O șansă la un deceniu – s-au ieftinit iar autostrăzile

de Moise Guran

Ceea ce trăim în ţara noastră de 25 de ani, vis-a-vis de incapacitatea şi incoerenţa statului român de a organiza infrastructura, este o adevărată tragedie. N-am obiceiul să folosesc cuvinte mari, iar mulţi dintre noi probabil că s-au obişnuit cu ideea că n-avem autostrăzi şi nici nu vom avea vreodată, dar, vă spun, la scară istorică, nici nu realizăm cât de mult ne frânează aceste bâlbe, pe care eu o să le trec în revistă în următoarele rânduri.

12528432_10201476893680162_750614275_oCa trăitior al anilor ’90, vă spun că mari dezbateri despre infrastructură nici n-am prea avut. În amintirea colectivă a rămas acel „Aici sunt banii dumneavoastră„, corolarul filozofiei unui foarte celebru ministru al transporturilor, care ajunsese la concluzia că nici nu avem nevoie de autostrăzi, căci n-avem trafic pentru ele.

Banii dumneavoastră au fost astfel îngropaţi în reasfaltări şi modernizări ale unor drumuri naţionale prost concepute, care trec prin localităţi. Ceea ce am pierdut atunci a fost oportunitatea unei epoci cu materiale de construcţie ieftine, dar şi al unei modalităţi de a evita monstruoasa recesiune prin care a trecut ţara noastră în anii respectivi, tocmai pentru că politicienii nu au avut viziunea dezvoltării şi n-au înţeles momentul.

Proiectarea unei reţele de autostrăzi a început, de bine, de rău, după anul 2000 şi s-a redus la două proiecte majore – Autostrada Transilvania, un proiect atribuit americanilor drept preţ pentru intrarea noastră în NATO, şi bucăţica de autostradă Comarnic-Braşov, probabil tot un premiu, dar pentru francezi.

Ambele proiecte au eşuat. Vremurile se schimbaseră, iar din 2000 începând, preţurile materialelor de construcţii au tot crescut. Cuplaţi asta cu incoerenţa politicienilor din România şi veţi înţelege de ce autostrada Transilvania, tocmită la un cost total de 2 miliarde de euro în 2002-2003 pentru o lungime de 450 de kilometri, ajunsese la 6 miliarde în 2007, pentru ca în final statul român să plătească 1,6 miliarde de euro pe 60 de kilometri şi să facă pierdut contractul.


Primul deceniu al acestui secol a stat sub semnul unei înfiorătoare ameţeli politice, reflectată exact aşa în lucrările de infrastructură.
Materialele se scumpeau,12562784_10201476895360204_327851222_o în 2008 preţul ţiţeiului, principalul indicator al costurilor autostrăzilor de la noi, ajunsese de şapte ori mai mare decât era în 2000, iar politicienii noştri nici n-au reuşit să se hotărască dacă vor autostrăzi ieftine sau dacă vor doar nişte drumuri mai late, care n-aveau cum să aibă nici rezistenţa, nici efectul economic al unor autostrăzi.

Ne-am chinuit cu cei 60 de kilometri dintre Bucureşti şi Ploieşti, am dat pe ei jumătate de miliard de euro, autostrada nici nu am terminat-o, dar, oricum, ea dublează un drum expres cu patru benzi, aşa că e destul de puţin folosită.

Nici autostrada Bucureşti-Constanţa nu este între primele zece cele mai aglomerate drumuri din ţară, dar cel puţin leagă capitala de principalul port comercial. Am dat pe ea peste un miliard de euro, deşi este o autostradă de câmpie, la fel ca şi Bucureşti-Ploieşti.

Toate planurile de autostrăzi au fost major bulversate de viziunea guvernului Ponta, care a anulat proiectele Piteşti-Sibiu şi Iaşi-Târgu Mureş, asta numai pentru a canaliza traficul pe Comarnic-Braşov, într-un plan lipsit de bun simţ în care ar fi trebuit să acceptăm să plătim opt miliarde pentru cei 60 de kilometri. La zece ani de la momentul în care Năstase era acuzat că îşi ia tainul de la francezi, costurile acestui tronson crescuseră de opt ori. Că na! Se scumpiseră toate, inclusiv şpăgile.

accident-autostrada-5Am ajuns în situaţia dramatică de a demola autostrăzi, când nici nu avem suficiente, iar ministrul Transporturilor ne anunţă că a reziliat contractul cu firma care a realizat tronsonul demolat, dar şi că va trebui să reproiectăm unele autostrăzi care au fost la fel de prost gândite.

Am cheltuit în aceşti ani, în mod haotic, aproape 4 miliarde de euro pe autostrăzi, dar am dat peste 100 de milioane de euro pe hârtii, studii inutile care fie au expirat, fie au fost făcute prost. Parte din aceşti bani au finanţat campanii electorale într-o gâlceavă nesfârşită a clasei politice, risipind resurse, dar mai ales timp, timp în care nu ne-am dezvoltat pentru că am ratat astfel şansa să creăm locuri de muncă. Mai mult decât atât, din cauza incoerenţei politice, am construit când materialele erau scumpe şi am desenat hârtii în perioadele în care erau ieftine. Fabrici de ciment, de bitum şi de fier s-au închis, redesenând destine neştiute ale unor oameni care n-au înţeles niciodată de ce ţara lor nu ştie să facă ceea ce alte ţări pot.

Acum priviţi din nou crizele despre care vă spuneam ieri şi despre care vă spuneam că pot crea oportunităţi …

Materialele de construcţii sunt azi la acelaşi nivel sau sunt chiar mai ieftine decât erau acum zece ani. E timpul să resetăm şi să o luăm de la capăt, dar pentru asta este nevoie de un plan mai coerent, mai hotărât şi mai rapid. Și, mai ales, este nevoie de un consens naţional pentru a putea evita haosul acestor 25 de ani.

stiri verificate

Comentarii prin facebook

18 răspunsuri la O șansă la un deceniu – s-au ieftinit iar autostrăzile

  • BauBau
    Martie 4, 2016 la ora 06:44

    „[…] oricum, ea dublează un drum expres cu patru benzi, aşa că e destul de puţin folosită.” – pai da, ca de ce sa faci ce iti e util ca tara cand poti sa faci ce ti-e util ca „om de frunte”.

    am un amic care a lucrat pentru o firma mare de GIS/cadastru. Si-mi povestea chestii. Mi-a povestit cum au primit comanda pentru un studiu de fezabilitate de 1mil EUR si comanda a venit „trebuie sa iasa ca nu e fezabil” asa ca in studiul asta care era pentru un pod, au pus podul intre sosea si rau, paralel cu ele, neconectat la nimic. L-am intrebat „pai e evident ca-i o tampenie, nu-s probleme dupa aia?” si mi-a spus „nu verifica nimeni n-auzi ca a venit comanda sa fie nefezabil?”.

    Mi-a mai spus cum au facut un proiect pt o sosea intr-o comuna si au „salvat” 1mil EUR din faptul ca n-au mai pus bordura pe marginea soselei. Au salvat pentru ca pe hartie apare bordura dar in practica banii de bordura sunt 50% spagi la oficiali si 50% i-a ramas firmei. Am zis „pai da sunt pe hartie si pe teren nu sunt”. Mi-a zis „bah si tu… ce dracu… noi le-am pus da’ le-a furat tiganii”.

    In orasul meu au reasfaltat complet un bulevard. Dupa o saptamana au decopertat 2/4 benzi pe o lungime de 2Km ca sa schimbe o conducta. Cu ocazia asta au invalidat orice garantie a lucrarii, dar pana la urma asta era si planul nu?!

    Răspunde
     
  • mannixg
    Februarie 15, 2016 la ora 14:30

    „.. oameni care nu-si iubesc tara ci doar buzunarul propriu ..”
    ” .Haosul, indecizia, jocul la doua capete, furtul si nu in ultimul rand stupizenia..”
    Ati omis cea mai mare „calitate” umana, prezenta cu precadere in zonele romaniei necrestine(cum le ziceau romanii, …barbari?). Grija de capra vecinului. Aceeasi din interbelic, din comunism, din ziua de azi. Trasatura de „caracter” care nici peste 200 de ani, nu va disparea. In situatia de fata, unii trebuie sa se hotarasca, rapid, daca mai merita sa facem planuri de viitor, la …. „comun”!

    Răspunde
     
  • alemao
    Ianuarie 18, 2016 la ora 14:05

    Hhmm, inainte de toate hai sa nu mai folosim sintagmele:
    – „statul nu stie sa organizeze”,
    – „statul e prost administrator”,
    – si altele asemenea care dintr-o politete ce nu-si are locul.
    De ce?
    Pentru ca stimate domn, nu statul in sine organizeaza si administreaza ci oamenii pe care ii alegem in virtutea dreptului democratic de a candida si de a fi ales.
    Astfel ca, trebuie sa o zicem lucrurilor pe nume, cinstit, in fata si fara suparare.
    Corect este sa spunem exact asa:
    – cutare nu este bun organizator,
    – cutare nu este bun administrator.
    Fara indoiala, daca am proceda asa, sa indicam in mass-media exact persoanele alese sau numite in functii de responsabilitate, persoane care nu reusesc sa se ridice la inaltimea responsabilitatilor asumate, atunci multe dintre acestea vor incepe sa-si cunoasca lungul nasului si nu vor mai accepta functiii cu responsabilitati care depasesc caciula proprie ori sa fie luati la ochi in presa audio-video.
    Pai nu? Pai da!

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Ianuarie 19, 2016 la ora 09:02

      Printre multi altii, dar inaintea multora, Ronald Coase a aratat ca bunurile publice sunt ale tuturor si ale nimanui. Prin urmare, administrarea lor este de cele mai multe ori defectuoasa.

      Răspunde
       
  • Ovidiu
    Ianuarie 17, 2016 la ora 21:17

    Moise, daca vrei sa ajuti, te rog fa urmatoarele:

    1. Informeaza-te de pe comunitatea PeUndeMerg.ro. Asociatia Pro Infrastructura tocmai a dat consilierul primului ministru pe probleme de infrastructura. Vei gasi mereu informatii „proaspete” din acest domeniu.
    2. Sprijina aceasta comunitate. Cei de la Digi24 o fac deja.
    3. Asa cum dai zilnic cursul valutar, asa poti avea o rubrica de 1-2 minute in care sa prezinti ce s-a mai intamplat. Adica unde se lucreaza fara autorizatie de construire, fara acord de mediu, care constructor intarzie, care e inaintea graficului de lucrari, etc. Asociatia iti va da cu siguranta toate materialele de care ai nevoie. Facand asa ceva, sigur vei trezi interesul oamenilor si ii vei „tine in priza” pe guvernanti.
    4. Fondurile din 2014-2020 se pot cheltui de pe 01.01.2014 si pot fi eligibile orice cheltuieli daca sunt dupa acea data. Nu trebuie sa asteptam aprobarea ghidurilor pe POIM pentru asta, se pot demara lucrarile. Verifica aceasta informatie (ghidurile sunt publice pe site la MFE) si popularizeaz-o, pune presiune sa ne pornim in noile proiecte. Daca pierdem 2016 fara a demara lucrarile avem sanse mari ca in 2023, la inchiderea exercitiului curent, sa fie mai rau decat pe 2007-2013.
    5. Sprijina public demersurile de schimbare a legislatiei, astfel incat constructorii sa poata lucra (in speta sa aiba autorizatie de mediu+constructie+exproprieri facute).

    Multumesc.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Ianuarie 17, 2016 la ora 18:29

    „nu avem nevoie de autostrăzi, căci n-avem trafic pentru ele”_Este in mare masura adevarat, iar acest fapt a fost subliniat relativ recent de dl Sova (ca sa fiu impartial) si de recensamantul CNADNR. Doar ca traficul rutier este redus inclusiv pentru ca nu avem autostrazi. Oferta de sosele/autostrazi genereaza cerere de transport rutier, intr-un cerc virtuos. Apoi, cu toata aparenta aglomeratie, gradul de motorizare in patria noastra este sub media europeana. Nu pot sa nu reafirm, insa, cu aceasta ocazie, importanta strategica a unei autostrazi intre sudul si centrul tarii. Stramosii romani au lasat urme care se mai vad inca pe Valea Oltului, prin urmare se stie lucrul acesta de cel putin doua mii de ani. Autostrada Pitesti-Sibiu ar fi trebuit sa reprezinte o prioritate inca de la finalizarea autostrazii Bucuresti-Pitesti, in 1972.

    Răspunde
     
  • iesean fara autostrada
    Ianuarie 17, 2016 la ora 17:51

    Pai daca ne uitam la toate partidele politice mari vedem ca si-au debarcat conducatorii la cativa ani si cel plecat dispare din partid sau devine insignifiant, deci vedem gandirea matura in alegeri de reprezentanti si seriozitatea sustinatorilor sai; iar nou venitul accentua pe interesele grupului lui de smecheri. De unde coerenta cand nici un partid nu are o baza umana statornica si solida, nu vedeti fuziunea PNL-PDL cu ce cantec s-a facut? Numai membri oi si cam prostuti in partidele astea. Asta e prima problema, educatia, ar trebui reintroduse minim 12 clase obligatoriu, ca si votantii au nevoie de creier.
    Si nu s-a facut Masterplanul cu acordul tuturor partidelor? Nu a fost aprobat la Bruxelles? Se respecta ceva? Cum sa nu fie bani de infrastructura cand s-au marit PE NEDREPT TOATE salariile bugetarilor, fara analiza performantelor? S-a marit la CNADNR care e un ZERO la performante, da, la Servicii „Secrete” care nu fac nimic sa combata hotia si decaderea, da…si atunci ce asteptari aveti daca incurajam lenea si incapabilitatea?
    Ce guvern tehnocrat e asta, cand ar trebui sa zguduie RAPID multe institutii ca sa-si faca treaba?
    Si nu uitati de cai ferate, nu tot comertul se face pe autostrazi/drum expres.
    Eheeee, poporul e needucat si nu stie a protesta, oare Ceausescu cati km ar fi facut de autostrada in 26 ani daca isi punea in cap, fara „fonduri europene”? Faceau pe ei in fata lui Casuneanu si Umbrarescu de furau un ac, asa insa…tara spagilor.

    Răspunde
     
  • ioan bucsa
    Ianuarie 17, 2016 la ora 10:11

    Ai dreptate moise. As mai adauga ca acum e momentul de a lega ardealul de moldova, dar nu pe directia tg. Mures…tg. Neamt, sunt lati muntii acolo si ne va costa timp si bani fff multi; cel mai simplu ar fi pe directia brasov…onesti..bacau. Pe acest traseu doar in zona brețcu e un munte mai mare de spart. Poate așa se va apropia si Basarabia mai repede de europa, iar daca s,ar fi gandit cineva sa faca mai repede o astfel de autostrada nici industria petrochimica din Onesti nu ar fi ajuns in paragină!!!

    Răspunde
     
  • varza
    Ianuarie 16, 2016 la ora 14:58

    Gurane, ti s-a mai atras atentia de n ori ca un drum cu 2 benzi pe sens nu este automat un drum expres.
    Esti si mai enervant cand reiei aceleasi prostii, ma mir ca nu ai pomenit iarasi de autostrada din beton.
    Informeaza-te, daca tot vorbesti la televizor.

    Răspunde
     
  • Stelian F
    Ianuarie 16, 2016 la ora 11:04

    Pot face sacalii un consens pentru altceva decat pentru a prāda?

    Răspunde
     
  • Bog
    Ianuarie 16, 2016 la ora 11:02

    La noi nu se face nimic dacă nu se poate fura. Autostrada Transilvana era gata dacă Nastase nu pierdea alegerile din 2004. Toate spagile, toate comisioanele, toți furnizorii (clienți de partid) erau negociați. PDL-ul a cerut și el partea lor, apoi Bechtel s-a saturat și a plecat. Dacă DNA-ul stătea în amorțire în continuare, Cășuneanu și toți ca el ne umpleau de autostrăzi la preturi triple, așa…, vom avea autostrăzi cu 2 benzi pe sens doar atunci când traficul va impune, stringent, 3 sau 4 benzi pe sens. Din păcate nici noi, nici următoarea generație nu vom circula civilizat în aceasta tara.

    Răspunde
     
    1. marinel
      Ianuarie 16, 2016 la ora 13:01

      Mda. Daca Nastase nu pierdea alegerile atunci, acum era proprietarul autostrazilor. Adica noi toti munceam pe mosia lui.

      Răspunde
       
  • Stelian F
    Ianuarie 16, 2016 la ora 10:53

    Aveti dreptate, politicienii nostrii de dupa revolutie nu au avut nici un gram de viziune. Nemtii au construit 4.000 de kilometri de autostrada intre 1933 si 1941. Cam ce trafic crede Basescu ca aveau nemtii atunci de facea constructia de autostrazi asa de importanta? Dar nu ma mira, stiind ca tot ce au facut politicienii romani pana in prezent a fost sa se gandeasca cum sa faca avere.

    Răspunde
     
  • Encipi
    Ianuarie 16, 2016 la ora 01:30

    Problema din păcate pleacă tot de la noi. Ne-am mobilizat pt victimele din Colectiv, dar nimeni nu a protestat pt victimele de pe străzile vechi și proaste, unde dacă erau autostrăzi, numărul acestora ar fi scăzut considerabil. Dovada tristă a faptului că se poate, o reprezintă Bechtel. În Albania au putut respecta termenii și condițiile, la noi nu s-a putut. Nu suntem în stare să legăm Sibiul de Pitești pt a proteja Dacia, care pe o piață dificilă, are creșteri constante în vânzări.Nu mai vorbim de faptul ca suntem singurii care am reusit sa demolam o autosrada numai dupa 1 an. Am ajuns să cred cu mare tristețe că suntem sabotati din interior,altfel nu-mi explic această dorință de autodistrugere.

    Răspunde
     
  • Daniel Ioan
    Ianuarie 15, 2016 la ora 20:17

    Sustin integral punctele de vedere din articol. Cred ca am pierdut ca societate multi bani in ultimii 25 de ani din cauza absentei infrastructurii de transport. Nici nu mai conteaza cat ne costa autostrazile care leaga provinciile istorice cu exteriorul, important este sa fie realizate cat mai repede. In paralel, cai ferate magistrale de mare viteza.

    Răspunde
     
    1. marinel
      Ianuarie 16, 2016 la ora 13:04

      Banii nu s-au pierdut. Doar sint in niste buzunare particulare de unde pot fi recuperati. Dar nu se doreste asta.

      Răspunde
       
  • Florin
    Ianuarie 15, 2016 la ora 19:57

    Ungaria, o tara vecina are o retea de autostrazi imensa, cu toate ca are o populatie de doar 9 milioane de locuitori. Tara noastra a avut la conducere doar oameni care nu-si iubesc tara ci doar buzunarul propriu. Cert este ca au furat 26 de ani acoperiti de serviciile indrituite sa apere tara de hoti.

    Răspunde
     
  • Raduko
    Ianuarie 15, 2016 la ora 19:57

    …ai perfecta dreptate Moise, dar din pacate consensul nu se va realiza. Haosul, indecizia, jocul la doua capete, furtul si nu in ultimul rand stupizenia, au ajuns sa ne caracterizeze. Cei care mai au capul pe umeri, sunt corecti si dornici de munca au ajuns o minoritate, iar cum majoritatea impune regulile, avem ceea ce avem…

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase