Ce poate și ce nu poate fi decent în legătură cu salariul minim

de Moise Guran

Azi vreau să vorbim puţin despre decenţă. Pretextul este salariul minim pe economie, căci Executivul înclină să nu îl mărească la 1200 de lei, aşa cum era programul. 1200 de lei brut nu este un salariu decent, dar sunt câteva lucruri pe care nimeni nu prea le spune, şi atunci am considerat că ar fi decent să le spun eu.

12380881_10201378343416467_754527859_o

Deşi decenţă este un cuvânt simplu, în mod firesc, el are valenţe individuale pentru fiecare dintre noi. Eu unul, de exemplu, consider indecent să te mulţumeşti cu minimul pe economie, chiar dacă cu asta începe fiecare dintre noi.

Cred, aşadar, că auto-mulţumirea de sine este o chestie puţin indecentă.

Majoritatea românilor crede că cuvântul minim, din expresia salariul minim pe economie, se referă la un minim cu care poţi trăi decent. Partea frumoasă este că unii s-ar putea să aibă și dreptate, dar o altă parte a lor sigur se înşală.

De exemplu, ca să poţi să-ţi plăteşti chiria şi întreţinerea, să mergi cu autobuzul sau metroul şi să mănânci cartofi cu pâine într-un oraş mare, cum este Bucureştiul, îţi trebuie cel puţin 2000 de lei pe lună, deci cam dublul salariului minim pe economie. În mod indecent, aşadar, un mediu urban dezvoltat îţi cere la început ceea ce nu-ţi poate da. Și aici, la Bucureşti, şi la Cluj, şi la Constanţa sau la Iaşi, salariul minim net e tot atât.

Este decent să ceri să poţi toate astea cu salariul minim? Da, categoric da, căci altfel nu poţi sparge un cerc vicios. Dar este indecent să pretinzi să poţi face mai mult de atât cu un salariu minim. Dacă vrei o maşină, o vacanţă sau o rată la bancă, este decent să vrei de la tine însuţi o evoluţie profesională care să te ridice mai sus de salariul minim pe economie. În fond, dacă poţi trăi decent din salariul minim, de ce ţi-ai dori mai mult decât atât? Dacă minimul e prea mare, el se transformă într-o frână pentru evoluţia ta personală şi, o dată cu tine, a societăţii pe ansamblul ei.

Problema noastră a românilor, este că ne-am integrat într-o comunitate în care salariul minim este mult mai mare decât cel din România. Și asta este, de asemenea, este o realitate indecentă.

Dar ştiţi ce este chiar mai indecent decât atât? Știţi care este realitatea pe care politicienii nu au decenţa să o spună, căci le-ar afecta popularitatea?

Este nu indecent, ci chiar strigător la cer faptul că rata susţinută de creştere a salariului minim din ultimii ani nu le-a mai lăsat patronilor din România posibilitatea de a creşte salariile în funcţie de merite, iar cei care au muncit şi reuşiseră în ani să se apropie de un salariu mai degrabă mediu decât minim, au rămas cu salariile pe loc. I-au ajuns din urmă cei cu salariul minim, căci acesta este reglementat şi obligatoriu pentru patroni. Iar celelalte salarii nu sunt obligatorii, ele cresc sau scad în funcţie de performanţele firmei.

Ei, şi dacă un român care câştiga 1200 de lei pe vremea când salariul minim era 800, are acum, să zicem, 1300 de lei, asta este o situaţie mai mult decât indecentă. Probabil cu atât va rămâne şi în cazul în care salariul minim va deveni 1200 de lei, deşi poate e calificat, poate are mai multă experienţă… dacă performanţa firmei nu ţine pasul cu cea a salariului minim, exact cei mai merituoşi vor fi în dificultate. Nu că vor câştiga mai puţin, ci pentru că nu vor înţelege de ce ei au muncit mai mult, de ce poate şi-au neglijat familia sau de ce şi-au tocit coatele prin şcoală…

O situaţie de o asemenea indecenţă poartă numele de comunism şi nu, nici înainte de Revoluţie nu se ajunsese atât de departe cu lipsa de respect faţă de angajaţii valoroşi. Și ştiţi de ce? Pentru că lipsa de educaţie şi de respect pentru muncă este o traumă a unei societăţi, iar aceasta alimentează populismul conducătorilor, probabil cea mai indecentă formă de manifestare politică.

stiri verificate

Comentarii prin facebook

53 răspunsuri la Ce poate și ce nu poate fi decent în legătură cu salariul minim

  • Constantin
    Decembrie 26, 2015 la ora 22:21

    Este indecent, de asemenea, sa faci apologia egalitarismului prin difuzarea unui film care condamna esentialmente concurenta si competitivitatea. Culmea ipocriziei britanice, filmul BBC regizat de Chris Boulding si prezentat de Jacques Peretti, elogiaza comunismul fara ca personajele sale sa-l fi cunoscut, sa fi trait intr-o societate plata, egalitara si inevitabil autoritara, asa cum am experimentat-o noi in Est. Indecent este sa fie facut acest demers in Romania exact in perioada in care in urma cu 26 de ani am trait bucuria despartirii de economia egalitara si am inceput sa deprindem regulile economiei deschise. Intrebarea cu privire la salariul minim pusa de autorul articolului primeste un raspuns dur, exact contrar celui sugerat, chiar din partea postului TV care difuzeaza atat filmul, cat si emisiunea Biziday. Este raspunsul oferit de filmul anticapitralist si anticoncurential prezentat in cadrul emisiunii Digipedia. Iar Digi24 nu are fata de acesta o pozitie obiectiv-critica, ci pare a fi in acord cu mesajul filmului, unul de propaganda egalitar-comunista. Intr-adevar, exista argumente care sa revolte telespectatorii si sa-i faca pe acestia sa considere atitudinea postului TV indecenta.

    Răspunde
     
    1. Zap
      Octombrie 9, 2016 la ora 18:11

      Atunci ramai sclav la capitalist pe 800 ron boule.
      Nu uita sa iti lingi in fund seful.

      Răspunde
       
  • Alina
    Decembrie 26, 2015 la ora 09:52

    Indecente sunt taxele la stat pe care trebuie sa le platesti.Pentru 1200 ron net dat angajatului, angajatorul trebuie sa plateasca la stat in total 2055 ron, asadar aproape dublu. Sa presupunem ca oferi 2500 ron net angajatului. Asta inseamna ca plateste angajatorul la stat 4383 ron/luna. Intr-un an plateste la stat peste jumatate de miliard. La aceste taxe se mai adauga si impozitul de pe cifra de afaceri, pe profit. Mai trebuie sa platesti o chirie pe sediu, utilitati, consumabile, furnizori. Nu mai pun in calcul investitia initiala pe care trebuie sa o recuperezi. Pentru o firma la inceput de drum este greu; chiar daca ai vrea sa oferi un salariu foarte bun, nu ai avea cum. Eu si partenerul meu detinem o mica firma de servicii online. Vrem sa ne extindem si lucram la planul de afacere, dar ne-am dat seama ca platim o suma imensa pe salarii anual; restul cheltuielilor sunt extrem de mici in comparatie cu aceasta suma. Macar de am sti ca banii pe care ii dam la stat se duc in autostrazi, invatamant, sanatate. Macar de am sti ca vom avea o pensie decenta in viitor. Si macar de nu am mai fi intampinati mereu de functionarii statului cu o apatie imensa.

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Decembrie 26, 2015 la ora 10:55

      4383 – 2500 = 1883 platiti la stat.
      1883 x 12 = 22596 platiti pe an la stat.
      Cum v-a rezultat dvs mai mult de jumatate de miliard?

      Răspunde
       
  • INGINER licentiat =mecanic in Romania
    Decembrie 19, 2015 la ora 09:08

    CE Spuneti d.le Guran despre posibilit. angajarii a 5000 de straini pe piata muncii din romania ? eu nu.mi pot imagina asa cv !cu cine vor fi acesti oameni si cum a.r putea ei sa traiasca cu un salar minim s.au mediu ! noi nu am reusit . vi se pare normal ca inginerii cu licenta si experienta frumoasa in multinationalele din Ro sa fuga din tara sa munceasca pe salar minim s.au mediu in strainatate caci cu 600 de euro in tara nu rezista si nu i se mai facea diferenta daca e inginer s.au mecanic cu profesionala ! eu vb de mediu privat nu de stat.

    Răspunde
     
  • GIca Contra
    Decembrie 18, 2015 la ora 13:04

    Concluzia porneste de la premisa decentei angajatorilor/patronilor din Romania. E indecent sa pornesti de la o astfel de premisa.

    Răspunde
     
  • m
    Decembrie 16, 2015 la ora 02:40

    E totusi vorba de salariul minim nu maxim, adica de acolo pleaca. Nu acolo se sfarseste. Patronii obscuri si nerusinati nu pot da mai putin de atat. Dar pot da mai mult 🙂 De ce nu le cereti daca randamentul vostru merita mai mult sau de ce nu cautati un patron care sa aprecieze mai mult randamentul vostru? Sunt patroni, maximizeaza profitul, cu asta se ocupa, nu creeaza locuri de munca pentru a fi mai multe, le creeaza pentru a face mai mult profit. Cine are randament ori negociaza ori cauta ceva mai bun. Daca ramane, ramane si fara randament. Iertati-ma daca sunt prea direct. Acelasi lucru e valabil si pentru salarii platite la negru. Nu le mai acceptati.

    Răspunde
     
  • Patron corupt
    Decembrie 15, 2015 la ora 22:31

    1. Patronii fura statul pe rupte , atunci cand nu sunt prinsi se numesc negustori cinstiti.
    2. Toti se folosesc de angajatii pe salariul minim pentru a face profit rapid cu scopul risipirii ei pe o viata egoista de lux abjecta.
    3. Atunci cand fac economii pe munca sclavilor romani , care nu au plecat in afara sa munceasca pe BANI nu cuie , investesc in automatizare in cazul patronilor care au furat mai mult ca altii. Pentru ca de …….cunosc.Dupa care nu mai are nevoie de majoritatea de sclavi.Mai pastreaza cativa.
    4. Fac gura ca nu mai au profit doar doar mai pun ceva deoparte cand nu maio fura asa mult.
    5. Tot se descurca in cazul maririi salariului minim pentru ca ei cheltuie mult mai mult pe te miri ce.
    6. Vedeti ca si ENEL ne fura cu noile lor schimbari de contoare. Au inceput sa o ia la goana contoarul de cand au pus ei ceva acolo pe care trebuie sa apesi reset , dar nu a dat nimeni amanunte cu sau pentru ce e butonul de avarie de langa siguranta. Nu facea asa ceva inainte. Acum zboara …. fal fal

    Răspunde
     
  • Bogdan
    Decembrie 15, 2015 la ora 21:44

    Eu cred ca este INDECENT sa manipulezi lumea folosindu te de statutul de ralizator tv ,incercand sa dai vina pe unii care „se multumesc” cu 1200 ron si care binenteles sunt niste puturosi pentru faptul ca in Romania patronii lui peste si mai ales patronatul strarin considera ca 400 euro este maximul pentru niste cetateni de mana a 3 a ca romanii.
    Salariul minim nu este comunism salariul minim este o garantie impotriva unor abuzuri ale unor patroni care profitand de lipsa acuta a locurilor de munca din unele zone din Romania sunt in stare sa plateasca sume de mizerie unor disperati.

    Răspunde
     
  • Sabin
    Decembrie 15, 2015 la ora 18:50

    Diferența dintre salvări minim și cel maxim pe vremea lui ceaușescu era de1 la6?!?!?! Ce ar fi să fie și acum așa?

    Răspunde
     
  • ulisesmeanarul
    Decembrie 15, 2015 la ora 17:47

    Guvernul nu ar trebui sa dicteze nici un salariu minim , maxim , mediu.
    Fiecare angajator trebuie lasat sa decida singur salariul acordat.
    La angajare sa se solicite asigurarea medicala si asigurarea privata de pensie exact ca in cazul RCA AUTO ! Ma asigur medical si PENTRU PENSIE UNDE VREAU EU NU UNDE IMI DICTEZI TU STAT IMPUTIT SI CORUPT ! Nu mai dictati administratorilor de firme ce si cum … si-asa ii frecati cu taxe aberante. Care nu doreste sa se angajeze la patron de 200 ron / luna sa mearga la bugetari ! Este simplu ! Cerere si oferta ! Mars la bugetari daca la patron e rau !

    Răspunde
     
  • soricaus
    Decembrie 15, 2015 la ora 14:55

    Oare nu angajatii sint cei care pot dicta un salar minim?! Daca nu esti multumit de salar de ce accepti angajarea?! La fel facem si-n politica : alegem raul cel mai mic( mi se face scirba numai cind aud expresia); dar hai sa mergem la vot si sa nu votam pe nimeni din cei pe care ii hulim zi de zi!

    Răspunde
     
  • Constantin
    Decembrie 15, 2015 la ora 12:18

    „O situaţie de o asemenea indecenţă poartă numele de comunism”_Chiar este necesara stabilirea salariului minim prin lege? Habar n-am. Poate fi considerata aceasta o forma de comunism? Posibil, pentru ca statul nu poate impune un anumit nivel minim de productivitate care sa sustina salariul minim in fiecare intreprindere. Poate ca el trebuie negociat de lucratorii dintr-o anumita ramura a economiei, in cadrul unui contract colectiv de munca, in raport cu performantele. Poate ca si bugetarii ar trebui retribuiti intr-un sistem care sa reflecte mai fidel performantele individuale, ori de grup. Altfel, pentru cei nevoiasi, ar fi necesare mecanisme de ajutorare, prin deduceri de taxe si impozite, bunaoara.

    Răspunde
     
  • daniel
    Decembrie 15, 2015 la ora 12:01

    Pai eu spun asa.

    Majoritatea guvernantilor au firmele lor „private”,….chiar credeti ca le-ar convenii un salariu minim „decent”..ZAU ASA..

    Si mai spun asa.

    Cand si-au propus mariri de salarii ei au adus argumentul ca omologii lor din alte tarii castiga nu stiu cat si ca ar trebuii si ei sa castige la fel si… ca atare si-au votat singurii maririle de salariu,..

    Cat despre noi profanii au avut ei grija sa ne saraceasca in asa hal in cat suntem nevoiti sa lucram si pe salariul minim,..dar este atat de minim incat daca nu ai grija sa scoti banii de pe card in ziua de salariu iti mai iau si cei de la banca un sfert din el pt. tot felul de taxe,..

    Sincer vorba aia cu daca nu iti convine esti liber sa pleci este de tot r..-ul,..de ce,….pt. ca atunci d-nule Guran,…nu mai intrebati sau spuneti la tv,..de ce din tara ne-au plecat medici, profesorii,..inginerii,…si alte categorii de oamenii calificati in diverse meserii,..

    E frustrant sa vezi ca intr-o alta tara din vest o doamna cu 8 clase plecata din Romania castiga pt. ca are acolo grija de vreun batran mai mult decat castiga aici in tara asta un om cu doctorat si care este nevoit sa faca orice alceva mai putin ceea ce a invatat in atata scoala,..si asta doar pt. a supravituii,..

    Si mai zic asa,…ce-ar fi daca toti guvernantii nostri ar lucra pe minim pe economie,….pe pariu d-nule Guran ca acesta nu ar scadea sub 2500 euro,…si cum asa dintr-o data nu va fi nicio problema in a asigura un salariu minim ” decent”.

    Răspunde
     
    1. Patron corupt
      Decembrie 15, 2015 la ora 22:17

      Un comentariu extraordinar dar destul de bun. 🙂

      Răspunde
       
  • santamanta
    Decembrie 15, 2015 la ora 11:41

    noi ne facem ca muncim, patronii se fac ca ne platesc = comunism
    salariul minim nu e decent, e minim (subzistenta)
    @adrian, cu clasicul „risc sa ies de pe piata, firma dispare si implicit si locurile de munca create”: firma dispare doar ca nu e cerere pe piata, altfel, daca muncim doar sa ne aflam in treaba, facem comunism.
    banalitate: calitatea costa

    Răspunde
     
  • Calian Manole
    Decembrie 15, 2015 la ora 11:26

    Comentariul dvs. este ca un balansoar cu un singur brat.Nu puneti in ecuatia sustinerii salariillor din privat dorinta inexistenta a „patronilor” in a investi in ridicarea productivitati in gestionarea firmei catre profit si nu in ultimul rind al imbunatatirii conditiilor de munca. Acestia in mare majoritate prefera cistigul rapid si cheltuirea lui pe o viata de super lux cu un cinism pe care nu-l veti gasi in tari civilizate. Mai trebuie adaugata incompetenta si aventurismul unor patroni care pur si simplu distrug vieti in mod iresponsabil.Atitudinea asta in care credeti ca a fi de dreapta insemna bataia de joc la adresa celor fara de care nu s-ar putea construi nimic si mai ales prezumtia de-a considera salariatii lenesi si oportunisti nu inseamna ca va califica intr-o atitudine echilibrata.

    Răspunde
     
    1. Patron corupt
      Decembrie 15, 2015 la ora 22:19

      Pe buna dreptate , asa este …

      Răspunde
       
  • Salariu Minim
    Decembrie 15, 2015 la ora 11:14

    Costul alimentelor , energia si multe altele sunt peste cele din vest. Salariu minim net la noi este in realitate 172 Euro. Un vanzator din oricare lant de magazine care vinde la noi la fel de mult ca in vest , ba chiar avand adaos comercial mai mare si evident profit mai mare, primeste minimul pe economie. Trebuie marit chiar asumandu-ne unele riscuri.

    Răspunde
     
  • moon moon
    Decembrie 15, 2015 la ora 10:53

    Dar de pensiile speciale nu zici nimic? Sau ai primit ordin sa continui improscarea cu noroi impotriva salariului minim?

    E clar ca nu ai experienta efectiva in a fi manager (precum 90% din patronii care isi platesc angajatii cu salariul minim si chipurile nu pot sa le mareasca).

    Se vede ca tu te rezumi doar la teorie. Ca daca ai fi stiut practica, nu ai mai fi fost un simplu datator cu parerea.

    Răspunde
     
  • Adi
    Decembrie 15, 2015 la ora 10:43

    Salariul minim trebuie marit. Singurii care au de pierdut sunt actualii salariati care au minim pe economie si care isi pot pierde slujba (un angajator care plateste 5 salarii de 1050 lei este posibil sa nu mai poata plati decat 4 salarii de 1200 lei). In rest… capra vecinului. Nu primesti tu salariat 1300 lei ca trebuie platit colegul tau mai prost? Este o piata libera, esti liber sa ceri mai mult si in alta parte. Ca sa revin, salariul minim este total indecent in orice ecuatie il punem.

    Răspunde
     
  • ION
    Decembrie 15, 2015 la ora 09:42

    Piața liberă trebuie să regleze salariile dar cum la noi totul este atipic consider că trebuie reglementat,prin normarea muncii. Studiul muncii a evoluat foarte mult și se poat face multe, doar să se vrea. Atîta timp cît în educație sunt promovate non valori nu ai cum să dai o linie comportamentală a individului fie el patron ,angajat,bugetar sau ”ales al neamului”.Nu avem măsura cunoașteri,suntem niște maleliști , cîntăm după ureche, nu cunoaștem notele.Este trist faptul că cei normali sunt blamati de societate.

    Răspunde
     
  • Stelian F
    Decembrie 15, 2015 la ora 09:23

    Deci vai de mama lor in vest caci oamenii pot trai decent cu salariul minim, ceea ce conform spuselor tale este o frana in dezvoltarea personala… Si totusi realitatea te contrazice.
    Cea mai mare parte a performantei unei firme se datoreaza managerilor acelor firme. Degeaba munceste sudorul mult si bine daca firma produce ceva ce nu poate vinde, sau vinde foarte ieftin.

    Răspunde
     
  • liliana
    Decembrie 15, 2015 la ora 09:13

    Moise, articolul tau este departe de realitate. Salarul minim este incapabil sa sustina un trai minim decent. Toata lumea, toti cetatenii, ar trebui sa poata sa-si duca traiul de la o luna la alta avand un loc de munca fara mari calificari. O casiera de super/hypermarket nu trebuie sa reinventeze comertul ca sa poata primi un sal decent. 1200 lei tot o mizerie e, dar nu chiar ca 1050.. Sa nu mai povestim de „patronul” roman… 99% parvenitii fostelor regimuri care cred ca sunt stapanii lumii. Boierii zilelor noastre.

    Răspunde
     
    1. Moise
      Decembrie 15, 2015 la ora 18:49

      Liliana, daca ura ar tine de foame, dumneavoastra ati fi satula. Din pacate ura alimenteaza o iluzie, ce in final perpetueaza foamea ce o alimenteaza. Nu ati citit cu atentie cred, n-ati mai putut… Eu sunt pentru salarii bune in Romania. Problema este ca nu asa ajungem la ele.

      Răspunde
       
      1. dialectic
        Decembrie 16, 2015 la ora 14:43

        N-o fi înţeles subtilitatea din spatele perdelei de fum de cuvinte alcătuind articolul dvs., dar „ura” vine tocmai din neputinţă uneea ca dumneaei de a se proiecta într-un viitor situat în spatele unui zid numit salariu minimal.
        Vreţi salarii mai bune ? Cum ? În ce condiţii, atâta timp cât mecanismele de protecţie socială greu câstigate de sindicalistii europeni par să vă pună probleme…de salariu?. Capitalismul cu faţă umană european (dacă o mai fi existând…) este distrus încet dar sigur de neo-liberalismul american. Nou venită pe „piaţă” România a ales deja indecenţa neo-liberalismului.

        Răspunde
         
  • florin
    Decembrie 15, 2015 la ora 08:48

    Mie mi se pare indecent faptul ca statul roman creste intr-o veselie salariul minim pe economie, cu gandul cica la cei napastuiti, dar pastreaza impozite de 40% pe acelasi salariu minim pe economie.

    Răspunde
     
    1. Adrian
      Decembrie 16, 2015 la ora 01:46

      Pardon statul ia 50 – 51% din cat produci. Intra pe openbudget.ro si ai acolo posibilitatea sa introduci salariul net sau brut.
      O sa iti cada …..parul din nas.

      Răspunde
       
  • Daniel
    Decembrie 15, 2015 la ora 08:32

    Bati campii, Moise.
    Angajatii valorosi nu ii platesti cu 1300 lei. Aia e o mizerie. Sclavie.
    Si nu depinde de salariul minim, ci de atitudinea angajatorului fata de angajat.

    Cu cat e platit un casier Carrefour in Franta si cu cat e platit in Romania ? Vrei sa zici ca munca lor difera de 10 ori ??

    Răspunde
     
    1. cristi
      Decembrie 15, 2015 la ora 09:05

      Nimeni nu plateste angajatii valorosi cu minim pe economie. Dar trebuie sa fie valorosi din perspectiva afacerii nu din propria perspectiva. Daca considera ca sunt asa valorosi dar se multumesc cu minim pe economie atunci nu este vina nici unui „patron”, este exclusiv vina lor.

      Răspunde
       
  • Kristina
    Decembrie 15, 2015 la ora 07:10

    Cu alte cuvinte: romanii trebuiesc învățați să se mulțumească din ce in ce mai mult cu puținul pentru că ăsta nu le-a lipsit niciodată.
    De altfel asa suntem ținuți de 26 de ani .

    altceva?mai bine -zis altcineva ar putea să ne surprindă in vreun alt mod 🙁 ?

    Răspunde
     
    1. Moise
      Decembrie 15, 2015 la ora 18:50

      Nu, din contra! Romanii NU trebuie sa se multumeasca cu putinul. Trebuie sa se dezvete sa se multumeasca cu el.

      Răspunde
       
  • Vasile Ionel
    Decembrie 15, 2015 la ora 06:59

    Domnule Moise,felicitari pentru articol dar vreau sa va contrazic intr-un punct : Patronii romani nu crec salariile angajatilor dupa performantele firmei.Patronul roman investeste intr-o afacere si vrea sa isi scoata banii cat mai rapid cu costuri cat mai mici.De aceea,cand i se impune o crestere de salariu „minim” sare in sus deoarece este obligat sa de-a taxe in plus la stat.Patronul roman,sugrumat de atatea taxe,cauta in fiecare zi sa fenteze legile cu multe usite ale sistemului romanesc.In ceea ce priveste salariul minim de 1200 de lei e bataie de joc daca facem o comparatie la pensia ce i se cuvine unui parlamentar de 1500 de lei dupa 4 ani de dormit si spart seminte in plen.Si inca ceva : Patronii romani sunt mana in mana cu cei de la ITM si majoritatea nu respecta programul de 170 de ore lunar,angajatii(majoritatea) fiind nevoiti sa faca 240 de ore lunar.Salariatul este platit cu un salariu orar de 1000 de lei impartit la 240 de ore.De ce nu spuneti si asta domnule Moise? O zi buna va doresc si cat mai mult realism!

    Răspunde
     
  • dsf
    Decembrie 15, 2015 la ora 00:48

    Salariul minim e o porcarie socialista care nu aduce decat prejudicii economiei. Salariul trebuie negociat si nu impus de stat!

    Răspunde
     
    1. Cristian K
      Decembrie 15, 2015 la ora 09:36

      Desi sunt de acord cu tine, economia noastra nu este pregatita pt asa ceva, asa ca statul are obligatia sa apere cetatenii ce nu se pot apara. Niste oameni educati in comunism (cand salariul le era impus si nu exista negociere) vor fi fraieriti de capitalisti. O alta problema ar fi lipsa locurilor de munca ce ar da unui angajator posibilitatea sa plateasca mizer om persoana doar pt ca aceasta nu are alternativa

      Răspunde
       
      1. dsf
        Decembrie 15, 2015 la ora 13:27

        Protectionismul nu ajută pe nimeni decat pe termen scurt. Cum va invata românul de rand sa-si negocieze salariul daca el e obisnuit sa i-l creasca statul? Iar asta cu – patronii rai vor exploata muncitorii necalificati care nu au unde sa se angajeze – se intampla deja. Numai eu cunosc cateva cazuri de portari platiti cu 700 -800 de lei in mana dar contract facut pe 2-4 ore, livratori pizza – la negru, soferi 2-4 ore si cate si mai cate.
        Cu ce ii protejeaza statul pe acestia impunand un salariu minim mai mare? Mai bine ar investi in educatie statul nostru drag si nu in POMENI. Lumea nu are educatie in Romania! Aici e problema! Nu salariul minim – ci educatia. Un om educat isi pretuieste munca si nu accepta umilinta. Statul sa promoveze initiativa antrprenoriala si sa modifice sistemul de invatamant astfel incat tinerii sa aiba simtul „de a face bani” inca de pe bancile liceului.
        Jigodiile de politicieni au nevoie de saraci needucati carora sa le „mareasca” ei din pix salarul si nu de oameni invatati si antreprenori. Pe astia nu-i pacalesti cu usurinta.
        Decat sa dai unui om un peste, mai bine da-i o undita si invata-l sa pescuiasca.
        Salariul minim e o frana nu un sprijin.

        Răspunde
         
        1. Emil
          Decembrie 15, 2015 la ora 18:28

          Corect,atata vreme cat scolile functioneaza ca fabrici de incompetenti degeaba avem pretentii.
          Dar impunerea unun salariu minim nu este un lucru deloc rau. Doar ca trebuie calculat cu atentie astfel incat sa fie mai mare decat absolut minimul necesar pentru a trai, macar cu 50% mai mare. Valoarea minimului necesar trebuie atribuita ajutorului social. Si, daca este cazul, sa fie flexibil in functie de puterea de cumparare care o are Leul in diferitele zone ale Romaniei. Valoarea pe care o obtii, nivelul de trai pe care ti-l ofera salariul minim trebuie sa fie aceeasi indiferent de orasul in care traiesti. Partea cu negociatul vine peste minimul legal impus.

          Răspunde
           
  • adrian
    Decembrie 15, 2015 la ora 00:17

    sunt un mic angajator si ma confrunt cu exact ceea ce spune Moise in acest articol,
    Mai precis, am angajati, cativa (v-am spus ca sunt mic 🙂 ) pe care ii plateam decent la nivelul productiei si manufacturii pe care o faceau si la nivelul regional in care suntem.
    Am angajati care sunt platiti la nivelul minim pe economie si asta doar din cauza lor fiindca nu vor sa evolueze de la stadiul de necalificat la o munca calificata (desi am incercat cu ei o integrare manufactiera).
    Odata cu cresterea salariului minim, o sa fiu obligat sa cresc salariile la necalaficati si implicit voi fi obligat sa cresc salariile si la meseriasi, este moral, dar……… ce te faci ca in acest fel, ridic costurile la produse si risc sa ies de pe piata, firma dispare si implicit si locurile de munca create !!
    si fiindca stiu ca vor sari de cur in sus destul de multi, o sa ii rog pe toti acestia sa incerce sa plateasca din propiul lor management, fondul de salarii, taxele si impozitele unei firme cu 5-10 angajati, iar daca au reusit sa faca asta timp de 6 luni consecutiv, sa vina sa vorbeasca si sa emita pareri, altfel sa taca din gura si sa nu mai abereze !!

    Răspunde
     
    1. cod
      Decembrie 15, 2015 la ora 01:17

      Nu toti sunt it-isti, sau Sa lucreze pt multinationale. pana Si Germania a introdus salariul minim. Trebuie Sa fim responsabili Si pt cei mai putin calificati. EU lucrez pamantul, de ce Sa nu casting modest daca muncesc. De ce nu mi se da pretul corect pe munca mea? Cred ca nu Ai Vrea ca totii taranii Sa invite programare. Fiecare cu rolul lui in societate. Nu crezi??

      Răspunde
       
      1. arkade
        Decembrie 15, 2015 la ora 07:06

        De acord cu tine. Avem nevoie si de tine. Dar nu ar fi mai bine daca ti-ai putea negocia salariul liber?

        Adica sa mergi la patron si sa spui: stii…ionescu munceste de 2 ori mai putin decat mine…vreau o marire sau te las cu el pe cap.

        Iar patronul sa nu fie obligat sa va dea la amandoi 1200 de lei, ci lu ionescu (care munceste mai putin) ii da 800 de lei (trist, dar atat munceste, atat produce) si tie iti da 1600 de lei. Fondul lui de salarii nu creste, iar el se bucura ca poate sa tina oamenii care muncesc.

        Acum, daca lui ionescu nu-i convine, este liber sa plece. Daca lucreaza mai putin, patronu va fi fericit ca a plecat ionescu.

        Daca e ceva gresit, te rog sa imi spui.

        Răspunde
         
        1. Eu
          Decembrie 15, 2015 la ora 07:52

          Da, este ceva gresit in explicatie
          Plusvaloarea este data si de abilitatea angajatorului de a-si vinde produsele sau serviciile. Daca este inompetent si este interesat doar de cat ii ramane in buzunar, catalogheaza salarul platit la capitolul pierderi atunci chiar avem nevoie de salarul minim pe economie ca o masura de protectie sociala
          Sunt convins ca angajatorul isi risca banii investiti, in schimb angajatul in multe cazul isi risca sanatatea pentru profitul angajatorului

          „Munca elibereaza” este un slogan mult hulit pentru ca a fost asociat cu exterminarea
          Munca chiar chiar ar trebui sa elibereze angajatul.
          -dupa o zi de lucru sa poti pleca linistit acasa fara sa-ti fie frica de rechemarea la serviciu, fara sa fi nevoit sa iti continui munca acasa, fara sa mai lucrezi undeva la negru
          -dupa o luna de lucru ar trebui sa primesti un salar cu care sa-ti poti plati utilitatile, serviciile, impozitul, chiria, etc fara sa strangi din dinti ca „nemernicul de furnizor” iar mareste tarifele.
          -dupa un an de munca ar trebui sa-ti permiti un concediu de ODIHNA decent, fara excese macar in tara, sa nu te coste transportul prea mult
          -daca renunti 5-6 ani la concediu sa-ti poti cumpara o masina, daca renunti pentru 20 de ani sa-ti cumperi o locuinta
          Cand pentru astea iti ajunge un salar atunci acela este decent si intr-adevar munca te va elibera

          Răspunde
           
          1. arkade
            Decembrie 15, 2015 la ora 15:38

            Atata timp cat ai oameni care nu sunt la fel de productivi, dar trebuie sa le dai un salariu minim, atunci asta e.

            Ca sa fiu mai transparent, un angajator are plafon de salarii de 5 lei. Daca trebuie sa dea salariu minim de 2.5, atunci o sa aiba 2 oameni, dintre care unul poate sa nu fie foarte productiv.

            Daca nu are salariu minim, pe cel neproductiv il plateste cu 1,5 lei, iar pe celalat cu 3,5 lei. Pentru patron, nu este o cheltuiala in plus, dar pentru cine merita, este un ajutor

             
        2. Daniel
          Decembrie 15, 2015 la ora 07:54

          Da, e gresit, ca iti bagi joc de Ionescu cu 1600 lei salar.
          Asta numesti tu negociere libera ? ca plafonezi salarul la mizeria aia de 1600 lei pentru un muncitor bun ?!

          Răspunde
           
          1. cristi
            Decembrie 15, 2015 la ora 09:13

            Pai Ionescu poate sa nu acce[te 1600 de lei si sa mearga in alta parte. Nimeni nu il tine. Vorba aia: banii is ai mei marfa e a ta (munca in cazul de fata). Daca gasesc oameni la 1600 de ce l-as angaja pe Ionescu? Daca nu as gasi la 1600 atunci as creste salariul. Daca nu mai sunt competitiv din motive salariale atunci inchid firma si las pe altul care poate va fi mai competitiv. Insa statistica din Romania arata ca nu se mai deschide alta firma mai competitiva. Nu intru in detalii de economie sa nu te pierd insa ideea ii ca cei ca tine vor ajunge sa sufere. Pentru ca sunteti platiti in lei nu in euro astfel ca preturile se pot juca usor si voi veti trai in continuare cu iluzia ca am luat mai multi bani deoarece a crescut salariul minim pe economie dar si preturile au crescut.
            Pe de alta parte, Moise are perfecta dreptate: este trist ca unul care se multumeste cu minim pe economie si plange ca „patronii” cei rai nu vor sa se mareasca are pretentia ca „este valoros”.

             
        3. Emil
          Decembrie 15, 2015 la ora 19:03

          In primul rand nu te obliga nimeni sa angajezi pe cineva daca nu-ti convine cum lucreaza. Apoi daca la inceput era un angajat productiv dupa standardele tale dar acum nu mai este s-ar putea sa fii si tu vinovat cumva, poate ti-ai schimbat standardele fata de cand l-ai angajat si nu i-ai oferit variante care sa-l ajute sa se dezvolte odata cu tine, sa va intalniti la mijloc. Poate e vorba de calificare sau poate pur si simplu de motivare. Iar motivarea chiar daca se leaga si de remuneratie are mai multe radacini de care tu ca patron esti responsabil. Din doi angajati in care unul este mai productiv decat celalat, deci putem presupune ca cel mai putin productiv nu produce mai putin decat atunci cand l-ai angajat. Din punctul sau de vedere este corect fata de tine si isi indeplineste sarcinile exact cum v-ati inteles la angajare. Atunci angajatul mai productiv ori este mai nou, angajat dupa alte standarde, lucru pentru care tot tu esti vinovat de discordia dintre ei pentru ca, ori nu ai facut acest lucru cunoscut la angajarea celui de-al doilea si implcit sa ii oferi un salariu de inceput mai mare, ori ca nu i-ai oferit primului angajat o renegociere a intelegerii initiale. In orice caz pentru ca ai standarde mai mari salariul pentru aceeasi traba este mai mare. Dar tu vrei cu aceeasi bani productivitate mai mare. Repede te-ai gandit la rezolvare sa scazi de la unu si sa maresti la altul, tu sa nu dai nimic.

          Răspunde
           
          1. Emil
            Decembrie 15, 2015 la ora 19:11

            Ce ar fi daca in loc sa scazi de la unu si sa maresti la altul sa maresti doar celui care produce peste asteptari? Oricum iti aduce un aport mai mare deci poti din profitul tau sa-i dai si lui un procent. Dar de ce sa nu faci acest lucru public ca sa creezi un pic de concurenta intre cei doi. Amandoi au 1200 dar 400 ii dai tu bonus celui care are productia cea mai mare.

             
          2. arkade
            Decembrie 16, 2015 la ora 06:57

            Pentru ca ai un fond de salarii si daca il cresti la infinit dai faliment.

            Patronii nu sunt bau bau sau oameni rai. Ei sunt oameni ca si noi, avem nevoie de ei. Daca nu ne convin patronii pentru care lucram, putem oricand sa mergem in alta parte.

            Daca s-au modificat standardele si ionescu nu mai face fata noilor standarde, patronul nu il poate da afara (e o procedura mult prea stufoasa). In plus, ramane scris la ITM ca a fost dat afara, ceea ce nu da bine urmatorului angajator. De obicei, ti se cere demisia sau ti se scade salariul.

             
          3. Emil
            Decembrie 16, 2015 la ora 22:16

            Pai zici ca patronii nu sunt bau bau, nici nu am zis asta, dar din felul cum abordezi situatia din exemplu exact asta reiese. Cum naiba daca iti maresti standardele, pentru a avea productie mai mare sau calitate mai ridicata, nu te astepti ca si cheltuielile sa se mareasca? E logic si cinstit, daca vrei mai mult de la oamenii tai si ei vor vrea mai mult de la tine, e o strada cu doua sensuri. Atata vreme cat presupui ca doar angajatul trebuie sa se sacrifice, ca de se gasesc alti prosti sa-l inlocuiasca, nu vad cum poti sa spui ca esti corect si iti tratezi angajatii cu demnitate. Deci esti un fel de bau bau, un patron pururi blocat ca manager in firma sa si care schimba angajatii dupa ureche. Cine dracu sa te sustina, sa te ajute, sa se sacrifice pentru firma daca oamenii tai sunt decat niste piese de schimb fara valoare in fata ta? O firma trebuie sa fie o familie care lucreaza catre un scop comun, de la patron pana la ultimul angajat toti trebuie sa se simta ca au valoare in acea firma, toti trebuie sa doreasca mai mult de la sine. Iar ca sa fie asa toata lumea trebuie sa castige, sa fie implicata. Nimeni nu se duce la munca pentru profitul patronului dar daca aportul tau conteaza si este recunoscut, mai ales si pe flututas, atunci nu mai ai o cheltuiala si atat ci si un partener, un sustinator, un soldat, cineva loial pe care te poti baza. Asta e ca si puterea sau respectul, nu se cumpara sau se obtine prin constrangere ci iti este oferita si nu trebuie luata de-a gata.

             
    2. soricaus
      Decembrie 15, 2015 la ora 14:57

      Bravo!

      Răspunde
       
    3. blablabl
      Decembrie 16, 2015 la ora 14:55

      nenea adrian, a fi patron nu inseamna ca te jertfesti pe altarul bunastarii poporului si nu poti dormi noaptea de grija lui. o faci benevol pentru binele tau. viata te impinge din spate si nu esti in stare sa ai o afacere profitabila care sa poata asigura si un venit decent pentru angajatii tai, pa … inchide taraba si angajeaza-te TU la unul care stie sa-si conduca bussinesul si nu este ipocrit plangandu-se cat de greu este sa fi PATRON.

      Răspunde
       
  • Stefan
    Decembrie 15, 2015 la ora 00:09

    Parerea mea este ca angajatorii au bani sa creasca salariul celui care are mai mult de minim atunci cand salariul minim creste si nu trebuie sa stagneze.

    Se fac tot felul de manarii ca sa scoata cat mai multi bani la negru si sa tina lumea pe salarii cat mai mici cu putinta.

    Adevarat ca si statul ar trebui sa introduca diferite scheme de reducere de taxe ca sa creasca investitiile si sa poata creste salariul.

    Răspunde
     
  • Doctor
    Decembrie 14, 2015 la ora 23:43

    Poate ma insel, Moise, dar nivelarea in jos a salariilor mi se pare a tine mai mult de un socialism prost inteles decat de comunism.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase