Despre oamenii și partidele noi. (II) USR-ul e de stânga sau de dreapta?

Moise Guran

Cel mai mare risc pe care ți-l induce popularitatea este să devii victima ei. Să nu mai fii tu însuți ci, impresionat de faptul că mii sau zeci de mii de oameni încep să creadă în tine, să devii o altă persoană, o medie a dorințelor acelor oameni, pierzând și ceea ce te-a făcut popular, dar, mai grav, pierzându-ți identitatea și echilibrul, îndreptându-te inevitabil spre un conflict interior. Uniunea Salvați România e un soi de adolescent al politicii de la noi. Rezultatul de la București i-a dat o perspectivă, visează să intre în Parlament, precum un elev de liceu la facultate, dar este departe de a fi pregătită să ia bacul înscrierilor pe liste, dar să mai intre și la facultate.

13405652_10202013916105387_1965142373_o

Potrivit unui site de strâns semnături pentru USR mai sunt 10 zile până începe depunerea listelor pentru parlamentare. USR are, potrivit aceluiași site 71 de mii de semnături, dintr-un necesar de 183 de mii. În următoarele două (de fapt trei săptămâni, că închiderea e pe 27 octombrie) trebuie să strângă zece mii de semnături pe zi. Iertați-mă dacă sunt sceptic în privința reușitei, chiar sper să mă înșel. Dar nu despre asta vreau să vă vorbesc azi.

Vedeți poza asta, de mai sus? Ea e din iunie 2016, când vă explicam că USB-ul lui Clotilde Armand și Nicușor Dan sunt o varză doctrinară. Ei, fix la fel sunt și astăzi. La data respectivă aveam deja o tentativă de program politic, un draft pe care nu puteam să-l public și care amesteca chestii de democrație directă cu niște amețeli sociale, arătând nu numai faptul că USR-ul habar nu are ce vrea, dar și că îi va fi foarte greu să capete o dimensiune națională până în toamnă. Deși a avut un program cât de cât coerent pentru București, Nicușor Dan a închegat programul respectiv în patru ani. Cu toată simpatia pentru Nicușor, care chiar e un om de bună credință, nu numai că dimensiunea sa rămâne una locală, dar el nu are pic de lidership sau carismă. Cât despre Clotilde, ea are și lidership și carismă, dar n-a putut pricepe că exact programul național este steagul sub care poți aduna oamenii, poți crea mai repede mai multe filiale care să-ți aducă măcar semnături dacă nu și voturi. Dacă au plecat cumva de la premisa că programul nu contează, că așa le-au spus lor consultanții, eu le-am spus că pentru ei exact programul conta cel mai mult, nu numai pentru că se declară anti-establishmentul PSD-PNL, ci pentru că, tocmai de aceea ei se adresează unui public care nu mai vine deloc la vot, tocmai pentru că partidele mari una trec în programe și alta fac la guvernare.

Am dibuit problema celor doi după o discuție de o oră cu amândoi și după încă una de două ore, doar cu Clotilde. Nicușor ar vrea o dimensiune națională dar nu cred că o va avea vreodată, Clotilde ar avea cu ce, dar nu prea își dorește o dimensiune națională pentru ea, ca personaj public.

Astă vară, la sediul USR…

Am ajuns la USR pe final de august, după un schimb de replici, public, pe facebook, cu Clotilde Armand. Sediul partidului e un apartament de la parterul unui bloc de lângă Spitalul Municipal. I-am întrebat de program și mi-au spus că acum se face, că au un colectiv și chiar m-au invitat să dezbat cu echipa care lucrează la programul respectiv. Invitația s-a dovedit o vrăjeală ce nu s-a mai concretizat niciodată pentru că, așa cum bănuiam, în interiorul USR nu există o coerență doctrinară. Sunt și oameni de stânga și oameni de dreapta, iar întârzierea nepermisă în lansarea unui program maschează nu lipsa de idei sau intenții cât mai ales neînțelegerile dintre aceștia. E doar o bănuială, dar ea mi-a fost confirmată acum, după ce USR a lansat un program.

Totuși, Clotilde m-a sunat după câteva zile de la vizita mea la sediul USR și m-a invitat la o cafea, pe o terasă. Am fost, am stat de vorbă cam două ore și jumătate, timp în care am aflat foarte puține lucruri noi față de ceea ce știam deja despre USR. Personalitatea franțuzoaicei este într-adevăr expansivă, susține cu înflăcărare (uneori cam dramaturgică, dar chiar e sinceră) lucrurile în care crede, e persuasivă, dar este extrem de vulnerabilă dacă se întâlnește într-o dezbatere cu un contracandidat pregătit. Singurul domeniu la care se pricepe cu adevărat este cel al Infrastructurii. Clotilde este directeor jeneralll la Ejiis, cea mai mare firmă de consultanță în materie de autostrăzi. Știe cam tot ce se poate ști despre asta. Și totuși, din programul USR lipsește ceva esențial!

E ceva de dreapta în programul USR?

Acum, după ce USR și-a lansat programul politic, am înțeles câteva chestii și am în continuare dubii în legătură cu altele. Programul se dorește a fi sintetic, dar reușește să fie mai degrabă sărac. O să vedeți de ce…
Crează o aprență de interes pentru investiții vorbind despre clustere industriale și credite subvenționate pentru agricultorii mici. Nu e foarte clar cât de mici, eu de exemplu am înțeles că pentru cei cu 2-3 hectare. Și deși ideea de a-i determina pe aceștia să mai planteze și altceva decât cereale e bună, asta cu creditele e o himeră periculoasă. Nu mi-e clar dacă USR vrea să le dăm ajutoare sociale din credite garantate de stat, căci respectivul paragraf se numește Creditarea și asistența socială! Ce e asta? Inconștiență? Populism? Socialism utopic? Creditele se dau din banii deponenților iar garanțiile de stat din cele ale plătitorilor de taxe…
Ciudat cum de astea i s-au părut lui Tapalagă chestii de dreapta, chiar radicale.

E ceva de stânga în programul USR?

Programul publicat de USR evită cu succes marile probleme ale societății noastre, trecând de exemplu destul de pasager peste înfiorătoarea lipsă de calitate din învățământ și se agață pe alocuri de unele măsuri sau programe ale guvernului Cioloș. Menționează de exemplu programul anti-sărăcie al lui Cioloș, ba chiar nominalizează pentru Educație metoda Teach for Romania, pe care și eu am promovat-o dar și Cioloș a trimis-o deja în lucru la ministerul Educației, dar Salvatorii nu ne spun nimic despre cum vor debloca ei posturile din sistem pentru dascăli mai tineri și mai motivați.

USR are grijă să propună însă salarii mai mari și un 6% din PIB pentru Educație. Și pentru simpatia sindicatelor. Eu sunt de acord cu asta, dar dacă mai adaugi la cele șase procente și cererile pentru Sănătate, s-ar putea să nu mai rămână mare lucru pentru poliție, armată, funcționari, nu mai zic de investiții, unde programul nici măcar nu menționează Sibiu-Pitești, ci vorbește despre străpungerea munților, plus o hartă luată de pe site-ul comisiei europene, ce-i drept cu citarea sursei, dar o hartă pe care munții sunt străpunși pe la Brașov, iar nu pe la Pitești.

Adevărata problemă nici măcar nu e asta, deși mă așteptam ca un partid anti-sistem să renunțe la populisme de tipul enje de miliarde buget și salarii mari pentru toată lumea. Poate USR vrea să mărească veniturile fiscale ale statului, dar programul nu conține nici măcar cuvântul fiscal. Nimic DESPRE TAXE! Totul despre cheltuieli!

Nicușor! Clotilde! Grow-up people!

Cum Nicușor Dan e matematician și, deci, nu pot presupune că ar putea intra în conflict cu aritmetica, am fost tentat să presupun că USR vrea să mărească veniturile fiscale printr-o creștere de taxe. Că logic, nu mai știu altă metodă.  (De fapt știu, dar nu cu procente de astea populiste din PIB, ci cu o creștere a PIB-ului. Oricum, nu e treaba mea să le dau lor idei, eu fac serviciul de a vă informa pe dumneavoastră, cititorii mei)

Apoi am alungat gândul, că doar s-au declarat de dreapta, deci n-au cum să mărească taxele, nu? M-am gândit că poate e o eroare cu site-ul și am sunat la USR să întreb dacă nu cumva au uitat să încarce capitolul despre taxare. Am înțeles că nu au deocmadată un astfel de capitol și că oricum programul este un draft, supus dezbaterii publice.
OK! Uite, eu am început dezbaterea! În acest moment nu am niciun motiv să consider USR un partid de dreapta. El este cel mult un adolescent politic, simpatic poate, cu perspectivă, dar mai bine nu-i deschide ușa camerei, că cine știe peste ce monstru dai.

Poate că alegerile locale au fost pentru acest adolescent politic petrecerea de majorat. Dar asta nu-l face mai matur. Aș zice că e încă beat cu propria popularitate de la Majorat, nu-i vine să creadă că are șanse să intre la facultate și, așa cum spuneam la început, s-ar putea să nu reușească să strângă semnăturile. Știu, e o problemă cu pragul ăla, o să o dezbatem, vă promit, dar parcă aș prefera ca Prâslea ăsta de USR să nu rămână fără mere la prima încercare. Asta ar dovedi fie lipsă de seriozitate, fie lipsă de capacitate organizatorică. Sau, Clotilde, Nicușor, nu credeți că o să vă votăm doar pentru că ne e greață de PNL și PSD, nu-i așa? Hai, arătați-ne că voi sunteți altfel! Să începem cu competențele, vreți?

PS Dacă tot v-am dat link către Tapalagă, care are o opinie radical (hahaha! mi-a plăcut asta) diferită de a mea despre programul USR, el a identificat foarte corect absența oricărei mențiuni legate de parteneriatul strategic cu SUA. Accentul pe miezul dur al Uniunii Europene ar fi ok, dar Tapalagă a subliniat chestia aia pentru că provocare în viitor va fi cum faci să fii economic cu nemții, care joacă strategic cu rușii, dar să te mai apere și americanii, de la care luăm scut și avioane F16. În felul lui călduț, Tapalagă îi întreabă pe viitorii parlamentari USR, băi, dar nu cumva o să ne blocați prin parlament niște programe strategice de apărare, nu-i așa? Eu nu mă bag în astea că mi s-a spus că-s jurnalist de economic și-s prost la Justiție și Politică Externă. Oi fi, dar nu-s chiar prost de tot.

PPS Sper ca cei de la USR să ia acest articol ca pe o tentativă constructivă de critică. Și eu sunt sătul până peste cap de politrucii actuali. Dar, încă o dată, jobul meu nu este să sprijin partide, fie ele noi, ci să dezbatem împreună, cu toți, problemele societății.

UPDATE ora 22 

M-a sunat un amic și mi-a spus că acum, pe seară, în programul USR a apărut și autostrada Pitești-Sibiu. 🙂 Ce să mai zic? Hai să punem una și spre Oltenia, vreți? Ce vă costă? Fix ce l-a costat și pe Ponta în 2012. Păi oltenii-s mai puțin amărâți decât moldovenii?

previously-3-2

stiri verificate
This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

109 răspunsuri la Despre oamenii și partidele noi. (II) USR-ul e de stânga sau de dreapta?

  • Diaspora
    Octombrie 13, 2016 la ora 10:42

    Eu cred ca USR va strânge semnăturile necesare. Am fost luni la sediul lor si le-am dus câteva semnături strânse personal, in diaspora. Cat am stat acolo 5 minute am vazut trei persoane care veneau cu tabele.
    Cei din diaspora s-au organizat pt strâns semnături pt ei. Cred ca cei din diaspora care in trecut au votat împotriva PSD acum vor vota USR. Eu chiar cunosc pe cineva care a votat mereu PSD acum mi-a dar semnătura pt USR si ii va vota pe ei in Decembrie.
    Va fi un vot împotriva partidelor politice vechi, care au dezamăgit oamenii 26 de ani

    Răspunde
     
  • Joan
    Octombrie 12, 2016 la ora 13:21

    domnule Guran nu mai bateti campii inutil ! Idealul de democratie este sistemul in care alesii neamului sunt trasi la sorti. De acolo poate rezulta o democratie participativa care in starea actuala a Romaniei este unica solutie. Eu in locul lui Nicusor Dan m-as grabi sa anunt tragerile la sorti pentru listele la Parlamentare, as crea un filtru puternic de integritate si as invita orice roman sa vina pe listele USR la Parlament. Asta ar fi un soc pentru toate celelalte partide. USR va ajunge in 2 legislaturi sa aibe majoritatea absoluta.

    Răspunde
     
  • Alin
    Octombrie 10, 2016 la ora 14:37

    Acum mai mult de 100 de ani partidele aveau o gandire mono-dimensionala – o dreapta cu doua capete, stanga si dreapta. Pentru ca exista i preocupare principala in politica – latura sociala. Clasele sociale, bogatia si impartirea ei era principala si aproape singura preocupare. Daca iesim din limitarea asta, putem gandi cel putin bidimensional, si avem doua axe.
    Dar lumea e tridimensionala. Cred ca partidele ar trebui ca partidele sa aiba o gandire multidimensionala. Exista multiple posibilitati prin care un partid politic poate actiona – unul e dezbaterea publica (in partid sau in afara), iar apoi tot partidul merge in directia respectiva. Sau libertatea pentru membrii partidului alesi in consilii/parlament/etc sa voteze in functie de gandirea si opiniile lor.
    Articolul este excelent, dar exprima o opinie. Sau o concluzie bazata pe anumite ipoteze, care pot fi adevarate sau false.
    Mie imi pare rau ca in momentul de fata nu s-a adunat inca numarul de semnaturi necesar.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Octombrie 10, 2016 la ora 16:09

      „…ar trebui ca partidele sa aiba o gandire multidimensionala”_ Buna asta, dar eu zic ca asa se si intampla. Ele traiesc de fapt in spatii curbe, neeuclidiene. In campaniile electorale pornesc intr-o directie. Dupa impulsul initial traiectoria lor se curbeaza si ajung sa evolueze intocmai contrar celor declarate. Politicile guvernamentale reprezinta o multitudine de paralele ce pot fi trasate la traiectoria partidelor, in orice punct al programului politic, niciodata intersectate cu vreuna dintre doleantele celor care le-au votat.

      Răspunde
       
  • Constantin
    Octombrie 9, 2016 la ora 14:18

    „USR-ul e de stânga sau de dreapta?”_ PSD-ul, spre exemplu, este de stanga sau de dreapta? Tocmai au anuntat ca vor fi reduse ori desfiintate 102 taxe. Foarte bine, dar ce doctrina are PSD? De stanga, de dreapta? Cine-i intreaba pe ei si cui ii pasa? In cazul acesta, daca un partid cu doctrina si program politic declarate de stanga anunta masuri cu puternic caracter de dreapta, de ce criticam USR, formatiune politica ce a anuntat ca-si propune sustinerea de proiecte?! USR a declarat cu onestitate ca nu tine neaparat la orientarea doctrinara constrangatoare, ci, nefiind in masura sa desemneze prim-ministrul, foarte probabil, va sustine proiectele celorlalte formatiuni politice. Criteriile de electie a proictelor sustinute tin de masura in care acestea urmaresc binele public. Eu insumi sprijin masura anuntata de PSD, fara sa ma astept ca cineva sa ma considere pentru asta socialist.

    Răspunde
     
  • alex
    Octombrie 8, 2016 la ora 01:27

    usr e votata de corporatistii relativ tineri si bogati si de upper middle class. electoratul usr nu voteaza niciodata la alegeri, dar a facut o exceptie in turul 2 din 2014 la prezidentiale. deci nu se suprapune decat foarte putin cu cel al pnl si asta arata si ultimele sondaje. la capitala prezenta a fost foarte scazuta pentru ca electoratul fostului pnl nu a vrut sa voteze un fost pedelist si a stat acasa

    Răspunde
     
    1. Dan
      Octombrie 9, 2016 la ora 18:09

      Eu cred ca nu e chiar asa, si ca electortul USR este format in mare parte din votanti ex-PNL si intr-o mai mica masura din oameni care nu ieseau la vot pana acum (eventual cei tineri, sub 24-25 ani).

      Atat eu, cat si familia mea si multi prieteni am iesit mereu la vot si am votat „raul cel mai mic” (adica PNL). Cand a aparut Nicusor Dan la localele de acum 4 ani, o parte din cunoscutii mei l-am sustinut, promovat si votat pe el, insa o mare parte au votat in continuare PNL. Acum, la localele din 2016 au mai votat doar 3-4 cu PNL si restul cu USR (cu 2 exceptii care au votat PSD).

      Asa ca cel putin din propria experienta, USR-ul a cam preluat grosul votantilor PNL din Bucuresti. Ca au mai iesit si altii la vot, nu contest, insa nu se poate spune ca baza de votanti USR e complet diferita de cea a PNL-ului.

      Răspunde
       
  • SM
    Octombrie 7, 2016 la ora 14:07

    Cu privire la articol, sunt de părere că nici USR nu trebuie să facă excepție de la principiul că dacă faci politică e nevoie de ceva mai mult decât o declarație de bune intenții din partea ta și multe speranțe din partea publicului reprezentat. A avea un program corespunzător ar fi o bătălie ce poate fi câștigată în lupta cu celelalte partide fără să fii în Parlament. Un prim mod de-a face altfel de politică.
    Referitor la reacțiile critice față de „pretențiile” exagerate ale lui Moise, cred că lucrurile dintr-o comunitate merg cel mai bine când fiecare face ce știe cel mai bine, și nu se înghesuie toți să facă un lucru neglijând restul aspectelor. Dacă și Moise se rezumă la aspectele moral-politice, cine va mai avea grijă de cele economice? Poate e timpul să renunțăm la iluzia Albei ca zăpada (doar pt că ne dorim noi atât de mult să apară) și să fim ceva mai realiști în a accepta o critică bazată pe aspecte Reale.

    Răspunde
     
  • Silviu
    Octombrie 6, 2016 la ora 23:10

    Deloc constructiv articolul si critica cu privire la doctrini e ridicola, ai nevoie de ceva infantilitate ca sa pui pret pe doctrini de dreapta, stanga, sus, jos sau mai siut eu ce.
    Oamenii din USR sunt la alt nivel fata de politicienii de acum.
    Ei uite, ca reactie la articolul asta le-am donat 100 de lei

    Răspunde
     
  • Iulian
    Octombrie 6, 2016 la ora 20:33

    Ce doctrina sa aiba o adunatura sustinuta de Alina Mungiu?
    Un talmes balmes. Eu n-asi putea vota niciodata ceva sustinut de Pipidi.
    Eu nu am uitat cand facea propaganda pro Geoana , cand vedea in Ponta speranta reformarii psd ,cand il sustinea pe al lui Cacarau,cand facea spume la gura impotriva noii legi a Sanatatii,cand il ridica in slavi pe Arafat….cand ii curgeau balele la A3 si cum asi putre eu vota cu sustinerile dezlanatei cand toate s-au dovedid esecuri?
    Cum pnl nu pot vota in veci, cand vad pe Alina si Saftoiu mi se face greata, cand vad pe Blaga si Sulfina imi amintesc de amicul lor Voiculescu si atunci psd mi se pare acceptabil si mijloc de razbunare.

    Răspunde
     
    1. miticamiticatarc
      Octombrie 6, 2016 la ora 21:37

      nu te supara prietene…da nu ai inteles nimic din articolul asta! mai informeaza-te…da nu de la antene ci de pe site-uri care-s cat de cat echidistante gen Hotnews!si pune-ti putin si neuronii la munca! hai, ca se poate!

      Răspunde
       
    2. Constantin
      Octombrie 7, 2016 la ora 10:33

      Stimate domn, nu va puteti plange de lipsa alternativelor. PMP, care a cooptat „fostii” dintr-o parte a „sistemului” prin partidul d-lor Oprea si Ontanu, reprezinta o optiune. ALDE, cu alti „fosti” este o alta optiune. Ori, daca-i prefereati pe fii „fostilor”, exista PACT. „Bratul lung” este astazi la fel de viguros si ar fi pacat sa se piarda din pricina celor care viseaza la statul de drept si democratie.

      Răspunde
       
  • miticamiticatarc
    Octombrie 6, 2016 la ora 18:54

    Foarte bun articolul despre USR,l-am citit, am citit si comentariile, din pacate putini l-au inteles.Moise Guran doar isi face treaba de jurnalist echidistant si bine o face. Haideti sa va explic eu ce a vrut sa spuna in cele 2 articole legate de PACT si de USR:
    1 PACT e ca un copil de clasa a noua, proaspat intrat la liceu cu note bune, dar mai are pana la BAC (sanse minime ca unul din cei sustinuti de ei sa intre in parlament).Ce trebuie sa faca e sa se tina departe de borfasi (vezi oferta refuzata de la PNL) si sa invete.
    2 USR e ca un elev de clasa a douasprezecea, (sanse reale sa intre in parlament) care a luat nota buna la teza la matematica (vezi rezultatul pe Bucuresti la locale) dar care deja se vede la facultate.
    Moise Guran a facut bine ce a facut.
    PACT esti un copil, ai intentii bune, tine-o tot asa.
    USR esti la examenul maturitatii, ok la mate stai bine, da la BAC ce faci? romana, limba straina…etc
    In loc sa-l criticati pe Guran mai degraba i-ati aprecia parerile ca formator de opinie.El alaturi de Dan Tapalaga si de Cristian Tudor Popescu sunt printre putinii ziaristi din Romania care sunt echidistanti si lasati-l sa-si faca treaba ca jurnalist. Nu are cum sa tina partea nimanui (nici chiar a USR) ca daca ar face-o ar fi tot un fel de Gadea si gasca.
    PS:In loc sa-l criticati, mai degraba v-ati apuca de strans semnaturi pentru USR sau independentii sustinuti de PACT.
    Comentati si criticati Legea Electorala facuta ,,de ei pentru ei”.

    Răspunde
     
    1. Cristi Klapan
      Octombrie 6, 2016 la ora 19:07

      Ok, apreciez că ai descifrat Codul lui DaGuran, și crede-ma, dacă am criticat articolul, nu înseamnă că nu am strâns deja sute de semnături, că nu am investit timp și bani pt această cauză, formațiune. Din potrivă, simt că mai vine și Moise cu codurile lui să ne strice sacrificiile. Nu sunt membru de USR, doar voluntar, dar investesc mult dtpdv, pe lângă familie și loc de muncă, tocmai să schimb ceva în țara asta.

      Răspunde
       
      1. miticamiticatarc
        Octombrie 6, 2016 la ora 19:22

        Cristi, Moise Guran e un jurnalist echidistant, ce vrei de la el? sa zica bravo USR?!Ce l-ar deosebi de Gadea si compania…da de partea binelui…
        Lasa-l sa-si faca treaba!
        Bravo ca ai strans semnaturi!Te felicit!esti unul din romanii care vor binele acestei tari!
        PS:nu e nici un cod ,,DaGuran”!
        Omul doar incearca sa-si faca traba, una e asteptarea pe care o are de la PACT si alta e cea pe care o are de la USR! sper ca ai inteles asta!

        Răspunde
         
        1. Cristi
          Octombrie 6, 2016 la ora 19:41

          S-a înțeles. Personal, nu am nevoie nici de bravo pt USR, dpdv jurnalistic, nici de felicitări, doar să fie lăsați în pace „constructorii”. Cum ar fi fost povestea cu Manole și Ana, dacă un jurnalist ar fi publicat la curtea regală că Manole o linsează în stil mafiot pe Ana? Sau ca e un zidar începător pt ca pune oameni vii în loc de cărămizi. Toată stima pt jurnalistul M.Guran, dar am și eu rezervele mele față de efectele acestui articol.

          Răspunde
           
          1. miticamiticatarc
            Octombrie 6, 2016 la ora 21:32

            vezi ca exagerezi! Moise Guran a facut critica constructiva…citeste PPS-ul din articol si o sa intelegi! cu stima, de la un om normal catre un om normal! bafta!

             
    2. miticamiticatarc
      Octombrie 6, 2016 la ora 19:12

      Ca observatie pentru cei ce sustin ca PACT e format din ,,pui de nomenclaturisti”.Mai informati-va! Daca tata a fost betiv…nu poti spune acelasi lucru despre copil, asta tine de bun simt. Ok poti comenta cand vezi fiul zi de zi manga.
      Acum sa revenim!
      USR o sa intre in Parlament, dar din pacate va fi singur impotriva tuturor (gasca penala e bine inchegata). USR trebuie sa fie puternic si sa-i faca fata, asta a vrut sa spuna Moise Guran, sa aiba obiective bine stabilite. Una e Primaria Capitalei (unde vad ca a reusit sa dejoace afacerea lu Firea cu echipamentele medicale) si alta e Parlamentul Romaniei…e un alt nivel si daca nu stii ce-i cu tine te cam mananca vulturii gen Dragnea si compania.
      Una peste alta e bine ca, dupa 27 de ani de la Revolutie in sfarsit avem o speranta, asa ca hai la convins cei 60% care s-au resemnat si hai la vot pe 11 decembrie!

      Răspunde
       
    3. Muntean
      Octombrie 6, 2016 la ora 21:45

      S-ar putea sa fie echidistant. As dori sa ne spună dansul propunerea sa PTR votul la parlamentare. E usor sa atunci cu pietre fara sa declari soluția pe care o vezi tu. E clar ca USR are lacune mari in program si nu numai. Dar cred intre programe binefacute de hoți si programe slabe făcute de oameni cinstiti, i-as alege pe cei cinstiti. La hoți stiu ca nu se tin de program, pe cand la cei cinstiti am speranța ca macar cateva lucruri vor fi realizate.

      Răspunde
       
  • Ave
    Octombrie 6, 2016 la ora 17:31

    Un articol mai bun decat speram; cine vrea intelege cine nu.
    USR-ul este in faza de „adolescenta” si mai are sa invete cum trebuie sa fii manager si administrator – deocamdata este in faza a ce cred majoritatea din RO – ca un administartor da niste indicatii vagi si fara acoperire in realitate si nu detine responsabilitatea resurselor sau a implementarii (ca in Balcani – daca iese bine e pt. el a fost destept, daca iese rau e ca cei de sub el nu au stiut ce sa faca).
    Ar trebui sa faca un program pe care il simnt ca e al lor si sa aduca oameni specializati pe domeniile pe care vor sa le imbunatateasca si sa faca capitolele cu cap si coada, cu resurse si mai ales – cu obiective clare si sa explice cum le evalueaza la sfarsit daca au fost indeplinite.
    Si sa lase odata PR-ul – daca vor sa sustina o lege – sa o sustina oricat de controversata ar fi – e mai bine si da dovada de integritate si nu doar de calcul politic. Lumea are nevoie sa vada ca nu vor fi deturnati de diversi doar ca sa mai castige electorat.
    Eu ii votez – chiar si asa „adolescenti” – nu e nici un bai daca ei nu fac exact ce au promis; decat excrocii cu state vechi …. (PSD+PNL).
    E mai ok sa gresesti din necunoastere si sa inveti si sa indrepti decat sa ai o agenda ascunsa si sa faci lucruri rele si anapoda, sa faci oameni sa sufere doar pt. interese meschine.
    Poate vom avem parte de virtutea nesperată a ignoranței.

    Răspunde
     
    1. miticamiticatarc
      Octombrie 6, 2016 la ora 19:40

      bun comentariu Ave!

      Răspunde
       
  • misu
    Octombrie 6, 2016 la ora 17:07

    Of mai Moise mai….
    Acum ma enervezi pentru ca ai dreptate. Hai in USR sa bagam tomnaticul la facultate. N-a vrut sa dea la facultate dar a tot cautat si el studenti sa-l ajute cu niste treburi si toti l-au mintit, furat, umilit…. Asa ca s-a hotarat sa se faca si el student. Macar hai sa-l ajutam sa ia bac-ul si apoi daca i-o convinge pe profesori sa-l bage la facultate tine doar de el si profesori.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Octombrie 6, 2016 la ora 16:42

    Popularitatea este un risc, dar si un instrument de propaganda atunci cand jurnalismul o numeste audienta. Alaturarea articolelor despre „fiii fostilor” si USR ar fi scos in evidenta contrastele intre abordari, oricum sesizate de cititorii constanti. „Vreti oameni noi?…Sunt aici” se spune despre „niste pusti”, in timp ce despre „un soi de adolescenti” se spune ca viseaza sa intre in parlament precum un elev de liceu sa intre la facultate fara sa fie pregatit macar pentru Bac. Povestea cu doctrina ori programele (politic si de guvernare) chiar nu conteaza, este „de luat ochii”. Mesajul este „PACT- Da, USR- Nu!”. Aceasta este The Fucking Job? (Producatorii X Movies se vor bucura.) In fond, daca jurnalismul presupune o anumita deontologie (nu intru in detalii, dar ziaristii semnaleaza publicitatea politica), un site personal este mai ingaduitor. Cititorii sesizeaza de obicei o actiune de marketing politic si trec peste ea, ca peste o reclama TV la tigai antiaderente. Schimba programul. Doar ca marketingul politic este intotdeauna platit. Iar daca cei care platesc pentru „Fiii Fostilor” raman precum paianjenii in cotloane umbrite, in vreme ce finantatorii USL merg la parnaie, tentatia alegatorilor este sa sustina formatiuni ca USR, care vorbesc deschis despre orice.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Octombrie 6, 2016 la ora 16:44

      Nici PSD/PNL nu au doctrine. Programele lor politice sunt ridicole si nu au fost respectate niciodata. Mai convingatori decat USL sunt „tehnocratii lui Ciolos”, desi nici acestia nu au vreo doctrina. Descoperim astfel ca lipsa doctrinei este o falsa problema, pentru a abate atentia publicului de la cele reale. Sistemul kleptocratic are o singura doctrina: trecerea cat mai rapid si in mai mare masura a averii publice in folosul privat al membrilor sai.

      Răspunde
       
  • Razvan
    Octombrie 6, 2016 la ora 16:04

    Critica mea pt USR: Eu cred ca Moise le-a dat un sut care ii va duce un pas inainte: cand te apuci de un lucru fa-l cum trebuie. Dacă nu te poți face vizibil si inteles inseamna ca nu esti in stare. Daca nu ai un nucleu inchegat si coerent si dai din colt in colt acum cand latra cainii sa zic asa, cum o sa aperi si o sa promovezi interesele daca chiar ajungi in parlament unde o sa fii incoltit de lei?
    Critica pt articol: Legat de programul propus parerea mea este ca trebuie facut din perspectiva politica si nu cea economica, promovata de domnul Moise. Sistemul democratic se bazeaza pe voturi; ele se dau de catre oameni care in general nu au terminat ASE, si promiti ce vor cei mai multi oameni ca sa ai sanse de succes. Daca esti bine intentionat, doar dupa acest succes ai acces la parghiile sa pui in practica teoriile economice si strategice pe care le ai. Astea-s armele si cu ele tre sa te lupti, vrei altele, fa o revolutie!

    Răspunde
     
  • Popescu
    Octombrie 6, 2016 la ora 15:50

    O propunere constructiva pt USR , ce ziceți de introducerea unei „legi” nici o taxa din cele existente la ora actuala nu v-a fi modificata în sus în următori 5-10 ani , dacă ,vor exista modificări ele vor fi doar în jos sau eliminare unei taxe. In romania nu poți concepe nici un plan economic pt o firma la cât de des se modifica fiscalitatea.

    Răspunde
     
  • Ciprian
    Octombrie 6, 2016 la ora 15:30

    Moise, te urmaresc cu interes de cativa ani si intotdeauna am apreciat parerile tale!
    In acest caz, consider totusi ca articolul este mult prea agresiv la adresa USR! Nu trebuie sa uitam ca este nevoie de experienta politica pentru a ajunge la maturitatea la care faci referire iar USR este acum exact in aceea perioada. Si mai important este, ca dupa ce ai dobandint maturitatea necesara, sa o folosesti pentru binele comunitatii si nu pentru interesele personale sau ale unui grup restrans (ceea ce se intampla de fapt cu partidele „mature”).
    Pe de alta parte, USR trebuie sa inteleaga ca daca vrei sa meri la vanatoare, este obligatoriu sa ai armele necesare, in caz contrar poti deveni tu vanat!
    Tinand cont de „fauna” politica actuala, cred ca ar trebui sa sustinem partide ca USR si sa le acordam o sansa in posibilitatea schimbarii politici romanesti!

    Răspunde
     
  • amicu
    Octombrie 6, 2016 la ora 14:41

    Stinga, dreapta, centru si da-i doctrine si da-i orientari. Domn Guran, tot la prosteala asta ai ramas? La fel ca la originile acestor „doctrine” de stinga sint cei asezati in partea stinga a parlamentului, iar de dreapta ailalti. Restul e opera unora cu mult timp liber la dispozitie sau cu multi prosti de prostit.

    Răspunde
     
  • Cristi Klapan
    Octombrie 6, 2016 la ora 14:02

    În prag de predat semnături, articolul nu este deloc încurajator sau „constructiv”. Este doar o impresie egoistă înrădăcinată probabil după o noapte toridă de vară. Era mai bine să scrii la prezent, nu din amintiri!

    Răspunde
     
  • Crinel
    Octombrie 6, 2016 la ora 13:07

    In sfarsit cineva care a inteles din ce a vrut sa zica Moise.

    Răspunde
     
  • Gigi Contra
    Octombrie 6, 2016 la ora 12:48

    Touché!

    Răspunde
     
  • cristi
    Octombrie 6, 2016 la ora 12:07

    Moise, articolul legat de PACT a fost într-adevăr constructiv. Pentru că da, sunt niște tineri extraordinari, dornici de implicare, cu scopuri nobile, iar Tianu este un posibil viitor lider de care avem nevoie.
    DAR, atitudinea ta față de USR dezamăgește profund. Pe lângă că este distructivă și demoralizatoare te face suspect, cum au remarcat și alții aici, de interese fățișe ca ei să nu poată ajunge în parlament!
    Păcat! Acesta nu e jurnalism!! Acesta nu ești tu! 😛

    Răspunde
     
  • Lucian
    Octombrie 6, 2016 la ora 11:52

    Plus Moise, este usor sa fi analist/ jurnalist, sa fi platit bine si sa lovesti in stanga si in dreapta.
    Insa daca-ti pasa, daca tot sti atat de bine lucrurile, de ce nu vi tu Moise sa te alaturi acestui grup politic sau altuia care-ti surade si sa incerci sa faci propuneri pentru programe parlamentae etc. Ai idei dar le ti pentru tine, crezi ca de acolo de la televizor in confortul salariului si al job-ului ar trebui sa te asculte partidele.
    Daca vrei sa faci cu adevarat ceva bun pentru tara, implica-te, fa voluntariat, ai o imagine, esti persoana publica, implicarea ta chiar ar conta, dar cine stie poate nu vrei si te minti si pe tine si pe noi, ca esti un om bun!

    Răspunde
     
  • Vio
    Octombrie 6, 2016 la ora 11:36

    😀 Nu (mai) exista partide doctrinare, ci doar diferite gasti de mafioti.
    Partidul asta are ca unic scop incurcarea socotelilor acestor gasti.
    Moise, imi esti simpatic, dar traiesti in carti cu cifre si nu prea intelegi ca economia inseamna in primul rand oameni si apoi cifre si profit. Profitul daca nu e unul social, mai mult rau face, naste monstrii(corporatii)care distrug mechanismele economiei de piata.

    Răspunde
     
  • dsocol
    Octombrie 6, 2016 la ora 11:29

    Moise, ti-a scăpat ceva esențial din conferința de presă. Nicușor a spus că programul va fi supus unei dezbateri publice. Cu alte cuvinte: ”Veniți de-l îmbunătățiți!”. Dacă tot acorzi timp USR-ului, pune în articol și ceva propuneri concrete, poate o să le vezi implementate în câțiva ani.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase