Business, as usual

de Moise Guran

Vreau să lămurim câteva chestiuni legate de războaiele din Orientul Mijlociu, cele care au cauzat migraţia masivă la care asistăm în aceste zile. Nu de alta, dar acea zonă este acum ca un vas sub presiune, iar fenomenul este abia la început. Peste jumătate de an sau un an s-ar putea să vorbim nu de sute de mii, ci de milioane de emigranţi, fugiţi de război şi foamete.harta rusia buna blogDomnul Vladimir Putin a cerut o întrevedere cu preşedintele SUA, Barak Obama, pentru a lămuri chestiunea Siriei. Americanii nu au cu adevărat interes în Siria şi, de fapt, americanii şi ruşii au interese diferite, dar care nu se exclud reciproc în zona Golfului. Pentru Statele Unite, protejarea Peninsulei Arabice în special, iar acum şi reluarea legăturilor cu Iranul reprezintă un interes clar, devenit clasic, de aprovizionare cu ţiţei.

Rusiei nu îi trebuie ţiţeiul din Golf, are şi ea destul, dar are un interes în protejarea desfacerii de ţiţei şi mai ales gaze pe care o face în Europa.

Când România şi Ucraina începuseră explorări de mare adâncime cu americanii în Marea Neagră a izbucnit războiul din Ucraina, Crimeea a fost ocupată şi un competitor a fost scos din joc.

În Siria, ruşii au două baze militare importante, la care au adăugat o a treia în Cipru, astfel încât să poată controla estul Mediteranei. Și asta pentru că de acolo, din estul Mediteranei, vor porni exporturile de gaze israeliene, prin Turcia, tot către Europa, terenul de joacă al ruşilor. Interesul Rusiei este să controleze aceste exporturi, eventual printr-un parteneriat cu israelienii. Dacă nu vor reuşi asta, probabil că Libanul şi Siria vor rămâne zone instabile ce vor pune în pericol afacerea israeliană.

În această vară, Rusia a mutat forţe militare impresionante în Siria, unde aliatul ei, Bashar Al Asad, mai controlează cam 20% din teritoriu, dar acela este exact ţărmul Mediteranei de care ruşii au nevoie.

Americanii fie şi-au dat seama târziu de această mişcare a ruşilor, fie pur şi simplu le-au cedat mutarea. Oricum, Grecia şi Turcia, aliaţi NATO care ar fi putut încerca să oprească mişcările de trupe ruseşti, fac un joc destul de dubios cu Rusia.

Tot Rusia este cea care a blocat în Consiliul de Securitate o intervenţie multinaţională syriaplusiran_2331461bîmpotriva Siriei, chiar dacă Bashar Al Asad a folosit arme chimice. La fel de adevărat, înarmarea rebelilor sirieni de către Statele Occidentale nu a fost o acţiune foarte coerentă şi controlată şi, este posibil ca o parte din această acţiune să fi înarmat, de fapt, Statul Islamic.

Partea cea mai urâtă a poveştii este că şi Rusia, şi SUA folosesc Statul Islamic pentru a-şi menţine aliaţii arabi într-o stare de ameninţare şi dependenţă. Ca de obicei, războiul se reduce la putere, sfere de influenţă şi bani.

În acest timp, Europa îşi face garduri, căci ea nu are nimic de spus în legătură cu aceste realităţi crude. Sau poate este doar mulţumită, crezând, în mod fals, că de data asta nu va mai fi terenul de cafteală dintre americani şi ruşi.

stiri verificate

Comentarii prin facebook

29 răspunsuri la Business, as usual

  • Constantin
    Septembrie 20, 2015 la ora 12:54

    Este cu siguranta o problema de bani. Atunci cand scriam despre coeziune in EU ma refeream inclusiv la astfel de situatii. Migrantii merg exact dupa bani, vizand statele cu cel mai inalt standard de asistenta sociala. Doar unul din cinci provine din Siria. Reactia statelor europene in fata crizei este de a se izola si a se retrage in cochilii precum melcii. Ca nevertebratele, nici macar ca pestii care se aduna in bancuri in fata pericolului, sau ca pasarile in stoluri. „Casa comuna europeana” a devenit un camp de cohilii in care statele UE se izoleaza. O dispersie mai redusa a marimii veniturilor pe teritoriul UE, un nivel de trai omogen, cu ecarturi mici intre Nord, Sud, Est si Vest ar fi determinat o repartitie naturala uniforma a migrantilor, care nu ar mai fi vizat in cvasitotalitate Germania, Suedia samd. Statele estice NU au fost integrate, fondurile de coeziune au fost prost gestionate, iar la aparitia crizei Vestul ameninta cu reducerea lor, NU priveste spre eficientizarea cheltuirii lor. Europa plateste pentru politicile ineficiente de coeziune, pentru egoismul aratat fata de statele sarace nou aderate, pentru deficientele in cheltuirea banilor publici. Astfel, cheltuie mai mult si mai putin eficient.

    Răspunde
     
  • Orient-atul
    Septembrie 20, 2015 la ora 02:50

    Domnu’ Guran, as usual, vorbeste de dragul vorbelor, dar nu prea spune nimic concret. Adica, e normal ca toata lumea are interese, dar pe langa faptul ca nimeni din afara nu prea pricepe nimic, chiar daca am sti exact cum sta treaba, asta ar schimba cu ceva relitatile de la Bucuresti, din Romania, din Europa ? Ca sa spun altfel, dom’ Guran, care a fost ultima predictie, facuta de dumneavoastra, care s-a adeverit si ce am avut noi, sau dumneavoastra de castigat ??? In rest sanatate si … vorba lunga !

    Răspunde
     
  • Kristina
    Septembrie 17, 2015 la ora 11:42

    Din ce am inteles eu si daca gresesc vreau sa fiu corectata:
    Statul islamic practic rupe Orientul Mijlociu in doua,acum
    Acesti rebeli înarmați (chipurile scăpați de sub control )sunt alimentati cu bani TOT de catre fundamentalistii arabi bogății lumii ,si fac masacru in primul rand printre musulmani.
    siit sau sunit este fix problema lor grava,a lumii ARABE, DE ALTFEL O LUME BOGATA.
    de ce trebuie sa navaleasca EI musai in Europa unde clima nu le este propice?si nu se duc tot in lumea lor arabă?
    *am vazut reportaje cu copiii lor inoculati cu idei teroriste
    de la 5 ani.
    asa ceva este mai periculos decat o bomba nucleară .
    ca sa pui arma in mana unui copil de 8 ani si sa-i spui trage in ala ca e necredincios este nebunie curată.
    *si oricâte civilizatie ar respira Europa azi nu poate
    gestiona singura refugiații arabi (chiar si bogati fiind printre
    refugiati, nu pot fi integrați in lumea crestina)
    * categoric trebuie sa gândim la viitorul nostru in primul
    rand.
    *nu imi este deloc indiferent ce las in urma mea,ce se va intampla cu generatia copiilor si nepoților mei.

    daca am gresit si sper ca nu,
    as vrea sa fie doar un punct de vedere
    atat.
    *asa cum ei nu accepta crestinismul nostru nici noi nu avem dreptul sa fim indulgenti cu fundamentalismul lor.

    Răspunde
     
    1. AndreiM
      Septembrie 17, 2015 la ora 12:44

      De principiu aveti dreptate. Moise a dorit sa fie politicaly correct, dar societatea europeana se manifesta reactiv, cu foarte putine optiuni, limitandu-se la a gestiona efectele. Si acum cauzele:
      1. Societatea araba, indiferent de cat de bogata este, a ramas la nivel tribal, lupta dintre cele 2 mari fractiuni islamice, siitii si sunitii continuand pana in ziua de azi. Singura posibilitare de a-i tine sub control fiind mana de fier (dictatura). Asa a procedat Saddam Husein si Bashar al Assad. Iar toata lumea araba, prin sharia, lupta impotirva necredinciosilor.
      2. Americanii au crezut ca pot da cu o mana si pot lua cu alta (arme contra petrol) si ii vor lasa sa se macelarasca intre ei, iar ei se aleg cu resursele. Iata ca socoteala se introarce impotirva lor si a noastra.
      Europenii ar fi trebuit sa prevada acest exod si sa faca parteneriate cu tarile stabile din zona pentru a fi preluati in tabere de refugiati si sa ramana in zona islamica (Turcia, Iran) EAU sunt exclusi pentru ca sunt majoritar sunniti. De altfel principalele grupari teroriste sunt sunnite. Europa i-a ajutat sa-si indeplineasca visul de intra in lumea „necredincioasa” in numar mare si fara prea multa opozitie (ba chiar cu bucurie). Se pare ca Europa a mai trait ceva de acest fel cand omul de Neanderthal (european) a fost civilizat (exterminat) de catre omul modern. Unii zic ca nu ar fi fost asa evoluat (desi descoperirile istorice incep sa contrazica aceasta teorie), istoria este scrisa de catre invingatori.

      Răspunde
       
  • Nick-kyk
    Septembrie 17, 2015 la ora 07:58

    Ziua buna.Nu ma pricep,asa ca intreb…Cine conduce,cu adevarat,lumea?Masonii?Marile familii extrem de bogate?Corporatiile internationale?Chiar alegem noi presedintii(intrebare valabila inclusiv pt SUA…)?Daca ne scapa imaginea de ansamblu?

    Răspunde
     
  • Mosu
    Septembrie 17, 2015 la ora 01:10

    Astia mai batrani poate au vazut prin 1995 un film SF ce parea destul de tampitel la vremea aia, Screamers, ce pare destul de actual in ziua de azi, cu baieteii ce ne provoaca mila crestina ca sa ne injunghie pe la spate cand nu suntem atenti. Nu are legatura cu subiectul discutiei de aici dar e un site vizitat si va sugerez sa cautati filmul si sa-l vedeti.

    Răspunde
     
  • Catalin ( CTL )
    Septembrie 16, 2015 la ora 23:42

    Aici nu sunt intr-atat de acord cu logica lui Moise Guran. Am citit un alt articol care m se pare a avea mult mai multa logica. Desi sunt de acord in ceea ce privesc miscarile Rusiei, America, zic eu, este mai mult unealta Israelului. Chiar Obama recunostea recent ca nu are cunostinta de vreun alt lider care sa aibe o influenta atat de mare in SUA precum Netanyahu. Cred si eu ca SI este unealta Arabiei Saudite inteleasa cu SUA si Irael pentru a impiedica incercuirea Israelului de catre siiti, Iran via Siria cu Hezbolah. Cum se face ca SI are cu totul alti inamici decat vecinul Israel, in tota regiunea doar ei stau linistiti. Si sa fim seriosi, rusii aveau dreptate, SUA chiar se preface ca ataca SI. Mai arunca cate o bomba cand sunt fotografi prin zona, dar o coalitie de atatea puteri ar fi distrus o armata de 2-3 mii de oameni in zile nu ani. Daca chiar vroia.

    Răspunde
     
    1. Catalin ( CTL )
      Septembrie 16, 2015 la ora 23:47 Răspunde
       
  • m
    Septembrie 16, 2015 la ora 22:53

    Abjecta manipulare faceti cu corbyn…daca va laudati ca aveti telespectatori informati nu va dati seama ca nu va merge? Unii mai citim si ziare englezesti serioase. Asa ca lasati mizeriile din presa lui murdoch.
    Bernie sanders in sua si corbyn in GB, in ciuda voastra. A, si iglesias in spania.

    Răspunde
     
  • Daniel
    Septembrie 16, 2015 la ora 22:31

    Cred ca motivele reale vor iesi la suprafata peste decenii! Este interesanta ideea prezentata si extrem de probabila. Dar lucrurile imi par mult mai complicate de atat. O Europa mai decisa poate ca ar fi benefica, dar prea agresiva ar putea impinge relatile cu Rusia in zone periculoase. Intre timp Europa a gresit masiv in abandonarea Libiei, iar Rusia probabil ca a fost si ea surprinsa de evolutia din Siria. Yemen ar putea fi tot mana Rusiei prin intermrdiul Iranului pentru a lovi in interesele SUA si aliatilor sai din zona.
    Ucraina ramane o problema care trebuie rezolvata cu sau fara interesele pentru putere si influenta, la fel Moldova, Georgia, etc.

    Răspunde
     
  • m
    Septembrie 16, 2015 la ora 22:02

    Domne „varza” e si in italiana
    Apropo de emisiunea de azi

    Răspunde
     
  • Romeo
    Septembrie 16, 2015 la ora 21:28

    Domnule Guran nu ne mai aburiti cu interese petroliere sa de alta natura economica. Este un alt plan pentru Europa,poate ati auzit de planul Kalergi si de ce vor unii sa-l aplice acum.
    Daca ziceti ca sunt interese economice la mijloc si o lupta intre SUA si Rusia va intreb urmatoarele:
    1.De ce Rusia si tatucu Putin au refuzat foarte dur valul de refugiati?
    2.De ce americanii si prietenii lor Kuweit si Arabia Saudita nu ajuta cu nimic refugiatii mai ales ca sunt tot musulmani?
    Daca aveti raspunsuri pertinente la aceste intrebari atunci poate ne gandim ca nu sunt alte planuri la mijloc. Daca nu lasati vrajeala economica….

    Răspunde
     
    1. Ioan Negru
      Septembrie 16, 2015 la ora 23:42

      E cat se poate de probabila o conspiratie anti-europeana: |O Uniunea Europeana devenita o uniune adevarata ar fi un al treilea pol de putere – dar o putere rationala, in afara intereselor ascunse ale rusilor si americanilor, deci ar incurca itele amandurora.Asa ca rusii au aruncat un bat in roata Europei,ca sa-i dea de lucru in timp ce ei digera incetul cu incetul Ucraina, iar America se face ca nu vede nimic.
      Sa speram ca mama Europa va trece si de hopul acesta si, dupa o criza previzibila, se va consolida si mai mult!

      Răspunde
       
  • sorin
    Septembrie 16, 2015 la ora 20:46

    Eu cred ca harta de mai sus este foarte sugestiva..nu cred ca petrolul este miza..decat pe termen scurt. americanii au legaturi bune cu asia..si-au plantat marile companii si banci pe marginea asiei..japonia, coreea de sud, filipne indonezia, singapore, tailanda, a purtat razboi in vietnam, camborgia, laos..este cumparatorul nr.1 al chinei si deci o controleaza economic..in toata asia ai moneda nationala si USD..
    in ultimii 25 de ani controleaza iran, irak, siria, afganistan, israel, romania, polonia..etc mai nou si cuba
    daca va uitati pe harta a cam inconjurat rusia.
    rusia daca e atacata are resursele necesare sa duca un razboi si 100 de ani si are bombe sa termine razboiul in 3 zile..oamenii sunt atat de darji ca nu ar parasi mama rusie niciodata..asa ca americanii taie rusiei radacinile si ii strica afacerile..incearca sa o izoleze economic in primul rand si sa nu ii mai intre bani in tara…ucraina a fost un pretext sa nu mai intre bani, jocurile olimpice sa cheltuie bani, siria ca sa cheltuie bani si sa ii tina oamenii din spate ocupati..
    in concluzie rusia este tinta finala.
    problema e mai departe, daca pica rusia si va pica peste vreo 15-25 de ani..cine va lua siberia? china? cine va controla lumea musulmana? isis? daca americanii conduc lumea? cine ii va controla pe ei?
    nu avem nevoie de un singur lider!

    Răspunde
     
  • CotcodaC
    Septembrie 16, 2015 la ora 19:37

    Da Dl Guran, aveti dreptate, pana nu aducem la acelasi nivel economic toate locurile de pe planeta, vor exista mereu conflicte.
    Cu toate acestea, echilibrarea nu se va face peste noapte.
    Cat despre valul actual de imigranti, ar trebui sa va fie putina jena sa tot manipulati romanii cu „vai, bietii oameni, sunt ca si noi”. V-ati obisnuit prea tare sa aveti de-a face cu un „auditoriu” plin de emotie si ignorant fata de istorie.
    Da, sunt precum noi 99.99%, insa exista acel 0.01% care face diferenta dintre Costel care da cu pietre toata ziua pe afara si Maricel, care citeste carti si ajunge sa construiasca lucruri marete pe care Costel nu le va aprecia vreodata.

    Răspunde
     
  • Ioana Cojocaru
    Septembrie 16, 2015 la ora 18:45

    Si despre faptul ca Turcia nu are voie sa scoata petrol pana in 2018? Si despre faptul ca in Siria s-au descoperit zacaminte importante de gaz si am inteles ca erau discutii despre cum vor fi transportate catre Europa ? Cum sa lase rusii sa le scape controlul asupra gazului ? Plus ca tot acest macel din zona Orientului Mijlociu a dus pretul petrolului la un curs fara precedent ! Este si asta un mod de a controla aceasta zona ! Tarile din zona asta traiesc din petrol , deci bani de investitii nu vor mai fi in zona , pentru ca statele astea nu au taxe si impozite , iar platile slariale la angajatii statului si nu numai sunt toate din pretul petrolului! Pret care este in minimul minunimului istoric ! Mai devreme sau mai tarziu vor izbucni si mai multe rasboaie in zona asta ! De data asta civile ! Se stie ca zona are o foarte mare impartire tribala! Atunci sa vedem macel si milioane de oameni fugiti in Europa !

    Răspunde
     
  • marius
    Septembrie 16, 2015 la ora 15:37

    Banuiesc ca partea cu „exporturile de gaze israeliene” este o gluma sau o greseala. Cat despre analiza, este sa spunem pur economica.

    Răspunde
     
    1. Katz
      Septembrie 16, 2015 la ora 18:53

      Dezvolta te rog. Anul acesta israel a inceput sa exporte gaz din zacamantul propriu „leviathan”, printre cele mai mari din mediterana. Unde e greseala?

      Răspunde
       
      1. marius
        Septembrie 16, 2015 la ora 20:59

        As spune sa te mai documentezi putin. Nu este un zacamant atat de mare. Intai se va asigura „internul lor”, exportul inca nu l-au inceput se va face spre asia si poate spre cipru. De aici si pana la a spune ca vor pleca gazele in Europa (se intelege in context ca sta Europa la gazele lor) e cale lunga. Mai dezvolt daca mai doresti.

        Răspunde
         
        1. Ioan Negru
          Septembrie 16, 2015 la ora 23:56

          Zilele trecute, CEO ENI a anuntat in Parlamentul Italian ca au descoperit in N Egiptului un depozit de gaze de cateva ori mai mare ca cel din Izrael (cateva trilioane de Sm3), iar sub acesta spera sa mai existe un al doilea zacamant si mai mare, astfel incat va putea asigura Europa si fara gazul de la rusi. Cred ca asta il va infuria si mai rau pe Putin, pentru ca in Egipt rusii nu prea au influenta…

          Răspunde
           
  • oros razvan
    Septembrie 16, 2015 la ora 14:59

    probabil se joaca cartea mare acum si se impart zonele de influenta pe o bucata de servetel,,,,,,,,,,,,,,cum s a mai intamplat

    Răspunde
     
  • Ala
    Septembrie 16, 2015 la ora 14:28

    Rusii au un mare atu in UE. Adica Germania. Tot ceea ce face Merkel este in ajutorul lor. Incepand cu migrantii si terminand cu pretul gazelor.

    Răspunde
     
  • Z
    Septembrie 16, 2015 la ora 14:16

    scurt si pragmatic:

    Rusia vs UE: 4 – 0

    Rusia – are monopol asupra pietei gazelor si petrolului din zona (care sunt vandute tot spre UE)
    Rusia – vinde arme si tehnica de lupta in Siria
    Rusia – nu primeste emigranti ci ii directioneaza spre UE sa isi bata capu cu ei cum or vrea (altfel spus: daunele colaterale sunt suportate de UE pe banii lor; sau si mai sec: Rusia face bani din razboiul din Siria, iar UE suporta cheltuielile)
    Rusia – poate interveni in Ucraina ‘in liniste’, caci toti sunt cu ochii pe Siria

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Septembrie 16, 2015 la ora 15:14

      Cum directioneaza Rusia emigrantii din Siria catre UE?

      Răspunde
       
      1. Ionut D
        Septembrie 16, 2015 la ora 19:26

        Simplu! Se numeste „coridorul estic”. Imigrantii pleaca din Turcia, trec Caucazul, ajung pana la granita cu statele baltice si de acolo in Europa.

        Răspunde
         
        1. Stelian F
          Septembrie 16, 2015 la ora 20:10

          Haideti ca totusi vorbesc romaneste. Eu am intrebat cum ii directioneaza Rusia. A creat Rusia acest coridor estic? A pus Rusia indicatoare in Siria ca oamenii sa le urmeze si sa ajunga in Turcia si apoi in Grecia? Spuneti-mi si mie practic ce a facut Rusia pentru a-i directiona catre UE pe acesti oameni? Intrebarea mea se referea la actiunea Rusiei de directionare a imigrantilor sirieni.

          Răspunde
           
        2. Stelian F
          Septembrie 16, 2015 la ora 20:13

          Statele baltice??? Grecia si Italia sunt state baltice? Ma gandeam ca discutam serios…

          Răspunde
           
  • vlad
    Septembrie 16, 2015 la ora 12:28

    Ungaria face garduri, ca de la inceputul anului au intrat peste 175 mii de refugiati la ei.
    Austria opreste trenurile care ar transporta o parte din acesti refugiati in vestul Europei. Autostrada M1 se inchide din cand in cand deoarece Austriecii au intensificat controalele la granita cu Ungaria. Pe autostrada M5 (Szeged-Budapesta) emigrantii au luat-o la pas spre capitala Ungariei…au cerut autobuze. Nu vreti sa stiti in ce hal au parasit autobizele folosite pentru transport….Toata Europa acuza ungaria….noi, Romania, putem primi 1,700 de refugiati in total, comparativ, aproximativ 1,500 intra in fiecare zi din Serbia in HU… Da, sovin este premierul ungariei ca incearca sa le pazeasca tara, cand Europa nu ii ajuta. Si inca ceva: Ungaria a primit 60 milioane euro „to handle imigrants”, cand Italia si Grecia au primit fiecare cel putin 450 milioane pentru acelasi scop…. Cat despre cei 6,000 de euro pentru „integrare sociala” primit per cap de refugiat, in acest moment nu pot sa cred ca acopera toate costurile…si riscurile

    Răspunde
     
  • myramar
    Septembrie 16, 2015 la ora 12:03

    Europa gandeste pe termen scurt ca scapa de ,,cafteala,, cum spui ,dar migratia asta in masa, este o problema atat de periculoasa,incat pe termen lung e posibil sa devenim Eurasirieni.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase