afișări

Și Airbus tot un logan vrea să facă. Dar cine știe la ce vom ajunge…

Moise Guran

Veni franțuzul pe la noi, inaugură uzina de elicoptere, iar noi ne bucurăm că o să facem 15 elicoptere pe an, dintr-un model un pic mai bun decât IAR 330 Puma astea pe care le are acum Armia Română. Nu știu alții cum sunt, dar mie momentul mi-a readus în memorie privatizarea Dacia. Să vă spun acum unde am avut noroc cu Dacia și unde sper să avem și cu Airbus.

super-puma

Fără a fi un vârf al tehnicii în materie, modelul H-215 e un pic mai mare, un pic mai bun, un pic mai manevrabil și un pic mai fiabil decât elicopterele IAR 330 Puma pe care le vedem la defilările de Ziua Națională. E un pic mai mult din toate, fix cum a fost Dacia SuperNova față de Dacia Nova. Dar nu de aia au făcut francezii de la Renault la Pitești, imediat după preluarea uzinelor Dacia, Supernova. Succesul Dacia a fost conceptul Logan, lansat însă abia la cinci ani de la privatizare, răstimp în care guvernul României a permis Renault să importe în România motoare și cutii uzate moral, proiectate și produse pentru Clio și care nu mai aveau șanse să ajungă pe piață. Renault avea stocuri, iar Supernova și apoi Solenza au fost debușeul perfect pentru ei. Abia apoi au intrat în producție Loganul, Dusterul și Sandero, modele al căror succes a fost asigurat și de criza financiară dar și de triplarea producției de la Mioveni. Cum ar veni, povestea a început prost, dar a evoluat bine, mai ales că francezii au acceptat să mențină un surplus de cinci mii de locuri de muncă de care ar fi putut scăpa dacă aduceau în locul oamenilor roboți industriali.

La Brașov, alți francezi, cei de la Airbus, au proiectat uzina pentru o variantă mai ieftină a elicopterului H 215 Super Puma, într-un moment în care compania este forțată să își reducă costurile, din cauza scăderii cererii de elicoptere civile. Totuși de la începutul mandatului său președintele Francois Hollande se zbate să oprească relocarea diferitelor industrii din Franța, iar cei de la Airbus nici nu au putut face din Brașov o mare afacere ce ar fi presupus o delocalizare de producție dinspre Franța spre România. Au specializat câțiva oameni, că specialiștii pe care i-amn avut noi au cam plecat, iar în anii următori uzina de la Brașov va fi mai mult pentru service și mentenanță. Deci nu va fi o uzină până, zic ei, în 2018 când vor începe să producă elicoptere. Nu multe, doar 15 pe an, dar asta abia prin 2020, când și numărul angajaților va ajunge la 350. Vi se par mulți? Nu, că nici nu sunt. Și președintele Hollande se bucură și poate ne bagă și în Schengen dacă înțelegem unele aspecte. Deci Brașovul poate spera să facă maximum 10% din businessul cu elicoptere al Airbus. 

Atâta doar că Dumnezeu ține uneori cu Steaua și la fel ni se mai întâmplă și nouă românilor să avem noroc de câte o conjunctură pe care dl Hollande nu prea o poate anticipa acum.

Dl Hollande nu poate fi foarte îngrijorat de faptul că Airbus vrea să facă la Brașov o variantă low-cost al unui elicopter lansat în producție în 1980 și din care se făcuseră peste 500 de bucăți până în 2005. Problema lor a fost că după aceea elicopterul lor a fost concurat de ruși. La fel ca în povestea Loganului s-au simțit datori să facă unul mai ieftin și ăsta este sensul venirii francezilor în România.

Observați că povestea Airbus în România seamănă până la un punct cu cea a Renault. Diferența constă în faptul că atunci când proiecta un model de 5000 de euro în România, Renault nu se gândea că o să facă atât de repede o mașină ca Dusterul, de 18 mii, nu de cinci mii de euro care avea să se vândă atât de bine nu în Est ci în Vest.

De aia zic că …nu se știe niciodată.

Nu mă entuziasmează marele contract cu Airbus, dar zic ca e de bine. Cu Dacia am început cu o prostie colosală a guvernului Vasile de a schimba un producător bun rău pe un asamblator de piese uzate moral, dar am ajuns la exporturi de 3% din PIB. Dacă făceam și autostrada Sibiu-Pitești cine știe unde am fi ajuns.  În povestea cu Airbus … bine că elicopterele nu prea au nevoie de autostradă!