Cum ar fi dacă nu ne-am mulțumi cu statutul de țară second-hand?

de Moise Guran

Ar fi o greșeală să judecăm summitul NATO în afara contextului Brexit. Asta pentru că ieșirea Marii Britanii din UE lasă în aer (sau redefinește) toate planurile de creare a unei armate europene, în care UK ar fi jucat un rol esențial, inclusiv în apărarea flancului estic al NATO. În plus, discuțiile de la summit și negocierile de securitate au ținut cont exact de acest aspect. A spus-o chiar președintele polonez după întrevederea cu Iohannis. Așa cum spuneam în articolul de după Brexit, se crează un nou pol militar, politic, dar și economic (din păcate), în jurul Poloniei. Înainte de citi acest lung articol priviți cu atenție harta de mai jos, publicată de cotidianul italian La Republica, în 2014. Era planul de dominare al Europei de către Putin, un plan care nu presupunea invazii ci doar divizarea Uniunii. La doi ani de la invadarea Ucrainei și de la devoalarea acestui plan, Summitul NATO de la Varșovia reconfirmă cumva reașezarea polilor de putere din Europa. Nu împotriva lui Putin ci într-un mod care nu ar trebui să îl irite prea tare.

mappa-limes

Consolidarea flancului estic al NATO? Mai mult al celui NORD-ESTIC

Da, strict militar și strategic, Balticele și Polonia sunt mai vulnerabile. Americanii au un interes în consolidarea Poloniei ca vioară întâi, mai ales pentru că se prefigurează o împărțire a Europei, una în care țările vestice vor avea mai degrabă o politică de acceptare a Rusiei și, implicit, una de dezangajare față de Europa de Est care se simte amenințată de aceasta. Interesant este că și Rusia pare că și-a dorit mai degrabă o concentrare a aliaților pe nordul flancului, interesul ei prim fiind acum Marea Neagră (din mai multe motive, inclusiv economice).

Interesul Rusiei acum nu este să invadeze o țară NATO, fie ea Estonia sau Bulgaria, interesul Rusiei este să destabilizeze Alianța și să o facă nefuncțională. Spargerea UE joacă un rol crucial în această strategie, dar Rusia nu-și va atinge obiectivul de dizolvare a NATO decât în urma provocării unui stat membru, cel mai probabil prin crearea unui conflict (evident, unul hibrid) la granițele acestuia. Ideea nu este să forțeze un răspuns din partea NATO prin activarea Articolului 5, ci să atragă într-un conflict prin interpuși o țară membră, care să nu primească ajutor aliat. Doar într-o astfel de situație un număr de state membre se vor întreba dacă NATO mai există sau nu.

Or, în această logică, este mult mai simplu și mai profitabil pentru Rusia nu să atace unul din statele baltice ci să continue destabilizarea sudului Ucrainei, poate chiar și o spargere a Republicii Moldova (provocând astfel România care oricum, politic, este o verigă mai slabă decât Polonia).

Vă mai amintiți această hartă? E din 2014 și ea.

harta ucraina blog

Destabilizarea Mării Negre ar elimina un important competitor în domeniul petrolier, căci nu prea văd pe nimeni să investească miliarde de dolari într-o zonă în care își cam face de cap aviația rusă. De altfel, prin alipirea Crimeei, Rusia a anulat deja accesul companiilor occidentale la unele resurse foarte importante de petrol și gaze din Marea Neagră.

Știind aceste lucruri ar trebui să citim altfel concentrarea suportului NATO pe Polonia dar și cvasi-dezinteresul aliaților europeni pentru România care a fost lăsată să facă o forță multinațională doar cu Bulgaria.

Americanii au ales să nu forțeze nota

Cea mai neplăcută surpriză pentru noi la acest summit NATO a fost că nici americanii nu au vrut să dea un semnal mai puternic de solidaritate și sprijin pentru România. Ne așteptam să o facă, au existat și câteva semnale în acest sens, mai ales că într-un singur punct Iohannis are dreptate – după inugurarea scutului anti-rachtă Rusia a amenințat direct România.image-2011-09-13-10115407-0-inforgrafic-scut-anti-racheta

În mod evident, Statele Unite au o problemă majoră din cauza previzibilei scăderi de influență a Marii Britanii în interiorul continentului. Au pregătit din timp parteneriatele strategice cu Polonia și România, tocmai pentru a putea construi din ele un zid anti-rusesc în Europa de Est. Vor continua probabil să investească în intrstructura de securitate a acestor țări, dar cred că nici nu puteau forța un angajament mai mare față de România la summitul de la Varșovia fără să riște o ceartă în toată regula cu Franța și Germania. Așa că, probabil, americanii au ales să dea și o lecție României care, da, este departe de Polonia din punctul de vedere al investițiilor concrete în Apărare.

Mai țineți cont și de faptul că în perioada Administrației Obama politica externă a Statelor Unite a fost una de izolare moderată, de retragere parțială din unele conflicte planetare. Iar la toamnă americanii au alegeri. În ciuda poziției tradiționale republicane, Donald Trump este fanul lui Putin, un adept al reducerii rolului internațional al Statelor Unite, chiar al scoaterii unor țări din NATO, indiferent că asta ar duce la spargerea Alianței. Urmăriți o declarație făcută acum trei luni… Probabil Putin îl iubește pe băiatul ăsta.

Desigur, Obama nu este Trump și, cu atât mai puțin, Clinton nu este Trump. Dar o sporire a chetuielilor americane în țări ca România (ce promite de cinci ani că va cheltui 2% din PIB pentru înarmare dar încă nu a făcut-o) probabil că l-ar ajuta pe Trump (și implicit pe Putin). Așa că, până la anul, ar trebui să ne așteptăm la mai puțin de la americani.

Ne trebuie Forța Navală din Marea Neagră? Categoric DA! Dar e deja o himeră

Dacă ați urmărit conflictul hibrid din Ucraina ați observat că în ciuda execuției bune, rușii nu au reușit încă să destabilizeze provinciile din nordul Crimeei. Ceea ce nu înseamnă că au renunțat la acest plan, dar el este unul urmărit pe termen lung. Folosind indiferența complice a țărilor din Vestul Europei, Rusia așteaptă un colaps economic al Ucrainei ce ar favoriza reaprinderea unor revoluții (război hibrid) din Moldova, Transnistria și pe țărmul ucrainian al Mării Negre. Nu trebuie să le invadeze ca pe Crimeea, e suficientă declararea unor independențe pe acolo, dar Rusia trebuie să fie transnistria 2pregătită și să poată face fără dureri de cap inclusiv un desant marin la Odessa, dacă situația o cere. Probabil nu ar fi nevoie decât de o linie maritimă de suport, dar imaginați-vă cât de tare ar fi încurcat acest plan de o prezență navală permanentă NATO în Marea Neagră (nu trebuie să încalce regimul strâmtorilor), una care eventual să defășoare mai tot timpul exerciții comune cu flota ucrainiană.

Așadar nu, Forța Navală propusă de România n-a fost o idee rea dar, din păcate, negocierea ei a fost un mare eșec. Nu acum! Nu e invenția lui Iohannis această Forță Navală. Acum doar s-a concretizat un plan mai vechi, demarat cu cooperările de la Marea Neagră pe vremea lui Emil Constantinescu și continuate sub Traian Băsescu. Doar cu vorbe, ce-i drept. Dar aceste planuri au eșuat de fiecare dată, fiind sabotate mai ales de duplicitățile aliaților balcanici ai Rusiei. Iohannis a riscat astfel totul pe vizita la Sofia și a pierdut la fel ca și predecesorii săi. Ulterior, prin scrisoarea de scuze că v-am doborât avionul, Turcia a dat brusc semnalul că vrea să se împace cu Rusia (revenind de fapt la o politică externă duplicitară ce a caracterizat Turcia mai multe decenii). Nici pe asta n-au anticipat-o nici diplomația românească nici serviciile secrete, dovedind ambele încă o dată cât de pilaf continuă să fie.

Recapitulând, Bulgaria nu există, Turcia se simte mai bine pe cont propriu… deci cu cine să facă România această forță? Evident cu americanii și, poate, cu britanicii, atâta doar că aceștia nu au voie să staționeze forță navală permanentă în Marea Neagră, ci doar să trimită nave prin rotație (cu cheltuieli mai mari). Dar, așa cum spuneam mai sus, americanii chiar au o problemă internă cu cheltuielile militare făcute pentru alții. Ideea Forței Navale de la Marea Neagră nu trebuie abandonată, dar trebuie să recunoaștem că mai e mult până când aceasta va exista, dacă va exista vreodată.

Desigur, noi avem Scutul Antirachetă …

…Și putem dormi liniștiți pe el. Așa gândește majoritatea României – rușii nu se vor atinge de Scutul American, acum operat de NATO. Greșit! Desigur, nu ne vor bombarda Scutul, dar îl pot face inoperabil și fără să-l atace în vreun fel. Totul este să atragă România într-un conflict de proximitate (Rusia nici nu tebuie să fie implicată direct, ci doar niște răsculați, cu sau fără uniforme verzi) să o destabilizeze, să-i corupă politicienii și să plaseze oameni șantajabili în funcțiile de conducere, să otrăvească opinia publică cu mesaje anti-americane și anti-occidentale… Așa cum s-a dovedit recent, pe termen lung astfel de lucruri funcționează.

Cum ar fi dacă, din varii motive, sătenii din Deveselu, județul Olt, ar face o răscoală cum a fost cea de la Pungești de exemplu. Nu trebuie decât un cretin de politician care să dea de exemplu o autorizație de … orice – gaze sau petrol de șist (Pungești e doar un exemplu), aur, cianuri, mama dracu, chiar și o pușcărie poate destabiliza un sat, de ce nu… dacă îți pui în cap să-i faci pe săteni să-i alerge pe militarii (americani sau de alt fel) cu furcile și să-i faci să-i privească ca pe niște invadatori, asta nu e chiar complicat.gradinita deveselu

Desigur, eu construiesc aici scenarii exemplificative, dar ați observat cât PR și-au făcut americanii la Deveselu, cu grădinițe și alte chestii… de ce credeți? Pentru că scutul anti-rachetă nu trebuie neapărat bombardat sau invadat pentru a deveni neoperațional, poate fi bruiat, sabotat… totul depinde de țara și locul unde e plasat.

Noi ne jucăm de ani de zile și cu Apărarea și cu diplomația și politica externă (care au devenit sinecuri ale politicienilor) dar și cu educația patriotică a populației. Acuma ne mirăm că pe Iohannis nu l-a băgat nimeni în seamă la Varșovia în timp ce Duda al polonezilor a făcut cărțile. Păi să nu ne mai mirăm!

Ce putem face…

La acest summit NATO s-au conturat, așa cum mă temeam după Brexit, două poziții europene diferite… Polonia, devine regina Europei de Est, România e un fel de rudă săracă și mai proastă, invitată la nuntă doar pentru că e din familie, dar plasată discret mai în fundul sălii, să nu se simtă prost distinsele fețe din Alianța Nord Atlantică.

iohannisTrebuie recalibrată absolut toată politica externă pe noile realități europene din care da, face parte și Rusia. Nu, nu trebuie să ignorăm amenințarea directă a Rusiei, și nici nu cred că are sens să trecem la o politică duplicitară ca Turcia, sau la o politică în genunchi, ca Bulgaria.

Nu vă faceți iluzii în legătură cu Uniunea Europeană, adevărul este că, pentru Germania sau Franța, România nici ca piață de desfacere nu contează prea mult, căci România e o piață de second hand. Tot ceea ce contează din România pentru țările occidentale este mâna de lucru ieftină, dar nici aceea nu mai este nici foarte ieftină, nici foarte calificată. De fapt este ieftină doar dacă e necalificată. Occidentalii vor să investească în România și, deci, au nevoie de libertatea de circulație a capitalului și a mărfurilor, dar vor căuta soluții și pentru limitarea libertății de circulație, dar și pentru limitarea finanțărilor prin intermediul Comisiei Europene. Mi se pare că este doar o chestiune de timp până când subvențiile sociale de tipul plăților pentru pârloage (inventate de Comisarul Cioloș) vor dispărea, iar programele de dezvoltare vor deveni tot mai greu accesibile, până când vor fi înlocuite complet de planurile de investiții de tip Juncker. Nu ne dă nimeni afară din UE, dar, la cum sunt acum setate lucrurile, vom rămâne cetățeni de mâna a doua, într-o uniune de mâna a doua ( și acum Zona Euro funcționează un pic altfel) niște lucrători mai prost plătiți, fără perspectiva serioasă a unei integrări monetare sau fiscale și, eventual, cu o finanțare mai redusă de la adevărații europeni, ăia de produc și contribuie.

Vom rămâne o țară cu proptele americane doar cât să nu colapseze sub hărțuiala rusească, o țară incapabilă să-și facă un drum propriu, așteptând permanent ceva de la cineva, o țară fără un plan, măcinată de dezbinare în absența unor obiective acceptate și urmărite de toată clasa politică. Vă place sau nu, ăștia suntem. Așa am fost și până acum și nici de la Summitul NATO de la Varșovia n-aveam cum să obținem mai mult, cum nici la Campionatul European de fotbal nu aveam cum să obținem mai mult.

Ca să obții mai mult trebuie să te pregătești din timp, să știi exact ce vrei și să nu fumezi pe ascuns, la vestiare. Îți trebuie o hartă a drumului și niște obiective clare (dacă s-ar putea și ceva mai ambițioase) în politica externă, precum și mai multă coerență internă. Dacă ne-am propus să fim doar aliați cu polonezii și cu bulgarii, sub privirea îngăduitoare și superioară a frățiorului american, mare lucru nu ne-am propus.

stiri verificate
This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

35 răspunsuri la Cum ar fi dacă nu ne-am mulțumi cu statutul de țară second-hand?

  • nazgul
    Iulie 15, 2016 la ora 10:13

    De ce ne mira statutul Romaniei in cadrul acestui parteneriat? Daca ne uitam in trecut ne putem da seama ca de fiecare data am fost lasati balta de catre „vestici”, la mila oricui. Motivul a fost mereu acelasi: ” slab dezvoltati din punct de vedere economic si militar”. Rusia face in continuare cea ce stie ea sa faca cel mai bine, incearca sa destabilizeze zona Euro; fosta zona a chiaburilor capitalisti din perioada interbelica; ca sa poata apoi sa-i ” elibereze” rand pe rand cum ne-au mai eliberat pe noi odata. Din nou Rusia doreste sa gaseasca in zona Euro un „Spargator de gheata” . Cei care au citit catrea stiu la ce ma refer. Ca de obicei noi asteptam sa primim de la altii in loc sa ne intarim insine din pdv economic si militar. Altii iti dau si te sustin, dar daca aportul tau este aproape egal cu zero, nimeni nu te mai baga in seama. Spargatorul de gheata se pare ca de data asta este regatul unit, in alt context dar in mare este cam acelasi lucru. Prima mutare s-a facut, separarea economica. Se creaza un trend si poate se vor separa si altii, ramane de vazut. Daca acest lucru se va intampla incet incet o sa avem si separari militare, schimbari de pozitie fata de alianta, fata de rolul avut in cadrul ei. Spera cineva ca in caz ca, Doamne fereste, suntem atacati de la rasarit noi o sa primim ajutor de la vestici? In 1940, acum 76 de ani, Romania era facuta bucati si lasata prada puterilor mondiale din acea perioada, chiar daca eram acoperiti cu hartii …continuare

    Răspunde
     
    1. nazgul
      Iulie 15, 2016 la ora 10:35

      …cam cum era si Piedone la tragicul eveniment de la Colectiv. Rusia a mutat in jocul ei cu Ucraina, alianta s-a panicat si au luat masuri economice. In cadrul ei au inceput sa apara opinii divergente in timp ce taica Putin face tot ce stie el. Probabil vor urma si alte mutari. Alianta a mutat si ea intr-un fel, prin decizia de la Haga de acum cateva zile cand a facut un cadou frumos Rusiei, o alianta cu China. Deja avem doua blocuri: pe de o parte o alianta care scartaie din toata incheieturile plina de opinii divergente, pe de alta partea avem Rusia si China cu dorintele lor de expansiune teritoriale si nu numai. Si in perioada interbelica toti zbierau ” pace ” , dar in acelasi timp isi intareau puterea militara. Roamnia dormea atunci cam in acelasi mod in care motaie acum. La toata aceste ingrediente putem sa adaugam si cireasa de pe tort, climatul economic care a ajuns la un apogeu si trebuie resetat. Resetarea se face in doua moduri, criza economica profunda- am avut o tentativa in 2008-2010-, sau resetare totala prin distrugere, adica un conflict de lunga durata care sa ne arunce planeta la stadiul de redezvoltare si de retrasare a marilor puteri. Din nou suntem in bataia vantului si lasati in mila lui D-zeu, dar ne complacem in aceasta situatie, pe care am mai trait-o! Dar tindem sa uitam, iar clasa noastra politica doarme in vile luxoase, visand la vitejia soldatului roman care se duce la razboi in izmene si cu baioneta atasata la arma, pentru ca gloante …..

      Răspunde
       
      1. nazgul
        Iulie 15, 2016 la ora 10:44

        nu avem. Acum aproape 8 decenii am ales, fortati nu de buna voie, si dupa 45 am si cules, 50 de ani de bezna a mintii. Aceasta a fost rasplata pentru „alegerea” facuta. Situatia de fata este asemanatoare si am ales din nou, ce o sa culegem, ramane de vazut, momentan nu suntem in stare sa plantam si acest lucru displace aliatilor nostrii. Cred ca ar fin bine sa nu ne imbatam cu apa rece si sa consideram ca daca suntem in NATO suntem ca si salvati. NATO iti da , dar nu-ti baga si in traista. NATO te sustine , dar cand te pui la masa cu el trebuie sa aduci si tu ceva acolo, nu sa vi doar cu foile pline de cereri si nevoi. Liderii politici din Romania nu sunt in stare sa vada aceste aspecte, pentru ca sunt mult prea ocupati cu atingerea intereselor personale, cam cum erau si in perioada interbelica, iar noi oamenii de rand ramanem in continuare cu speranta…!

        Răspunde
         
  • Constantin
    Iulie 12, 2016 la ora 09:37

    Starea de 2nd este alegerea noastra. Comportamentul autarhic de tip „nu Merkel voteaza” manifestat de politicienii nostri pentru a nu fi deranjati atunci cand jefuiesc economia patriei, ori refuzul de a adopta moneda Euro, din acelasi motiv, plaseaza tara noastra in afara sferei de decizie in UE. Adica, in randul tarilor 2nd. Efectele se manifesta implicit in plan economic, de securitate samd. Daca nu ne-am multumi cu acest statut (pentru a raspunde intrebarii autorului articolului) ar trebui sa ne alegem alti politicieni in functii publice.

    Răspunde
     
    1. Lucian Pop
      Iulie 14, 2016 la ora 13:47

      Peste 50% din comunele din România nu-şi pot acoperi cheltuielile de funcţionare din veniturile proprii. Cum credeti ca vor vota oamenii? Oamenii voteaza cu ochii la datoria facuta ieri si vreti sa aiba libertatea viziunii pe termen mediu si lung? `Votul` este conditionat de `ce dai gratis?`

      Răspunde
       
  • golan
    Iulie 11, 2016 la ora 16:10

    Gresesti, Moise. Cand ai de rezolvat crize, iei fiecare problema in parte in ordinea prioritatilor.

    Nicio alta masura directa nu poate fi luata impotriva rusilor sau a eventualilor agitatori inarmati cand ai un flanc complet vulnerabil, care poate fi doborat in cateva zile si a carei recuperare nu se poate face decat prin conflictul direct intre 4 puteri nucleare. Este flancul care poate duce la dezbinarea sau macar la neincrederea aliatilor in coeziunea NATO.

    Angajarea SUA + MB + Germania + Franta (plus altii) cu efective concrete instalate pe termen mediu si lung acolo este cea mai semnificativa miscare posibila la ora actuala si este si in interesul Romaniei ca s-a intamplat hotarat si cu implicarea tuturor actorilor importanti. Avem co-operare intre factiuni cu viziuni destul de diferite in ce priveste politica interna care conlucreaza in ce priveste securitatea si politica externa. Este mult mai bine decat puteam spera.

    De asemenea, creeaza un precedent care va face mult mai usoara implementarea altor masuri suplimentare de asigurare a flancului estic. O mutare strategica masiva ar fi putut fi respinsa de opozitia publicului si presei occidentale. O serie de miscari micute va putea fi implementata si nu va mai fi ostentativa. Daca noi am fi fost nevoiti sa renuntam temporar la o brigada multi-nationala pentru a putea asigura succesul acestui demers, ar fi trebuit sa facem asta, parerea mea. Este doar o chestiune de timp de acum incolo.

    Răspunde
     
    1. Lucian Pop
      Iulie 14, 2016 la ora 13:54

      Eu as spune ca diplomatia RO, bazata pe recompensarea `serviciilor penale facute in activitatea politica`, rudenii, prietenii, securisme, etc. nu poate sustine nici un demers serios. Vezi ambasador in China si Nastase. Vreti strategie si persuasiune de la oameni preocupati de ce cadou trebuie sa-i cumpere soacrei?

      Răspunde
       
  • valahul
    Iulie 11, 2016 la ora 14:46

    Intreadevar si eu observ mutitudinea de articole razboinice, rusii ne vor invada, vor rupe Romaniai 3 provincii, vor destabiliza Transivlania, etc…
    Plus multi postaci pe alte site-uri isterizati de rusi. Sigur ca rusii (ca orice putere) vor sa ocupe guvernele altori tari. Dar pana la a sugera necesitatea unei atitudini agresive fata de Rusia este mult.

    Apoi, bineinteles ca Romania este o tara de mana a doua. O tara nu poate deveni de mana 1 fara propriii mari capitalisti. Ramane doar o platforma de forta de munca ieftina si o piata de desfacere de mana a doua.
    Ca Romania sa aiba propriii mari capitalistii, nu cred sa se intimple vreodata.

    Apoi cum sa finanteze Romania din PIB-ul ei minuscul o armata moderna?
    Iar corect ar fi ca Romania sa fie aparata de cei care fac profituri mari in Romania. Cei saraci ce sa isi apere in Romania? Sa isi apere saracia?
    „Romania este a noastra” este un slogan mincinos, Romania nu este a noastra, este a celor care fac bani multi in Romania.
    Daca ar fi si a mea, poate nu ar fi 60% PIB profituri si astea mai ales alte multinationalelor. Daca ar fi doar 30% din PIB profituri, atunci salariile s-ar dubla, poate ar fi si Romania mea si as avea ce apara.

    Răspunde
     
    1. Rusu'
      Iulie 11, 2016 la ora 15:36

      in jurul tau e „multe”, nu intelegi nimic prietene… in ziua de astazi conteaza sa ai cat mai multe companii pe teritoriul tau care sa plateasca taxe, un patron roman nu inseamna bani pastrati in tara, vezi cazul Tiriac cu banii in Panama si firmele in Romania…banii care vor ramane cu adevarat in tara sunt banii rulati de IMM-uri, intreprinderi mici 95% romanesti, intreprinderi mijlocii 50% romanesti, intreprinderi mari 90% cu capital strain…poate se trezeste guvernul si pentru intreprinderile mici creaza niste conditii cum ar fi munca mai putin impozitata, taxe mai putine etc. putin probabil ca o intreprindere mica ce invarte 50-100.000 euro/ an sa tina banii in Panama nu??Armata poate sa faca parte din economie, Industria de aparare poate crea locuri de munca si poate crea plus valoare (lboratoare de cercetare cu adevarat inovative pentru armata)…trebuie doar sa nu mai bocim si sa ne apucam de treaba….
      cat despre inconstientii care au impresia ca Rusia e prietena ta daca nu te inarmezi si stai in banca ta, ii invit respectos sa ne spuna ce fumeaza ca vrem si noi…

      Răspunde
       
    2. Lucian Pop
      Iulie 14, 2016 la ora 13:57

      Rusii stiu ca nu e nevoie sa invadeze RO. Ea este invadata de romani mult mai eficient decat ar putea sa o faca ei. Ei nu trebuie decat sa ajute un pic latura distructiva si treaba e facuta fara efort.

      Răspunde
       
  • UJICA
    Iulie 11, 2016 la ora 13:10

    Nimeni nu ia in calcul o normalizare a relatiilor noastre cu Rusia.In toata media romaneasca + in discursurile figurantilor care ne conduc atitudinea este una agresiva la adresa Rusiei, desi ei ne-au cam ignorat.
    Toti vecinii nostrii au relatii bune si foarte bune cu Rusia.Intelege si un copil de cinci ani ca daca EU+US nu ar fi trecut granita in Ucraina,astazi nu aveam nici un fel de conflict, iar Crimeea era a Ucrainei.Poate a venit vremea sa renuntam la atitudinea asta belicoasa si sa ne vedem de saracia noastra.Am avea mai mult de castigat.

    Răspunde
     
    1. Alexandru
      Iulie 12, 2016 la ora 00:55

      nu prea ești informat, îmi pare rău să o spun. Rusia estea cea cu politică agresivă. Ce spui tu, o spui din neștiință de cauză

      Răspunde
       
  • Catalin
    Iulie 11, 2016 la ora 13:01

    Pana cand nu vom investi serios in aparare, si nu vom eficientiza cheltuielile Armatei, nu ne va lua nimeni in seama. Pai noi vrem sa vina altii si sa ne apere ca ce? Ca o sa ocupe Rusia sudul Ukrainei si Transnistria? Este evident ca asta va face Rusia pe termen mediu, si este evident ca pe occidentali nu-i intereseaza. O Romanie cu o flota puternica si o aparare antiaeriana de ultima generatie ar fi ca un ghimpe in coasta Rusiei. Nu ne vom inarma cum trebuie pentru ca avem politruci corupti. Rusia are multi agenti infiltrati in varful politicii noastre. Nu degeaba facea vizite la Moscova domnul Geoana pe vremea cand viza postul de Presedinte… Vizitele lui Ponta la Inalta Poarta iarasi nu sunt intamplatoare… Toti isi planteaza indivizi ieftini si santajabili si noi ii votam cu doua maini ca n-avem pe cine. Atat ne duce capul (ca popor).

    Răspunde
     
    1. Lucian Pop
      Iulie 14, 2016 la ora 14:04

      Armata este corupta inca de pe vremea lui Ceasca. La ce va asteptati? Metehnele s-au perpetuat. M-as uita la schimbarile facute de Ponta, la instalarea USL, in DIA.

      Răspunde
       
  • Florin
    Iulie 11, 2016 la ora 12:09

    Ce v-asteptati de la Vest? Credeti ca ei nu vad ca in Romania se voteaza penali? Voi ce ati face daca la asociatia de bloc care incaseaza intretinerea se aleg niste hoti condamnati ca presedinti sau contabili? V-ati departa de ei si ati pastra doar relatii de complezenta. Simplu. Toti americanii daca vin nu vor salva tara asta, pur si simplu gandirea oamenilor ne ingroapa si ne vinde alora care dau mai mult. Militar suntem praf, ce sa faca si ‘aliatii’ sa ne dea ei bani, echipamente si soldati? Inchipuiti-va ca in caz de ceva, romanii vor sta pe margine si vor comenta, sa vina NATO, sa ne salveze, sa lupte ei nu noi. Ca la inundatii, cand din birt se dadeau indicatii jandarmilor, ca parca erau casele lor. Asta ne caracterizeaza, de la cel mare pana la cel mic. Din pacate cu BREXIT s-a terminat si orice sansa a noastra sa fim mai mult decat second hand. Germania/Rusia se vor intelege, rusii isi vor face de cap prin Est, iar Romania va ramane la marginea Europei cu vise. Vreti sau nu, suntem o vulnerabilitate politica, militara, economica, numai buna de sacrificat…

    Răspunde
     
    1. Lucian Pop
      Iulie 14, 2016 la ora 14:05

      Cam asa este.

      Răspunde
       
  • Daniel
    Iulie 11, 2016 la ora 11:27

    De ce se sterg mesajele postate de pe facebook?

    Răspunde
     
  • Hans
    Iulie 11, 2016 la ora 10:34

    Cred ca o parte din afacerile Frantei si Germaniei cu Rusia s-au mutat intr-o zona clandestina…va mai aduceti aminte cand SUA s-a rastit la nemti si la francezi sa trimita trupe in Romania? a fost inainte de summit, nici nu au auzit… Pentru ei Rusia e mai profitabila, iar Polonia are granita cu Germania, direct interesata de liniste la granite, fiecare isi stie interesele si capacitatile de reactie… Rugamintea mea la Moise este sa faca presiune periodic la Presedinte si Prim Ministru si presedintii de pardite, sa rezolve URGENT problema Industriei de Aparare si de inzestrare a Armatei Romane.
    O armata puternica isi gaseste mai usor aliati!

    Răspunde
     
  • Mai lasati dramatismul..
    Iulie 11, 2016 la ora 10:01

    Cateva idei scurte:

    – Polul economic polonez nu se creeaza acum si n-are legatura cu NATO. Polonezii n-au fost hoti ca romanii si si-au creat o economie destul de solida incepand cu caderea Cortinei de fier!
    – In strategia militara e normal sa-ti intaresti intai punctele cele mai vulnerabile (tarile baltice cu coordonare din Polonia) si nu unde tipa mai tare diversi politicieni, analisti sau ziaristi!
    -Presedintele Johannis a zis foarte clar ca in toamna se va face urmatorul pas legat de Marea Neagra
    – Se stie ca bulgarii sunt cumparati de rusi

    Asadar, lasati dramatismul inutil. Politica UE si NATO nu se face in ritm dambovitean cu tipete, circ, tiganeala si in graba!

    Răspunde
     
    1. Lucian Pop
      Iulie 14, 2016 la ora 14:14

      Polul polonez are legatura cu SUA si loby-ul polonez acolo, cu lumea catolica, cu papa. RO are legatura cu loby-ul sovietic si ortodox.
      Este o oarecare deosebire.

      Răspunde
       
  • Stelian F
    Iulie 11, 2016 la ora 02:46

    „Cum ar fi dacă, din varii motive, sătenii din Deveselu, județul Olt, ar face o răscoală cum a fost cea de la Pungești de exemplu.”

    Pai si cum o flota NATO in Marea Neagra ar impiedica asa ceva?

    Răspunde
     
  • Mihai Badea
    Iulie 11, 2016 la ora 02:09

    Să nu uităm că președintele nu și-a făcut timp pentru a participa la lansarea facilității de la Desevelu. Astfel de gesturi au consecințe. Președintele însă pare a avea o strategie pe termen lung.

    Răspunde
     
    1. Lucian Pop
      Iulie 14, 2016 la ora 14:15

      Cea de la GRIVCO?
      .

      Răspunde
       
  • Emil
    Iulie 10, 2016 la ora 22:14

    „Hai să băgăm un pic frica în ei, le fluturăm spectrul unor nenorociri care îi pasc şi, după ce i-am speriat bine, orice măsuri de strâns șurubul li se vor părea parfum”. „Pasul doi – ca în bancul cu rabinul, le spunem să scoată capra afară din dormitor – relaxăm un pic măsurile alea de strâns șurubul şi acum, toate li se vor arăta chiar parfum!”.

    Răspunde
     
  • Ionut Bigdan Nitu
    Iulie 10, 2016 la ora 20:08

    Pentru a putea fi altceva decât carne de tun si câmp de lupta pentru marile puteri, România trebuie să devină un aliat serios. Sa aiba o armată bine dotată si bine instruită, industrie de apărare, industrie IT militară, sa rezolve problema corupției care loveste inclusiv in armată, sa dezvolte infrastructura atat militară cat si cea economica. In acest moment un conflict in Transnistria este prea îndepărtat de granita noastra . Practic ar lovi in ruda săracă a României care nu trezeste nici un interes la București. Eu as înarma niste ultranationalisti maghiari care, cu putin ajutor si pe fondul sărăciei si lipsei de speranță , poate transforma Tunutul Secuiesc intr o Transnistrie in interiorul tării. Vecinii nostri maghiari( prietenii lui Putin din UE si NATO) ar da si ei, bucuroși, o mana de ajutor

    Răspunde
     
  • m
    Iulie 10, 2016 la ora 19:31

    Pai Moise, SUNTEM un popor second hand. Nu ne place sa descoperim si privim in alta parte, dar, in ansamblu, suntem un popor second hand. Ca mai avem cate un varf pe ici pe colo, da, dar in curand vor disparea, ca nu ne plac. Mno, pai un popor second hand nu poate avea alt statut, degeaba taiem etichtele de la haine si le schimbam, sa para noi, ceilalti vad din prima cum sta treaba, doar noi ne facem ca nu vedem. Nu ei…

    Răspunde
     
  • bruno
    Iulie 10, 2016 la ora 19:17

    Dorule draga, nu doar UK, dar nici USA, Fr, Ge, Es… nu-si vor trimite niciodata oamenii sa moara pentru Ro, asa cum nu au facut nici in 2RM, nimic nu s-a schimbat. Toti s-au spalat pe maini mereu cand nu au avut nevoie de nimic de la noi si la fel suntem singuri in fata ursului si tre sa stim sa ne aparam singuri sau sa stim macar cum sa fugim acceptabil, nu te poti baza pe nimeni, intelege asta. Si da, are dreptate Guran, suntem penali economic, politic, diplomatic si militar. Singura solutie este sa pui mana si sa muncesti mai mult si mai bine ca sa poti iesi candva din mocirla in care inoti de sute de ani.

    Răspunde
     
  • Danys
    Iulie 10, 2016 la ora 19:11

    Hai sa pornim un război noi filiala Rusia, ca sa fim regina.
    Polonia este in prima linie e a frontului cu Rusia, dar daca vrei neaparat sa fii tu rege,si Romania regina, o declaratie de război ar fi binevenită. Hai sa ne uitam pe harta, si apoi sa vrei sa fii vioara 1. Trebuie neaparat sa fii vioara 1??? Putina strategie, ce zici???

    Răspunde
     
  • stefan
    Iulie 10, 2016 la ora 19:10

    Eu deduc din articolul asta asa: probabilitatea sa fim vreodata in urmatorii 50 de ani atacati direct, militar, e destul de mica. (asta reiese din articol, sau cel putin eu asta inteleg, parerea mea e ca nu e chiar f mica, in functie de anumite evolutii ulterioare, dar revin mai incolo asupra ideii). Problema noastra ramane momentan de natura economica, dar totusi anumite aspecte militare ne incurca, cum exemplifici in privinta rezervelor din Marea Neagra, care sunt greu de valorificat, daca zona e una conflictuala (si poate chiar ar fi periculos, daca de ex o companie americana ar investi, poate Rusia ar fi tentata sa provoace tensiuni puternice in zona, ca sa testeze ce raspuns primeste).
    Revenind, problema noastra sta in acel „Tot ceea ce contează din România pentru țările occidentale este mâna de lucru ieftină”. Mereu ma enervez cand aud cate un politician care vorbeste despre „avantajul fortei de mana ietfina”. E cel mai mare dezavanat pe care il avem. Nu putem sa ne dezvoltam, decat daca vom avea forta de mana bine calificata, dar scumpa. E imposibil sa ai si forta de munca ieftina si economie puternica, pt ca economia puternica e data de investitii in domenii ce au nevoie de forta de munca bine calificata, deci scumpa, iar bunastarea e data de clasa mijlocie, care nu poate fi creata din croitorese si fabricanti de mobila din PAL.
    Pt asta e nevoie insa de educatie reformata radical. O sa continui idea intr-un nou comentariu, nu mai am spatiu in asta

    Răspunde
     
    1. stefan
      Iulie 10, 2016 la ora 19:23

      continuare:
      Cum spuneam, personal cred ca pt schimba realitatea asta cu „forta de mana iefitna” e nevoie de o schimbare radicala in ce priveste educatia. Mai apropiata de realitate, de cerintele actuale, sa inlocuim de ex orele in care copiii sculpteaza in sipci de lemn cu ore in care fac programare, chiar daca asta inseamna sa platim profesori de info capabili, deci mult mai scump, pt ca apoi, in loc sa scoatem preponderent tamplari, sa scoatem preponderent IT-isti. In fine, nu insist, o sa fac o campanie in perioada urmatoare in care sa atrag atentia asupra importantei educatiei, poate devine si tema de campanie.
      Ce vreau sa spun e ca marginalizarea asta in interiorul NATO are mai degraba legatura cu economia, decat cu nr de avioane.
      Dar trebuie sa ne dotam si militar mult mai bine, pt ca, si aici e o parere strict personala, nebazata pe dovezi, doar pe corelarea unor lucruri, dezangajarea asta treptata a SUA pe plan international, poate avea la baza un lucru ce nu tine de sfera militara, ci tine de faptul ca resursele naturale tind sa devina mai putin importante. Pe masura ce tehnologia avanseaza, atat petrolul (mai rapid) cat si gazele (mai lent) vor fi din ce in ce mai putin importante, vor fi inlocuite inevitabil de alternative mai fiabile. Se vede asta si din usoara disprare a tarilor arabe, si din sprijinul dinc e in ce mai puternic pt Tesla, lucrurile se schimba incet dar sigur. Revin, ca iar nu mai am spatiu

      Răspunde
       
      1. stefan
        Iulie 10, 2016 la ora 19:34

        continuare:
        Bazat pe ce spuneam mai sus, tendinta pare a fi aceea de scaderea a importantei resurselor naturale, iar asta poate explica politica SUA, de dezangajare trepatat la nivel international, dar si nevoia de a semna un tratat de libera schimb cu UE, pt ca in anii ce vor veni cei care vor avea mai mult capital, si o piata de desfacere mai amre pt acesta, vor domina financiar mult mai accentuat decat cei care vor controla resursele naturale, daca importanta acestora scade.
        Dar, daca resursele naturale vor ajunge in 30 de ani sa zicem, sa nu mai fie atat de importante, Rusia, care se bazeaza foarte mult pe exportul de resurse naturale, va intra intr-o criza economica si mai profunda.
        Problema e ca e destul de probabil ca pe fondul unei crize economice, politicienii rusi ce vor fi atunci la putere sa incerce sa distraga atentia cu mereu valabila tactica a dusmanului din exterior, si sa provoace un conflict, pt a-si justifica nereusitele.
        De-asta am inceput spunand ca nu mi se pare chiar improbabil ca Rusia sa atace vreo tara de la vest de ea, chiar aflata in NATO, in anii ce vor urma.
        Si de-asta e bine sa nu parem cei mai vulnerabili. Avem nevoie sa acordam apararii o importanta sporita.
        De-asta cred ca e important sa constientizam cu totii, ca popor, care trebuie sa ne fie prioritatile.

        Răspunde
         
        1. stefan
          Iulie 10, 2016 la ora 19:41

          Trebuie sa bag si o erata, si cu asta inchei: forta de munca, nu „forta de mana”.

          Răspunde
           
          1. Ionut Bigdan Nitu
            Iulie 10, 2016 la ora 20:18

            Sunt partial de acord cu ce ai spus despre educatie. Sunt de acord ca trebuie reformată. Dar reforma se tot face din ’89, atat in educatie, armată, administratie publica,sanatate. Sistemul de învățământ, chiar asa cu este, reuseste sa creeze copii capabili pe care, dupa ce ii educa, România ii pierde. Ar trebui sa avem proiecte care sa integreze acesti absolventi.

             
  • doru
    Iulie 10, 2016 la ora 18:36

    Iar aud tampenia cu Marea Britanie care a „brexit” si uite ca nu mai are cine sa ne apere. Vorbim serios sau doar asa ca sa avem ce insira la o bere pe plaja dupa ce ne- batut soarele in cap prea tare? Anglia iese din UE nu si din NATO, chiar nu ati priceput? Sau uitam ca si noi am intrat intai in NATO si dupa aia in UE. Nu se schimba nimic din punct de vedere militar, nu mai bateti campii cu porcarii.

    Răspunde
     
    1. unu
      Iulie 10, 2016 la ora 18:58

      asa, ca fapt divers, nici macar din UE n-a iesit si sincer, am mari dubii ca va iesi.

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase