BIZIDAY: MARȚI, 08 martie 2016

  • De opt martie deputaţii au scos din sertar un proiect de lege ce elimină plafonul maxim de 3.400 de lei impus pentru plata indemnizaţiei de maternitate. În felul acesta, părinţii care câştigă mai mulţi bani lunar vor primi de la stat mai mulți bani în perioada de creștere a copilului. Ba mai mult, cei care doresc să stea acasă 2 ani pentru asta vor avea indemnizaţia întreagă.
  • România cere oficial de la NATO mai multe nave în Marea Neagră. Premierul Dacian Cioloș, s-a întâlnit azi cu secretarul general alianței și, deși s-au ferit amândoi să vorbească de Rusia, criza refugiaților oferă României ocazia perfectă pentru a cere o prezență NATO ce ar descuraja și acțiunile agresive ale Rusiei.
  • Ilie Carabulea, patronul Carpatica Asig, a primit o condamnare de șase ani şi jumătate de închisoare în dosarul de corupţie de la ASF. Este însă abia condamnarea în primă instanță, și tot în același dosar judecătorii l-au achitat pe Dan Radu Ruşanu, fostul preşedinte al ASF, iar soția fostului vicepremier Daniel Chițoiu a primit o condamnare cu suspendare.
stiri verificate

Comentarii prin facebook

22 răspunsuri la BIZIDAY: MARȚI, 08 martie 2016

  • Mihai Leasa
    Martie 10, 2016 la ora 13:56

    Salut Moise.Ma gandeam cum putem sa sustinem indemnizatia de cresterea copilului. Ieri am vazut o emisiune pe un post de televiziune britanic, in care se vorbea despre taxa pe produsele alimentare care au adaos de zahar. Aceasta taxa este deja aplicata in Mexic, unde anual sunt amputate 7 000 de picioare din cauza diabetului,iar rata de obezitate a copiilor era destul de ingrijoratoare la fel si cea a copiilor bolnavi de diabet.
    Taxa a produs 1,2 miliarde de dolari anual din aceasta si care sunt investiti in educatia copiilor, instalarea de fantani tip tasnitori cu filtre de apa in fiecare din scoli.
    In Anglia daca s-ar aplica taxa de aceasta la un mic calcul ( bazat pe statistica de consum a cutiilor de coca cola si pepsi ) o taxa de 7 pence per cutie, ar aduce bugetului Angliei 1 miliard de lire anual. Mi-ar placea sa dezbati aceasta taxa in emisiune , ar fi o taxa utila la noi , consider eu.
    Cu stima,
    Mihai Leasa

    Răspunde
     
  • Kristina
    Martie 10, 2016 la ora 13:19

    „The middle class” ..,americaneste vorbind 🙂
    mă întreb dacă la noi chiar exista o astfel de pătură socială?
    Si cam cât timp estimati dv.că ii trebuie unui tânăr frumos,inteligent,educat,etc…proaspăt absolvent să acceadă la o astfel de ierarhie socială.
    De căsătorit este relativ simplu dar sa te apuci sa faci copii fără un acoperiș deasupra capului si muncind pe un salariu minim,in Romania este nebunie in toată splendoarea.

    parerea mea:doar un climat economic bun poate aduce o bună natalitate ,altfel vor fi favorizati ca de obicei cei total neproductivi (adică cei dispusi să facă copii doar de dragul alocațiilor )

    Răspunde
     
  • Goldmund
    Martie 9, 2016 la ora 19:50

    Domnule Guran,
    sunteti un sustinator al cresterii natalitatii, dar nu cred ca stiti de fapt ce se afla la baza cauzelor natalitatii scazute din UE si in special din Romania.
    1- familia, nucleul familiei este altul decat in urma cu cativa zeci de ani, chiar si in vestul UE. De ex., numarul mare de divorturi, chiar si a celor care au mai mult decat un singur copil. Pentru o doamna e mai nesigur acum acest fapt decat o locuinta sa spunem, exemplul ales de dvs..

    2- acum exista multe feluri de anticonceptionali. Faptul ca o doamna sa ramana insarcinata „din greseala” e f. redus. Acest fapt nu se compara cu intreruperea carierei unei doamne, dupa exemplul dvs..
    3- apropo cariera, in vestul UE multe doamne doresc doar cariera in detrimentul intemeierii unei familii. Poate si in Romania?
    4-in Germania unde natalitatea este f. scazuta, nu e vorba de bani, de bunastare,de siguranta locului de munca, dar e vorba de accente noi in viata, de ex. de mai mult egoism, ateism, emancipare a doamnelor, etc..(normal ca sunt de acord si cu emanciparea femeii germane, dar sa nu ne surprinda „Nebeneffekt” – efect secundar – natalitate mica…
    O reintoarcere la moralitate si valori in UE?!? Scoala si iar scoala ar fi iar de vina: scoala prin nepasare naste monstri care apar la tv.si care sunt exemple pentru copiii nostri. Cercul s-a inchis!

    Răspunde
     
  • Adina Z
    Martie 9, 2016 la ora 19:30

    Draga Moise aseara m-ai dezamagit nitel in privinta comentariilor avute, legate de cresterea indemnizatiilor.Nu cred ca atunci cand faci un copil nu te gandesti si la ce venit vei avea in perioada in care esti in concediule crestere copil.Cum vrei sa treci peste aceasta perioada daca veniturile tale scad foarte mult, sau daca ti se plafoneaza brusc?Daca te intorci la servici cu cine lasi copilul?Eu lucrez in domeniul financir si am tot amanat sa fac al doilea copil tocmai datorita faptului ca nu am cu cine sa las copilul si dtorita faptului ca daca as vrea sa stau 2 ani venitul familiei lunar s-ar reduce considerabil.Poate ca as fi de acord cu un plafon maxim de 4000 lei, dar in nici un caz cum e acum.Ce susti tu din contra descurajeaza nasterile.Sunt convinsa ca toate femeile sunt de acord cu mine.Nu toti au venituri si posibilitati foarte mari. Marea majoritate au venituri pana in 4000 lei net.In plus fiecare cotizeaza ani de zile la buget in functie de venit.Aici poate este discriminarea , ca pe mine cu un venit relativ bun ma obligi practic sa ma intorc dupa un an la munca, sa platesc bona cate 11 ore pe zi pentru ca bebe e prea mic la varsta de un an, fata de restul care au venituri mici etc

    Răspunde
     
  • Stelian F
    Martie 9, 2016 la ora 19:03

    Cred ca numai Moise putea sa spuna ca un copil trebuie programat si adus la viata numai cand ai totul gandit si in mare parte pregatit si totusi in acelasi timp sa se planga de natalitatea scazuta.

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Martie 9, 2016 la ora 19:06

      Are talentul de a se contrazice in aceeasi fraza (sau nu, as putea spune ca sa-l imit) sau de a spune doua lucruri total opuse si totusi sa le sustina pe amandoua. Cred ca ar trebui sa patenteze acest stil.

      Răspunde
       
  • luminita t
    Martie 9, 2016 la ora 11:51

    buna moise ,

    esti un mare sustinator al cresterii natalitatii ( asa cum ar trebui sa fim toti adultii din romania ).
    dar am si eu o intrebare : de ce ai un singur copil ? pensia caruia dintre parinti ( tata sau mama )o va sustine fiul tau peste 25 de ani ?si tu , si sotia ta , sunteti tineri , sanatosi , inteligenti , educati , cu venituri peste medie , deci excelenti potentiali parinti pentru inca unul sau chiar 2 copii.lucrand in presa de multi ani , stii foarte bine ce insemna puterea exemplului si mediatizarea . sincer , decat sa fi alocat atat de mult din timpul tau ( al unei persoane instruite , educate , inteligente , etc … ) „doamnei marta ” ,puteai sa scrii despre o familie realizata din toate punctele de vedere ( familie din clasa de mijloc – sunt mii in romania , de exemplu cuplul anca serea – adrian sina ! )sunt de acord 100% cu eliminarea plafonului de 3400 ron .de asemenea eu as propune ca indemnizatia pentru cresterea copilului pana la 2 ani ( 3 ani pt cei cu dizabilitati ) sa fie 100% din salariul mediu pe ultimele 12 luni ( din ultimele 24 )trebuie stimulati pt a avea copii tinerii cu varsta intre 20 si 40 de ani ,din clasa de mijloc , deci cu venituri / familie intre 2000 si 5000 ron / luna ( aceste persoane sunt cei din clasa de mijloc , adica educati , instruiti , cu potential , inteligenti , sanatosi )

    Răspunde
     
    1. Monica S
      Martie 10, 2016 la ora 13:37

      Buna Moise,
      Nu vreau sa repet ceea ce au zis si altii aici, sunt perfect de acord cu majoritatea dintre ei. Sunt mamica unui copil. Desi lucrez in IT am ales sa stau acasa 2 ani cu copilul meu, a fost o decizie usoara pentru mine, dar un efort financiar considerabil pentru familia noastra. As dori si un al doilea copil, dar din pacate nu stiu daca imi mai pot ‘permite’. Pentru mine modificare acestei legi ar insemna indreptarea unei mari nedreptati. Nu mi se pare ok sa se incurajeze cresterea natalitatii in familiile sarace si clasa de la mijloc sa fie ‘influentata’ sa se limiteze la 1 copil. Si eu, si sotul meu am platit toate taxele si impozitele fara limitari ani de zile. Statul roman poate sa incaseze din veniturile noastre fara limita, dar cand este vorba sa ne sustina o face cu limitare. Unde este corectitudinea? Ce ma va motiva de acum inainte sa fiu un cetatean corect, cum ma incurajeaza statul roman sa raman in tara asta si sa raman pe piata muncii. Ce beneficii am eu (sau copilul meu) ca nu lucrez la negru? altele decat faptul ca dorm linistita noaptea.

      Răspunde
       
  • nuni moldovan
    Martie 9, 2016 la ora 11:25

    Eu sunt una din mamicile care vor beneficia de aceasta lege daca trece de votul final. Pentru mine nu a fost neaparat o surpriza, proiectul e mai vechi si il urmaream de ceva vreme aici: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?cam=2&idp=15107 . Asa cum era inainte legea discrimina mamele care castiga mai mult. Daca castigi mai mult, automat ai cheltuieli mai mari. In cazul meu, o rata la apartament de aproximativ 1300 de lei pe luna.Ce faceam cu 1200 de lei lunar in cazul in care vroiam sa stau doi ani? Lucrez in corporatie, castig binisor dar si taxele pe care le platesc la stat sunt pe masura.Macar asa este incurajata natalitatea si in cazurile in care copiii nu sunt facuti pentru indemnizatia de la stat. Recunosc ca personal am amanat decizia de a avea un copil tocmai din cauza banilor – nu am bunica prin preajma, bonele costa foarte mult (aprox 1500 ron / luna in Cluj) si un copil dat la 11 luni la cresa se imbolnaveste foarte des. Ca o completare , legea nu discrimineaza nici mamicile care au sunt deja in concediu de ingrijire copil sau intra pana la 1 iulie , li se va aplica si lor din momentul care intra in vigoare. Sunt absolut de acord ca decizia de a face un copil nu e luata pe baza banilor de la stat dar in momentul in care iti dai seama ca luand aceasta decizie iti scazi semnificativ veniturile si implicit nu ii mai poti oferi copilului aceluia tot ce ai vrea, s-ar putea sa te gandesti de doua ori.

    Răspunde
     
  • Marius Z.
    Martie 9, 2016 la ora 11:01

    Salut Moise,

    Am vazut ca aseara ai vorbit putin despre demografie, vs alocatia pentru mame… Pentru mine, ca vom cheltui 350 mil. euro pe an sau dublul, e genul de investitie strategica care merita toti banii, alaturi de infrastructura, sanatate si invatamant!

    O masura suplimentara alocatiei ar putea fi cresterea alocatiei pentru copii, poate printr-un sistem de bonuri-cadou cheltuibile pentru recuzite, haine, echipament sportiv sau informatica + incurajarea firmelor de a acorda un anumit numar de bonuri de masa suplimentare pentru fiecare copil in ingrijire.

    In fine, tabloul e mult mai complex…

    Răspunde
     
  • Coco
    Martie 9, 2016 la ora 09:38

    Solutii pentru interceptari?
    Voi realizati cum vorbiti de lucrurile astea de parca ar fi ceva normal? Traim in statul fascist politienesc dictatorial al celor mai intunecate vise ale bunicilor nostri.
    Mult mai racu ca pe vremea lui ceasca!

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Martie 9, 2016 la ora 11:05

      Fiind vorba despre comentarii scrise, ele nu pot fi auzite decat daca sunt citite cu voce tare.
      Coruptia frauda au ajuns in patria noastra la un nivel fabulos, astfel ca romanii sunt dispusi sa renunte la o parte din drepturile cetatenesti, daca asta ajuta la intarirea statului de drept. Paradoxal, nu?! Al naibii de paradoxal, atat timp cat cei care croiesc legile statului de drept sunt principalii jefuitori ai statului, devenit captiv. Metaforic, daca se intinde cancerul social, pentru a salva societatea, membrii sai sunt de acord sa li se amputeze o parte din organism, dreptul la intimitate, spre exemplu. Eu, bunaoara, pentru ca nu am de gand sa fur, ma declar disponibil sa fiu urmarit; ma simt mai in siguranta. Societatea civila este datoare sa vegheze ca nu se produc abuzuri, iar informatiile sunt utilizate in folosul societatii.

      Răspunde
       
      1. Stelian F
        Martie 9, 2016 la ora 21:25

        Cred ca este corect ca SRI sa se ocupe numai de siguranta nationala si sa nu faca justitie. Oricum probele DNA administrate in instanta ar trebui sa fie mult mai mult decat interceptari telefonice. Pana la urma aceasta separare a puterilor este benefica pentru democratie, chiar daca acum pare ca nu.

        Răspunde
         
        1. Constantin
          Martie 10, 2016 la ora 16:05

          De acord, pana in punctul in care amploarea jafului pericliteaza siguranta nationala. Intr-un stat captiv, in care SRI este doar un instrument in mana jefuitorilor, increderea in „servicii” este subreda. Prin urmare, sunt de acord ca SRI asculta probabil prea mult, dar in acelasi timp, se fura prea mult din averea publica [si a mea, implicit]. Societatea civila trebuie sa vegheze sa nu se comita abuzuri. Pentru ca ele se petrec in prezent, din toate partile. Iar pentru ca interesele fac sa se sprijine reciproc si societatea civila doarme, cred ca acesta este intr-adevar un pericol. Membrii comisiei de control SRI, indiferent de partidul caruia-i apartin, lauda serviciul si spun ca totul este perfect. Intrebati ce anume este perfect, pentru ca nu au dreptul sa controleze nimic, spun ca stiu ei ca este asa, ca le-au spus reprezentantii SRI.

          Răspunde
           
          1. Stelian F
            Martie 10, 2016 la ora 17:10

            Corect. Dar sa nu uitam ca si fascismul si comunismul au batut moneda pe aceasta siguranta nationala, choar daca ii spuneau putin diferit, in abuzurile pe care le-au facut chiar impotriva propiilor cetateni. De ce trebuie ca o structura care a fost gandita aa se ocupe de spioni, sa stranga si probe pentru coruptie? Intarim mult prea mult acea structura si nu cred ca e bine. Ne facem ca nu stim cum lucreaza SRI? Cum ca nu ajung in fata magistratilor foarte multe din actiunile lor. Credeti ca numai in filme femeile sunt bagate in paturile unor oameni ca sa afle imformatiile de care au nevoie? Si multe alte asemenea actiuni de care nu stie nici un judecator? Nicidecum. Este realitatea dintotdeauna a acestor servicii. Eu cred ca limitarea atributiilor SRI, chiar daca nu pare acum, ne ajuta sa nu mai traim ce am trait. Insusi modul cum dau informatii vechi de ani de zile tradeaza faptul ca fac ce vor si fara transparenta pe mine nu ma convinge ca vor exact ce ar trebui. Da, daca impiedicau ce s-a intamplat cu retrocedarile asa cum spun ca au impiedicat activitati teroriste, erau mult mai credibili, dar sa vina cu informatiile dupa atatia ani dupa ce i-au lasat pe acei cetateni sa fure statul, nu e in regula. Sigur, nu contest greseala CCR de a face ca aceasta hotarare sa aibe efecte retroactive, dar e altceva. Sa dam bani pentru ca justitia sa poata functiona la capacitate maxima si fara SRI.

             
          2. Stelian F
            Martie 10, 2016 la ora 17:21

            Societatea civila, daca va putea, sa impuna sa nu mai poata ajunge in parlament toti cercetatii penal sau cei cu condamnari sau chiar cei fara studii de specialitate, astfel incat sa putem avea un parlament de oameni capabili si oameni care respecta legile.

             
          3. Stelian F
            Martie 10, 2016 la ora 17:24

            Mie unul, traitor in comunism, mi se aprinde un beculet rosu ori de cate ori aud cuvantul „national”.

             
  • Anonim
    Martie 9, 2016 la ora 09:01

    Copilul il faci pt ca asa s-a intamplat. Probabil 75% din oamenii nascuti in Romania nu au fost intentionati.

    Răspunde
     
  • Adrian Popescu
    Martie 9, 2016 la ora 08:45

    Daca ne uitam la natalitatea de dupa 90, observam ca aceasta este in scadere de la an-la-an. In 1990 a fost de circa 315000, mai laes ca inca efectului decretului din 1966, apoi in 1991 de 275000 , ajungind in prezent la circa 200000.
    Tinerele mame sunt din ce in c e mai putine, cele nascute dupa 90 avand pina in 25 de ani, si carora ar trebui sa li se adreseze legea.
    Locuri de munca putine, crese si gradinite putine,etc.
    Oare care va fi efectul natalittaii?
    Poate vom ajunge punctual la 220-223000
    maximele din ultimii 10 ani
    [intr-o analiza tehinica]
    Dar ce trebuie facut in plus sa sarim de acel prag?
    Noua lege nu va reusi sa faca acestlucru, doar politiceinii in campanie lectorala vor vedea lapte si miere pentru familiile tinere.

    Răspunde
     
  • Adrian Popescu
    Martie 9, 2016 la ora 08:39

    ISR este 500 lei, nu 50 de lei, asa cum au preluat majoritatea saituirilor stirea, prin copy-paste. 😉

    Răspunde
     
  • Divort Rapid
    Martie 9, 2016 la ora 08:21

    Marim si scadem plafoane, dar autostazi ba, statii noi de metrou ba, centura Bucuresti ba…!

    Răspunde
     
  • Adrian Popescu
    Martie 9, 2016 la ora 07:43

    In 2006 indemnizatia de crestere a copilului era de 800 lei,iar alocatia zero. Apoi suma s-a impartit in 600 lei indemnizatie si 200 lei alocatie.
    Acei 600 lei minimi au ramas pina azi.
    Oare ce s eputeau cumpara cu600 lei in 2006, si cam citi bani ne trebuie azi sa cumparam acel eproduse.
    Daca ne luam dupa INS, nu ar fi vreo crestere substantiala.
    Dar salariu minim brut era de 330 lei/luna.
    Daca intreabm omul de rind, ne va da cu totul altceva.
    85% din salariu minim este 1063 lei [1250]
    Inca nu stim daca se va lua ceva impozit la acesti bani.
    Pentru unii cresterea de la 600 la 1000 lei este binevenita, dar comparand cu 2006, suma ar trebui sa fie cel putin 2000 lei, adica ne indreptam spre acel salariu mediu despre care se vorbea intr-o propunere.
    Despre limta maxima , care numai exista, numai este cazul sa vorbim.
    Intrebarea se pune, va duce la o crestere a demografiei aceasta propunere?
    Pentru cei cu venituri mari, poate pe ici pe colo, ca oricum isi permiteau sa aiba 1-2 bone. Pe la nivelurile medii s-ar putea sa avem ceva probleme, dar nu din punct de vedere demografic, ci al locurilor de munca.
    E posibil ca unele instituii de stat sa s etrezeasca cu angajati care vor sta 2 ani in concediu si nu treaba va fi facuta cu un numar mai mic de personal.
    [se si practica in prezent, se pleaca 2-3 ani in concediu fara plata in vest, postul se tine ocupat si restul muncesc sa acopere acel loc]
    [mai ales prin spitale]

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase