Caftul din Vitrina București

de Moise Guran

Cursa pentru București este pentru toți candidații o vitrină de expunere în vederea alegerilor de la toamnă ce vor decide cine va conduce țara în următorii patru ani. Fiecare o folosește cum se pricepe mai bine, cu mai mult sau mai puțin cinism față de bucureșteanul-votant, cu program sau pur și simplu fără un program, mizând pe ignoranța alegătorilor și, eventual, pe superficialitatea jurnaliștilor care ar trebui să cenzureze populismul candidaților. Prima dezbatere serioasă a avut loc aseară la Digi24 între Gabi Firea, Nicușor Dan și Robert Turcescu. Acest articol urmărește stimularea unor astfel de dezbateri iar nu favorizarea/criticarea unuia sau altuia dintre candidați. Dezaprob ferm demersul colegilor de la site-ul Digi24 care au răspândit imediat pe rețele comentariul meu de pe tv sub un titlu de clickbait. Nu l-am criticat dur pe Nicușor Dan (voi relua aici comentariul) ci am tușat ceea ce s-a văzut pe tv, fără niciul fel de menajamente pentru nimeni. N-am party-prixuri, m-am delimitat din timp de „societatea civilă” care susține independenți, tocmai pentru a-mi putea face jobul de jurnalist.

dezbatere

Din poză lipsește Cătălin Predoiu, candidatul PNL care parcă în continuare se teme să nu fie votat. După alianța de la Sectorul 4 cu Piedone, acest partid parcă insistă să se desființeze după anul electoral 2016. Nu insist, nu merită să insist, dar din start am vrut să dau un vot de blam celor care nu vor participa la dezbateri și confruntări de idei.

Gabriela Firea. Pare a fi candidatul cu cea mai pregătită campanie. A lăsat impresia că a fost antrenată pentru întrebările previzibile, lucru firesc pentru orice partid serios. Surprinzător pentru mine, Firea nu s-a adresat electoratului clasic al PSD (poate consideră că pe acela îl are deja în buzunar, sau poate s-a gândit că acela nu prea se uită la Digi24) ci a țintit clasa activă, populația ocupată a Bucureștiului. A vorbit despre trafic, despre școli, despre asistența medicală în școli, despre accesul către școli și despre transportul în comun, deci cam despre tot ce-i interesează pe cei cu vârste 30-50 din București.

Niciunul dintre candidați nu a vorbit (și nici în program nu are nimeni) despre o strategie de dezvoltare corelată a transportului în comun cu cea a parcărilor rezidențiale. Asta pentru că nimeni nu poate susține în mod rezonabil că se pot face suficiente locuri de parcare rezidențiale fără participarea financiară a beneficiarilor. Nimeni nu a identificat exact locurile în care se pot construi, eventual pe verticală (e și greu că astea sunt la sectoare), nimeni nu știe exact cât ar costa, nimeni nu atacă o contradicție flagrantă între traficul pe marile artere, aflat în gestiunea Primăriei Generale și parcările dintre blocuri, aflate în gestiunea primăriilor de sector. Adevărul este că nimeni nu are o soluție reală și toți se tem să le spună bucureștenilor că vor plăti pentru un trafic rezonabil.

Dar Firea a lăsat mai mult impresia că ar avea soluții. Asta pentru că, așa cum spuneam, este un om de studiou, jurnaliștii, la fel ca și politicienii știind cum să lase impresia că se pricep mai mult decât se pricep în realitate. Și pentru că echipa ei și-a făcut treaba. Nu știu dacă ceilalți s-au obosit să îi citească programul dar acolo erau câteva puncte slabe pe care putea fi atacată… Hai să nu le fac eu treaba… Nu încă. Poate se iau și ei mai în serios.

Robert Turceascu. Nu are un program. Eu nu l-am găsit. Și nici în emisiunea de la Digi nu a lăsat impresia că ar avea. Punctează prin intrări hotărâte la ceilalți, dar atât. Impresia mea a fost că Turceascu a fost trimis în caftul din vitrină pentru a crește notorietatea partidului care l-a recrutat și atât. Jobul său este să îi bage pe Băsescu și pe Udrea în Parlament, eventual la un scor care să-i pună la masa negocierilor pentru un viitor arc guvernamental. Bănuim cu toții de ce anume și care ar fi condițiile. Nu mai insist. Nu încă. Firea nu are interesul de a fructifica aceste probleme de partid ale lui Turcescu pentru că și partidul ei are fix aceleași intenții. Și aproximativ aceleași probleme. Nicușor Dan nu pare a fi sesizat oportunitatea și deși vorbește mult despre corupție, habar nu pare să aibă care sunt slăbiciunile pe această linie ale adversarilor săi. Spre deosebire de Turcescu care a știut să o pună pe Firea în dificultate exact pe… să-i  spunem latura penală. Grijuliu totuși să nu declanșeze un contra-atac, Turcescu s-a dus mai mult pe credibilitatea doamnei Firea de fost purtător de cuvânt al lui Ponta și pe manipularea cu pozele de la secția de votare din Liverpool de la alegerile din 2014. Acela a fost al doilea moment în care am avut impresia că Firea și Turcescu se pot coaliza împotriva lui Dan, precum câinii din pilda străveche, care nu se mai bat între ei ci se reped împreună, atunci când apare lupul. Domnul Dan nu pare totuși să aibă nici măcar instincte de apărare, darămite instincte de lup… 

Firea NU s-a delimitat explicit de ceea ce Oprescu și PSD-ul au făcut împreună în ultimii opt ani la București ci a știut să evite subiectul. Turcescu nu a insistat, Dan parcă nici nu era acolo. În această dezbatere Turcescu este mai degrabă un haiduc decât un candidat serios.

Nicușor Dan. Spre deosebire de Turcescu, care nu are niciun program dar ține la dezbatere, spre deosebire de Firea care are un program (acum e clar că nici echipa de campanie nu e de lepădat) dar ar putea avea probleme de credibilitate în aplicarea lui, Nicușor Dan are un program (cu plusuri și cu minusuri) dar pe care nu este în stare să și-l susțină convingător. Nu e suficient să vorbești la modul general despre corupție. Când DNA-ul l-a prins în flagrant pe Oprescu și când există indicii clare că aproape TOT Consiliul General era prins în mecanismul de șpăgi al lui Wigler (omul lui Oprescu), când același Consiliu General dominat de cârdășia PSD – PNL a crescut pentru șpagă tarifele la apă și canalizare, tu, candidat neimplicat, nu știi cum să explici de ce nu sunt credibile proiectele doamnei Firea? Te bazezi pe faptul că toată lumea stă pe facebook? La fel, programul lui Nicușor Dan este concentrat pe hipstereli de genul Dâmbovița Creativă și parcări sub clădirile cu risc seismic. Nicușor Dan NU are o soluție pentru locurile de parcare rezidențiale (care ar costa prea mult) și presupune că odată centura terminată, și niște parcări pe principalele intrări în Capitală (aici programul lui se întâlnește cu cel al lui Firea) ar rezolva aglomerația. Pentru mine, bucureștean, ar trebui să aibă o soluție ca să nu mă mai cert cu vecinii pe locurile de parcare. Iar dacă îmi vinde filme cu semafoarele inteligente, o să îi spun că filmele astea le-am mai văzut și pe vremea lui Videanu și că e împotriva aritmeticii să presupui că un sistem de  semafoare inteligente va reduce numărul mașinilor de pe stradă, atâta timp cât mașinile respective, nici acasă, nici la serviciu, nu ai unde să le parchezi. Unde dracu se duc mașinile, oprite sau în mers? Dispar? Domnul Dan n-a înțeles că Bucureștiul este un oraș de dreapta NU pentru că duduie Centrul Vechi de 100 de mii de hipsteri în fiecare weekend, ci pentru că în nenorocitul ăsta de trafic înoată zilnic aproape un sfert din populația activă a României.

Una peste alta (și dincolo de nemulțumirile mele de cetățean care face zilnic 30 de kilometri și petrece două ore în traficul din București) dezbaterea de la Digi24 a fost prima care a adresat niște proiecte. Sper să nu fie ultima. Indiferent cine câștigă alegerile, vom fi cu toții mai câștigați dacă astfel de dezbateri (nu numai în București) ne fac conștienți cel puțin de problemele pe care le are orașul în care trăim. Fără asta nu vom găsi niciodată soluții.

stiri verificate
This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

20 răspunsuri la Caftul din Vitrina București

  • Serban
    Mai 18, 2016 la ora 10:33

    Am doua întrebări:
    1. Oare nu ne-am saturat de „programe” (sute de km. de autostrazi, sosele suspendate, milioane de locuri de munca etc.) care in cel mai bun caz sunt îndeplinite in proporție de 15%?
    2. De ce nu este întrebat fiecare candidat care sunt persoanele care vor pune in practica programul pe care il propune? Dacă Nicusor Dan ar fi ales sunt sigur ca după 4 ani va spune, asemeni lui Emil Constantinescu, ca a fost „mâncat de sistem” pentru ca va fi imposibil sa demonteze mafia instalata in consiliu si in funcționarime.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Mai 18, 2016 la ora 16:06

      Daca ar fi candidat in anul 2000, dl Constantinescu ar fi fost ales si am fi fost scutiti de circul penibil al alegerii d-lui Iliescu. Candidatii actuali la primaria generala a Capitalei nu sunt intr-atat de penibili. Exceptie pare sa faca dl. Predoiu, care parca se straduieste, dupa cum spune si dl Moise, sa nu fie ales. Daca domnia sa este echivalentul d-lui Constantinescu, pastrand proportiile si partidul (orientarea politica) PNL/CDR ETC. atunci d-na Firea (colega d-lui Oprescu) este echivalentul politic al d-lui Iliescu, iar in locul d-lui Tudor, dar de cu totul alta factura si orientare politica, avem pe d-nii Turcescu si Dan. Nu cred ca se emotioneaza in fata Sistemului niciunul dintre dumnealor. Unul este prea apropiat de Sistem pentru a avea temeri, celalalt lupta cu Sistemul de prea multa vreme si-l cunoaste prea bine pentru a se mai speria de el.

      Răspunde
       
  • sanda cociasu
    Mai 18, 2016 la ora 03:17

    N-am party-prixuri ?
    Dar in ce limba se gasesc astea ?

    Răspunde
     
  • gigi
    Mai 18, 2016 la ora 02:24

    Parti pris, nu urecheala.

    Răspunde
     
  • Corina
    Mai 17, 2016 la ora 21:53

    Nu sunt destule parcari in Bucuresti,nici in oras, nici in cartierele de blocuri, dar observ ca nimeni nu spune nimic de miile de masini abandonate pe strazi(in sectorul 5 exista masini abandonate si de 10-15 ani,si o gramada de mizerii stranse pe langa ele, inadmisibil intr-un oras ce se vrea european), ridicate s-ar creea mult spatiu, iar proiectele pentru constructii noi nu ar trebui aprobate daca nu au si parcari subterane. Candidati au proiecte doar pe hartie, cand se vor vedea alesi, vor face mai nimic din tot ceea ce au promis.

    Răspunde
     
  • Vlad
    Mai 17, 2016 la ora 15:49

    Din pacate a fost tot circ. Stau sa ma gandesc, Digi24 atat a reusit sa controleze un mediu civilizat. Mai mult nu cred ca se putea si ce ma doare cel mai mult e faptul ca la alte trusturi va fi mai rau. Dnl Predoiu nu se poate ascunde la nesfarsit si cu siguranta nu cred ca il va dori cineva primar atat timp cat si domnia sa nu isi doreste acest lucru. Cei din studio au cautat sa acuze pe altii dar mai putin sa vina cu solutii reale. Cred ca aseara nu am aflat pe cine sa votez ci mai mult pe cine sa nu votez

    Răspunde
     
    1. Roxana I.
      Mai 18, 2016 la ora 22:55

      Like 🙂 – adica aprecieri pentru comentariu.
      Desi nu stiu pe unde o sa apara comentariul/replica mea 🙂

      Răspunde
       
  • Vlad
    Mai 17, 2016 la ora 15:48

    Din pacate a fost tot circ. Stau sa ma gandesc, Digi24 atat a reusit sa controleze un mediu civilizat. Mai mult nu cred ca se putea si ce ma doare cel mai mult e faptul ca la alte trusturi va fi mai rau. Dnl Predoiu nu se poate ascunde la nesfarsit si cu siguranta nu cred ca il va dori cineva primar atat timp cat si domnia sa nu isi doreste acest lucru. Cei din studio au cautat sa acuze pe altii dar mai putin sa vina cu solutii reale. Cred ca aseara nu am aflat pe cine sa votez ci mai mult pe cine sa nu votez.

    Răspunde
     
  • Bogdan
    Mai 17, 2016 la ora 14:40 Răspunde
     
    1. Tibi
      Mai 18, 2016 la ora 16:26

      Da, bun articolul. Multumesc ca l-ai postat.

      Răspunde
       
  • Adrian
    Mai 17, 2016 la ora 14:30

    Daca proiectele imobiliare de pe cate o parcela ochita intre blocuri ar fi inlocuite de parcari supra etajate (a se citi blocuri de parcari)care se pot cumpara pentru cei mai instariti sau inchiria anual pentru cei mai putin instariti in parteneriat public privat cred ca s-ar putea rezolva partial problema parcarilor….

    Răspunde
     
  • Ionut
    Mai 17, 2016 la ora 14:27

    Nu cred că a existat până acum o adunătură de candidați mai slab pregătiți ca cei trei. As fi mers pe mâna lui nicusor Dan însă il simt nepregătit în fața rechinilor ce vor urma să îi apără în fața dacă iese primar. Chiar nu știu cu cine sa votez. Cred că tuturor ni s.a luat de aceleași fete corupte care apar cu „proiecte”. Gata, mi s-a luat. Trebuie să schimbam lucrurile. Nu o dată la 4 ani ci proactiv pe tot parcursul mandatului.

    Răspunde
     
  • Cristian
    Mai 17, 2016 la ora 13:44

    in legatura cu parcarile. uite afara ce solutii sunt: http://www.bourne-engineering.com/opening-ceremony-harlow-town-station.html. se pot face si in bucuresti in spatele blocurilor mii de astfel de parcari. nu sunt scumpe deloc. de ce naiba nu duce capul pe nimeni sa faca asta? ma asteptam la mai mult de la nicusor, de la ceilalti nu am nici o pretentie dar pe dan il credeam om inteligent.

    Răspunde
     
    1. oct
      Mai 17, 2016 la ora 19:23

      cred ca ai pierdut din articol pasajul in care domnul Guran explica ca aceste parcar „intre blocuri” nu tin de Primaria Generala, ci de cele de sector. si mai sunt si foarte, foarte scumpe… pentru mai multe locuri disponibile ar trebui faccute nivele subterane si supraterane. rezultatul ar fi un loc de parcare mai scump decat o garsoniera in zona…

      Răspunde
       
  • Adrian
    Mai 17, 2016 la ora 13:19

    Mi se pare totusi amuzanta situatia. Cu aceeasi oameni, cu aceleasi reguli se asteapta rezultate diferite. Really? Oare mai trebuie sa ne imaginam care va fi rezultatul altui mandat… indiferent cine va castiga alegerile?
    Oameni buni, evaluarea unui primar sa face in timpul mandatului… nu o data la 4 ani. Fiti activi timp de 4 ani… nu o data la 4 ani… si atunci se vor schimba si regulile jocului.
    Complacandu-ne in micile mizerii pe care altii ni le cer, au ei sanse sa ae ascunda mai bine. Atunci vom avea discutii serioase in campanie. Pana atunci … castiga cel cu bugetul mai mare si care minte mai frumos.

    Răspunde
     
  • Daniel
    Mai 17, 2016 la ora 12:43

    Moise, urmaresc emisiunile tale, am incredere ca investigatiile si ceea ce ne prezinti in fiecare seara sunt cat se poate de reale si corecte.
    In ultimul timp vad ca, ai cam inceput ca critici pe toata lumea din politica romaneasca, si asta pe buna dreptate.
    Dar noi cetatenii, noi cu cine votam? Iar votam raul cel mai mic?
    Parerea mea, referitor la cei 3 candidati la primaria Bucurestiului este:
    – Firea, dupa cum spui tu, „pare a fi candidatul cu cea mai pregătită campanie”. Mie mi s-a parut candidatul care stie cel mai bine sa evite raspunsurile, si asta nu e un plus pentru ea. Din punctul meu de vedere e jalnic. Parca se vede de la o posta ca stie raspunsurile pe de rost, iar rapunsul pe care nu-l stie il evita prin „barbologie”. Este clar ca nu are de gand sa schimbe nimic, ci sa continue aceeasi politica a PSD care ne-a distrus tara.
    – Nicusor Dan, pare baiat bun, cu planuri si intentii bune si care probabil s-a saturat de rechinii din primaria capitalei. Dar din pacate, mi-e teama ca o sa fie mancat de aceeasi rechini chiar si daca va deveni primar.
    – Turcescu, pare un om care poate avea cu siguranta un cuvant de spus in administrarea primariei, bazat fiind si pe experienta in jurnalism si investigatii. Dar e sustinut de Basescu, si asta dupa cele spuse de tine, pare a fi o problema. O fi Basescu cel mai mare hot neprins din Romania?
    Deci, eu cu cine votez ? 🙂

    Răspunde
     
  • Constantin
    Mai 17, 2016 la ora 12:40

    Primordiala este necesitatea de a fi inlaturata coruptia din Primaria Generala, iar daca exista un candidat credibil in aceasta privinta, atunci, acela ar trebui votat. Atat timp cat fondurile sunt fraudate orice masura administrativa ramane ineficienta. Solutia pentru inghesuiala care necajeste pe localnici si mai ales cei veniti in Bucuresti din orase mai putin aglomerate este una economica, aplicata de altfel in toate aglomerarile urbane din lume. Se construiesc artere ocolitoare, iar cine utilizeaza strazile/parcarile din zonele aglomerate, in orele de varf etc. PLATESTE. Sumele sunt proprtionale cu nivelul de aglomerare a zonei si banii sunt folositi pentru managementul eficient al traficului, inclusiv construirea de noi cai de acces, parcari si pasaje. Este simplu. Se introduc taxe. Daca vrei sa folosesti un bun, platesti pentru el. Inelul central ar trebui sa fie eliberat de masinile parcate ori stationate abuziv si sa se poata circula fluent.

    Răspunde
     
    1. Iulian
      Mai 17, 2016 la ora 13:16

      EXACT! Degeaba vorbesti despre proiecte si planuri, daca coruptia colcaie in Primarie. Prea putin nu se va face, iar ce se va face va fi platit de multe ori mai scump.

      Problema esentiala este CORUPTIA, iar Nicusor Dan pare singurul capabil si incoruptibil.

      Răspunde
       
  • Constantin
    Mai 17, 2016 la ora 12:33

    Primaria Capitalei este cea care a dat autorizatii de constructie pe spaga pentru imobile de locuinte si birouri, fara locurile de parcare necesare, care ar fi trebuit sa fie subterane. Un nivel construit subteran costa aproximativ dublu fata de unul suprateran. Constructorii vor sa castige bani, nu sa-i ingroape in solul bucurestean. Spagile au fost mai mici decat costurile suplimentare de constructie. Daca s-au incasat mai multi bani pentru chiriile spatiilor de birouri, ori din vanzarea apartamentelor, acestia s-au dus in Panama, nu la Primarie pentru constructia de spatii de parcare ori pasaje. Mizeria pe care o traim in Bucuresti este un esec de piata generat de coruptie. Unii folosesc spatiul public in interes privat mai mult decat alti cetateni, fara sa platesca corespunzator pentru asta. Este necesar sa se echilibreze costurile si beneficiile prin taxe de acces/utilizare.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Mai 17, 2016 la ora 12:31

    Accesul in zonele aglomerate trebuie taxat, nu locatarii cartierelor care-si parcheaza masinile intre blocuri. Dar fondurile obtinute trebuie utilizate legal si eficient. Este neaparat necesar sa fie construite cai de acces pentru cei care vor sa ocoleasca zonele centrale. Este nevoie de transport public performant pentru cei care nu vor sa intre cu masinile in zonele centrale si sa plateasca taxe mari. Ne trebuie firme oneste care sa se ocupe de constructia si administrarea parcarilor. Este nevoie ca politia locala sa urmareasca respectarea ordinii. Ah, sa nu uit. Mai vreau in Bucuresti: sa dispara cablurile de pe stalpi (afacerea UTI), sa se faca in sfarsit curatenie (afacerile din sectoare ale firmelor de salubritate), sa fie stransi toti cainii vagabonzi (sunt mai putini, dar inca sunt) si sa fie politie pe strada, nu in birouri.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase