Și Airbus tot un logan vrea să facă. Dar cine știe la ce vom ajunge…

Moise Guran

Veni franțuzul pe la noi, inaugură uzina de elicoptere, iar noi ne bucurăm că o să facem 15 elicoptere pe an, dintr-un model un pic mai bun decât IAR 330 Puma astea pe care le are acum Armia Română. Nu știu alții cum sunt, dar mie momentul mi-a readus în memorie privatizarea Dacia. Să vă spun acum unde am avut noroc cu Dacia și unde sper să avem și cu Airbus.

super-puma

Fără a fi un vârf al tehnicii în materie, modelul H-215 e un pic mai mare, un pic mai bun, un pic mai manevrabil și un pic mai fiabil decât elicopterele IAR 330 Puma pe care le vedem la defilările de Ziua Națională. E un pic mai mult din toate, fix cum a fost Dacia SuperNova față de Dacia Nova. Dar nu de aia au făcut francezii de la Renault la Pitești, imediat după preluarea uzinelor Dacia, Supernova. Succesul Dacia a fost conceptul Logan, lansat însă abia la cinci ani de la privatizare, răstimp în care guvernul României a permis Renault să importe în România motoare și cutii uzate moral, proiectate și produse pentru Clio și care nu mai aveau șanse să ajungă pe piață. Renault avea stocuri, iar Supernova și apoi Solenza au fost debușeul perfect pentru ei. Abia apoi au intrat în producție Loganul, Dusterul și Sandero, modele al căror succes a fost asigurat și de criza financiară dar și de triplarea producției de la Mioveni. Cum ar veni, povestea a început prost, dar a evoluat bine, mai ales că francezii au acceptat să mențină un surplus de cinci mii de locuri de muncă de care ar fi putut scăpa dacă aduceau în locul oamenilor roboți industriali.

La Brașov, alți francezi, cei de la Airbus, au proiectat uzina pentru o variantă mai ieftină a elicopterului H 215 Super Puma, într-un moment în care compania este forțată să își reducă costurile, din cauza scăderii cererii de elicoptere civile. Totuși de la începutul mandatului său președintele Francois Hollande se zbate să oprească relocarea diferitelor industrii din Franța, iar cei de la Airbus nici nu au putut face din Brașov o mare afacere ce ar fi presupus o delocalizare de producție dinspre Franța spre România. Au specializat câțiva oameni, că specialiștii pe care i-amn avut noi au cam plecat, iar în anii următori uzina de la Brașov va fi mai mult pentru service și mentenanță. Deci nu va fi o uzină până, zic ei, în 2018 când vor începe să producă elicoptere. Nu multe, doar 15 pe an, dar asta abia prin 2020, când și numărul angajaților va ajunge la 350. Vi se par mulți? Nu, că nici nu sunt. Și președintele Hollande se bucură și poate ne bagă și în Schengen dacă înțelegem unele aspecte. Deci Brașovul poate spera să facă maximum 10% din businessul cu elicoptere al Airbus. 

Atâta doar că Dumnezeu ține uneori cu Steaua și la fel ni se mai întâmplă și nouă românilor să avem noroc de câte o conjunctură pe care dl Hollande nu prea o poate anticipa acum.

Dl Hollande nu poate fi foarte îngrijorat de faptul că Airbus vrea să facă la Brașov o variantă low-cost al unui elicopter lansat în producție în 1980 și din care se făcuseră peste 500 de bucăți până în 2005. Problema lor a fost că după aceea elicopterul lor a fost concurat de ruși. La fel ca în povestea Loganului s-au simțit datori să facă unul mai ieftin și ăsta este sensul venirii francezilor în România.

Observați că povestea Airbus în România seamănă până la un punct cu cea a Renault. Diferența constă în faptul că atunci când proiecta un model de 5000 de euro în România, Renault nu se gândea că o să facă atât de repede o mașină ca Dusterul, de 18 mii, nu de cinci mii de euro care avea să se vândă atât de bine nu în Est ci în Vest.

De aia zic că …nu se știe niciodată.

Nu mă entuziasmează marele contract cu Airbus, dar zic ca e de bine. Cu Dacia am început cu o prostie colosală a guvernului Vasile de a schimba un producător bun rău pe un asamblator de piese uzate moral, dar am ajuns la exporturi de 3% din PIB. Dacă făceam și autostrada Sibiu-Pitești cine știe unde am fi ajuns.  În povestea cu Airbus … bine că elicopterele nu prea au nevoie de autostradă!

stiri verificate
Categoria: Diverse
Etichete: , , , ,

Comentarii prin facebook

32 răspunsuri la Și Airbus tot un logan vrea să facă. Dar cine știe la ce vom ajunge…

  • Dan Banan
    Septembrie 19, 2016 la ora 20:47

    H215 are motoare mai puternice si o sarcina utila mult mai mare decat Puma. Si vine cam ieftin si chel, deci poti sa agati tot felul de acareturi de el. Pe langa asta se poate lua in considerare „makilizarea” Puma Naval ca sa-i creasca sarcina utila de care are mare nevoie in rolul ala.

    Răspunde
     
  • Ribana
    Septembrie 16, 2016 la ora 00:14

    Moise,

    E limpede ca nu te pricepi la aviatie si elicoptere si ca nu ai putea defini ce inseamna „un pic mai bun decat IAR 330 Puma”. Sau poate ca stii ce inseamna avionica Helionix, motoare Makila 1A1, pilot automat digital 4 axe, control digital duplex regim motor, etc. si asta inseamna „un pic mai bun”.
    IAR 330 l-am vazut si l-ai vazut la defilari … dar nu l-am vazut in misiuni de cautare-salvare, anti-incendiu … si asta pentru ca in Romania conceptul de elicopter multirol a fost complet neglijat si bugetele sau dus catre avioane de lupta (Mig 21 Lancer – avionica moderna pe o platforma depasita si nefiabila)
    Plaforma 330 Puma a fost de succes pe plan mondial dar acum necasita modernizare si solutia ar fi H215.
    H215 (332L1e sau C1e) nu a fost concurat de rusi. H215 poate deveni un competitor pe piata traditionala a elicopterelor rusesti (prin pretul competitiv + Logistica si suport asigurat de platforma Brasov) in tari care se desprind de influenta Moscovei.
    Un competitor agresiv este Sikorski. Dar tara fabricantului Sikorski nu are interese comune cu cele europene in zona: vezi declaratiile ministrului de externe german cu privire la Ucraina.
    Cu sau fara Hollande, cu sau fara Romania client, H215 este un aparat de succes. Platforma de la Brasov poate contribui la acest succes. Problema este ca Romania nu are strategii si politici pe termen lung si nu intelege conceptul de aparare europeana. Am ramas pe axa Londra – Washington

    Răspunde
     
  • pantera
    Septembrie 15, 2016 la ora 09:17

    Ai început să le cam ştii pe toate Moise.Sincer,din toate elicopterele grele Airbus,ăsta H215 (332 C1e) e cam singurul care s-ar putea vinde în contextul internaţional actual.Şi spre cunoaşterea ta,nu are nicio treabă avionica de H215 cu avionica de Puma.

    Răspunde
     
  • Ionut
    Septembrie 14, 2016 la ora 21:40

    Chiar crezi ca Hollande a venit 2 zile in Romania ca sa inaugreze o fabrica amarata care va produce 15 elicopetere pe an?
    Altele sunt motivele, asta a fost doar pretextul.

    Răspunde
     
  • vlad ion
    Septembrie 14, 2016 la ora 17:32

    Cand Moise a pomenit de Duster-ul de 18.000 UER nu s-a referit ca fiind o masina scumpa, ci ca de la visul unei masini foarte iefitne , de aprox 5000 EUR, s-a ajuns sa se produca una mult mai scumpa decat cei 5000 EUR. Moise a spus-o de mai multe ori – ar fi bine ca Romania sa produca masini si mai scumpe (care aduc valoare adaugata mare), de ce nu? Ia sa vezi ce procentaje din PIB ar iesi daca s-ar produce si exporta (la fel de bine ca Duster-ul) masini de 25.000 – 30.000 EUR!
    E clar ca Duster-ul are avantajul pretului imbatabil – nu prea gasesti ceva asemanator la pretul asta – si e bine ca s-a ajuns aici, mai ales ca la inceput, cand a iesti Loganul nu prea se gandea nimeni ca vom avea un SUV produs la Pitesti.

    Răspunde
     
  • cornel
    Septembrie 14, 2016 la ora 11:16

    Este un inceput bun care trebuie sprijinit de autoritatile locale si centrale. Sper sa mai apara astfel de vesti in piata pentru ca exista un mediu prielnic pentru asa ceva in Romania. Momentan infrastructura este cea care creeaza cele mai multe probleme. Birocratia e pe locul doi iar coruptia pe locul trei, parerea mea.
    Este bine ca firme straine si multinationale vin si investesc in Romania dar sa nu uitam ca majoritatea acestor firme straine isi ascund profiturile prin offsore-uri. Acest lucru ar trebui reglementat mai bine astfel incat profitul obtinut de firmele straine din Romania sa fie declarat si impozitat in Romania. Cred ca este benefic ca profitul reinvestit sa nu fie impozitat timp de 10 ani in Romania astfel incat sa putem asista la o dezvoltare cat mai eficienta a firmelor din Romania si sa se poata crea organic noi locuri de munca fara ajutor guvernamental. Astfel putem spera la o atingere mai rapida a unui nivel de trai cat mai aproape de celelalte tari din vestul Europei peste 10-15 ani. Crearea de noi locuri de munca trebuie sa fie obiectivul principal al oricarui guvern deoarece asta este secretul bunastarii economice.

    Răspunde
     
    1. lichu
      Septembrie 14, 2016 la ora 13:00

      Crezi ca Eurocopter Romania a avut profit de cand exista? Cumpara piese si de 10 ori pretul pietei de la firma mama din Franta…

      Răspunde
       
      1. cornel
        Septembrie 14, 2016 la ora 15:08

        Este o practica larg folosita cea de care spuneti dvs. Mai este si practica de a incheia diverse contracte de consultanta pentru a sifona bani din companie. Cel mai grav aspect e atunci cand astfel de lucruri se intampla la companii straine din Romania care detin monopol in piata, gen Apa Nova, Enel, GDF Suez Energy, CEZ, etc unde toti acesti bani care se sifoneaza peste granita sunt platiti de catre consumatorii captivi ai acelor servicii oferite de acele companii si serviciile respective sunt scumpite periodic avand ca justificare tocmai pentru costurile pe care le invoca aceste companii ca le au in a asigura acel serviciu. Sunt absolut convins ca astfel de sifonari de bani peste granita au loc incepand de la marile lanturi de magazine din Romania pana la companiile de telefonie mobile (Vodafone, Orange, Telekom, etc) sau la companiile care ofera servicii de apa, energie electrica, distributie de gaze si extractie/rafinare petrol. In aceste zone Consiliul Concurentei si ANAF-ul ar trebuie sa actioneze mai ferm pentru eliminarea evaziunii fiscale si pentru a impiedica sifonarea de bani din Romania catre firma mama din strainatate pentru simplul fapt ca acest lucru este ilegal si dauneaza grav dezvoltarii economice a Romaniei aceste sifonari continue de bani, incalcand legea. Insa se pare ca unele din aceste firme au protectie pentru ca alta justificare nu este daca aceste lucruri s-au intamplat si se intampla in continuare in Romania.

        Răspunde
         
  • lichu
    Septembrie 14, 2016 la ora 10:18

    Si ca sa vezi, azi e anuntata o vizita Bell la IAR!!!

    Răspunde
     
  • lichu
    Septembrie 14, 2016 la ora 10:17

    Milogeala pe fata! Asta mi se pare mie. Nu stiu cum este bagat IAR-ul in ecuatie. Iar guvernantii nostri nu stiu daca vor negocia ceva. Tin minte ca Boc era aerian, IAR cerea 200 de mii de ore/manopera/om pe an iar el intelegea 200 de mii de euro.
    Culmea e ca Hollande a venit cu Puma VIP 21 de la Bucuresti la Brasov, elicopterul VIP facut de IAR. Iar restul staff-ului, reporteri cu Mi-17 VIP. Asta asa ca amuzament.

    Răspunde
     
  • Mioara Mocan
    Septembrie 14, 2016 la ora 10:11

    Comparatie se accepta. Perspectivele par bune.Sa avem un pic de rabdare , totusi!

    Răspunde
     
  • Misu
    Septembrie 14, 2016 la ora 08:58

    Parca sa discutat ca tot noi romani vom cumpara primele (cate?) elicoptere

    Răspunde
     
  • Hash
    Septembrie 13, 2016 la ora 23:56

    Cum adică „bine că elicopterele nu prea au nevoie de autostradă”?
    OK, produsul finit va zbura (sperăm cu toţii) dar chiar toate subansamblele necesare se vor produce în Ro (prin preajma Bv chiar)??

    Răspunde
     
  • gigel
    Septembrie 13, 2016 la ora 22:50

    poate ma ajuta cineva sa inteleg ce inseamna relocare sau delocalizare ca in dex n-am gasit, multumesc

    Răspunde
     
    1. Ovidius
      Septembrie 14, 2016 la ora 08:54

      In Regulamentele europene se foloseste sintagma DELOCALIZARE in afara spatiului uniunii europene (pentru situațiile în care se va proceda la recuperarea sprijinului financiar) și se referă la activitatea de producție mutată în afara Uniunii, chiar dacă sediul social rămâne pe teritoriul Uniunii.
      Bănuiesc că RELOCALIZARE se poate referi atât la mutarea activității producțive cât și la mutarea sediului social.

      Răspunde
       
  • 50bani
    Septembrie 13, 2016 la ora 21:59

    Tractorul Brasov si Semanatoarea Bucuresti ar fi putut fi o vaca de muls… mai ales ca avem forta de lucru…

    Răspunde
     
    1. Ovidius
      Septembrie 14, 2016 la ora 08:54

      Aveam, nu avem. Și oricum nu era a noastră (personal) 🙂

      Răspunde
       
  • Efemeros
    Septembrie 13, 2016 la ora 21:49

    ,,…Europa a intrat intr-o faza de Alzheimer…………..,, pe cine am citat?

    Răspunde
     
  • catalin
    Septembrie 13, 2016 la ora 21:31

    Mergand pe santierele patriei am observat ca investitorii straini prefera sa darame vechile hale si sa construiasca hale noi …. Si culmea …costul unei reabilitari a unei cladiri induatriale este egal cu cel al uneia noi…
    . iar daca prinde un constuctor bun … .in 6luni este gata. Daca aveam personal calificat la Ghimbav puteam constui si 100de „Loganuri ” pe an …. Dar ca si loganul de la dacia….. Trebuie sa.si faca reclama …ai dupa s.ar putea sa nu mai faca fata cererii.

    Răspunde
     
  • alina
    Septembrie 13, 2016 la ora 21:30

    daewoo era producatorul „bun rau”. in UK vad din cand in cand cate un matiz (culoare diferita, deci nu acelasi de fiecare data) ici-colo.. cu proprietari multumiti de el

    Răspunde
     
    1. Vlad
      Septembrie 13, 2016 la ora 21:38

      Si eu stiu proprietari de Matiz fericiti. Dar si Daewoo a importat la greu modelul Cielo bazat pe Racer-ul din anii 80, o copie a Opel Kadett adica uzat moral pana la scartaiala totala. Deci nu vad unde era „bunaciunea”. Părerea mea…

      Răspunde
       
    2. 50bani
      Septembrie 13, 2016 la ora 22:00

      Firmele de inchiriat masini din Grecia au facut bani frumosi in anii 2000 de pe urma Matizului. Parca a fost nominalizata „masina anului” din cate mi-aduc aminte.

      Răspunde
       
  • Andrei
    Septembrie 13, 2016 la ora 21:22

    Incredibil, altul care își imaginează că vreun producător de automobile are stocuri de zeci de mii de motoare pe care le valorifica prin tari sărace dacă are noroc, asta într-o industrie unde cablaje si scaune se produc în sincron!!! Supernova si Solenza au fost proiecte crescatoare în complexitate menite să educe operatori și ingineria din Mioveni în sistemul de producție Renault, pregătind fabricația Loganului, chestie posibilă și la Ghimbav. România nu avea nici bani nici carburanți pentru motoare euro 4 atunci…, dovada ca solenza nu s-a exportat. Moise, ori concediază internul care a scris asta ori rămâi la chestiuni pe care le stăpânești.

    Răspunde
     
    1. Moise
      Septembrie 13, 2016 la ora 21:39

      Pfff! ce-mi place! la vremea aia internetul nu era ce e azi. eu eram reporter, eram sa zicem, pe acolo. nu am astfel de info de pe internet, nici nu stiu daca exista.

      Răspunde
       
      1. abcd
        Septembrie 15, 2016 la ora 23:43

        Moise, nu te mai da destept ca nu esti mai deloc, Airbusul nu e francez, Guvernul Frantei are 11% din actiunile Airbus Group la fel ca si cel al Germaniei. Era francez Airbus daca era detinut de Franta la cel putin 50 la suta…mai mult decât atât sediul social al Airbus Group e in Olanda…

        Răspunde
         
    2. Gogu Steriade
      Septembrie 13, 2016 la ora 22:33

      Culmea e ca motoarele si cutiile de viteze „uzate moral din stoc” nu au fost puse doar pe Supernova si Solenza, ci si pe Logan, marele hit. Asta a fost de fapt conceptul: masina veche din piese uzate moral, costuri de proiectare in mare parte amortizate. Iar Renault avea destule. Concept castigator in acel moment. Astazi deja avem motoare turbo pe Dacii. Eu ii felicit pt initiativa si cred ca ar trebui sprijiniti.

      Iar Airbu e normal sa inceapa incet, e o decizie de business inteleapta. Nu verifici adancimea apei cu ambele picioare si nici nu sari cu capul inainte.

      Răspunde
       
  • Vlad
    Septembrie 13, 2016 la ora 21:06

    Moise, iarta-ma dar iar bati câmpii. Nu stiu ce fumezi cate odata, zau. Dusterul de 18000 Euro e o masina foarte ieftina comparativ cu celelalte din clasa ei. Iar modelele Logan, Sandero, Duster au fost gandite strategic pentru piata vestica. Pentru asta a fost cumpărată uzina Dacia iar Renault a avut un plan pe termen lung cand a facut asta. Aparent unul bun. Si cine era producătorul „bun rau” ?

    Răspunde
     
    1. StefanU
      Septembrie 13, 2016 la ora 22:07

      Hyundai

      Răspunde
       
  • Alex A
    Septembrie 13, 2016 la ora 21:00

    Cred ca mai degraba vor continua daca vor gasi la noi personal calificat, eventual sa il califice ei prin programele lor interne iar abia apoi se vor gandi daca vor extinde productia sau o vor diversifica sau vor pleca.

    Este totusi un inceput, de acum depinde doar de autoritarile noastre sa creasca acest parteneriat.

    Răspunde
     
    1. Marius
      Septembrie 13, 2016 la ora 22:17

      Nu vezi ca noi nu suntem in stare sa terminam autostrada piteati-sibiu? Ce prioritati mai vrei sa avem ? …

      Răspunde
       
  • Alexius
    Septembrie 13, 2016 la ora 20:32

    ” În povestea cu Airbus … bine că elicopterele nu prea au nevoie de autostradă!” . Piesele alea ajung tot cu tirul la Brașov.
    Legat de piețe, elicopterele astea nu sunt foarte populare. Sunt folosite de câteva gărzi de coasta și servicii de salvamont. Pe plan militar, cam putina cerere.
    Armata ar putea deveni un client, dar mai mult pt piese și service. Dacă ar fi capete limpezi cei din armata ar opta pt alte modele de elicopter de transport și rescue.

    Răspunde
     
    1. Viata dupa bebe
      Septembrie 13, 2016 la ora 21:37

      Era ironic legat de autostrada, doar nu vine clientul si zboara pana in china cu elicopterul :))

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase