Industria frânează, chiar dacă salariile cresc

de Moise Guran

Industria prelucrătoare a frânat puternic anul trecut, realizând o creştere substanţial mai mică faţă de creşterea generală a economiei. S-au dus vremurile în care exportul de Dacii scotea România din criză? Da, s-au cam dus, că şi criza a trecut. Dar nu-i problemă, vin alte crize, important este să le înţelegem, să fim pregătiţi pentru ele şi, mai ales, să fie crizele altora, nu ale noastre.

industrie_prelucratoare_80150700Era previzibil încă de anul trecut, iar eu v-am atras atenţia încă din septembrie… Avem o problemă cu vârful de lance al economiei româneşti – industria prelucrătoare scârţâie. Industria auto, care este vârful vârfului de lance, şi-a atins limita fizică şi, cel puţin până în 2017, când Ford plănuieşte introducerea în producţie al unui al doilea model la Craiova, România nu poate depăşi limita de 400 de mii de automobile fabricate într-un an.

Pentru cine nu ştie despre ce vorbim, industria prelucrătoare, care o include pe cea auto, dar nu se reduce la aceasta, este puternic exportatoare şi a condus, de fapt, economia României, scoţând-o din criza financiară recentă. Asta pentru că, din 2010 şi până astăzi, aceasta a înregistrat o creştere de 40%, compensând inclusiv prăbuşirea de facto a industriei energetice din România, o cădere care durează deja de doi ani şi care, probabil, va continua şi anul acesta.

Ei, problema, aşa cum vă spuneam la început, este că industria prelucărtoare românească a obosit. Nu-i vorbă, IT-ul merge în continuare bine şi are perspective, acesta a preluat o anume funcţie de creştere, inclusiv pe partea de componente auto, dar trebuie să înţelegem cu adevărat momentul.

Aflată de nouă ani împliniţi în Uniunea Europeană, economia românească reuşeşte încă destul de greu să facă paşi mai hotărâţi spre integrare. Mai micii antreprenori de la noi încă nu folosesc pe scară largă această uriaşă piaţă de desfacere, iar cei care reuşesc, în marea lor majoritate, fructifică mai mult salariile mici din România, decât calitatea ce le-ar permite un preţ mai mare pentru produsele lor.

Acesta este un fenomen, nu imposibil, dar mai greu de grăbit, căci presupune practică, dar şi schimbarea unor mentalităţi.

O soluţie ceva mai rapidă ar fi un plan mai coerent de atragere a unor investiţii străine în domenii mai sofisticate. V-aş putea da exemplul unor belgieni care fac la Turda o fabrică de componente de avioane. Vor angaja din păcate doar 100 de oameni, iar investiţia e mare, unde la 16 milioane de euro.

Însă un viitor în care vom avea mai mulţi români bine plătiţi nu implică în mod unilateral coloşi industriali precum Dacia sau Ford, ci astfel de făbricuţe, precum cea de la Turda. Totul este să ştii ce vrei şi, mai ales, să ştii ce oferi. Dacă ai un astfel de plan, s-ar putea să vezi în criza din China sau în tensiunile politice provocate de Moscova mai mult decât motive de spaimă. S-ar putea să vezi oportunităţi.

stiri verificate

Comentarii prin facebook

9 răspunsuri la Industria frânează, chiar dacă salariile cresc

  • Goaie
    Ianuarie 20, 2016 la ora 22:37

    Va salut dle. Moise!

    Ma bucur sa vad ca in tara asta mai sunt si persoane ca dvs dar avem nevoie si de actiune! Vorbele nu sunt deajuns!

    In alta ordine de idei am fost angajat la o firma ce intermediaza traficul marfurilor, asigurand transportul, suportul si logistica necesara diversilor clienti din aceasta piata.
    Din august 2014 sunt administrator al propriei firme. Prin relatiile de colaborare, seriozitate si promptitudinea mea in piata am reusit foarte usor sa ma fac auzit si recunoscut! Insa in aceasta piata avem clienti care te intarzie cu plata serviciilor, sau care inregistreaza o restanta de o suma considerabila si apoi nu mai platesc sau dispar.
    Bineinteles ca statul nu te sprijina in recuperarea banilor sau sanctionarea rau platnicilor, insa trebuie sa le platesti taxele. Ba iti blocheaza conturile fara a cauta cauza…..
    Dar avand rulaj, pana la urma te descurci. Pt a mari traficul din firma ai nevoie de un capital de lucru, de o sustinere din partea unei banci. Acestia pun numeroase conditii si solicita garantii imobiliare. Bineinteles ca atunci cand deschizi o firma, deschizi si un cont. Comisioanele nu sunt deloc mici. Fiecare banca nu stie cum sa te jupoaie! Deci, pt o firma la inceput de drum nu ai sprijin nici din partea statului, dar nici a bancilor. Solutii si reglementari sunt, se pot pune la punct! Dar nu se vrea!……Dca ma numeam Patriciu sau Petrom nu mai cereau garantii!
    Deci cum facem sa putem dezvolta o afacere in Romania? Ce promovam?

    Răspunde
     
  • Cris
    Ianuarie 14, 2016 la ora 16:55

    Daca treaba cu Renault se confirma, si nu m-ar mira… e cel mai clar semnal ca economia romaneasca e o tzeapa in intregul ei, o mega-masinarie de spalat bani si de externalizat profituri… De aceea nu se vede aproape nimic dupa 26 de ani de capitalism salbatic. Marile asa-zise „corporatii” din Romania sunt cutii postale in Luxemburg. Marii „investitori” care platesc salarii minime in Romania exporta in afara profituri maxime.

    Capitalul uman e cea mai prost remunearata resursa in Romania.

    Răspunde
     
  • unchiul pekos
    Ianuarie 14, 2016 la ora 15:48

    Vrajeala de 2 bani !!!Cine credeti voi ca o sa investeasca intr-un teritoriu condus de niste structuri mafiote .Basca nu mai vorbim de taxe si impozite care in rrromanika sant foarte multe si foarte mari si care in total scot din buzunarul intreprinzatorului aproape toti banii pe care-i castiga.De ce sa vina investitorii la noi cand lumea e mare si plina de zone unde intreprinzatorul e trata ca un zeu si nu ca un infractor asa ca pe la noi la rrrromanika.??La noi in afara de corporatiile mari care pot face optimizare fiscala offshore nu va veni nimeni sa investeasca in proxima perioada.Deci in urmatorii 50 de ani vor veni investitorii de talie mica numai daca porcul va zbura.

    Răspunde
     
  • Liviu
    Ianuarie 14, 2016 la ora 11:59

    Foarte mulți se bucură de problemele pe care le are VW, dar sa nu uităm că mulți furnizori de componente auto pentru VW au fabrici și în România.
    Ar trebui făcute niște ghiduri detaliate despre înființarea unei firme, și ce înseamnă administrare acesteia.
    Deasemeni trebuie făcută o campanie de încurajare a celor care ar vrea sa întreprindă o afacere.
    Apropo, oare câți cetățeni știu ca ANAF-ul are un birou de consiliere contribuabili?

    Răspunde
     
    1. m
      Ianuarie 15, 2016 la ora 12:01

      Dar cati cetateni din ce ce stiu despre el stiu cat e de inutil? Am facut solicitari in diverse ocazii si raspunsurile sunt 1. Ambigue 2.Diferite pe acelasi subiect in functie de persoana din birou. 3. Sunt doar informative, in caz de control raspunsul lor nu poate fi folosit, controlul are drept de prima noctis…

      Răspunde
       
  • Constantin
    Ianuarie 14, 2016 la ora 11:41

    Crizele de securitate din diverse state cu un turism dezvoltat vor avea ca efect, probabil, cresterea numarului de turisti din Romania. Din nefericire, nu este consecinta imbunatatirii serviciilor, dar resursele naturale favorabile turismului sunt uriase in patria noastra si infiorator de prost exploatate. Turismul este unul dintre cele 10 sectoare economice strategice de dezvoltare. Altul este agricultura. Nici in aceasta directie nu este asteptata o crestere sustinuta, atat timp cat productia noastra agricola depinde de cum da Dumnezeu ploaie, ori seceta. Alte resurse naturale imense risipite. Investitiile in industria energetica, daca nu sunt profitabile baietilor destepti, nu se fac deloc. La fel precum cele in infrastructura rutiera. Capacitatea centralei atomice de la Dunare ar fi trebuit sa se dubleze inca de acum 10ani. Nu s-a facut cu francezii (vezi discursul d-lui Basescu), nici cu chinezii (discursurile d-lor Nastase/Ponta), nici macar cu canadienii care au inceput-o. Altfel, energia hidro este mult mai ieftina. Puteam exporta energie cand cererea era mai mare, dar nici acum nu-i rau. Alte resurse ingrozitor de prost gestionate. Industria farmaceutica este un alt domeniu [strategic] in care pare mai interesanta interzicerea reclamelor decat cresterea competitivitatii. Ma gandesc cu groaza la productia de vaccinuri. Este preferat importul. Se castiga mai bine.

    Răspunde
     
    1. jimmy
      Ianuarie 14, 2016 la ora 11:57

      Excelent comentariu ! Felicitari !

      Răspunde
       
    2. ovidiu
      Ianuarie 14, 2016 la ora 12:15

      la obiect si realist comentariul. util pentru mine.

      Răspunde
       
  • m
    Ianuarie 14, 2016 la ora 09:04

    Daca mai adaugi finantarea foarte ieftina(macar pe moment) mai e nevoie doar de o imbinare de curaj si stiinta 🙂

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase