De acord, stimați profesori, ieşiți în stradă… E timpul!

13230800_10201945776681944_744893910_ode Moise Guran

Vă spun sincer că m-am săturat de discuţii despre salariile din Educaţie. Nu că ar fi mari, că nu sunt, dar murim dracu’ de proşti în ţara asta şi orice discuţie începi despre copii, perspectivă, dezvoltare, competenţă sau chiar chef de muncă, imediat se mai iveşte câte unul care să-ţi spună că … dacă profesorii au salariile cât le au! D-aia! Ba nu! Nu d-aia!

Salariile profesorilor, ca toate salariile din România, reflectă destul de exact frâna puternică pe care economia a pus-o atunci când a epuizat şi resursele de creştere pe consum şi pe cele de creştere pe investiţii. Că degeaba vin investitori străini şi nu mai găsesc forţă de muncă mediu calificată în România, degeaba dau băncile credite să ţi le pui şi-n cap, dacă respectivul cap nu te şi învaţă cum să înmulţeşti banii, în loc să îi spargi.

Și dacă are cineva curaj să spună că naţia se prosteşte, hop şi un sindicalist din Educaţie care să-ţi argumenteze că nu există schimbare fără o creştere de salarii. Mă tem că domnul sindicalist n-a ajuns să mai reprezinte decât pleava sistemului educaţional, toţi incompetenţii şi blazaţii sistemului care blochează posturi la catedră ca să nu le ia alţii mai tineri şi mai entuziaşti, toţi cârdaşii, politrucii, oportuniştii şi pilele care cer creşteri de salarii pentru toţi, ca să primească şi ei pe lângă dascălii adevăraţi.

Speranţa mea, ca a oricărui părinte din ţara asta, este totuşi aceea că majoritatea profesorilor şi învăţătorilor este făcută de oameni adevăraţi, iubitori de copii şi responsabili cu destinele pe care le modelează. Îngrămădiţi totuşi şi ei într-o programă şi un program ce trebuie să facă loc de-o pâine şi celor care privesc elevul ca pe o slujbă, nu ca pe o misiune, dascălii adevăraţi se complac ei înşişi în defetism şi neîncredere faţă de o schimbare în bine. Aşteaptă să vină cine? Guvernul? Politicienii? Ca să le spună lor cum ar trebui să fie şcoala încât să se aleagă şi copiii cu ceva de pe urma ei? N-au lideri? Bineînţeles că au, dar nu, aceia nu fac parte din mafia sindicală care face un blat cinic cu ministerul de 20 de ani.

Vi-i spun eu, stimaţi profesori, cu nume şi prenume, dacă voi nu îi ştiţi! Tincuta Apateanu, Florin Colceag, Radu Gologan, Manuela Prajea, Marian Stas, Stefan Vlaston… Aceştia sunt cei şase dascăli dintre voi, printre voi, care au respins acum trei luni simulacrul de reformă propus de ministerul Educaţiei, venind cu un alt plan, unul mai clar, mai simplu, mai rapid de aplicat… de i s-au tăiat picioarele de frica schimbării ministrului Curaj, deşi chiar el îi numise.

Alături de ei a fost şi senzaţionalul om şi dascăl Solomon Marcus, dar care a decedat între timp. Și, odată cu el, parcă a murit orice interes pentru reformă în sistemul de Educaţie. Nu s-ar fi gândit atunci nici Curaj, nici sindicaliştii şi probabil nici voi, profesori mai buni sau nu, că Guvernul vă va sări de la creşterile de salarii dacă îngropaţi acea reformă care începuse atât de frumos.

Ei, uite că acest lucru s-a întâmplat, iar acum sindicaliştii vă cheamă în stradă. De acord, ieşiţi în stradă, dar puneţi-i pe aceia şase în fruntea voastră, mergeţi la Minister şi cereţi Reformă, înainte de a cere creşteri de salarii, căci aţi avut două creşteri anul trecut!

Fiţi de acord cu reducerea programei, cu reducerea numărului de ore petrecut de copii în şcoală, cu creşterea numărului de ore petrecute de dascăl în şcoală, cu desfiinţarea titularizării, a inspectoratelor, despre care ştim cu toţii că sunt doar pârghiile mafiei politico-sindicale, reîncadraţi-vă cu toţii prin concursuri corecte care să scoată pleava din sistemul de educaţie şi eu sunt gata să vă dublăm salariile. Dar faceţi asta cu bună credinţă, pentru copiii cărora le veţi fi oricum exemple. Alegeţi voi, acum, dacă le veţi fi exemple de curaj, altruism şi hotărâre, sau dacă îi veţi învăţa şi anul acesta doar oportunismul, frustrarea şi chiar egoismul cinic.

stiri verificate

Comentarii prin facebook

80 răspunsuri la De acord, stimați profesori, ieşiți în stradă… E timpul!

  • Mediator Bucuresti
    Mai 26, 2016 la ora 12:32

    De acord, sa iasa in strada dar sa aiba grija ce vor cere, sau, avand in vedere ultimul protest, sa aiba grja ce vor dansa! Mai in gluma mai in serios sistemul trebuie reformat dar in interesul cetateanului nu al prestatorului de servicii!

    Răspunde
     
  • defrag
    Mai 23, 2016 la ora 12:35

    Haideti sa punem punctul pe „i” ! Sunt mult prea multi profesori in tara asta si acest lucru se datoreaza guvernantilor iresponsabili de pana acum care au tot crescut numarul de materii, cantitatea de informatie si, in consecinta numarul de posturi – aici se dorea sa se ajunga ! Avem doar doua optiuni: 1. ii platim pe toti, dar prost, si avem in continuare un sistem de educatie falimentar sau 2. Facem o materie atractiva, elevul merge la scoala cu drag si acumuleaza cunostinte, reducem cel putin cu 50% numarul „dascalilor” si rezulta un invatmant performat, adica facem REFORMA pe bune !

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Mai 23, 2016 la ora 13:15

      Reducerea cu 50% a numarului actual al cadrelor didactice inseamna ori clase de 60 de elevi in invatamantul preuniversitar, ori 50% dintre copii nescolarizati. Deja exista un deficit important de cadre didactice. O reforma a sistemului educational, cu un numar redus de obiecte de studiu samd este un alt subiec, pe care vad ca nu-l abordeaza nimeni.

      Răspunde
       
  • costache
    Mai 23, 2016 la ora 11:07

    Din pacate, Moise, vorbesti despre ceva ce nu intelegi; de fapt, nici nu stii ca exsita! E cam ca limita de orizont a unei gauri negre; pur si simplu nu poti trece mai departe. Si nu ma refer la inteligenta sa, ci la informatiile de care dispui si la perspectiva din care observi situatia. Si nu esti singur: cei mai multi, inclusiv cei din sistem, sunt in aceeasi situatie cu tine. Din pacate, stiu ce spun. Iar la eterna intrebare „care e rezolvarea?” raspunsul meu e „nu o stiu”. Cred insa ca daca am pune ministru al educatiei un invatator „de la tara”, harsait prin 30 de ani de lupte cu sistemul si vremurile, sunt covins ca educatia ar avea mai multe sanse decat cu oricare alt ilustru „prof. univ. dr.” din Bucuresti, Cluj, Iasi…

    Răspunde
     
  • Dan Lejan
    Mai 23, 2016 la ora 09:59

    Saracii profesori imi aduc aminte cu deosebita placere de ei cum faceau clabuci acum cativa ani la liceele tehnologice sa se desfiinteze posturile de maistri si ingineri ca oricum copii vor povesti si calculatoare nu sa lucreze pe santiere sau in fabrici. Tara de jigodii

    Răspunde
     
  • Marius
    Mai 23, 2016 la ora 09:31

    Hai sa facem grila aia de salarizare, o legam de un indicator economic si ne tinem de ea. Merge bine, creste indicatorul, cresc salariile la toti. Acuma cresc salariile in functie de „crize”, ani electorali si electrorat tinta pentru partidul de la guvernare.
    Indicatorul poate fi PIB-ul pe cap de locuitor sau altceva.
    Din pacate vad ca nu reusesc sa faca asta cu pensile.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Mai 23, 2016 la ora 13:12

      Grila s-a facut, odata cu Legea cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara, dar mereu unii sunt mai egali dacat altii. In consecinta, fac ce fac si obtin sporuri si majorari care distorsioneaza grila. Educatia si invatamantul au fost declarate permanent prioritate absoluta, zero samd, dar au fost neglijate atunci cand s-au alocat fonduri. Astfel, in loc sa se obtina o evolutie sustenabila, care sa conduca spre progres, calitatea capitalului uman a scazut constant, numarul analfabetilor functionali a devenit cel mai mare din Europa, iar cel al absolventilor de invatamant superior, cel mai mic. Suntem cea mai saraca tara din Uniunea Europeana si NU exista indicii ca aceasta stare de fapt se poate schimba curand. Educatia este batjocorita in continuare in Romania, iar romanii voteaza cu entuziasm infractori in functii publice, desi sunt ferventi sustinatori ai luptei anticoruptie. Nu are nicio logica, pentru ca cetatenii patriei noastre nu sunt capabili sa constientizeze contradictia din pricina educatiei precare pe care o au.

      Răspunde
       
  • tim
    Mai 22, 2016 la ora 15:13

    Vreau sa spun ca in Romania se aloca 2.2% din PIB pe educatie, in restul UE se pleaca de la 4-5% din PIB. Orice alta argumentatie este de prisos. Dotarile in scoli sunt la nivelul anilor ’50.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Mai 23, 2016 la ora 13:12

      Subfinantarea sistemului de invatamant face ca job-urile sa fie neatractive pentru persoanele bine pregatite, posturile libere fiind completate cu suplinitori si pensionari. Spre deosebire de piata bunurilor si serviciilor, unde cererea si oferta determina pretul, necesarul de forta de munca din sistemul educational este dat in principal de numarul de copii cu varsta scolara. Pentru acoperirea acestui necesar se fac uneori compromisuri cu privire la calitatea personalului.

      Răspunde
       
  • Marian Berbece
    Mai 22, 2016 la ora 08:17

    Asta cu marirea salariilor a devenit un stereotip, toata lumea altceva nu stie decat sa ceara bani mai multi, ignorand faptul ca acesti bani trebui sa vina de undeva, si ignorand faptul ca o data cu marirea salariilor trebuie sa creasca si nivelul de performanta, iar eu sunt destul de convins ca doar marind salariile la cadrele didactice, nu va creste nivelul de performanta al educatiei, nu atata timp cat ei nu sunt nevoiti sa „lupte” pentru posturile lor ci sunt „implantati” acolo, aici ar trebui in primul rand umblat, sa-ti meriti cu adevarat postul de cadru didactic, si sa trebuiasca sa muncesti pentru a ti-l pastra, atunci s-ar cerne pleava de grau numai ca interesele politice sunt diametral opuse, importanta nu este o educatie performanta, ci cate voturi se pot castiga la urmatoarele alegeri, prin masinatiuni si stratageme sau prin banala manipulare a maselor…

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Mai 23, 2016 la ora 13:10

      Vedeti dumneavoastra, in educatie lucrurile functioneaza putin diferit fata de industrie. Pe ansamblul economiei, intr-adevar, cresterile salariale pot fi sustinute prin sporirea veniturilor la buget. Aceasta se petrece ca urmare a cresterii performantei economiei, si/sau imbunatatirea gradului de colectare. Dar, spre exemplu, finantarea armatei, sau chiar marirea salariilor militarilor, ar trebui oare sa se faca in functie de cresterea numarului inamicilor ucisi? Alocarile bugetare pentru Educatie ar trebui sa fie raportate la numarul de premii Nobel? In realitate este tocmai invers. Apararea, ori Educatia, Sanatatea samd, primesc bani pentru a evita ca un numar mare de cetateni sa moara in urma bolilor, sau a unor amenintari la securitatea nationala, sa fie reduse astfel costurile sociale legate de efectele acestora si sa fie create premisele pentru dezvoltare. Inclusiv pentru obtinerea unor performante stiintifice pe plan international. Universitatile din Hong Kong, Corea, China au obtinut performante si recunoastre internationala abia dupa ce au primit finantare de la guverne. In top world 50 sunt 8 (opt) universitati din aceste state, in care a existat o politica nationala de finantare initiala a EDUCATIEI.

      Răspunde
       
  • Ionel
    Mai 22, 2016 la ora 03:12

    Scoala trebuie adusa spre practica si nevoile din piata muncii. Sistemul abordeaza lucrurile prea generalist, ar trebui mers spre specific dupa generala (8clase), cel tarziu.
    Initiativa de a protesta imi pare ca pleaca de la invidie. Invidia ca altora le cresc salariile. Nu inteleg, totusi, de ce comparam medicii cu profesorii ? (jos palaria pentru cei buni, din ambele sisteme)

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Mai 23, 2016 la ora 13:07

      Antagonizarea profesiilor este o ineptie. Investitia in Educatie este parte a strategiei unui stat pentru inscrierea intr-un cerc virtuos care sa conduca spre dezvoltare si progres. Tarile dezvoltate pot aloca fonduri mai mari pentru Sanatate, Aparare, Justitie samd. Despre ce vorbim, de fapt? Despre unii care vor mai multi bani, sau despre o strategie nationala de iesire din mizerie? Suntem cea mai saraca tara din Europa, in CORELATIE (termen folosit in mod corect aici) cu nivelul cel mai scazut de Educatie. Exista o relatie reciproca directa intre cele doua aspecte ale vietii sociale: nivel de trai si educatie. INTOTDEAUNA impulsul de iesire din cercul vicios a fost dat prin stimularea EDUCATIEI. Experienta anterioara a mai multor state, studiata de economisti, sociologi, politicieni samd, a demonstrat acest lucru.

      Răspunde
       
  • alex
    Mai 21, 2016 la ora 22:35

    sindicalistii vor numai salarii marite, nu vor reforme! pentru ca ei sunt pusi sa protesteze de psd. iar psd este ghidat in fiecare secunda in acest demers de catre ambasada rusa. vladimir putin mizeaza pe protestele organizate de psd pentru a pune piedica avansului romaniei. kgb lucreaza pentru ca coruptii sa revina la putere din toamna. poporul roman nu ii va lasa pe tradatorii de neam din psd gen dogaru sa duca romania in lagarele lui putin. romanii nu vor vota cu cancerul psd in toamna!

    Răspunde
     
    1. mincu
      Mai 22, 2016 la ora 22:34

      prietene lasa l draq de psd unde pielea mea traiesti in pestera???

      Răspunde
       
    2. Constantin
      Mai 23, 2016 la ora 13:04

      Saracia profesorilor n-are a face nici cu recationarii, nici cu anarhistii, nici cu hipsterii, sabotorii rusi, sau cu klingonienii. Pur si simplu, in locul unei strategii de dezvoltare nationala, guvernul actioneaza impotriva interesului national (guvernele succesive al Romaniei din ultimii 26 de ani au procedat la fel) prin defavoarizarea constanta a Educatiei in raport cu alte domenii. Iesirea din starea de mizerie a patriei noastre si evolutia sociala se poate infaptui doar cu sprijinul investitiilor in Educatie si in capitalul uman. Acestea sunt la fel de adevarate indiferent cine le spune, eu, dumneavoastra, sindicalistii din Educatie, ori cei din Comert, iar experienta altor state a demonstrat-o.

      Răspunde
       
  • ova
    Mai 21, 2016 la ora 22:06

    Un lucru e clar in invatatamant: nu se vrea reforma ! Daca ar fi fost vointa s-ar fi facut de mult, dar nu se vrea asa ceva. Sistemul merge si asa si e perfect functionabil.

    Răspunde
     
  • Dan
    Mai 21, 2016 la ora 21:47

    Nici daca s-ar taia salariile cu 50% professori ar urla, protesta, dar tot nu ar pleaca, simplu, nu va place, nu va tine nimeni cu forta, demisia.

    Cum zicea moise, statul roman, arunca vro 4m de oameni in jungla capitalismului pe cand pe ceiilati ii tine ca in puf. Ca professor daca iti pica 50% la bacalaureat, mai ai curaj sa comentezi, nesimtire romaneasca.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Mai 23, 2016 la ora 12:59

      Profesorii au fost primii care au plecat…la cules capsuni in Spania. S-a intamplat atat de demult, incat s-a uitat deja. Faptul ca pleaca in continuare face ca sistemul educational sa duca lipsa de cadre bine pregatite. Deficitul de forta de munca inalt calificata face sa fie prezenti in clase suplinitori, pensionari, si mult mai multi elevi decat ar fi firesc pentru un proces educational eficient.

      Răspunde
       
    2. Cristina
      Mai 26, 2016 la ora 13:08

      Din păcate, nu doar profesorului, îi pică copilul la Bac, ci în primul rând părintelui. Dezinteresul tinerilor pentru şcoală ţine de foarte multe lucruri, dar şi de educaţia pe care un copil o primeşte în familie. Dacă un părinte nu ştie să-şi responsabilizeze copilul, rezultatele nu vor fi niciodată „de excepţie”.

      Răspunde
       
  • iesean fara scoala
    Mai 21, 2016 la ora 16:36

    Foarte multe polemici si foarte multi profesori ofensati. De ce tipati la 18-20 ore/sapt fata de minim 40h/sapt la privat? Apoi vacante pe an de minim 3 luni platite fata de 21,22,max 25 zile concediu la privat. Da, e stres in ambele parti, insa stiti la privat cum/cat se sta peste program daca nu-ti termini treaba? Si nu se face aceeasi munca repetitiva ca la profesori, repetam o parte din exercitiile de anul trecut. Fisele le copiati an de an, materia nu se schimba fundamental. Da, trebuie evaluare a muncii fiecarui profesor, evaluare facuta de parinti + de examene anuale de evaluare ale elevilor!, sa se vada cat au crescut de la an la an, cat si-a adus exact profesorul contributia la cresterea lor. Si cei care merita sa li se dubleze veniturile, la cei mai multi insa care stau intr-o bucla repetititva si dormiteaza NIMIC. CAP-istilor, multi sunteti incapabili sa faceti fata sistemului privat si va oplositi ca plosnitele la stat. Desigur ca sunt si profesori exceptionali insuficient motivati, DOAR AIA trebuie promovati, restul demisia si sa vedem cum traiti.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Mai 23, 2016 la ora 12:57

      Pe de o parte, confundati norma didactica cu programul de lucru. Cadrele didactice lucreaza, intr-adevar, mult peste 40h/sapt. Apoi, nu stiti ca vacantele elevilor din invatamantul preuniversitar dureaza mai mult de trei luni, concediile cadrelor didactice pot fi doar in perioadele vacantelor, dar NU coincid ca durata. In fine, nu stiti care sunt in prezent evaluarile la care sunt supuse cadrele didactice. O discutie cu un profesor, de la orice nivel, va poate fi de folos. Dar, ideea cu evaluarea de catre parinti este amuzanta. Imi imaginez ca toti profesorii universitari din ASE, spre exemplu, sa fie examinati de parintii studentilor, reuniti din Suceava pana in Satu-Mare, din Constanta la Arad, indiferent de profesii, ingineri, fierar-betonisti, agricultori, sau medici etc., pentru a primi note care sa le permita continuarea carierei didactice. Cum de nu s-a gandit nimeni pana acum?!

      Răspunde
       
  • alexman
    Mai 21, 2016 la ora 12:59

    Dl.Colceag are deja curicule performante pentru invatamantul romanesc, problema este ca cei din minister se cred nemuritori si tin strans scaunele. De aceea schimbarea sistemului ar trebui inceputa chiar cu ei. De ce nu am pune ministru invatamantului pe unul din cei citati de Moise, iar ceilalti sa fie secretari de stat? Vor avea mana libera si sustinere sa inceapa curatenia si reformarea sistemului.Anul asta termina clasa a 12 inca o generatie careia i-a disparut sclipirea din ochi, pentru ca scoala si-a facut treaba.Acum sint pregatiti pentru piata muncii europene.Vor trai bine…ca sclavi in Europa.12 ani de stat in banca nemiscati,sub controlul notei si al exmatricularii si-au pus deplin amprenta.Asa am patit si noi cei mai in varsta.Inca imi amintesc ce sclipitor eram in anii mici.Apoi mi-a scazut stima de sine pentru ca incepusem sa cred ca nu pot pricepe pt ca sint prost si nu pentru ca profesorul este incompetent,apoi am inceput sa invat doar pentru note, apoi nu mai stiam sa imi pun intrebari sau sa descopar singur lucruri inedite, si asa m-am blazat complet….M-a intrebat odata un profesor din facultate ce as face daca as fi iar student sau elev?I-am raspuns ca as scrie pe tabla:jos criminalii! Peste 2 luni de tacere i-am explicat de ce si a inteles.Sistemul nu il lasa sa miste in front si nu poate schimba nimic, desi ar vrea.Sa incepem deci cu ministerul incompetentei.

    Răspunde
     
  • Diana P.
    Mai 21, 2016 la ora 12:57

    Si mai e ceva: Imi iubesc tara, imi iubesc meseria, dar de aici, cand vom pleca, vom pleca 4.Daca cei care s-au saturat sa mai fie terfeliti si vor alege calea mea,vor face la fel, cum mai ramane cu DEPOPULAREA Romaniei?
    Stimati colegi, cautati! Cautati, caci exista si alte variante.Nu trebuie sa ne calce nimeni in picioare.Meseria de dascal este frumoasa atata vreme cat poate fi practicata cu demnitate… Ne spunea cineva, demult, cand ne plangeam de salarii mici, ca a fi dascal este un fel de APOSTOLAT…Eu vreau sa fac apostolat, dar daca vin alaturi de mine si altii,care chibiteaza de pe margine, vor multe de la mine, dar ei, la randul lor nu vor sa traiasca apostolatul meu!

    Răspunde
     
  • Diana P.
    Mai 21, 2016 la ora 12:28

    Sa stiti ca as sta in scoala nu numai 8 ore, ci si 10, daca as si avea ce face cu copiii interesant, nu numai ore de recuperare- ameliorare: mate-romana, mate-romana…M-as bucura sa vedeti cu cat efort reusesc sa tina scolile acele calculatoare si imprimante in stare de functionare, pentru a multiplica fisele, care, intre noi fie vorba, nu e treaba criticilor daca sunt altele de la serie la serie, caci este numai treaba mea de dascal cum implementez eu fisa aia la clasa.Eu, ca dascal, imi selectez materialele in functie de cum cred eu ca este necesar.Eu reiau materia iar si iar.Elevii mei sunt altii, domnule care crezi ca nu muncesc destul…
    M-am saturat de mizeria asta, de bataia de joc,de blamarea din partea societatii,ca profesorii sunt asa si pe dincolo- Da, or fi…unii or fi…Multora dintre ei li s-a facut lehamite ca dupa atatia ani de scoala sa traga targa pe uscat si isi asigura din meditatii traiul pe care in mod normal ar trebui sa il aiba. Altii, ca mine, au 2 joburi- cu contracte si impozite la stat platite in mod CORECT si afla ca si dumneavoastra, de altfel,ca nu vor avea pensie sau nu isi pot face macar o data pe an analize gratuite, ca nu sunt fonduri…
    Da! Stiu! Cunosc cazuri de profesori incainiti, dezinteresati de meseria lor, dar cunosc si doctori la fel,vad si jurnalisti care pentru bani sunt gata sa spuna si sa sustina orice, functionari la banca ce isi permit sa nu tina cont de optiunile tale si te sfatuiesc sa bifezi nu stiu ce asigurare…

    Răspunde
     
    1. Valeriu
      Mai 21, 2016 la ora 17:58

      Nu prea se lovește cu realitatea. Din moment ce majoritatea părinților își cauta învățători si profesori buni, exista și de ăștia, e bătaie pe ei, deci se poate, vina principala nu este a copiilor, nici macar a sistemului care nu plătește nu știu câte milioane, drept salariu.
      Cine nu performeaza in timp ce altii pot, nu va performa in nici o alta condiție, nu pt ca nu i se da, nu poate, nu e capabil, si salariul de prim-ministru poate sa i se dea, tot degeaba.

      Răspunde
       
  • Diana P.
    Mai 21, 2016 la ora 12:01

    Astazi fiica mea se pregateste sa plece la facultate in strainatate. Nu exista niciun argument sa o opresc, mai ales dupa ce a participat la un proiect scolar in Belgia si a vazut ce inseamna scoala acolo- materie mai putin stufoasa, laptopuri la fiecare banca, materiale didactice si laboratoare de ultima generatie…Stat la scoala pana la ora 15-15.30, nicidecum mai putine ore de stat la scoala, domnule Guran, caci in Romania, cei care nu isi permit o bona si nu au nici bunici disponibili sau bani pentru after-school, sunt disperati cand stiu ca le raman copiii acasa singuri, nesupravegheati. Unii stiu ca daca reusesc sa ii tina in casa, au acolo un alt inamic doar putin mai nociv: televizorul sau laptopul.
    Nu ar fi mai bine, deci, ca sistemul de invatamant sa fie finantat CORECT? Nu ar fi mai bine sa avem scoli dotate corespunzator, cu loc de relaxare, loc de joaca, piscina,sala de sport? Nu ar fi mai bine daca salariul unui dascal i-ar permite acestuia sa traiasca decent,sa poata pune pe masa si el copiilor lui ce puneti dumneavoastra pe masa copiilor dumneavoastra? Sa le asigure, la randul lui,copiilor accesul la carti, cursuri, scoli, excursii?
    Sa stiti ca si mie mi-ar placea sa pot sa am NUMAI UN JOB! Acela pentru care m-am pregatit o viata intrega… Sa stiti ca fiica mea imi mosteneste dragostea pentru copii, dar nu vrea nici in ruptul capului sa fie dascal-Munca multa pe bani putini: inspectii, examene, o gramada de hartii ce trebuie actualizate in permanenta…

    Răspunde
     
    1. corneliu
      Mai 21, 2016 la ora 17:31

      „Programa cu mai putine ore” nu inseamna ca elevul trebuia sa stea mai putin la scoala. Ci ca programa obligatorie trebuie sa contina mai putina materie. Restului statului la scoala trebuie sa contina activitati neimpuse. Ceea ce inseamna ca daca vrea sa nu faca mai nimic, parintii accepta si educatorul nu reuseste sa ii convinga de contrariu aia e. Si eu lucrez in invatamant (universitar) si stiu ca programele au fost facute de profesori pentru profesori „ca sa fie bine”. Elevii sunt un soi de mobila in toata povestea asta, ca oricum nu vor sa invete.

      Răspunde
       
      1. Adrian Solea
        Mai 23, 2016 la ora 17:36

        Multumesc d-le Corneliu pentru adevarul grait.

        Citesc si recitesc ceea ce ati afirmat d-vs. dar si ce a afirmat d-na profesoara Diana P. si vad din afirmatiile amandurora o imagine trista dar exacta a ceea ce se intampla in Romania de la revolutie in coace.

        Scoala e o corvoada pentru toti – multi profesori daca nu au fost de la inceput asa au ajuns sa nu mai aiba tragere de inima, iar copii se simt obligati sa invete in institutii de invatamant care incet incet se pierd o data cu oamanii din ele…

        Răspunde
         
  • Diana P.
    Mai 21, 2016 la ora 11:33

    Copilarisem destul alaturi de elevii mei…Era momentul sa stau pe picioarele mele, caci,pana atunci,mama si tata m-au intretinut. Imi aduc aminte si acum cat de foame mi-a fost intr-o zi, cand banii din salariu mi se terminasera.Am coborat din autobuz si cineva m-a intrebat daca sunt insarcinata, caci se vedea ca mi s-a facut rau… Nu eram.Eram doar flamanda.Nu plateam chirie.Toata grija mea era sa imi iau mancare si haine(second-hand), dar bine asortate si materiale pentru scoala, caci nimeni nu ma intreba din ce confectionez eu lucrurile de care am nevoie la clasa.
    Peste catava vreme m-am casatorit.Desigur, ca o mare iubitoare de copii, mi i-am dorit si eu pe ai mei.Voiam 3. Asa mi se parea mie ca ar fi o formatie completa.Am doi copii minunati. M-am oprit la doi, caci nu se putea realiza visul in totalitate.Am trecut, alaturi de sotul meu, prin momente de lipsa cumplite.Mai rau este ca nici copiilor nu puteam sa le oferim decat strictul necesar.Tin minte ca fiul meu avea 4 ani, cand a vazut in vitrina unui magazin ieftin un Spiderman de plastic.Nu aveam 3 lei ca sa i-l cumpar. Mi-am jurat ca asa ceva nu se va mai intampla NICIODATA.
    In vara imediat urmatoare am plecat in strainatate ca sa muncesc.Se ivise o oportunitate pentru mine.Sotul meu a ramas acasa cu copiii si sa construiasca din banii pe care ii trimiteam. Am facut in 2 ani ce nu am facut in 10,dar am trecut, sufleteste, prin cea mai grea perioada. Imi doream sa fiu langa familia mea si sa revin la catedra.

    Răspunde
     
  • Diana P.
    Mai 21, 2016 la ora 11:04

    Sunt invatator de 21 de ani. Aceasta este singura meserie pe care mi-am dorit-o vreodata. Am iubit-o din prima ora de practica pedagogica pe care am avut-o la liceu.Aveam 14 ani.Pentru mine si colegele mele ziua in care trebuia sa merg sa predau a fost intotdeauna sarbatoare. Am inceput prin a face fise de lucru, jetoane, jocuri…toate la indigo…am lucrat nopti intregi sa am totul terminat pana dimineata…Am refacut planuri de lectie de cate 2-3 ori, la inceput, pana sa deprind a-mi concepe o lectie cu fir logic si pana sa inteleg cum legi teoria de practica, atunci cand materialul format este unul viu, galagios, vesel, curios, adica atunci cand ai de muncit cu copii, nu cu o scula, masinarie, computer,sau mai stiu eu ce altceva…
    In scurta vreme am absolvit- a se retine 5 ani de liceu, cu 3 tipuri de practica pedagogica. Am intrat pe salariu. Prima mizerie de salariu,care, in primele luni, mi s-a parut a fi un bonus.Eram fericita ca puteam sa lucrez ceea ce imi placea.Nu ma gandeam deloc la salariu.Eu eram cea mai importanta persoana din viata elevilor mei. Eram tanara, frumoasa, asa cum tineretea ne da frumusete oricum, pana la o varsta. Imi iubeam elevii si ei ma iubeau pe mine.Parintii erau uimiti de cat de mult s-au legat copiii lor de mine.A ZIS DOMNISOARA CA ASA TREBUIE SA FACEM!!! Era o replica pe care o auzeau cu totii.
    Timpul a trecut. Dupa 1 an am decis ca trebuie sa devin independenta. Aveam 20 de ani- semne de maturizare tarzie, nu? Voi continua…

    Răspunde
     
  • Ion
    Mai 21, 2016 la ora 10:30

    Sa-ti fie rusine gargaragiu de 2 bani numit Moise Guran!
    Auzi tu ce propuneri „interesante”: sa ne reincadram. Reincadreaza-te tu si du-te acasa, in afara de a vorbi tampenii, alte competente mai ai?

    Răspunde
     
  • un om cu scoala
    Mai 21, 2016 la ora 08:39

    domnule guran,asa m-am saturat de comentariile dvs. despre profesori si medici,ca am ajuns sa nu ma mai uit la emisiunile dvs.,mereu repetati aceleasi lucruri,salarii mici,dar despre incompetenta lor si spaga pe care o cer de la elevi/parinti si desper nivelul foarte scazut de educatie al celor care termina scoala, educati de acesti profesori,de ce nu repetati?aveti dvs. si alte fixuri,ex.autostrazile,dar nu vreau sa mai intru in amanunte,cred ca e penibil de acum cum tineti partea mereu profesorilor si medicilor,desi toti iau spaga si nici meserie nu prea stiu,dar salariile trebuie sa fie mari de parca cu cresterea lor le-ar creste si profesionalismul sau inteligenta,ei si-au ales aceasta meserie,cine stie pe ce criterii,stiind realitatea din aceste domenii,ce tot le luati atat apararea de parca ar fi marginalizatii societatii,putini sunt cei care stiu meserie,le place ceea ce fac,si invata mereu sau citesc ce apare in domeniul lor profesional

    Răspunde
     
  • AnaMaria
    Mai 21, 2016 la ora 08:32

    Moise, m-ai uns pe suflet cu acest articol. Bravo!!! Mereu am fost de parere ca salariul profesorilor nu ar trebui marit atata vreme cat ceilalti muritori de foame din tara asta, lucreaza mai multe ore si in conditii mult mai grele fata de ei. Ani la rand s-au opus reformelor din invatamant si au iesit in strada doar pentru salarii in timp ce au frant cu cinismul lor visele copiilor. Da dragii mei profesori, cu toate ca mai sunt si exceptii, marea majoritate a voastra e cinica, fara interes fata de ceea ce fac si ce e mai grav distrugeti viitorul copiilor ce va vor plati pensiile. Daca un medic ar prezenta atata dezinteres pe cat o faceti voi, am fi toti ingropati acum. Sunt medici care lucreaza si 48 de ore fara intrerupere, merg acasa, fac un dus, dorm 5 ore si se intorc in spital. N-au timp pt familie, pentru relaxare, pentru nimic. Pe ei nu-i auzi plangandu-se, ei n-au timp sa zbiere o data la 3 luni ca n-au salarii mari, pt ca sincer nu au, ei n-au voie sa greseasca. Si nu, medicii nu castiga multi bani, eu personal as plati un neurochirurg din tara asta cu cel putin 15000 de euro pe luna. Asa ca dragilor, mai bine iesiti in strada pt reforme benefice in invatamant nu pt salariile voastre pe care eu personal n-as dori sa vi le platesc, daca obtineti marire.

    Răspunde
     
  • DanDaniel
    Mai 21, 2016 la ora 08:28

    Moise, tu ai copii la scoala de stat sau privata? Era bine sa inchei articolul cu un Disclaimer care sa specifice acest lucru.

    Răspunde
     
  • Mihaela Udristioiu
    Mai 21, 2016 la ora 08:12

    Chiar crede cineva aceste baliverne ale lui Moise Guran? Datul cu părerea este sport național. Dacă se voia progres în România se investea în educație în 1989. Toată lumea crede ca educația este ieftina dar nu este deloc asa. Crede cineva ca 6 oameni pot schimba ceva în educație? Chiar sunt reprezentativi cei 6 pentru educație? Sa mai și verificăm Moise Guran! Trăim din mitul olimpiadelor…Orice lege a educației este buna dacă se respecta. La noi nu se respecta nimic. Iar politizarea educației este crima națională.

    Răspunde
     
  • nikk
    Mai 20, 2016 la ora 23:00

    oameni ai scolii nu va mai necajiti de ce spune guran, asta e nivelul el se pricepe la tot la dat din gura. cand tanase l-a expediat de la tvr vai ce taraboi a a facut. el cu privatu’ lui peste

    Răspunde
     
    1. defrag
      Mai 23, 2016 la ora 12:37

      Saracu’ de tine !

      Răspunde
       
  • citizen
    Mai 20, 2016 la ora 22:24

    Da sunt pentru desfiintarea inspectoratelor scolare, adevarate cuiburi de coruptie cu salarii foarte mari si NEMERITATE. Sa va povestesc o intamplare: Am fost si eu la un pas sa intru in invatamant ca suplinitor cand eram in cautarea unui loc de munca si ce am vazut la inspectoratul judetean respectiv m-a dezgustat. Erau foarte multi veniti din judet, unii si de la 80 km de oras si nu reuseau sa-si ia repartitia in ziua respectiva, fiind nevoiti sa revina a doua zi. Nu se respecta programul afisat, iar inspectorii veneau si plecau dupa bunul plac, isi aranjau protejatii pe posturile dorite, sa nu mai zic de pauza de masa la pranz de 2 ore, in conditiile in care erau peste 35-40 persoane la cozi obositi si flamanzi.

    Răspunde
     
  • pt arkade
    Mai 20, 2016 la ora 21:03

    parca toti frustratii injura la bugetari si pensionari. ce de idioti fatati la norma

    Răspunde
     
    1. arkade
      Mai 22, 2016 la ora 08:00

      Inainte sa ma jignesti, ar trebui sa pun sa iti prezint cum stau lucrurile. Poate iti intelegi locul in societate:

      Bugetarii sunt platiti din taxele noastre.
      Taxele noastre nu pot depasii 100% din salar.

      Sper ca pana aici ai inteles.

      Din taxele alea mai trebuie platite si alte chestii, gen: modernizarea scolilor.

      Si acum sa facem calculele:
      1000 de lei la privat = 860 de lei taxe.

      din 860 de lei taxe….trebuie sa faca tot ce am scris mai sus.

      Cum ai vrea tu sa ai 1000 de lei salar daca esti platit din taxele mele?
      Privatul sustine economia tarii, nu bugetarii. Asta ca sa lamurim care este pozitia fiecaruia.

      Am zis, da…vreau bani mai multi in educatie, in sanatate…dar nu in salariile profesorilor, medicilor, etc.

      Profesorii cum vad o oportunitate, cum sar sa le creasca salariile si apoi se plang ca nu sunt scolile dotate. Pai, bugetul e acelasi. Trebuie facut un compromis.

      Si ma deranjeaza atitudinea profesorilor cu: nu se da bacul anu asta, nu se da capacitatea anu asta. Din pacate, avem un ministru fara tupeu. La asemenea amenintari se raspunde ferm:

      Vreau o lista cu toti profesorii care fac greva si ei vor intra intr-un examen de verificare a cunostiintelor. Daca il trec, primesc o marire de salar, daca nu…o scadere de salar. Sa vedem cati mai fac greva.

      Avem nevoie de toti, dar sa ne respectam unii pe altii si sa fim constienti de ce unii iau mai mult decat ceilalti. La plata cu ora, sunteti egali.

      Răspunde
       
      1. nik
        Mai 23, 2016 la ora 22:30

        vrei mai multi bani in sanatate si educatie dar nu in salariile prof si doctorilor. super exact situatia asta e acum, cei bine pregatiti nu se duc in invatamant. dar de ce sa gandim un pic mai acolo, mai bine punem placa cu privatu’ cu plus valoarea etc de parca bugetarii sunt platiti de pomana.

        Răspunde
         
        1. arkade
          Mai 28, 2016 la ora 15:03

          Luam un exemplu, ca sa intelegi de ce:
          Ai un buget de 10 lei si trebuie sa:
          – maresti salarii
          – modernizezi scoli.

          Toata lumea vrea salarii mari dar se plange ca nu au conditii de lucru.

          Cum imparti tu bugetul de 10 lei? 5 lei salarii si 5 lei modernizare? sau renunti la una pentru alta?

          Răspunde
           
    2. defrag
      Mai 23, 2016 la ora 12:45

      asa-i ca nu ai realizat mare lucru in viata ta, pana acum ?

      Răspunde
       
      1. arkade
        Mai 23, 2016 la ora 19:35

        Da-mi voie sa te corectez…am realizat chestii in viata mea.

        Am un job, sunt bine platit pentru cat muncesc. Si e in privat. Asa ca nu vreau sa aud comentarii pe tema asta pentru ca eu imi negociez salariul cu angajatorul si daca angajatorului meu ii convine…asta e tot ce conteaza.

        Răspunde
         
  • Raduko
    Mai 20, 2016 la ora 20:29

    Bun articol Moise dar am o veste proasta pentru tine: speranta ca in sistemul de invatamant sunt mai multi profesionisti decat lepre, este una desarta. Vremurile acelea au trecut demult si ca atare traim ce traim. Cei care mai sunt capabili de gandire si actiune isi fac planul lor individual de scapare : invata bine in scoala si la momentul oportun o sterg peste granita. Din pacate democratia este simpla, majoritatea dicteaza solutia, adica loazele.

    Răspunde
     
  • Liviu
    Mai 20, 2016 la ora 19:56

    Domnule Guran, nu mai comentaţi unde nu vă pricepeţi întrucât vă veţi discredita! Aveţi dreptate doar în privinţa faptului că mişcarea sindicalistă este în multe cazuri parazitată. Altfel creşterea de salarii în Educaţie este prioritatea nr. 1! La salariul de vânzător de McDonald’s pe care îl ia un debutant, de câţiva ani în sistemul de învăţământ nu vine decât pleava. Am o sumedenie de colegi competenţi ieşiţi de pe băncile facultăţii care după maximum un an de învăţământ au renunţat. Asta în primul rând. În al doilea rând, nu mai lăudaţi pe cei 6 indivizi degeaba. Planul-cadru pe care îl propuseseră dumnealor avea şi părţi bune, dar avea şi părţi dezastruoase, mai ales sub aspectul disciplinelor umaniste. Dumnealor sunt oameni care poate că în activitatea şcolilor private, al ONG-urilor în domeniul educaţiei şi în pregătirea olimpicilor au performat relativ bine din lipsă de concurenţă. Din felul în care au formulat însă planul cadru pe care l-au propus se vede că sunt departe de a înţelege mecanismele din învăţământul public, cu copii de nivel mediu sau defavorizati, care reprezinta majoritatea. Va respect pentru unele analize economice pe care le faceti, dar aici gresiti flagrant. Cand vi se strica masina, mergeti cu ea la service, nu? Daca da, nu va mai dati cu parerea aici despre cum ar trebui sa fie reparat „motorul” educatiei.

    Răspunde
     
    1. Felix Ungureanu
      Mai 20, 2016 la ora 20:23

      Este adevarat ca, daca e stricata masina mergem la service. Dar nu trebuie sa-mi spuna alt service ca reparatia a fost de doi bani si masina tot nu merge. Pot sa constat asta si singur.
      La fel de adevarat este si ca fara bani este greu. Trebuie sa intelegem insa ca in majoritatea tarilor civilizate oamenii din educatie sunt platiti mai putin decat in multe domenii. Si mult mai putin la stat decat la privat. Presupunand ca de maine salariile bugetarilor ar creste substantial, trebuie sa admitem ca unii dintre profesori, mai ales dintre tineri vor fi oricum atrasi de salariile din alte sectoare de activitate, care, logic, ar fi si ele mai mari. Nu voi fi ipocrit sa spun ca nu este vorba despre bani. Spun doar ca ceea ce multi nu vor sa recunoasca este ca multi dintre profesorii buni pleaca de lehamite. Nu pentru bani. De scarba unui sistem corupt, cu oameni agatati de scaune cu insitutii create pentru control politic, un sistem in care este prea mult vorba despre cadre, dotari, programe, reforme si prea putin despre copii.

      Răspunde
       
    2. Stelian F
      Mai 20, 2016 la ora 23:52

      Spuneti punctual unde greseste Moise, sau unde gresesc cei 6 si cum credeti ca ar trebui facuta o reforma in invatamant, daca spuneti ca aveti experienta si stiti ce si cum. Eu unul va cred, dar aduceti in dezbatere cam ce trebuie facut.
      In alta ordine de idei, de ce oare salariile actuale sunt atractive pentru „pleava”? Eu, daca ar fi sa muncesc pe un salariu mic, nepricepandu-ma prea bine la mai nimic, as alege totusi un loc de munca unde nu mi se cere prea mult, unde ma pot pierde printre ceilalti, unde pot sa ma fac ca mumcesc si unde stiu ca atunci cand va creste salariul colegilor mult mai buni decat mine, mi-ar creste si mie, un loc de munca unde nu se plateste performanta, ci numai prezenta. Pai tocmai de acesti oameni, prin reformarea sistemului, zice si Moise ca ar trebui sa scapam, dar ziceti ca nu e bine. Ce nu e bine in ce spune Moise cand zice:

      „Fiţi de acord cu reducerea programei, cu reducerea numărului de ore petrecut de copii în şcoală, cu creşterea numărului de ore petrecute de dascăl în şcoală, cu desfiinţarea titularizării, a inspectoratelor, despre care ştim cu toţii că sunt doar pârghiile mafiei politico-sindicale, reîncadraţi-vă cu toţii prin concursuri corecte care să scoată pleava din sistemul de educaţie şi eu sunt gata să vă dublăm salariile”

      Răspunde
       
    3. Stelian F
      Mai 20, 2016 la ora 23:55

      Credeti ca „pleava” ar trece de un examen adevarat pentru postul de profesor?

      Răspunde
       
    4. defrag
      Mai 23, 2016 la ora 12:47

      te plangi de salariu, dar tu lucrezi 3 ore pe zi, maxim ! Deci esti foarte bine platit ! Lucreaza si tu 8 oe ca toata lumea … scuze, nu poti pt. ca sunteti prea multi si fiecare trebuie sa mananceo paine, nu-i asa?

      Răspunde
       
  • Stelian F
    Mai 20, 2016 la ora 19:36

    Asa este, aveti dreptate. Copii invata materia predata de la profesor, dar mai invata si altceva, invata din faptele lor, isi modeleaza caracterul dupa caracterul profesorilor. La fel ca si cu parintii, unde copii pricep ce le spun parintii, dar vor face ceea ce ii vad pe parinti facand. Pentru copii puterea exemplului este mai mare ca puterea cuvintelor.

    Răspunde
     
  • Dan
    Mai 20, 2016 la ora 18:50

    Deja, se plescăie, mulţumit cu un salariu de privat, comentând la ce ne pricepem noi românii cel mai bine: fotbal şi învăţământ. Ai curajul să porţi o discuţie „face to face” cu cineva din învățământul nostru? Chiar şi cu mine. Că cu alţii, din alte „servicii” nu – ţi permiţi. Să-i întrebi cât de eficienţi sunt, ce calitate oferă pentru serviciile oferite şi cum cresc nivelul de viaţă în ultima ţară a EU. Plătesc eu cafeaua din salariu’ de prof’ dacă ai timp!

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Mai 20, 2016 la ora 19:38

      Puteti vorbi in numele tuturor profesorilor in aceasta viitoare posibila discutie cu Moise?

      Răspunde
       
    2. defrag
      Mai 23, 2016 la ora 12:49

      asa-i ca nu ai avea nici o sansa la o slujba decenta la patron? … te sperie gandul acesta? 🙂

      Răspunde
       
  • Shaq
    Mai 20, 2016 la ora 17:49

    Foarte bine punctate problemele in articol, as adauga si faptul ca au vacanta 4 luni pe an plus stresul muuuult mai mic fata de alte profesii. Cui nu ii convine sa treaca la privat !

    Răspunde
     
    1. Alina Popa
      Mai 20, 2016 la ora 20:12

      Îți doresc sa stai măcar o zi cu o grupa de grădiniță, cu o clasa 0 ,cu o clasa de elevi rromi sau cu o clasa de adolescenți care nu pot fi stăpâniți individual nici de proprii părinți!Toți lucrați doar cu o singura persoana odată, pe când în învățământ trebuie sa captezi și sa ții treaza atenția a 25_30 de copii în același timp!Uitați-vă cati dascăli cedează psihic sau mor din cauza surmenajului…La sfârșitul anului,un dascăl dedicat este praf!

      Răspunde
       
    2. Adrian T.
      Mai 20, 2016 la ora 22:15

      Da, dar in aceasta vacanta de 4 luni pe an, stai acasa si-ti numeri banii sa-ti ajunga pana la urmatorul salariu.
      Cred ca multa lume invidiaza aceasta vacanta, dar nu se gandesc ca trebuie sa stai acasa si sa-ti dramiesti banii sa-ti ajunga.

      Răspunde
       
      1. claudia
        Mai 21, 2016 la ora 00:24

        Vacanta incepe vineri, 24 iunie, iar la 1 septembrie suntem la scoala. Unde sunt cele 4 luni? Si…da, mi-ar placea sa stai o ora sa stapanesti o clasa, sa nu predai nimic, doar sa-i stapanesti!

        Răspunde
         
        1. Alexa
          Mai 21, 2016 la ora 07:03

          La supravegherea examenelor de bacalaureat sau la corectat n-ați fost niciodată se vede încât vacanța de care ne invidiaza unii începe după afișarea rezultatelor la BAC. Prima sesiune 30 mai 16 iulie 2016 iar sesiunea a II-a 18 iulie 1 septembrie 2016. Vacanța la anu’

          Răspunde
           
  • Ovi
    Mai 20, 2016 la ora 17:40

    Așa, ieșim în stradă și dizolvâm parlamentul. Și apoi?

    Răspunde
     
  • Eduard
    Mai 20, 2016 la ora 16:05

    Da, sunt probleme in sistemul de educatie care nu cred ca se vor rezolva doar cu maririle salariale. Profesorii pasionati lucrează cu daruire chiar si acum. Eu vad in schimb o involutie a societatii romanesti care promovează incultura, materialul si mediocritatea. Copiii din ziua de azi au acces la mult mai multa informatie, care in cele mai multe cazuri dăunează educatiei primita in familie. Multi parinti au joburi care nu le permit sa se ocupe de educatia copiilor…in schimb copilul are smartphone, de care nu se desparte nicio clipa. In cealaltă extrema se afla multe familii dezorganizate din mediul rural unde sunt copii care vin la scoala pentru corn si lapte. Profesorul are uneori o misiune foarte grea, pentru ca nu poate suplini si lipsa parintilor. Asadar, eu consider ca schimbarea ar trebui sa porneasca din familie, sa oferim copiilor exemple de moralitate iar media sa nu mai promoveze aceasta manelizare in care ne adancim ca popor ci valori autentice

    Răspunde
     
    1. Alexa
      Mai 21, 2016 la ora 07:13

      Reiterez ce au spus și alți colegi. Moise, dacă nu te pricepi nu-ți aroga găsirea adevărului. Prima greșeală majoră a raționamentului tău și a multor alți comentatori din afara sistemului e că ANALIZEZI SISTEMUL DE ÎNVĂȚĂMÂNT CA PE UN SISTEM ECONOMIC. (investesc banii cu cap și proitul trebuie să iasă-s-o crezi tu). A doua greșeală fatală de data asta: spui „aţi avut două creşteri anul trecut!” Ia calculează (că te dai economist) 15% la 1000 lei este 150 lei și 5% la 4000 lei e 200 lei. Cand tu tii subfinanțat învățământul 25 de ani și mărești salariile numai la instituții de forță poți apoi să le dai și cinci măriri pe an și nu-i mai ajungi pe ceilalți… Tîmpenia asta de raționament a ta este nescuzabilă

      Răspunde
       
  • Lorraine
    Mai 20, 2016 la ora 15:43

    Stati mai multe ore la scoala? Sigur! Scoala nu are internet la dispoziția profesorilor, nu are calculatoare, imprimanta… Nici măcar foi A4 pentru fise de lucru si teste. Manualele sunt atât de depașite ca nici nu-ti vine sa le deschizi, ci trebuie sa cauți ore in materiale interesante pentru Lecțiile de calitate. Si încă ceva, 6 ore de predat la clase de 30 de elevi sunt echivalentul a 6 ore de emisiune in direct. Ați putea de unul singur sa faceți asta zilnic?

    Răspunde
     
    1. arkade
      Mai 20, 2016 la ora 17:54

      6 ore predate la scoala=6 ore de lucru in IT=6 ore de lucru in orice domeniu.

      Da, vreau sa vad ca stati in scoala aia…asa cum e….8 ore pe zi…nu 6. sa vin dimineata sa vorbesc cu profesorul x la ora 8 si sa il gasesc si la ora 4 in scoala. De ce? Pentru ca asa e in privat. Nu sunteti voi mai cu mot.

      Un doctor cum poate sa lucreze si sa ia decizii 8 ore zi? Voi v-ati invatat destul de prost: la 8 intrarea in scoala, la 12…am plecat acasa.

      Spitalele sunt dotate? Evident ca nu. Dar medicul sta in spital si incearca sa isi faca meseria asa cum poate si de multe ori improvizeaza. Face asta 8 ore /zi…nu 4 ca profesorii.

      De salarii? de acord, le marim, dar in conditiile in care elevul sta mai putin in scoala, si da: vreau cativa profesori sa isi piarda joburile. De ce? materia lor e depasita sau ar trebui bagata la specializare nu la trunchi comun. Exemplu: latina, chimia, fizica, biologia, religia. Nu putem sa facem cumva clase diferentiate din clasa 7? poate chiar a 5?

      Răspunde
       
      1. spintronic
        Mai 20, 2016 la ora 19:48

        pentru arcade,

        cu parere de rau da-mi voie sa-ti reamintesc ca matematica, chimia si fizica stau la baza tastaturii de unde ai scris mesajul si te-as mai ruga sa faci un mic experiment: vorbeste timp de o ora la o tabla atunci cand scrii ceva pe ea cu creta

        ”fara poezie, viata e pustiu”

        Răspunde
         
        1. arkade
          Mai 20, 2016 la ora 20:33

          Sa stii ca am dat si examene orale la matemtica. Si alea se dau la tabla. Da, e dificil. Dar ce ar fi daca nu ati scrie asa de mult la tabla?

          Un videoproiector, un laptop si lectia devine interactiva. Incetati sa mai folositi aceleasi metode de acum 30 de ani.

          Tabla nu mai e interesanta pentru elev. Dar pe voi nu va intereseaza. Eu nu am vazut un experiment in 5 ani de chimie, 6 ani de fizica.

          In schimb am vazut formule peste formule de m-am scarbit de ele. E vina mea? Nu stiu. E vina voastra? Poate. E vina sistemului? Mai mult ca sigur. Eu vreau sa creasca bugetul pentru educatie, dar banii sa nu ajunga in salarii ci in dotarea scolilor. Astfel sa nu mai folosesti creta si tabla ci poate un videoproiector, un soft mai bun care sa te ajute sa faci ceva animatii.

          Da, stiu, evolutia e grea…dar trebuie facuta.

          Răspunde
           
      2. Dory
        Mai 20, 2016 la ora 19:56

        Nu suntem mai cu mot, dar ne folosim de computerul de acasa, de imprimanta de acasa, de consumabile pentru a face fise, asa cum se cere, cel putin 4 buc. de elev / zi si inmultit cu 25 sau 30 de elevi, apoi cu 5 zile / saptamana, apoi cu 4 saptamani… calculeaza si vezi cat munceste un dascal la clasa, cat cheltuieste din bugetul familiei, ce divergente si discutii se creeaza in unele familii in care nu ambii lucreaza in invatamant si astfel nu inteleg acest sistem care cere dar nu oferanimic in ceea ce priveste dotarea claselor cu aparatura necesara. Pregatirea pentru a doua zi de scoala iti mai rapeste inca 4 ore de lucru. Deoarece elevii cu CES sunt integrati in invatamantul de masa, pentru acestia te pregatesti separat si intocmesti foarte multe documente cat ti-ar lua sa pregatesti pentru restul clasei. Daca ai 3 elevi cu CES la nivel de diverit de asimilare a notiunilor predate trebuie intocmita documentatie diferita pentru fiecare. Toate acestea sunt pe banii dascalului, pe consumul de energie electrica tot al dascalului si simti ca ai luat pe Dumnezeu de picior daca ai si rezultate sau esti sponsorizat cu cate un top de hartie din cand in cand. Daca mai punem ca anul acesta scolar la clasa a III-a nu s-au dat manuale conform programei scolare actuale decat partial, aceasta insemnand ARTE VIZUALE si ABILITATI PRACTICE, ENGLISH si RELIGIE, te rog sa analizezi si sa-mi spui cum se predau celelalte ore, la care nu sunt manuale, fara fise de lucru? Multi nu au caiete, etc

        Răspunde
         
        1. arkade
          Mai 20, 2016 la ora 20:25

          Serios? Aveti impresia ca sunt prost? Ce fise faceti? Poti sa urci o asemenea fisa pentru clasa a 6 anul 2015 si o fisa pentru clasa a 6 anul 2016? Vreau sa vad daca sunt diferite. Pentru ca stiu bine, ca le faceti odata si le scoateti la imprimanta de cate ori e nevoie.

          Cereti culegeri de probleme (la matematica) sau alte auxiliare la restul materiilor.

          Am terminat si facultatea, asa ca stiu exact cu ce se mananca sistemul de invatamant:

          Fisa aia de care spuneti-> nu am vazut-o niciodata
          auxiliare-> fiecare materie avea 1-2 auxiliare, dupa caz
          Manualele-> da, sunt de acord, sunt o prostie…daca exista si daca nu exista….e mai bine. Trebuie aerisita programa.

          De meditatii de ce nu spuneti? In Petrosani, o sedinta de meditatii la matematica (2 ore) costa 40 de lei (cand am dat eu bacul).
          De astea de ce nu vorbiti?

          Răspunde
           
      3. Judge
        Mai 20, 2016 la ora 20:12

        Tu de munca „liberala” ai auzit vreodata?? Sau esti suficeint de retard si ingust la „cenusie”?!?! Tu compari 6 ore de intensitate ale unui profesor cu politaiul care sta in camp, la umbra, cu radarul acelasi nr. de ore?!? Vorbiti in necunostinta de cauza. Va dati docti, dar niciunul nu stiti ce vorbiti. Pune mana si fa un studiu privind sistemele de educatie si apoi vino, experimenteaza si demonstreaza care discipline sunt de prisos. Apropo, atentia distributiva duce la pierderea concentrarii pe parcurs, daca nu stiai. Vedea-te-as pe tine, dupa 6 ore, de atentie distributiva!!! OMG!!!

        Răspunde
         
        1. arkade
          Mai 20, 2016 la ora 20:28

          Incearca tu sa multumesti un client, un sef, sa iti faci munca bine, sa raspunzi la mailuri si in acelasi timp sa si codezi.

          Toate astea in 8 ore. Ajung acasa si tot ce imi doresc e o plimbare.

          Atentie distributiva? In generala, profesoara de limba romana avea o carte de comentarii din care dicta si scriam dupa dictare. Trebuia sa invatam lectia aia. Eu nu vad atentie distributiva aici. E doar un exemplu.

          Profesorul de liceu de matematica, daca scoteam un cuvant ne scotea la tabla si ne asculta. Unde e atentia distributiva?

          80% din profesori lucreaza doar cu prima banca. Pe restul ii ignora. Deci?

          Răspunde
           
          1. Alexa
            Mai 21, 2016 la ora 07:28

            Arkade decât să te jignesc amintindu-ți perlele din raționamentele tale mai bine te compătimesc și economisesc timpul celorlalți de a-ți mai citi inepțiile și energia mea să comentez prostiile unui rebel acum cinci ani în școală. La experiența asta în școală nici n-aș deschide gura. Invașă-te să asculți mai mult mai ales când e vorba de sisteme sociale (oamenii nu sunt mașini cu comandă numerică sau calculatoare cu cod-știi cod îl conduci cum vrei…

             
        2. defrag
          Mai 23, 2016 la ora 12:56

          chestia cu pregatirea orelor de catre profesori este de cele mai multe ori „vrajeala”. Prin asta incearca sa-si justifice veniturile – respectiv plata onorabila/ora de predare pe care o au.

          Răspunde
           
  • lica
    Mai 20, 2016 la ora 15:17

    Sunt invatatoare de 15 ani. Eu as fi de acord cu propunerile celor sase dar cu amendamente: sa stau mai mult la scoala dar sa mi se asigure conditii pentru pregatirea orelor- calculator si imprimanta, nu sa le car de acasa; ore mai putine pt copii si o programa mai scuturata; desfiintarea inspectoratelor e cu dus si intors. Ramai la mana directorilor si nu stiti ce calvar e penteu un profesor aflat in restrangere sa se duca cu dosarul la n scoli si sa fie respins pe motive puerile.

    Răspunde
     
  • Paul
    Mai 20, 2016 la ora 13:24

    Nu există niciun domeniu mai important decât educația. Dacă ai un sistem educațional de calitate asta se răsfrânge asupra tuturor domeniilor.

    Răspunde
     
  • Stefan
    Mai 20, 2016 la ora 12:20

    Dupa ce am citit articolul, am dat repede iama in propunearea celor 6, si, cu toate ca nu detaliaza cum anume se vor aplica aceste propuneri, ele fiind la nivel prezentate ideologic, am ramas placut surprins de propunerile acestora, iar in calitatea mea de parinte ma intreb cum anume pot eu sustine un asemenea proiect si cum anume as putea „forta” implementarea lui in scoala in care copiii mei vor invata incepand din aceasta toamna.
    Poate ca si noi, in calitatea noastra de parinti si finantatori ai acestei societati putem schimba lucruri, punandu-le in aplicare, sprijinind comunitatea scolara din care facem parte, dar sincer nu stiu cum anume putem face acest lucru.

    Răspunde
     
  • Axl
    Mai 20, 2016 la ora 11:38

    Imi aduc aminte cu tristete de un interviu cu dl. Neagu Djuvara, in care era intrebat ce ar face daca ar fi Presedinte, sau, ma rog, daca ar conduce tara.

    Primul lucru pe care l-a spus: ‘as chema toti profesorii la mine si le-as spune sa isi faca treaba’. Fara educatie competitiva si competenta, suntem pierduti…..vom continua sa dam doctorate pe spagi, sa avem violenta in scoli, lipsa respectului profesorilor fata de studenti / elevi si invers.

    De aici ar trebui sa porneasca totul, in opinia mea. E doar o parere…

    Răspunde
     
  • Constantin
    Mai 20, 2016 la ora 11:20

    „De acord, stimați profesori, ieşiți în stradă”_Pai, ar cam fi timpul! Educatia, cel mai important domeniu din care se poate initia constructia cercului viruos care sa duca o societate spre progres, a fost pur si simplu ignorata (programatic, cred) de catre politicienii romani. Daca sindicatele sunt acuzate de complicitate cu guvernul, apoi au fost complice cu toate guvernele de pana acum in egala masura. Dovada, in timp ce alte domenii au beneficiat de atentia guvernantilor, educatia a ramas subfinantata, nerestructurata si cel mai putin atractiva. De aici si performantele scazute. Pentru a atrage atentia guvernantilor mai mult decat pana acum, trebuie iesit in strada, iar complicitatea cu guvernele (daca asta vede presa) trebuie sa inceteze.

    Răspunde
     
  • 1
    Mai 20, 2016 la ora 11:02

    pai dupa problemele din educatie imi puteti spune si mie care sector de activitate al statului roman s-a reinventat, reformat, a devenit performant, a eliminate mizeria clientelismului?

    Răspunde
     
  • ADRIANA
    Mai 20, 2016 la ora 11:01

    Ai spus-o cum nu se putea mai bine! Copii nostri au nevoie un viitor in aceasta tara, nu sa faca parte dinr-o turma manata incolo si incoace dupa cum le dicteaza interesul unora. Noi avem nevoie de generatii care sa ramana in Romania . Copilul meu este in clasa a 4-a si a avut nevoie de pshiholog din cauza felului in care a fost tratat la scoala. Oamenii incompetenti nu trebuie tolerati in invatamant, este un domeniu mult prea important. Din pacate daca nu se va schimba nimic, iar oameni ca Ecaterina Andronescu vor continua sa traga sforile, noi cei care nu mai avem timp de asteptat, vom pleca impreuna cu copii nostri. Prima data cand l-am vazut pe d-nul Solomon Marcus vorbind de reforma in educatie, am zis ca uite sunt oameni care se ocupa si stiu ce fac, mai e o speranta. Poate ar trebui si noi parintii sa ne unim si sa cerem ceva peste strada de profesori, macar ca ultim act inainte sa predam armele.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase