Probabil cel mai puternic protest socio-cultural împotriva Catedralei Mântuirii

de Moise Guran

Acum, după ce am scris acest titlu, îmi dau seama că el este greșit. Parțial. Dar am tot timpul până termin de scris acest articol să îmi dau seama dacă este sau nu așa. Înainte de toate și de orice trebuie să vedeți clipul de mai jos. Până la capăt, obligatoriu! Începe stângaci ca o poezie de Nichita Stănescu, tradusă în engleză de un adolescent semidoct, continuă prost, dar, de la un punct încolo, eu am rămas cu gura căscată…

Exact! Băi frate câte personalități culturale, artistice, mediatice (și etc) au ales să transmită mesajul că Dumnezeu preferă lemnul și spațiile mici!

Categoric, lemnul și spațiile mici, o alegorie ce trimite străveziu la simplitatea inevitabilă a coșciugului, este un protest, dar nu atât unul împotriva Măreției ce se ridică pe Dealul Parlamentului, cât mai ales împotriva avântului de îndobitocire al Mântuiților. De aia vă spuneam că titlul mi se pare acum greșit, de fapt substanța mesajului trece dincolo de Catedrală, prin raportarea istorică la bisericile mici de lemn ce scot în evidență fix anacronismul acesteia de acum.

Dați-mi voie să vă explic mai în detaliu…

Să faci o megastructură în zilele noastre nu e șmecherie. Acum 1000 de ani să faci o catedrală putea dura o viață sau mai multe. Dacă vreți să vă simteți bine și să aflați mai multe despre asta vă recomand Stâlpii Pământului, o carte cât o catedrală, cu subiect de inspirație istorică, chiar dacă e beletristică. (Dacă vă doare okii să citiți o cărțoaie cât Biblia, s-a făcut și filmul, n-am văzut toate episoadele, dar din ce am văzut, el respectă destul de exact linia cărții).

Ideea este că de vreo 200-300 de ani a devenit anacronic (adică din alt timp) să mai faci catedrale mărețe. Chiar și Catedrala Încoronării (a Marii Uniri) de la Alba Iulia, în ciuda faptului că se apropie de 100 de ani, tot arată penibil de nouă și îngrijită pe lângă vecina ei, Catedrala Sfântul Mihail, care are peste 1000 de ani.

catedrale

Da, Catedralele sunt simboluri ale măreției. Ale puterii și ale trumfului. Nu, nu al triumfului lui Dumnezeu, ci al unor oameni care au vorbit și vorbesc arogant în numele Lui. Biserica mică din lemn are cu totul și cu totul altă simbolistică. Antagonică pe toate planurile cu Catedrala, ea ne amintește de încercările strămoșilor, de clipele lor grele, de disperarea lor și de refugiul în Dumnezeu ca ultimă frontieră a supraviețuirii.

În altă ordine de idei, Catedrala Reîntregirii Neamului (de la Alba Iulia) poate avea un sens al Triumfului, că s-a unit Nația, dar era deja anacronică în epoca la care s-a făcut. Arcul de Triumf sau Podul lui Saligny erau manifestări culturale ale puterii și triumfului mult mai potrivite. Vă dați seama cât de prostească este ideea construirii unei catedrale în secolul XXI? Ei bine nu! Nu este atât de prostească, și, de fapt, nici anacronică nu este!

Depinde la ce te raportezi. Dacă te raportezi la evoluția culturală a nației noastre, atunci o să constați că aceasta (considerând pornirea de pe la 1848) a descris un arc de formă pentru a se prăbuși pe fondul de la care nu s-a îndepărtat din păcate foarte mult…

De ce toate catedralele mărețe ale Europei (cu excepția notabilă a Sagrada Familia dar care poate tocmai de aceea este, în sine, un monument al aroganței și al chixului) sunt vechi? Simplu! Pentru că toate celelalte nații, pe măsură ce au evoluat cultural, au început să construiască și altceva, conservându-și totuși monumentele religioase ca pe monumente istorice, forme de manifestare culturală ale strămoșilor.

Click pe poză pentru detaliiEi, la noi aceste forme de manifestare culturală au fost bisericile mici din lemn, cele mai multe dintre ele ascunse, să nu le găsească cotropitorii, în niciun caz impunătoare, triumfătoare, exhibiționiste. Cozia sau Mânăstirea Argeșului nu sunt impresionante prin dimensiuni (Voronețul nici atât) deși ele chiar reprezintă manifestări culturale ale triumfului și victoriei, în glorioasa epocă (glorioasă doar vreo 200 de ani) a feudalismului românesc. În rest, bisericile mici de lemn ale unui popor ascuns. Ne e rușine cu istoria noastră? Păi probabil că unora dintre noi le este, dar exact aceia sunt cei mai periculoși idioți din societatea de azi… Căci negarea originii este doar o formă de impotență (nu, nu neapărat sexuală).

Și acum, înapoi la chemarea la smerenie pe care trupa Taxi, plus niște zeci de personalități o fac preoților…

Manifestul este puternic! Va avea un impact larg. Dar unul inutil.

Deși cele mai vocale elite anti-Catedrală din societatea sunt de fapt ateiste (pfff! când a văzut clipul colegu’ Mîndruță s-a apucat să facă un fel de atlas școlar ilustrat despre Univers… nici nu-i dau link ca să-l scutesc de dezbateri inutile pe propriul blog… ioc trafic azi Mîndruță!) aceste elite din clipul celor de la Taxi fac de fapt un apel la decență (smerenie) teistă. Adică la decența celor care cred (sau nu) în Dumnezeu, dar înțeleg că e treaba lor asta, nici a BOR, nici a lui Mîndruță, Cernea și etc. De altfel, pe facebook, un număr de amici ateiștii păreau derutați de acest manifest, neînțelegând dacă e de bine sau de rău că Dumnezeu preferă lemnul și spațiile mici… Da ce frate există Dumnezeu? Dumnezeu e moartea? Jeez!

Categoric, Mall-ul Mântuirii va fi un monument al triumfului prozelitist asupra secularismului modern. So what? Secularismul este și ăsta desuet, anacronic, căci e specific secolelor XVIII-XIX. Deci nivelul dezbaterii e undeva prin epoca lui Cuza.

So, give me a break, ultra-ortodocși și ateiști! Peace, brothers! (Mai dau din astea-s pentru hipsteri 🙂 )

Nașpa este că ambele tendințe se închid pe aceeași cauză – prăbușirea sistemului educațional din țara noastră. Adică prostirea românilor. Care îi ddragnea-decorat-de-daniel-vrednic-esteuce în mod natural înapoi spre credință, ceea ce, zic eu, poate fi ok, că na! e mai bună ca manifestare culturală decât birtul. Prăbușirea educației chiar justifică până la un punct reactivarea socială a bisericii (oricum s-ar chema ea). Dar nu justifică manifestările de putere ale BOR. Căci ce altceva sunt, de fapt, de la implicarea în campanii electorale, la impunerea programei școlare și până la mulgerea unor bugete ale statului pentru o Catedrală ce în final exact triumful BOR asupra societății, progresului și chiar istoriei noastre cu biserici mici de lemn îl semnifică?

 

Doar ca să-mi lămuresc eu ce am scris până acum, să facem o recapitulare generală

  1. Manifestul elitelor pare a fi anti-Catedrală dar la finalul spiciului vag-cântat al lui Dan Teodorescu, acesta se declară pro smerenie. Manifestul a fost larg receptat ca fiind anti-Catedrală, Grigore Leșe (care e chiar mai mișto decât Irina Nistor, ceea ce e greu) a zis că el se retrage… Asta pentru că lumea nici nu mai știe ce e aia smerenie, dar toată lumea înțelege polarizarea politică, adică să fii pro sau contra ceva sau cuiva.
  2. Catedrala este anacronică în secolul XXI, sau mai bine zis ar fi la alții, dar ea, fiind o emanație a nivelului cultural medieval al Națiunii, are exact scuza oricărui mall dotat cu lifturi, săli polivalente și parcare subterană – interes mare, lume multă… Păi ce, nivelul de salarizare al românilor justifică aglomerația din mall-uri? Teoretic nu, practic da! Ne place să credem că suntem săraci, când, de fapt suntem mai degrabă proști. Sărăcia poate fi o scuză pentru orice. Inclusiv să fii pentru sau împotriva unei moschei, care nu îți arată decât același nivel cultural ca și dorința de a face o catedrală.
  3. Decăderea (recăderea, în fapt) culturală, deși nu este scuzabilă în sine, crează totuși o justificare rezonabilă pentru întoarcerea românului spre biserică, ca formă lumească de manifestare a speranței, chiar a neputinței și chiar și a culturii. Păi dacă altă formă nu este… back to basics! Sau credeți că un analfabet funcțional dintr-o școală de țară sau de oraș se va apuca brusc să citească Atlasul lui Mîndruță (hai băi că ți-am dat și link până la urmă, să nu te superi) dacă nu mai merge la biserică? Nici vorbă! Dar același analfabet funcțional s-ar putea să se uite la ProTV. Sau la Antene. La TVR, poate chiar la Digi (asta am zis-o ca să nu se supere nimeni). S-ar putea să o recunoască pe Esca sau pe Oțil, pe Bartoș sau da, pe Grigore Leșe. Și să-l ajungă mesajul… Sigur, va înțelege că nu e bine cu Catedrala.
  4. Deci da, mesajul e puternic, are spectru larg, poate fi înțeles stricto-sensu anti-Catedrală (deci nu mai schimb titlul acestui articol) de toată lumea, sau mai subtil, cu smerenia, de elite. Pentru acestea, manifestul cântat e un apel la decență.

Și totuși, îi lipsește ceva… Nu adresează cauza situației… De ce am ajuns în secolul XXI să avem dezbateri, dispute, manifeste socio-culturale pro și contra unor chestii de acum 500 de ani? Așa cum am spus, din cauza arcului descendent făcut de școala românească. Când vă spun că lipsa de reformă în Educație imflamează mai tare decât autostrăzile…  N-ați vrea totuși să ne concentrăm mai mult pe asta? În loc să dezbatem un mall, fie el și religios, n-ați vrea mai bine să ieșim în stradă, la televizor, în cântece și mamifestări culturale, să cerem altceva pentru copiii noștri, pentru generațiile viitoare, pentru nația de peste 100 de ani și țara în care trăim? Hai! Curaj!

stiri verificate
This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

71 răspunsuri la Probabil cel mai puternic protest socio-cultural împotriva Catedralei Mântuirii

  • kapital
    Aprilie 12, 2016 la ora 12:17

    Cuvantul si fapta cea dreapta apartin unor preoti sau atei necunoscuti, indiferent de cult, care gazduiesc si dau educatie unor copii orfani. Sunt cazuri, nu prea multe din pacate.
    Restul e fariseism cu impozit zero pe profit si comert cu ridicata in casa Domnului.

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Aprilie 12, 2016 la ora 13:55

      Cuvantul apartine lui Dumnezeu si ne este dat tuturor in forma scrisa. Biblia.

      Răspunde
       
  • Constantin
    Aprilie 12, 2016 la ora 11:11

    Orice discutie despre existenta lui Dumnezeu si secularism este pernicioasa. Dl Moise ar fi stiut asta, autorul acestui articol nu stie. Macar din perspectiva „political correctness” fiecaruia trebuie sa-i fie respectata libertatea de a alege sa creada sau nu in ceea ce doreste. Inclusiv in Dumnezeu. Este o mizerie si o jignire inacceptabila ca cei care cred in ceva sa fie considerati rezultatul prabusirii sistemului educational, analfabetismului functional si anacronismului. Este expresia micimii spirituale si intelectuale a autorului sa asocieze credinta [in orice] cu decaderea culturala, disperarea, neputinta si incultura. Este revoltator pentru orice om civilizat, dar stiu cu siguranta ca acest articol NU este scris de dl Moise pe care il pretuiesc si il respect inclusiv pentru tonul echilibrat al scrierilor sale.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Aprilie 12, 2016 la ora 11:03

    Articolul acesta nu este scris de dl Moise si am motive intemeiate sa cred acest lucru. Argumentele sunt mai multe si intemeiate. Pe masura ce a devenit tot mai ocupat, dl Moise a oferit gazduire mai multor tineri amici in spatiul virtual al blogului domniei sale. Mandruta (wtf is this?!) pare a fi unul dintre numele preferate. Cum textele de calitate execrabila semnate de „guests”au fost primite ostil de catre cititori, probabil dl Moise a decis sa-si asume unele dintre ele. Acest text slab poate fi unul scris de un colaboarator/invitat neinspirat. Un alt argument este legat experienta si talentul jurnalistic demonstrate in nenumarate randuri de dl Moise. Un bun ziarist evita temele conflictuale daca nu scrie pamflete. Biziday nu pare a fi un pamflet. Prin urmare, dl Moise nu ar fi abordat pe un ton conflictual teme religioase, etnice, legate de fotbal samd, care stranesc pasiuni si emotii puternice. Inca un argument este structura logica deficitara a articolului si exprimarea bogata in erori gramaticale. Dl Moise este o persoana educata, care stapaneste limba romana, iar in text se scrie tocmai despre declinul educatiei. Asadar, domnia sa nu poate fi autorul unui asemenea articol.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Aprilie 12, 2016 la ora 11:06

      Si acum, ma adresez autorului, despre care cred cu tarie ca NU este dl Moise. Proteste impotriva megalomaniei Catedralei au mai fost, iar cei care au participat la ele in Piata si le amintesc. Pentru tinerii care s-au apucat de scris dupa ultima ploaie acesta este cel mai puternic protest.***”Bai frate”, ca sa ma exprim la fel de elevat-curtenitor precum autorul, personalitatile culturale care au ales sa-si pastreze opiniile pentru intimitate, desi li s-a cerut sa le exprime, sunt mai multe. In primul rand pentru este discutabil modul in care Taxi au aflat preferintele lui Dumnezeu. Prin urmare, credinciosii au considerat demersul blasfemic, rationalistii idiot, iar agnosticilor nu le-a pasat. Pentru ca demersul este unul militant.***A reduce institutia Bisericii la coparseu este o interpretare limitativa a mesajului trupei Taxi, care este el insusi limitat, dupa cum am aratat anterior. Expresia „avântului de îndobitocire al Mântuiților” este una jignitoare, atat pentru Biserica si clerici, indiferent de confesiune, cat si pentru autor. Dispretuindu-i pe cei care au alta credinta/confesiune decat el demonstreaza nimicnicie, intoleranta si extremism. El insusi se manifesta ca un dobitoc avantat. Altfel, alteritatea este privita de oamenii civilizati cu toleranta si bunavointa.

      Răspunde
       
    2. Constantin
      Aprilie 12, 2016 la ora 11:10

      Nu este o „smecherie” sa construiesti Casa Poporului. Dar este principalul obiectiv turistic al Romaniei. Megaconstructiile minoice erau anacronice cu 3000 de ani inainte de Hristos. Anacronice au fost piramidele, templele antice grecesti, cele romane, ori medievale. Anacronic este sa construiesti astazi megamoschei sau Burj Khalifa. Dar oameni din toata lumea se inghesuie sa le vada. Smecherie este hipstereala cu „bai frate, te doare okii etc”.*** Sunt crestin ortodox si nu-mi place megalomania. Dar caut sa o spun cu decenta si ratiune. Daca este prosteasca edificarea unei catedrale cu bani de la guvern si enoriasi, nu pot accepta inconsecventa celor care protesteaza impotriva catedralei, dar adora construirea unei mega-moschei cu bani de la guvern si de la musulmani. Doar ca musulmanii din Bucuresti sunt putini, prin urmare, ponderea banilor guvernamentali este mult mai mare. Inclusiv a celor de la guverne straine. De ce nu protesteaza Taxi si impotriva megastructurilor laice, ori ale altor confesiuni religioase care distorsioneaza arhitectura orasului? Crede Taxi ca Allah sau Budha prefera megaconstructiile? S-a consultat Taxi pe aceasta tema si cu Allah, ori cu Budha, sau numai cu Dumnezeu? Eu cred ca este doar o aiureala a autorului unui articol de presa neinspirat.

      Răspunde
       
      1. Stelian F
        Aprilie 12, 2016 la ora 15:27

        De cate ori ma gandesc la trecutul meu ca crestin ortodox, de atatea ma trezesc zambind. De fapt acum realizez ca eram ortodox dar nu si crestin. De ce spun asta? Pentru ca cei care au scris Noul Testament se considerau mantuiti numai prin credinta in jerfa mantuitoare a Mantuitorului Isus. Apropo, numai pentru ca mantuieste, pentru ca salveaza oameni din pacatele lor, I se spune Mantuitor, Domnului Isus. Si nu numai ca ei se considerau mantuiti, dar ii considerau mantuiti, sfinti, pe toti membrii adunarilor de atunci. Acelora li se spunea crestini, adica celor ce se stiau sfinti mantuiti prin credinta in Isus si prin jerfa Lui.
        Dupa cum spuneam, acum zambesc cand ma gandesc la cate icoane am pupat, la cate maini de popi am pupat, la cate lumanari am aprins, si cate si mai cate, fara ca toate aceste lucruri care se implinesc in Biserica Ortodoxa, sa garanteze mantuirea.
        Asadar acum cand am ales sa cred autorii Noului Testament, am scapat de greaua povara pusa de oameni pe spatele credinciosilor, caci am ales sa nu mai cred pe oricine, ci numai pe cei ce au scris cartile Noului Testament. Acum am speranta, despre care vorbeste foarte clar Biblia, ca intr-o zi voi fi cu Isus pe tronul Lui de domnie, asa cum a promis ca vom mosteni imparatia impreuna cu El, El fiind fiul lui Dumnezeu Tatal, de aceeasi natura Dumnezeiasca ca El, si primul dintre multi frati ai Lui care vor mosteni impreuna cu el.

        Răspunde
         
        1. Constantin
          Aprilie 15, 2016 la ora 10:17

          „De cate ori ma gandesc la trecutul meu ca crestin ortodox”…Va ganditi ca Dumnezeu le-a spus Taxi ca prefera lemnul?”In urma procesului de incheiere a cuceririi Transilvaniei, regalitatea maghiara a luat masuri aspre impotriva romanilor ortodocsi[…].Dupa Marea Schisma din anul 1054, ofensiva romano-catolica asupra Bisericii Ortodoxe a rasaritului coincide cu cucerirea si organizarea institutionala a Transilvaniei de catre regatul maghiar. In acest context, Biserica Ortodoxa din Transilvania s-a aflat printre primele obiective ale noilor cuceritori. Sub lozinca suprimarii „schismei”, a inceput ofensiva catolicilor impotriva „schismaticilor”. Cuvantul „schismatic” a devenit sinonim cu „roman ortodox” in Transilvania[…]. Cele cateva Episcopii romanesti existente pana in secolul al XI-lea au fost desfiintate de conducatorii Ungariei, iar episcopii si-au mutat resedintele prin manastiri mai retrase. Astfel, in anul 1232, papa Grigore al IX-lea l-a trimis ca legat papal, la curtea regala de la Buda, pe Iacob Prenestin, pentru a-l indemna pe rege sa-i converteasca pe „schismatici”. Regele a jurat in Sinodul catolic de la Buda (1279) ca „schismaticilor” nu le va ingadui sa-si practice cultul ortodox si le va interzice sa-si ridice biserici sau capele din piatra. Aceasta este si cauza existentei bisericilor romanesti construite din lemn de pe teritoriul Transilvaniei.”

          Răspunde
           
          1. Stelian F
            Aprilie 15, 2016 la ora 11:07

            Am inteles. Dvs considerati Ortodoxia ca fiind „statul” roman de dinainte de Cuza si impliniti cerintele bisericii ca un omagiu adus celor care au pastrat vie aceasta natiune, fara nici o legatura cu Hristos.
            Adica a fi otodox te face pe undeva un roman cu radacini care merg pana in primele secole. Aici in afara tarii am realizat, dar si in tara se intampla de multe ori asa ceva, ca romanii merg zeci/sute de km ca sa-si boteze copii, dar n-am gasit pe cineva sa stie ce semnificatie religioasa are, doar ca ii face cumva romani acest botez al bebelusilor.

             
          2. Constantin
            Aprilie 16, 2016 la ora 09:28

            Ba, tocmai că n-ați înțeles. Recitirea celor scrise de mine vă poate ajuta. Sintetizez. Consider că articolul este neinspirat scris și are alt autor decât semnatarul. Demersul Taxi nesocotește un motiv important pentru care bisericile [mici] din lemn sunt numeroase. Mesajul transmis (intenționat sau nu) este intolerant, ofensator și de un militantism anticreștin grețos. Consider acestea ca om care înainte de a fi creștin este rațional. (Din perspectivă creștină, cred că întreg demersul este o mizerie, o ratare a unui posibil protest față de o megaconstrucţie nepotrivită scopului pretins, prin deraierea într-o șușanea blasfemică, a cărei admirație relevă cel puțin lipsa bunului gust. Dar acesta este alt subiect, pe care n-am chef să-l discut aici, cu dumneavoastră.)

             
          3. Stelian F
            Aprilie 16, 2016 la ora 12:05

            Acum m-ati lamurit pe deplin si sunt de aceeasi parere. Altfel mesajul celor de a Taxi, in viziunea comentariului dvs de mai sus despre cum au aparut bisericile din lemn in Transilvania, ar fi fost despre rechemarea acelor vremuri grele cand acele biserici au fost construite. Dar am inteles ca nu sunteti de acord cu acest mesaj care nu tine cont de istoria aparitiei acelor biserici din lemn, deci de istoria poporului roman. Va multumesc pentru explicatii.

             
  • daniel
    Aprilie 11, 2016 la ora 23:44

    Mi se pare ciudat ca tocmai tu, Moise, care ai indemnat la vizionarea pana la capat al materialului video sa intelegi cu totul altceva decit mesajul real al melodiei.
    Este un pasaj la sfarsit din Petru (5,1-5).
    Azi ai intrebat la Europa FM ce insemana „smerenie”. ai dat exemplul din DEX cu „a nu te lauda”.
    NU. In sensul religiei ortodoxe, smerenie nu inseamna a nu te lauda. Inseamna a multumi creatorului pentru ceea ce ti-a dat si a nu ravni la ceea ce are aproapele tau. Eu asta inteleg din creatia, geniala dupa gustul meu, al celor de la Taxi si al colaboratorilor lor.
    Melodia nu este un manifest impotriva Catedralei. Catedrala, sau mai degraba construirea ei, este un pretext care a aprins fitilul impotriva a ceea ce reprezinta preotii ortodocsi si mai ales conducerea patriarhiei romane (am scris intentionat cu litere mici pentru ca nu am nici cea mai infima urma de respect fata de ei). De ce? Pentru ca de peste 2.000 de ani singurul lucru pe care-l fac preotii este sa exploateze credinta poporului in beneficiul lor. Exagerez, nu-i asa? Pai fiul creatorului de ce a ajuns sa fie retinut de romani si mai apoi condamnat de „poporul ales”? Preotii nu au nici o vina?
    Nu ei imparteau favoruri in beneficiul lor?
    Nu cumva aparitia fiului creatorului le-a incurcat socotelile si a fost necesar sa-l indeparteze prin orice mijloace?
    Ba …. cam da!
    Ce a invatat preotimea din Biblie (vezi ca stiu sa scriu cu litere mari!)? Nimic!
    Tot exploatatori au ramas!

    Răspunde
     
  • Radu
    Aprilie 11, 2016 la ora 23:40

    Moise, ai un nume din Biblie, ai spus ca nu se construieste nimic in tara asta : autostrazi, spitale, scoli ; BOR construieste, e adevarat cu bani de la buget, de la oameni de unde apuca si in cele din urma ajung tot la cei din tara : constructori, pictori, sculptori, tamplari.
    Mi se pare ca articolul aduce putin cu expresia olteneasca : daca noi nu putem sa moara si capra vecinului.
    Servus

    Răspunde
     
    1. arkade
      Aprilie 12, 2016 la ora 07:38

      Sa construiasca dar sa plateasca si impozite la stat pentru tot ce construieste. (impozit de firma).

      Daca se intampla asta, eu dau semnatura sa ia triplu din banii mei si sa construiasca.

      Răspunde
       
  • Mihai
    Aprilie 11, 2016 la ora 19:52

    😀 😀 Moise… daca te bagi in troaca…
    Serios, de ce te cobori la nivelul lor? N-ai cum sa-i bati acolo! Cine n-a inteles, nu e capabil. Degeaba ii explici.

    Răspunde
     
  • marius
    Aprilie 11, 2016 la ora 18:19

    O da, o gramada de pareri dar cum suntem interesati de economie ar trebuie sa urmarim bani. deodata BOR este angajator ,la cum merge constructia pentru inca vreo câțiva ani . cu cat sunt platiti muncitori . fierar betonistul care va lucra pentru 10 ani la catedrala va putea sa-ti trimita copilul la facultate ? cred ca daca va alege si medicina avem castig pe toata linia .

    Răspunde
     
  • calin
    Aprilie 11, 2016 la ora 14:58

    Draga Moise
    Eu obser ca in jurul meu sunt din ce in ce mai multi care refuza establishmentul socio -culturalo-religios si incep sa gandeasca ! Cred ca e doar o chestiune de timp pana noua generatie va matura cu „ei” ! Pana ce vor comflua picaturile de ulei eu imi vad de viata si de familie ca si pana acum si incerc sa fac doar bine !

    Răspunde
     
  • Lore
    Aprilie 11, 2016 la ora 14:38

    Ne credem crestini dar uitam ce spune Biblia despre Biserica: Biserica suntem noi…unde se aduna cel putin 3 persoane in numele lui Dumnezeu, este si El prezent.
    Deci nu conteaza din ce si cat de mare este facuta Biserica (cladirea), atata timp cat este iubire, intelegere, smerenie si respect printre credinciosi.
    Daca ne raportam la perceptia omului fata de constructii avem urmatoarele situatii.
    O cladire mica (modesta) cu cat mai multe materiale si obiecte naturale, ne insufla o stare de liniste, de senzatia ca esti acasa si implicit relatiile celor din ineriorul spatiului devin mai profunde, mai intime, mai deschise.
    O cladire impunatoare,mare ca spatiu, cum sunt templele, cu multa piatra, multe statui, cu obiecte pretioase lucrate cu multa truda si atentie, iti induc o stare umilinta, o recunoastere a ta ca esti mic , neinsemnat si o usora senzatie de frica. Deci relatiile persoanelor din acest spatiu impunator sunt reci si conducatorii, preotii sunt ridicati la rangul de „semizei”, de sfinti. (exista si exceptii – dar exceptia intareste regula)
    Isus Cristos, prin Noul Testament a schimbat conceptul omenirii fata de Dumnezeu, transformand Templele in Biserici, frica in iubire si razbunarea in iertare. Adica a adus relatia intre Dumnezeu si om la nivelul relatiei dintre tata si copii, relatie de familie, o relatie intima.

    Oare ce prefera Dumnezeu cu privire la Biserica?

    Răspunde
     
  • un cetatean
    Aprilie 11, 2016 la ora 14:04

    In jurul Sf biserici ortodoxe se mentin romanii si Romania Ea zideste Observati ca satanistii distrug DE ce vitejilor protestatari mari 33 personalitati nu va uniti si sa spuneti adevarul privind perioada de dupa 1989?cum satanistii din a caror gasca faceti parte si voi au distrus agricultura ind comert educatie invatamint cercetare incit am ajuns colonie ?In manualul de istorie despre Marele Mihai Viteazul scrie 3 rinduri iar despre mult platita cu zeci de mii de euro andreea esca scrie o pagina spunindu se cai personalitate mare contemporana?Ptr ca i a sustinut un proiect patapievici imberbul < lese se pupa cu el si cu diavolul uitind cum jegul patapievici a avizat prezentarea la o expozitie internationala a unei zise picturi contemporane romanesti reprezentative ce parata imaginea unui mascul ce are in dreptul penisului Coloana infinitului . Ce sa spun mascaricii de la zisul divertis si ceilalti mari din 33 plus jalnicii lor sustinatori precum tu moisica Sezi blind baiatule si respira adinc sa nu te sfixiezi Cind te ai impartasit ultima data ? Stii ce inseamna aceasta? Pe de alta parte satanisti infiltrati in Sf biserica ortodoxa capi tradatori vor sa deturneze scopul Catedralei si sa o transforme in simbol zis ecumenist simbolul preconizatei religii mondiale unice a lui satana fratele vostru se pare si al ierarhilor unii tradatori Vezi situl Razboi intru cuvint si Miscarea ptr apararea ortodoxiei Ina va puteti lepada de satana voi marii 33 A TI AUZIT DR GR 33 LO

    Răspunde
     
  • sorin
    Aprilie 11, 2016 la ora 13:46

    Dumnezeu prefera simplitatea/naturaletea si modestia( oare asa e de greu de inteles limba romana?!).
    Restul arata procentajul alora care iau bacul!

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Aprilie 11, 2016 la ora 14:52

      Nu este greu de inteles romana. E greu de stiut ce prefera Dumnezeu. De exemplu dvs de unde stiti ce prefera Dumnezeu?

      Răspunde
       
  • mg
    Aprilie 11, 2016 la ora 13:16

    Mi se pare o discutie inutila. Cea care ar trebui sa ne intereseze mai mult este de ce doar BOR reuseste sa performeze? Are el „buget” de la stat mai mare decat educatia sau sanatatea? Nu are!
    Are mai multa influenta decat inutilii conducatori de acum? Mi se pare ca relatia biserica-stat este un joc permament, unul care momentan este sistematic pierdut de stat. Deci ceea ce ar trebui sa ne enerveze acum este inutilitatea conducatorilor statului care dupa 25 de ani nu reusesc sa performeze in educatie sau sanatate, sau armata, sau…orice altceva au inceput. Ce au lasat dupa ei?

    Macar Biserica va putea afirma sincer ca au construit atatea biserici si o catedrala din banii la care au avut acces in mod direct sau indirect. Ca sunt corupti, da sunt corupti. Dar parca sunt mai eficienti decat coruptii de la stat!

    Răspunde
     
  • Divort Rapid
    Aprilie 11, 2016 la ora 11:15

    Dupa ce ai scos religia din scoala
    Sa nu te miri daca are drept efect
    Ca in ignoranta-i colosala
    S-o predea cinci lautari pe net!

    Răspunde
     
  • Kristina
    Aprilie 11, 2016 la ora 10:02

    Văd că mulți au ce au cu lemnul in țara asta mai nou.
    O constructie din lemn pe lângă faptul ca este foarte costisitoare (nu vorbim de doua uluci si un par proptit intr-un cui)
    Lemnul ca sa reziste la intemperii necesita un tratament aparte,foarte scump .D-nul cantaret/autor ,etc.etc.al trupei cu pricina,ar trebui sa se documenteze in legătură cu ritualul ortodox in sine care presupune arderea unor lumânări din ceara pe toata perioada slujbele religioase (nu doar simple beculețe aprinse).Imaginati va o bisericuță din lemn plina ochi de credincioși veniti la slujba de înviere spre exemplu.DECI pana la urma Dumnezeu cred ca nu impune piatră sau lemnul ,ramane la latitudinea noastra daca vrem sau nu vrem sa mai fim niste cretini.Exemplul de la „Colectiv” cred ca a fost de ajuns?!culmea s-a petrecut o astfel de tragedie în lumea lor ,A MUZICII.
    Restul s-a spus suficient in media.
    Romania este si va ramane o tara ortodoxă.
    Ca place ca nu place la toata lumea ,asta este cu totul si cu totul alta poveste.De ce se dezbate subiectul acum in postul PASTELUI ortodox?si asta are o explicație , are legătură cu o manipulare oarecum oculta.

    Răspunde
     
  • andrei
    Aprilie 11, 2016 la ora 09:46

    Da domunule Moise Guran, noi si turcii ce mai facem astfel de constructii, asta zice mult despre noi ca popor.

    Răspunde
     
  • pavaloiu dan
    Aprilie 11, 2016 la ora 08:40

    Mai Moise, cam asa e cum ai scris… Dar poate ar fi interesani sa lasi uneori deoparte politica c…elor (se implica dar nu se baga). Nu totdeauna e definitorie pentru un jurnalist…

    Răspunde
     
  • Adi
    Aprilie 11, 2016 la ora 01:24

    Sa inteleg ca cenzurati ceea ce nu place urechilor dumneavoastra!Libertatea de exprimare este un lucru rar din cate vad.

    Răspunde
     
    1. Moise
      Aprilie 11, 2016 la ora 09:43

      Ati inteles gresit.

      Răspunde
       
      1. Adi
        Aprilie 11, 2016 la ora 10:57

        Imi cer scuze !A venit ca replica la faptul ca mesajul meu disparuse la un moment dat.

        Răspunde
         
  • Adi
    Aprilie 11, 2016 la ora 00:45

    Domnule Guran va urmaresc emisiunile de aproximativ 3 ani.M-a impresionat foarte mult modul obiectiv cu care tratati lucrurile.Va respect alegerea in a nu sustine anumite proiecte si decizii ale B.O.R.Nu sunt de acord cu faptul ca catalogati Biserica ca pe una anacronica si inculta.Crestinismul a avut cea mai mare pondere in culturalizarea Europei.Majoritatea operelor de arta au avut ca punct de pornire Biserica Crestina(Entitate instituita de Hristos).Domnule Guran, Biserica nu este carpa si cos de gunoi a asa-zisilor „smeriti” .Ma uit la personalitatile pe care le-a dat Biserica si le compar cu proletarii lumii „moderne”.Ma uit la cultura de astazi care emana a obscen si prostie si o compar cu scrierile si invatura Bisericii.Evolutia nu inseamana renuntarea la valorile noastre,ci la cladirea pe ele.Poporul roman s-a nascut crestin.Pentru credinta si natiunea aceasta au murit sfinti,voievozi,oameni de rand,soldati.Stalpii pe care s-a cladit Romania sunt credinta,devotamentul si patriotismul.Rupi stalpii si va cadea totul.Vom ramane fara repere si ne vor culturaliza altii.A crede in Hristos,a-ti iubi si a cunoaste istoria tarii tale nu inseamna a fi incult si inapoiat.

    Răspunde
     
  • Florin Barbut
    Aprilie 11, 2016 la ora 00:00

    Amin! Faptul ca nimeni nu prea percepe si astfel nu ia in considerare importanta credintei pt fiecare dintre noi in mod complet independent de orice „forma de implementare religioasa” a acesteia prin popi, biserici si obiceiuri religioase de orice fel, releva intradevar fara echivoc nivelul de educatie al participantilor din ambele tabere ale disputei, ce sunt cu totii apartenentii aceleiasi natii, deci – din pacate – ai aceluiasi nivel de…educatie. Sine qua non, care-i diferenta intre „cum se educa si astfel se dezvolta acuitatea intelectului”, versus „cum se educa si astfel se dezvolta „prostia”? Metodologic eu nu vad nici o diferenta. Difera doar continutul. Eforturile, mijloacele si timpul alocate nu difera. „Eforturile, mijloacele si timpul” alocate in alte directii in detrimentul educatiei, sunt alocate implicit in favoarea LIPSEI DE EDUCATIE, reprezentand astfel tot o forma foarte metodica, deci echivalent-eficienta de educare, insa… a prostiei, QED :)))

    Răspunde
     
  • Anna
    Aprilie 10, 2016 la ora 22:09

    Mesajul transmis poate fii dezbatut inteligent. Sunt de parere ca o comunicare bazata pe argumente solide, in viitor poate duce la constructii impozante cu utilitate si in alte domenii care cer urgent sa fie imbunatate si performante. Educatia, este unul dintre ele. In tarile dezvoltate din punct de vedere social ale UE corpul de administatie si finantare al cultelor a ales in urma cu cateva decenii sa constuiasca scoli pe care sa le finanteze ulterior. Aceste scoli sunt monitorizate de catre sistemul de educatie din punct de vedere al calitatii educatiei, tocmai pentru a se asigura ca standardele educationale sunt indeplinite. Sunt de parere ca acest protest poate duce la o relatie castig-castig in conditiile in care comunicarea acestor nemultumiri ar venii si cu o solutie, chiar cu un proiect care sa implice BOR in a finanta un numar de scoli din sistemul educational, iar sistemul educational sa ridice standardul caliatii educationale.

    Răspunde
     
  • Angela
    Aprilie 10, 2016 la ora 21:59

    Superb cor antic, fundal pe care se va ridica,sfidătoare, megaarătarea care va satisface orgoliile celor care au cerut-o şi au obţinut-o simplu, direct şi nemijlocit, cu temeinicie.în numele istoriei neamului.

    Răspunde
     
  • George Georgescu
    Aprilie 10, 2016 la ora 21:44

    Moise… Piesa trupei Taxi face referire la megalomania Bisericii in general. Si vad ca ai inteles corec asta. De ce vorbim totusi de amerenie doar cu ocazia construirii Catedralei si nu spunem direct ca smerenia B.O.R. n-a existat in nicio epoca a Tarilor Romane? Insasi hainele de cult ale popilor sar in ochi prin fast si lux? Nici macar tinuta lor nu evidentiaza vreo urma de smerenie.
    Ateismul nu este un derapaj al educatiei, asa cum in mod pripit afirmi, ci este o renuntare la superstitiile primitive si la dependenta morala de o zeitate inchipuita de primitivii antici. ,,Orice afirmatie fara dovezi poate fi respinsa tot fara dovezi. ,, Eu, ca ateu, ma alatur sustinatorilor stiintei si consider ca suntem dotati cu ratiune pentru a cerceta toate lucrurile care ne inconjoara si sa pastram doar ceea ce este bun si util. Stiinta ne-a oferit aceasta sansa, dar religia niciodata.

    Răspunde
     
  • Iosif
    Aprilie 10, 2016 la ora 20:07

    Si Isus spusese,construieste-mi o monstruozitate,tatal meu doreste sa imi construiesti o cladire care sa dovedeasca o grandomanie ce nu s-a mai vazut in tara asta.

    Fa o cladire imensa ce sa echivaleze turnul lui Babel.

    Nu investi in fonduri pentru vindecarea oamenilor de sida,cancer,alzheimer,dementa,parkinson si multe altele. Vreau ca enoriasii mei sa vina la biserica atunci cand parintii lor sufera de cancer. Cand copilul tau este cu febra de 41 si nu stii ce se intampla, pfui nu te atinge de medicamente,vino la biserica tatalui meu,acolo te vei ruga,iti vei tine copilul in brate si dupa aia il vei putea ingropa in cimitirul din spatele bisericii.

    Ar fi hilar daca nu ar fi dezgustator,tocmai draga biserica,BOR si astialalti,tocmai cei care ar trebui sa ne arate calea catre lumina. Cei care ne spun sa intoarcem celalalt obraz,cei care vin cu povesti. Ei,tocmai ei fac acest lucru. Nu un dictator care a tras prea multa cocaina,nu o natie ce traieste in secolul 14. Nu, Romania din secolul 21 a decis ca are nevoie de o ditamai constructie ce costa enorm de mult,construcia va fi pentru cei nevoiasi? Pentru cei izolati de societate? Va da inapoi ceva poporului? Este dezgustator ca asa ceva este permis, ne luam de ISIS si de „Jihadistii aia spalati la minte” si noi cand construim biserici in loc de spitale,noi ce suntem? Demolam scoli dar ridicam altare din aur pentru o divinitate care explicit cere sa nu ii ridicam altar din aur.

    Răspunde
     
  • e-ncult cu gand la cool-t
    Aprilie 10, 2016 la ora 19:29

    „Decăderea (recăderea, în fapt) culturală, deși nu este scuzabilă în sine, crează totuși o justificare rezonabilă pentru întoarcerea românului spre biserică, ca formă lumească de manifestare a speranței, chiar a neputinței și chiar și a culturii.” Chiar si a culturii! Pai, in cazul asta, e de bine! Biserica, iata, apare (trist si marginal, si „intru decadere”, dar totusi…) ca o forma de manifestare a culturii! Treaca de la noi, cu gratie! Simt ici-sha ca haladuim pe un teren olecuta mai special. Caci stau si ma intreb, dincolo de Catedrala si oportunitatea ei azi: cam cat ar ramane din cultura europeana, daca indepartam toate ale crestinismului? Paradoxal, including chiar si revolutia industriala (de la care ne revendicam totusi iluminarea intru ale stiintei, cu aifonu glued de maini) caci – by the way – nu a aparut altundeva?

    Răspunde
     
  • Stelian F
    Aprilie 10, 2016 la ora 19:24

    Nu doresc sa fie construita nici o mega catedrala. Dar totusi inainte de a vorbi despre smerenie poate ar trebui sa vedem ce este esxact smerenia despre care vorbim. In prumul rand trebuie sa intelegem ce este smerenia.

    SMERÉNIE s. f. Atitudine umilă, supusă, respectuoasă; comportare modestă, plină de bună-cuviință. ♦ (Bis.) Evlavie, cucernicie, pioșenie.

    Smerenia poate fi fata de Dumnezeu si mai poate fi fata de oameni. Ca un om sa fie smerit in fata de Dumnezeu, el ar trebui sa stie si sa implineasca cerintele lui Dumnezeu. Daca fata de Dumnezeu este greu sa fim smeriti, adica sa-I fim supusi, cu atat mai greu este sa fim smeriti fata de oameni, adica sa le fim supusi tuturor oamenilor, sa punem interesele celorlalti inaintea ntereselor noastre.

    Asadar, sa vorbeasca despre smerenie cei care nu o cunosc, este la fel ca si cum la Banca Nationala a Romaniei, de a guvernator pana la portar, ar lucra numai oameni care nu stiu sa scrie si sa citeasca.

    Ma iertati deci, daca nu iau in considerare sfatul despre smerenie al unor oameni care nu cunosc smerenia.

    Răspunde
     
  • doar eu
    Aprilie 10, 2016 la ora 19:10

    Hmm,sa nu dezbatem aceasta constructie.Oare ce se va intampla cu influenta bisericii in societate atunci cand va fi finalizata?Tare ma tem ca directia in care se va misca aceasta tara sa nu fie stabilita apoi de niste oameni in haine negre cu mentalitatea ca cei care asculta altceva si mor in imprejurari stupide sunt „satanisti”.Ne va fi teama in viitor sa emitem vreo idee cu frica de a fi pusi la stalpul infamiei?
    Separarea puterilor in stat?Sa nu devina o gluma,un Equilibrium .Da,aveti dreptate educatia proasta ne-a adus aici,politicienii care pentru imagine accepta orice compromis-inclusiv cu BOR.

    Răspunde
     
  • Florin duma
    Aprilie 10, 2016 la ora 17:50

    Coruptia este molima tari noastre.Vreti politicieni onesti! Sunt alesi de popor din popor!Daca nu-i nici unu cinstit ar trebui sa va dea de gandit.Moralitatea la romani ii in cadere libera,biserica ii singura care poate chema din nou la moralitate si tocmai ea este lovita.De cine?De cei care traiesc din barfe si demagogie.Daca vreti da stiti ce biserica prefera DUMNEZEU cititi biblia, vechiul testament.Daca tot v-a luati singuri dreptul de judecatori macar sa cunoaste-ti toate datele.Daca lumea merge la biserica numa la cununii,boteze,inmormantari…Vede numa cati bani i-a preotu.Biserica inpiedica interpretarea credintei asta ii principalu rol si cheama lumea la morala crestina, de asta avem nevoie pt a avea omeni cinstiti de unde sa alegem.Sa construim un mega spital…cu autoservire, ca doctori nu avem,nu avem o lege a sanatati viabila,da se repeta niste cretinisme auzite la tv.Din 200 mil de euro cat se sifoneaza annual din budget,at fi bani pt toate. Da e nevoie de oameni cu morala si legi adecvate.Se face o confuzie intre smerenia noastra si cea a lui Dumnezeu.Smerenia ii sa ne ducem spasiti in fata LUI avem noi nevoie sa ne simtim mici si smeriti nu sa-l smerim noi pe El facandu-i o chilie de lemn ca doar nu o facut nimic pt noi decat lumea toata si si-o dat viata pt noi…

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Aprilie 10, 2016 la ora 18:22

      Daca vreti da stiti ce biserica prefera „DUMNEZEU cititi biblia, vechiul testament”

      Civantul „biserica” nu apare niciodata in Vechiul Testament. Cum sa ne dam seama de acolo ce biserica prefera Dumnezeu?

      Iar cuvantul „biserica” din Noul Testament apare prima data in scrierea lui Matei:
      „Si Eu iti spun: tu esti Petru, si pe aceasta piatra voi zidi Biserica Mea, si portile Locuintei mortilor nu o vor birui.” (Mat.16:18)

      Cuvantul grecesc din scrierea lui Matei este cuvantul „ecclesia”.
      „Ecclesia (ancient Athens) or Ekklēsia, the principal assembly of ancient Athens during its Golden Age.”

      Ecclesia insemna o adunare a celor care sunt membrii acelei adunari. Parlamentul de astazi este o „ecclesia”, este adunarea parlamentarilor. Parlamentul nu este cladirea unde ei se aduna. Numai un nebun ar merge sa vorbeasca parlamentului atunci cand cladirea este goala.

      Asa si Biserica lui Isus este adunarea ucenicilor Lui. Dupa cum a spus:
      „Duceti-va si faceti ucenici din toate neamurile” (Mat.28:19)

      Deci nu exista biserica preferata de Dumnezeu. Biserica Lui este adunarile ucenicilor lui Isus Cristos.

      Răspunde
       
    2. Emil
      Aprilie 11, 2016 la ora 00:40

      Precum coruptia este molima tarii noastre (si nu e valabil numai la noi) la fel si religia este o mare pata neagra in ceea ce priveste umanitatea si evolutia sa. Nu neg ca religia are si parti pozitive dar are si foarte foarte multe parti negative. Religia este o unealta de manipulare si control al maselor in principal iar numai in plan secundar, mai mult ca un efect involuntar a adus si beneficii. Odata demult poate avea sens dar acum cand avem abilitatea de a comunica rapid si de a ne organiza pe diferite subiecte de interes la nivel mondial nu cred ca mai este nevoie de sprijin ecumenic ca sa te orientezi si sa te informezi. Iar spiritul de comunitate nu e neaparat necesar lipit de biserica, de fapt nu mai e demult perceput asa. Dupa mine religia nu este decat o ramasita devenita inutila in cursul evolutiei sociale.

      Răspunde
       
      1. Stelian F
        Aprilie 11, 2016 la ora 09:14

        Asa spun multi de cateva sude de ani, dar majoritatea lor cand simt ca sfarsitul le este aproape striga dupa un popa…

        Răspunde
         
        1. Emil
          Aprilie 11, 2016 la ora 14:34

          Si te-ai fi asteptat la altceva? E vorba de un sistem de programare sociala care a avut cel putin 2000 de ani de dezvoltare si perfectionare dar precum orice tranzitie la un nou regim, nu-si leapada toti vechii opzanti iar intataturile din trecut sunt utile si folosite in noul regim.
          E ceva normal sa nu existe alb si negru, totul e deschis dezbaterii. Apoi cine zice ca la fel cum fiecare e liber sa creada ce vrea, o persoana poate sa respinga religia si biserica dar in acelas timp totusi sa creada in ceva mai mare decat tot ce cunoaste despre universul in care traieste. Este o teorie ca religia a aparut ca urmare a evolutiei, in sensul ca la momentul cand am devenit constienti de mortalitatea nostra, acea frica de final si dorinta de a continua (ceea ce este si viata pana la urma, deaia este atat de rezistenta si prezenta in multe medii fie ele si aparent inoportune vietii) a rezultat in crearea unui alt univers in intregime in mintea noastra. Am putea spune ca este chiar prima si cea mai completa creatie fantastica conceputa de oameni. O piatra de hotar in evolutia noastra si un monument care dovedeste puterea imensa ce rezida in noua abilitate sustinuta de puterea de calcul si imaginatie al creirului uman. Din pacate a devenit in timp si o mare povara pentru ca in loc sa ramana un monument a fost si este folosita activ ca unealta de cotropire si control. Eu inca sper la stergerea ei din spatiul fizic si sa ramana acolo unde ar trebui, numai in spatiul spiritual.

          Răspunde
           
          1. Stelian F
            Aprilie 11, 2016 la ora 14:59

            Deocamdata, atat cat suntem in viata, spatiul spiritual exista in spatiul fizic. Daca eu sa zicem ca am o parte spirituala si una fizica, amandoua exista in spatiul fizic in care traim. Ba mai mult, tot ce fac eu ca persoana fizica, vine din ce gandesc ca persoana spirituala. Acestea doua nu pot fi despartite, asa cum sugerati dvs.
            Dar inteleg ce vreti sa spuneti, daca in loc de spatiul fizic, veti spune spatiul public.

             
          2. Stelian F
            Aprilie 11, 2016 la ora 15:06

            Oricum Biblia (si eu cred tot ce scrie acolo) spune ca Dumnezeu rade de cei ca dvs. De ce cred Biblia? Pentru ca cercetez toate lucrurile si vad ca sunt exact asa cum scrie in Biblie. De exemplu saracul Nietzsche si-a petrecut ultimii 13 ani din viata intr-un ospiciu, urland versete din Biblie.

             
  • Gicu
    Aprilie 10, 2016 la ora 16:53

    Foarte bună analiză, doar că daca „Dacă vreți să vă sumteți bine” ar fi minunat sa nu măcelărim limba asta. Măcar cât se mai numeste romană.

    Răspunde
     
  • Marian
    Aprilie 10, 2016 la ora 16:52

    Primul care isi va oficia nunta in Catedrala MN va fi un… fotbalist! Punem pariu? 🙂

    Răspunde
     
  • claudiu
    Aprilie 10, 2016 la ora 16:14

    Nu stiu daca citesti comentariile, dar daca le citesti esti un adevarat erou. Mie mi se umfla capul dupa primele 5-6.

    Răspunde
     
  • Paul Lacatus
    Aprilie 10, 2016 la ora 15:57

    Sa faci o astfel de megastructură astăzi este o stricta orientare catre profit. De la firmele care asigura managementul financiar pana la ultimul constructor de acolo. Si când o mai faci si pe banii de la buget e si mai mare profitul ca nu trebuie sa ma rambursezi nimic.

    Răspunde
     
  • Solomon Gabriel
    Aprilie 10, 2016 la ora 15:05

    Este numai o parere,cel mult o analiza.Nu vreau sa ma gandesc ca este o manipulare sau un altfel de ipocrizie mascata lucru practicat des in ultima vreme in grupurile social-media.A fi credincios,a incerca sa fii aproape de Dumnezeu nu inseamna ca ai ramas in evul mediu asa cum ni se sugereaza din pacate foarte des in ultima vreme.Dumnezeu inseamna cunoastere si nu ignoranta.Ce-i drept inseamna un altfel de cunoastere mai profunda, o cunoastere prin traire,prin simtire,o cunoastere pe care cei orientati catre lucrurile materiale nu o pot intelege si nu o pot accede.Sa nu uitam de „Radacini”,de unde ne tragem,ce suntem,ce putem devenii daca renuntam la „Radacinile noastre” si de aceasta ma tem cel mai mult.Dummezeu nu ne-a cerut niciodata sa fim ignoranti,prosti sau nepasatori.”Catedrala Mantuirii Neamului Romanesc” trebuie sa fie construita.Nu mai manipulati!Nu fiti antiromani!

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Aprilie 10, 2016 la ora 15:52

      Nu exista „cunoastere prin traire, prin simtire”. Nimeni nu ajunge sa cunosca o persoana sau un lucru prin sentimentele lui propii. In cel mai bun caz se poate cunoaste pe el personal. Cunoasterea vine din studiere.

      Răspunde
       
  • Stelian F
    Aprilie 10, 2016 la ora 15:02

    Poate educatia despre care vorbiti sa ne spuna si ce prefera Dumnezeu?
    Daca nu poate, nu vad de ce spuneti ca educatia va rezolva aceasta problema.
    Exact ca acum, unii vor spune ca Dumnezeu prefera spatiile mari din beton, iar altii vor spune ca prefera spatiile mici din lemn. Unii vor spune ca suntem creati de o inteligenta divina, iar altii vor spune sa suntem rezultatul intamplarii.
    Credeti ca educatia, pe care tot o sustineti, care spune ca omul este propiul lui Dumnezeu va schimba in bine lucrurile? Nu Moise, le va inrautati.

    Răspunde
     
    1. marius
      Aprilie 10, 2016 la ora 17:26

      Cu alte cuvinte sa ramanem prosti, ca ne arata preotii drumul in viata, nu e nevoie sa gandim singuri.

      Răspunde
       
      1. Stelian F
        Aprilie 10, 2016 la ora 18:08

        N-am spus asa ceva, nici cu cuvintele mele, nici „cu alte cuvinte”.

        Am spus ca invatatura ca omul este Dumnezeul lui este foarte gresita si va duce la dezastru. Omul nu poate fi propiul lui Dumnezeu pentru ca omul are o inima rea.

        De unde stiu ca omul are o inima rea?

        Am studiat Biblia si am studiat lucrurile si oamenii. Am ajuns la concluzia ca ce spune Isus este adevarat.

        „Caci din inima ies gandurile rele, uciderile, preacurviile, curviile, furtisagurile, marturiile mincinoase, hulele.” (Mat.15:19)

        Ati avut vreodata un gand rau? Ati spus vreodata o minciuna?

        Aceste lucruri sunt rele si vin dintr-o inima rea si eu le vad la toti oamenii de pe planeta.

        Deci daca oamenii ar trebui sa asculte de ei, de inima si de mintea lor, ca fiind autoritatea suprema, atunci ar fi adevaratul dezastru.

        Răspunde
         
  • Daniel
    Aprilie 10, 2016 la ora 14:19

    Se construiesc moschei in lumea larga. Inca avem cu cine ne intrece…

    Răspunde
     
  • octav
    Aprilie 10, 2016 la ora 14:03

    Va rog sa observati ca multe persoane nu sunt, de principiu, impotriva construirii Marii Moschei pe care o amintiti aici. Ceea ce pare, pentru unii, aberant, este modul in care s-a cedat unul dintre cele mai valoroase terenuri din Bucuresti unui cult religios (aceeasi problema existant si la Catedrala Mantuirii, desi acolo a existat scuza „credintei majoritare”). Unui cult religios si unui nesigur aliat politico-military.
    Daca cineva vrea sa creeze o scoala de islam moderat (ma rog, e relative moderatia unui islam sustinut financiar de Erdogan) in Bucuresti, finantarea complete a acelei scoli cade in sarcina celor interesati de ea. Inclusiv procurarea prin achizitie a terenului.
    Mai departe, anacronismul constructiilor megalomane ale cultelor religioase de orice natura, de la ortodocsi si catolici la musulmani sau neoprotestanti (stiti, constructia oricarui lacas de cult poate fi ostentativa fata de cultura si arhitectura locala,o constructive de 200 de mp la Cucuietii din Deal poate echivala cu o caterala in centrul Bucurestiului,pe plan local;sau o biserica poleita la Ghimbav),tine de cultura noastra si de acelasi complex de inferioritate care apare in alte decizii.
    Daca aceasta este cultura, fie ea anacronica, a cetatenilor romani, atunci construirea catedralelor si a moscheilor devine o nevoie ce trebuie implinita. De fiecare cult in parte, pe cheltuiala sa proprie (in capacitatea de strangere a fondurilor s-ar vedea si masura in care este nevoie de aceste investitii)

    Răspunde
     
  • corneliu
    Aprilie 10, 2016 la ora 13:35

    Albert Speer’s Berlin – The Reich’s Chancellery . Urmariti documentarul despre ce inseamna grandomania si rolul ei de a minimiza oamenii si a le induce supunerea prin ratia dintre cladire si oameni. Ce a ajuns cladirea dupa incetarea perioadei pentru care a fost proiectata ne trimite gandul la inutilitatea de facto a ei. Templul lui Solomon a fost deasemena o cladire a grandorii care a disparut. Timpul le rezolva pe toate, prin proba lui.

    Răspunde
     
  • Sabina
    Aprilie 10, 2016 la ora 12:49

    Foarte bine punctat, domnule Guran! Educatia si sanatatea ar trebui sa fie „main focus”, altfel vom traim in continuare ca in timpurile medievale :).

    PS: Imi pare rau sa vad ca multi din cei care citesc articolul dumneavoastra nu inteleg nimic din ce spuneti; abia asteapta sa isi faca sute de mii de „selfie”-uri cu aceasta constructie inutila … Trist!

    Numai bine,
    Sabina

    Răspunde
     
  • Haidu Bogdan
    Aprilie 10, 2016 la ora 12:19

    Frumos si comic in acelasi timp. In schimb, nu sunt sociolog sa comentez daca va avea sau nu un efect aceasta melodie, pana la urma decizia este facuta. Reprezentantii nostri din Parlament sunt sustinatori puternici ai Catedralei si probabil va fi si un element care-i va ajuta in campanie. E greu sa faci loc pentru logica si ratiune in investitii si prioritati cand Biserica depinde de politicieni si politicienii depind de suportul preotilor.

    Răspunde
     
  • stefan
    Aprilie 10, 2016 la ora 12:03

    cateva lucruri de spus:
    1. peste 500 de ani, din tot ce a facut generatia noastra, atat va ramane, catedrala asta. Cu atat va fi identificata generatia asta, cum din comunism va ramane doar Casa poporului, si cum de la Stefan cel Mare au ramas doar bisericile.
    2. Cand s-a construit Turnul Eiffel exact, dar exact acelasi val de contastari l-a starnit. Ca sunt alte prioritati, ca ar costa prea mult, ca e megalomanic, ca nu e stilul epocii in care se construieste. Azi Parisul e de neconceput fara el.
    3. Ia la rand marile orase europene. O sa vezi ca in toate exista in top 10 atractii turistice o Catedrala. Toata sunt megalomanice, toate construite in perioade in care statul respectiv avea si altceva de facut cu bani. Dar toti cei care contesta Catedrala, cand ajung la Paris isi fac selfie cu Turnul Eiffel si Catedrala Notre Dame, nu cu vreo bisericuta de lemn.
    Si acum un exercitiu de imaginatie. Imagineaza-ti cu Turnul Eiffel nu s-a construit niciodata, si cineva propune sa fie construit acum, la Bucuresti. Si costa vreo 100 de milioane euro. Cati dintre cei care-si fac selfie cu turnul la Paris ar protesta ca se arunca bani pe geam, ca e un morman de fiare, ca e megalomanic? Eu cred ca 90%

    Răspunde
     
    1. Sabina
      Aprilie 10, 2016 la ora 12:51

      Eu nu am „selfie” la Tour Eiffel

      Răspunde
       
      1. stefan
        Aprilie 10, 2016 la ora 13:50

        Dar daca te duci la Paris te duci sa-l vezi? sunt convins ca te duci. Daca cei care au decis atunci se luau dupa critici acum nu exista nici un turn la Paris. Si sa nu-mi spui ca Parisul era la fel fara el, avea acelasi farmec.
        Norocul urmasilor criticilor a fost ca cei care au decis nu au ascultat de critici.
        Sa stii ca toata cultura si istoria s-a facut intr-un cor de critici. Pana si descoperirea Americii ar fi intarziat sute de ani, daca erau ascultate criticile celor care spuneau ca e nasabuit sa finatezi un aventurier.
        Nici Statuia Libertatii nu ar fi existat daca erau ascultati criticii, nici opera din Sidney (care in banii de azi a costat 1 miliard de dolari), nici statuia lui Iisus de la Rio. Toate sunt proiecte megalomanice, dar toate fac parte, peste timp, din cultura si simbolistica oraselor in care s-au construit. Unele ar fi putut costa mai putin, altele nu s-ar fi facut deloc daca se luau dupa critici, dar toate sunt acum repere culturale, turistice si simbolistice. Va depinde de generatiile viitoare cum vor stii sa puna in valoare Catedrala.
        Vor rade probabil peste timp de criticile de azi, cum rad francezii de criticile aduse Turnului.

        Răspunde
         
        1. Victor
          Aprilie 10, 2016 la ora 16:48

          Cred ca replyul cu selfiul voia sa zica ca tot ce ai mai scris mai sus e irelevant…tii sa ignori ceva foarte evident, toate constructiile descrise de tine au fost mari creatii arhitecturale care si-au pus emblema prin faptul ca erau mult superioare timpului lor. Gen turnul Eiffel, care a fost un simbol al epocii industriale, inceputul constructiei de metal din lume!

          Cum poti sa ai naivitatea sa consideri ca o catedrala construita la 1000 de ani dupa Notre Dame si dupa marile catedrale gotice poate sa se ridice la un nivel de emblema? O catedrala in Bucuresti ar insemna un mare semnal de alarma ca Romania nu numai ca nu priveste inainte, dar IMITA trecutul, intr-o aura de KITCH. Daca te uiti oriunde in lume, toate constructiile care devin faimoase au drept caracteristica ceva ce original, inovator ce nu a mai fost incercat.

          In al treilea rand, sunt vreo 500 de ani de cand o catedrala nu a mai fost folosita ca un simbol al orasului. De ce? Pentru ca dupa ce lumea a iesit din epoca intunecata stiinta a inlocuit biserica (vezi turnul Eiffel…fa-ti un selfie ca da bine). Biserica era folosit ca element de frica si de putere necontestata.

          Asta simbolizeaza Romania? Frica, puterea absoluta a bisericii, dorinta de a imita, lipsa dorintei de progres si cheltuirea nejustificata a banilor pe care nu-i avem? Probabil…

          Răspunde
           
          1. stefan
            Aprilie 10, 2016 la ora 17:32

            „Daca te uiti oriunde in lume, toate constructiile care devin faimoase au drept caracteristica ceva ce original”
            Serios…
            Statuia Libertății este situată în portul orașului New York pe mica insulă Liberty Island, la sud-est de Manhattan, la gura de vărsare a fluviului Hudson în oceanul Atlantic. În interiorul său se află un muzeu. Statuia reprezintă zeița libertății care stă cu un picior pe lanțul rupt al sclaviei.
            Cristo Redentor (Cristos Mântuitorul) este un monument în Rio de Janeiro (Brazilia), amplasat la sud de oraș, pe muntele Corcovado (700 m), în pădurea Tijuca. Monumentul a fost planificat cu ocazia aniversării a 100 de ani de la declararea independenței Braziliei. Schițele proiectului au fost întocmite de inginerul Heitor Silva Costa. Din motive financiare, numai după zece ani a început construcția lui.
            În soclu se află o capelă unde pot intra 150 de persoane, mulajul (modelul) din ghips, precum și sculptura a fost efectuată de sculptorul francez Paul Landowski.

            Tare originali au fost brazilienii. O statuie intruchipand o zeitate, aflata la intrarea in port, vizibila de pe mare, inaugurata la 100 de ani de la obtinera independentei. Si americanii si brazilienii. Singura diferenta e ca unii au facut in soclul o capela, altii un muzeu.
            Pt originalitate a ramas cunoscuta statuia de la Rio, asa-i?
            Nu mai zic ca ideea era alta. Tot timpul, indiferent daca s-a creat un monument extraordinar, oamenii din vremurile respective au avut tendinta sa critice initiativa.

             
    2. Mihaela
      Aprilie 10, 2016 la ora 16:36

      De ce nu vorbim de London Eye si nu o comparam cu catedrala Mântuirii?. Ca si cu ea ne facem selfie. Si sa spunem si câte brelocuri si magneti se vor vinde cu catedrala deci in final va produce bani

      Răspunde
       
  • MIHAI G
    Aprilie 10, 2016 la ora 11:51

    inca odata se dovedeste ca trebuie demontat si aratat ceel9or de o anumita virsta ca ISTORIA NU-I A MASELOR, CI A CONDUCATORILOR, PERSONALITATIKLOR. D-ZEU E MARWE SIGUR, NU-I TREBUIE ARATATA MARETIA PRINTR-O CATEDRALA. ASTA O VREA DANIEL SI B.O.R SE CA-N VIITOR, ISTORIE SA SPUNA CA-N VR5EMEA LOR/LUI S-A FACUT. SIGUR NU VA SCRIE ISTORIA CA, CONTRAR VOINTEI MASELOR CATEDRALA S-A FACUT, MAI ALES CA GINDUL/IDEEA E VECHI. CERT, CINTECUL E SUPER SI IDEEA LUI CONTESTATOARE E DEOSEBITA, DAR, ISTORIA N-O FAC MASE CI PERSONALITATILE.
    Legat de Sfinta Scriptura, Isus in desert fiind, deci in post, diavolul ii ofera lumea,idee de maretie, dar, refuza, nu cumva maretia e contra Sf.scrieri.D-eu e peste tot nu in catredale, asta e NUMAI VOINTA CONDUCATORILOR,D-zeu vrea spatii mici cu densitate mare de credinta. Sigur, se pot aduce multe argumente, dar ………

    Răspunde
     
  • Edy
    Aprilie 10, 2016 la ora 11:40

    Din surse sigure vreau sa mentionez ca biserica (ca si institutie) si cei afiliati demareaza un proces de recrutare (sau mai bine zis racolare) a elevilor elitisti inca de pe bancile scolilor primare si gimnaziale. Da dragilor, li se implanteaza ideea ca „unii” au renuntat la olimpiade de matemati\engleza\informatica\etc pentru a se alatura bisericii, au renuntat la facultate si s-au popit. Caz real intamplat in scoala in care invata un membru al familiei mele.
    Nu mai lasati copii sa fie prostiti de acesti oameni inconstienti, ce isi doresc doar binele lor si al bisericilor lor.

    Răspunde
     
    1. Jay z
      Aprilie 10, 2016 la ora 11:57

      Da edy lasa atunci sa ii prostim ca este bine sa fie lgbt..sa fim in ton cu lumea nuuu?

      Răspunde
       
      1. Escu
        Aprilie 10, 2016 la ora 12:28

        Eu nu reusesc sa inteleg preocuparea asta bolnavicioasa a unora vis-a-vis de modul in care aleg altii sa isi foloseasca orificiile si alte parti ale corpului.
        Cat timp nu priveste nicio parte a corpului tau, vezi-ti de treaba ta. 🙂

        Răspunde
         
        1. popescu
          Aprilie 10, 2016 la ora 15:17

          Da, nicio trwaba cu gaurile tale, dar singura chestie e ca ma deranjeaza ca vrei ca si altii pe strada sau in familie sa fie recunoscuti ca normali. n
          Normaliatea nu e de dou feluri.Fa-ti gaurile prastie, dar la tine acasa, nu cu prozeliti. Si nici nu se compara cu religia, decat din prisma faptului ca voi ati facut din asta o religie. Religiile s-au batut si se vor bate intre ele, dar vi vreti sa veniti pe deasupra tuturor. Ca si um din orice gaura poate iesi un ou. Daca-mi vii cu un ou din lgbt tau pidosnic te cred! Pana una alta nici stiinta si nici lgbt nu au facut copii. Doar i-au furat de la altii in numele idealurilor lor. Fa-ti gaurile toate si vezi din care iti iese ceva….dupa chipul si asemnarea ta. Succese, tu!

          Răspunde
           
      2. Edy
        Aprilie 10, 2016 la ora 13:51

        Nu inteleg ce vrei sa zici, dar doresc sa clarific si sa punctez faptup ca religia este folosita de cei care o predau ca si mod de racolare al elevilor. Sa fim seriosi, cat de multe poate sti un elev de 14 ani despre credinta, dumnezei si lacase de cult construite pentru indobitocire si faliment social. A se vedea zona Moldovei, unde sunt extrem de multe biserici pe mia de locuitori.
        Pentru a fi un bun cetatean nu trebuie neaparat sa mergi sa te inchini sau sa contribuii la biserica, a fi un bun cetatean inseamna in primul rand sa iti pese de cei din jurul tau, iar daca nu iti pasa si nu vrei sa faci nimic pentru ei macar sa nu deranjezi pe nimeni in tot acest timp.

        Răspunde
         
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase