Incidentul din Siria și semnificațiile sale

de Moise Guran

Ca să înțelegem bine evenimentele în care Turcia a doborât un avion rusesc, trebuie să știm că zona din nordul Siriei este populată de etnici turcmeni, o populație rămasă acolo din vremea Imperiului Otoman. Este o zonă controlată de Opoziția Anti-Asad, care nu trebuie confundată cu gruparea teroristă ISIS. De altfel, pozițiile ISIS se află la sute de kiloemtri depărtare de zona respectivă, iar avioanele rusești executau cel mai probabil o misiune de bombardament în susținerea ofensivei terestre a armatei oficiale siriene împotriva pozițiilor acestor grupări.

blog 1

Desigur, operațiunile aeriene rusești atât de aproape de granița cu Turcia arată tupeul de care rușii au mai dat dovadă și în trecut. Totuși, de această dată, nu pare a fi fost vorba de o acțiune de provocare a unei țări membre NATO, așa cum aviația rusească face deseori și în Marea Neagră, din contră, avioanele rusești par a fi evitat pe cât posibil să vină perpendicular spre granița cu Turcia, tocmai pentru că, probabil, avioanele F16 turcești erau deja în aer, așteptând comanda, la momentul desfășurării raidurilor rusești asupra teritoriului controlat de milițiile turmene.

waypoits

Pe de altă parte, nu există nicio urmă de dubiu că această Opoziție siriană este înarmată și susținută de Turcia, sau prin Turcia. Armamentul folosit de luptătorii antiguvernamentali din nordul Siriei este unul de producție americană. Rachetele antitanc de acest tip pun mari probleme armatei siriene și de această dată Turcia poate fi suspectată că a vrut prin doborârea avionului rusesc să dea un semnal de forță care să mai taie din tupeul rușilor dar și din acțiunile aeriene ale acestora împotriva milițiilor susținute de turci.

Ceea ce avem aici este riscul ca un război de facto prin interpuși între o țară membră NATO și Rusia, să se transforme într-unul direct. Ceea ce, desigur, ar fi foarte grav. Să sperăm că Rusia și Turcia nu vor ajunge acolo.

Dar, în același timp, aș vrea să vă atrag atenția asupra unei situații mai importante pentru noi.

Folosind ISIS drept pretext, Rusia a reușit cumva să se alieze și să desfășoare acțiuni militare coordonate cu o țară membră NATO care este Franța.

isis

Chiar dacă nu a planificat să provoace Alianța Nord-Atlantică printr-un incident cu ditamai Turcia, Rusia poate folosi momentul pentru a obține o dezbinare între membrii Alianței ce ar putea duce în final la destrămarea acesteia. Vest-europenii par că au luat-o razna dorindu-și parcă neapărat să vadă în Putin salvatorul Europei de ISIS, când este atât de evident că Rusia folosește ISIS exact împotriva Europei și a NATO. Franța a fost lovită de terorism și a  suprareacționat, iar interesul economic al Germaniei față de Rusia este atât de străveziu încât nu știu ce se va întâmpla dacă aceste state, adevărați piloni în decizia europeană vor rupe coeziunea de acțiune a NATO.

Să ne înțelegem, NATO nu este în Siria. NATO are însă poziții și începuse o planificare extrem de clară în Europa pentru a descuraja militarismul expanssionist al lui Putin. Siria și incidentul provocat de turci reprezinta diversiunea perfectă pentru a rupe coerența NATO în Europa. Ceea ce este evident că Putin își dorește, dar, culmea, el nu o poate face direct, o pot face exact Franța și Germania. Vor veni probabil momente dificile pentru Alianța Nord-Atlantică, momente care pot schimba cursul istoriei, nu atât pentru Franța sau Germania, ci pentru țări mai puțin amenințate de terorism sau de valul de imigrație, așa cum sunt România și Polonia.

Ce întâmplare, acestea sunt avanposturile NATO în Europa de Est!

stiri verificate
This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

81 răspunsuri la Incidentul din Siria și semnificațiile sale

  • Silviu
    Martie 3, 2016 la ora 11:53

    Nustiu de ce mie mi se pare ca stiuatia actuala seamana foate mult cu o alta stiuatie din istoria recenta care sa incheiat tragic pentru toti. Istoria tinde sa se repete daca nu este invatata.

    Răspunde
     
  • Kemeri Carlo
    Februarie 5, 2016 la ora 20:04

    Stimate d-le Guran!Supun dezbaterii d-vs legea concurentei 21/1996,si ordinul presedintelui consiliului concurentei nr395/17-02-2011 ,mai exact amenda aplicabila celor gasiti vinovati.Aceasta lege,este facuta fara analiza efectelor asupra micilor companii, care sunt permanent obiectul ignorantei legislative.Mica noastra companie a incalcat legea concurentei prin necunoasterea ei(lucru care nu ne absolva de efecte) prin semnarea unor contracte de distributie zonala ,cu valori mici ,prin care am acceptat condititiile contractuale impuse indirect.Noi, micii intreprinzatori suntem si manageri si manipulanti si consilieri juridici.Datorita sutelor de legi cu care ne confruntam ,este imposibil sa nu devenim infractori doar pentru ca nu ne permitem sa angajam specialisti pe fiecare domeniu legislativ. Firma noastra (si alte 26)am devenit fara voie infractori ,intrucat am semnat contracte de distributie zonale,acum 12 ani.Profitul net a fost infim scazind cheltuielile.Amenzile sunt procent din cifra de afaceri a anului precedent,realizata cu munca multa dar in cu totul alte zone de activitate.La venitul creeat s-au platit toate taxele.Aberatia consta in amenda aplicata veniturilor ,fara a tine cont de cheltuieli,daca nu,cum logic este ,aplicarea amenzii strict valorii produselor investigate.Este nenorocul nostru ca nu am falimentat cu un an in urma.Dar acest an promitem sa o facem .Nici vorba de minime avertismente sau o reclama audio video a legilor de importanta! multumesc !

    Răspunde
     
  • ibanescu constantin
    Decembrie 20, 2015 la ora 20:40

    Domnule,astazi 20.12.15 am urmarit la tv un reportaj unde o desfasurare impresionanta de forte(politie,jandarmerie,dsv) au descins la un targ,intradevar neautorizat unde producatori agricoli isi vindeau porcii de craciun,romani care nu au stat cu mana intinsa la ajutorul socialsi nici la mana geambasilor.Sub anonimatul uniformei mai simplu a fost sa ii rupa cu amenzi,gaz lacrimogen si niscai bastoane.Observ aceiasi ruptura intre romani care muncesc si bugetaricare la angajare trebuie sa faca dovada a doua lucruri.LObotemia si amputarea degetului mare de la mana.Nu are si nici nu se cauta solutii pentru aceasta categorie de cetateni romani,multa mai simplu este sa dai cu parul.Interesanta este si similitudinea intre reactia comerciantilor controlati(mai bine zis amendati de anf) si ce sa intamplat la acest targ.Sincer sunt revoltat si mahnit de ce am vazut, mai ales ca unul din cei mangaiati de organele statului a fost si batran.

    Răspunde
     
  • Atentie !!!
    Decembrie 11, 2015 la ora 23:31

    I-am zis lui Iohanis cu mult inainte sa se intample asta , ca nu trebuie sa avem incredere in Turcia din cauza faptului ca e corupta si a sabotat toata Europa cu refugiatii.

    Răspunde
     
  • Dan STAVILA
    Decembrie 3, 2015 la ora 13:12

    „Când este atât de evident că Rusia folosește ISIS exact împotriva Europei și a NATO”
    Nu pricep cum este asa evident. Dar americanii ce cauta aici in Europa ?

    Răspunde
     
    1. Amerigo
      Decembrie 8, 2015 la ora 10:29

      Americanii in Europa ce cauta? Mai omule citeste istoria si ai sa intelegi ce cauta…
      Dupa WW I nu au venit si a aparut Hitler…Poate intelegi acum ce cauta…
      Sper ca fiin in Europa acum, partidele de extrema dreapta sa nu puna mana pe putere in Franta, Germania, Italia…tarile care conteaza in Europa cu adevarat…

      Răspunde
       
  • Constatatorul
    Decembrie 3, 2015 la ora 11:08

    Biziday si-a schimbat mult formatul. Inital era o emisiune cu multe stiri economice foarte interesante toate. Acum de cand cu DIGI aati devenit comerciali nu atat prin numarul de calupuri de publicitate cat mai ales prin „stirile” economice car fac reclama pe fata.
    Pentru realizatori este lucrativa aceasta avalansa de publicitate si audienta insa calitatea informatiilor de interes a scazut.
    Ati devenit un fel de Protv / libertatea al emisiunilor economice. Imi pare rau dar nu merita statul dela 22:00 ca sa prind 10 minute de stiri interesante restul fiind politica si reclame. Pacat. Banul si audienta corupe.

    Răspunde
     
  • Sebi
    Noiembrie 29, 2015 la ora 10:56

    Evenimentele care au loc acum ar trebui sa ne trezeasca putin.Una dintre putinele calitati reale ale noastre,ca romani, este dragostea de Familie si Pace.Sa facem tot posibilul sa le protejam!

    Răspunde
     
  • Victor-Vlad
    Noiembrie 26, 2015 la ora 15:18

    Cu tot respectul, Moise, având în vedere amploarea atentatelor din Franţa şi faptul că nu este primul pe anul acesta, lăsând la o parte posibilele cauze pentru care Franţa e ţinta, fiindcă da: nici francezii nu-s chiar nevinovaţi pentru situaţia de faţă, Franţa a suprareacţionat ?

    Păi cum ar fi trebuit să reacţioneze, după părerea dumneavostră, şi să gestioneze un astfel de atac, în inima naţiunii, de o asemenea amploare ?

    P.S- Ar trebui să ţinem cont şi de momentele delicate, din punct de vedere economic, prin care a trecut Franţa în ultimia vreme, aproximativ 1-2 ani.

    Răspunde
     
  • Elvis
    Noiembrie 26, 2015 la ora 11:32

    http://metrocosm.com/disputed-territories-map.html

    Stim cu totii ce se intampla. Este o demonstratie de forta. Un joc periculos pe care Turcia si Aliata sa Rusia il joaca de zeci-sute de ani.
    Joc din care Religiile Crestine ale Europei au fost divizate.
    Tari oarecum stabile au fost distruse.
    Oameni liberi au fost inrobiti.
    Tari bogate au fost calcate in picioare..

    Toate pt ce? Pentru ca NOI Europenii nu putem sa ne intelegem nici macar pe un subiect: nici macar SECURITATEA proprie.

    Razboiul deja a inceput – doar ca noi ne mintim ca „totul va fi bine” .. Apai nu e bine.. pentru ca nimeni nu mai vrea pace – Generalii din toata lumea sunt luati peste picior ca si-au castigat stelele pe timp de pace.. iar ei vor sa mai castige una si pe timp de razboi.

    Ar trebui sa inteleaga ca o stea primita pentru ca au evitat un razboi straluceste .. pe cand una castigata pe timp de razboi.. radiaza mortal.

    Răspunde
     
    1. Elvis
      Noiembrie 26, 2015 la ora 11:34

      iradiaza 🙂

      Ce fel de „blog” este asta fara o functie de Edit ? 🙂

      Răspunde
       
  • AdrianPopescu
    Noiembrie 26, 2015 la ora 11:04

    Avioanele astea de tip SU
    au o viteza de circa 3 km /minut
    Se pare ca turcii au premeditat
    si au tras cu o mica intirziere de 0.33 sec
    de a cazut avionul la 1 km de granita

    Răspunde
     
    1. AdrianPopescu
      Noiembrie 26, 2015 la ora 11:06

      scuze
      0.333 km/sec
      echivalent a 1200 km/h
      intirzierea este de 3 secunde
      [upsss]

      Răspunde
       
  • vasile
    Noiembrie 26, 2015 la ora 01:40

    logic. daca turcia intra in razboi cu rusia intra si nato.iar interesele sunt mai mari decat ne inchipuim noi.
    \

    Răspunde
     
  • ROmanul
    Noiembrie 26, 2015 la ora 00:28

    Citez: „NATO nu este în Siria. NATO are însă poziții și începuse o planificare extrem de clară în Europa pentru a descuraja militarismul expanssionist al lui Putin”

    Care expansionism al lui Putin? Ca pana una alta NATO s-a extins masiv spre Rusia non stop din anii 90. Nu mai zic de ocupatia americana in Irak, Afganistan, etc. NATO impresoara Rusia si NATO tipa ca Rusia este expansionista… chiar ne credeti pe toti prosti?

    Si ca fapt divers se pare ca ISIS are o armata mai tare decat toate din lume. SUA, Franta, Rusia, Canada, etc. se lupta cu ei si tot nu-i invinge…

    Si ati uitat sa precizati ca Turcia cumpara de la ISIS petrol la jumatate de pret. Ipocrizie mai mare n-am vazut.

    Parca suntem in filmele alea SF cand toate puterile lumii isi uneau fortele sa lupte cu invazia extraterestra. Asa si acum toate puterile lumii se lupta cu ISIS si nu reusesc sa-i invinga. Turcia zice pe fata ca lupta cu ISIS dar prin spate face afaceri cu ISIS. Hai lasa-ne ca ne-am prins si noi de niste chestii. Asa-i nu trebuie sa ne prostesti pe toti. Doar 50 la suta plus 1 ca asa-i in democratie.

    Răspunde
     
    1. Anvers
      Noiembrie 26, 2015 la ora 11:06

      @ pseudoromânule, NATO e o organizație și poate avea mai multe sau mai puține state membre, care nu a anexat niciun teritoriu al vreunei țări, în timp ce Federația Rusă e un stat care ocupă teritorii ale unor state vecine și chiar a anexat teritoriul numit Crimeea al Ucrainei.
      Tu trebuie să dovedești că Turcia cumpără petrol de la ISIS, în timp ce se știe că IRA avea arme „de proveniență” rusească.

      Răspunde
       
      1. Sergiu
        Decembrie 3, 2015 la ora 10:11

        Gicule draga, exista un trafic al petrolierelor care pornesc dintr-un port turcesc care poate fi verificat si corelat cu cuceririle Isis ale unor campuri petroliere,iar camioanele care transporta petrolul pana la portul respectiv sunt ale unei firme conduse de Necmettin Bilal – fiul lui Erdogan – ale carui poze cu lideri Isis le gasesti pe net. Esti doar la un clic distanta de informatii.

        Răspunde
         
    2. ghiban
      Ianuarie 13, 2016 la ora 19:22

      Toate puterile lumii se „lupta” cu ISIS.

      Răspunde
       
    3. Cosmin Moise
      Ianuarie 28, 2016 la ora 15:35

      Tuturor postacilor putinisti li s-a bagat in cap marota asta cu „NATO inconjoara Rusia”, de parca NATO are baze la azeri sau mongoli, nu mai spun de China! Sau Siria e teritoriu rus sau Ucraina sau Belarus! Iar daca sunt romani si au pus botul la asa tampenie sunt mult mai prosti ca pstacii rusi! Aia macar sunt platiti!

      Răspunde
       
  • vio
    Noiembrie 25, 2015 la ora 22:31

    Din pacate nicaieri nu gasesti o analiza IMPARTIALA. Realitatea este ca (deocamdata, dar nu multa vreme) noua ne plac americanii si (de multa vreme) nu ne plac rusii. Si comentariile sunt orientate dupa aceasta concluzie. Las deoparte comentariul emotional si nu cred ca pe 3km de pamant survolat ilegal de rusi (distanta demonstrabila cu Google-Earth), turcii au facut asa de multe: 5 avertizari, lansat racheta, lovit avion etc., etc. deoarece 3 km sunt strabtuti la 900km/h in 12 secunde. A fost lovit avionul rusesc pe aceasta fasie sau in afara ei? Daca a fost lovit pe acea peninsula terestra, de unde a fost lansata racheta? Daca a fost lansata de departe, aceasta dovedeste intentia vadita a turcilor de a lovi avionul deoarece ar presupune ca au extrapolat traiectoria avionului inamic si au lansat racheta inainte ca acesta sa intre pe spatiul interzis sau au daca venit la interceptare intentia e aceeasi. Care iarasi nu e prea normal. Daca a fost lovit dupa survol, e la fel de imoral. De la inaltimea de 6000 m si la 900 km/h, cum de cad pilotii loviti pe un interval de 3 km si catapultati la numai 3 km de granita? avionul, chiar din film, a mai planat putin pana ca pilotii sa se catapulteze. E mult, putin? Un expert poate calcula si aprecia locul exploziei rachetei. Sunt intrebari carora din pacate noi nu le vom gasi raspunsul adevarat, primind de la formatori ca si cel de mai sus sau altii, numai ceea ce este platit sa ni se dea sau numai povesti.

    Răspunde
     
  • m
    Noiembrie 25, 2015 la ora 20:04

    De ce isi duce Putin S-300 si S-400 in Siria? 🙂

    Răspunde
     
  • ulisesmenarul
    Noiembrie 25, 2015 la ora 17:57

    Accidentul si nu incidentul , din Turcia si nu din Siria nu are nici o semnificatie si nu va avea absolut nici o urmare dramatica . Asa am scris asa va fi . Sa trecem la ” autoritatile au fost luate pe nepregatite ” de ninsorile din acest sfarsit de noiembrie . Peste o saptamana uitam definitiv de colectiv-izare . De Franta am uitat deja . Hai ca vine Mos Gerila …. ceva brazi ciorditi … si pe la sfarsit de iarna cateva imbulzeli pentru 3450 de litrii de apa sfintita…si apoi primavara ….

    Răspunde
     
  • Marian
    Noiembrie 25, 2015 la ora 14:21

    In 2012 Erdogan spunea (cand avioanele lui survolasera Siria):
    Mr Erdogan spoke of Turkey’s „rage” at the decision to shoot down the F-4 Phantom on 22 June and described Syria as a „clear and present threat”.
    „A short-term border violation can never be a pretext for an attack,” he said. The Turkish jet was on a training flight, testing Turkey’s radars in the eastern Mediterranean, he said.

    Sursa:http://www.bbc.com/news/world-middle-east-18584872

    Răspunde
     
    1. Dorel.
      Noiembrie 25, 2015 la ora 21:27

      La fel si Putin cand a ocupat Crimeea in urma unui referendum regizat tot de el, asemanarea intre cei doi este ca amandoi urmaresc interesul national al tarilor pe care le conduc chiar si in detrimentul acelor tari iar diferenta este doar limita pana la care sunt dispusi sa mearga pentru a isi atinge obiectivele.

      Răspunde
       
  • Ion Roata
    Noiembrie 25, 2015 la ora 12:37

    Stati sa vina Hi(t)llary la putere…

    Răspunde
     
  • Constantin
    Noiembrie 25, 2015 la ora 11:56

    Pentru Romania parteneriatul strategic cu SUA este esential in ceea ce priveste securitatea nationala. Este improbabila o fractura in NATO, desi unii si-o doresc. Statele membre pot desfasura actiuni militare fara implicarea organizatiei. Uneori, chiar unul impotriva altuia, dupa cum s-a intamplat cu Grecia si Turcia. Pilotii rusi nu raspund din principiu la somatii, iar turcii nu sunt suficient de curtenitori pentru a-i escorta in afara spatiului lor aerian. Chiar daca a cazut la 2,5 km de frontiera, aparatul de zbor a fost lovit deasupra Turciei, unde nu avea ce cauta. Cele doua parti vor purta negocieri directe si lucrurile se vor calma. Este necesar ca cineva sa raspunda testarilor permanente ale rusilor asupra sistemului de aparare al NATO, pentru a le arata limitele pana la care pot merge. Acest raspuns nu poate fi direct, astfel ca au loc astfel de evenimente. Fiti linistiti, nu incepe al treilea razboi mondial.

    Răspunde
     
    1. Sergiu
      Decembrie 3, 2015 la ora 10:19

      Aveti dreptate, nu va incepe. Dar pentru ca gestul turc are ca scop limitarea pierderilor de camioane – si petrol – pe care actiunile rusesti le-au provocat turcilor, pentru ca – ghiciti ce? – petrolul iraqian ajungea in Turcia. Bataie pe parale. Momentan, planul turc a iesit prost: cand vor mai intra in spatiul sirian cu avioane, vor avea sansa sa se catapulteze si ei. Oricum, de cand s-a anuntat intrarea in joc a S-400-lor, zborurile turco-americane au incetat. Adaugat la ce spunea Marian cu privire la discursul lui Erdogan si avem demagogia aliata in toata splendoarea ei.

      Răspunde
       
  • cristina
    Noiembrie 25, 2015 la ora 11:36

    Asa cum prezentați dv.situația in articol ar trebui sa ne umple de entuziasm o eventuală ruptura in cadrul alianței. Nu?Decât singuri ca avanpost NATO in fața rusilor ?
    Cert este ca noi romanii nu am fost niciodata un popor invadator,am luptat doar in apărare si parca imi pare rău.
    chestiuni de genul suntem inapoiati si nu suntem băgați in seama ,ca pana si refugiații ne ocolesc,..etc.Nu imi conferă nici pe departe un anume grad de siguranta,dimpotrivă.

    Răspunde
     
    1. Cosmin Moise
      Ianuarie 28, 2016 la ora 15:39

      Sa inteleg ca la Odessa, Stalingrad, Cotul Donului ne aparam? Precum Camataru, in zilele de glorie, care facea faza de aparare in careul advers?

      Răspunde
       
  • Catalin ( CTL )
    Noiembrie 25, 2015 la ora 08:24

    dar sa nu uitam ca Hollande a fost si la Obama nu doar la Putin.
    Apoi, Franta e suparata rau de tot, cum era America dupa 11 septembrie. Franta va ataca ISIS cu sau fara colaborarea Rusiei, atat e de suparata. Iar daca Franta ataca, SUA su UK vor fi cu ea. Rusia nu s-ar putea opune prea mult.
    Germania are rolul cel mai important in UE nu in NATO. Franta, UK si Turcia cred ca au armate mai puternice decat ea in momentul de fata. Pentru nemti, proiectul UE este extrem de important. Daca se rupe NATO, posibil sa se rupa UE si ei nu vor asta cu toata Rusia lor. Tarilor din este nu le prea convine alianta asta economica a nemtilor cu rusii si nici ultimele impuneri de cote de imigranti ( sa lasam partea cu votul democratic – a fost democratic cum sunt voturile la indicatiile partidului in parlament ).

    Răspunde
     
    1. Mihai
      Noiembrie 25, 2015 la ora 10:13

      La nivel de anecdota. Sunt 4 cartele in Mexic care sunt cotate cu armate mai puternice decat cea a Germaniei.

      Răspunde
       
      1. Catalin ( CTL )
        Noiembrie 26, 2015 la ora 05:28

        carteluri 🙂

        Răspunde
         
  • johnny
    Noiembrie 25, 2015 la ora 07:37

    In 2014 Israel doboara un avion Syrian pentru ca a intrat putin in spatiul lor aerian. In 2012 Syria a doborat un avion turc si inca nu e sigur daca pilotii au murit din cauze naturale desi apucasera sa se catapulteze (daca va intrebati de ce rebelii au impuscat pilotii)
    Rusii si-au sacrificat intentionat avionul.

    Răspunde
     
  • saddam number one
    Noiembrie 24, 2015 la ora 23:36

    De fapt si de drept intreaga vina pentru incident se datoreaza cedarii ambreiajului avionului respectiv , pilotul nereusind sa baga in marsarier s-a vazut nevoit sa patrunda in spatiul cu pricina

    Răspunde
     
  • m
    Noiembrie 24, 2015 la ora 22:23

    Primăvara araba continua conform planului…

    Răspunde
     
  • Marian Androne
    Noiembrie 24, 2015 la ora 21:41

    Cred ca toleranta la tupeul lui Putin trebuie sa fie ZERO. Au mers prea departe. Germania si Russia, aceasta perfida alianta se va lovi de puterea anglo saxona si va pierde. A cata oara…

    Răspunde
     
    1. Sergiu
      Decembrie 3, 2015 la ora 10:22

      Cam de cate ori au pierdut pana acum. Si, dupa cum spunea Friedman candid intr-un interviu televizat, scopul SUA este sa impiedice „prin orice mijloace” o alianta Germania – Rusia.

      Răspunde
       
  • ION
    Noiembrie 24, 2015 la ora 20:43

    Unul dintre cele mai mari zacaminte din lume, in una dintre cele mai conflictuale zone din lume, Leviatanul a inceput imediat sa-si arate coltii.”
    Bashar al Assad este sacrificat
    Multi dintre generalii lui Bashar sunt „lomonosovisti”
    Qatarul si Turcia i-au prezentat presedintelui sirian Bashar al Assad un proiect de gazoduct Qatar – Arabia Saudita – Irak – Siria – Turcia, de unde putea fi exportat si spre Europa, in detrimetul Federatiei Ruse, care voia sa tina Europa dependenta de gazele rusesti. „Kremlinul a intervenit la Bashar, sa nu semneze contractul cu Qatarul”, ne spune ofiterul sirian. „Ca sa fie siguri ca l-au convins, rusii i-au „capacitat” pe generalii sirieni care s-au scolit la Universitatea Lomonosov din Moscova. Bashar nu are putere asupra armatei, cum avea tatal lui. Este condus de generalii lomonosovisti, cu care rusii trateaza direct, doar informandu-l pe Bashar.
    In Mediterana, navele de razboi „se calca pe picioare”
    Asa au ajuns sa aiba baza in Portul Tartus, cu acces la Leviatan. Intre ciocan si nicovala, Bashar a acceptat proiectul de gazoduct al Iranului. In acest caz, cei care hotarasc cine sunt beneficiarii gazelor sunt Iranul, China, India si Rusia.” Constructia gazoductului a inceput imediat, iar fortele destabilizatoare din afara s-au pus in functiune. Cand a inceput asa-zisa revolta din Daraa, Bashar a dat ordin autoritatilor sa vorbeasca oamenilor, sa rezolve pasnic. Armata s-a implicat cu de la ea putere, ignorand ordinul lui Bashar.

    Răspunde
     
  • ION
    Noiembrie 24, 2015 la ora 20:34

    A vrut sa dea o lectie populatiei, ca in Siria nu tine cu „primaverile” de sorginte occidentala, si lui Bashar, ca in materie de revolte, nu are pregatirea necesara sa se amestece. Si asa este de atunci. Bashar si familia lui sunt, practic, prizonieri la palat. Nu pot sa plece, stau si incaseaza tot ce le serveste armata. Ce se va intampla cu el? Probabil va fi ucis, ca tap ispasitor pentru tot ce a facut armata!”
    Fratii Musulmani, impinsi de la spate
    SUA, Turcia, Qatarul si Arabia Saudita au inceput sa sprijine direct organizatia Fratii Musulmani, ca element destabilizator pentru regimurile „tradatoare”, care au negociat cu Iranul, Rusia, China si India potentialul Leviatanului. Navele turcesti se angajeaza in tot felul de conflicte cu navele de prospectie americane, israeliene si cipriote in Marea Mediterana. Turcia importa din Rusia 60% din necesarul de gaze naturale si nu poate lasa „inamicul istoric” sa gestioneze si Leviatanul. Daca vin la putere Fratii Musulmani, se spera ca se va inversa avantajul. „Nu exista prietenii durabile, ci doar interese durabile”, spune ofiterul sirian. „Iar in cazul Leviatanului, niciuna dintre parti nu va ceda fara lupta. Restul sunt doar vorbe in vant. Leviatanul si nu grija pentru popoarele arabe a adus toate navele de razboi in Mediterana!”

    Răspunde
     
  • ION
    Noiembrie 24, 2015 la ora 20:34

    Unul dintre cele mai mari zacaminte din lume, in una dintre cele mai conflictuale zone din lume, Leviatanul a inceput imediat sa-si arate coltii.”
    Bashar al Assad este sacrificat
    Multi dintre generalii lui Bashar sunt „lomonosovisti”
    Qatarul si Turcia i-au prezentat presedintelui sirian Bashar al Assad un proiect de gazoduct Qatar – Arabia Saudita – Irak – Siria – Turcia, de unde putea fi exportat si spre Europa, in detrimetul Federatiei Ruse, care voia sa tina Europa dependenta de gazele rusesti. „Kremlinul a intervenit la Bashar, sa nu semneze contractul cu Qatarul”, ne spune ofiterul sirian. „Ca sa fie siguri ca l-au convins, rusii i-au „capacitat” pe generalii sirieni care s-au scolit la Universitatea Lomonosov din Moscova. Bashar nu are putere asupra armatei, cum avea tatal lui. Este condus de generalii lomonosovisti, cu care rusii trateaza direct, doar informandu-l pe Bashar.
    In Mediterana, navele de razboi „se calca pe picioare”
    Asa au ajuns sa aiba baza in Portul Tartus, cu acces la Leviatan. Intre ciocan si nicovala, Bashar a acceptat proiectul de gazoduct al Iranului. In acest caz, cei care hotarasc cine sunt beneficiarii gazelor sunt Iranul, China, India si Rusia.”Constructia gazoductului a inceput imediat, iar fortele destabilizatoare din afara s-au pus in functiune. Cand a inceput asa-zisa revolta din Daraa, Bashar a dat ordin autoritatilor sa vorbeasca oamenilor, sa rezolve pasnic. Armata s-a implicat cu de la ea putere, ignorand ordinul lui Bashar.

    Răspunde
     
  • ION
    Noiembrie 24, 2015 la ora 20:33

    Interviu in exclusivitate cu un agent sirian sub acoperire despre adevarata miza a conflictului din Siria

    Un om informat, o hartie si un pix! De atat a fost nevoie ca sa se dezvaluie tot tumultul care involbureaza tarile arabe sub forma „primaverilor”.

    „Sigur, popoarele arabe au nemultumirile lor, aspiratiile lor pentru viitor, s-a strans multa obida care este coapta pentru a fi detonata”, ne-a declarat in exclusivitate un ofiter sirian sub acoperire.
    Implicate toate elementele conflictuale
    Bazinul Levantin, unde zace „monstrul” gazeifer Leviatan
    In 2010, in Marea Mediterana, concernul american Noble Energy a descoperit unul dintre cele mai mari zacaminte de gaze naturale din lume, in adancul Bazinului Levantin. Israelul si-a proclamat imediat dreptul de exploatare. Intentionat sau nu, zacamantul a primit, la modul general, denumirea nefasta, cu conotatii de apocalipsa biblica, Leviatan! Potentialul campului gazeifer este urias: 3.454.655.284.224 de metri cubi sau 3.454 miliarde de metri cubi. „Exploatarea campului a pus gaz pe foc, implicand toate elementele conflictuale din regiune”, spune ofiterul sirian. „Acestea sunt Israelul, Siria, Fasia Gaza, unde „domneste” Hamasul, care irita Israelul, Ciprul, care irita Turcia. Libanul a cerut la ONU sa i se recunoasca dreptul de exploatare in apele sale teritoriale, iar cea mai vocala e miscarea Hezbollah, sustinuta de Iran, care de asemenea irita Israelul.

    Răspunde
     
  • traian
    Noiembrie 24, 2015 la ora 20:26

    O TACTICA SIMPLA SI CARE DA ROADE: DIVIDE ET IMPERA

    Răspunde
     
  • Dani
    Noiembrie 24, 2015 la ora 20:18 Răspunde
     
    1. Moise
      Noiembrie 25, 2015 la ora 10:31

      Dani, e de inteles cumva. Pilotii aia tocmai le aruncasera bombe in cap. Asta se intampla in razboi. Oamenii sunt furiosi, se omoara, nu mai sunt oameni.

      Răspunde
       
  • George
    Noiembrie 24, 2015 la ora 19:45

    Decit să i telegi prost la fel ca ține Guran mași bine nu înțelegi nimic nu te costa nimic.

    Răspunde
     
  • Daniela
    Noiembrie 24, 2015 la ora 19:38

    Ca intotdeauna, cand e sa comentam, orice subiect, imposibil sa nu ajungem sa ne jignim unul pe celalalt…Atentie, nu aplicati:”Cine nu e cu noi, e impotriva noastra”.Tragic este ca, nu numai in Romania, oamenii politici sunt rupti de interesele popoarelor lor. Iar se bat in ORGOLII, in interese materiale, iar plateste muritorul de rand,cu…lacrimi si sange!

    Răspunde
     
  • Ciprian
    Noiembrie 24, 2015 la ora 19:35

    Nu cred in teoria ta, si daca Rusia e ingenunchiata cine va primi gaz fara conditii? Romania, Polonia? tari producatoare de gaz sau Germania si Franta tari consumatoare de gaz? Rusia nu lupta impotriva ISIS, au acolo alte interese, si daca dipare ISIS tot ramane opozitia siriana inarmata si pe asta nu o mai poate ataca Rusia. Putin a zis: „daca razboiul e iminent e bine sa ataci primul”. Rusia a intrat in razboi fara voia ei, cred ca cartea a fost deschisa de mult, si acum e doar introducerea unui razboi.

    Răspunde
     
  • Alex
    Noiembrie 24, 2015 la ora 19:19

    Din pacate ceea ce au facut turcii este incalificabil. este o declaratie de razboi voalata. Nu sunt prorus si nu incerc sa spun ca vreunul dintre combatantii din siria chiar fac ceva pt tara aceea. dar faptul ca pilotii au fost executati … a fost cea mai mare greseala din partea turciei( si sa nu imi spuneti ca nu au fost turci cei care au facut asta). Prin acest gest tocmai le-au dat mana libera rusilor sa intervina cu fortele terestre. anticipez retragerea ambasadorului rusiei in turcia si mutarea tancurilor rusesti la frontiera cu turcia si sa vedeti atunci ce „bine” o sa ne fie !!!

    Răspunde
     
    1. dan nicoara
      Noiembrie 24, 2015 la ora 22:19

      Alex .. cu cine ai facut geografia ? Turcia se invecineaza cu rusia ? Si de unde ai tu informatia ca turcii i-au executat pe acei piloti ?

      Răspunde
       
      1. Alex
        Noiembrie 25, 2015 la ora 10:58

        Tancurile rusiei se vor muta la granita turciei IN SIRIA.(sa speram ca nu) dar asta voiam sa spun. Ca Putin are motiv acum sa initieze o operatiune terestra in siria. In ceea ce priveste pilotii … sustin inca ca este cel mai sensibil subiect pe care vad ca toata lumea il evita.

        Răspunde
         
  • Daniel
    Noiembrie 24, 2015 la ora 19:13

    Raman pacturile strategice dintre Romania si SUA, Polonia si SUA si statele baltice si SUA.
    In mod normal nici Franta, nici Germania nu ar trebui sa cada victime in aceasta strategie a Rusiei, dar V. Orban a spus lucrurilor pe nume acum cateva zile cand a condamnat ideologia comunista si decizia Europei Occidentale de a da pe tava estul sau Rusiei doar pentru ca Rusia sa se simta in siguranta.
    Vom vedea, dar razboiul din Siria e departe de final si soarta lui nu are nicio legatura cu Siria, din pacate pentru sirieni!

    Răspunde
     
  • Alexandru
    Noiembrie 24, 2015 la ora 19:09

    Moise Guran uita un lucru in aceasta analiza. Siria este inca stat independent si suveran. Orice rebeliune in interior (fie si cea a rebelilor sirieni de etnie turca din nord-vestul Siriei) este dreptul 100% al regimului sirian sa si-o administreze. Acesti rebeli sunt sustinuti financiar si cu armamanent si instructori de Turcia si SUA. Statul sirian are tot dreptul sa isi reia in stapanire teritoriul.Rusia a intervenit la cererea guvernului legitim al acestei tari, direct si pe fata. SUA si Turcia nu recunosc ca ii sprijina pe rebelii musulmani din nord vest! Turcia a fortat nota distrugand avionul rusesc ce era in teritoriu sirian, chiar daca Turcia tipa ca ii incalcase o zona de siguranta de 8 km pe teritoriul sirian ce si-o autodefinise fara recunoasterea nimanui. Turcia pune grav in pericol unitatea NATO printr-o decizie cu de la sine putere (sau, si asta va ramane de vazut in functie de pozitia americana la intrunirea NATO, cu stiinta SUA). Acum e mai clar ca oricand ca Turcia profita si chiar orchestra ISIS, preluandu-le petrolul si furnizandu-le arme. ISIS ul nu a atacat niciodata Israelul, dusmanul de moarte al musulmanilor radicali! Asta tradeaza clar ca ISIS ul este fabricat 100% in SUA, lucru recunoscut aproape de administratia si media americana. Desi sunt roman si nu inghit raul ce l-a facut Rusia Basarabiei noastre, de data asta ar fi o mare prostie sa ne trimitem armata slugarnic sa ajutam Turcia la indemn american ptr jocuri ale altora.

    Răspunde
     
    1. Sergiu
      Decembrie 3, 2015 la ora 10:27

      Chiar crezi ca au actionat turcii fara acordul marelui vizir de la Washington?

      Răspunde
       
  • Alexandru
    Noiembrie 24, 2015 la ora 18:54

    Suntem intr-un scenariu. Zelul Turciei de a dobora un avion rusesc ce nu i punea in pericol teritoriul in nici un caz, tradeaza Turcia de declansarea unui scenariu. Doua variante: 1.scenariu turcesc 100% sau 2. scenariu cu aprobarea SUA. 1.Un fundamentalist ascuns musulman, Erdogan,vrea sa incaiere lumea crestina. Ii da un pumn lui Putin si fuge repede sa ceara consiliu NATO tremurandu-i izmenele de frica Rusie ce s-ar putea razbuna. Acest scenariu are 70% sanse de veridicitate avand in vedere ca Rusia si SUA doar ce semnasera un acord ptr evitarea incidentelor in acea zona periculos de apropiata ca forte. 2.scenariu cu aprobarea SUA ca sa diminueze din popularitatea Rusiei care deja rupe din aliati mari NATO din Europa, vezi Franta si Germania. Scenariu prin care SUA ii baga la inaintare pe turci si , umilita dupa aproape 2 ani in care nu a facut nimic cu ISIS decat teatru,doreste sa se implice prezentand Rusia ca agresoare. Altfel SUA se demasca ca simpatizanta ISIS daca intervenea direct in Siria impotriva rusilor.Acest scenariu are 30% sanse de veridicitate.
    Oricum ar fi valul de refugiati islamici din Europa nu mai exista nici o indoiala ca au fost orchestrati a fi adusi pentru a lasa armata siriana fara posibilitatea inlocuirii soldatilor si fortei de lupta pierduta de armata siriana.

    Ar fi cea mai mare prostie ca Romania sa sustina Turcia intr-un joc orchestrat turcesc -anticrestin sau american din frustrarea ca Rusia a facut intr-o luna mai mult ca SUA intr-un an!

    Răspunde
     
    1. Gabi
      Noiembrie 24, 2015 la ora 19:41

      Tie chiar nu ti-e rusine de ce scrii? Cata votka ai bagat sa scrii ineptiile astea?

      Răspunde
       
      1. Sergiu
        Decembrie 3, 2015 la ora 10:34

        Destula, dupa parerea mea. Cand cauti informatii despre subiect, gasesti atatea incat trebuie vodca si multa, altfel nu iti vine sa crezi ca atatia oameni de bine ca tine care refuza sa se informeze macar pentru a vedea daca exista fisuri in evolutia faptica a situatiei respective. Dar, informarea unilaterala bazata pe TV nu pe dovezi prinde mai bine. Si ajungem la Biblie – „fericiti cei saraci cu duhul…”. Ai ajuns la sursa adevarului, nu cauta mai departe si fii fericit.

        Răspunde
         
  • marius
    Noiembrie 24, 2015 la ora 18:34

    eu vad un nou Kuweit la granita cu Turcia si iesire la mare. ce au lovit rusi acolo nu stiu la fel cum nu stiu unde sunt armele de distrugere in masa din Irak,pt care sa inceput un razboi ce a destabilizat 3 continente .rusi au avut acordul presedintelui sirian .totul tine de resurse avand iesire la mare resursele se pot expedia urgent .daca se pune in discutie problema de legimitate a presedintelui sirian nu cred ca trebe sa intrebam la cele 2 fractiuni inarmate .

    Răspunde
     
  • Cezar
    Noiembrie 24, 2015 la ora 18:14

    Razvane esti postac chior, scrie „AICI E ISIS” unde ai vazut tu NU, e un mister

    Răspunde
     
  • Vote Ben Sanders :P
    Noiembrie 24, 2015 la ora 17:48

    Avionul a fost lovit pe teritoriul Siriei, restul este cancan. In locul rusilor le-as arata turcaletilor ce inseamna sa le intre cu adevarat in spatiul aerian.

    NATO vrea razboi, asta este clar. UN razboi care, inca o data ar salva economia US. Parerea mea este ca nu se vor lasa pana nu il vor obtine, chiar daca rusii vor ignora aceasta noua provocare.

    US a jucat genial. A provocat un conflict in Ucraina, tara care nu va mai iesi in veci din rahatul econimic in care a ajuns, a taiat legaturile dintre Rusia si Europa si acum o sa loveasca si cu acordul TTIP.

    Pregatiti-va de americanizarea Europei, o meritam din plin.

    Răspunde
     
    1. Dan
      Noiembrie 24, 2015 la ora 17:55

      Mai se renteaza sa fii postac run zilele astea, sau ai refuzat plata in ruble?

      Răspunde
       
      1. Marius
        Noiembrie 24, 2015 la ora 18:20

        „Mai se” invata limba romana? Fiindca inclin sa cred ca tu esti rus.

        Răspunde
         
    2. Vlad
      Noiembrie 24, 2015 la ora 19:01

      Tinere, parintii tai, sau bunicii, nu ti-au povestit ce bine a fost 45 de ani cu rusii????
      Daca iti este dor de ei, te invit sa pleci la Moscova, stimate pro-rus !

      Sa vina Americanii sa faca ce in Europa???
      Citeste un pic si afla despre prima centrala telefonica instalata de americani in Timisoara.
      Cand a trebiut sa plece, au retehnologizat centrala lor si asa au lasat-o romanilor.
      Nu ti-a ajuns 30 de ani cand resursele romaniei au fost jacmanite de rusi, ca am fost alocati influentei rusesti???
      Te rog citedte si documenteaza-te despre cat de rahati au fost rusii cu noi.
      Si tu acuma ii elogiezi ??
      Pa pa pa

      Răspunde
       
      1. Iulian
        Noiembrie 25, 2015 la ora 13:53

        Si tie nu ti-au ajuns 25 ani de cand esti stapanit de vestici (cand americani, cand nemti sau ambii)

        Răspunde
         
    3. jimmy
      Noiembrie 24, 2015 la ora 19:12

      A cazut pe teritoriul Siriei(la circa 2,5 km de granite cu Turcia),n-a fost lovit pe teritoriul Siriei !Este o „mica,mare” diferenta,nu crezi ?

      Răspunde
       
    4. timisoso
      Noiembrie 24, 2015 la ora 21:24

      Cu ce gaspadin Ben, cu ce?
      Turcaletii au 240 de F-uri active, rusii au niste second-handuri de pe vremea lui Gorby…
      Flota rusilor e in Mediterana, nici acasa nu se pot intoarce, decit daca isi pun aripi…

      Răspunde
       
    5. Cosmin Moise
      Ianuarie 28, 2016 la ora 15:43

      Sa te auda D-zeu!

      Răspunde
       
    6. Cosmin Moise
      Ianuarie 28, 2016 la ora 15:43

      Uraaaaa!!!

      Răspunde
       
  • Octavian
    Noiembrie 24, 2015 la ora 17:39

    Ghici, de unde primește ISIS armament? Nu cumva din direcția Turciei?

    Răspunde
     
  • sorin
    Noiembrie 24, 2015 la ora 17:37

    @razvan: E posibil sa fii un postac. Sau sa n-ai mintea prea limpede. Sageata spune „AICI E ISIS”. Iar sageata cu „Aici au atacat rusii” e la vreo 250 de km de Raqqa. 😉

    Răspunde
     
  • gogu
    Noiembrie 24, 2015 la ora 17:32

    problema cu adevarat mare a rusilor e ca turcia e o putere militara semnificativa si ca exista suficiente resurse pro-turce raspandite prin fostul imperiu rusesc.

    Răspunde
     
    1. arlan
      Noiembrie 25, 2015 la ora 13:17

      Turcia a fost si ramane o MARE PROBLEMA ptr Rusia, de sute de ani … vezi „vorbitorii” din Turkmenis…., Uzbekis … care au fost si sunt sub „calcai” rus … cat or mai fi si cum cam am ajuns si noi in aceleasi vremuri de cand am uitat vorbele lui Stefan cel Sfant „mai bine sa va supuneti turcului decat muscalului!!!” ….asta si-n atentia filorusului de mai sus care propune un 23 August fata de NATO si iar sa ajungem in „jugul” rusesc … asa e cand treci prin scoala „sovietica” si nu gandesti liber si nu analizezi istoria…..
      ACUM, Turcia este A DOUA FORTA NATO si este peste forta RUSIEI (exceptand forta nucleara, dar are cine le imprumuta daca se ajunge la o „adica”) si este in pozotie geostrategica mult mai buna daca inchide stramtorile iar logistica economica si industriala este peste cea rusa prin apartenenta la NATO(CATERPILAR, IVECO, BENZ, MAN, RENAULT etc vs KAMAZ, LADA si alte stifturi sau LOCKHEED, BOIEING, MARTIN-MARIETA, AEROSPATIALE, ALLIED, etc vs MIG, SUHOI), asa ca sa nu mai „batem campi” cu un razboi direct ca-n 6 luni s-ar rezolva. Problema este ca finantele si transnationalele ar pierde controlul in fata militarilor si-i tine in „zgarda”, fapt stiut de rusi si chinezii care cam „zburda” pana se vor gasii mecanisme economico-financiare de ai „pune cu botul pe labe”, cu rusii a inceput dupa Crimeea ….. m-am plictisit de scris, asa ca mai ganditi copii, mai cititi, mai studiati ca nu ies bube….

      Răspunde
       
  • Vlad
    Noiembrie 24, 2015 la ora 17:27

    Moise, cred ca tragi concluzii pripite. Nu vrea si nu-l vede nimeni in Europa pe Putin drept un salvator. Nu trebuie sa uiti ca Rusia e, chiar daca face tot dinadinsul sa para altfel, extrem de vulnerabila si Putin face tot ce-i sta in putinta sa-si mai aroge niste merite pe plan intern unde situatia s-ar putea destabiliza repede in conditiile unei inflatii galopante. Faptul ca europenii il lasa sa mai intervina in Siria nu inseamna ca au uitat de Ucraina sau ca il vad ca pe un salvator, ci ca il lasa sa se zbata si ca-i recunosc, intr-un final, interesul de a-si apara baza de la Marea Mediterana, interes pe care l-au uitat cand au facut propunerea Ucrainei de a adera la UE (ma refer la interesul privitor la baza militara din Crimeea).

    Răspunde
     
  • Iuliu
    Noiembrie 24, 2015 la ora 17:17

    Interesanta analiza, de risc mai ales.

    Răspunde
     
  • razvan
    Noiembrie 24, 2015 la ora 17:14

    Moise, cred ca sageata cu „AICI NU E ISIS” e pe la o periferie din Raqqa, strongholdul ISIS.
    P.S. Sunt agent rus activat, postac venit aici care sa-ti infecteze informatile cu neadevaruri geografice, oricat de reale sunt

    Răspunde
     
    1. io, gigel
      Noiembrie 24, 2015 la ora 18:13

      Daca inveti sa citesti poate chiar se indura sa te angajeze cineva ca postac. Succesuri in cariera! 🙂

      Răspunde
       
    2. Sorin
      Noiembrie 24, 2015 la ora 18:15

      din pacate razvane e posibil sa ai dreptate – esti un agent rus, destul de slabut insa….un google map search o sa-ti arate ca ai dreptate doar daca Raqqa are periferii la 300 de km.

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase