Un terorist cam tâmpit și un avertisment pentru SRI

de Moise Guran

antitero

Cât de înfierbântat la creier trebuie să fii ca să îi faci pe maghiarii din România să se simtă vinovați de faptul că un tâmpit plănuia un atentat cu petarde? Ca jurnalist n-ai nicio scuză, mai ales dacă ți se spune că SRI-ul era cu ochii pe terorist de mai multe luni și că i-a trimis DIICOT-ul să-l ia pe tâmpit de lângă nevastă-sa din pat, dar n-a cerut secretizarea acțiunii. Ca jurnalist trebuie să te întrebi de ce SRI-ul n-a căutat conexiuni, legături, poate mai sunt și alții care vor dori să sperie lumea cu pocnitori de Ziua României, de ce tâmpitul ar fi plănuit un atentat în secuime, între unguri, când putea să-l planifice la București sau la Bârlad, dacă voia (oricum în altă parte decât între ai lui) și mai ales, trebuie să te întrebi de ce a ales DIICOT-ul să servească pe tavă presei, printr-un comunicat, un tâmpit zugrăvit în terorist iredentist, când, de fapt, astfel de lucruri nici nu se fac publice. Din punct de vedere operativ, secretul este mult mai productiv.

În concluzie, ca jurnalist, ești obligat să te uiți la beneficiarii acestor evenimente, mai ales dacă ele sunt cusute cu frânghie, ca să îți faci o idee cam cine ar fi vrut să-ți dea ție creierii în clocot și să transmiți mai departe fierbințeala ta și românilor și maghiarilor care, până una alta, trăiesc totuși în pace împreună.

Îmi opresc aici vorbele adresate colegilor jurnaliști, că altfel îmi vin altele și mai grele…

Aș vrea totuși să adresez un avertisment celor de la SRI, ofițerilor operativi, dar mai ales ofițerilor superiori din Consiliul Director:

Imaginea instituției dumneavoastră a crescut mult în ultimii ani, asta de când ați trecut lupta împotriva corupției între prioritățile SRI. Interesul politic la fiecare schimbare de putere va fi întotdeauna divertarea resurselor către altceva. Către orice altceva. Iar SRI-ul are o conducere politică. Mă refer atât la Eduard Hellvig, cât și la președintele Klaus Iohannis. Dincolo de vorbe și de declarații politice, acești oameni încă nu au produs dovada clară că vor continuarea acestei lupte. Ca trăitor în România și ca observator al vieții publice din țara noastră, impresia mea este că această luptă împotriva corupției este cel mai bun lucru ce s-a întâmplat după Revoluție, din punct de vedere al securității naționale.

Nu-l abandonați, stimați ofițeri și conducători ai SRI! Nu vă va spune nimeni cu subiect și predicat să-l abandonați, dar o realocare a resurselor către tot felul de pocnitori din Secuime, sau către altceva, la asta va duce.

Știm cu toții că organizațiile iredentiste maghiare sunt o glumă pentru SRI, sunt o glumă pe lângă mafia înfiorătoare dezvoltată de clasa politică în jurul banului public. Supravegherea și acțiunea discretă împotriva acelor organizații au permis și vor permite în timp cicatrizarea rănilor dintre români și maghiari, pentru o mai mare coerență națională.

Stimați ofițeri ai SRI, veți pierde prestigiul câștigat de instituția dumneavoastră în ultimii ani și, mai ales, veți lăsa România în ceea ce (toți știm și mai ales dumneavoastră știți) a fost cea mai mare vulnerabilitate strategică de la înființarea țării noastre – corupția. Căci nu poți securiza o țară ai cărei lideri pot fi cumpărați.

Vom dezbate foarte curând în România bugetul pe anul viitor, vom dezbate inclusiv banii alocați serviciilor secrete, DIICOT-ului, DNA-ului, Poliției și Justiției. Sincer să vă spun, cu povestea asta cu tâmpitul terorist, abia ne-ați ofensat inteligența unora dintre noi și ne-ați atras atenția asupra acestei dezbateri pentru resurse. Noi vă plătim. Vă rugăm, nu încercați să ne prostiți!

stiri verificate
This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

47 răspunsuri la Un terorist cam tâmpit și un avertisment pentru SRI

  • kis
    Decembrie 6, 2015 la ora 15:16

    ungurul,dusman etern al romanului. romanul,dusmanul al ungurului.eu imi respect dusmanul, el pe mine, chefuim impreuna, muncim impreuna,fratele doarme cu dusmanu in pat nevasta romanca ff detreaba copii vorbesc ce limba vrei.la noi in sat nu se pune problema de nationalitate,se pune problema de OM.

    Răspunde
     
  • alexman
    Decembrie 4, 2015 la ora 15:40

    LA noi sint 12 mii de ofiteri SRI la o populatie de 20 milioane.In Germania sint doar 3000 la o populatie de 80 milioane.Deci un raport de 1 la 4…Pai trebuiau sa zbarnie si deja sa fie eradicata coruptia pana acuma. Ce fac atatia oameni?Nu stim…dar vedem rezultate bune desigur, insa asteptam si mai bune ca sa merite numarul lor mare deci si efortul nostru de a-i plati…

    Răspunde
     
  • ionut
    Decembrie 4, 2015 la ora 13:41

    Stimati concetateni nu vi se pare ciudat ca aceasta poveste cu dejucarea unui atentat destul de penibil din punct de vedere tehnic confirma cea mai mare frica a romanilor – ca etnicii maghiari/secui vor sa faca rau romanilor, ca vor sa ne fure judetele? Nu vedeti ca asa se incearca cresterea unui curent de opinie – „ca ungurii vor independenta in tara noastra”? Nu vedeti ca asa se cultiva ura etnicilor romani impotriva compatriotilor secui?
    Fiti circumspecti cand vedeti orice incercare de amplificare a fricii si dezbinarii romanilor, de orice nationalitate ar fi ei si de orice natura ar fi „amenintarea”: economica, terorista, boli etc.
    Domnul Moise Guran nu a facut decat sa va provoace sa priviti aceasta stire dintr-un alt punct de vedere si foarte bine a facut. Cand nu veti mai crede „stirile” si explicatiile pentru evenimente care vi se spun la televizor si veti incepe sa ganditi singuri ce poate fi in spatele acestor evenimente veti incepe sa pasiti pe drumul spre adevar.

    Răspunde
     
  • storm in valahia
    Decembrie 4, 2015 la ora 09:46

    Cititi toate articolele lui Moise si vedeti cat pesedeu se ascunde in el.Si asta de doi ani încoace.
    Sa nu uitam: Ungurii au venit in Europa izgoniți de cruzi ce erau, ucideau din plăcere, iar in Pannonia(tinut arid si fără resurse)au început să deprindă practica jafului pe care au perpetuat-o până in ziua de azi.

    Răspunde
     
  • makfalvi laszlo
    Decembrie 3, 2015 la ora 11:44

    Cel mai interesant mi s-a parut cand la stiri ne-au „informat” ca s-au gasit 400 de petarde in locuinta lui, ne-au aratat niste „bombe” si locul unde vroia sa amplaseze acele artificii, adica cosul de gunoi stradal. Incapeau maxim 3 bucati din cele aratate in imagini. Unde putea sa puna 400, fara sa observe cineva?

    Răspunde
     
  • Constantin
    Decembrie 3, 2015 la ora 06:52

    „…de ce tâmpitul ar fi plănuit un atentat în secuime”_Cu atat mai mare este ticalosia „tampitului”, caruia nu-i pasa daca printre victimele atentatului pus la cale de el s-ar fi aflat si cetateni de aceeasi etnie cu el. Teroristilor nu le pasa de etnia celor ucisi. Ei vor sa faca rau si nu trebuie cautata vreo urma de ratiune in gesturile lor. Scopul lor este acela de a provoca teroare, insecuritate si teama tuturor, indiferent de etnie. Si, dupa cum putem observa, „tampiutul” din T Secuiesc a reusit. Se vorbeste despre el in toata presa din Romania si in mass-media din Ungaria si a aparut deja o miscare a altor „tampiti” care il sustin printr-o actiune „Je suis Beke Istvan”. Culmea absurdului. Spiritul de solidaritate cetateneasca impotriva terorismului a fost deturnat in sustinerea unui terorist. In cazul acesta, cer scuze, dar cei considerati „tampiti” suntem noi, publicul majoritar roman, caruia i se spune sa stea linistit. O parte din mass-media ne invita sa asteptam pasivi ca organizatia lui Beke sa reuseasca detonarea bombelor de catre complicii lui. Poate ca data vioitoare nu vor mai fi opriti la timp si vor izbandi.

    Răspunde
     
  • retard nation
    Decembrie 3, 2015 la ora 01:03

    Moise ai dat cu bâta in baltă. UN IDIOT nu poate sa fie si TERORIST?Trebuiau sa moară oameni?Esti naiv … Retard Nation FTW

    Răspunde
     
  • Laur
    Decembrie 3, 2015 la ora 00:51

    pfff hai mai Gurane…te pricepi mai nou si la chestii antiteroriste? in numai o zi ti-ai si dat seama cum sta treaba si gata incepi sa lansezi avertismente unui sri csre de bine de rau pe partea asta de preventie chiar isi face treaba?
    btw. Isi imagineaza cineva ce scandal era daca se intampla beleaua asta in Ungaria?

    Recunosc, imi place emisiunea:) dar totusi as prefera sa incerci sa pui accent mai mult pe partea economica…alffel in timp iti vei pierde si ceea ce ai tu mai important…credibilitatea!

    Răspunde
     
  • Olli
    Decembrie 3, 2015 la ora 00:40

    Unii de umflati si de bine nu mai stiu ce sa faca si se apuca de amenintari cu bombe artizanale.Vreau sa va spun ca,in Ungaria este dezinformata populatia.Despre secuime s au scos fel si fel de legende si povesti ca,sunt persecutati,marginalizati.Au formatia de folk Karpatika banuiesc ca este fondata de Maria Nagy eu o banuiesc pe ea pentru ca,aceasta formatie are stilul lui Paunescu,patriotismul este dus la extreme ,vor singe razbunare,vor Ardealul,secuii sunt deplinsi.Totul este o minciuna,nu mi venea sa cred ca se minte in halul acela.Spre dimineata au vrut sa ma linseze pentru ca le am spus verde n fatza ca sunt niste mincinosi ca secuii traiesc in aceleasi conditii ca si romanii.Am avut noroc cu autoritatile din Ungaria si cu un grup din Romania alfel azi eram belita ca Marian Cosma.20 de ani pe muchie trebuie sa ia derbedeul asta,acum cind se abat nenorocirile in intreaga lume numai un scandal intre unguri si romani nu ne lipseste.Partidele extremiste din Ungaria ai sponsorizeaza pe acesti indivizi ca sa incite populatia .De acolo are bani sa tina angajati .Cunoscandu i pe unguri nu m am asteptat sa vina cu ocskasag uri de astea de doi lei.Ungaria aceea este ca un tinut pustiu ,vreau sa spun ca este destul loc sa i gazduiasca pe acesti frustrati.Sa mearga numai in Ungaria sa le fie sevitori la bastinasii de acolo,ca acolo nu merge cu caraitul ca te leaga pe loc.Stiu ei bine de asta vor autonomie.Cum sa invete limba romana ca nu sunt in stare sa vorbeasca n ungureste.

    Răspunde
     
  • Marian Androne
    Decembrie 2, 2015 la ora 22:19

    Am fost in New Jersey la un furnizor, acolo barurile au maxim 12 locuri la mese si vreo 4 la bar. Prima data mi a fost un pic teama, mancam alaturi de partenerii mei si ne au salutat negri, un Hispanic, un Indian apache, un chitarist canadian…Dupa vreo trei zile eu eram onorat sa le intorc buna cuviinta, caci ei au vazut la mine nu culoarea mea ci insemnul firmei pe salopeta de lucru. O firma serioasa.

    Răspunde
     
  • alexman
    Decembrie 2, 2015 la ora 22:12

    Moise ar fi util un reportaj despre situatia dezastrului din paduri. Mafia organizata a austriecilor continua sa ne jupoaie si pielea de pe noi desi s-au gasit mari neregului la ei in controlul din luna mai.De ce nu sint opriti?Cine este in spate lor?De ce nu se da o lege de interzicere totala a taierilor pt x ani?In timp ce noi ne uitam la un terorist, altii lucreaza asupra bogatiei noastre naturale.Cand se va opri dezastrul ecologic ca ne apuca plansul cand mergem prin tara si vedem goiciunea dealurilor….

    Răspunde
     
  • catalin
    Decembrie 2, 2015 la ora 21:30

    Asa o fi cum spuneti voi dar totusi de ce avea nevoie de un telefon nou cu o cartela noua pentru a da foc „petardelor”? 🙂
    Incerci un raspuns Moise?

    Răspunde
     
  • Motanel05
    Decembrie 2, 2015 la ora 20:42

    Eu am o singura intrebare: daca s-ar fi intamplat acest lucru „in oglinda” in Ungaria, adica un roman ar fi fost arestat in conditiile date, cati unguri ar fi sarit pe un blog sa-l apere? Ca sa nu mai vorbim ca acolo romanii nu au voie sa miste in nici un fel. La noi, le dam toate drepturile posibile, ii mângâiem impaciuitori pe cap si ne facem ca vrem sa traim in pace. Cred ca se greseste enorm cazand in extremismul ingaduintei. Cate organizatii recunoscute international ca extremiste de origine romana sunt recunoscute oficial in Ungaria? Noi le acceptam, ca este democratic…Domnilor, oare chiar nu mai judeca nimeni limpede in tara asta in legatura cu extremistii unguri? Sau de orice alta natie. Când vor avea romanii din Ungaria drepturile ungurilor din Romania, abia atunci sa mai conversam despre consens democratic. Si apropo, pe când un partid romanesc pe criterii etnice in parlamentul Ungariei???

    Răspunde
     
  • Andres
    Decembrie 2, 2015 la ora 20:06

    Oricum ar fi, manifestarile extremiste gen gruparea 64 de comitate,prajini,etc,marsul pt tinutul secuiesc,purtarea de insemne care aduc ofense poporului Roman,cinstirea criminalilor de razboi gen horti si miscarea hortista TREBUIE INTERZISE IN ROMANIA!!!…..auzi cica nevasta-sa era suparata ca procurorii nu i-au pus la dispozitie un translator,….eu as intreba-o:femeie,esti cu toti boii acasa sau ne iei pe noi Romanii de fraieri?ce tupeu,cata nesimtire! in Romania lui 2015 tu ca cetatean,minoritate a acestei tari sa nu cunosti lb Romana este un lucru grav,o ofensa la adresa tuturor romanilor.Acesti extemisti trebuie declarati indezirabili!

    Răspunde
     
  • Adrian
    Decembrie 2, 2015 la ora 18:16

    Mda, SRI, institutie respectabila in Romania, spune cu subiect si predicat ca nenea ce s-a vrut a fi terorist, a fabricat un dispozitiv, ce putea fi actionat de la distanta si care ar fi putut ucide. Moise Guran vorbeste despre speriat lumea cu pocnitori. Cata incredere mai aveti in Moise Guran, va las pe voi sa decideti.

    Altfel, in mod logic, comunitatea maghiara nu trebuie bagata in aceeasi oala. A fost o tentativa de atentat, hai sa le mai dam o sansa. Musulmanii sunt la 1000 lea atentat reusit. Cu toate astea ii primim in Romania cu bratele deschise.

    Intr-adevar, SRI-ul contribuie decisiv la ceea ce se numeste anticoruptie si alaturi de DNA fac o treaba extraordinara. Dar de aici pana la a neglija latura antiterorista mi se pare iresponsabilitate.

    Eu personal, am renuntat de mult sa mai cred in valoarea vorbelor lui Moise Guran.

    Răspunde
     
  • Marius
    Decembrie 2, 2015 la ora 16:35

    Cred ca privesti lucrurile destul de superficial… Si le iau pe rand:
    1. Dai impresia ca se creaza prea mult tamtam pe seama unor petarde. Tinzi sa uiti ca sunt 400 la numar, si nu erau pocnitori de vand tiganii in piata.
    2. Acele pocnitori aveau ca scop crearea panicii in randul cetatenilor (nemaivorbind de faptul ca avea toate sansele sa raneasca pe cineva), si, avand in vedere ca actul in sine trebuia sa aiba loc chiar de 1 Decembrie, ghici ce: nu erau puse sa sarbatoreasca ziua Romaniei.
    3. Cred ca SRI in tot acest timp a urmarit indeaproape gruparea si a aflat exact cine este implicat in aceste acte teroriste, inainte sa-l salte pe extremist (de aceea probabil nici n-a actionat in Octombrie, dar probabil tu stii mai bine).
    4. Oriunde in lume se fac cunoscute arestarile de genul. Si, chiar daca n-ar fi dat DIICOT-ul comunicat, se afla de pe facebook-ul extremistilor. Deci ai fi preferat sa afli de pe facebook sau dintr-o sursa oficiala ?
    5. Atacul a fost organizat de cateva luni, atacatorul creandu-si si un alibi, deci, repet, nu a fost ceva „nevinovat”.
    6. Nu cred ca cunosti (si nimeni inafara serviciilor) toate interceptarile pe care le-a facut SRI-ul, sa stii exact despre ce era vorba. Drept urmare nu ar trebui sa diminuezi astfel de acte.
    7. Sunt de-acord in unele privinte, majoritatea ungurilor din Romania traiesc pasnic, dar asta nu inseamna ca nu exista grupari extremiste in Secuime.

    Răspunde
     
  • Tiberiu Cazacioc
    Decembrie 2, 2015 la ora 15:53

    „Minority report” este ecranizarea unui SF care povesteste despre politia viitorului, care te prinde inainte de a face ceva, pentru ca ea cunoaste, din viitor, ca vei face ceva. Cu alte cuvinte, cf. scenariului „Minority report” nu va mai exista prezumtia de nevinovatie si nici probe materiale. Niste agenti executa oamenii pe baza unor viziuni din viitor. Despre ce este vorba in povestea noastra? Despre un presupus infractor.

    Răspunde
     
  • mihai
    Decembrie 2, 2015 la ora 15:31

    Eu nu stiu petarde pe clase, dar toate folosesc praf de pusca, asta in spatiu inchis poate atinge tnt.
    Praf de pusca, dinamita, tnt, C5 samd. Conteaza spatiul undde se petrece arderea(expolozia), intierea si sigur cantitatea. O artificie e una, dar, 5+ la un loc(baterii), cred ca un artificier ne pote lumina.

    Răspunde
     
  • Ilie
    Decembrie 2, 2015 la ora 15:25

    O facatura facuta din lipsa de imaginatie si inchistata intre niste dogme vechi „securiste”. Cinstit…ma asteptam la ceva mai inteligent si mai credibil. Prea este cusuta cu „ata alba”. Cred ca cei ce au inventat asta sa se dezica si sa dea afara pe artizanul acestei mistificari. Nu are pic de profesionalism si credibilitate, parca s-a blocat in anii „50

    Răspunde
     
  • geo
    Decembrie 2, 2015 la ora 15:24

    ca idee dle guran si multi alti de pe aici. inainte de 89 pe timpul lui ceausescu a murit un copil. pentru ca un ungur a fost suparat pe statuia lui mihai viteazul, proaspat amplasata in sf. gheorghe. exista precedent. dar istoria a fost ascunsa sub pres.

    Răspunde
     
  • mihai
    Decembrie 2, 2015 la ora 15:02

    De acord cu tine ca s-au ocupat de un TIMPIT. Dar, sa credemn, sa ne gindim ca poate asta a fost si un PR. Fiind un caz simplu cu un TIMPIT A PUTUT FI PUBLICAT, ALEA SEOASE NU SE DAU IN PIBLI.Fii, sa fim toti convinsi ca isi fac treaba bine, cert au avut in minte spui, dar sa-si bage in cap secuime, arabi, hoti ca SRI e acolo si isi fac treba, treaba n-o fac e politicul Helvig, Iohanis, Ciolos ori cine vrei. O fac meseriasii, ai de stiu, de=i cazul ii baga si pe aia. Apelam la istorie, ce Cristescu , guvern legionar si ………………n-avea treba, cel dinainte treaba Skoda, regele, ei si ….., drept care, eu cred ca trebuie sa avem incredere….

    Răspunde
     
  • Cornel Fronia
    Decembrie 2, 2015 la ora 14:50

    Am cativa prieteni maghiari pe care-i stimez foarte mult. Totusi trebuie sa recunosc ca nu m-am simtit foarte confortabil cand am trecut prin localitati din Covasna pe 20 August si am vazut demonstratii de forta facute de tineri calare fluturand ostentativ staeagurile Ungariei. Si mai cred ca ar trebui sa-i intrebam si pe romanii ce locuiesc acolo cum se simt cand nu mai au unde sa isi trimita copiii la scoli in limba romana si cand nicaieri in unele localitati nu vorbeste nimeni romaneste si romanii nu sunt angajati pe motiv ca sunt romani…Da nu toti maghiarii romani sunt asa, dar unii sunt si unii chai fac parte din formatiuni paramilitare neinregistrate pentru a evita urmarirea penala sau de alta natura. Asa ca nu stiu ce sa zic doar la gandul ca cineva la mine acasa isi face poligon de instructie si proiecteaza bombe artizanale. Noi n-avem voie sa cumparam artificii de Craciun nici sa le vindem dar uite un Extremist maghiar ar trebui sa aiba voie, ca sa nu suparam pe rusi sau pe n ustiu cine….Hai ca trebuie sa mai ridicam si noi capul putin ca de nu incep sa ne calce unii pe ceafa.

    Răspunde
     
    1. Novak Arpi
      Decembrie 2, 2015 la ora 15:00

      Ai dreptate…te asigur că eu nu te calc în picioare

      Răspunde
       
  • Istvan
    Decembrie 2, 2015 la ora 14:44

    Nina Tintar:

    „da, dom’le, depun şi eu mărturie că extremistul maghiar pregătea un măcel cu kurtos-kalacs. Extremistul maghiar e real, cum reali au fost şi extremiștii români care au tulburat astăzi liniștea Sfântului Gheorghe, dar treaba cu măcelul pe care îl pregătea maghiarul este o gogoașă de tot râsul a jalnicelor noastre servicii„

    Asa e dragilor, dacă nu exista terorism secuiesc…haideți sa cream una. Ca dacă la conducerea tarii au eșuat lamentabil, măcar sa redirecționam atenția oamenilor pe un scandal neexistent.Eu sper ca Romanii(Transilvăneni cel putin)poate sa demonstreze ca au in cap creier, in loc de zeama de varza, si nu o sa cada prada unor instigări de 2 bani.

    Răspunde
     
  • Kristina
    Decembrie 2, 2015 la ora 14:23

    Pe mine dacă un ungur/unguroaică nu vrea sa mă servească cu pâine sau benzină cand trec prin ținutul lor nu plec din acel loc până nu obțin ceea ce doresc să cumpăr. Simplu si firesc 🙂

    Frate sunt zone prin Irlanda unde nu ai voie sa porți un amărât de rucsac in spate pt.că esti catalogat drept
    suspect.
    Nu este chiar atat de banală munca celor de la servicii,aici il
    contrazic pe stimatul nostru jurnalist.
    cât privește fizionomia cetățeanului descris in presă…nici
    pe departe „un tâmpit „.

    Răspunde
     
  • Krisztina
    Decembrie 2, 2015 la ora 14:14

    In primul rand o sa recunosc ca desi sunt cetatean roman nascut in Romania, limba mea materna este maghiara. Ce inseamna acest lucru poate explica doar un om ai carui parinti au plecat din Romania, dar care nu si-au uitat originile, si-au invatat copii limba si cultura pe care o pastreaza in inima. Sper din tot sufletul ca acesta sa fie si cazul romanilor nevoiti sa traiasca pe alte meleaguri, sa nu uite repede cine sunt.
    In aceasta tara de prea mult timp suntem manipulati cu totii pentru votul nostru, pentru banii pe care ii cheltuim, pentru felul in care traim. Uitam sa fim oameni si cautam motive sa ne aruncam frustrarile, mania sau amaraciunea asupra cuiva, astfel se nasc aceste conflicte. Daca mai exista locuri unde cineva nu este servit pentru ca vorbeste o alta limba ma intristeaza, la fel de mult ca atunci cand vad ca cetateni care abia stapanesc limba romana, care nu cunosc unde trebuie pusa o cratima, ma trimit „acasa” cu inversunare la fiecare zi nationala. Suntem acasa, cu totii, doar ca uitam sa muncim la aceasta casa impreuna si riscam sa ne cada in cap in timp ce noi ne certam in ea. Toate cele bune.

    Răspunde
     
    1. MIHAIM POPA
      Decembrie 2, 2015 la ora 15:26

      Imi place comentariul tau … scurt si la obiect. Deasemeni imi place si modul corect in care ai scris romaneste. Felicitari. Sunt convins insa ca sunt inca multi maghiari in Romania care, din pacate, nu gandesc ca tine si cu siguranta nu scriu la fel de corect ca tine. Problema este cu acesti oameni care nestiind sa vorbeasca romaneste si insistand sa se enclavizeze in zona lor sunt prada usoara pentru politicienii maghiari. Dupa parerea mea acestia sunt principalii vinovati pentru situatia din zona (Harghita-Covasna). Spune-mi te rog ce perspectiva poate avea cineva care se specializeaza in limba maghiara iar apoi cauta un loc de munca. Din start este nevoit sa se raporteze la zona mai sus amintita si sa ii injure ulterior pe romanii care il discrimineaza si nu ii permit sa lucreze in BUCURESTI, IASI, TIMISOARA etc. Pai daca nu vorbesti limba romana ce poti sa faci in alte zone din Romania ???

      Răspunde
       
  • stefan
    Decembrie 2, 2015 la ora 14:10

    Moise, te-am respectat mult pana sa citesc articolul asta. Dupa ce l-am citit am inceput sa te urasc. de ce ? pentru ca am descoperit ca ‘te-ai vadut’ total patronului UNGUR de la Digi 24. Rusine!!!

    Răspunde
     
    1. Novak Arpi
      Decembrie 2, 2015 la ora 14:57

      Îmi pare rău…

      Răspunde
       
  • Viorel
    Decembrie 2, 2015 la ora 14:09

    Moise,cum ïmplementezi”proverbul „Interesul poarta fesul”si,”doar o vorba sa-ti mai spun”,esti un”OLTEAN CONVERTIT” !?!?!?

    Răspunde
     
  • Ioana
    Decembrie 2, 2015 la ora 13:55

    Ma enerveaza cei care nu traiesc in Ardeal, dar ei stiu ca ungurii sunt rai.
    Pt toti cei care nu ati cunoscut maghiari va spun eu: daca ii respecti te respecta.
    Cand oamenii leaga prietenii sau chiar casatorii indiferent de etnie mie imi arata ca oamenii se inteleg si nu sunt probleme.
    Un caz nu face regula!
    Domnule Moise Guran sunt dezamagita ca uneori la radio nu corectati atitudinile discriminatorii si comentariile pline de ura rostite la adresa unor etnii/minoritati in emisiunea dvs.
    Sper sa o faceti mai mult. Altfel nu prea avem cum sa progresam.

    Răspunde
     
    1. Doru
      Decembrie 2, 2015 la ora 14:15

      Nu mai venii in Ardeal daca te enerveaza Ardelenii

      Răspunde
       
  • Constantin
    Decembrie 2, 2015 la ora 13:32

    Nu stiu de ce teroristii maghiari nu sunt geniali precum cei arabi, care fac mii de victime, ci sunt tampiti. O fi vreo caracteristica etnica, habar n-am; din text s-ar putea intelege si asta. Sunt convins, insa, ca este necesar sa fim atenti cu „serviciile”, mai ales atat timp cat membri ai lor sunt implicati in sustinerea kleptocratiei. Probabil ca maghiarii din Romania nu s-ar simti vinovati (din mai multe motive) nici daca atentatul (materialele explozibile pot fi numite si „petarde”, intr-adevar) ar reusi. Nimeni nu spune ca teroristul „tampit” nu are conexiuni (de fapt are, cel putin cu o organizatie extremista maghiara) si ca ele nu sunt urmarite de SRI. De ziua Romaniei au participat la manifestarile din T Secuiesc si romani, nu doar maghiari, insa scopul principal al oricarui atentat NU este sa ucida adversari, ci sa atraga atentia publicului asupra unei idei/organizatii. Concluzia articolului este corecta, dupa parerea mea, anume ca indiferent de etnia patronului trustului de presa, jurnalistii trebuie sa fie obiectivi. De asemenea, sunt de acord ca la imaginea „serviciilor” inca mai este mult de lucrat si astept cu speranta ruperea legaturilor dintre ele si arhitectii statului kleptocratic.

    Răspunde
     
  • Daniel
    Decembrie 2, 2015 la ora 13:12

    Domnule Guran, va apreciez dar aici gafati. Vedeti, dumneavoastra nu traiti in Ardeal ca sa aveti cat de cat habar despre ce vorbiti in cazul de fata. Ca tot promovati emisiunea si afaceri/turism in Romania, de ce nu va duceti sa intrebati romanii din acea zona – cei care se lovesc zilnic de asta- despre ce e vorba? Va spun eu, habar nu aveti despre ce vorbiti. Toate incitarile si toate afronturile aduse acolo romanilor intrec orice imaginatie a secolului 21. Despre cum e sa fii si sa fii facut sa te simti minoritar in propria ta tara, despre cum ceilalti sunt discriminati pozitiv si tu esti lasat de izbeliste.. Te tine Gurane, sa fii impartial? Sigur, de la Turnu Severin tot ce se vede e Dunarea si malul sarb, dar asta nu scuza genul asta de articole.

    Răspunde
     
    1. Ardeleanu'
      Decembrie 2, 2015 la ora 14:56

      Ehe dl.Guran, se vede treaba că a fost bine sintetizat articolul mai sus de către un alt comentator…interesul poartă fesul..adică de ce să fiți diferit de alții care ˝joacă după cum le cântă˝ interesul..păcat, se pare că sunt nevoit să mai adaug o persoană publică pe răbojul destinat slugilor.

      Răspunde
       
  • Bogdan
    Decembrie 2, 2015 la ora 13:01

    Oricat as aprecia emisiunea dvs. d-le Guran de data aceasta tind sa am incredere in SRI mai mult decat intr-o companie media de „etnie” maghiara. Nu isi doreste nimeni un conflic deschis intre romani si cetatenii de etnie maghiara insa aceste acte „marunte” ca arderea drapelului national, sau afisarea steagului secuies sau maghiar pe institutii publice romanesti si in special aceasta „joaca” cu petarde actionate de la distanta pot duce la actiuni mult mai grave. De aceea consider ca actiunea DIICOT a fost justificata , iar dezinformarea de care vorbiti vine tocmai din partea companie DIGI prin persoana dvs.

    Răspunde
     
  • salut, popescu
    Decembrie 2, 2015 la ora 12:52

    Draga Popescu,
    Sunt ungur si daca treci prin Targu Mures, iti pot da indicatii in romana, maghiara, engleza sau franceza. Faptul ca tu ai spicuit un alt exemplar din cei batuti in cap si crescuti de televizor nu iti da dreptul sa ne judeci pe toti. Da, este pace intre unguri si romani, sau cel putin intre cei care sunt cu toti boii acasa si nu stau cu curul lipit de scaunul din fata televizorului si care nu inghit totul asa cum le este servit de mogulii care au un interes sau altul… Si culmea e ca in timp ce aceasta minoritate a celor doua natii se cearta… ca prostii (scuze, dar este o prostie care pare-se ca se transmite genetic), altii se inmultesc PE TERITORIUL Romaniei… peste tot… si in cel mult doua generatii o sa fie ei majoritari. Sic! Si cand o sa fie rromani limba oficiala in tara ta… si crede-ma, nu e departe… (la noi din 58 de gravide, 40 sunt de-ai lor… si pun pariu ca nici tu nu ai mai mult de doi copii (daca ai…)Si atunci o sa vad eu (daca vom mai trai) cine va fi urmatorul ‘baubau’ care sa ‘ameninte’ nu stiu exact ce… Poate ar fi timpul sa invatam amandoi – adica si tu, ca roman, dar si eu ca de alta nationalitate… tiganeste 🙂 ca in multe locuri deja ei sunt majoritari si votul lor decide cine ajunge in ‘gasca’ locala sau altfel zis ‘primarie’ Pace! Si te astept cu drag in Mures.

    Răspunde
     
    1. ratoiu
      Decembrie 2, 2015 la ora 12:59

      excelent raspuns! bravo! felicitari si sarbatori fericite!

      Răspunde
       
    2. Comisarul Paraipan
      Decembrie 2, 2015 la ora 14:15

      Nu mai aruncați asupra maghiarilor de azi vina pentru ce s-a întâmplat în istorie. Sunt oameni demni de tot respectul, ca și românii. S-au născut aici (ca și părinții, bunicii și strămoșii lor), deci asta le este țara. Dacă îi respectați, nu se vor mai uita suspicios. Poate va veni ziua când ne vor respecta și ei, la rândul lor.

      Răspunde
       
    3. x
      Decembrie 2, 2015 la ora 14:43

      Rromani e o limba foarte frumoasa, vorbitorii ei foarte fertili si extrovertiti… care e problema? de ce sa fim rai? :))

      Ei fac 3-4 copii de la 18-20 de ani, noi ceilalti cate 1-2 pe la 30-35 de ani. Tema pentru acasa: dupa cati ani vor fi rromii majoritari pe zona de varsta sub 18 ani?

      Răspunde
       
  • colorescene
    Decembrie 2, 2015 la ora 12:44 Răspunde
     
  • Zoli
    Decembrie 2, 2015 la ora 12:42

    Eu nu cred ca Moise ar fi ungur acoperit! 🙂
    Nu știu unde s-a întămplat ca Dumneavoastra sa primiți un raspuns despre care ați vorbit, dar sincer să vă spun: NU VĂ CRED! Șabloanele acestea că la alimentara nu v/au servit, că v/au injurat în maghiară, deja au fost pocnite. Mai ales de acei oameni care nu trăiesc printre noi, care nu au fost niciodată pe la noi. Nu cred că ar trebui să vorbim despre ce ne desparte, ci ar trebui cât mai mult să vorbim despre ceea/ce ne unește. Dacă conducătorii noștrii ar munci pentru noi, dacă nu ar căuta probleme false, doar să atragă atenția despre nepotism, despre corupție, despre sărăcie, despre buzunarul lor, ar fi fericit toată lumea!

    Răspunde
     
    1. Tanas
      Decembrie 2, 2015 la ora 14:16

      Zoli,
      Povestile astea cum ca nu esti servite in magazine daca nu vorbesti maghiarasi, in speta faza cu painea, se transmit din generatie in generatie intre romani si, mai mult, cred ca fiecare roman are un prieten al carui prieten al cari prieten etc. nu a primit paine undeva prin Harghita sau Covasna: stereotipii pe care le vei intalni mai ales la cei care au dificultati sa localizeze pe harta regiunea … Ce mi s-a parut interesant este ca aceeasi poveste am intalnit-o in Anglia, cum ca in nordul Wales (Tara Galilor) daca nu vorbesti welsh, ci engleza, vei pati la fel la romanul in secuime. Si da, ai dreptate, ne unesc mai multe decat ne despart si nu stiu cum se face, dar maghiari sau romani, aia cu lancea nationalismului sau iredentismului, sunt de cele mai multe ori dintre cei care nu doar ca nu vad ce ne uneste, dar ce cred ei ca „ne desparte” sunt niste aberatii cu iz istoric, cam la fel de valide ca ale unui „dac de azi” care ar vrea sa scape de „latinii”, „hunii”, „ostrogotii” de pe pamantul „Daciei” de azi …

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase