Pe bune?! Crapă România?

de Moise Guran

După ce mi-au ajuns la urechi trei opinii diferite în mai puțin de o săptămână, privind pericolul spargerii României, am decis să scriu despre asta. Cineva lansează astfel de scenarii, cred că știu și cine, cred că știu și de ce. Având de acum și eu o oarecare vârstă în presă, să vă mărturisesc înainte de toate că scenariile privind spargerea României revin în discuția publică la intervale regulate de timp. Un jurnalist/analist onest nu se grăbește să publice așa ceva, mai ales că, dacă ar exista într-adevăr un astfel de plan, el ar fi foarte greu de documentat/dovedit. Dar pentru că unele televiziuni sperie pensionarii cu astfel de marote, am decis să reacționez eficient.

autostrada

Mai întâi câteva premise de ordin militar și strategic

România este țară membră NATO, apărată inclusiv de un scut anti-rachetă. Strategia Națională de Apărare este așadar integrată, dar hai să facem abstracție de asta. Apărarea unei țări ca a noastră se bazează pe un principiu care spune că nu poți opri o putere de dimensiuni ca Rusia/URSS dacă se decide să te invadeze, dar îi poți provoca atât de multe daune încât, știind asta, riscul să te invadeze scade. Nu intru în detalii privind modul în care se face un astfel de plan de apărare, că nu sunt expert militar, dar ceea ce știu este că doctrina de Apărare a României se bazează pe un astfel de plan încă de prin anii 60. Azi tehnologia este diferită, dar, ca să facem o paralelă, probabil nici Rusia nu va putea invada Ucraina dacă, să zicem, Ucraina ar avea (și probabil deja are) suficiente arme anti-tanc. Am ales acest exemplu pentru că tot de arme anti-tanc se plângea și Armata Română în Al Doilea Război Mondial. Rețineți doar ideea că invazia clasică, terestră, e depășită, face ravagii de ambele părți, deci un invadator care ar dori să spargă în bucăți o națiune ar căuta înaintea unei invazii alte soluții. Așa a apărut ideea Războiului Hibrid. Care are mai multe faze.

Războiul din interior

Așadar în zilele noastre România nu mai poate fi spartă în urma unei invazii, mai ales că suntem mebri NATO, avem serviciu de poliție aeriană NATO, avem scut și alte chestii la care nu mă pricep și asupra cărora nu insist. Un rapt extern este improbabil.
Ca să fim siguri că am înțeles cu toții, conceptul de Război Hibrid nu se referă la desantul unor omuleți verzi, așa cum am văzut în Crimeea. Aceea tot invazie este, faza ultimă la care se ajunge prin războiul hibrid. Până acolo este nevoie de provocarea unor tensiuni în interiorul națiunii și acesta este motivul pentru care unii analiști includ atacul propagandisc în strategia de declanșare a războiului hibrid. Faza în care își fac apariția trupele străine (omuleții verzi) este precedată de provocarea unor răscoale interne, fie prin încurajarea separatismului, a urii interetnice, de clasă, sau de orice altfel, inclusiv a urii politice sau a celei religioase. Motivul nu contează, efectul urmărit este crearea unei falii în societate care să o tulbure până la faza în care poate fi manipulată către o ruptură. Acesta este motivul pentru care orice om sănătos la cap, chiar naționalist fiind (cum și eu mă consider) nu va aproba niciodată o extremă naționalistă.
Cum te aperi de un război hibrid? Ajungem și acolo, aveți răbdare, dar n-ar strica, până atunci, să citiți ce scriam în 2014, despre rețelele de socializare și modul în care acestea pot fi folosite pentru inducerea stării de panică, a neliniştilor şi psihozelor colective şi chiar şi pentru stimularea neîncrederii în valorile naţionale.

Când apar zvonurile despre spargerea României?

Păi primul de acest fel din istoria recentă a fost lansat chiar de Nicolae Ceaușescu, în zilele Revoluției. A fost Revoluția din 1989 un război hibrid? Probabil că da, istoricii Revoluției arată cel mai des că evenimentele din 1989 au avut toate componentele ceausescuacestuia, mai puțin faza invaziei efective. A eșuat respectivul război dacă România a rămas totuși în aceleași granițe? Cred că da (și se poate discuta mult pe această temă) dar cu mult noroc. Prețul plătit de națiunea noastră a fost rămânerea în sfera de influență a URSS/Rusiei, întârzierea intrării în NATO și în UE. A urmărit războiul hibrid declanșat mult înainte de 1989 spargerea României? Posibil, nu sunt sigur.
Din fericire, dezmembrarea URSS a trimis Rusia într-un deceniu de derută ce a permis expansiunea NATO inclusiv în România. Nu și în Ucraina, unde Rusia a fost nevoită să acționeze precipitat, după căderea intempestivă a regimului satelit – Ianukovici, printr-un rapt teritorial.
În fine, depășim momentul, aveam 16 ani la Revoluție și tot ce știu, știu din cărți de istorie. Problema este că de atunci tot aud astfel de lucruri și, de la o vreme, scenariile au devenit cusute cu frânghie.

De o amenințare privind dezmembrarea nației noastre eu am mai auzit prin 1996 (eram tânăr jurnalist) când România ar fi trebuit să facă un complex contract de achiziție al unor elicoptere de atac, privatizând cu americanii de la Bell uzinele IAR Brașov. Apoi am mai auzit la mineriadele din 1998/1999 și, imediat după aceea, la momentul în care Rusia n-a putut survola România pentru a trimite trupe în Kosovo.

În anul electoral 2000 când ascensiunea extremismului pe efectele crizei economice abia încheiate aproape că l-a făcut pe Vadim președinte, am auzit foarte des că țara noastră urmează să fie spartă și că vom pierde Ardealul. După care a câștigat omul rușilor alegerile și am auzit mult mai rar.

În anii 2000 planeta a intrat în era terorismului, avea alte preocupări decât spargerea României, noi am intrat în NATO, nouă ani consecutivi de creștere economică, oricum o fi fost ea, au schimbat preocupările oamenilor, s-au mai schimbat generațiile, au venit altele care preferau poate să mănânce gulaș în loc de unguri pe pâine, s-o mai fi estompat și rusofobia noastră, nu știu.

După care a venit criza și iar am început să aud povești despre spargerea României. La tăierea salariilor bugetarilor, apoi, prin 2012, la dezbaterile eșuate despre înlocuirea județelor cu regiuni, iar de prin toamna trecută tot aud că România urmează să fie spartă, pe măsură ce DNA-ul devine tot mai eficient în descoperirea unor afaceri în care au fost implicați oameni din sfera siguranței naționale. Foști consilieri prezidențiali, oameni de afaceri cu legături documentate cu fosta Securitate, miniștri, șefi de partide, în fine… de câte ori cade câte un nod din ăsta al păienjenișului mafiot, se mai trezește câte un mare analist de politică externă să spună că nu ne prinde 2018 cu țara întreagă.

Ce e adevărat și ce nu este?

Nimeni nu poate ști cu exactitate imediat. Abia istoricii reușesc, de cele mai multe ori după decenii, alteori nici atunci, să adune dovezi privind o acțiune de amploarea destructurării unui stat. Dar, dacă astfel de conspirații ajung la urechile unui jurnalist, ele au fost menite să ajungă. Serviciile secrete, românești sau străine, nu sunt atât de proaste încât să piardă pe bune astfel de lucruri. Cel mai probabil, tot ele sunt cele care le și concep, le și lansează. Dar un jurnalist responsabil nu le propagă.
Ceea ce știm cu siguranță este că

  1. Rusia finanțează într-adevăr o propagandă anti-europeană, inclusiv în România DAR penetrarea ei în media main-stream de la noi este mai degrabă accidentală, cauzată fie de slaba pregătire a jurnaliștilor din România (incluzând aici goana după audiență) fie de vulnerabilitatea financiară a trusturilor de presă. Propaganda este mult mai eficientă însă pe rețelele sociale.
  2. Revizionismul maghiar există, dar este departe de a fi un fenomen de masă. Paradoxul acestui revizionism este că mai des maghiarii din România (din marile orașe) se consideră români, în timp ce secuii (Secuimea este o zonă mai rurală și mai săracă) se consideră maghiari. Impresia mea a fost că SRI controlează bine aceste mișcări, ceea ce nu exclude însă folosirea sa chiar de către anumiți oameni din SRI, în principal pentru atingerea unor scopuri politice, ale lor sau ale altora. Rețineți însă aspectul legat de sărăcie și bogăție, căci acesta chiar contează când vorbim de pace și integrare etnică.
  3. Mișcările anti-sistem (anarhiste) sunt o glumă deocamdată, ceea ce nu înseamnă că uneori iresponsabilitatea oamenilor politici riscă să amplifice astfel de mișcări, prin încercarea cinică de canalizare și folosire politică a unor tulburări sau nemulțumiri sociale. Chiar în această toamnă vom asista probabil la o escaladare a unor partide extremiste, dar impresia mea este că cel puțin o parte a acestora reprezintă creații ale partidelor clasice (PSD și PNL) pentru capturarea unei părți limitate a electoratului în scopul acumulării de locuri în Parlament prin sateliți. Voi reveni mâine cu un material despre aceste mișcări, că deja sunt distractive. Să nu-l ratați, că va fi funny!
  4. Frații masoni, Bildelberg, conspirații mondiale ce-i asupresc pe dacii care au fost strămoșii romanilor, aceste înțelegeri, presupunând că există, au o influență limitată. Istoria a dovedit că în numeroase momente defavorabile țării noastre, în complicatul moment 1866, sau la Berlin în 1878, sau la Paris în 1919, sau chiar mai recent, în 1968 sau chiar după Malta din 1989, deciziile suprastatale defavorabile României pot fi depășite de români. Cu condiția unei coerențe naționale, pe care n-am mai avut-o de exemplu în în perioada inerbelică și care ne-ar fi permis să evităm și Diktatul de la Viena, dar și pierderea Basarabiei. Poate o să scriu într-un weekend viitor și despre asta.
  5. Corupția a fost, este și probabil va rămâne cea mai mare vulnerabilitate a statului român, de la înființarea sa în 1859 și până astăzi. Nimic nu poate amenința mai mult integritatea teritorială a României decât capturarea (cu bani, cum altfel?) a unor responsabili politici. În acest sens, activitatea DNA din ultimii ani probabil că a redus imens riscurile de securitate națională. Nu e funny că acum cineva încearcă să ne convingă de faptul că de câte ori cade câte o Udrea, un Oprea, un Ponta apare un risc de dezintegrare al României? Sau că fără baronii județeni ne iau ungurii Ardealul? Măi, să fie!

Cât despre vulnerabilitățile reale…

Acestea țin exact de incapacitatea noastră de a simți și acționa ca o națiune, iar nu ca un popor. Altfel spus, doar cimentarea unui set de valori dincolo de care nu-ți mai pasă nici de politică, nici de greutățile de zi cu zi, nici chiar de interesul tău personal imediat, abia acea cristalizare scoate un stat național în afara riscului de dezintegrare.
Pentru asta avem nevoie de niște decenii de educație eficientă (iar nu de îndoctrinare), de niște decenii de exercițiu al libertăților democratice, de o perspectivă națională pozitivă care să ne redea respectul de sine, incluzând aici și creșterea prosperității.

Sună simplu, dar evident că nu este.

Ne-ar ajuta mult să scoatem de exemplu Învățământul din comunism, inclusiv printr-o reformă curiculară, ne-ar ajuta să gândim autostrăzile în termeni de creare de locuri de muncă și de dezvoltare a unor zone defavorizate (acolo apar mai des riscuri centrifugale, indiferent că vorbim de Covasna, de Vaslui sau de Mehedinți), ne-ar ajuta să folosim religia ca pe un element cultural integrator, iar nu conservativ-separator de valori europene sau chiar inter-românești (e o dihonie în interiorul BOR acum, ceva de speriat).
Cam astea sunt lucrurile despre care probabil toți suntem de acord că ne-ar da o mai mare coerență națională și, de fapt, aceasta, coerența, este singura care poate păzi cu adevărat integritatea României ca stat.

Dacă ar fi să sintetizez acest lung articol în zece rânduri, v-aș spune așa…

Nu cred că există un pericol militar extern care să poată sparge România, dar avem într-adevăr vulnerabilități interne, pe care va mai dura să le rezolvăm. Asta cere timp, schimbarea unor generații, a unor mentalități și cimentarea unor valori. Totuși, cel mai des când auziți pe la televizor sau în altă parte despre pericolul unui rapt teritorial asupra României, asistați la o lansare dinspre un serviciu secret. Care n-ar fi făcut lansarea (indiferent că există sau nu o amenințare concretă) dacă nu i-ar fi folosit la ceva. Revin pe această temă!

stiri verificate
This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

89 răspunsuri la Pe bune?! Crapă România?

  • Evelina
    Septembrie 13, 2016 la ora 18:50

    Moise, ca turnuseverinean, nu ești cel mai credibil când îți dai cu părerea despre minoritățile din Ardeal. Parexamplu, tu vezi peste tot servicii românești. Nu știi ca exista și servicii maghiare? Chiar și rusești? Ai auzit de declarațiile lui Putin despre revizionism, Ungaria și România? „Romanii care mănâncă unguri pe pâine” sunt propaganda ungureasca, pur și simplu pentru ca nu au motive. Dimpotrivă, ungurii au cel puțin un motiv sa ne mănânce pe pâine – le-am luat ceva ce le – a aparținut 1000 de ani. Razi de improvizatia PRU. Ce zici de Jobbik, garda maghiara? Ungurii din afara secuimii sunt mai relaxati, dar ma indoiesc ca se considera romani. Faptul ca ultimul zvon cu împărțirea in trei este o tâmpenie nu trebuie sa te faca sa te simți înconjurat de călugărițe virtuoase.

    Răspunde
     
  • Gogu cel rău
    Septembrie 12, 2016 la ora 14:32

    Niciun articol despre ING și căderea sistemului informatic?!

    Răspunde
     
  • Bogdan
    Septembrie 12, 2016 la ora 13:49

    te exprimi cu mult mai bine in scris decat verbal si in direct la TV.

    argumentatia e chiar OK si logic-naturala… promit sa te mai citesc 🙂

    spor! pe ogor…

    Răspunde
     
  • cip
    Septembrie 12, 2016 la ora 13:13

    Populatiile din zonele in care nu sunt investitii private sunt intotdeauna populatii captive care vor vota cu cei care le vor promite pastrarea locurilor de munca de la buget si marire salariilor de la buget.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Septembrie 12, 2016 la ora 10:52

    Fiecare se manifesta in raport cu experientele proprii (si zvonurile pe care le aude in cercurile pe care le frecventeaza). Eu, unul, NU am auzit de curand opinia ca Romania „se sparge”. Intrucat existenta unui plan amplu, conjugat, intern si extern, antiromanesc „ar fi foarte greu de documentat/dovedit”, vorbim despre cai verzi pe pereti. Daca acceptam ca Revolutia 1989 a fost un razboi hibrid, recunoastem interesele externe in destabilizarea/spargerea Romaniei si existenta experientelor anterioare de acest fel, precum si riscul major prin care statul nostru unitar a trecut („a ramas totusi in aceleasi granite […] dar cu mult noroc”). (Credeam ca este clar: Ucraina si Georgia nu pot face parte din Blocul occidental si sa adere la UE, NATO, fara acordul Rusiei, care a fost dat pentru Romania, bunaoara. Occidentul s-a grabit sa ia lucrurile pe cont propriu nesocotind interesele Rusiei, iar reactia s-a vazut.) Eu am auzit mai devreme de1996 de o amenintare privind dezmembrarea Romaniei, in martie 1990. Ar fi pacat pentru istoria noastra si pentru victime sa trecem cu usurinta peste evenimente dramatice de la Tg Mures si sa-i uitam pe cei care le-au organizat.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Septembrie 12, 2016 la ora 10:57

      In patria noastra manifestarile nationalist-extremiste sunt [din fericire] firave si relativ rare. Exagerarea lor se face pentru a aduna cateva voturi, ori pentru a justifica vizitele neprotocolare ale oficialilor maghiari in Romania. In orice caz, dezmembrarea statului roman unitar prin constituirea de zone autonome nu este grija „planetei”, care a intrat in „era terorismului”, ci o preocupare in mintile revizionistilor (altfel, suficient de incinse si tenace). Si mie imi place gulasul, doar ca atunci cand merg la Sovata, un loc de o frumusete incredibila, daca mi se face foame prin Cristur, trebuie sa-l cer in limba engleza. Ideea ca TOATE actiunile nationalist-extremiste (putine cate sunt) pornesc de la acoperirea unor fraude, ori acte de coruptie mi se pare exagerata. Cum nu este recomandat sa se exagereze astfel de chestiuni, la fel de putin recomandat este ca ele sa fie ignorate, ori ridiculizate. Cat despre increderea in SRI, am unele dubii…oare interesele personale si de grup ale angajatilor sunt mai importante, ori cele nationale?! Comisiile parlamentare de control sunt incapabile sa ofere cetatenilor un raspuns convingator.

      Răspunde
       
  • deminij
    Septembrie 12, 2016 la ora 05:37

    Buna dimineata domule Guran, stimati concetateni!

    Fara doar si poate tara noastra se confrunta cu o criza, sau mai multe. As enumera aici doar cele cunoscute: exodul norodului in cautarea de un trai decent, coruptia din sistemul parlamentar, nepasarea autoritatilor la strigatul de ajutor al poporlui. Noi vrem ceva, unii s-au desteptat, stim ce vrem, unii incepem sa intelegem, iar pe babaci, nici nu-i intereseaza ca viitorul nostru nu exista! (sa nu mai pun la socoteala pensia ioc si incalzirea globala ce raman pe umerii copiilor nostri). Nu suntem cu nimic mai prejos de chinezi, indieni, negri, si noi putem munci, ca toti ceilalti. Atunci care este motivul sederii noastre aici?
    Nu de asta ma vaicaresc acum, ci de faptul ca Romania, da, era cat pe-aci sa se destrame, Ardealul isi facea de mult guvern propriu, nu stiu ce i-a retinut (poate gandul la o viata mai buna ca roman in tara lui?), emigram si eu acolo! Iar saraca Europa este deja dezbinata, franjuri si ferfelita. In unele localitati, daca vezi un alb pe strada te bucuri. Nu ai idee cum e sa te duci in concediu si sa te trezesti intr-o zona, singur intre negri, astia sunt ca salbaticii, de fapt asta sunt, niste salbatici, imi surade 2 secunde gandul- Europa salbatica.
    Ia „scutul” nostru drag, o face bine, o face rau, nu stiu, doar Putin e suparat ca raza de actiune bate peste Moscova! Dar cui ii pasa? Romanilor? Europenilor salbatici? Pensionarilor din Romania? Nu am aflat inca!
    Cu stima!

    Răspunde
     
  • bogdan bobolea
    Septembrie 11, 2016 la ora 22:35

    Se tot bate apa in piua pe existenta „dusmanului din interior”.

    Oare pe lista cu tradatori ar putea fi incluse urmatoarele persoane ?

    1. BOC (transilvanean get-beget).
    2. CIOLOS (alt transilvanean get-beget).
    3. IOHANNIS (alt transilvanean get-beget).

    Ce au facut ei BUN pentru ROMANIA ?
    Ce au facut ei RAU pentru ROMANIA ?

    Oare transilvanenii vor mai avea tupeul sa spuna ca LUMINA VINE DE LA TRANSILVANENI ?

    Adevarul este ca tradatori si incompetenti sunt peste tot !

    Răspunde
     
  • mihai
    Septembrie 11, 2016 la ora 21:34

    Se pregateste terenul pentru alegeri. Intra-n scena PRU. Mai este nevoie de un Victor in est.

    Răspunde
     
  • Uica Nitza
    Septembrie 11, 2016 la ora 17:56

    Intr-adevar, s-a investit selectiv. De aceea si acum TIR-urile trec prin mijlocul Timisoarei, cauzand in fiecare an distrugerea unui bulevard de aproximativ 6 km, reasfaltat apoi pe cheltuiala bugetului local.

    Răspunde
     
  • Radu
    Septembrie 11, 2016 la ora 15:35

    stefane , daca tot locuesti tu in Transilvania ar fi bine daca ai citi un pic tstoria transilvana si atunci ti-ai da seama ca in Transilvania au investit ungurii si austriecii asa incat a existat dintotdeauna o diferenta de dezvoltare economica dar si de mentalitate intre vechiul regat si Ardeal . Dezvoltarea unei zone nu se face peste noapte , nu se face nici in 100 se ani dupa cum a demonstrat chiar tara noastra care va implinii centenarul peste doi ani.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Septembrie 11, 2016 la ora 13:39

    @Didina_ Stimata doamna, comentariul dumneavostra releva faptul ca dintre colegii comentatori va aflati printre putinii care au observat ca diferentele dintre nivelurile de dezvoltare ale oraselor, regiunilor, statelor (oricaror entitati politico-administrative) sunt determinate de masurile politico-administrative adoptate de comunitati (in mod direct, prin reprezentanti samd.). Carevasazica nu factori geografici, etnici, culturali, istorici, religiosi, climatici etc., ci politico-administrativi. Cu alte cuvinte, subdezvoltarea (ori, dimpotriva, dezvoltarea) reprezinta in cea mai mare parte rezultatul alegerii deliberate a cetatenilor. (Discutam si despre teritoriile aflate sub ocupatie, cu regimuri opresive etc. daca se doreste; esentialmente este de retinut ca determinte in obtinerea sau nu a dezvoltarii sunt masurile politico-administrative.)

    Răspunde
     
  • Efemeros
    Septembrie 11, 2016 la ora 10:08

    ,,Sunt uimit cum unii oameni supravietuiesc in ziua de azi.,, de fapt sunt socat

    Răspunde
     
  • Mache
    Septembrie 11, 2016 la ora 09:11

    Facand exceptie de subiectul articolului, constat din nou ca va impiedecati de pensionari”sperie pensionarii”.Pensionarii au devenit o categorie sociala vinovata de toate relele economiei si politicii romanesti (deficit bugetar,alegeri,transport in comun aglomerat, accidente de circulatie, etc).Lasand la o parte faptul ca nu toti pensionarii sunt identici ar fi bine ca tinerii sa contracareze influenta acestora printr-o participre efectiva la viata societatii. Eu sunt un pensionar atipic, la 52 ani am plecat si am lucrat „afara” 5 ani, am revenit in tara si am mai lucrat 10 ani in sectorul privat,am iesit la pensie la 67 ani, nu votez cu PSD-ul si ca mine cred ca sunt destul de multi.Dar toata viata am fost un inginer bun, motiv pentru care am avut in permanenta salarii generoase,( la privat castigam si 3000$/luna}, iar acum am o pensie de peste 3200 lei/luna(pensie normala nu speciala)

    Răspunde
     
  • Apopei Constantin
    Septembrie 10, 2016 la ora 22:17

    Ce ,reg.sarace ale RO.dupa 1990 nu au platit taxe si impozite _? Ba da dar sau dus in Ardeal si
    Banat . E cazul sa se faca si invers , spre cele ”amanate ” intentionat de la dezvoltare de catre edilii din Bucuresti. E bine ca guv/RO. sa fie format persoane competente proportional cu populatia provinciilor : Banat,,Crisana,MM..Moödova,dobrogea Muntenia,,Oltenia ,Ardeal .In medie 3 ministere pe provincie si sa vedem tot asa o sa mearga treburile ?

    Răspunde
     
    1. Jan
      Septembrie 10, 2016 la ora 22:31

      Ardealul s-a dezvoltat pe bani privati + fonduri UE in principiu… daca va vreti banii dati pe taxe inapoi cereti bucurestenilor 🙂

      Răspunde
       
      1. stefan
        Septembrie 10, 2016 la ora 23:03

        Nu-i chiar asa. Cand un investitor alege o locatie are in vedere multe aspecte. Cum ti-am mai spus, unul dintre ele e pregatirea populatiei. Cand statul ia bani din toate regiunile si investeste inegal in educatie, atunci automat directioneaza investitorii catre anumite zone. Sigur ca investitia e privata, dar investtiile private in sectorul IT din Cluj de ex, sunt aduse de faptul ca statul, din banii tuturor, finanteaza mult mai mult facultatea din Cluj, decat pe cea din Vaslui de ex. Si asta nu de ieri de azi, dintodeauna.
        Daca pornesti de la acelasi punct, si ai in fiecare oras 1000 de ingineri, cu 5000 lei salariu, 1000 de It-isti cu 6000 salariu, 1000 de croitorese cu 1000 lei salariu si 1000 de fabricanti de mobila tot cu 1000 lei salariu, le iei impozit la toti egal, dar in timp directionezi banii in educatie astfel incat sa atragi toti IT-isti si inginerii in orasul A, si sa lasi in orasul B doar croitoresele, atunci da, investitiile private vor urma personalul calficat in orasul A, care va ajunge sa vireze bani la buget mai multi decat orasul B, dar asta va avea la baza faptul ca ani de zile ai investit diferit banii in anumite zone, desi ai taxat la fel. Bani publici.
        In 1989 (sub)dezvoltarea economica era cam aceeasi peste tot. Ei bine din taxele colectate atunci, statul a investit mai mult in anumite zone, mai putin in altele, si asta se reflecata acum in gradul de dezvoltare. Deci da, dezvoltarea unor zone s-a facut si cu banii celor din zonele sarace de azi.

        Răspunde
         
        1. Dan
          Septembrie 10, 2016 la ora 23:19

          Voi dati vina in mod eronat pe transilvania…
          Cu ce bani sa dezvoltat Bucurestiul, cu ce bani s-a dezvoltat Constanta, cu ce bani sa dezvoltat Craiova?
          Cat despre Cluj multe investitii s-au dus acolo pentru ca Boc a avut grija in ce zone ofera ajutoare de stat firmelor sa investeasca…
          Dupa revolutie Brasovul era din punct de vedere al „tehnologiilor inteligente” peste Cluj, dar uite ca timpul si interesele politice au schimbat asta.
          In ’89 UBB (cluj) avea 6 mii de studenti astazi are 40 de mii… e clar ca statul a tocat ceva banuti acolo…

          Răspunde
           
          1. Ștefan
            Septembrie 10, 2016 la ora 23:41

            Ei bine exact despre asta e vorba. Ca economia Clujului se bazează pe investiții private e adevarat . Dar la fel de adevarat e ca investițiile private sunt atrase de faptul ca in Cluj au la dispoziție 40.000 de studenți, pregătiți din bani publici. Deci cum sa spui ca nu exista Diferențe de investiții ale statului, sau ca asta nu a generat decalaje?

             
        2. Ștefan
          Septembrie 10, 2016 la ora 23:37

          Uite hai sa iti dau un exemplu. In anii 90 Hunedoara si Gorj erau județe bogate, cu salarii mari si economia lor avea o pondere importantă in PIB. Statul a luat banii din taxe de acolo, dar i-a investit in educație in Sibiu mai mult decât in Hunedoara sau Gorj. A întreținut in Sibiu un centru universitar puternic, si nu in Gorj sau Hunedoara, desi colecta mai mult de acolo. Ei bine in timp in Sibiu investiția statului in educație a atras investitori privati de nivelul Continentalului. Acum sigur ca statul colectează mai mult de la Continental decât de la orice firma din Hunedoara, dar Continentalul a ales Sibiul si nu Hunedoara pt ca in Sibiu a gasit oameni pregătiți, oameni care au fost pregătiți si cu banii plătiți sub forma de taxe de cei din Hunedoara si Gorj. Extrapoleaza asta la nivel de tara sa vezi cum statul a direcționat inca din anii 90, cand era o oarecare uniformizare economică, investițiile spre o anumită zona, si o sa intelegi cum s-a ajuns la decalaje inclusiv din bani celor care acum sunt blamate ca-s leneși. Nu- s unii mai leneși a alții, doar ca statul ia adunat pe cei mai capabili intr-o anumită zona. Si a facut-o din banii tuturor.

          Răspunde
           
          1. Dan
            Septembrie 11, 2016 la ora 00:42

            Si inca ceva, stiai ca in 2014 Regiunea Centru a colectat cea mai mare suma din taxe dintre regiuni? (exceptand Buc-If)
            Iar ca populatie Regiunea Centru e cam in coada clasamentului… autostrada avem doar 60-70km pana in Sibiu… centre universitare comparabile cu Iasi/Cluj nu avem…

             
          2. Dan
            Septembrie 11, 2016 la ora 00:46

            Uite cam cum statea treaba in comunism 😀
            www .analizeeconomice .ro/ 2016/ 02/ cu-cat-contribuiau-la-pib-ul-romaniei.html
            In mare schimbarile nu sunt asa mari… economia se pare ca nu se schimba chiar asa in zeci de ani… se vad unele decaderi serioase, mai ales la orasele ce au provocat fel de fel de revolte (mineriade/revolte muncitoresti)…
            Bucurestiul sa desprins cel mai tare de pluton, deci ia priit capitalismul…
            Si a mai crescut raportul diferentei ca pib pe cap de locuitor intre cel mai bogat si cel mai sarac judet de la 2 la 4…

             
    2. Didina
      Septembrie 11, 2016 la ora 11:31

      socrul meu sta in Ardeal Si are titlu de proprietate din ’90 deci plateste impozite de 26 de ani.Bunicii mei stau in Oltenia nu au titlu de proprietate Si nu platesc impozite la primarie, deci unde ar fi correct Sa mearga fonduri de la guvern?

      Răspunde
       
  • stefan
    Septembrie 10, 2016 la ora 21:32

    Si eu locuiesc in Transilvania, dar vin dintr-o zona in care exista saracie (Oltenia). Sunt de acord cu tine, dar trebuie sa completez cu anumite lucruri care nu se spun: doar investitiile in infrastructura nu vor aduce bunastare. Diferenta e facuta in principal de ponderea de oameni cu pregatire atrasi in anumite zone. Daca in Vaslui faci autostrada, dar facultatea din localitate e tot o gluma, cei care au ceva potential vor pleca tot la Bucuresti sau Cluj. Acolo vor ramen cei fara pregatire, decalaj va exista in continuare, pt ca in Vaslui se va investi cel mult in niste fabrici de textile si mobila, ca pt altceva nu vor gasi oameni. Si nu pt ca sunt mai prosti, ci pt ca statul ii atrage in alte zone pe cei mai capabili de acolo, investind mai mult in centrele uuniversitare din anumite zone, si aproape deloc in alte zone. Calculeaza cat poate plati taxe o fabrica de textile din Vaslui, fata de Continental de ex, sau un investitor in IT de prin Cluj. Avand taxe mai mici colectate, mereu vor fi in urma la toate capitolele.
    Deci mai mult decat ultradiscutata problema a infrastructurii, diferenta e data de modul in care statul alege sa investeasca in educatie.
    De ex Bucurestiul e cauza principala a saraciei din Muntenia si Oltenia. De ce? Pt ca atrage toti tinerii capabili la facultatile din Bucuresti, iar in orase gen Alexandria, Giurgiu, Valcea Tg Jiu, Turnu Severin, Slobozia, etc, nu raman decat prea putini care sa aiba pregatire de calitate.

    Răspunde
     
    1. stefan
      Septembrie 10, 2016 la ora 21:34

      raspunsul era pt userul „jan”

      Răspunde
       
    2. Jan
      Septembrie 10, 2016 la ora 21:56

      Da, asa este, totusi exista orase cu potential in fiecare zona a tarii… Multe au un potential maricel dar nu le vedem pentru ca sunt eclipsate de alte centre puternice din apropiere. (Ex: Ploiesti, Oradea)

      Si autostrazile astea trebuie facute cu cap unde exista potential sau traficul o cere…

      Răspunde
       
      1. Braka (am gresit siteul)
        Septembrie 10, 2016 la ora 22:46

        Au potential o laie. Sa continuam sa fim orbi si total nepragmatici. O ss ne fie bine in continuare.

        Răspunde
         
        1. Jan
          Septembrie 10, 2016 la ora 22:57

          Dar care sunt orasele cu potential in viziunea ta?

          Răspunde
           
          1. Braka
            Septembrie 11, 2016 la ora 10:14

            Constanta, Timisoara, Brasov

             
  • stefan
    Septembrie 10, 2016 la ora 20:07

    Romania nu crapa acum, dar va crapa peste cateva zeci de ani, daca nu reducem decalajul de dezvoltare intre zone.
    Ani de zile s-a invetit masiv in Transilvania. E cumva logic, e cel mai aproape de Vest, si e mai usor sa atragi investitii acolo, dar asta a dus deja la un decalaj de dezvoltare, si va duce la unul si mai adanc. In timp ideea asta tot mai prezenta, ca unii (ardelenii) ii tin in spate pe altii (restul), va castiga din ce in ce mai multa popularitate, pe masura ce decalajul se va accentua.
    Problema exista peste tot. Regiunile aflate mai aproape de centrul Europei din fiecare tara sunt mai dezvoltate. Nordul Spaniei (Catalunia si Tara Bascilor va zic ceva?), nordul Italiei, fata de sudul Italiei, sudul tariloe nordice, si nordul tarilor sudice, Vestul tarilor estice (Valabil si la Ungaria, si la Turcia, cu Istambului fiind mult mai dezvoltat decat restul tarilor. Chiar si vestul Ucrainei fata de est.
    Noi am mai compensat cu capitala in alta regiune, cum au incercat si turcii.
    Dar problema ramane, pt ca altfel nu am reusit sa compensam.
    Problema la noi e si de dispunere a centrelor universitare (nu doar de investitii in infrastructura), pt ca acestea produc bunastare. In Transilvania sunt centre mari Cluj, Brasov, Sibiu, Tg Mures, Timisoara, si intr-o buna masura si Oradea si Arad. In Moldova doar Iasi. In Oltenia doar Craiova. In Muntenia niciunul, Bucurestiul fiind conisderat separat pe toate statisticile. Asta creaza decalaje, iar decalajele creaza pericol

    Răspunde
     
    1. stefan
      Septembrie 10, 2016 la ora 20:29

      De altfel poti sa vezi din comentarii ca idea asta ca unii ii tin in spate pe altii e tot mai intalnita.
      Ce e de facut? Pai trebuie sa explicam pericolul, nu sa-l minimizam, ca poate atunci ne trezim si facem ceva concret ca sa reducem decalajul.
      Poate asa facem infrastructura, poate asa investim in invatamant in asa fel incat sa scoatem mai multi oameni pregatiti, sa putem alimenta mai multe centre universitare puternice.
      Sa minimazam anumite aspecte si tendinte acum poate fi foarte periculos in viitor.
      Deocamdata suntem realtiv apropiati, dar vorbim de un declaj creat in doar 27 ani. Asta inseamna nimic a scara istorica, iar daca tendinta continua va ajunge la un momentdat atat de evident incat nu va mai fi un zvon, ci un subiect de referendum.
      Cum spuneai intr-un articol, istoria e implacabila, de-aia nici nu se grabeste.
      Poate nu e chiar implacabila, daca facem lucrurile cu cap din timp

      Răspunde
       
      1. Jan
        Septembrie 10, 2016 la ora 20:48

        Bucurestiul nu stie sa administreze tara, nu ii intelege nevoile si cel mai rau, este „ingamfat” ca sa zic asa… as fi oricand de acord ca taxele mele sa se duca in mod direct in investitii in infrastructura in Moldova (transilvanean fiind).

        Ce as vrea eu?!
        1. Sa nu imi administreze Bucurestiul banii incasati din taxe.
        2. Banii incasati din taxele mele sa nu sprijine politici sociale. (de cat sa ii dau ajutor social unui om, mai bine ii dau de munca la o autostrada, si cu ocazia asta il si platesc decent)

        Pe scurt, as vrea ca fiecare regiune mai bogata sa finanteze in mod direct proiecte de infrastructura in regiunile mai sarace.

        Răspunde
         
        1. Constantin
          Septembrie 11, 2016 la ora 08:25

          Stimate domn, cei care „administreaza tara” din Bucuresti sunt reprezentanti ai cetatenilor din intreaga tara, inclusiv de la dumneavoastra din Transilvania. Cererti-le acum, in campania electorala, sa adopte cele mai eficiente masuri pentru o dezvoltare armonioasa a Romaniei. Dl Moise, bunaoara, face acest lucru de ani multi prin intermediul acestui blog si al emisiunilor de radio si televiziune. Vedeti dumneavoastra, in patria noastra exista doua momente in care alegatorul este interesat de persoana care=l reprezinta in parlament: cand este aleasa, pentru ca i-a oferit ligheanul si candeste retinuta de DNA.

          Răspunde
           
    2. Constantin
      Septembrie 10, 2016 la ora 21:34

      Citind expunerea dumneavostra de exemple, m-am gandit fara sa vreau la cat de bine s-a dezvoltat Coreea de Noed fata de Coreea de Sud. Va rog, daca imi permiteti, sa retineti: criteriul geografic NU este valid in explicarea diferentelor de nivel existente in dezvoltarea statelor (cum nu sunt nici cele istoric, religios etc.).

      Răspunde
       
      1. stefan
        Septembrie 10, 2016 la ora 22:00

        Cautati pe google sa vedeti de ce n-am avut nici o sansa sa atragem Mercedes in romania de ex,
        „Condiţia principală în investiţia Daimler era ca producţia să se ajungă în maxim 17 ore de la poarta fabricii la uzina din Bremen, iar din această perspectivă Sebeş nu a fost un competitor serios pentru fabrica de motoare din cauza lanţurilor logistice impuse de producător”.
        Cand un investitor isi conditioneaza amplasarea unei fabrici in asa fel incat sa faca un timp cat mai scurt pana inntr-un punct, atunci cum puteti sa spuneti ca nu conteaaza pozitia geografica?
        De ce Gyor e un centru industrial puternic in Ungaria? Pt ca epe grantia de vest. De ce e Nitra un puternic centru industrial in Slovacia? pt ca se afla pe granita de vest.
        La aceleasi conditii de impozitare, investitorii prefera sa amplaseze fabrica in asa fel incat sa fie cat mai facil transportul. in timp se aglomeraza in zona cea mai favorabila, si se creaza un decalaj fata de restul zonelor.
        Exemplul Coreei n-are nici o relevanta, fiindca in Nord saracia e adusa de comunism.
        Luati harta Europei.
        O sa vedeti ca in toate tarile aflate cumva la margine, regiunea aflata mai aproape de centrul europei e mai dezvoltata, poate cu exceptia Greciei, ce s-a dezvoltat mai puternic in sud, unde are porturi.
        Pana si in Anglia sau Irlanda, cele mai importante orase, Londra respectiv Dublin, sunt asezate foarte apropae de punctul cel mai apropiat de continent.
        deci da, amplasarea geografica e importanta.

        Răspunde
         
        1. Constantin
          Septembrie 11, 2016 la ora 07:16

          Printre situatiile cele mai elocvente cu privire la dezvoltarea oraselor „de frontiera” , din care unele sunt oferite drept exemplu de catre dumneavostra, se numara Berlinul. Acemoglu si Robinson se refera in lucrarea ” De ce esueaza natiunile. Originile puterii, ale prosperitatii si ale saraciei” la orasul Nogales, din Arizona. Asa cum dumneavostra insiva ati observat in cazul celor doua state coreene, pozitia geografica poate influenta intr-o anumita masura, dar NU este determinanta in producerea diferentelor de nivel al dezvoltarii economice despre care se vorbeste in articolul d-lui Moise si in comentariile la acesta. Puteti intalni nenumarate regiuni pe glob care au fost taiate de frontiere trasate la un moment dat si care s-au dezvoltat radical diferit de o parte si de cealalta a acestora. Mai mult sau mai putin amuzant, puteti face exercitiul de a-i intreba pe suceveni, bunaoara, despre diferentele (mult estompate, in prezent, adevarat) dintre Itcani si Burdujeni de-a lungul istoriei.

          Răspunde
           
  • Ghita Bizonu'
    Septembrie 10, 2016 la ora 19:10

    Doare ai ? Adevarul voi a zice …

    Răspunde
     
  • doar fapt
    Septembrie 10, 2016 la ora 18:59

    Dincolo de vorbe sa vorbim despre fapte! Fapt este ca toate drumurile care leaga Moldova de Ardeal pe la pasul Oituz, pasul Ciceu, pasul Bicaz si pasul Toplita sunt la pamant. Exceptie face drumul dintre Bucovina si Bistrita pe la pasul Tihuta ( de ce oare?)

    Răspunde
     
  • Un Dac Liber
    Septembrie 10, 2016 la ora 18:41

    Suntem mandrii si „altii” ne vor raul „dar:” „Moldovenii sunt cam alcoolisti „, „Ardelenii sunt cam lenesi”, „Bucurestenii sunt nesimtiti” ,”Ungurii vor ardealu’ ” si ” toata lumea fura „. Oare cum ar fi sa iau o decizie lasand la o parte locul unde m-am nascut in raport cu ceilalti? Oare cum ar fi sa iau decizii incercand sa fac ceva in plus pentru familia mea, fara sa ma uit la cum ii merge altei familii? Oare logica, etica si libertatea de a ma informa nu sunt destul pentru a-mi justifica deciziile? Oare cum ar fi sa pot sa ma mandresc de tot ce au facut bine parintii parintilor mei, dar sa invat din tot ce au facut gresit ? Multumesc Moise

    Răspunde
     
  • vasile
    Septembrie 10, 2016 la ora 17:49

    si sistatii vostri din ardeal cum is?

    is de acord cu ideea dumneavoastra de a nu mai „pompa” de bani in bucuresti,
    noi trimitem cu camionul bani in bucuresti si primesti cu taraita!

    despre asistati sunt peste tot in romania! in toate satele si comunele tarii! intrebatii pe primarii cum le sterge sute si sute de mii de lei (amenzi) celor asistati pe motiv ca lucreaza in folosul comunitatii!

    ce spuneti? aveti impresia ca ii tineti dumneavoastra pe asistati?

    Răspunde
     
  • Mihaela
    Septembrie 10, 2016 la ora 16:49

    Nu ne destrama nimeni din afara tara. Numai daca o destramam noi prin vreun impuls prostesc. Dar si asta mi se pare fantezist.

    Urmaresc atat articolele publicate pe acest blog, cat si comentariile. Nu se poate ca raspunsurile la unele comentarii sa nu vina cumva in partea dreapta, cuvant sub cuvant? E doar deranjant cand sunt mai multe replici
    .

    Răspunde
     
  • Liviu Runcan
    Septembrie 10, 2016 la ora 16:37

    Rasounsul este da. Companiile romane de costructii drumuri au capacitati financiare si tehnice limitate, competente si mai limitate, managemnet „de Dambovita” si, nu in ultimul rand, au castigat doua decenii bani nu din executia unor lucrari de calitate, ci din spalarea de bani pentru primari si ministrii. Acestia sa fie cei pe care ii plangeti?

    Răspunde
     
  • Bogdan
    Septembrie 10, 2016 la ora 15:01

    Puncul 5 cam pute a peste, intr-adevar captura buna se face cu momeala buna dar bibanii de la noi din lac se lasa prinsi cam usor fiind infometati si rahitici, ce te faci cu rechinii de peste ocean ?

    Răspunde
     
  • Ionescu
    Septembrie 10, 2016 la ora 14:41

    Apropo de Moldova,de ce o lucrare cu multi bani este executata DE O FIRMA DIN AFARA ROMANIEI ???Este vorba de centura Bacaului !Noi nu mai avem constructori priceputi ?Chiar au plecat toti la cules capsuni ?

    Răspunde
     
    1. bg1952
      Septembrie 10, 2016 la ora 19:46

      Da,nu avem drumari priceputi. Fac si intotdeauna au facut drumuri de tot rahatul.

      Răspunde
       
  • Dan Matei
    Septembrie 10, 2016 la ora 14:09

    Sunt de acord cu argumentele Dlui Guran chiar daca poate mai sunt si alte aspecte sau chiar daca unele argumente pot fi discutabile, dupa cum s-a comentat mai sus.
    Cred insa ca problema este alta:
    Ce audienta are Dl. Guran (sau altcineva de pe net) si ce audienta au acele televiziuni?

    Răspunde
     
  • dan
    Septembrie 10, 2016 la ora 12:36

    Domnule Calin va sigur ca si in sudul tarii se munceste, dar o diferenta semnificativa intre Oltenia si Transilvania o face infrastructura.
    Este mult mai usor sa convingi pe cineva sa investeasca in Transilvania tinand cont de faptul ca este ”legata” de occident prin autostrada si nu printr-un drum de 250 km prin munti.
    O zi buna

    Răspunde
     
    1. Dan
      Septembrie 10, 2016 la ora 13:03

      Dar de ce nu va apucati sa vindeti produse bulgarilor. grecilor sarbilor, turcilor?! … nu va plac banii lor?

      Răspunde
       
    2. amicu
      Septembrie 10, 2016 la ora 22:38

      Și în plus în Transilvania PSD-ul n-are spor, iar în Oltenia e rege, o avea și asta vreun rol, nu? În plus diferențele astea de dezvoltare nu sînt de ieri de azi, au secole. Dacă Oltenia și Moldova (chiar și ceva zone din Muntenia) au noroc, în pofida susținerii pe care o dau PSD-ului și partidul ăsta de jefuitori pierde alegerile vor progresa și ele.
      Cît despre daci, strămoșii romanilor înclin să cred că n-au fost, dar n-aș băga mîna în foc că n-au fost rude cu ei, membri ai marii familii trace. 😉

      Răspunde
       
      1. amicu
        Septembrie 10, 2016 la ora 22:40

        Aia cu dacii a fost pentru stăpânul blogului.

        Răspunde
         
  • Kapital
    Septembrie 10, 2016 la ora 12:22

    Romania e sparta deja, vreo 4 mil concetateni traiesc in Occident. Lipsa fortei de munca educata este deja cronica in tara iar depopularea continua.

    Răspunde
     
  • adrian
    Septembrie 10, 2016 la ora 12:10

    Da … ai dreptate .. transilvania trimite multi bani la centru. Dar a cui e vina ca sunt zone nedezvoltate. Tot timpul ii gasim vinovati pe cei care mananca un social de 400 de lei pe luna, si nu pe cei care au lasat zona subdezvoltata tocmai din cauza unor interese meschine. Te invit la Suceava, in tot judetul sa vezi oameni muncitori, chiar daca si pe salarii de rahat. E bucovina, a fost sub Austro-Ungari. Sunt putin mai cizelati oamenii de cat in restul moldovei, dar sa nu ii denigram pe oameni in sine. Cei ce au fost la conducere sunt vinovati de „prostia indoctrinata”. Ca sa distrugi o zona, e nevoie doar sa uiti de drumuri, sa uiti de investitii, sanatate si educatie. Si cand omul nu are ce pune in farfurie, cu siguranta il doare fix in p**a unde arunca o hartie.

    Răspunde
     
    1. Dan
      Septembrie 10, 2016 la ora 13:01

      Conducerea unei zone de la centru nu va aduce niciodata prosperitate…
      E ca si cum ai avea un bloc, unde sefu de bloc ii zice (si ii da si bani) femeii de serviciu sa schimbe instalatia electrica…

      Răspunde
       
    2. Lucian
      Septembrie 10, 2016 la ora 16:05

      Apropo de cizelare…Atât de cizelați incat nu mai sunt păduri întregi in zona. Localnicii care muncesc pentru acei suceveni „intreprinzatori” la tăierea copacilor pretexteaza ca o fac ca sa pună un colt de pâine pe masa. Apropo, zona a fost denumita Bucovina la 1774. Pana atunci se numea Moldova. Și dacă ați fi harnici în alte domenii decât al defrisarilor poate nu am mai avea schimbări de clima ce afectează pe moldovenii pe care îi judeci tu.

      Răspunde
       
  • adrian
    Septembrie 10, 2016 la ora 12:04

    Moldova ar trebui sa fie ajutata economic in Romania nu separata de tara. Ce doriti dumneavoastra, o Moldova unita care sa nu faca parte din Romania? Nici nu stiu cum sa caracterizez acest post, prorus, intolerant sau nu ati inteles despre ce e vorba in articol?

    Răspunde
     
  • Dan
    Septembrie 10, 2016 la ora 11:31

    Cel mai mare pericol la adresa unitatii statului roman este „centralismul” asta (birocratia/obsesia de control) …

    Bucurestiul naste foarte multe fustrari in teritoriu, multe din ele chiar meritate. Dar asta nu va pune niciodata in pericol integritatea Romaniei, ci doar statutul Bucurestiului.

    Fara suparare pentru bucuresteni dar dragoste cu forta nu se poate, nu in democratie…

    Răspunde
     
  • Cosmin
    Septembrie 10, 2016 la ora 11:04

    De ce selectezi doar ce convine pt a argumenta un punct de vedere? Anterior s-a vorbit de spargerea Romaniei la alegerile prezidentiale cand daca iesea Ponta eram amenintati ca Ardealul se rupe de restul tarii. Nu cred ca acolo era tot mana rusilor ci doar prostia concetatenilor nostri care se cred mai cinstiti si destepti in Ardeal desi cam tot ce a venit de acolo pe plan politic s-a dovedit cel putin la fel de dezastruos…

    Răspunde
     
    1. Iulian
      Septembrie 10, 2016 la ora 11:30

      Aceasta ruptura a ardealului se vedea doar pe harta votului…
      Haide sa nu mai fim grabiti, sa avem rabdare, ca daca 20+ de ani am fost ingaduitori cu cei care ne-au furat tot, sa avem rabdare cu cei care parca incearca sa schimbe ceva.

      Răspunde
       
    2. Dan
      Septembrie 10, 2016 la ora 12:55

      Voi ati luat doar prostii din ardeal… ce ar fi sa descentralizam tara si sa vedem peste vreo 10 ani fiecare cum o duce… ficare cu taxele lui si cu sedile firmelor si a institutilor ce au activitate in regiune la ei acasa…

      Răspunde
       
  • calin
    Septembrie 10, 2016 la ora 10:44

    Multumesc pentru articol Moise

    Răspunde
     
  • ViataDupaBebe
    Septembrie 10, 2016 la ora 10:27

    Tot bugetul autostrazilor este folosit pentru a dezvolta transilvania. Oare cand vom scoate din saracie si moldova ? Se tot vaita cei din Brasov ca nu au forta de munca, sa faca autostrada moldova-Brasov si apoi vor putea construi si in moldova, salarii mai mici, influenta mogulilor scade, incaseaza si ei alte taxe. Din pacate in ritmul in care construim noi mai dureaza 30 de ani pana vor apuca si cei din Botosani sa vada o fabrica de componente auto, nu confectii prost platite

    Răspunde
     
    1. Calin
      Septembrie 10, 2016 la ora 11:07

      Pai in transilvania se munceste si se fac lucruri serioase. Transilvania pompeaza o gramada de bani la toti asistatii PSD-isti din Moldova si sud (inclusiv Bucuresti). Deci despre ce vorbim? Pai cand o sa-si revina moldovenìi din puturosenie si din asistare sociala si or sa vrea sa faca ceva mai diferit de pupatu moastelor si frecventarea birtului, lucrurile or sa se intample in favoare moldovei, insa pana atunci le doresc drum bun catre Italia la lucru pe 2 lei si sa-si lase copiii acasa cu bunica. Moldova si sudul tarii ar trebui separate de Transilvania si Banat, unde lumea e responsabila si munceste iar restul tarii trag foloase de pe urma noastra.

      Răspunde
       
      1. Dan
        Septembrie 10, 2016 la ora 11:57

        Catalin, esti un pic rautacios…
        Este de datoria noastra sa le asiguram sansa sa se dozvolte si sa investim in infrastructura.

        Marea prostie care tine tara in loc sunt ajutoarele sociale si toate neamurile de subventii… trebuie sa lasam ineficienta „sa moara” e singura cale spre progres.

        Va veni momentul cand sa investim in tehnologii care sa creasca productivitatea cu 10-20% va fi mai scump decat sa facem o noua fabrica in alta zona a tarii, iar atunci ne vom bucura ca avem o „tara mare”.

        Răspunde
         
      2. Gelu
        Septembrie 10, 2016 la ora 13:48

        mai bine separa-te tu dom’le de noi toți sa scapi de noi! Inteleg si apreciez oamenii care au o părere si o susțin cu argumente dar nu o sa înghit niciodată mârlanii care jignesc milioane de oameni. puturoși si pupători de moaște nu exista doar in Moldova. Dumneata esti cel mai bun exemplu ca prostii, de asemenea, se găsesc peste tot. Asemenea oameni sunt ținta celor care lansează zvonuri ca „se sparge România”.

        Răspunde
         
        1. amicu
          Septembrie 10, 2016 la ora 22:49

          Arde-l pe inteligent! Are un pic de dreptate în ce zice, dar numai un pic. Nea Cătălin și din Transilvania sînt plecați destui la muncă prin strainezia, dar poate că și-au luat copiii cu ei, ai?

          Răspunde
           
      3. Lucian
        Septembrie 10, 2016 la ora 16:25

        Exact tipul acesta de atitudine arata ca lacunele in educatia de masa isi arata coltii mai ales in perioada alegerilor…Articolul avea ca subiect securitatea națională, însă TU (călin) ai o suficiență intelectuala ce te face sa crezi ca Transilvania arata cum arata doar datorita celor care locuiesc geografic acolo. Când cei de mai sus vorbesc de buget înseamnă ca sunt banii tuturor contribuabililor din aceasta țară. Interesele cer investiții prioritare în partea vestica a tarii, deocamdată. Iar dezvoltarea zonei vestice se datorează in mare parte efortului de secole si a unor minorități etnice , nu numai a celor ca tine, TRANSILVANEANULE

        Răspunde
         
    2. Dan
      Septembrie 10, 2016 la ora 12:26

      Nu vreau sa fiu rautacios, dar hai sa analizam situatia.
      Inainte de toate vreau sa iti zic ca eu sunt un mare fan al autostrazii Sibiu-Brasov-Bacau-Iasi-Chisinau.

      „Tot bugetul autostrazilor este folosit pentru a dezvolta transilvania” – aproape toate autostrazile finantate in transilvania s-au facut pe fonduri europene. E drept ca s-au pierdut finantari pe anumite tronsoane dar asta pentru ca Bucurestiul e prost. Dupa Bucuresti, orasul pentru care statul a tocat cei mai multi bani este Constanta (autostrada = 1 mlrd euro, calea ferata = 1 mlrd de euro, 1 reactor nuclear = 1 mlrd euro, renovare port = cateva sute de milioanede euro)

      „Oare cand vom scoate din saracie si moldova?” – moldova trebuie sa si vrea sa iasa din saracie, iar cei care au vrut s-au cam dus prin alte parti. Daca eu iti dau 1000 eur si tu ii cheltui a doua zi, te-am scos din saracie? Dar daca te invat cum sa faci singur 1000 euro pe luna?

      „Se tot vaita cei din Brasov ca nu au forta de munca” – in Brasov desi este o problema cu forta de munca, exista inca un numar consistent de oameni care nu traiesc cu foamea in gat si nu s-ar angaja pe salarii de mici. In Brasov salarile sunt mici, dar o sa creasca din cauza numarului maricel de firme prezente si a deficitului de forta de munca.
      In vara asta in Brasov am observat o criza a chiriilor, dar nimeni nu sare cu banii sa ridice piata. Probabil pana isi vor da seama ca altfel nu se poate si o sa creasca accelerat preturile.

      Răspunde
       
    3. Dan
      Septembrie 10, 2016 la ora 12:49

      Apropo de autostrada Sibiu-Brasov-Bacau-Iasi-Chisinau.
      Mai circul si eu pe tronsoanele astea din drumurile nationale si as vrea sa remarc urmatoarele:

      Sibiu-Brasov (o banda pe sens) – traficul este maricel, soseaua este buna si se circula decent. Ar trebui scoase bordurile alea de trebuie ocolite prin localitati si reproiectate anumite curbe (mai expropriem 200-300 mp si crestem si viteza de deplasare in curbele respective de la 30-50 la 80-90, mai reducem si accidentele). Partea frumoasa e ca de la Fagaras la Codlea eu nu am dat de radare, am ramas uimit intr-o zi sa vad ca eram 6-7 masini care mergeam cu 130-140 km/h „in coloana” (inafara localitatilor, pe unde drumul o permitea).

      Brasov-Bacau (o banda pe sens) – drumul e mai prost, traficul este cam la fel ca pe Brasov-Sibiu. Daca nu dai de melci si de radare chiar poti ajunge intr-un timp decent la Bacau (2,5 ore)

      Bacau-Iasi (tentativa de doua benzi pe sens) – drumul e bun, se circula foarte bine, este trafic (dar nu cat sa nu faca fata actualul drum, ar trebui niste centuri si niste cresteri ale limitelor de viteza de prin localitati)

      Răspunde
       
  • stefand
    Septembrie 10, 2016 la ora 10:21

    de bun-simt! prea multa gargara rasclocita, un tohuwabohu de idei, tendinte mai mult sau mai putin conspirationiste… este asa cum este si articole de felul acesta realizeaza contrariul celor urmarite de autor… hai cu salaul ala!

    Răspunde
     
  • M
    Septembrie 10, 2016 la ora 10:03

    România se sparge cu cei zeci de mii de oameni care din cauza sărăciei sau al batjocurei din instituțiile publice decid să părăsească tara. Cati au fost anul trecut pe boom economic și cati anul acesta în condiții similare?

    Răspunde
     
  • diana
    Septembrie 10, 2016 la ora 09:58

    se vede ca ai 25 de ani! mai ai de crescut…

    Răspunde
     
  • APEX
    Septembrie 10, 2016 la ora 09:35

    Domnule Guran, imi place si citesc Biziday de cativa ani deja. Insa ultimele articole parca imi prajesc creierul…am impresia ca citesc niste articole SF. Am impresia ca articolele sunt neterminate, adresate altui public decat cel care il aveati inainte. Daca inainte articolele imi aduceau informatii benefice in viata de zi cu zi(dpdv economic)…acuma ma simt prins intr-o incalcitura de informatii de mafioti, politicieni corupti, hoti, teroristi mediatici cu dezinformari masive, servicii secrete…si sincer ….pentru lucrurile astea ma simt prea mic si prea neinsemnat, eu imi doresc doar sa muncesc, sa am un trai decent alaturi de familia mea…incep sa inteleg chestia cu biziday ca nu te face mai destept..poate continutul blogului numai e pentru publicul larg ci a devenit o tabla de sah intre Dl Guran si diversi iar noi suntem pionii ce asigura audienta cat si greutatea partidei in functie de tendinte….cam atat.
    Din Ardeal va doresc un week-end frumos, trebuie sa plec, astept niste amici secui sa facem un gulas la mine si sa punem la cale noi metode de a prinde un salau terorist de pe Mures pe care ne chinuim de vre-o luna sa il scoatem afara. Voie buna.

    Răspunde
     
    1. Dan
      Septembrie 10, 2016 la ora 11:47

      Parerea mea e ca „noul model de business” a lui Moise este mai bun. Ne pune sa gandim ce zice si sa cugetam chiar si la ipoteze viitoare 🙂
      Acuma e treaba noastra daca si credem argumentele expuse in articole… Totusi asa parca e mai activa lumea, si mai libera sa isi dea cu parerea, ci nu doar sa zica: „Asa e Moise ai dreptate!”

      Răspunde
       
  • sorin1
    Septembrie 10, 2016 la ora 09:24

    Eu merg pe mâna lor : la zdup cu toții babuinii ăștia dăștepți și mai vedem noi cine ne invadează. Afară doar de o majoritate mai dezghețată la cap.

    Răspunde
     
  • Catalin
    Septembrie 10, 2016 la ora 08:45

    Nu a existat niciodata RSS Rusia. Denumirea corecta era Republica Socialista Federativa Sovietica Rusa. (RSFS Rusa)

    Răspunde
     
    1. Catalin
      Septembrie 10, 2016 la ora 08:47

      Scuze, Moise, raspunsul era pentru Braka.

      Răspunde
       
  • Mihnea
    Septembrie 10, 2016 la ora 08:33

    Da, Adrian, o sa salvam noi Vestul, care e bine-mersi de la fondarea Romei incoace. Au trecut ei prin altele mai rele decat „amenintarea islamista”.

    Răspunde
     
  • Alex Z
    Septembrie 10, 2016 la ora 08:05

    Se pare ca intalnirea n-a fost chiar atat de secreta…si ce cravata au purtat? Iugoslavia neutra? Du-te in Zagreb ori Ljubljana vezi ce parere au ei…

    Răspunde
     
  • Emil
    Septembrie 10, 2016 la ora 07:13

    De neica nimeni ăla, doctorandu’ lu Peşte , care lansează periodic gulgutele astea cu dezmembrarea, nu spuneți nimic? Sau nu vreți să le luați pâinea de la gură psihiatrilor. Şi de „şcoala doctorală” unde îşi deşăvârşeste studiile, sau de calitatea acelor „şcoli” care dau diplome la toți semidocțiii?

    Răspunde
     
  • Adrian
    Septembrie 10, 2016 la ora 01:43

    Ai un argument valid, doar ca sentimentul de „natione” a aparut deja in generatia mea actuala( 25 ani), si se raspandeste mana in mana cu notiunea de „popor” revenind la idealurile din 1918 de „un popor si o natiune”. Consider, avand in vedere situatia actuala europeana de vest si „cearta” intre marile puteri ca va trebui sa intarim acest sentiment mai mult ca oricand, avand in vedere ca nu doar noi Romanii, ci si toate tarile din centru si estul Europei, sunt printre putinele care vad adevaratele pericole care pandesc zona asta si cultura si civilizatia moderna. Nu intru in polemici dar vorbesc in parte de invazia Islamista in Europa si de genunchi de plastelina a liderilor politici din vest.

    Răspunde
     
  • Alex Corcaci
    Septembrie 10, 2016 la ora 01:19

    Un articol just, corect si care scoate la lumina adevaratele probleme din Romania: coruptia, mentalitatea comunista, educatia. Nu cred ca exista alt pericol mai mare. Moise spune bine ca ne vor mai trebui cateva decenii pana a rezolva aceste probleme. Intrebarea mea este, avem la dispozitie cateva decenii? Vom avea parte de linistea si timpul necesar pentru a evolua? Parerea mea e ca nu vom avea parte de prea mult ragaz, si ar cam trebui sa ne grabim cu totii sa evoluam social, intelectual, si sa devenim o natiune

    Răspunde
     
    1. Dan
      Septembrie 10, 2016 la ora 11:38

      Nu daca nu reformam tara…

      Răspunde
       
  • Braka
    Septembrie 10, 2016 la ora 01:03

    Pe bune?! Chiar trebuia sa scrii si un asemenea articol??

    Fiind tarziu, te corectez asupra doar catorva din inexactitatile din acest…text.

    1. „Din fericire, dezmembrarea URSS a trimis Rusia într-un deceniu de derută ce a permis expansiunea NATO inclusiv în România.”

    Pentru cultura ta generala, si a „prietenilor” rusi, tin sa amintesc faptul ca: Rusia + Ucraina + Bielorusia au dezmembrat URSS. Dar mai ales Rusia. Pe motivul ca „plateste mai mult la bugetul uniunii decat altii.” (recunosti patternul?)

    Apoi Eltin (presedintele RSS Rusia) a facut o intalnire secreta cu presedintii RSS Ucraina si RSS Bielorusia in urma careia au semnat un memorandum prin care decretau ca URSS este de facto terminata. A urmat confiscarea tuturor activelor URSS de pe teritoriul Rusiei si altele…

    Rusia ESTE cea care a destramat URSS-ul, mai precis presedintele RSS Rusia de la acea vreme, care a purtat pica lui Gorbaciov pentru ca (in calitate de presedinte al PCUS – un fel de CC al PCR) nu s-a apos cand Eltin si-a prezentat demisia din PCUS (la nervi).

    2. Daca nu esti convins inca ca la 89 s-a incercat invazia Romaniei si (poate) spargerea – vorbele umbla ca Ungaria ar fi invadat Transilvania si URSS restul, linia de demarcatie urmand sa fie „noua linie Est-Vest”: Finlanda-Kaliningrad-tarile baltica(inca membre URSS la acel moment)-Bielorusia-Ucraina-Estul Romaniei-Bulgaria.

    Iugoslavia urma sa ramana la fel ca inainte, un stat neutru.

    Răspunde
     
    1. Braka
      Septembrie 10, 2016 la ora 01:13

      Cateva ore in care zeita Fortuna a incurcat planurile au facut ca aceste planuri sa nu mai fie aduse la indeplinire (sau poate nu?). Acele ore sunt in dimineata lui 22 Decembrie cand generalul Milea se sinucide (probabil ca nu era in stare sa duca tradarea tarii la final) si dintr-o pura intamplare Elena Ceausescu il numeste verbal pe V.A.Stanculescu minsitru de interne – care ulterior ajuns la MAPN da ordinul „Radu cel Frumos” (cauta pe google). Prin acest ordin, invazia sovietica care era deja pregatita (trageri reale si simulate in populatia din Buc, tinte false pe tot teritoriul aerian) – a fost „prea costisitoare” dupa cum dvs. spuneti. Cautati pe youtube-> noaptea generalilor in care V.A.Stanculescu si I.Vlad ii comunicau lui Gorbaciov ca „nu este necesar nici un <> sovietic”…

      Mai multe maine…daca va interseaza.

      P.S. Nu e nici un pericol asupra securitatii Romaniei. Dar este interesanta acuza dvs. ca aceste brasoave ar porni de la vre-un serviciu secret. FFF interesanta. Maine imi iau popcorn.

      Răspunde
       
      1. Moise
        Septembrie 10, 2016 la ora 03:19

        Nu e nevoie sa caut pe google nimic. Ati gresit site-ul. cautati dvs pe google ordinul Fanfara.

        Răspunde
         
        1. Braka
          Septembrie 10, 2016 la ora 11:02

          :)) Buna gluma. (ironie) Poate ca intr-adevar am gresit site-ul.

          Răspunde
           
      2. Alex Z
        Septembrie 10, 2016 la ora 08:13

        @Braka, serviciile s.folosesc asemenea arteficii *nu doar la noi- pentru a distrage atentia asupra unor lucruri care se doresc a fi scapate din atentie. Mai e nevoie de cel putin 2 generatii pt.ca schimbarea de mentalitate sa de-a roade!

        Răspunde
         
        1. Braka
          Septembrie 10, 2016 la ora 10:56

          Daca exista indicii, presupuneri, vorbe, susoteli cum ca un serviciu secret al Romaniei ar fi lansa astfel de zvonuri – aceste indicii, etc. trebuiesc cercetate imediat si cu maxima atentie pentru ca este o notine de securitate nationala a statului:

          un serviciu secret care lanseaza zvonuri -FALSE- cu rol de a speria populatia trebuie desfiintat IMEDIAT. Acel serviciu secret nu mai lucreaza pentru stat si populatie ci pentru el insusi – este un pericol national si o tradare.

          Asemenea acuze, sunt dealtfel cele mai grave acuze care se pot aduce unei structuri militare, echivalente cu tradarea tarii.

          In aceasta nota am remarcat finalul textului: „Totuși, cel mai des când auziți pe la televizor sau în altă parte despre pericolul unui rapt teritorial asupra României, asistați la o lansare dinspre un serviciu secret.”

          Care serviciu? Care sunt indiciile? Surse? Scop? Etc. Aceste chestiuni sunt de o gravitate extrema pentru un stat.

          Răspunde
           
  • Pirjolea Ioan
    Septembrie 10, 2016 la ora 00:29

    Vulnerabilitatea principala a Romaniei este ca ne aflam sub ocupatia „Microsoft” cu legaturile si vulnerabilitatile aferente…virusi si alte probleme…
    Nu s-a spart buba in justitie, pentru ca nu se vrea.
    Dar se poate rezolva cu solutii IT, asta daca ne referim strict la Microsoft Windows, unde a doua limba oficiala este limba romana, parca…
    Sistemul de operare romanesc, cel caruia nu i se face reclama, Kogaion Desktop 3, este solutia pentru utilizatorul casnic. Gratuit de 2 ori, licenta gratuita si toate aplicatiile aferente, gratuite. Succes la instalare!

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase