Ciolo nu se vede erou, dar nu se știe niciodată…

Moise Guran

Istoria are timingul ei care nici nu poate și nici nu ar trebui grăbit. Că atunci când timpul istoric nu mai are răbdare se produc cataclisme. După tragedia de la Colectiv societatea românească a rămas aparent atârnată între două lumi – un trecut grețos, dezagreabil, mustind de corupție și impostură, și un viitor cam naiv și cam neclar, proiecție a unor elite (care au ieșit în stradă) idealiste, care aparent nu știu nici cum nici când ar trebui să devină România o țară ca afară. Acum suntem acolo, în acea amestecare de lumi, dar lucrurile sunt mai simple, mai clare și mai greu de stăvilit decât v-ați putea imagina. Chiar dacă schimbarea va dura mult mai mult decât am vrea.

timp istoric clepsidra

Acelora dintre dumneavoastră cărora vi s-a părut cunoscută poezia de mai sus, vă recunosc spășit… ea e un plagiat. Un auto-plagiat. Am scris-o prin august pe acest site și am reluat-o acum… unu, ca să mă dau rotund și … doi, ca să vă amintesc faptul că nu te pui cu mintea odihnită, în cazul de față cu mintea mea odihnită de astă vară…

Concluzia la care am ajuns atunci, încercând să judec momentul dintr-o perspectivă istorică, a fost că probabil Cioloș a înțeles faptul că schimbările pe care le cere societatea noastră nu se pot face nici într-un an, dar nici în doi și că, prins cumva între cele două valuri, cel vechi (care l-a adus la Victoria cu condiția să rămână independent) și cel nou (aflat în căutarea unui lider și a unei opțiuni pentru alegerile din toamnă) Cioloș ar putea fi premierul unei tranziții de patru ani în care statul trebuie să-și reformeze fundamental administrația, să curețe de corupție structurile de putere fără să țină cont de apartenențe politice, să pună educația pe alte baze dar și să extindă rețelele economice care ar trebui să aducă o dezvoltare mai unitară a teritoriului. (am dat copy/paste, recunosc, apud!, dar nu mai pun link că se albăstrește urât textul)

Premierul și-a publicat destul de rapid platforma de principii și toți cei care au citit-o au zis că e un fel de apă chioară, o chestie benignă pe care și-o pot asuma până la urmă toate partidele… De exemplu domnul Cristian Tudor Popescu spune că (ia-u’te câtai linkul dau la Patriarh) nici alde Băsescu, Ponta, Udrea, Ghiță, n-ar avea emoții să susțină că ei sunt cu Justiția și Statul de drept (și Apud 🙂 ) și, serios acum, probabil domnul Popescu chiar are dreptate. Lumea refuză programe tocmai pentru că puțini politicieni mai sunt credibili.

Cum eu mi-am asumat însă analiza de conținut a platformelor electorale din această toamnă, iar cea a lui Cioloș este, vrea-nu vrea premierul tot o platformă politică, aș atrage tuturor comentatorilor atenția asupra paginilor de după cele 10 principii benigne, înșirate în preambul și formulate pe înțelesul tuturor.

Mai sunt două pagini, atât, doar două.

Prima sintetizează un model de lucru ce spune clar cam ce trebuie să facă administrația, trimițând pase către diverse lucruri din a doua pagină. De exemplu către paragraful în care ni se spune că bugetul României va fi elaborat astfel încât să urmeze programe și obiective, nu nevoia unor instituții de a-și justifica existența.

platforma ciolos

Pe ultima pagină a platformei sale, Dacian Cioloș enumeră legile ce urmează a fi modificate, într-un mod foarte concret. Chiar dacă această pagină este în mod evident dedicată mai mult specialiștilor și mai puțin publicului larg, asta sigur nu e apă chioară. Mie de exemplu îmi permite să înțeleg exact faptul că Cioloș va prefera să prioritizeze investițiile existente, înainte de a începe altele noi, fix cum a făcut în acest an, dar și că e conștient de faptul că nu se pot construi prea multe pe actuala structură a statului român.  

Schimbările vor dura, nu știm cât, poate nu patru ani, așa cum ziceam eu astă vară, dar e clar că varianta Cioloș prevede o reformare treptată în unele domenii, așa cum ar fi cele fiscal-bugetare, unde tot cofinanțările europene vor rămâne prioritare, dar și mai abrupte, mai decise, așa cum probabil vor fi cele din Administrație.

Fără a fi spectaculoasă, într-adevăr, această platformă politică lasă un oarecare spațiu de manevră și partidelor politice care ar trebui să o susțină, dar, cel mai important, abordează gospodărește perioada următoare, fără balade în care ne cresc salariile și pensile tuturor dar nu mai plătește nimeni taxe și impozite.

Cioloș propune ca soluții pentru sărăcie nu ajutoare sociale ci investiții și locuri de muncă, ceea ce se și leagă destul de coerent cu discursul pe care premierul l-a ținut în Parlament acum o lună, dar mai important este altceva…

Peresupunând că va continua ca premier după alegeri, Dacian Cioloș înțelege că îi va fi greu să intre în Istorie ca un erou care a umplut poporul de case pe credit sau de salam ieftin, căci el este condamnat să pună în ordine lucruri mai puțin vizibile, deloc spectaculoase, dar atât de importante căci ele sunt fundația pe care construiești orice, inclusiv autostrăzi, dacă mă înțelegeți unde bat… Evident că orice judecată apriorică despre locul în Istorie al unui politician e o glumă. Adevărul îl știm toți (nici nu mai necesită citare) – deseori ne este imposibil să înțelegem prezentul și nimeni nu prea e erou în timpul vieții.

stiri verificate
This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

24 răspunsuri la Ciolo nu se vede erou, dar nu se știe niciodată…

  • catalin
    Octombrie 21, 2016 la ora 13:33

    Am si eu o intrebare pentru fanii lui Ciolos: Ce-a facut D-nul Ciolos in calitate de comisar pentru agricultura pentru Romania ? respectivul nici macar nu a reprezentat Romania ci Franta la Bruxelles..Din ce am citit

    Răspunde
     
  • cornel
    Octombrie 19, 2016 la ora 22:17

    Si mie a inceput sa imi placa domnul prim ministru Ciolos din ce in ce mai mult dar vreau sa mai fac si cateva comentarii. Din punctul meu de vedere in ceea ce priveste ce face si zice un prim ministru nu trebuie sa fie o bariera de netrecut, adica daca ti-ai dat cuvantul, ca tot s-a vorbit despre acest aspect, in legatura cu o problema iar decizia respectiva se considera una proasta in viitor nu trebuie, parerea mea, sa iti tii mortis cuvantul dat pentru ca asa ai promis la un moment dat. Cred ca e contraproductiv un astfel de comportament. In rest cu cinstea si eu sunt de acord ca un prim ministru trebuie sa fie in primul rand un om cinstit si in al doilea rand un bun profesionist din punct de vedere economic, la nivel macro, sa reuseasca sa uneasca energiile positive din guvern si sa fie si un om obisnuit cu cifrele si pe care sa le inteleaga intr-o multitudine de situatii si aspect si de ce nu, daca este posibil, sa fie si un vizionar intr-un domeniu din economie.

    Răspunde
     
  • markwilliams
    Octombrie 19, 2016 la ora 18:42

    Eu nu vreau sa votez nici cu USR ,nici cu PNL (inclusiv cu PSD – Alde – PRU ) Si l-as vrea pe Ciolos premier !
    Am senzatia ca USR si PNL s-au legat de sprijinul pentru Ciolos doar ca sa primeasca ajutor electoral.. Daca sunt multi care il vor pe Ciolos ,din nou premier se vor duce ca oile la tuma votand cele doua partide

    Răspunde
     
  • v_sile
    Octombrie 19, 2016 la ora 11:47

    „pai de unde stii tu de exemplu ca USR nu fura daca ei nu au detinut pana acum functii?”

    Exact, pe ceilalti i-am incercat 25 de ani si stim ce pot. Sa le dam o sansa si astora. Poate ca fura, poate ca nu, dar vreau sa vad asta.

    Dar poate dumneavoastra vreti sa ramaneti vesnic la Dragnea, Ponta, Tariceanu sau Basescu, adica „pariuri sigure” 🙂

    Răspunde
     
  • Luca
    Octombrie 19, 2016 la ora 08:30

    Am impresia ca sunt de pe alta lume, o lume in care Ciolos e independent si nu candideaza. Cel putin asa reiese din comentariile pe care le vad. Fratilor, Ciolos a publicat si el ceva, asa de iesire, in mod idealist. Nu candideaza. Aveti grija cum puneti stampila aia la vot ca votati PNL si va treziti cu Catalin Perdoiu, pardon Predoiu premier. Sau cu Miss Francia, ca asa din senin este mare politiciana si ea si mister Nicusor. Si Radule…ai zis ca pui stampila pe cei care nu fura…pai de unde stii tu de exemplu ca USR nu fura daca ei nu au detinut pana acum functii? Ne aflam intr-un impas mare fratilor intre un partid colos PSD(corupt pana in maduva oaselor), un partid aproape de zero PNL(cu membrii de o incompetent crasa) si un partid USR ca nu-mi zice nimic. La prezidentiale a mai fost cum a fost dar acum e dezastru. Cand voi fi in cabina de vot voi fi intr-una din cele mai mari dileme ale vietii mele. Daca Ciolos s-ar alia unui partid(de dreapta…in nici un caz PSD) as avea un punct de plecare), dar tactica asta…nu ma bag la bataie numa dupa ce iese invingatorul nu ma prea convinge. Vom vedea fratilor ce va fi.
    CORRUPTION IS THE ROOT OF ALL EVIL!!!

    Răspunde
     
    1. Luca
      Octombrie 19, 2016 la ora 08:46

      Inca ceva: domnule Moise Guran…nu ar trebui si un articol despre legea conversiei…cam ce efecte ar putea avea asupra economiei, etc?

      Răspunde
       
    2. Alin
      Octombrie 19, 2016 la ora 12:07

      Daca dilema este ce alegi dintre PSD (plin de corupti si penali dovediti), PNL (incompetenti si corupti si aia) si USR (oameni noi, fara istoric, care poate vor fura sau poate nu), atunci defapt nu exista o dilema. Ai de ales intre 3 cutii: doua din ele sunt transparente si vezi clar ca-s pline de cacat, a treia este din carton, nu pute, n-ai cum vedea ce e in ea pana sa o alegi efectiv. Eu unul aleg a 3-a cutie … poate, tocmai ca nu pute, nu contine cacat. Ma-ntelegi!?:)

      Răspunde
       
      1. cornel
        Octombrie 19, 2016 la ora 22:49

        Tare comparatia dar poate si un pic deplasata, parerea mea.

        Răspunde
         
  • Vasile
    Octombrie 19, 2016 la ora 08:00

    Radu, pune pe Clotilde care banuiesc ca stii cat a incasat din contractul cu Bechtel!!!!

    Răspunde
     
    1. amicu
      Octombrie 20, 2016 la ora 13:21

      Da-i cu propaganda domn’ Vasile! Participarea firmei la care era sefa la „afacerea” Bechtel e o vulnerabilitate pentru ea dar totusi Clotilde nu face parte din gasca profitorilor.

      Răspunde
       
  • narcis purice
    Octombrie 19, 2016 la ora 03:18

    Eroul stă pe val,nu se îneacă la mal.În urma-i rechinii îşi trăiesc traiul.Ar fi neetic,ecologic,să-i fi stîrpit în dorinţa de a ajunge la ţărm?

    Răspunde
     
  • Geanina
    Octombrie 19, 2016 la ora 00:46

    Eu efectiv nu pricep ce vreti voi. Sa alegem pe unul care nu candideaza? Hai sa anulam alegerile atunci. De ce sa iti faci platforma cand nu esti partid, si iarasi una apa de ploaie, intr-un an de zile la guvernare se putea ajunge la ceva mai concret. Ghinea a semnat-o primul, probabil tot el a scris-o, ca e si principalul promotor, ca vrea sa ramana ministru. OK, nu au fost in stare sa ramana neutri cum au promis, de ce nu si-au facut partidul lor? Pe Grigorescu ala il intreaba odata de off shore? Ministerul Fondurilor lui Ghinea mai aproba vreau alt proiect in afara de ala catre SRI? mai ales ma inmarmuresc aia de pe aici care merg la vot sa puna stampila pe Ciolos. Ciolos nu candideaza, doar daca se mai razgandeste odata, asa ca o sa puneti stampila pe ce? Pe Gorghiu si Clotilda? Pfui…

    Răspunde
     
    1. Radu
      Octombrie 19, 2016 la ora 02:06

      Da Geanina, pe aia pun stampila. Pe aia care nu fura. Ca m-am saturat de furturi, si de mers cu frana de mana trasa.

      Dar de altceva iti scriu. Care-i treaba cu Ghinea si SRI? Ia sa vedem ceva date cu sursa, ceva fapte, la ce te referi?

      Răspunde
       
      1. v_sile
        Octombrie 19, 2016 la ora 13:40

        @Radu
        „Care-i treaba cu Ghinea si SRI? Ia sa vedem ceva date cu sursa, ceva fapte, la ce te referi?”

        Nu are trecut in punctaj asa ceva, ii cereti prea mult. Nu stie decat ce i s-a dat – „franzuzoaica-Bechtel, Ghinea-SRI” si s-a cam terminat punctajul.

        Răspunde
         
    2. cornel
      Octombrie 19, 2016 la ora 22:57

      Parerea mea e ca unele partide, gen PSD si PNL, unde reformarea din interior se face foarte greu si societatea civila e nemultumita de acest aspect pot avea de castigat din punct de vedere politic daca accepta pe Ciolos ca prim ministru dupa alegeri. In felul asta putem spune ca toata lumea are de castigat, adica si marile partide politice din Romania cat si societatea civila care se vede un pic mai mult reprezentata printr-un prim ministru gen Ciolos decat altfel.

      Răspunde
       
  • Alin
    Octombrie 18, 2016 la ora 22:45

    Pai, observ ca ne indemnam toti, unii pe altii sa mergem la vot si sper sa ne tinem cu totii de cuvant: adica sa si votam. Altfel ne pacalim singuri! HAI LA VOT!

    Răspunde
     
  • Sergiu L
    Octombrie 18, 2016 la ora 20:00

    Foarte inteligenta mutarea lui Ciolos. Sunt convins ca la iarna o sa fie premier. Lumea il percepe ca independent (ca si pe Iohanis la alegerile prezidentiale) asa ca oamenii se vor mobiliza la alegeri si vor vota USR si PNL partidele care par sa il sustina. Este bine ca PSD s-a pronuntat clar anti Ciolos ca altfel unde era antagonismul.

    Răspunde
     
  • Valentin
    Octombrie 18, 2016 la ora 18:57

    Io presimt ca Ciolos va fi primul premier ales de popor. Si a mea e o presimtire tot de peste vara, cand aveam mintea odihnita

    Răspunde
     
  • Dan
    Octombrie 18, 2016 la ora 18:34

    Frumos! Insã cum vom reusi sa ne mobilizãm pentru a sustine acest om, intrucât, din pct meu de vedere, cam totul depinde de partidele politice, în spetã PSD, care este încropit în populisme

    Răspunde
     
    1. Nicu
      Octombrie 18, 2016 la ora 20:17

      Mergând la vot !

      Răspunde
       
      1. Dan
        Octombrie 18, 2016 la ora 21:16

        Multumesc, Nicu! Eu cu siguranta voi merge, problema este ca nu-i suficient votul meu si trebuie sa mergeti si dvs si toti ceilalti care pana acum n-au facut-o. Ciolos este restart-ul de care noi toti aveam nevoie, de care toti cei care nu au sau aveau incredere in clasa politica trebuie sa genereze un tot unitar pe care sa-l sustina pe 11 Decembrie.
        Off topic: Nu vreti sa stiti cum am simtit mana statului in buzunar cand mi s-au cerut 5 lei la infiintarea unui SRL-D pentru stampila registrului comertului pe statul firmei; aceasta fiind conditia bancii la deschiderea contului.

        Răspunde
         
        1. marius
          Octombrie 18, 2016 la ora 23:50

          Ha..Asa se spunea si de altii…Sint independenti,sint salvatori poporului,etc. Si astazi abia le mai auzi glasu’ ,au ragusit in campanie!

          Răspunde
           
        2. Radu
          Octombrie 19, 2016 la ora 02:09

          De acord cu tine Dane!
          Poti sa mai faci ceva – convinge inca 1-2 persoane sa voteze un partid ce il sustine pe Ciolos. Daca se poate din electoratul ALDE cu atat mai bine 🙂

          Răspunde
           
          1. Dan
            Octombrie 19, 2016 la ora 16:02

            Am inceput deja cu socru-miu 🙂 si nu ma voi opri, cat despre sustinerea vreunui partid sunt sceptic in ceea ce priveste ALDE si al sau Tariceanu. Singurul partid care-l pot simpatiza in acest moment este USR. De ce? Pentru ca este singurul partid fara un trecut patat.
            Constiinta nu ma lasa sa merg la vot si sa aleg un partid care stiu ca deja mi-a facut rau, ca a facut deja rau acestei tari in trecut.

             
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase