul exemplu si cel mai de impact, dar asta se intampla cam peste tot in lumea democratica. Din pacate tehnica asta de manipulare prin mesaje ultra-nationaliste, xenofobe si anti-globalizare este o tehnica foarte usor de aplicat si are un impact maxim. Tot din pacate, se pare „occidentalul imbuibat” nu mai realizeaza ca statul care ii asigura lui salariul minim de 1000-2000 euro are nevoie de realism in politica si strategie in economie. Lui i se pare ca aceste avantaje sunt bunuri castigate si ca solutia pentru a le pastra este izolarea. E clar ca o economie iesita din globalizare va scadea drastic, aceasta este construita pe acest pilon. De la sharingul de resurse la exportul sau importul de forta de munca, de la pietele comune la aliantele militare, economia mondiala este creata de interdependenta economiilor locale. Legat de Trump, cred ca adevarata batalie acolo se va da intre fortele din spatele biroului oval. Jocul facut de FBI mi s-a parut pe fata, probabil ca multinationalele au si ele jocul lor, armata deasemeni. Cred ca lupta asta va desena viitorul!

    Răspunde
     
    1. DFG
      Noiembrie 10, 2016 la ora 22:53

      Asta cu „occidentalul imbuibat” mi-a plăcut mult. Ajungem si noi acolo, facem progrese serioase.

      Răspunde
       
  • Mihaitza
    Noiembrie 10, 2016 la ora 14:50

    Cu cine sa punem în aplicare ceva inteligent. ? Cu draga și cu gor chiu?

    Răspunde
     
  • Adrian
    Noiembrie 10, 2016 la ora 14:43

    Puneti prea mult pret pe revistele de scandal care au amplificat frica la cote paroxistice. Aceleasi reviste care v-au explicat timp de 6 luni ca iese Clinton si care ii faceau de cxxx pe cei care ziceau ca nu e asa. Poate va ganditi ca au mintit si despre alte lucruri.
    Ca spre ex, ca indicele bursier de NY ieri a incheiat pe plus cum nu a mai incheiat de mult.
    Deci mai usor cu gargara ca vai ce pica acum ca va zic eu … Pana una alta aia care dau foc la stagurile americane, anvelope si urla „america suntem noi” sunt sustinatorii democrati care au fost indoctrinati ca la manual. Va mai amintiti de 13-15 iunie ? Uitati-va in pozele de al demonstratiile de ieri si poate va aduceti aminte de mineri ca vad ca ati uitat cam repede

    Răspunde
     
  • Ovidiu
    Noiembrie 10, 2016 la ora 14:43

    Beneficiile globalizării sunt asemenea beneficiilor comunismului, adică praf în ochii maselor. În realitate, în multe ţări globalizarea a distrus industrii întregi, a sărăcit clasa de mijloc şi i-a făcut pe bogaţi şi mai bogaţi.

    Răspunde
     
  • Ave
    Noiembrie 10, 2016 la ora 14:42

    Cine uita istoria e condamnat sa o repete.
    Sper sa nu se stearga ciattele din Adolf dar e bine sa luam aminte ca ceea ce spune Trump a mai spus cineva inainte.
    Americani joaca ruleta ruseasca – Trump poate fi un Reagan (nimeni nu stie si discursurile arata o labilitate mare) sau un nou despot. Asa au inceput si altii – unii chiar acum – vezi PUTIN.
    Drumul spre iad e pavat cu intentii bune sau marete – 🙂
    Cărţile sunt pentru neghiobii şi imbecilii „claselor intelectuale” mijlocii şi fireşte şi ai claselor sus-puse; ziarele sunt pentru mulţime.
    Adolf Hitler în Mein Kampf, Anii de studiu şi de suferinţă de la Viena (1924)

    Răspunde
     
  • Bogdan
    Noiembrie 10, 2016 la ora 14:25

    O vorba mare „Daca prin vot s-ar schimba ceva, atunci nu am mai fi lasati sa votam” deci…este acelasi joc cu alti actori…

    Răspunde
     
  • Radu
    Noiembrie 10, 2016 la ora 14:21

    Foarte bun articolul, citit cu plăcere, ,ca de obicei. Globalizarea trebuie văzută ca un fenomen meteo : in domeniile benefice trebuie încurajată iar in cele in care impactul este negativ, limitată.
    Inca ceva, in romana : hipermarchet ; in engleză : hypermarket.
    „Atenție! A nu se amesteca! Risc crescut de a fi confundat cu Iliescu si limbile sale străine „

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Noiembrie 10, 2016 la ora 17:28

      ” in romana …” – HIPERMÁRKET, hipermarketuri, s. n. Supermarket foarte mare. – Din engl. hypermarket. (sursa: DEX, 2009)

      Răspunde
       
  • E
    Noiembrie 10, 2016 la ora 14:20

    Problema cu Trump e ca va opri (sau frana) partea buna a globalizarii si o va accentua pe cea nasoala, dovada fiind faptul ca pietele financiare au luat-o in sus si nu in jos.

    Răspunde
     
    1. DFG
      Noiembrie 10, 2016 la ora 22:56

      Speculatorii au un simt aparte, probabil ai dreptate.

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase