Întâi reformă și om găsi DUPĂ și bani de salarii mai mari

de Moise Guran

Dintr-un motiv pe care nu l-am înţeles, Guvernul Cioloş pare a fi rămas cu impresia că marea problemă a românilor este, în acest moment, salarizarea bugetarilor. O fi şi asta, dar ca problemă adiacentă, ca distorsiune într-o piaţă a muncii împărţită, o parte în care nu intri într-o companie decât la un salariu minim pe economie, după ce ai dat câteva examene riguroase pe post şi ai acceptat eventual să lucrezi, măcar parţial, cu salariul la negru, şi o altă parte, asta a bugetarilor, în care n-ai şanse să intri decât pe pile, eventual cu o şpagă, sau să accepţi un post pe care nu îl vrea nimeni, ori într-o şcoală, într-un spital sau, mai rar în administraţie.

13223504_1217694431608300_803031600_o

Realizând că nu are suficiente resurse, Guvernul Cioloş a luat în calcul renunţarea la majorarea tuturor salariilor bugetarilor şi aplicarea unor majorări cu prioritate în Sănătate şi Învăţământ. Prioritizarea în sine nu e deloc o idee rea, dar mie unuia mi se pare că Guvernul confundă, din nou, cauza cu efectul şi va greşi grav dacă dă salarii mai mari, fie doar şi în aceste două domenii, înainte, iar nu după realizarea unor reforme consistente.

Asta pentru că unu, bugetarii nu sunt prost plătiţi faţă de nivelul ţării, doi, nivelul lor de salarizare este efectul, iar nu cauza disfuncţionalităţilor din sistemele publice, fie că vorbim de educaţie, sănătate, administraţie sau orice altceva şi, trei, lipsa de performanţă a acestor sisteme publice joacă un rol important în frânarea generală a ţării, inclusiv a privaţilor şi a capacităţii economiei noastre de a ne susţine un trai mai bun.

Mai pe româneşte spus, reformarea unui domeniu, aşa cum este Învăţământul, de exemplu, ar trebui să creeze resurse suplimentare, iar nu să ne coste mai mult. Vorbind pe concret, într-un exerciţiu exemplificativ şi aleatoriu de aritmetică simplă, reducerea, să zicem, cu 20% a numărului de ore pe care le petrec copiii în şcoală poate da posibilitatea creşterii salariilor dascălilor lor cu 20%, dar asta numai în condiţiile în care numărul acestora se reduce cu 20%. În altă ordine de idei, admit posibilitatea ca statul să crească salariile dascălilor nu cu 20%, ci cu 40%, admit posibilitatea unor eforturi suplimentare ale societăţii în acest scop, dar numai după, iar nu înainte de reformarea acestui sistem, după, iar nu înainte de eliminarea profesorilor care nu au ce să caute în şcoli şi deschiderea porţilor pentru dascăli noi, mai entuziaşti, cel puţin, după, iar nu înainte de deblocarea unei reforme pe care cârdăşia dintre sindicate şi minister o vrea îngropată sub vanitatea cărţii de vizită pe care domnul Adrian Curaj a vrut să-şi poată scrie şi o funcţie de ministru în palmares. Dacă nu înţelege asta, Cioloş nu va face decât ceea ce ar fi făcut şi un Guvern de politruci în an electoral – creşterea salariilor bugetarilor.

La Sănătate, deşi mai complexă prin efecte, reforma este mai simplu de făcut din perspectiva restructurărilor de personal. Asta pentru că turnul de sticlă al acestui sector, nereformat de la comunism încoace, a fost spart de liberalizarea pieţei muncii şi plecarea cadrelor pe salarii mult mai mari în Occident. Aşa se face că în Sănătate avem deficit de oameni, iar nu excedent, ca în Administraţie sau Învăţământ, iar numirea lui Vlad Voiculescu la minister chiar dă posibilitatea unor schimbări rapide şi justifică şi o creştere de salarii. Evident, şi acolo e un sistem de spart, unul mafiot, croit pe uriaşele şpăgi de achiziţii, dar cel puţin nu va plânge nimeni că a rămas fără slujbă.

Presupunând că statul ar putea majora salariile în Învăţământ şi în Sănătate de la 1 august şi luând în calcul cele 2,3 miliarde de lei disponibile în acest an faţă de un fond total de salarii de 19 miliarde pentru aceste două domenii, se crează posibilitatea unei creşteri medii a fondului de salarizare de 25-30%. O grămadă de bani! Esenţial este însă ca Cioloş să nu dea acelaşi procent tuturor, să găsească un sistem prin care să recompenseze competenţa şi performanţa în sistemul bugetar, iar nu egalitarismul socialist care a şi dus la colapsul acestuia.

Paradoxal, deşi eu însumi sunt de acord că Sănătatea şi Învăţământul sunt cele mai bine alese priorităţi naţionale, consider că reforma Administraţiei ar fi trebuit să fie prima. Asta pentru că abia aceea ar crea mai multe resurse care să permită şi creşterea mai consistentă a salariilor celorlalţi bugetari, dar şi pentru că birocraţia imobilă din România afectează cel mai direct dezvoltarea economică.

Cum sunt puţine şanse să vedem un proiect de reformă a Administraţiei mai devreme de toamna acestui an, sunt chiar curios câţi dintre funcţionarii noştri îşi vor dori salarii mai mari, sau vor prefera să nu se atingă nimeni de joburile lor chiar dacă nici majorări nu vor primi.

stiri verificate

Comentarii prin facebook

45 răspunsuri la Întâi reformă și om găsi DUPĂ și bani de salarii mai mari

  • speranta R
    Mai 19, 2016 la ora 08:57

    chiar daca lipsesc cateva zile,cand ma intorc
    citesc pentru ca ma ajuta „sa privesc mai bine cerul”;poti comenta aici pro sau contra,
    cu argumente,dar nu poti fi marlan,draga nik!
    daca vrei sa ramai asa, du-te in alta parte
    unde te accepta si fara cratima…..

    Răspunde
     
    1. SINPEN 2006
      Mai 19, 2016 la ora 11:35

      stiati ca in present in structurile de aparare de acorda o majorare salariala de 50%? ca se plateste spor de praf de 15%, spor de antenna de 10%, se plateste chiria in procent de 50% din salariul de baza? si acum aud ca acest govern vrea sa acorde salariul de merit de 20% tuturor angajatilor din aparare aceasta a fost o premiere care se acorda celor care excelau in munca nu tuturor. Este cea mai mare greseala care o poate face guvernul! si aveti dreptate: majorarile trebuiesc aplicate cu coeficienti diferiti.Iar prioritatea este fara indoiala sistemul sanitar si invatamantul.Mai luati de la SRI ca au casa de pensie sectoriala separate de MI si MApN ca sa nu le vedem salariile si pensile nesimtite.

      Răspunde
       
  • ThanksForAll
    Mai 19, 2016 la ora 01:19

    Strul: Mai Itic, tu esti bine ori ai bolanzit, ai cumva niscaiva fierbinteli? Zi, ca dau fuga pan’ la magazin, nu spui care, firma cu staif, si cumpar un termometru dela smecher, de masoara temperatura in 5 puncte diferite, vazui zilele astea ca tocmai ce le scoasera la vanzare.
    Itic: In 5 puncte diferite simultan? Ca de durut nu ma doare nika! 🙂
    Strul: Acum inteleg eu de ce se spune ca prostia nu doare si mai ales ca-i contagioasa si ca se propaga cu viteza luminii, stiu eu de unde te-ai molipsit, asa ca … eu am plecat! 🙂 cat de departe pot, la cativa ani lumina departare ca nu cumva sa ma ajunga. 🙂
    Itic: Calatorie sprancenata, ne auzim (vedem 🙂 ) curand ca la cat esti de contaminat oricat de departe vei ajunge tot te vei intoarce! 🙂
    dupa un timp se intoarce Strul agale si cu coada-ntre picioare
    Strul: Apai mai Itic, intamplator, dar numai intamplator asa, de data asta avusesi dreptate, caci n-ajunsei decat pana-acilea jos la Parcul Carol unde fusei orbit de-atata Lumina.
    PS: Cica cea mai dulce injuratura: Gura matii!
    Si raspunsul injuratului: Vai, ce suparat sunt, Doamne ajuta! 🙂

    Răspunde
     
    1. ThanksForAll
      Mai 19, 2016 la ora 11:34

      Rectificare la raspunsul injuratului:
      Vai, ce suparat sunt, in special ca n-are cratima, Doamne ajuta!
      🙂
      Desi cerul e pictat azi cu cativa norisori pufosi, pe ici pe colo, pe alocuri, e totusi o calda zi dintr-o superba primavara de care propun sa ne bucuram cu totii, oameni buni!
      P.S. Sper ca n-am uitat vreo cratima, daca da, va rog sa ma scuzati, e doar din cauza ca sunt putin, dar numai putin, cu capul in nori! 🙂

      Răspunde
       
  • elis
    Mai 18, 2016 la ora 16:37

    Pentru toti profesorii care cer doar mariri de salariu Caz concert am baiatul in clasa a5a si 8
    in primul semestru toate au fost OK a avut note bune intelegea lectiile din modul de predare all profesorilor insa in semestrul 2 sunt cateva materii LA care nu mai intelege mimic din CE se preda .nu este singurul din clasa cu aceasta problema IAR eu ma intreb daca aceasta schimbare de stil in felul cum se predau lectiile nu inseamna can trebuie sa il trimit pe copil LA meditatii LA acei profesori

    Răspunde
     
  • So A
    Mai 18, 2016 la ora 16:10

    Marire de salarii fara conditii de concurenta neloiala. Cine lucreaza in privat stie ca nu poate lucra si la alt privat fiinca este concediat doar daca este PFA sau SRL.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Mai 18, 2016 la ora 15:16

    Se simte in mod constant in mass-media ura impotriva Educatiei. Nu doar pentru ziaristi, dar se pare ca in mod special pentru ei, este mai importanta Sanatatea. Carevasazica, cetatenii pot fi prosti, dar sa fie sanatosi, sau altfel spus, sa fie sanatosi daca vor sa fie prosti! In context, consider demn de retinut: 1.TOATE statele care au investit MAI INTAI in capitalul uman si in educatie, au avut ulterior perioade de dezvoltare; 2.Pentru imbunatatirea calitatii personalului din educatie si invatamant (ca in orice domeniu, de altfel; a se vedea Justitia, bunaoara) este necesara cresterea concurentei. Pentru a fi dorite, job-urile in educatie trebuie sa fie atractive prin marimea veniturilor, conditiile de munca, perspectivele profesionale. 3.Calitatea slaba a personalului se explica prin insuficienta cadrelor didactice. O concurenta redusa determina scaderea nivelului profesional si mentinerea in sistem a suplinitorilor, pensionarilor samd. 4.Reforma sistemului de invatamant este mai urgenta decat cea a parlamentului.

    Răspunde
     
  • Scepticul
    Mai 18, 2016 la ora 14:21

    In medicina trebuie separat activitatea din privat si de la stat. Majoritatea medicilor activeaza in 2 locuri. Astia au spaga in ADN Sa aibe salarii cat vor de mari, ei tot vor lua de la cei sarmani. O duc mai bine ca medicii din occident. OK sa aibe salarii mari ,dar putere maxima trebuie data pacientilor, ei sa-i aprecieze pe medici. Cred ca nu le va place

    Răspunde
     
  • Alex
    Mai 18, 2016 la ora 12:05

    Tocmai azi am fost la Inspectoratul de Stat in Constructii-Bucuresti pentru un aviz necesar unei case banale si normale. Desi s-a depasit termenul de o luna, nu ai pe cine sa intrebi, nu ai efectiv cui sa ceri lamuriri despre ce se intampla sau de ce intarzie. Doamna de la informatii te trimite la o coada de cateva ore ca sa depui o cerere. Dle Guran, poate trimiteti o echipa acolo, sa vedeti cat de tragicomic este. In 10 minute cat am stat la rand la informatii au venit cativa domni, care veneau din partea domnului X, pentru dl inspector Y, rugand sa fie anuntati. E o cloaca de coruptie imensa acolo, reforma administratiei este imperativ necesara ! dar cine sa o faca?

    Răspunde
     
  • Kristina
    Mai 18, 2016 la ora 11:00

    SĂ stea liniștit ca mai sunt fraieri rămasi prin țară,prosti care sa fie jupuiti ÎNCĂ. si la o adică ne ia din strada si ne poate vinde la kg.
    Mai au altceva de vanzare in Romania asta a lor ?
    Imi este silă de țara in care am avut ghinionul să mă nasc.
    De neputinta,lasitate si nepăsarea care zace in ea.
    Nu ,nu el este vinovatul principalul vinovat sunt eu,ca rabd si imi plec capul zilnic aici.
    Am înțeles bine de tot faptul ca cel care incomodeaza sistemul nu are nici o sansă.

    Răspunde
     
    1. alegzandru
      Mai 18, 2016 la ora 11:16

      Esti dintre cei carora le e sila de tara cand citesc un articol care le starneste indignarea, si care e mandru ca e roman cand castigam aur la olimpiada?

      Oricum, sa stii ca tara nu se mandreste nici ea cu tine, nu are nevoie de silosi. Vezi ca sunt 11 milioane de apatrizi, ce mai conteaza unul in plus? Traieste libera!

      Răspunde
       
      1. Kristina
        Mai 18, 2016 la ora 11:25

        SĂ trăiți si dv.la fel de liber va urez din tot sufletul :)))))
        si va rog sa primiti sincerele mele mulțumiri pt.acest SFAT.

        Nu m-am mandrit cu tara de când eram pionier al patriei.IAR după ’89 nici atât
        Am iubit-o neconditionat in schimb.
        acum cred ca am atins/s-au ati atins DV. o limită .

        Răspunde
         
  • Stelian F
    Mai 18, 2016 la ora 10:32

    Nu e ciudat ca sunteti injurat atunci cand vorbiti despre o reforma in domenii unde activeaza unii dintre cei mai educati cetateni si totusi sa credem ca educatia in sistemul de stat ne va scapa de PSD, educatie efectuata tocmai de cei vizati de reforma, tocmai de cei vizati de pierderea locului de munca?

    Răspunde
     
  • Adrian
    Mai 18, 2016 la ora 10:02

    „…excedent, ca în Administraţie sau Învăţământ”
    Dacă este excedent de cadre didactice, cum se face că în fiecare toamnă inspectoratele trebuie să caute necalificați pe care să-i angajeze pe catedrele neocupate?

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Mai 18, 2016 la ora 15:26

      Nu este excedent, este DEFICIT, dupa cum si dumneavoastra ati sesizat, conform unii principiu economic binecunoscut. Autorul a incurcat in graba termenii. Deficitul de forta de munca calificata in Educatie explica de altfel, printr-o concurenta scazuta, calitatea slaba a personalului.

      Răspunde
       
  • Didica
    Mai 18, 2016 la ora 09:56

    Ce bien imi pare ca Guran ramane doar la stadiu de a da din Gura, ca la altceva nu se pricepe.

    Nu poti sa ai performanta daca dai salarii de nimic. Daca omul nu se simte apreciat nu munceste la capacitatea lui maxima. Degeaba vrei performante daca nu dai bani.

    Munca „performanta” pe nimic e principiu comunist, ca tot dam in ipocrizia anti PSD.

    Răspunde
     
    1. Cati
      Mai 18, 2016 la ora 13:25

      N-ati inteles. Nu e impotriva majorarii salariilor, dar ea ar trebui facuta abia dupa ce se scot din sistem toti acei profesori sau invatatori care sunt complet depasiti sau au rezultate proaste in mod constant. Prin plecarea lor s-ar elibera un fond de salarii care ar permite cresterea salariilor celorlalti si atragerea unor persoane competente in sistem. Coroborat cu reducerea orelor de scoala, sistemul ar deveni sustenabil si performant. Cred ca stiti ca sunt o gramada de materii inutile si orele aferente lor numai ca sa se faca norma didactica pt. niste profesori care altceva n-ar stii sa predea ? Scoala romaneasca are enorm de mult balast care trebuie aruncat peste bord.

      Răspunde
       
  • Cosmin
    Mai 18, 2016 la ora 09:53

    Moise, se vede ca ai o perspectiva buna asupra lucrurilor si o gandire constructiva. Cu maxima umilinta iti dau un sfat, pune mana si alcatuieste o echipa de independenti pana la toamna si candideaza la parlamentare. Trebuie sa ne urcam pe ei. Filozofiile nu ne mai ajuta, deloc! Hai sa ii batem cu propriile lor arme, cu voturi! Sa ii fereasca Dumnezeu sa intre 3-4 oameni cu „boase” ( scuze expresia) in parlament si sa scoata la suprafata mizeria de acolo, public si transant

    Răspunde
     
  • Corneliu
    Mai 18, 2016 la ora 09:30

    D-le Guran nu sunteti fidel filosofiei de realism pe care declarati ca doriti sa o promovati. D-voastra ati spus ca PSD intentioneaza sa darame Guvernul daca obtine un scor bun la alegeri. Guvernul fiind tehnocrat nu are presa aservita (sper). Atunci, daca ar fi inceput cu reforme care invariant implica si restructurari si pentru anumiti oameni pierderi ce sanse reale ar fi avut sa faca ceva? Nu cumva atunci ar fi sarit toate sindicatele ca arse ceea ce era un pretext excelent pentru o motiune de cenzura? Si un guvern 100% controlat politic care sa organizeze alegerile generale?
    Deja vad ca se vehiculeaza teza ca tehnocrati sunt sclavii UE ceea ce e opus ideii de nationalism. Sincer acum…. Tot vorbiti de privat. Orice manager privat care vrea sa faca o restructurare incepe discursul cu promisiuni de cresteri de salarii ca, macar pe cei care spera la asa ceva sa ii neutralizeze. Cei afectati de restructare ii va aliena oricum mai tarziu. Ca se va face reforma in sanatate… vom vedea. Dar realist nu se putea incepe altfel.

    Răspunde
     
  • dodo445
    Mai 18, 2016 la ora 09:23

    moise,cred ca ti-ar prii o dicutie cu un bugetar….sunt de vreo 21 de ani bugetar,si cred ca ar fii foarte interesant sa-ti povestesc cum completez leafa submediocra, fara sa iau spaga,lucrand in privat,dar doar pentru mine(adica nu pentru cineva care m-ar folosi doar pentru relatiile pe care desigur le am-consultanta cum s-ar spune),de ce nu renunt la jobul din administratie cu toate ca este mai mult o „piatra de moara”de piciorul meu…am putea discuta despre fekete si feher,despre cum s-ar putea schimba ceva in administratie…promit sa te uimesc!!!mail-ul il ai…cand ai drum sspre brasov cred ca merita sa risti!!!

    Răspunde
     
  • alex
    Mai 18, 2016 la ora 09:17

    Moise, ti se pare normal ca in anul de gratie 2016 sa existe un functionar public, numit acum un an in functia publica de referent superior, sa aiba un salariu de incadrare de 798 lei?

    Răspunde
     
  • Andrei
    Mai 18, 2016 la ora 08:42

    Bine ca au crescut salariile in ministere dar in administratia locala unde consilierul asistent primeste salariul minim pe economie dar responsabilitati care pot sa ma bage in puscarie dintr-o greseală de calcul sunt, asteptari sa vin imbracat office sunt. Ulterior cand vor creste salariile pentru invatamant vor spune ca administratia are salariile mari deoarece salariu mediu este de 3XXX si numai este nevoie, la urmatoarea criza voi ajunge iar cu salariu de 400 lei. Multumesc domnule Ciolos, cand se fac angajari pentru cules de capsuni pot pleca linistit deoarece diploma mea de licenta si de master sunt egale cu zero.

    Răspunde
     
  • Victor
    Mai 18, 2016 la ora 08:19

    In primul rand performanta se cere la varf in sectorul bugetar, varf care este destul de bine platit, problema este cum gasesti manageri/directori care sa aiba taria de a se opune unei filiere politice locale specializata in deturnarea fondurilor pentru acoperirea cheltuielilor de partid si personale.
    Bani se gasesc, solutii sunt dar unde gasesti oameni sa le implementeze? Si trebuie suficient de multi ca sa creeze o miscare sesizabila.

    Răspunde
     
    1. Adrian
      Mai 18, 2016 la ora 09:53

      „manageri/directori care sa aiba taria de a se opune unei filiere politice locale specializata in deturnarea fondurilor”
      Filiera aia e formată în primul rând din managerii respectivi, care n-ar fi ajuns în funcții fără „sprijin politic”. Cum ar putea să se opună lor înșile?

      Răspunde
       
  • Vasile Braileanu
    Mai 18, 2016 la ora 07:59

    Corect, salarii dupa performanta. Ce performanta au cei care incaseaza impozite la ghisee cand eu trebuie sa stau la Galati cate jumatate de ora pentru ca nu se munceste 8 ore? Cand am avut PFA nu gaseam decat un functionar la birou, pentru ca celelalte erau acasa, lucrau cu schimbul… Evident, salarii luau toti functionarii. Sau cand a trebuit sa astept jumatate de ora in fata usii, fiind singurul solicitant pentru completarea „ofertei de locuri vacante” 🙂 (La ce ne mai trebuie asta?) in timp ce 2 functionari vorbeau de sarmale la ora 9 in timpul programului? Sincer, in administratie trebuiesc dati toti afara si angajati DUPA modificarea fisei postului pentru fiecare dintre ei, tinand cont de randament. Daca pentru un medic, profesor, asistenta inteleg un program mai mic de 8 ore, pentru un functionar din spatele ghiseului, nu inteleg. Daca chiar e prea mult, sa se reduca atunci numarul de ore de munca in administratie, si sa aiba salariu corespunzator. Nici munca la strung nu e usoara.

    Răspunde
     
  • Cozma Cristi
    Mai 18, 2016 la ora 07:28

    Buna. Referitor la lista de la ANAF cu datorii am o propunere.Recent pt deschiderea unui pct de lucru pe societate mi s-a cerut certificate fiscal cu zero pt persoana fizica indifferent de adresa la care locuiesc. Pt cei ce vor sa candideze la un post in admin. publica Ar trebui acelaşi regim ei urmând a fi platiţi şi din taxele proprio.Cu stima, Cristi Cozma

    Răspunde
     
  • Marcian
    Mai 18, 2016 la ora 06:59

    „reducerea, să zicem, cu 20% a numărului de ore pe care le petrec copiii în şcoală poate da posibilitatea creşterii salariilor dascălilor lor cu 20%, dar asta numai în condiţiile în care numărul acestora se reduce cu 20%”
    Aici e o mică greșeală. Presupunând că fondul de salarii rămâne constant, dacă vrem să creștem salariile cu 20%, procentul de dascăli concediați ar trebui să fie 16,(6)%. Dacă vrem să dăm afară 20% din profesori, salariile celorlalți or să crească cu 25%. E cam pe lângă subiect, dar nu mă pot abține. 🙂

    Răspunde
     
    1. Moise
      Mai 18, 2016 la ora 09:30

      corect! e alta baza de aplicare a procentului.

      Răspunde
       
  • Sorin Constantin
    Mai 18, 2016 la ora 04:01

    Problema asta cu reformarea(schimbarea) sistemului public este o formulare atît de vagă încît lasă loc de a nu face nimic.
    1.Sistemul public,administrația,am solicitat un document simplu la Primăria București,un cazier de taximetrist,preț 50 lui,am sperat că îl voi primi prin poștă,după 45 de zile încă era în lucru!Verifică cineva de ce nu s-a rezolvat în maxim 30 de zile cum spune legea?
    2.ÎnvățămîntulSunt licee care produc de ani buni sute de absolvenți de clasa a 12-a și care în totalitate nu trec de BAC.De ce nu se schimbă personalul didactic,dacă nici cu profesori noi nu se poate,închidem acele licee,de ce risipim banii?
    3.Sănătatea,din bugetul unui spital,70% personalul,20% întreținerea clădirilor,10% pacienții.Este normală o astfel de proporție?
    Furatul este o regulă în sistemul public,am văzut scandalul cu Hexi,oare este singura astfel de situație?
    Numărul mare de angajați în sistemul,public,sunt unii în față care lucrează și în spate sunt zeci care pipăie tastele toată ziua.
    Discriminarea pozitivă a salariaților din sistemul public,în prezent venitul mediu,venitul nu salariul,la stat e cu 50% în plus,unde programul e cel mult lejer,în comparație cu angajații din privat,din mediul concurențial cum se spune pe stil nou,oare stat s-au adunat deștepții și în partea cealaltă ciumeții?
    Reformă,vorbe goale,amenință profesorii că dacă nu li se măresc salariile,nu vor face și drege.Să plece unde văd cu ochii.
    Niște căpușe,de la vlădică și pînă la opincă.

    Răspunde
     
  • nik
    Mai 17, 2016 la ora 22:55

    gura matii de fascist

    Răspunde
     
    1. Moise
      Mai 17, 2016 la ora 23:13

      🙂

      Răspunde
       
    2. Sorin Constantin
      Mai 18, 2016 la ora 04:05

      Scrii că Moise e fascist?Dacă te uiți la nume ce crezi că este etnic Moise?
      Bugetarule.

      Răspunde
       
      1. Marcian
        Mai 18, 2016 la ora 06:39

        Dacă-l cheamă „Moise”, nu înseamna că e neapărat evreu, cu toate că ar fi un pic stânjenitor să fii fascist/nazist și să te cheme Moise. 🙂

        Răspunde
         
      2. Moise
        Mai 18, 2016 la ora 09:32

        Nu sunt evreu, fraaate! Iar fascismul este o doctrina de stanga. De unde sa stie asta care ma injura, cand el nu stie ca ma-sa are cratima…

        Răspunde
         
        1. Stelian F
          Mai 18, 2016 la ora 10:18

          Acum ca tot a venit vorba despre „stanga”, iar multi vorbind despre educatia care ne va scapa de PSD in viitor, nu e ciudat ca bugetarii din educatie, din sanatate, din administratie sa voteze PSD, fiind totusi oameni destul de educati?

          Răspunde
           
      3. Stelian F
        Mai 18, 2016 la ora 09:57

        Pai… ia sa vedem si alte nume evreiesti pe care nu stiu daca le considerati asa: Ioan; Matei; Marcu; Zaharia; Maria; Lazar; Pavel; Andrei; Filip; Magdalena.

        Răspunde
         
  • Popescu M
    Mai 17, 2016 la ora 22:46

    Domnule Guran
    Sistemul de recompense acordate de catre Manageri in sistemul de stat este profund gresit si incorect, deoarece toti (99%) din Manageri in sistemul public sint angajati pe criterii politice, relatii, orice mai putin valoare. NU exista nici un concurs real in Sistemul de stat. Cel putin in Sanatate.
    Lucrez și in sistemul de stat si in cel privat, in cel de stat de ~15 ani.

    E o realitate trista pe care o cunoste orice angajat la Stat.

    Cu stima.

    Răspunde
     
    1. marc
      Mai 18, 2016 la ora 18:33

      Toata lumea stie ca acesti „manageri”de spitale sint numiti politic,cocursul e doar de forma ,ca sa nu-i poata schimba nimeni.Daca ii dai unui medic specialist dupa 35 dea ani de munca 2600 lei salariu,o sa va tratati in curind singuri si nu o sa mai aveti pe cine injura.

      Răspunde
       
  • Andrei P.
    Mai 17, 2016 la ora 20:28

    Moise, nu ai cum să ai un sistem performant, nici cu cine să faci reformă dacă în tot sistemul bugetar ai oameni angajați cu salariul minim pe economie (chiar dacă a crescut ulterior). Nu poți angaja oameni competenți pe asemenea salarii, nu îi poți da afară pe cei incompetenți pentru că nu ai cum să aduci alții. Aici e problema. Lucrează tu două-trei zile într-un birou cu oameni angajați pe salariul minim și o să vezi că n-ai cu cine să implementezi cea mai mică reformă.

    Răspunde
     
    1. Valeriu
      Mai 18, 2016 la ora 01:03

      Recunoști deci ca acum, nu sunt angajați oameni competenți 🙂
      Cum vor performa ei atunci cu mărirea de salariul dacă oricum ei nu sunt competenți?
      Asta trebuia sa vina în paralel cu alte măsuri, nu asa dea ..

      Răspunde
       
    2. Dragos D.
      Mai 18, 2016 la ora 09:41

      Cei care au salariu mic si nu le convine, pot sa se duca f. usor sa-si cauta in alta parte, eventual la privat, un salariu mai bun. (Nasol este ca la privat este de munca, nu poti sa-ti iei pauza de pranz 2-3 h, uneori nici nu apuci sa mananci, nu spargi usa la ora fixa sau tai frunza la caini toata ziua, ma refer la administratie).

      Parerea mea este ca ar trebui sa vedem mai intai performanta si apoi marirea salariilor, nu invers.

      Un exemplu usor hazardat: Dc o tanti la ghiseu incaseaza taxele la 100 oameni pe zi. Pt o marire de salariu este nevoie sa-si creasca eficienta. Cu alte cuvinte pt 20 % in plus la salariu, ar trebui sa incaseze taxe de la 120 oameni/zi si dc ar fi posibil sa nu-ti inchida geamul in fata, ca tu nu ai reusit sa scapi mai repede de la servici si programul ei (de lauze) s-a terminat. E si maine o zi…este abordarea care nu o sa aduca nici o eficientizare.

      Răspunde
       
  • Bogdan
    Mai 17, 2016 la ora 20:17

    Sunt medic si nu pot sa fiu de acord ca salariul este ok fata de bugetarii din sistem. De ce un judecator este platit infinit mai mult decat un doctor in Romania iar in UK salariile sunt similare? responsabilitatea, stresul, noptile de garda ( noi nu suntem paznici) nu crdeti ca merita bani mai multi?nu calculati numai orele de munca ci si cei 11 -15 ani cel putin de formare profesionala, unica pe piata muncii. Nu trebuie mai multi bani pt ca sa starpim coruptia, ci pur si simplu procurorii sa taie in carne vie, incepand cu sefii de spitale si terminand cu medicii spagari.nu conditionez moralitatea actului medical de salariu, adica nu trebuie sa iei spaga nu pt ca ai venit mic ci pur si simplu pt ca e imoral, ilegal. De aceea, marirea venitului va fi benefica pt cel corect, spagarul nu se va multumi cu 1000 de euro salariu iar aici intervine DNA.

    Răspunde
     
  • 012
    Mai 17, 2016 la ora 19:59

    Daca este sa comparam cu ceva de la noi din tara, putem observa ca lucrurile din justitie se MISCA abia dupa cam 10 ani de cand s-a inceput majorarea sustinuta a salariilor din sistem. Asta nu pentru ca au aparut minti foarte luminate la minister, ci pentru ca posturile din sistem au devenit foarte atragatoare pentru cei capabili si care apreciaza suma pe care o primesc. Cat timp se va cereperformanta de la nepriceputi sau neinteresati, nu va exista progres. In primul rand trebuie atrasa resursa umana de calitate, sistemul se primeneste in aproximativ 10 ani, apoi se obtine performanta.

    Răspunde
     
    1. marc
      Mai 17, 2016 la ora 21:03

      In Justitie salariile sunt foarte mari de mai mult de 10 ani, iar de miscat nu se misca nimic nici acum. Acolo sunt marii mafioti ai tarii, pe mafia din Justitie se sprijina mafiile din toate celelalte domenii. Ce ni se pare noua acum ca se misca este o mica particica din Justitie, DNA-ul, care nu reprezinta nici 5% din personalul din Justitie. Si acest DNA nu pentru ca nu a avut salarii mari nu a actionat pana in ultimii 2 ani, ci pentru ca anu a avaut voie.
      Deci salarii mari ar trebui date la DNA si SRI care sa curete in prima faza hotii din Justitie si politica. Abia apoi putem avea sperante de mai bine.

      Răspunde
       
  • Reko
    Mai 17, 2016 la ora 19:30

    „Nici bani fără reformă, nici reformă fără bani”…Nu sunteți primul care plică același principiu vag al „reformei”, „restructurării”, „reconversiei” și alte asemenea neologisme impersonale și golite de orice conținut doar pentru a menține sănătatea și învățământul la cote salariale cât mai mici.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase