Cazul Lactalis… Va mulge vaca Albalact sau o va înfuleca?

de Moise Guran

Am primit cu un oarecare regret vestea că Albalact se predă gigantului francez Lactalis. Și, în timp ce toată lumea făcea adunări şi scăderi, încercând să ghicească câte zeci de milioane de euro îi vor intra în cont patronului Raul Ciurtin, noi, la Biziday, am pus doar una lângă alta evoluţiile pe piaţa românească ale celor două firme din domeniul lactatelor. Vă împărtăşesc şi dumneavoastră aceste poveşti paralele, urmând să judecaţi şi singuri dacă e de bine sau de rău ceea ce se va întâmpla în continuare.

received_10201524163941889Sigur aţi auzit de Albalact, chiar dacă poate cunoaşteţi această firmă sub numele Fulga, Zuzu, Rarăul… Sunt mărci adăugate una câte una şi dezvoltate ambiţios într-un interval de 16 ani, de când fabrica de lapte din Alba a fost privatizată. Spre deosebire de altele, aceasta a fost preluată de un tânăr de 27 de ani, român, care abia terminase medicina.

Printr-o strategie de marketing extrem de agresivă, Raul Ciurtin n-a părut foarte speriat de concurenţa puternică şi venită mai ales de la multinaţionale, a recapitalizat Albalact pe bursă, a extins permanent capacitatea de producţie, încorporând alte fabrici de lapte şi de brânzeturi de stat, dar a şi investit permanent în modernizarea utilajelor. Probabil însă, la fel de mult au contat reclamele gândite altfel la Fulga şi la Zuzu, în campanii în care proaspătul absolvent de medicină şi-a pus, de fapt, în valoare exact tinereţea, curajul şi creativitatea.

După aceşti 16 ani, cifra de afaceri a Albalact a crescut de 100 de ori, ceea ce a transformat-o, aproape inevitabil, în ţintă pentru colosul Lactalis, un gigant francez cu o cifră de afaceri la nivel global cât jumătate din bugetul României. Prezent în România mai demult pe piaţa sucurilor, acest lider mondial în domeniul lactatelor nu este la prima înfulecătură majoră de la noi.

A mai luat La Dorna, în 2008, pentru a restructura aproape imediat activitatea, prin concedieri, închiderea unor fabrici şi relocări ale producţiei în Polonia. În Dolj, în Braşov, în Bacău, dar mai ales în Suceava, s-au închis de la puncte de colectare a laptelui de la ţărani şi până la fabrici de brânzeturi, nici azi nefiind foarte clar dacă brânzerturile La Dorna sunt făcute în România sau în Polonia. Pe ambalaj este trecut doar distribuitorul, iar Lactalis a recunoscut doar că utilajele de la Dorna Airini au fost mutate, într-adevăr, în Polonia.

Piaţa laptelui era oricum una dificilă, dar de când s-au scos cotele de lapte, preţurile s-au prăbuşit, iar ţăranii români renunţă masiv la creşterea vacilor. Mulţi trăiau din asta. Preluarea Albalact de către Lactalis le va complica probabil şi mai mult viaţa, dar vreau să tragem totuşi o concluzie corectă din această poveste.

Sunt corporaţii care au venit în România, au preluat foste fabrici comuniste, au investit în ele şi le-au dus la cer. Vezi povestea Dacia-Renault. Sunt altele care au venit la noi pe un teren viran, cu potenţial, dar viran, au investit şi au creat mii de locuri de muncă, intuind exact creativitatea românilor. Aşa sunt cele mai multe din domeniul software, vezi Continental sau Bosch, doi concurenţi internaţionali care se bat pe resursele de inteligenţă ale României. Sunt companii pornite de antreprenori români care au reuşit să facă saltul la nivel internaţional, aşa cum este cazul Bitdefender.

Mai sunt, desigur, corporaţii care au venit în România în căutarea acaparării cotei de piaţă, profitând de forţa lor financiară mult mai mare. Acestea din urmă au cumpărat şi au închis producţia locală, pentru a impune apoi marfă de import.

Nu mă interesează cine sunt patronii, dar mă interesează mult politica lor în legătură cu locurile de muncă din România. Povestindu-vă despre Albalact şi Lactalis, despre achiziţia numărului unu românesc de către numărul unu mondial, aş vrea să-i avertizez pe francezi că tranzacţia încă mai poate fi blocată de către Consiliul Concurenţei. Și că ar face bine să-şi precizeze intenţiile de dezvoltare, să ştim şi noi dacă Albalact va pătimi ce a păţit LaDorna, ca să ne orientăm mai cu atenţie către produsele pe care le cumpărăm atunci când suntem în supermarket, la raft.

Sunt corporaţii şi corporaţii, investitori şi investitori, iar unul care îşi cumpără o piaţă, iar apoi abordează în bătaie de joc locurile de muncă de acolo, chiar nu ne mai trebuie. Luați acest articol drept un kick-off al unei dezbateri mai largi despre corporații și rolul lor în societatea noastră.

stiri verificate

Comentarii prin facebook

36 răspunsuri la Cazul Lactalis… Va mulge vaca Albalact sau o va înfuleca?

  • TF
    Iunie 13, 2016 la ora 19:33

    Moise , chiar nu inteleg reportajul tau. Omul ala a muncit pentru a crea plus valoare. Daca vrea sa iasa din domeniul respectiv trebuie sa iasa in pierdere?? De ce nu cumpara un roman bussinesul respectiv? Sau fonduri romanesti, sa vina statul in sprijinul lor.. absolut nimic. Dar hai sa facem reclama negativa ca nu trebuie vandut.. E dreptul si meritul lui totodata sa iasa in profit, nu inteleg de ce i s-ar bloca acest drept? pentru ca Lactalis va desfiinta.. ok si? dreptul la proprietate nu conteaza? Tnuva a iesit din RO cu fabricile inchise si fara sa poata vinde macar instalatiile, tot Lactalis i-a desfiintat? Businessul a crescut in jurul familiei Ciurtin si apropiatilor, nu le poti impune sa faca asta pana la pensie.. sa vina capital romanesc sa preia.

    Răspunde
     
  • Joao
    Martie 30, 2016 la ora 02:43

    Răspunde
     
  • Joao
    Martie 30, 2016 la ora 02:31

    Răspunde
     
  • sorin.n
    Februarie 2, 2016 la ora 22:30

    In lumea civilizata exista asociatii si daca exista suspiciuni nimeni nu mai cumpara nimic. Si firma da faliment din ziua urmatoare companiile se intorc cu fata catre consumator.

    Răspunde
     
  • Melisa
    Februarie 2, 2016 la ora 12:40

    In primul rand pacat ca instrainam totul, iar in al doilea rand nici nu vreau sa ma gandesc cati oameni o sa ramana iar fara locuri de munca…

    Răspunde
     
  • Catalin ( CTL )
    Februarie 2, 2016 la ora 07:02

    Mie nu imi miroase a bine si chiar mi se pare evident. De ce ar avea nevoie francezii de un brand cand ei sunt deja un brand. Fara promovare, lumea uita si de Coca Cola dar de Zuzu. Si ei , probabil vor lasa in uitare brandurile acestea. Intr-un fel , mie imi pare mai rau de brandurile romanesti decat de locurile de munca. Sa explic de ce , pentru ca e mult mai greu sa vii de nicaieri sa creezi un brand de succes decat sa iti gasesti un loc de munca.
    Ma bucur ca RDS-RCS face fata pe o piata in care are concurenti extrem de puternici si sunt interese extrem de mari sper sa ramana asa si sa ajunga cunoscuta si peste hotare cum e in Romania.
    Numarul brandurilor apreciate dintr-o tara indica succesul acelei economii. Uitati-va la economia Rusiei comparat cu cele a tarilor occidentale , rusii au un brand – Gazprom. Daca Gazprom si cateva alte companii din energie se duc la fund, la fel face toata economia lor.
    Poate in IT Medicina sau Turism ( servicii adica ) e inca mai facil sa creezi un brand dar in alte industrii pare foarte greu sau imposibil.

    Răspunde
     
  • valahul
    Februarie 1, 2016 la ora 18:26

    In realitate cel mai mare dusman al nostru/ al consumatorului este monopolul/oligopolul marilor corporatii, nu globalizarea.
    Scopul nostru este sa asiguram conditiile unei concurente maxime (inclusiv acces egal pe piata de capital, de materii prime, pe piata de desfacere, posibilitati egale de marketing/promovare si nu in ultimul rand accesul egal la proprietate intelecutala).
    Ok, Lactalis preia Albalact si muta productia in Polonia. Daca este mai eficienta productia in RO decit in Polonia, atunci imediat poate aparea un concurent la Lactalis pe piata RO, iar Lactalis este scos de pe piata.
    Sa nu uitam ca totusi globalismul prospera caci este mai eficient decit protectionismul.
    O economie protejata va ramane subdezvoltata.
    O economie concurentiala este mai eficienta si inovativa.
    Daca continuam sa credem ca este imposibil sa avem concurenta/competitie reala, eficienta, adica acces egal la capital, piete/promovare, tehnologie, etc, atunci devenim doar patetici.

    Răspunde
     
    1. Sorin
      Februarie 1, 2016 la ora 19:22

      Aici nu este vorba sa protejam economia, din contra, aici trebuie protejat consumatorul!
      In occident, de unde va scriu, daca o companie isi creeaza avanataj pe o piata si se ajunge la cea mai mica banuiala ca va a vea monopol pe acea piata, atunci tranzactia cade!
      Asta trebuie sa faca statul roman in acest caz: sa nu dea unde verde tranzactiei!
      O piata cu un singur jucator este in defavoarea clentului: preutul va fi dictat iar de calitate ce sa mai vorbim ca poate scadea, al un mometdat, doar sa se mentina o anumita marja de profit!!

      Răspunde
       
    2. valahul
      Februarie 2, 2016 la ora 15:06

      Poate nu ati citit atent postarea mea.
      Am afirmat ca pe primul loc este consumatorul, nu eufemismul „economia”.
      Dvs. si statele occidentale unde traiti propun solutii restrictive ca sa „apere consumatorul” (chiar vi se pare ca s-a reusit protejarea consumatorului?).
      Eu propun mai multa libertate prin acces egal/mai facil la piata/piete a eventualilor antreprenori astfel incit sa devina futile incercarile de a monopoliza piata. Nu exista libertate si concurenta daca nu ai acces egal la piete (de capital, tehnologie, desfacere, etc.).

      Răspunde
       
      1. Sorin
        Februarie 3, 2016 la ora 19:50

        Am citit foarte bine ce ati scris, dar repet este monopol daca un singur jucator pe o piata vinde un anumit produs.
        Dupa care scrieti „Eu propun mai multa libertate prin acces egal/mai facil la piata/piete …„ unde este lipsa de de libertate de care vorbiti?!! si cum propuneti aceasta „mai multa„, adica, ca sa fiu si mai explicit: cum comensurati dvs libertatea?!
        Pai, stimate domn, aceesul la piete este liber, oricine poate intra si iesi, iar pretul este dictat de cerere si oferta!! Cand va exista doar o oferta pe piata, atunci si pretul va fi…pe masura.

        Accesul egal la piete, asa cum il numiti dvs. este un alt subiect, dar cred ca le cam amestecati!
        Studiati ce inseamna monopol si vorbim daca doriti.
        De asemenea, daca sarim la un alt subiect, nu este nici o problema, dar ma deranjeaza cand sarim de la una la alta si le amestecam, ori nu reusim sa finalizam o discutie punctuala!

        Răspunde
         
  • Vio
    Ianuarie 31, 2016 la ora 19:58

    Nu inteleg de ce dl. Raul Ciurtin vinde Albalact daca in prezent are succes, in conditiile in care cifra de afaceri a crescut de 100 de ori !!!
    Poate a fost fortat sa vanda si asta ar fi grav.

    Răspunde
     
    1. Makarie
      Februarie 1, 2016 la ora 18:07

      Asta e modelul american de business.
      Cresti o companie, vinzi, te retragi sau daca ai alta idee de business bagi banii in ea.
      Nu inteleg ce nu intelegeti?
      Daca inteleg bine dl patron are 27+16, 43 ani?
      De ce sa nu-si traiasca omul viata din banii luati pe afacere?
      Sa se distreze, sau sa isi extinda orizontul?

      Răspunde
       
      1. m
        Februarie 2, 2016 la ora 11:55

        Poate pentru ca e momentul optim sa vanda? 🙂 Pe o piata cum e cea din Romania, unde consumatorii se orienteaza dupa pret mai mereu, iar dupa locul productiei mai deloc, un antreprenor de genul dl Ciurtin are de ales intre a vinde acum la un pret foarte bun sau a vinde mai tarziu la un pret foarte prost :). Noi nu suntem „nationalisti” in materie de shopping, astfel ca o companie ca Albalact nu poate rezista in fata multinationalelor doar pentru ca produce in Romania. Ne meritam soarta, daca nu ne schimbam obiceiurile de cumparare. Trebuie sa ne educam macar un pic 🙂

        Răspunde
         
  • Alin-Viorel Belteghi
    Ianuarie 31, 2016 la ora 11:32

    Ce mai fac, ale noastre autorități… sunt bine, văd acestea că, se întâmplă astfel de lucruri???
    Oare cât va dura, până când, autoritățile noastre să reglementeze în contractele de achiziții, de acest gen și privatizări similare, mențiunea ca, „achizitorii să mențină și să dezvolte, aici în țară, afacerea achiziționată/privatizată, în, minim, domeniul de activitate avut”, bineînțeles și nu în ultimul rând, „menținerea și dezvoltarea locurilor de muncă”!!!

    Răspunde
     
  • Dan
    Ianuarie 31, 2016 la ora 00:48

    Telemeaua LaDorna se fabrica exclusiv in Kogalniceanu jud.Constanta. pe toate produsele lactate se regaseste o stampila ovala care ate indicativul fabricii. Este unic si inregistrat inclusiv in UE. Laptele materie prima in Dorna este exclusiv romanesc si este atat de mult incat se mai vinde ai altor fabrici .. de ce? .. pt ca exista contracte cu fermierii sa le fie achizitionat tot laptele. Nu se foloseste lapte praf pt ca e scump. Fabrica care transforma laptele in lapte praf este Raraul .. cred ca e unica. Iarna conform legii, cand vacile nu dau suficient lapte se poate folosii lapte praf reconstituit dar va repet, e scump .. la copii sugari le dam lapte praf .. probabil vrem sa-i omoram.
    Fabricile ale lui Friesland dar si ale Albalact au folosit in mod frecvent lapte unguresc .. pt ca este ieftin.

    Răspunde
     
  • Valois
    Ianuarie 30, 2016 la ora 23:22

    O curiozitate: de un a avut acest tanar intreprinzator, la 27 de ani, banii necesari sa cumpere fabrica de lapte? Cat a pus la banca lunar si de la ce varsta a inceput sa economiseasca? Nu de alta dar sa imi invat si eu copilul sa faca la fel si dupa ce termina facultatea poate cumpara macar o fabrica de bere, nu neaparat de lapte 🙂

    Răspunde
     
    1. Roy
      Ianuarie 31, 2016 la ora 03:36

      Cautati Petru Ciutin

      Răspunde
       
      1. Kristina
        Februarie 1, 2016 la ora 07:52

        Offshore Company AIA TREBUIE CAUTAT LA TOTI „marii”producatori !
        le gasesti reletiv usor …etc.

        Răspunde
         
  • Daniel
    Ianuarie 30, 2016 la ora 22:30

    Mi-a placut nota de echilibru. Corporatii si corporatii! Nu trebuie demonizate la gramada, dar ar fi bine si daca ar putea fi cumva controlate mai eficient cele care incalca regulile bunului simt. Nu se prea reuseste la nivel global chestia asta, dar in fine! In final ramane alegerea de la raft.

    Răspunde
     
    1. Kristina
      Ianuarie 31, 2016 la ora 12:16

      Regulile bunului simț sunt PEIMELE INCALCATE IN CAZUL LOR.
      Rămâne valabilă DOAR sancțiunea noastra finala pe care o putem face fața de ei.NECUMPARAND PRODUSELE FINALE LA RAFT.
      personal consum laptele animal doar in situații exceptionale.

      Albalactul oricum nu il regăseam preponderent prin
      frigiderele consumatorilor zilnic i.

      Răspunde
       
      1. Kristina
        Ianuarie 31, 2016 la ora 12:24

        „Primele”(am corectat).

        Fac aceasta intervenție si ca urmare asupra unui aspect cu care ma confrunt in ultima perioada.
        MERG LA FABRICANT SI IMI SPUNE CA TREBUIE SA CREASCA PRETUL UNITAR PE PRODUSE.După care aplica noul tva de 20%.BINEINTELES CA NOUA ListTA de preturi este mai mare decat atunci cand aveam tva de24% la produse.
        IL INTREB:BINE PRETUL IL CRESTI DAR CALITATEA O IMBUNATATESTI? 🙂
        Deci vorba lui bunicul meu:”e prost al ‘care dă nu al’care cere”
        Asa si noi ii sanctionat necumparandu -le „produsele de bun simt”

        Răspunde
         
  • gghas
    Ianuarie 30, 2016 la ora 21:45

    Draga Moise, exista multe argumente pro si contra vanzarii, depinde pe ce parte esti pozitionat. Nu e singurul roman care pune pe picioare o afacere si cand ajunge cu ea la un nivel competitiv, sa aiba oferte. Asta e piata, lucrurile astea se intampla si-n Franta, si-n Germania. Dar ce s-a intamplat in Romania de la Revolutie incoace cu fostele intreprinderi de stat e de-a dreptul scandalos de penal. Privatizari de tot felul, hotite pe fata de catre politicieni in cardasie cu cei care conduceau respectivele intreprinderi de stat, ce le-au adus castiguri consistente si unora si altora. Singurii care au pierdut au fost muncitorii, care si-au pierdut locurile de munca. De multe ori cei pusi sa conduca aceste intreprinderi, aveau ca sarcina devalizarea acestora in combinatie cu sefii de prin sindicate,corupti si hoti la fel ca reprezentantul statului, directorul si ceilalti din echipa. Sau cineva voia sa importe si sa vanda pe piata romaneasca acele produse care se faceau intr-o intreprindere, si care mergeau, aveau piata, dar politicianul respectiv, influient pana …hat sus, avea alte interese si sponsoriza …la partid. Metodele astea au pus la pamant o Romanie intreaga, si stii ceva, existau si alte variante, dar n-au fost luate in calcul, vanzarea la fier vechi aducea mai multi bani decat retehnologizarea, modernizarea, marketing nou, produse noi, mai performante. Dar asta insemna munca, una grea, peste cele 8 ore zilnice, si nimeni nu era dispus la munca ci doar la profit.

    Răspunde
     
  • moldovan liliana
    Ianuarie 30, 2016 la ora 20:59

    Nu ma mai mira nimic insa daca lactalis crede ca va prelua ceva ce un tanar roman a creat pentru Romania se insala ne iubim tara si viitorul ei suntem noi tinerii ci nu strainii

    Răspunde
     
  • calin
    Ianuarie 30, 2016 la ora 20:20

    Eu cumparam zuzu doar pentru ca era produsa in romania, cu capital romanesc. Se intelege ce o sa fac daca o sa se inchida…

    Răspunde
     
  • Viorica
    Ianuarie 30, 2016 la ora 15:23

    Decat sa se imbogateasca un roman, sa ofere locuri de munca concetatenilor si sa cumpere laptele de la fermieri romani, mai bine un strain! Sa fim toti la fel de saraci si ignoranti!

    Răspunde
     
  • Constantin
    Ianuarie 30, 2016 la ora 13:52

    „Printr-o strategie de marketing…”_Strategia a vizat obtinerea de contracte cu bani publici, iar asta explica cresterea Fulga precum fat-Frumos. „Nu mă interesează cine sunt patronii”…ba intereseeaza, intereseaza, daca este vorba despre „un tânăr de 27 de ani, român, care abia terminase medicina” care este extrem de apropiat de PSD. Pentru ca asa a obtinut Fulga contractele pe bani publici. Apoi, tanarul de exceptie a inceput sa scoata la greu bani in off-shore-uri. Parca nu i-as plange d mila nici lui, nici lui Lactalis. Si nici producatorilor locali de lactate, care refuza sa se asocieze, sa dezvolte marci proprii de produse distribuite local, sa devina eficienti, pentru ca altfel nu pot face mare branza.

    Răspunde
     
  • cititor9
    Ianuarie 30, 2016 la ora 13:43

    Moise, apropo de firmele romanesti… Cand faci o analiza a firmelor romanesti care au investit in strainatate si mai ales in Republica Moldova?
    Am inteles ca Dedeman s-ar fi dus in Moldova… Au probleme acolo? Cum sunt perceputi? Castiga sau sunt pe pierdere?

    Răspunde
     
  • mm
    Ianuarie 30, 2016 la ora 13:19

    Am fost acum 2 ani la o conferinta la care doamna comercial se la Albalact zuzu etc ne-a spus ca tot laptele lor e importat din Ungaria, ei doar il proceseaza aici in diferite produse lactate. Deci nu e vorba deloc de laptele taranilor romani care nu mai cresc vaci. Doar de locurile de munca din fabrica de lapte.

    Răspunde
     
    1. PP
      Ianuarie 30, 2016 la ora 13:36

      Nu cred ca citez”doamna comercial se la Albalact zuzu etc ne-a spus ca tot laptele lor e importat din Ungaria, ei doar il proceseaza” ti-a spus sau v-a spus s-au a afirmat asa ceva!!! O cunosc f bine pe”doamna comercial”(poate D-na Director comercial” si dansa nu minte! Spunand ca nu minte, sustin ca nu putea sa va spuna asa ceva pentru ca Albalact SA, la acel moment si la acest moment colecteaza lapte de la ferme romanasti din Judetele Mures, Alba, Hunedoara, Cluj, Prahova, etc!

      Răspunde
       
  • Paul
    Ianuarie 30, 2016 la ora 12:29

    Din pacate aproape toate vanzarile de companii romanesti catre multinationale duc la asa ceva. O firma romaneasca a carei patron este roman va inchide punctele de productie mult mai greu decat o firma care are actionariat strain. Ei cumpara ca sa faca bani. Sunt mult prea pragmatici. Bad doar banul! Imi pare rau ca nu o sa mai cumpar produse Albalact( dupa ce vor eeloca productia).
    Cred ca singura solutie in sistemul alimentar este de a cumpara produse romanesti (facute in Romania!!!).
    Este singura solutie pentru a nu plange de dorul copiilor plecati in alta tara la munca l, pentru ca in Romania nu au unde sa lucreze.
    Imi pare rau ca marea majoritate a romanilor cumpara produse alimentare produse in strainatate ( unele mei ieftine dar cu o clitate mai proasta).
    Sper ca intr-o buna zi sa ne trezim toti si sa cumparam de la producatori romani( marfa facuta in Romania). Este singura noastra salvare !!!

    Răspunde
     
  • alex
    Ianuarie 30, 2016 la ora 12:25

    Din pacate, daca s-a intamplat inainte exact acelasi lucru, sansele sunt sa procedeze identic.

    Presupun ca ar trebui blocata de catre consiliu concurentei, inca nu ne permitem sa ducem o politica gen USA, unde rechinii sunt lasati sa se manance intre ei.

    Ar mai fi o optiune, insa romanii nu sunt pregatiti. Daca Albalact este cumparata, o alta companie locala ar putea sa ii ia locul, facand acelasi tip de publicitate pentru laptele romanesc, si acaparand rapid piata pierduta. Acest model functioneaza foarte bine in Germania.
    Sigur, cresc companiile la cateva sute de milioane de euro, sunt vandute, si altele le iau locul a doua zi. Germanii pur si simplu prefera sa foloseasca produse nemtesti, chiar daca sunt relativ calitativ mai slabe(nu mereu). Dar evolueaza in timp, intrucat si piata lor nu e acaparata de monopol. Astfel au mereu surplus la sfarsitul anului si banii lor se invart in economia lor.

    Răspunde
     
  • gogu
    Ianuarie 30, 2016 la ora 12:22

    de ce fermierul roman nu poate produce la fel de ieftin si in cantitatile furnizate in Polonia?
    Aici e buba vrem sa vindem scump laptele facut de o vaca atunci cand avem noi chef si ne plangem ca pleaca investitorii pentru ca nu putem furniza 2 lucruri constanta in producere si calitate.

    PS nu cumparam Delaco inainte sa se mute dar acum e de o calitate mult mai buna decat inainte.

    Răspunde
     
    1. Viorica
      Ianuarie 30, 2016 la ora 15:18

      Fermierul polonez (sau ungur, francez etc) e ajutat de stat, pe cand celui roman i se pun bete in roate nu numai ca nu e ajutat de stat

      Răspunde
       
      1. marian
        Ianuarie 30, 2016 la ora 21:41

        Asta-i problema statului romîn, care ar trebui să se dea cu fundul de pamant la Bruxel, că asta nu-i mediu concurential, iar astfel de beneficii ar trebui sa dispara. Nu poti concura cu producatori straini, care au subventionate cerealele, hrana pentru animale, motorina si mai primesc si mii de euro pentru capete de animale. Noi insa (parlamentarii europeni, fostul comisar pentru agricultura s.a.) stam sa ne incasam leafa de mii de euro….

        Răspunde
         
        1. marian
          Ianuarie 30, 2016 la ora 21:43

          bine, mai punem si seriozitatea producatorului roman, seriozitatea nefiind inca in vacobaularul romanesc, nu se preda acest cuvant la scoala, cum nu se preda nici cel de calitate

          Răspunde
           
    2. Dan
      Februarie 1, 2016 la ora 01:28

      Vorbim fără sa știm despre ce vorbim, e vorba de tehnologie si de eficientă + know-how adică mai pe românește in timp ce romanul se duce cu vaca la păscut sau folosește un singur tip de furaj (ca-i mai ieftin ) in fermele adevărate se folosesc retete de furaje , se folosesc sisteme computerizate de urmărire a producției se tehnologizeaza ferma ( cu ventilatoare vara pt scăderea temperaturii , cu utilaje de automate de evacuare a dejecțiilor etc ) adică sute de mii de euro investiție la care romanul doar visează . De ce ? Pt ca la noi nu prea vedem credite in agricultura, pt ca statul roman nu da cofinanțări la fonduri europene, pt ca subvențiile vin cu intârziere si pt ca peste toate astea unii consumatori ca tine le mai aplica încă o lovitura cumpărând produse de import. In final ne meritam soarta …

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase