Noi și Marea Rătăceală Europeană

de Moise Guran

În dimineața în care m-a trezit mobilul, anunțându-mă că Marea Britanie iese din UE, primul gând care mi-a trecut prin mintea încă năucă (și de la somn și de la vestea primită) a fost Friedman! Al dracu’ Friedman! Cum a prevăzut el colapsul Uniunii în poveștile SF în care a încercat să anticipeze lumea peste 10 sau 100 de ani! M-am scuturat apoi de acest gând și am continuat să urmăresc cu aviditate știrile, reacțiile, tendințele politice care se conturează la Bruxelles, la Londra, ba chiar și la Varșovia… Nu cred în Friedman! După ce 25 de ani mi-am dorit ca țara mea să facă parte din Uniunea Europeană nu pot accepta ideea spargerii Uniunii, nici aceea a creării unor blocuri comunitare mai mici pe care Rusia le va hăpăi mișeșelește (căci nici în colapsul Rusiei până în 2020 cum zice Friedman nu cred). Momentul este grav, este important, iar lunile și anii ce vin vor fi decisivi inclusiv pentru soarta României. După ce am găzduit două excepționale comentarii, aici pe Biziday, unul care pune în context britanic momentul, celălalt care ia în calcul dezvoltarea României într-un count-down până la finalul Uniunii Europene, cred că e timpul să ne concentrăm pe deciziile strategice pe care țara noastră le are de luat. În niciun caz nu pot împărtăși pasivitatea sugerată de declarația președintelui Iohannis, dar nici nu cred că e cazul să îl mai contestăm. Aflat la Bruxelles, președintele a declarat că nimeni nu avea un plan B pentru situația că britanicii votează Brexit. Cred că se înșeală, unii au chiar și planul C, de aceea cred că trebuie să ne facem și noi mai multe planuri. E nevoie de acțiune, de un variante de parcurs și, mai ales, de unitate națională. Inclusiv, sau mai ales cu președintele Iohannis, căci el este, potrivit Constituției, reprezentantul poporului român. Articolul de față urmărește diferitele variante de evoluție a situației și opțiunile pe care trebuie să le aibă România în considerare. Altfel vom fi aruncați de istorie și de rezultanta acțiunilor celorlalți.

Ipoteze de după Brexit

  1. O parte (nu e clar cât de mare) a britanicilor regretă votul de ieșire din UE. Politicienii lor par indeciși, dar probabil că situația va deveni mai limpede foarte curând. Pentru ei.
  2. Marile puterti continentale, Germania în special, dar și Franța și Italia, preferă să vadă în Brexit o oportunitate. România nu poate împărtăși în niciun caz această viziune, să-i spunem Vest-europeană.
  3. În modul cel mai clar Polonia avea un plan B și îi suspectez și pe unguri de asta. Țineți cont că în Ungaria și Polonia sunt la putere partide și lideri euro-sceptici.

Cum se vor clarifica britanicii?

În mod evident printr-un nou vot. Nu cred însă în posibilitatea repetării referendumului. Un nou vot poate fi cel pentru independență a Scoției sau pentru unificare a Irlandei. Pentru a preveni situația, Londra poate face însă alegeri parlamentare anticipate și mie mi-a fost clar încă de a doua zi după referendum că ei către asta se vor îndrepta. Ceea ce nu înseamnă că dacă o formațiune câștigă alegerile cu o promisiune de genul nu vom activa niciodată articolul 50, soarta UK va deveni mai clară. Sau cea a UE. În toate cazurile, opțiunea englezilor (doar a englezilor, eventual și a galezilor) va fi de data asta mai cameronclară – rămân în UE sau renunță la UK. Marea Britanie nu va mai fi niciun United, va fi eventual doar Kingdom, dacă opțiunea de ieșire din UE va fi activată. De aici o groază de complicații economice, independența Scoției de exemplu ridicând problema uriașelor rezerve de petrol pe care Anglia le-ar putea pierde, dar și a datoriei pe care Scoția ar trebui să o preia de la UK. În ambele probleme, UE ar putea juca un rol critic și interesat în calitate de aliat al Scoției. Acesta a fost doar un exemplu, unul care conține deja germenii unui posibil conflict UE-Anglia. Ironic cât de puțin le mai aparține viitorul englezilor, după acest referendum de independență.

Au americanii o problemă?

Oh, daa! Și încă una foarte mare, strategică, dar nu e una pe care să nu o fi anticipat. Fără UK în UE, alianața cu Europa Unită atârnă de un fir de păr. Vor încerca în mod cert să compenseze asta prin întărirea alianțelor strategice cu țările din Europa de Est, printre care și a noastră. Așa, și mai care? Evident, Polonia, o Polonie naționalistă și chiar eurosceptică, dar o Polonie tradițional rusofobă. Ungaria? Nem! Viktor este prietenul lui Putin (și oricum de la Mohacs încoace toți cei care au contat strategic pe Ungaria și-au luat țeapă într-o măsură mai mare decât cei care au contat pe români). Despre bulgari ce dracu să mai vorbim, că la ei pică guvernul și dacă strănută Putin… Iar turcii sunt imprevizibili, schimbători… Apropo, cum ați primit vestea scrisorii prin care Erdogan i-a cerut scuze lui Putin pentru doborârea avionului Suhoi 34?

Deci ce vor face americanii? Păi cam ce scrie Friedman… Vor presa pentru o alianță româno-poloneză, vor investi mult în aceste două țări, atât în infrastructura economică cât și în cea militară. Acum uitați-vă la ideea Poloniei de a face o Adunare Parlamentară a țărilor de la Vișegrad, la care să invite și România, dar uitați-vă și la scutul anti-rachetă de la Deveselu, operațional de șase luni și spuneți-mi că americanii nu aveau un plan B, cum zice Iohannis.

Bineînțeles că au luat demult în calcul posibilitatea plecării UK din UE, implicit scăderea influenței lor în Europa Continentală, o eventuală scăpare de sub control a alianței economice dintre Rusia și Germania. Americanii lucrează la Capul de Pod din Europa de Est (România și Polonia) de mai bine de un deceniu. Așa se fac aceste calcule, pe decenii înainte. Totuși, pentru noi alegerea lui Hillary Clinton ca președinte la toamnă devine de o importanță critică, Donald Trump fiind adeptul unei politici de dezangajare internațională a SUA. Chiar presupunând că Hillary va deveni președinte, problema noastră însă este că planul B al americanilor tot este mai prost pentru România decât visul Europei unite și prospere. Mai ales că americanii nu sunt singuri cu un plan B.

Europa de Vest joacă cel mai pervers

merkel hollandeA fost evident cred pentru toată lumea că Franța și Germania vor forța ieșirea UK din UE. Ați auzit zvonurile alea cu mega-statul european? Să vă spun că unele lucruri din acest zvon chiar nu sunt posibile, oricum nu pentru toate țările membre UE acum, ceea ce mă și face să cred că acest zvon este un balon de încercare. Dar nici realitatea nu poate fi prea departe…

Inteligenți, nemții n-au pus problema repetării referendumului ci au dat prin intermediul lui Junker semnalul unui divorț rapid și fără regrete, ba chiar au pus (prin Hollande) condiția acceptării liberei circulații a persoanelor pentru un tratat de asociere. Or britanicii au votat pentru Brexit nu pentru că veniseră sirienii peste ei ci pentru că veniseră românii și polonezii. Doar de aici de la București ne place să ne prefacem că nu vedem asta. Planul B al Europei de Vest este atât de pervers încât poate include planul B al americanilor, printr-o forțare a consolidării Zonei Euro spre o Federație Europeană (mai multă Uniune, cum îi place doamnei Merkel să spună) ce ar putea include partea nordică a continentului, Franța, Olanda, probabil și Cehia. Italia? Spania? Nu știu, dar nu sunt sigur că aceste țări vor putea face pasul următor, Uniunea Fiscală. Din zvonul cu mega-statul ce a circulat azi pe internet, un singur cuvânt mi se pare relevant – ultimatum. Dacă va exista o astfel de propunere cred că ea este gândită tocmai pentru a fi respinsă de o parte a țărilor europene. În această situație, Vișegradul dominat de polonezi, chiar extins cu România, se transformă într-o confortabilă zonă tampon care să permită Germaniei și Rusiei să facă business împreună, fără să se amenințe una pe cealaltă, jucând agresiv eventual, dar la aceeași masă cu rușii și americanii doar influența mai mare sau mai mică în țările tampon din Vișegradul ăl nou.

Nu uitați să judecați acest plan din perspectivă istorică, el nu se va întâmpla mâine, căci oricum Franța, Germania și chiar Italia au nevoie de câțiva ani pentru a beneficia de delocalizarea financiară din Londra spre Continent. Și oricum, el nici nu presupune abandonarea investițiilor din Est, a mâinii de lucru mai ieftină sau a piețelor de aici.

Atâta doar că Germania ar putea prefera întoarcerea la un caft prietenesc cu americanii și rușii, free for all, pe Europa de Est, decât să o finanțeze, așa cum face acum prin mecanismele UE.

Strategic, rușii stau cel mai bine

Este cred mult prea evident cât de mult au de câștigat dintr-o eventuală  spargere a UE, nici nu mai insist pe problemă ci doar marchez faptul că, prin finanțarea aproape transparentă a partidelor extremiste din țările UE, Rusia a urmărit exact asta, nimic altceva. Votul pentru Brexit este cea mai mare victorie rusească de la cucerirea Berlinului.

Putin are două țări rusofobe în coaste – România și Polonia, a înțeles jocul americanilor și va continua să acționeze adaptat pentru fiecare în parte. Polonia este o nucă tare, tot ceea ce poate face cu ea este să o separe cât mai mult de aliați și să o saboteze economic, folosind eventual Germania în acest sens. România nu este Polonia, chiar dacă este o țară mare, este mult mai divizată intern și mai susceptibilă de a fi manipulată din interior, eventual prin intermediul propriilor politicieni, care cel mai des sunt corupți. Nu este asta însă singura vulnerabilitate a României. Observați că prin duplicitatea Bulgariei, înfrățirea cu Serbia și prietenia cu Orban al Ungariei, Putin aproape că a încercuit România. Dacă aș fi în locul lui aș încuraja patriotismele locale, sentimentele de dispreț pentru miticii șpăgari, mândria ungurească sau cea ardelenească, autonomia Transilvaniei, ba chiar și o Republică Moldova controlată de rusofili care se vor declara descendenți ai lui Ștefan cel Mare, Sfânt, Ortodox și care la o chestie poate deveni și panslavist, cum a mai fost și după al doilea război mondial. Dacă pun mâna pe Chișinău (și probabil că vor pune) rușii vor susține eventual unirea Moldovei, doar a Moldovei de pe malurile Prutului. Dacă vi se par aberante astfel de posibilități amintiți-vă să judecați lucrurile pe termen lung și în perspectivă istorică.

Nici nu contează dacă aceste acțiuni ajung la un final concret, importantă, nu uitați, este, hărțuiala internă. Un UDMR în guvernare poate fi la fel de util ca și un partid dominat de corupți care fac pentru bani și ceea ce nu pricep că fac. Peste toate un președinte ezitant sau habarnist, întârzieri în decizii… în general chestiile care fac din România o țară slabă, toate astea pot fi și linii de abordare a României în politica externă rusească. Jocul nu este acela de cucerire ci de dominație politică a Europei de Est, zonă tampon pentru Europa de Vest și cap de Pod pentru americani. Scăpați de ostilitatea britanică, rușii îi vor încuraja pe nemți să-și facă o Uniune mai mică tocmai pentru a scăpa de extremismul ce bântuie acum țările vestice (tot de ruși finanțat). La rândul lor nemții îi vor încuraja pe ceilalți să ridice sancțiunile economice impuse Rusiei, nu vor da pe nimeni afară din UE, dar vor impune unele restricții ce vor selecta exact țările cu care Germania vrea să facă Uniune, excluzându-le pe celelalte. Și, dacă tot mai credeți că Germania nu avea un plan B, aflați că acest scenariu nu este inventat de mine, el este vehiculat de cel puțin cinci ani, de când a început criza grecească, de când cu MTO și cu deficitul structural pe care politicienii români nici astăzi nu îl înțeleg.

Cel mai bun scenariu pentru România…

… este evident cel în care proiectul Uniunii Europene continuă, cu sau fără Marea Britanie. Ieșirea UK din UE ar reprezenta oricum o lovitură puternică pentru noi, mai ales că, este evident, noi nu avem un plan B.

Dar avem MTO! Ceea ce înseamnă că, aparent, ne aflăm pe drumul unei consolidări fiscale ce poate susține o creștere economic organică, de durată, ce ar putea duce în câțiva ani la adoptarea monedei unice și chiar la aderarea României la uniunea fiscală fără de care nu prea se poate face o federație europeană. Sigur că suntem în continuare varză din punct de iohannisvedere administrativ, că avem discrepanțe colosale între Vaslui și Timișoara, că n-avem proiecte de investiții publice, că asistăm la o restaurație a corupției și corupților, că scutul antirachetă nu ne apără decât (surpriză!) de rachete iar Armia Română e la fel ca Școala Română, excepțională pe câteva componente dar un dezastru pe medie… Sigur că e vai de capul nostru! Dar tocmai de aceea avem nevoie de planuri concrete și de unitate.

În primul rând trebuie să abordăm pragmatic Uniunea (așa cum scria Anca Grădinaru ieri) că s-ar putea ca acesta să fie ultimul exercițiu financiar la acest nivel de finanțare de care am putea profita.

În al doilea rând trebuie să ne stabilim o dată concretă și mai apropiată de adoptare a monedei euro. În corelație cu aceasta, trebuie să declanșăm o reformă administrativă care să ne permită o mai mare coeziune fiscală la nivel național, că altfel nu vom fi niciodată capabili să-l punem pe vasluian sau pe oltean să facă uniune fiscală cu bavarezii. (Planul e făcut și voi scrie despre el în zilele următoare)

Apoi va trebui să fim ceva mai proactivi în politica externă căci, așa cum ați priceput citind ceea ce am scris până acum, pe noi nu ne avantajează 100% nici planul nemților, nici cel al americanilor. Nu ne avantajează nici intrarea într-un soi de Uniune de mâna a doua, cu țările de la Vișegrad și dominată de Polonia, dar ne putem retrage pe un astfel de plan (B) în cazul în care eșuăm în intenția de a fi membri ai unei Federații Europene mai restrânse.

Nu mai vorbesc aici de decuplarea de Bulgaria, de reducerea vulnerabilității induse de Grecia și capitalul grecesc (masiv în România) ba chiar și de o abordare ceva mai fermă în relația cu Ungaria. Nu în ultimul rând, România va trebui să înceapă pregătirile pentru unirea cu Republica Moldova, tocmai pentru a nu deveni și aceasta un vecin ostil, o vulnerabilitate. Moldova este deja în colaps economic, un eventual colaps al UE va duce probabil și la un colaps politic. Unirea, dacă va veni, va veni pașnic, dinspre cetățenii Republicii Moldova, important este ca România să nu spună la momentul respectiv, vaai, ne-ați luat prin surprindere, exact ca în 1990, nu e acum momentul să ne unim cu voi.

Sunt câteva lucruri care nu se pot face în dezbinarea politică de acum de la București. Nu cred că alegerile din toamnă vor limpezile apele, din contră, dar sper ca liderii noștri politici să găsească înțelepciunea de a închega câteva obiective într-un pact național care să întărească țara și să o pregătească pentru vremile ce vor veni peste noi. Vă amintesc că un astfel de pact a mai existat între politicienii din România și după alegerile din 2004, până la intrarea în UE din 2007.

stiri verificate
This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

72 răspunsuri la Noi și Marea Rătăceală Europeană

  • ceapra
    Iulie 9, 2016 la ora 20:01

    Vă rog, cu umilintă, sa aveti in vedere in analiza asta si ca noi NU SUNTEM BURICUL PAMANTULUI. Atat! Si apoi va fi mult mai bine.

    Răspunde
     
    1. Victor
      Iulie 10, 2016 la ora 10:44

      Romania nu e buricul pamantului, dar cu logici de teapa dumitale am ajuns tara cu printre cele mai mari resurse in Europa si o capacitate enorma de dezvoltare, suntem printre cei mai saraci. Romania pierde din cauza mentalitatii de cioban mioritic care incearca sa vanda un kilogram de branza ca sa supravietuiasca, in loc sa-si dezvolte o industrie a laptelui cu care sa fie renumiti in toata lumea. Au devenit Grecii experti in branza sau feta cu niste capacitati mult mai mici ca ale Romaniei, care tot incearca sa invete balada Miorita prin clasele gimnaziale.

      Răspunde
       
  • www.bestfreelogo.com
    Iulie 7, 2016 la ora 19:26

    Nu cred ca mai pleaca vre-o tara din UE. Acum se aplica principiul… „Cand se pierde un simt, toate celelante se ascut.”

    Răspunde
     
  • Alexandru
    Iulie 5, 2016 la ora 23:20

    Limba engleza, a doua limba oficiala a Romaniei. O mutare care in contextul Brexitului ne-ar aduce in fata unor oportunitati imense.
    O problema majora pentru cei din City-ul londonez si nu numai(IT..) o reprezinta lipsa de optiuni de pe continent pentru relocare. E frumos la Paris dar ce faci cu angajatii in care au investit atat de multi bani si care nu vor sa plece intr-o tara francofona sau vorbitoare de germana. Lingua franca in Europa e engleza, dar ce faci daca functionarul din Frankfurt nu stie sa comunice in engleza?
    De ce sa nu fim noi cei care sa avem engleza in institutii? Ar fi cu siguranta mai usor si mai rapid, fiindca reformarea actualului sistem oricum va trebui facuta in cele din urma.
    Avem marele atu de a nu fi titrat filemele, de a fi prea neimportanti pentru marile firme de It pentru a face versiuni in romana, iar asta a dus la un grad mare de „englezificare” in randul tinerilor.
    Putem adopta o strategie pe cativa ani, ca si in cazul adoptarii euro, in care personalul din administratii sa poata invata limba, in care sa faci declaratii, formulare bilingve etc.
    In mediul corporatist deja se vorbeste mult engleza, inclusiv post-urile pe facebook se fac in engleza.
    Avem exemplul de bilingv in judetele Mures, Covasna, Harghita unde in orice institutie, personalul care are legatura cu publicul vorbeste si maghiara, deci se poate!
    Iar pentru restul(mediul rural..) sa nu uitam Irlanda, unde totul e bilingv, irlandeza e limba nationala, dar de facto e engleza.

    Răspunde
     
  • speranta R
    Iulie 4, 2016 la ora 16:38

    stiu ca esti patriot si de aceea imi permit sa scriu aici ganduri care nu ma lasa sa dorm
    :am fost prin Maramures si Muntii Apuseni;
    toti politicienii in frunte cu Presedintii
    trebuie sa respunda pentru aceasta Tradare
    Nationala,taierea padurilor;poate fi numit genocid pentru ca afecteaza generatii;
    daca as fi fost Presedinte as fi interzis
    imediat taierile;se vede si din avion survoland tarile Europei;toti si-au menajat padurile,NOI,NU;
    vrem anchete si pedepse drastice incepand cu primul responsabil…..

    Răspunde
     
  • santamanta
    Iulie 4, 2016 la ora 16:00

    ce strica un prost (Cameron), nu pot repara asa rapid alti dorei, fie ei francezi sau chiar olandezi.
    Boris si Nigelface au plecat deja, lasand locul marelui plan B?
    grupul de la Pisegrad? Putin + Trump = love
    Austria? alegeri bananiere
    dar noi facem planul ca tziganu, maine ne unim cu Moldova de parca am fi Miss Columbia si Venezuela

    Răspunde
     
  • iesean vizionar
    Iulie 3, 2016 la ora 21:49

    A fost o ‘alegere neinspirata’ sa se renunte DE TOT la emisiunea TV, trebuia pastrata macar 1 editie pe saptamana daca se doreau arzator si alte proiecte si atunci facut un fel de rezumat al saptamanii. Era intelept sa incepi cealalta afacere in paralel cu asta mult redusa (cum ziceam 1, hai 2 max editii pe saptamana, le puteai duce, mai ales ca venea vacanta si erau si 2 luni libere la TV). Nu inteleg entuziasmul ‘vizionar’ al ‘noului proiect mobile’, lipsa de educatie si spiritul de turma ii tine pe romani pe facebook, youtube, cancanuri si alte prostii din astea. Imi va parea rau daca vei avea un succes minor, dar exista mereu plan B, posibilitatea de a reveni la Digi, cu o emisiune – asta ca sa fiu si eu ‘vizionar’. Despre Brexit pierdem timpul vorbind, nu noi facem cartile. Anglia va cadea mereu in picioare, o sa vezi ce relatii preferintale va avea cu UE daca iese, la fel ca Elvetia.

    Răspunde
     
    1. Alexandru Cristian
      Iulie 4, 2016 la ora 04:37

      Mda, chiar nu ma asteptam sa renunti la emisiunea tv…o pierdere mare pentru noi dar si pentru tine, nu vad pe moment un proiect mai potrivit pentru tine; erai omul potrivit la locul potrivit; va fi greu sa gasesti ceva in care sa cresti similar ( ca si popularitate, branding…), cel putin nu la tv. Astept din toamna sa vad daca vei veni cu ceva nou, in continuare cred ca ar fi intelept sa continui macar cu cate o emisiune saptamanala. Succes!

      Răspunde
       
    2. adi
      Iulie 4, 2016 la ora 11:13

      Sustin afirmatiile de mai sus.

      Răspunde
       
  • amanet auto
    Iulie 2, 2016 la ora 14:29

    Cum am spus si la protestul „Colectiv” si la ultimul protest „alegerile din 2016 – sectorul 1” – pana nu boicotam Parlamentul, nu se va face absolut nimic! Este fals sa crezi ca Parlamentul n-are alta treaba. Toti de acolo fug dupa averi apoi noi intrebam: unde-s banii? Tot acolo sunt, dar nu le da drumul din mana.

    Răspunde
     
  • Lucian
    Iulie 2, 2016 la ora 01:59

    Buna Moise
    Un articol bun dar eu cred ca pana nu se schimba clasa politica, Romania nu are nici o sansa. Stau in UK de 2 ani lucrez ca inginer in constructii. Am lucrat si in Romania peste 8 ani tot ca inginer .Am absolvit 2 facultati in domeniul constructiilor. As reveni in Romania daca as vedea ca situatia s-ar schimba cat de cat in bine, dar in ultimi ani e din ce in ce mai rau. As propune infintarea unui partid al romanilor plecati in strainatate car ar putea schimba tara. Eu cred ca noi ca Romani avem si resursele si capacitatea sa putem devein una din puterile economice ale Europei , cu conditia ca cei care guverneaza tara sa vrea asta. In Romania nu se vrea ( de catre conducerea tarii) sa ne dezvoltam. Nu se vrea sa facem autostrazi cu care sa ne dezvoltam Turismul si Industria. Nu se vrea sa se faca fabrici cu care sa prelucram agricultura. Si cel mai rau nu se vrea schimbarea clasei politice . Iti multumesc pentru articolele pe care le scri si imi pare rau ca nu mai difuzezi emisiunea.

    Răspunde
     
  • abc
    Iulie 1, 2016 la ora 12:07

    guran , friedman a zis recent urmatoarele:
    1) o criza vine la orizont (in ultimii 70 de ani in medie o criza economica apare la 7-8 ani. ultima e in 2008. ciclurile economice de crestere au cam 8-10 ani). se asteapta in 2018 o criza economica (mai blanda , ceva gen 2000)
    2) germania e a 4-a putere economica a lumii si exporta 50% din pib, jumatate in UE fara taxe vamale, jumatate in restul lumii. o scadere cu 5% a exporturilor ar duce deci la o scadere a pib cu 2.5%, somaj si suferinta
    2) pentru ca UE stagneaza si china incetineste, germanii s-au salvat dupa 2008 marindu-si exporturile catre usa si uk
    3) noua criza va determina scaderea vanzarilor in uk si usa, deci va duce la scadere economica in germania si ea, disperata , va apela probabil la rusi sa se salveze economic
    4) rusii sunt si ei in criza economica, demografica , de sistem.
    5) americanii nu vor avea de ales si vor sustine estul europei pentru a opri alianta germano-rusa.
    6) probabil ca uk a facut bine ca a plecat din ue pentru ca ue nu va rezista ma mult de 5-10 ani

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Iulie 1, 2016 la ora 13:18

      „…va duce la scadere economica in Germania si ea, disperata, va apela probabil la rusi sa se salveze economic”_”Ipingescu: Bravos ziar, domnule! Asta ştiu ca combate bine”_ IL Caragiale, „O noapte furtunoasa”. Eu cred ca, incoltita de criza, disperata si fara ajutor, Germania va apela la Coreea de Nord pentru a se salva. De’asta-mi place mie Friedman, domnule! Ca loveste in imperialisti si prevede viitorul luminos al Rusiei. Ah am uitat! Nu-mi prea place ca vede Romania impartita intre Rusia si Ungaria, dar dl Friedman ne va spune in mod sigur cum va salva Rusia si Romania din ghearele disperarii dupa dezmembrarea UE. (Inaintea lui a vazut salvarea Lincoln Steffens, dar moderatorul blogului a sters comentariul meu care continea un citat din zisele respectivului jurnalist. Probabil pentru ca si dl Friedman este de asemenea parerolog.)

      Răspunde
       
  • silviu
    Iulie 1, 2016 la ora 12:00

    Domnule Guran. De ce vreti dumnveavoastra adoptarea monedei euro, daca germania nu ne include in super statul european, si in cazul visegrad o si fim ca si pina acuma undeva mai in spate, adica neinportanti. Pt.mine adoptarea monedei euro este un cosmar. Si cand spun asta ma gandesc la cei de la tara, unde cei de acolo nu au vazut euro decat in poza sau la televizor, iar in alta ordine de idei, daca vreti sa adoptam euro, eu zic sa il adopte doar orasele care au o dezvoltare buna, adica cele din vest si bucurestiu. Ce credeti, este posibil? Iar despre unirea cu moldova nici nu vreau sa aud, pentru mine este ca un stat oricare altul. Mai degraba as vota un ROMEXIT decat o unire cu moldova. Si apropo de grecia, acuma sunt in thasoss si astia nu au nici o problema cu criza. Noroc ca exista romani si bulgari care sa le intretina turismul pe insula. O zi buna.

    Răspunde
     
    1. abc
      Iulie 1, 2016 la ora 12:13

      asa e. germania s-a dezvoltat dupa razboi protejandu-si piata interna. acum ea nu lasa si tarilor mai sarace acelasi avantaj. tarile din sud si est in zona euro nu isi pot devaloriza moneda pentru ca euro e prea solid din cauza germaniei, deci taie de la salarii. euro avantajeaza doar germania care are un avantaj urias in comertul european. e ca si cum barcelona ar juca meciuri cu fc voluntari non-stop. fiind un mare exportator, germania are un comportament rapace, distruge intregi industrii in italia, grecia , spania si aceste tari nu se pot proteja. alta e situatia in nafta, unde america e un mare importator al bunurilor mexicane si canadiene.

      deci sistemul economic european ar fi echilibrat daca in centrul lui s-ar afla un mare importator mondial, nu al doilea exportator mondial ca germania.

      Răspunde
       
  • abc
    Iulie 1, 2016 la ora 11:58

    pana la toamna probabil trump va recupera in sondaje dar asta nu va insemna ca se va dezangaja din nato. e important ce vicepresedinte va avea. si acela va fi probabil vreunul din gasca lui bush. plus ca acolo congresul e mai puternic decat presedintele.
    sa nu uitam ca hillary a facut resetul cu rusia lui putin si doar kerry si nuland au fost antirusi in ucraina.

    Răspunde
     
  • alintimis
    Iunie 30, 2016 la ora 18:07

    Moise, cred ca nu doar noi, ci intreaga Europa trebuie sa aiba planuri si pentru alte situatii:
    -Rusia post-Putin
    -varianta in care britanicii nu vor activa niciodata articolul 50
    -izbucnirea unui razboi civil in Turcia
    -o noua criza economica globala
    -posibilitatea ca populatia din Romania sa voteze impotriva unirii cu Rep.Moldova la un eventual referendum

    Răspunde
     
  • Laura
    Iunie 30, 2016 la ora 16:00

    Dl Moise Guran, ideea mea este puerila si naiva, dar consider ca in momentul actual avem nevoie de un program national de sprijin si insertie al romanilor care locuiesc in afara granitelor. Este trist sa citesc in ziar si printre cititorii dvs ca exista numerosi oameni care regreta intoarcerea acasa. Riscul de esec este prea mare pentru multi romani din strainatate in momentul in care calculeaza intoarcerea. Vreau un program care sa imi domontreze ca gresesc si ca nu poti ajunge in faliment facand ceva pt tara ta.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Iunie 30, 2016 la ora 18:00

      Cei mai multi dintre romanii aflati in afara frontierelor patriei nu doresc sa se intoarca grabnic, chiar daca unii asa declara. Dar Ideea dumneavoastra este minunata! Nu glumesc, nu exagerez, iar faptul ca „romanii de pretutindeni” sunt teoretic in atentia guvernului si a parlamentului demonstreaza acest lucru. Taleb Rifai, secretarul general OMT, spunea Teodorei Ghenciu la Digi cu cateva zile in urma ca Romania ar trebui sa aiba prin cetatenii plecati in afara 4 milioane de ambasadori. Statul roman ar trebui sa-i ajute sa se organizeze si sa promoveze tara din care provin. Asa au facut alte state si au reusit. Turismul, spre exemplu, este a treia economie a lumii si Romania are resurse extraordinare. Romania este, in schimb unul dintre statele cel mai prost vazute, cu o imagine catastrofala, atunci cand nu este total necunoscuta. Da, avem nevoie de un program national de sprijin pentru romanii care locuiesc in afara frontierelor. Si Romania are nevoie de promovare din partea lor.

      Răspunde
       
      1. Nicolae
        Iunie 30, 2016 la ora 23:36

        Cu tot respectul domnul meu dar a promova o țară care te-a alungat nu cred a aduce sentimente bune de promovare a ei. Marea majoritate a celor pribegi în lume nu vor să mai audă de România. Din experiența proprie în Canada 3/4 români își vorbesc de rău țara. Tristul adevăr este că e mai ușor a trăi în țările vestice decât acasă. De-a lungul timpului marile popoare n-au reușit să ne dezbine pentru simplul fapt ca ne-am păstrat cu darzenie o cultura proprie, acum cu marea majoritate a tineretului plecat sau cu gânduri de plecare va muri nația în maxim doua generații. Satele mai sunt ținute de bătrâni unde odată dispăruți ne vom pierde total. Mâine voi vi mândru a fi canadian. Poporul ăsta mă merită cu mult mai mult decât România. PS: ultimul lucru la care mi-a răspuns tatăl cu lacrimi în ochi înainte de a părăsi România a fost: de ce Doamne nu am reușit să-mi țin copiii acasă.

        Răspunde
         
        1. Laura
          Iulie 1, 2016 la ora 10:12

          Ma aflu in afara granitelor Romaniei si urmaresc ceea ce se intampla si ma intreb daca la sfarsitul vietii mele o sa ma uit in urma si o sa zic: da, m-am realizat in Occident si am construit casa, masa, masina etc etc, sau nu, am participat la reconstructia tarii mele, am trecut prin para si foc si lucrurile sunt mai bune datorita gramului de efort pe care l-am facut impreuna cu ceilalati ca mine. Ceea ce ma ingrijoreaza este ca societatea din Romania nu da semne ca are nevoie de sprijin, ca ea se lupta si ca are nevoie de intariri. Semnalul actual este „white noise”, sau cel putin nu am tehnici suficiente sa disting semnalul care exista.

          In plus, in toata afacerea Brexit, Romania are un singur lucru de facut: da, ne punem pe treaba, ne consolidam clasa de mijloc, facem eforturi sa eliminam coruptia, sa crestem nivelul de trai si sa re-aducem tineri in tara. De mandrie nationala ar trebui sa fie ultima oara cand permitem ca romanii sa fie pusi pe afis ca oile negre ale Europei.

          Răspunde
           
  • Zagura
    Iunie 30, 2016 la ora 14:56

    Daca avem in vedere ca UK si-a castigat dealungul istoriei porecla de ”perfidul Albion”, o varianta ar putea fi o alta Uniune Europeana de la Atlantic (UK) la Pacific (Rusia). Pare astazi de domeniul SF. Dar maine?

    Răspunde
     
  • Anon
    Iunie 30, 2016 la ora 12:08

    Harta pe care ai pus-o este luata de pe express.co.uk, mai mult un tabloid decat un ziar reputabil. Ei se remarca prin titluri de genul „‘Global warming the greatest scam in history'”. Hai sa nu ii mai popularizam…

    Tarile marcate acolo au intr-adevar o miscare eurosceptica observabila, insa nu avem procente, numere, avem doar un cod de 3 culori care poate insemna orice. E mult prea vaga, chiar risca a fi inselatoare. Va rog frumos sa evitati acest tip de grafice; in ciuda intentiei eu zic ca au un efect negativ. Ne dau impresia ca suntem pe marginea prapastiei cand de fapt suntem doar pe un drum mai rau.

    Răspunde
     
  • Robert
    Iunie 30, 2016 la ora 11:20

    Ceea ce observ eu cu regret este ca Romania nici nu apare pe harta Europei. sau, ma rog, apare o bucatica, partea vestica. Transilvania. Restul….

    Răspunde
     
  • Petre Greuceanu
    Iunie 30, 2016 la ora 11:15

    Romania , ca o prada si fara scapare .

    Răspunde
     
  • individul.x
    Iunie 30, 2016 la ora 11:08

    Mă-ntreb câți realizează că ai noștri concetățeni au contribuit într-o măsură semnificativă la ațâțarea focului naționalist din UK.

    Mulți s-au înghesuit la masa britanicilor pentru că acolo mâncarea e mai bună, uneori chiar gratis. Nu sunt de condamnat, firește, fiecare face ce e mai bine pentru el, dar, există un mare dar, fiecare acțiune are și o reacțiune, iar binele este ceva relativ.

    E mai simplu să te duci la masa pusă a altuia decât să te chinui să-ți faci tu masa ta și să pui ceva pe ea, dar toate astea au un cost. Poate te primește de câteva ori, dar orice ospitalitate și orice bun simț dispare când rămâi flămând.
    Doar pentru că e ușa deschisă nu înseamnă că trebuie să dai buzna oricum și oricând..

    Oare românii din UK care acum își fac griji pentru slujbele lor realizează asta ?

    Au trecut 26 de ani de la revoluție și încă nu suntem înstare să ne construim propria țară. De ce frați români nu sunteți dispuși să munciți și să suferiți pentru a vă face un rost în ȚARA NOASTRĂ, acolo unde bunicii și străbunicii noștri au trăit și-au murit ?

    E greu? Așa trebuie să fie. Nu suntem aici din întâmplare. Avem niște lecții de învățat. Istoria ne mai așteaptă încă, dar nu pentru mult timp…

    Răspunde
     
    1. Daniel
      Iulie 1, 2016 la ora 02:17

      De ce? La ce sa contribui? Am tooot contribuit pana anu asta ca sa vad cum „fratii mei” romani, ma sapa prin spate, ma freaca atunci cand sunt sefi, fura si-si bat joc de munca mea. Ti-ai raspuns singur la intrebare cand ai zis de aia 26 de ani. In 4 luni mi-am luat in UK masina pe care nu mi-o permiteam intr-un an in Romania, da e mai simplu si mancarea e mai ieftina. Nu mai vreau sa fiu sclavul guvernelor care merg la puscarie dupa 15 ani dupa ce ma fura pe mine si pe altii care muncesc. Ca sa nu mai zic ca fac si ei 4-5 ani de puscarie si „pac” „pac” tot avuti sunt.

      Răspunde
       
  • clujean radu
    Iunie 30, 2016 la ora 11:06

    Eu cred ca, aceasta iesire a Angliei din UE a fost planificata din timp de americani pentru a da peste nas unei germanii tot mai obraznice in promovarea realatiei cu rusii.
    Americanii si britanicii nu isi pot permite o germanie obeaznica si hegemonica in Europa (asta e la mintea cocosilor!) Deasemenea, anglo-americanii se vor implica masiv in intarirea flancului estic ( desi o fac oarecum tardiv, cand ai arde flacara la mana!). Deci viitorul Romaniei pare a fi unul promitator, deoarece cu ajutorul masiv anglo-american, s-ar putea sa suflam peste 10-15 ani in ceafa Germaniei si a Frantei. Acesta ar fi un scenariu optimist!

    Răspunde
     
  • Raul
    Iunie 30, 2016 la ora 10:54

    Moise, zici asa: „eu daca as fi in locul lui Putin asa as face”. Eu daca as fi in locul lui as folosi toti banii din petrol pentru pentru a crea o economie superdezvoltata pe baze sanatoase (de piata); as face din educatia din Rusia cea mai buna din lume; as face orice ca stimulez- pe termen lung-increderea si prietenia intre poporul meu si popoarele vecine…

    Răspunde
     
  • Alec
    Iunie 30, 2016 la ora 09:47

    Moise, sper sa nu ai dreptate cu pronosticurile astea…
    Ma gandeam ca iesirea UK va fi efectiv o prostie a britanicilor urmata de „norvegizare” a UK. Vor beneficia de toate avantajele UE insa nu vor mai contribui cu aceeasi suma si nu vor participa la luarea de decizii. In felul asta se va pastra si unitatea UK, vor ramane centrul financiar al Europei vor avea tratate cu toti bilaterale, personal cred ca in aceste circumstante nicinu o sa o duca asa rau pe viitor.
    Nu cred in planurile gremane de restrangere a Uniunii sau de reorganizare.

    Răspunde
     
  • costache
    Iunie 30, 2016 la ora 09:27

    „Totuși, pentru noi alegerea lui Hillary Clinton ca președinte la toamnă devine de o importanță critică, Donald Trump fiind adeptul unei politici de dezangajare internațională a SUA.”

    Moise, esti din alt film! Un presedinte republican si politica de dezangajare internationala a SUA? In conceptia ta, in ultimii 8 ani Obama a fost jandarmul planetei, mana forte??? Probabil Reagan si Bush (ambii) erau democrati … iar Roosevelt, ala care a asteptat sa-i scufunde japonezii flota din Pacific, era vre-un republican, nu?

    Răspunde
     
    1. abhora ratio
      Iunie 30, 2016 la ora 11:09

      Asta mi-a sarit si mie in ochi. Democratii au avut si au o cu totul alta abordare a politicii externe fata de republicani.
      Nu pot sa nu observ ca de cand cu premiul Nobel pentru pace al lui Obama lumea se duce spre un razboi mondial usor usor…
      Nu pot nici sa nu observ ca din punct de vedere al aliantelor, un presedinte republican ne-ar avantaja. Si Trump pare facut din acelasi aluat ca Bush. Dar pe noi ar trebui sa ne intereseze mai putin cat de bun e un presedinte pentru SUA si mai mult cat de bun e un presedinte SUA pentru Romania…

      Răspunde
       
  • speranta R
    Iunie 30, 2016 la ora 09:18

    asa am patit si eu cand m-am intors din concediu si am citit ca nu mai faci Biziday;
    Moise,erai ca o Borna spre care veneau tot mai multi;sper ca nu se va pune”ceata”….?
    ma doare si am gandit ca te-as fi pus la ora 1800,DAR, la noi profesionistii de top sunt ignorati,la altii sunt absorbiti imediat;acesta este motivul pentru care EI
    sunt ceea ce sunt si NOI,tot mai jos;
    stati linistiti,nu plangeti Europa!sunt anumite”miscari”ce trebuie facute,sa conduci prin labirint;
    pe NOI trebuie sa ne plangem pentru ca s-au dus si se duc valorile si, cand esti asa nu te vor nici prietenii,dusmanii…
    nu a aparut omul puternic,destept si diplomat;
    numai cearta,scandal si deriva,cultivata si prin TV distructiv si manipulator pe o populatie ignorata si ignoranta;
    EDUCATIE si profesionisti:vom gasi oare in Noul Parlament?

    Răspunde
     
  • laurian
    Iunie 30, 2016 la ora 08:35

    ai dreptate si nu prea. toate planurile b se vor duce de rapa, intreaga situatie va capata o dimanica deosebita, in care se vor ivi mai multe oportunitati pentru romania. ma consoleaza gandul ca indiferent cine este la putere cartile vor fi facute in asa fel incat nici macar ei nu pot alege altceva! iar alegerea celui mai tare, indiferent de motive, indiferent de interesul acestuia, precum si de dezavantajele umilintei, presupune o oarecare speranta. nu suntem in uniune nici alfa, nici beta, nici … ci omega, adica cel mai slab din haita. dar haita ofera sprijin chiar si pentru omega, chiar daca mananca ultimul si doar resturile! in rest analiza facuta de tine este ok, ca punt de plecare, ce o sa fie o sa vedem. cat despre articolul scris de colega ta, slabut bade, rau de tot. … sau poate logica mea este defecta ….

    Răspunde
     
  • Dragos
    Iunie 30, 2016 la ora 07:28

    Intradevar moldovenii doresc Moldova mare. Si ungurii Ungaria mare. Ma mir ce cauta Bulgaria in NATO. Sarbii nu vor uita bombardamentele americane fara de care Iugoslavia nu s ar fii dezbinat. Ucraina sigur va reveni la mama Rusia. Sa speram ca americanii v or vrea si v or putea sa ne ajute economic si militar. Avem nevoie de conducatori cu viziune,patrioti si mai presus de interese materiale si politice meschine. De leaderi.
    Moise de ce nu candidezi? Am vazut ca esti patriot, te implici si pui suflet in ceea ce faci.

    Răspunde
     
  • Alexandru
    Iunie 30, 2016 la ora 05:24

    Moise, vad ca esti un impatimit al suprastatalitatii, deci implicit al disparitiei statelor nationale. Deci si un sustinator al NWW. Parerea mea ca acest prioect nu are viitor, iar acest tip de societate, societatea capitalista; acest capitalism salbatic, bazat pe consum este la final.

    Răspunde
     
  • vasile
    Iunie 30, 2016 la ora 02:58

    Brexitul e doar o fumigena, in timpul asta Rusia isi vede de planul ei in Ucraina, Moldova, tarile baltice. Se pare ca si americanii au un plan gandit cu multi ani inainte, acum doua zile au trecut prin Suceava trei trenuri cu aproape 60 tancuri M1 Abrams. Sa speram ca ne-am ales corect tabara si ca nu o sa-l aleaga pe Trump

    Răspunde
     
  • mihai
    Iunie 30, 2016 la ora 02:21

    Ca sa ne iasa ,,planul,, ca tara, n-avem decat sa alegem in toamna la parlamentare PMP, masiv!
    Doar un scor f.bun al PMP-lui, l-ar aduce pe Basescu din nou in prim-plan(i-ar conferi in ochii tuturor carcotasilor legitimitate), nu vad nici un alt politician care sa aiba determinarea si cunostintele politice pentru ca Romania sa obtina maximul posibil in materie de negocieri cu UE.Doar Basescu intelege perfect rotitele puse in miscare in angrenajul european, doar el ii cunoaste f. bine pe principalii lideri europeni.Din pacate, nu mai avem un alt politician la nivelul lui, e singurul.Imi pare rau ca Brexit-ul ne-a gasit cu Iohannis la Cotroceni, e clar ca nu intelege nimic din politica externa!

    Răspunde
     
    1. laurian
      Iunie 30, 2016 la ora 08:30

      ca sa vezi. doar lupul poate pazi cica oile de alti lupi. nu merci, este suficient un lup pentru o turma, suficient incat sa imi doresc un dulau! UNDE ESTE ASTA? NU STIU, DAR DE ASTA AM NEVOIE, NU DE UN LUP!

      Răspunde
       
    2. Paraion
      Iunie 30, 2016 la ora 11:42

      „Imi pare rau ca Brexit-ul ne-a gasit cu Iohannis la Cotroceni, e clar ca nu intelege nimic din politica externa!” Ba eu cred ca dl. Iohanis intelege foarte bine, d-le Mihai. Atata doar ca face si el, dupa puterile sale, jocul d-nei Merkel (pe care nu doreste sa o supere).

      Răspunde
       
  • Dan
    Iunie 30, 2016 la ora 01:27

    Englezii si-au dat rau cu stangul in dreptu acum, nu cred ca plecare e o optiune, nu ar avea de casigat nimic, daca vot access la piata EU, trebuie sa permita imigatie si sa contribuie la bugetul EU la fel ca Norvegia, fara access la piata EU nici nu se pune in discutie.

    Germanii nu sunt prietenii nostri oricat am vrea, ar mai pune-o de un Ribbentrop-Molotov fara nici o problema, sigurii care au un interes sa fim puterinici sunt americanii, pt ca am fi un exemplu si suntem mai rusofobi decat polonezii, eu personal nu am cunoscut om care sa nu ii fie frica de rusi, si pe buna dreptate, pe rusi nici sa ii ignori nu poti nici sa te bati cu ei.

    Răspunde
     
  • Marian
    Iunie 30, 2016 la ora 00:37

    Extraordinar! Cred că Moise Guran, consilier al președintelui/primului ministru poate ar fi schimbat România. Pote și viziunea din exterior ajută mai mult … cert este că abia aștept urmarea (proiecțiile pentru adoptarea monedei euro).
    Subtilitățile sunt deliciul …

    Răspunde
     
  • Raluca
    Iunie 29, 2016 la ora 22:32

    Interesanta analiza, insa nu cred in partea cu unirea Moldovei tocmai din cauza argumentelor date pentru sustinerea ei. De ce spun asta? Dintr-o perspectiva cinica, de gandire la rece, unirea cu Rep. Moldova ar pune Romania, pastrand proportiile, in situatia Germaniei din 1989. Marea deosebire e ca Romania nu e Germania si tineti cont ca in Germania si acum se simt dpdv economic diferente intre teritoriile fostelor RFG si RDG. Cat despre un vecin ostil in plus, cred ca Rusia ar fi un vecin mult mai ostil decat ar putea fi Rep. Moldova controlata de rusi. Acum inca mai au acea zona tampon, dar o eventuala unire n-ar face decat sa ne apropie, geografic, si mai mult. Rusii au acum toate sansele sa fie agresivi (vezi Ucraina) inconjurati de NATO aproape in totalitate in Europa. Deci nu cred ca Romania va fi in vre-un fel avantajata de o unire si nu mi se pare o strategie buna nici economic si cu atat mai putin geopolitic. Sa nu asteptam sa sara americanii sau europenii in apararea noastra. Cat despre inmultirea miticilor corupti cu pretentii de scaune inalte, se reproduc ai nostri cu viteza ametitoare si fara aport moldovenesc cu infiltratii rusofile.

    Răspunde
     
    1. supică
      Iunie 29, 2016 la ora 22:57

      @Raluca

      Crezi ca unirea cu Moldova o facem de capul nostru sau ca vrem noi? S-a inceput cu ideea de pe vremea lu` Base. O sa ne coste multe zeci de miliarde dar o s-o facem pentru ca asa trebuie si asa ni s-a impus. Stai linistita ca altii ne fac cincinalele si nu prea conteaza ce vrem noi.

      Răspunde
       
      1. Mihail
        Iulie 2, 2016 la ora 00:33

        Supica, îti zic sincer ca daca m-ar întreba cineva pe mine, mi-ar fi dificil sa ma pronunta ferm pro sau contra.

        Răspunde
         
    2. Constantin
      Iunie 30, 2016 la ora 09:11

      Stimata doamna Raluca, dl Moise a facut numeroase analize politico-economice excelente pe care le puteti gasi in arhiva blogului. Cu riscul de a va dezamagi, pentru a nu fi nepoliticos numindu-o „bazaconie”, trebuie sa va spun ca aceasta „interesanta analiza” este un articol de vacanta. Autorul spera sa existe cat mai multe comentarii la o tema cat mai incitanta (o struto-camila, cum o numeste cineva), pentru a-si tine ocupati cititorii in perioada verii. Alternativ, invita oaspeti sa publice diverse texte mai mult sau mai putin inspirate pe blogul domniei sale. Altfel, dezmembrarea unui stat membru NATO si ocuparea sa de catre trupe rusesti este putin probabila. Tine in mai mare masura de Hollywood-Bruce Willis si filmele proaste. Comparatia relatiilor Romaniei cu vecinii sai cu razboiul Troiei, al Rozelor, cel de O suta de ani, ori altele este de o naivitate copilareasca. Puteti fi linistita, nimeni nu fura Romaniei Moldova. Nici Transilvania. Apropos, maghiarii sunt majoritari in numai doua judete din Transilvania. Este mai grav (si dl Moise a scris despre asta) ca romanii din Cluj ajung mai usor sa se scalde in Balaton decat in Techirghiol.

      Răspunde
       
  • andrei
    Iunie 29, 2016 la ora 21:50

    Romania pana acum 100 ani a fost teren de lupta pentru puterile mai mari, fara sa poata influienta rezultatul. Am platit tribut tuturor care au castigat . Ne-am multumit cu putin si uneori chiar cu nimmic. Deaceea , probabil, ne-am trezit cu complexul de inferioritate fata de restul. Acesta este inradacinat foarte bine in majoritatea romanilor de astazi. La tot pasul vezi romani care se plang de situatie dar NU SE REVOLTA. Este una din cele mai injositoare caracteristici pe care le poate avea o natiune. In Europa un rasist este vazut mult mai bine decat un cersetor. Am uitat ce inseamna demnitate, curaj si mandrie. Este foarte trist sa vad un roman care prefera sa fie scuipat, injosit in Anglia decat sa vina acasa. Banii nu merita o astfel de atitudine. Astept momentul cand voi vedea mai multi oameni cu capul ridicat decat plecat, abia atunci vom avea un viitor.

    Răspunde
     
  • Raduko
    Iunie 29, 2016 la ora 21:45

    …strans uniti in jurul conducatorilor iubiti, vom purcede la noi planuri marete si realizari pe masura. Cu Ficusul, Albinutza, Buldogu’ si Dragnea (n-am gasit alta rima), ne asteapta un viitor de aur! Pe noi ne mananca paduchii acasa, nu suntem in stare sa scapam de mafiotii care conduc Romania, dar facem scenarii ,,europene,, Tocmai din cauza neseriozitatii noastre, a minciunii si circului generalizat, a saraciei si coruptiei nu ne mai ia nimeni in serios si tindem sa devenim o cantitate neglijabila pe post de vaca de muls. Dar ca de obicei noi punem carul inaintea boilor. Succesuri!

    Răspunde
     
    1. Hash
      Iunie 29, 2016 la ora 22:53

      @andrei:
      Adică tu te revolți împotriva românilor care nu se revoltă și cu toate acestea îți închei mesajul cu ”Succesuri!”? Cum se poate ca, procedînd astfel, să nu realizezi că ești un papagal obosit?

      Răspunde
       
  • Kapital
    Iunie 29, 2016 la ora 20:31

    Calm down, getlemen!
    Its all about money, Germania NU isi permite sa piarda cea mai profitabila piata de export, UK, cu un surplus comercial de 51 MILIARDE Euro in 2015!!!
    De aia tonul lui Merkel este conciliant, restul e joc de glezne pt a nu incuraja alti recalcitranti din clasa. UK ramane caci industria germana nu are unde compensa pierderea UK.

    Răspunde
     
  • julian
    Iunie 29, 2016 la ora 19:59

    da foarte pertinent editorialul ,dar parerea mea este ca trebuie sa ne pregatim pt ce este mai rau ,sa nu asteptam ca sa se intample trebuie doar sa ne pregatim si eventual sa ne inarmam suna ciudat dar daca te uiti jn jur noi nu avem prieteni decat marea neagra ,ue este super birocrata ca noi suntem o tara de mana a doua in ue ,cand sa facut aceasta uniune am observat un detaliu la politiceni francezi si la germai la reverul hainei aveau o isigna cu steagul francez si german ,nu cu cel european, de atunci mi-am dat seama ca ceva nu este ok ,toti ceilati membri ue aveau la rever steagul lor si al ue ,da eu vor sa formeze iar marele imperiu germanoroman ce alti nu au reusit ei poate ca vor reusi ,anglia cred ca a observat asta,poate spun prosti dar se poate verifica

    Răspunde
     
  • Stelian F
    Iunie 29, 2016 la ora 19:50

    Complicat…

    Răspunde
     
  • Alex
    Iunie 29, 2016 la ora 19:48

    Moise o bazaconie mai mare nu puteai sa scrii.

    Te-ai uitat pe exporturile si relatiile comercile pe care Polonia le are cu Germania. Tu chiar crezi sincer ca Polonia va face altceva decat sa joace precum canta nemtii ? Hai sa fim seriosi.

    Grupul de la Visegrad e o gluma, nu exista un alt stat care sa isi permita sa paraseasca Uniunea Europeana in acest moment. Toti vor continua fara nici un dubiu.

    O astfel de „nebunie” de exit poate pune in genunchi Marea Briatanie, crezi ca mai e cineva dornic de asa ceva ? …

    Răspunde
     
    1. Moise
      Iunie 29, 2016 la ora 20:33

      Pai si eu am zis ca paraseste cineva ceva? Am zis ca UE se transforma iar altceva, mai restrans, va deveni Federatia din care am vrea si noi sa facem parte, dar avem sanse mici sa reusim. Mie mi se pare clar ce am scris… dvs poate nu cititi cu atentie dar imi puneti stampila de bazaconie. Sunteti sigur ca aveti aceasta cadere?

      Răspunde
       
    2. Haivas
      Iunie 30, 2016 la ora 15:39

      Și eu cred că i-au scăpat câteva bazaconii în textul ăsta! Mai multă uniune, nu înseamnă o uniune mai mică. Destrămarea UK ar putea fi un precedent pentru restul Europei în sensul unei mai mari autonomii (mai mult culturale și de orgoliu) locale, DAR in interiorul unui supra-stat mai puternic, UE. Vom avea o Scoția, Irlanda de nord, Tara Galilor, Un mic District Londonez cu Cambridge și Oxford, o Catalonie autonomă de Spania, dar împreună cu ea în Europa și așa mai departe.

      Răspunde
       
  • Ana
    Iunie 29, 2016 la ora 19:37

    Mie mi se pare putin ciudat cum dupa scandalul cu TTIP in care americanii pierd unda verde catre UE, se gaseste UK sa iasa din alianta. Un acord US-UK si acces pe piata UE a celor din urma, ar face o usa intre cele 2 „continente”. E varianta simpla prin care americanii si UE isi pun in practica fara complicatii contestatul acord tinut secret.

    Răspunde
     
  • m
    Iunie 29, 2016 la ora 19:28

    Bre Moise, dacă PUTIN vizează unirea Moldovei cu Moldova, vizează sigur si unirea Transilvaniei cu Ungaria si a Munteniei/Dobrogei cu Bulgaria, poate primește si Serbia ceva. Te temi sa zici, dar dacă tot rupe Moldova o sa rupă tot. La ce tiriplici ahtiati după bani si combinații avem in servicii, poa sa facă ficusul planuri cu tot alfabetul ca tot aia e. Dar știi si tu asta deja…

    Răspunde
     
    1. Moise
      Iunie 29, 2016 la ora 20:39

      Rusii pot incuraja Ungaria sa isi doreasca Transilvania dar nu cred ca vor mai fi vreodata, in caz de Doamne fereste, de acord cu un alt statut decat cel de independenta al Transilvaniei. Dupa al doilea razboi, cand a inclinat decizia in favoarea Romaniei, Stalin a facut-o doar pentru ca nu-i suporta pe unguri. Oricum, atunci si Romania si Ungaria erau ocupate, sa speram ca nu mai ajungem intr-o astfel de situatie.

      Răspunde
       
      1. m
        Iunie 29, 2016 la ora 21:53

        Cred ca le-a promis nu doar i-a încurajat si ma tem ca Putin nu e Stalin…in rest o țara poate conta pe plan extern doar dacă are servicii „secrete” puternice, atât cele interne cât si externe. La noi nu e cazul. Al doilea ficus al tării e MRU. Suntem îndopați cu mitul cum ca ar fi teribili agenții noștri, dar realitatea ne gaseste intr-o poziție jenanta, penibila, pe alocuri tragica…

        Răspunde
         
  • gica&contra
    Iunie 29, 2016 la ora 19:15

    Moise, ai copt-o pana a iesit iarasi o struto-camila populista care nu spune nimic: nici analiza prezent, nici estimare viitor. Doar un amestec de scenarite din varii surse. Clasic.
    Politica nu se face prin „individualitati”. E populism de doi bani sa ceri „clasei politice”, „poporului”, „societatii” se se mobilizeze si sa faca performanta brusc si de nicaieri. E ca si cum ai cere nationalei sa intre „de maine” in sferturi la Mondial, dupa ce n-a trecut de grupe la europene. Romanica va sta in banca sau coada in care va fi pusa. In rest … mult zgomot politicianist si jurnalitistic.
    AZI
    1. Brexit: zarurile au fost aruncate. Dar. Dar, zarurile au ramas pe cant. Fiecare parte sufla in ele, doar-doar ii iese lui poarta-n casa. Deocamdata s-a intrat in cloaca numita TRANZITIE, unde nu se stie ce si cum dar toti isi dau cu parerea si nimeni nu decide nimic. Amanari, amanari .. se va rezolva de la sine, cumva .. nu noi, cei de dupa ….
    2. In afara de Rusia si China, restul marilor puteri nu vorbesc pe o singura voce. Ca sunt „democratii”.
    3. UE nu e unita decat in declaratiile formale, imediat nuantate, sa ramana portite. Nemtii au 2-3 portavoci, insa doar ce zice si decide Merkel conteaza cu adevarat. Restul fac politica „interna” sau joaca „bad-cop”, cu schimbul, sa para si Merkel mai umanoida.

    Răspunde
     
    1. gica&contra
      Iunie 29, 2016 la ora 19:16

      4. UE are deja 2-3 niveluri de facto. Formalizarea nu va insemna scindare „in 2 grupuri/nivele”: Vest/Visegrad gen Champions League/UEFA. E suficienta situatia de azi cu EMU, Schengen etc, la care se vor adauga mai dese intalniri „retranse” ale nucleului care conteaza.
      Maine: Cat va dura TRANZITIA?
      „Ciclul politic” romanesc e de 4 ani, formal. De facto…. de 1,5-2 ani. In Spania e deja mai varza ca la noi – 6 luni. Grecii sunt pe repeat, Italienii … nici ei nu stiu pana nu moare Berlusconi.
      La americani, nemti si francezi, indiferent de alegeri si cine castiga, echilibrul e DINAMIC, din forte constant in contradictie. Ce decide presedinele/cancelarul e limitat si greu de implementat fara aprobare parlament, a.i. schimbarile se fac cam la 10 ani, din ciclicitate economica (RAZBOAIE INCLUDED) peste care se suprapune si cea politica.
      Obama nu a schimbat nimic in primul mandat si aproape nimic in cele doua. Doar razboiul s-a mutat „singur” din Afganistan in Siria. Merkel nu a facut nimic decat sa tina caruta pe roti, cu greci cu tot. Englezii erau oricum pe langa caruta. Francezii si-au vazut de colonii si au cantat in struna lui Merkel, ceea ce vor face si in continuare.
      Cei mari vor face cartile in continuare. Polonezii si Ungurii vor juca la doua capete si se vor descurca si cu americanii si cu rusii.

      Răspunde
       
      1. gica&contra
        Iunie 29, 2016 la ora 19:17

        Romania nu mai face de mult politica externa care sa conteze (nici la nivel regional de Europa de Est sau Orient Mijlociu) si va executa atat ordinele economico-fiscale de la nemti cat si cele de la americani.
        Dar mereu va fi cate un Mandruta si un Guran, sa vorbeasca poporului usor peste intelegerea lui.

        Răspunde
         
  • stefan
    Iunie 29, 2016 la ora 19:04

    De-asta e nevoie urgent de o dezvoltare unitara a tarii. Cu cat accentuam mai mult diferentele economice dintre zone cu atat mai vulnerabili suntem. De-asta se dezintegreaza si UE acum: in primul rand pt ca exista diferente prea mari intre tari. La fel se va intampla si cu o tara ce va ajunge sa aiba prea mari diferente intre zone. Mai devreme sau mai tarziu ideea asta ca unii ii tin in spate pe altii va fi tot mai populara. Nu va mai conta ca statul a decis sa faca autostrazi doar intr-o parte din tara. Nici ca a decis sa finanteze disporportionat numarul de locuri in facultati intre regiunile tarii, adunand astfel toate elitele in Bucuresti si cateva orase, in buna parte dintr-o singura parte a tarii (in Transilvania avem mult mai multe centre universitare mari decat in restul tarii: Sibiu, Cluj, Tg Mures, Timisoara, Arad, Brasov) si automat si angajatorii seriosi s-au dus dupa forta de munca bine calificata. Toate astea vor fi ingorate cand unii din Cluj vor spune ca taxele platite in Cluj ajung in Vaslui, fara sa mai conteze ca in Cluj platesc taxe si sute de Vasluieni, si sute de Valceni, si sute de Botosaneni, toti atrasi in Cluj de faptul ca statul a ales sa finanteze, din banii tuturor, locuri mai multe la facultatile din Cluj decat la facultatile din Vaslui, Botosani sau Valcea.
    Cat timp vom continua politica asta vom tine in saracie anumite zone, si e foarte periculos. Sigur, putem scoate mai multi studenti, sa ajunga pt toata tara, dar asta e o discutie lunga.

    Răspunde
     
    1. jimmy
      Iulie 9, 2016 la ora 20:43

      Felicitari ! Ati surprins perfect o parte importanta a cauzei aparitiei crizei prin care trece Europa.Efectul globalizarii se face simtit tot mai puternic.Mutarea unitatilor de productie in Asia(in special in China),a lasat fara locuri de munca sute de mii(poate milioane) de europeni si nu numai.

      Răspunde
       
  • FlorinT
    Iunie 29, 2016 la ora 19:04

    Prima data cand ma plictisesti cu un articol. Ai facut la scenarii… mai ceva ca in Prison Break.

    Un lucru e clar, noi avem un ficus pe post de presedinte. Si inca unul…toate aceste evenimente sunt parte a unui plan din care Romania face parte la 10 ani de la expirarea planului.

    Răspunde
     
    1. ion
      Iunie 29, 2016 la ora 23:06

      Mai bine un ficus decit un prost harnic, ca sa nu zic mai rau.
      Prostul harnic face prapad.

      Răspunde
       
  • All
    Iunie 29, 2016 la ora 18:48

    Pentru unirea cu Rep. Moldova ar trebui sa se munceasca mult. Adica politiceinii si oamenii din ministere ar trebui sa lucreze la un plan detaliat de unire in mai multe etape. Cunoscand mentalitatea majoritatii romanilor si presupunand (avand in vedere saracia) ca moldovenii seamana cu noi, unirea ori nu va avea loc, ori va fi un hei-rup haotic din care nicio parte nu avea de castigat.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Iunie 29, 2016 la ora 18:27

    „Dacă pun mâna pe Chișinău (și probabil că vor pune) rușii vor susține eventual unirea Moldovei, doar a Moldovei de pe malurile Prutului.”_Se vede treaba ca lecturile noastre difera. Norocul omenirii este ca exista mai multi Friedman. Foarte probabil nu-i citim pe aceiasi. Din fericire. daca toti am avea aceeasi opinie ar fi o plictiseala cumplita pe Pamant. Ceilalti Friedman, cu idei ceva mai liberale, arata mai degraba ca economia deschisa este cheia spre democratie. Inclusiv in Moldova, unde trupele americane fac marsuri si exercitii impreuna cu cele locale.

    Răspunde
     
  • Khaev David
    Iunie 29, 2016 la ora 18:27

    Salut Moise.
    Interesant articol, cum sunt multe altele pe care le scrii, dar acum sincer, crezi ca tara asta e in stare de ceva pe plan extern? orice? aia din parlament isi voteaza pensii, dezincriminari, imediat poate dezincrimineaza si viol(in caz ca va fi prins vreun parlamentar ca a violat copii, il sustin colegii). si tu vorbesti de ceva plan B pe plan extern 🙂 Care a fost ultima decizie luata in UE care sa tina cont de ce zice Romania? ce mai tine tara asta in viata este interesul altor state. atat. a fost vanduta demult asa ca nu trebuie plan-B. plan B fac altii pentru Romania 🙂
    Numai bine 😉

    Răspunde
     
  • Asdad2005
    Iunie 29, 2016 la ora 18:08

    Pariul meu, este ca in toamna americanii, il vor vota pe Trump, iar de aici situatia devine foarte complicata pentru toata lumea. Englezii, vor avea partea de negociere si vor prelungi la infinit, deschiderea tratatelor de negociere, iar rusii, pai vor face ce au facut pana acum, urmatoarea tinta fiind Franta, unde Marine LePen abia asteapta sa se afirme.

    Asta pe plan politic,insa pe celelalte planuri, lumea nu o va duce mai bine ca acum. In nici una din tarile blocului UE, nu va fi o viata mai buna, decat este acum, din varii, motive. Pur si simplu, falia, creata se va adanci.

    Pe scurt, va fi un joc de uzura, suntem prinsi la mijloc, iar sansel sunt foarte mari, ca toata lumea sa piarda.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase