Istoria este implacabilă. Poate de aceea nici nu se grăbește.

Istoria are timingul ei care nici nu poate și nici nu ar trebui grăbit. Că atunci când timpul istoric nu mai are răbdare se produc cataclisme. După tragedia de la Colectiv societatea românească a rămas aparent atârnată între două lumi – un trecut grețos, dezagreabil, mustind de corupție și impostură, și un viitor cam naiv și cam neclar, proiecție a unor elite (care au ieșit în stradă) idealiste, care aparent nu știu nici cum nici când ar trebui să devină România o țară ca afară. Acum suntem acolo, în acea amestecare de lumi, dar lucrurile sunt mai simple, mai clare și mai greu de stăvilit decât v-ați putea imagina. Chiar dacă schimbarea va dura mult mai mult decât am vrea.

timp istoric clepsidraÎn măruntaiele societății românești ruptura s-a produs. Chiar dacă nu apar pe la televizor, un număr de oameni (nu foarte mare) a început să se organizeze pentru formarea unor noi structuri politice.  Nu vă gândiți neapărat la USR-ul lui Nicușor Dan și Clotilde Armand. Așa cum anticipam, figura de la București le-a conferit acestora doi doar mai multă vizibilitate. În continuare nu au structură teritorială, nu au program (sau cel puțin o listă de obiective) iar identitatea lor doctrinară deja na;te controverse. Mai sunt și alții, în majoritate tineri, unii mai radicali, alții mai europeni, grăbiți acum să prindă alegerile din această toamnă. Am identificat pănă acum trei grupări radicale (de factură naționalistă, mai mult sau mai puțin anti-europene) ce s-ar putea uni în final pentru a accede în parlament. Mai puneți la socoteală un partid de stânga și unul de dreapta, în total cinci partide noi ce se vor prezenta la alegerile din toamnă.

Nu le numesc acum doar pentru că nu este acesta rostul articolului de față, dar va veni și ziua aceea.

Apoi mai sunt partidele vechi, dar mici, cioburi ale partidelor mari de altădată. Ele fac ce au făcut întotdeauna – calcule de alianțe-tractor, migrații, trădări, liste…

Cam cinci partide mici, dintre care cel puțin trei vor fi noi, se vor bate în această toamnă cu șanse reale de a intra în Parlament. Asta fără a socoti UDMR. Dacă intră două partide noi în Parlament tot e bine, cu condiția ca cel puțin unul să nu fie radical (ultra-naționalist sau marxist).

Cam ăsta e maximul ce-l putem spera de la această toamnă politică.

Ar fi o iluzie să ne imaginăm că în câteva luni o structură politică nouă va putea avea un decolaj național, devenind cunoscută, populară, organizată, astfel încât să poată deturna masiv voturile românilor de la PNL și PSD. Atunci când astfel de structuri au apărut, ele fie au fost ajutate din exterior (vezi cazul FSN) fie au preluat structuri existente (prin rebranding, și tot FSN e cel mai bun exemplu) fie au fost propulsate de lideri tractor care de regulă au dezamăgit (CDR, Alianța DA).

Trecerea de la plutocrația comunistoidă și coruptă către o societate democratică în adevăratul sens al cuvântului are nevoie de timp, reforme de substanță, de aceea vă spun că suntem cumva între două epoci.

ciolosVăd acum mari speranțe puse în Dacian Cioloș și chiar o promovare insistentă (chiar dacă voluntară și neorganizată) a acestuia pe rețelele de socializare. Prins între cele două valuri, cel vechi (care l-a adus la Victoria cu condiția să rămână independent) și cel nou (aflat în căutarea unui lider și a unei opțiuni pentru alegerile din toamnă) Dacian Cioloș trebuie să fi înțeles până acum că această trecere va dura mai mult decât anul ăsta de după Colectiv.

Impresia mea este că vor mai fi încă patru ani de trecere, de tranziție, un ciclu electoral în care statul trebuie să-și reformeze fundamental administrația, să curețe de corupție structurile de putere fără să țină cont de apartenențe politice, să pună educația pe alte baze dar și să extindă rețelele economice care ar trebui să aducă o dezvoltare mai unitară a teritoriului. Să aducă adică democrația liberală, capitalismul, educația de bază, să aducă dracu’ o brumă de speranță și la țară și în orașele mici și în zonele în care timpul s-a oprit în loc. Altfel, o bună parte a românilor va continua să aleagă (chiar cu un oarecare entuziasm) între hoție și sărăcie.

Revenind la Cioloș, el ar trebui să reziste tentației de a intra într-un partid consacrat, să-și vadă de guvernare ca independent până după alegeri, ba chiar și după aceea în cazul în care o soluție politică majoritară de guvernare nu rezultă în urma scrutinului. Și s-ar putea să nu rezulte.

Urmăresc cu oarecare distanțare frământările din această vară, planurile de organizare politică, dar și mișcările de rezistență, regrupările din jurul PSD, PNL, delirul politofag al lui Traian Băsescu, disperarea lui Tăriceanu adus cu totul la mâna lui Dragnea (care vorbește acum de prietenia lor, când nu sunt nici doi ani de când nu-l voia pe persoană fizică).

Aștept toamna pentru a putea analiza împreună noile partide de pe scena politică, dar, mare atenție! Deși Dacian Cioloș este din ce în ce mai interesant ca lider și ca personaj politic (asta înseamnă lider, nu contează că nu e înregimentat) e mai probabil ca el să aibă un partid pe care să poți pune ștampila abia la alegerile din 2020.

Așa e și normal, așa e timingul istoriei. Ceea ce nu înseamnă că Dacian Cioloș va fi scos din cărțile de guvernare după această toamnă. Indiferent că va continua să fie sau nu premier, că va avea sau nu un partid, Cioloș este de acum un personaj politic ce nu va mai putea fi ignorat. În anii următori vom afla cu toții mai exact ce loc i-a rezervat Istoria. Dar, încă o dată, nu uitați că Istoria nu prea poate fi grăbită!

stiri verificate
Categoria: Diverse
Etichete: , , , ,

Comentarii prin facebook

32 răspunsuri la Istoria este implacabilă. Poate de aceea nici nu se grăbește.

  • bmc
    Septembrie 3, 2016 la ora 10:36

    Mai…stiti care e problema voastra…. Si la presa si la politic si la tot ce vrei
    …va zic eu….vb numai aberatii…va da ti cu parerea nici daca va pricepeti nici daca nu. Ma uit la dom Guran…de unde sti dumitale ce se va intampla….daca vine Catalin si da lumea peste cap….sa nu mai zic de gimnastica….dom le sucesurii cu aberatiile….oi fi si tu vreun vizionar, mai sti

    Răspunde
     
  • BogdanB
    August 25, 2016 la ora 22:24

    Foarte de acord. Orice schimbare importanta are nevoie de timp si planificare. De aceea nu am fost de acord cu tine in una dintre emisiuni Biziday cand nu ai fost multumit de propnerea de schimbare a sistemului de invatamant printr-un plan ce urma sa se elaboreze pe parcursul unui an. Pentru un lucru bine facut cu adevarat important trebuie timp. Dar trebuie sa recunosc a fost singurul lucru in care nu am fost de acord cu tine in … multi ani. Te astept din nou pe sticla !

    Răspunde
     
  • gabi usu
    August 25, 2016 la ora 17:01

    chiar lipseste emisiunea video … sincer reveniti pentru ca ne trebuiti
    tot binele din lume

    Răspunde
     
  • Ella
    August 23, 2016 la ora 22:29

    Draga Domunule Moise Guran, reintorsi din vacanta, am remarcat lipsa emisiunii Bizday de la Digi24, singurul post TV vizionat de noi, in Diaspora romana. Emisunea, dar mai ales, prezenta dvs,ne furniza, cu corectititudine & obiectivitate, comentarii pertinente depsre economia in Romania. Unde este emisiunea Biziday pe Digi24? Vrem sa va revedem, Moise Guran!

    Răspunde
     
  • DeLuat
    August 22, 2016 la ora 17:40

    Sansele ca tara noastra sa fie adusa pe fagas a fost spulberata dupa anii 90, nu neaparat pentru ca a luat sfarsit regimul comunist ci pentru ca tara a fost preluata de puteri care acum o manipuleaza si nu o lasa din maini.

    Răspunde
     
  • Dan Filip
    August 21, 2016 la ora 10:12

    Intr-adevar, in cele mai multe cazuri istoria nu poate fi grabita. Uneori insa trebuie fortata nota, altfel lumea ramane in letargie. Uitati-va cine iese mai mult in evidenta in ultima vreme. Dragnea, un puscarias sef de partid. Adica un individ care din punct de vedere istoric isi are locul alaturi de alte rebuturi. Este in putetea noastra sa-l trimitem acolo unde ii este locul. Desigur, impreuna cu complicii lui (ca nu le pot spune colegi).

    Răspunde
     
  • Șerban
    August 19, 2016 la ora 13:43

    Partidele existente au o singură ideologie, indiferent de orientarea declarată: atragerea a cît mai mulți votanți în principal cu promisiuni deșarte sau irealizabile (un milion de locuri de muncă în două trei luni, șosele suspendate etc).
    Cît despre partide noi este iluzoriu să credem că în timpul scurt rămas pînă la alegeri vor putea să se facă atît de cunoscute încît să obțină 5% din voturi. Vor fragmenta local electoratul și vor favoriza partidele mari prin redistribuirea voturilor. Un exemplu tragic este tăriceanu care a ajuns în Parlament de pe locul trei cu aportul voturilor redistribuite.

    Răspunde
     
  • stefan tst
    August 19, 2016 la ora 09:42

    Fiecare are propriile convingeri politice chiar daca nu le spunem public.De mai bine de 20 de ani suntem intr-o vesnica lupta,dar o discutie publica serioasa pe tema ideologica nu am vazut.Cati oameni politici adevarati sunt?Cei care conduc de atatia ani,cam aceeasi,s-au rupt de cei pe care chipurile ii reprezinta.Isi aduc aminte de ei inainte de alegeri,atunci fac doar promisiuni fara substanta si atat.Ce vrem noi cu adevarat?Haideti sa discutam despre ideologie,care este mai buna,care se potriveste profilului nostru individual si ca tara,sa vedem ce avem de facut in viitor,sa invatam din greselile trecutului,sa incepem sa punem caramizile una peste alta.nu haotic,fiecare cum il duce mintea.Ciolos a demarat multe lucruri,iacearca sa corecteze multe ineptii adunate in timp,dar nu va reusi sa termine ce a inceput,daca vin altii si strica tot.Am vazut ce au fost in stare cei vechi,vedem ca sunt si oameni care gandesc altruist,hai sa le dam o sansa!Cum poti combate cele 3-4 media puternice spalatoare de creier?Cum poti gasi si promova cu succes oamenii cu adevarat valorosi?Niciodata un conducator nu va accepta langa el oameni decat asemanatori lui.Uitati-va la ce avem acum si vedeti fiecare de ce categorii de populatie este legat,sustinut.Cand analizam profund acest lucru vom sti ce trebuie sa facem.

    Răspunde
     
  • Toni
    August 19, 2016 la ora 09:16

    Felicitari Moise pentru ceea ce faci !

    Răspunde
     
  • Toni
    August 19, 2016 la ora 09:15

    Nu stiu cu cine voi vota la toamna, dar mi-am propus un lucru. Nu voi vota cu nici un partid care are in circumscriptia mea un candidat care este parlamentar in actuala legislatura !

    Răspunde
     
  • Meda
    August 18, 2016 la ora 14:51

    Moise,
    Nu-i frumos ce faci !
    Ne pui pe jar cu stirea ca apar noi partide si apoi…precum Caragiale: „Nu spui cine…”
    In ceeace priveste aparitia unui partid marxist stiam ca e interzis prin lege (dupa scoaterea inafara legii a partidului comunist) sau gresesc ???

    Răspunde
     
  • mihai
    August 18, 2016 la ora 13:22

    Cred ca f.important e sa se schimbe cumva(nu stiu cum cu un asemenea parlament) constitutia si unele legi de functionare a institutiilor statului,pt ca am fost uimit de declaratia unui actual ministru care a spus ca nu poate schimba de la secretar de stst in jos pe nimeni pt.ca nu-l lasa legea.Pe acele posturi erau politrucii pusi politic niste habarnisti in acele posturi care asteapta alegerile sa-si intareasca pozitiile.Avem 90% din legi care contin tot felul de portite numai bune pt.ca sa fie ocolite in toate domeniile.

    Răspunde
     
  • Aida Szilagyi
    August 18, 2016 la ora 12:57

    Moise, tu chiar faci o diferenta!
    Admir lupta ta de a educa populatia acestei tari si de a creea un curent de opinie normal si coerent. Ma straduiesc si eu,insa pe alte teme,mai putin sonor ca nu am posibilitatile tale.
    Avem nevoie de oameni ca tine in politica!
    Daca iti faci partid eu vreau in partidul tau!

    Răspunde
     
    1. Emanuel Ciuca
      August 19, 2016 la ora 10:06

      Si eu, dar nu cred ca va face unul 😛

      Răspunde
       
  • alzara
    August 18, 2016 la ora 12:42

    În general de acord exceptând partidele marxist şi naţionalist ; electoratul ( nu cetăţenii… ) sunt fie extrem pragmatici ,fie în aşteptarea ajuoarelor ; niciun pericol de ” rafinare ideologică ” .

    Răspunde
     
  • Catalin
    August 18, 2016 la ora 12:27

    Din păcate, Moise, noi nu avem partide care să-și definească doctrina economica. Avem partide de stânga care aplica doctrine economice de dreapta, partide de dreapta care aplica doctrine economice de stânga, si de fapt, totul se reduce la o degringolada economica generata de faptul ca nici macar liderii acestor partide nu sunt in stare sa definească in mod clar calea economica pe care vor sa îndrepte tara. Pana când nu va apărea un partid, nou sau vechi, care sa își stabilească o doctrina economica coerenta si care sa o si aplice, vom avea doar bâjbâieli in bezna. Deocamdată politicienii romani se mulțumesc sa traga cu ochiul la ce se face prin alte parti. Primul partid cu o doctrina economica coerenta si care va fi si capabil sa o implementeze va avea succes aici.
    Ne trebuie o strategie economica aplicata pe realitatile României, pt ca succesul unei tari tine de bunăstarea cetățenilor sai.

    Răspunde
     
  • Horia
    August 18, 2016 la ora 11:14

    Deci ne intoarcem la vechea dilema, sa alegem raul mai mic…
    Dragilor, nu v-ati dat seama ca noi chiar nu contam? Au murit oameni la Colectiv, au iesit oamenii in strada. Si ce? Oprea si-a omorat un subordonat. Si ce? PSD-ul e condus de un infractor condamnat. Si ce?.
    Chiar nu va dati seama ca nu contam? Chiar nu va dati seama ca toti, dar absolut toi, conducatorii de dupa revolutie au fost pusi de afara????

    Răspunde
     
    1. Ciprian
      August 18, 2016 la ora 12:16

      Atitudini de genul asta sunt, in parte, responsabile pentru situatia „nedefinita” in care se afla tara asta.

      Răspunde
       
    2. Emanuel Ciuca
      August 19, 2016 la ora 10:09

      Adevarat, te rog sa nu mai raspandesti gandirea de genul asta. Noi nu vrem sa plangem ghemuiti intr-un colt. Daca pe tine te face sa te simti mai bine, da-i drumul, dar nu incerca sa ii aduci si pe ceilalti in aceeasi stare

      Răspunde
       
  • Mircea Bursesc
    August 18, 2016 la ora 10:17

    D-le Guran disparitia d-voastra de pe „sticla” in perioada imediat urmatoare disputei cu scarbosul de Nicolicea nu cred ca a fost o simpla coincidenta.
    Greu de crezut ca veti ramane la nivelul de comentator/blogger in spatiul virtual, cum ati declarat la Digi 24 aseara.
    Eu cred ca va pregatiti de intrat in viata politica(si foarte bine faceti) chiar la alegerile din iarna.
    Asa e? 🙂

    Răspunde
     
    1. Moise
      August 18, 2016 la ora 11:18

      Nici vorba

      Răspunde
       
      1. Marius
        August 18, 2016 la ora 13:41

        ‘Nici vorba’ toamna asta. 🙂 Succes in cariera politica va doresc!

        Răspunde
         
    2. Stelian F
      August 19, 2016 la ora 14:29

      E mai usor sa comentam de pe margine decat sa ne implicam acolo unde credem ca lucrurile nu sunt in regula si ca le-am putea pune pe un fagas normal.
      La fel ca toate celelalte subiecte.
      Vrei profesori buni in scoala, profesori asa cum ai fi vrut sa ai sau sa aibe copii tai? Fa-te profesor si fii un profesor asa cum vrei, traind din salariul unui profesor.
      Vrei autostrazi bune? Fa-te inginer si fa autostrazile asa cum visezi, traind din salariul unui inginer.
      Vrei ca politicienii sa fie in slujba cetateanului si sa faca tot ce e mai bine pentru tara? Intra independent in politica si incearca sa fii un exemplu, asa cum vrei sa fie ceilalti.
      Daca un om care stie foarte bine sa inoate ar sta si ar comenta cum ar trebui ajutat cel ce se ineaca, atunci cel aflat in pericol are mari sanse sa se inece daca omul nostru nu vrea sa se ude…

      Răspunde
       
  • Gheorghe
    August 18, 2016 la ora 09:57

    Vreau un nou PCR dar,atente, nu partidul comunist, vreau Partidul Cetatenilor Revoltati.
    Primul criteriu de intrare in partid este acela de a nu fi fost membru in PSD,PNL,UDMR,PC,PMP,ALDE, etc.

    Răspunde
     
  • Constantin
    August 18, 2016 la ora 09:19

    As zice ca CDR a avut atat de multi lideri incat s-au incurcat intre ei. Ori, mai degraba, ca NU au existat lideri-tractor in cazul CDR, ci ca romanii s-au unit in jurul unei idei, anume reforma anticomunista, pe care liderii au facut-o ferfenita. Dupa Revolutie, atunci a murit speranta in patria noastra a doua oara, dupa ce in 1990 fusesera alesi cu o majoritate covarsitoare I Iliescu si FSN. Astfel, in 2000 l-au ales cu mana tremuranda din nou. In Registrul Partidelor Politice sunt inscrise 129 de formatiuni, unele dintre ele inactive, adevarat. Dar noutatea nu este o calitate. Dupa experienta trista cu PPDD, votat in primul rand pentru noutate si speranta (si abia apoi pentru promisiunile in care cei mai multi alegatori nu au crezut de fapt), populatia Romaniei nu mai este impresionata de noutati. Poate prin 2020, cand PPDD va fi uitat. Mi-e greu sa cred ca Partidul National Agrar spre exemplu va intra in parlament doar pentru ca este nou…

    Răspunde
     
  • Bogdan
    August 18, 2016 la ora 08:23

    Hai … nu mai fiti nihilisti. Hai pe strazi, hai pe net sa spunem ce vrem. Sa condamnam aberatiile si lipsa bunului simt (indiferent ca ea inseamna taieri de paduri, retrocedari ilegale, returnari ilegale de TVA, permise luate peste rand sau doctorate obtinute ilegal).

    Moise … ce discurs articulat, pragmatic si serios ai avut aseara … Romania are nevoie sa ii vorbesti. Asa cum multele televiziuni si ziare „de scandal” din tara asta au picurat in constiinta romanilor fantasticul, mahalagismul, senzationalul, moartea mintii si a constiintei in favoarea frivolului tot asa acum, in aceasta cumpana a istoriei pe care o invoci, treuie sa existe voci care sa vorbeasca insistent, dar calm si sigur, despre trezirea constiintei.

    Răspunde
     
  • Raduko
    August 18, 2016 la ora 05:57

    Mafia nu moare in Romania, nu o lasa votantii…In rest iluzii desarte.

    Răspunde
     
  • Cetateanul turmentat
    August 18, 2016 la ora 02:21

    Si eu cu cine votez?

    Răspunde
     
    1. Costel
      August 18, 2016 la ora 09:52

      Nu cu PNL si nici cu PSD.

      Răspunde
       
    2. Vlad
      August 18, 2016 la ora 10:23

      Cu USR, chiar dacă probabil nu au șanse mari să câștige aceste alegeri – măcar ca și vot de încredere și ca la anul cei care acum nu-i votează că sunt prea mici să se răzgândească.

      Răspunde
       
      1. amicu
        August 18, 2016 la ora 12:57

        La vremea asta USR e o opțiune civilizată. Așadar cu USR.

        Răspunde
         
        1. Viatadupabebe
          August 29, 2016 la ora 22:30

          Asta daca nu sunt iar concerte in ziua alegerilor!

          Răspunde
           
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase