Deci țara e stabilă… păcat că bugetul e aerian!

de Moise Guran

M-am uitat repede pe cifrele mari ale proiectului de buget din 2016, încercând să înţeleg cum vor rezolva Cioloş şi ministrul său, Anca Paliu, problema relaxării fiscale şi a majorării salariilor bugetarilor, care, aplicate în acelaşi timp, dau teoretic un deficit bugetar riscant de apropiat de limita de 3% din PIB.ciolos_sedinta_guvern_08342100În primă fază, m-am întrebat ce o fi mai rău… să mintă guvernul cu bugetul? … că din cifre e uşor să minti. Sau să îşi propună ţinte imposibile, ca Hagi în reclama aia, antrenor la echipa de bătrânele amatoare de fotbal?

Am sesizat imediat că acest proiect de buget a fost construit pe ideea unei ecuaţii dificile pe care o laşi să o rezolve alţii. Pur şi simplu, sunt câteva chestiuni care nu se leagă…

E interesant faptul că guvernul Ponta a lucrat cu scenarii negative, deci nu poate fi acuzat de optimism exagerat, atât în privinţa colectărilor fiscale, dar şi în privinţa vredniciei guvernului de tehnocraţi.

De exemplu, marea problemă a anului viitor pare a fi încheierea exerciţiului financiar european şi intrarea pe cel nou. Aşa că cei de la Finanţe au luat în calcul o prăbuşire la jumătate finanţărilor europene. Dispar, în felul acesta, din veniturile bugetare cam patru miliarde, ceea ce, vă rog să mă credeţi, ar fi mai dramatic şi decât reducerea TVA-ului şi decât creşterea salariilor bugetarilor la un loc. Și asta pentru că banii ăia europeni înseamnă locuri de muncă, investiţii directe, pe când reducerea taxelor şi creşterea salarii sunt şi ele bunicele pentru economie, dar au un efect de conjunctură, nu unul direct.

Desigur, acest scenariu al înjumătăţirii finanţărilor de la UE este posibil, dar este mai degrabă improbabil. Să nu uităm cine e Cioloş, de unde vine şi prin ce s-a remarcat până acum… Apoi să ne amintim că, încă înainte de a depune jurământul, a anunţat că va cere o derogare sau o renegociere a MTO, astfel încât să nu fie probleme cu un deficit de 3%. În sensul că să nu mârâie Bruxelles-ul la noi. Atâta doar, că însăşi proclamarea unui deficit de 3% e un lucru prost, unul care poate majora dobânzile şi, implicit, deficitul.

În afară de asta şi indiferent de context, dacă guvernul Cioloş atrage mai puţini bani de la UE decât guvernul Ponta, atunci eu personal renunţ şi la ideea de tehnocraţie, dar şi la cea de meritocraţie. Cioloş are, de exemplu, autostrada Piteşti-Sibiu, cu două din cele şase tronsoane la faza de revizuire a studiului de fezabilitate. Trebuie doar scoasă la licitaţie, iar dacă se învredniceşte şi de restul tronsoanelor, doar să le înceapă, că nu poate să le şi termine anul viitor, aduce jumătate de miliard de euro anul viitor de la UE, doar din organizarea de şantier.

De aia vă spun… Proiectul de buget lăsat de Ponta şi Teodorovici e pentru un guvern de puturoşi, nu unul de tehnocraţi. De la tehnocraţi te aştepţi să fie vrednici, să se mişte repede şi cu talent şi să nu facă şpăgi. Și să deblocheze naibii cât mai multe lucrări publice, că de trei ani nu s-a mai mişcat un pai, iar ce s-a mişcat trebuie să demolăm.

Vorba lu’ Hagi! Vrem ambiţie şi determinare!

stiri verificate

Comentarii prin facebook

31 răspunsuri la Deci țara e stabilă… păcat că bugetul e aerian!

  • anca
    Noiembrie 23, 2015 la ora 23:31

    In primul rand dl.Stelian F,nu va mai obositi citind numai manipulari si nu vorbiti in numale altora.

    Acest Guvern este format numai din TARGOVETII lui soros.Nu va asteptati la nimic bun chiar daca i-ati lasa cinci ani la guvernare,ba din contra s-ar duce dracului tot ce mai exista in tara asta.
    CONSTITUTIA MERITOCRATA ne poate da tara inapoi nu asa cum ne-a promis Iohannis iar acum se face ca ploua.

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Noiembrie 24, 2015 la ora 08:49

      Va rog sa-mi aratati ce am vorbit in numele altora.

      Răspunde
       
  • cristina
    Noiembrie 23, 2015 la ora 12:53

    pentru mine este clar faptul ca ceea ce nu s-a putut înfăptui prin guvernarile anterioare nu se va putea realiza nici sub guvernul domnului Ciolos ,oricât de bineintentionat ar fi domnia sa.
    Sunt împămînteniti cei/cele vechi peste tot.
    Nu poti schimba o stare de lucru decat schimbând radical oamenii,or asta nu prea este posibil la noi.
    🙂 e ca si cand ai spune ca Moise Guran nu mai corespunde
    pt.Biziday (luati-o drept o glumă).

    Răspunde
     
  • Alex Zaha
    Noiembrie 22, 2015 la ora 21:41

    Popescule gresesti enorm:

    Un roman cate munceste in occident a fost:
    1-crescut, de parinti care au muncit, contribuit cu taxe/impozite la statul Roman
    2-vaccinat din banii platiti de catre parinti la C.A.S.
    3-educat si calificat de statul roman, din banii PROPRII = postlicealul/facultatea se plateste si inca scump.
    4-parintii NU au contribuit in asemenea mare masura-la randul lor parintilor lor (bunicilor), verifica pensia primita de bunici fata de cele de acum/salar.
    5-Da e de lucru in tara, dar cine plateste si cat?
    Ai stat in fata bancomatului in zi de salar intrebandu-te daca ti se vireaza banii?
    6-Iti trebuie CURAJ sa mergi in strainatate la lucru in necunoscut, fara apropiati care sa-ti dea o mana de ajutor la nevoie, FARA pile sa te angajeze in maniera de a impinge ziua, sa treaca.
    Si in Romania la privat tragi, cand gresesti-penalizare, nu ca la bugetari=capusi pe spinarea societatii.
    7-Ai fi mirat sa stii ce de diversitate de oameni(demnitari, privati, bugetari) torelaza munca la negru cand E IN FAVOAREA lor.
    Am platit statului destul, stii ce, deja prefer sa lucrez la negru pe sudoarea mea, EXACT ca sa nu mai ingrasi PARAZITI!@

    Răspunde
     
  • nik
    Noiembrie 22, 2015 la ora 13:35

    nu inteleg care e problema cu bugetarii. voi ati vrea sa vina omul la lucru si sa aduca bani de acasa ca sa lucreze

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Noiembrie 22, 2015 la ora 14:20

      Eu cred ca problema este ca sunt prea multi. In UK nu mai exista birouri teritoriale pentru permise auto, pentru inmatriculari auto, pentru pasapoarte si pentru multe altele. Exista cate un singur birou unde se proceseaza toate aceste informatii si de unde se elibereaza actele, totul prin posta.

      Răspunde
       
  • Vlad
    Noiembrie 21, 2015 la ora 13:48

    Si cand te gandesti ca acum 3 zile, 70% din „postacii” acestui site, afirmau ca Ponta s fost cel mai bun guvern… Varza si ei si Ponta….

    Răspunde
     
  • Florin
    Noiembrie 21, 2015 la ora 10:26

    Lasa ca`si mai maresc demnitarii la anul salariile, eventual cauta hoteluri de 6 stele unde sa fie cazati si se intorc iar cu privirea catre PFA`uri sa le mai mareasca inca o data taxele. Apoi se mira de ce exista evaziune fiscala.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Noiembrie 21, 2015 la ora 07:08

    Marirea salariilor bugetarilor ar putea fi amanata. Cred ca si bugetarii ar intelege motivele si probabil ar accepa situatia, mai ales ca initiativa cesterii salariilor lor a apartinut, daca va mai amintiti, membrilor guvernului Ponta. Sindicatele au preluat si amplificat ideea. Ea a fost in legatura si spre suportul majorarii salariilor demnitarilor.

    Răspunde
     
  • Radu
    Noiembrie 20, 2015 la ora 19:34

    Guvernul recent construit are o sansa mare acum, cred ca vor face ce trebuie si obiectivele/cifrele pesimiste propuse acum vor arata mult mai bine peste un an, eu sunt optimist in privinta tehnocratilor, chiar daca unii (de fapt majoritatea) nu dau asa bine la TV.

    Răspunde
     
  • alin
    Noiembrie 20, 2015 la ora 16:34

    Daca am ajuns sa ne dorim ca actualul guvern sa faca macar ce si-a propus cel dinainte la ce naiba avem guvern nou?

    Răspunde
     
    1. Analfabeti.ro
      Noiembrie 20, 2015 la ora 18:49

      HA, HA, HA, HA ……..
      FAIN PLACE MIE !

      Răspunde
       
    2. OCHI LUCIZI
      Noiembrie 20, 2015 la ora 18:51

      Romania trezeste-te !

      Răspunde
       
  • Dragotoiu Mihail
    Noiembrie 20, 2015 la ora 15:26

    Guvernul Ciolos ar trebui sa faca cu mult mai mult decat sunt previziunile din Bugetul pe 2016.Investitiile alea pe care le asteptam din 2012 ar trebui sa fie prioritatea anului viitor. Daca acesti tehnocrati vor claca si vor continua pe aceeasi linie a guvernelor trecute , atunci partidele vor arata cu degetul spre meritocratie si vom reveni la vechile obiceiuri. Asa ca actualul guvern trebuie sa treaca cu adevarat la treaba!

    Răspunde
     
  • daniel
    Noiembrie 20, 2015 la ora 15:21

    Oare e posibil sa avem link-ul la reclama cu Hagi, noi astia mai tinerii nu mai tinem minte

    Răspunde
     
  • antonio
    Noiembrie 20, 2015 la ora 14:59

    Vrem: imozitarea BOR ului si confiscarea averilor celor care au prejudiciat statul. Se poate aduna o „mica” avere.

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Noiembrie 20, 2015 la ora 15:18

      Cine „vrem”?

      Răspunde
       
      1. george
        Noiembrie 20, 2015 la ora 16:04

        Suntem multi cei care „vrem” asta!Probabil si tu, Stelian, ai ceva prieteni care vor asta. Deci, crede-l! Vrem!

        Răspunde
         
        1. Stelian F
          Noiembrie 20, 2015 la ora 17:18

          Tocmai de aceea va intrebam, imi era teama sa nu vorbiti in numele meu fara sa ma intrebati. Nu stiti ce vreau eu. Eu vreau sa nu vorbiti in numele meu, sau in numele poporului roman caci este acelasi lucru. Daca prin „vrem” v-ati referit la dvs si la grupul dvs de prieteni e ok, dar ca sa nu se creeze confuzie ar fi bine sa specificati.

          Răspunde
           
          1. popescu
            Noiembrie 21, 2015 la ora 08:39

            Majoritatea decide draga Stelian. Noi cei ramasi acasa asta vrem, pentru ca platim taxe si nu mai pot rupe din cei 1050 nimic, pentru ca risc sa mor de foame si de sete. Ajungand la medic apoi la popa.
            Da jos ochelarii aia de cal si nu mai fi egoist, gandeste.

             
          2. Stelian F
            Noiembrie 21, 2015 la ora 10:17

            Eu unul nu cred ca majoritatea romanilor vor ca veniturile BOR sa fie impozitate. Cei mai multi considera ca fiind ai lui Dumnezeu banii dati de ei la biserica. Considera ca acei bani ii dau pentru Dumnezeu. Cum sa-si doreasca ei ca Dumnezeu sa plateasca impozit?

             
          3. popescu
            Noiembrie 21, 2015 la ora 12:09

            Uite aici draga steliane argumentele de la Ins.
            Pentru anul 2014 cheltuieli pensiii 25,9 miliarde lei, incasari din contributii 19,1, subventie buget 5,9 miliarde. Acezte incasari sunt de la cele 4,5 milioane angajati si firmele din romania. Daca voi cei 4,5 milioane din occident plateati taxe pe munca erau incasari de 38 miliarde si nu mai era deficit. Corect?

             
          4. Stelian F
            Noiembrie 21, 2015 la ora 12:32

            Foarte corect. Cu precizarea ca 4,5 milioane de locuri de munca trebuiau sa existe cu adevarat, nu numai in mintea noastra. Adica ne mai trebuia inca o tara. Sper ca realizati ce inseamna 4,5 milioane de locuri de munca in plus in Romania.

             
          5. popescu
            Noiembrie 21, 2015 la ora 13:13

            Cedez. Ca tu o tii pe a ta.

             
          6. popescu
            Noiembrie 21, 2015 la ora 16:42

            Steliane nu te supara pe mine, dar esti limitat tare in gandire. Este de munca in romania, ca nu ajung aia 4,5 milioane.
            -autostrazi
            -renovat spitale scoli
            -impadurit zonele defrisate
            -astfaltare sosele oras
            -infrastructura it (cablaje internet, cablu, telefonie, semaforizare inteligenta)
            – reabilitare si modernizare infrastructura feroviara
            -constructii poduri
            -aeroporturi cargo pasageri
            Etc
            Lozinca puturosului: NU E DE MUNCA IN ROMANIA.

             
          7. Stelian F
            Noiembrie 21, 2015 la ora 17:24

            Abia acum inteleg de ce nu se mai construiesc toate cele pe care le-ati enumerat dvs. Plecasem eu din tara…

             
          8. Stelian F
            Noiembrie 22, 2015 la ora 12:21

            Nu ma supar deloc. Stiu ca sunt foarte limitat in gandire. Einstein a spus ca doua lucruri sunt infinite, universul si prostia, iar de univers a completat ca nu e prea sigur.

             
    2. Analfabeti.ro
      Noiembrie 20, 2015 la ora 18:27

      iti spun din propria gandire: nu cred ca vreodata vor putea ei impozita POMELNICELE ! adica unul se duce si da un pomelnic (plateste preotul sa se roage SPECIAL pt el) din cauza ca a ramas fara servici, sau vrea sa se casatoreasca.., sau este bolnav, sau altele similare. restul e discutabil.. poate, DAR nici acolo n-as paria..
      DIN NOU SPUN suntem mereu pe langa, niciodata la tinta !

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase