Pentru Meritocrație…

de Moise Guran

Weekendul trecut am fost cu avionul pân’ la Timișoara la niște neamuri, deh, ca oltenii. Cum azi vreau să vă vorbesc despre niște greve ce nu au mai avut loc, țin să vă împărtășesc întâi neplăcuta senzație pe care o ai când stai în avion pe pistă și ți se comunică faptul că așteptăm să se repare nuștiuce la Romatsa, pentru a primi acordul de decolare. Nu că-i rău în avion, e bine, îți dau sandviciuri, ai aer condiționat, dar e imposibil să nu te gândești… dar dacă se defecta nuștiuceul ăla de la Romatsa după ce decolam?Controlorii de la Romatsa s-au răsculat pentru prima dată în mod explicit împotriva politrucilor ce căpușează companiile de stat, acaparând conducerea iar apoi, aducându-și pilele, eventual pe posturi nou inventate, oameni care nu au nicio treabă cu profesia, dar, prin cheltuielile pe care le generează, pot afecta grav activitatea adevăraților profesioniști din compania respectivă.

Romatsa este una dintre cele mai bogate companii românești. La venituri anuale de peste 170 de milioane de euro, salariile sar de 20 de mii de lei pe lună, dar, spun controlorii de zbor, când e cerul prea aglomerat de avioane se blochează softul care le urmărește și intră toți în panică.

Pentru cine nu știe, asta înseamnă că, într-o astfel de situație critică, oamenii de acolo pun mâna pe rigle, desenează vectori, calculează traiectorii, viteza vântului, culoare de zbor, ca să nu mă ciocnesc eu în aer în avionul de Timișoara cu un alt avion, care vine de la Milano să zicem. Te doare mintea când afli că la un așa nivel n-au cumpărat un soft mai bun, că de bani n-aveau cum să se plângă. Dar poate politrucul împotriva căruia s-au revoltat controlorii nu știe să traseze vectori, poate nu înțelege astfel de momente. Îți vine să te întrebi dacă la Romatsa or fi făcut upgrade-ul de la Windows XP, sau îl folosesc tot pe ăla vechi…

Altceva contează… acești oameni cu salarii colosale și-au riscat posturile când puteau să stea cuminți, să nu miște în front, să nu se pună rău cu conducerea. Și pentru ce? Pentru un soft? Dă-l naibii de soft… Câți dintre noi am fi făcut la fel? Câți au conștiința responsabilității propriei munci astfel încât să nu o riște nici pentru o leafă colosală?

Și totuși nu, nu conflictul de la Romatsa e primul de acest fel. În condiții de salarizare și chiar de muncă foarte diferite, medicii au fost și ei pe punctul de a face grevă. Refuzul de a mai primi plicuri, refuzul legalizării atențiilor, o soluție politică destul de convenabilă, dar atât de … cum să-i spun, amorală?, a făcut din tentativa medicilor primul conflict deschis, de fapt, pentru meritocrație. Cel de la Romatsa, mai explicit, a fost totuși al doilea.

Ambele categorii profesionale au în comun responsabilitatea enormă, chiar dacă un medic și un controlor de trafic din România sunt despărțiți de niște zeci de mii de lei salariu. Și tocmai de aceea, niciuna dintre greve nu a mai avut loc.

Dar poate acestea sunt semnalele de deșteptare al unei altfel de țări. Sau poate au fost doar accidente.

P.S. În luna august am zburat săptămânal pe cursele interne, o singură dată cu o aeronavă Boeing, în rest numai cu ATR-uri. Nu am nimic să le reproșez nici controlorilor de zbor, nici celor de la Tarom, din contră, am avut permanent sentimentul de siguranță și confort în spațiul aerian al României. Ceea ce, credeți-mă, prin alte părți, n-a fost chiar la fel. În final, cursa de Timișoara a întârziat doar 15 minute, față de 45 cât anunțase inițial, comandandul aeronavei (care era o doamnă).

stiri verificate

Comentarii prin facebook

44 răspunsuri la Pentru Meritocrație…

  • Pingback: Recomandarile Zilei #96 | Podul Minciunilor
  • Mihai
    Septembrie 4, 2015 la ora 09:59

    Buna,

    Incerc sa gasesc noile tale emisiuni (dupa mutarea la Digi) si nu gasesc in site (nici acesta nici Digi). Le mai transmiteti si online?

    Răspunde
     
  • Tudor
    Septembrie 3, 2015 la ora 09:48

    Apropo de Windows XP, probabil inca este folosit si din cate stiu si la NASA este folosit pentru ca desi este vechi este un sistem de operare foarte stabil, bugurile au fost rezolvate de mult, pe cand sistemele mai noi, cum ar fi 8 sau 10, inca au buguri si risti sa iti restarteze calculatorul cand ti-e zborul mai drag.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Septembrie 2, 2015 la ora 20:13

    Am primit observatii in urma comentariilor negative cu privire la cresterea salariilor. Am scris altadata, intr-adevar, ca salariile in Romania sunt mici, ar trebui sa creasca, iar rolul sindicatelor in acest proces poate fi unul activ. Doar ca am cateva precizari. 1.este surprinzatoare/nefireasca receptivitatea politicienilor la cererile salariatilor [speciali], astfel ca sindicatele nu mai au nimic de facut; 2. d-lui Ponta i-au spus consilierii (despre care scria dl Moise) ca in primul rand se iau masurile care genereaza crestere consolidata a economiei si dupa ce sunt confirmate rezultatele pozitive se pot majora cheltuielile, insa dl prim-ministru le-a ignorat sfaturile din ratiuni politice; 3. cresterile salariale trebuie facute tinandu-se cont de schema de salarizre la nivel national, stabilita in raport cu importanta sociala a muncii fiecarei categorii profesionale si de criteriile determinate de catre specialisti, altfel, exceptiile genereaza inechitate, frustrare si in cele din urma haos; 4. revendicarile salariale actuale, facute [inclusiv] pe banii mei, vin din partea celor care nu produc nimic, n-au nicio legatura cu competitivitatea, ori cresterea productivitatii muncii, prin urmare, justificarea lor este absolut subiectiva si, in consecinte, discutabila.

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Septembrie 2, 2015 la ora 20:52

      Da, o astfel de schema este mai mult decat necesara, dar din pacate patronatele nu vor asa ceva si ar fi total nedrept sa fie numai pentru bugetari.

      Răspunde
       
  • animalutul20
    Septembrie 2, 2015 la ora 17:57

    draga Moise,

    nu stiu daca mai citeste cineva comentariile dar:

    – controlorii sunt bine platiti pt ca altfel pleaca din RO; pe bani putini nu va sta nimeni

    – daca liderul de sindicat ia 7k euroi( asa cum s-a dat pe la TV) si asta e grila de la EUROCONTROL, e ok – dar ce legatura are salariul nevestei cu traffic control??? nevasta lucr in administratie tot la ROMATSA si isi ia 3k pe luna- oare ce mare munca stresanta face de ia banii astia???

    – nu cumva s-a exagerat cam mult cu pensionarea la 50 de ani si cu mentinerea veniturilor pana la 65 ani? logic ar fi sa iasa la pensie mai devreme pt ca munca este intr-adevar stresanta dar sa se gaseasca o formula pt o pensie decenta ( eventual pe baza contributiei lor de-a lungul vietii, ca au avut totusi de unde sa contribuie cu bani adevarati)

    – evident ca ROMATSA E O MARE VACA DE MULS PT SINECURISTI- sa fii in CA la ROMATSA ins din start vreo 2k/luna fara sa faci nimk – de-asta e bataie mare pe cine conduce ROMATSA

    – oare nu cumva actualii lideri de sindicat au si ceva manevre cu niste SRL-uri pe numele afinilor???

    – poate mare lider de sindicat ne face publice salariile controlorilor si le compara si cu cele din tari cu apa calda( dar sa nu inceapa cu elvetia sau GB pt ca alea au alte monede decat euroiul si mai ales au si alt nivel de trai)

    Răspunde
     
    1. costy
      Septembrie 7, 2015 la ora 10:54

      sa stii ca sotia liderului de sindicat are salariul mare pentru ca este tot controlor de trafic aerian, cu calificare pe toate sectoarele, instructor etc.
      iar ca idee, ei intai au fost controlori, dupa aceea s-au cunoscut la serviciu si s-au casatorit. deci asta nu e nepotism

      Răspunde
       
  • marius
    Septembrie 2, 2015 la ora 17:56

    Nu-i mai ridica in slavi ca nu e chiar asa. Controlorii au intr-adevar o responsabilitate mare. Esti sigur ca soft-ul nu da rateuri de mai multi ani?

    Răspunde
     
  • Ovidiu
    Septembrie 2, 2015 la ora 17:52

    Nu exista aeronava in spatiul aerian roman pe care anumite structuri (despre care nu pot sa va scriu din motive personale) sa nu le urmareasca in permanenta 24 din 24 si pe care le pot dirija oricand atunci cand „cade” ROMATSA. Sigur multi cunoscatori vor comenta in continuarea comentariului meu dar adevarul este ca poate nici macar 5% din ei nu stiu despre ce vorbesc. Unii mai stim, si atunci va mai corectam si pe dumneavoastra Dl. Guran. La mai multe emisiuni si tineti-o tot asa! Felicitari pentru un proiect de adevarat succes,echipei Biziday! Scuze pentru postarea lunga 🙂 !

    Răspunde
     
  • Ovidiu
    Septembrie 2, 2015 la ora 17:51

    Daca ati cunoaste mai multe despre salariile, conditiile de lucru si munca efectiva pe care o presteaza acestia nu ati fi atat de pornit impotriva celor care nu le iau apararea. Revenind la controlorii de trafic angajati la ROMATSA, este adevarat ca au o foarte mare responsabilitate dar la fel au si controlorii militari care dirijeaza zboruri supersonice la inaltimi la care zborurile civile nici macar nu au voie sa evolueze. Iar acesti controlori militari lucreaza 24 de ore non-stop spre deosebire de cei de la ROMATSA care lucreaza 12 ore (dar nu non stop: 1-2 ore da, 2 ore nu pentru odihna),si nu se plang de dificultatea locului de munca desi sunt de 4-5 ori mai slab remunerati . Da, traficul civil este intens dar este si usor pentru un controlor de trafic datorita regulilor de zbor si organizarii spatiului aerian.Nu vreau sa intru in detalii. Sunt multe aspecte pe care daca le-ati cunoaste mai bine ati avea probabil o opinie diferita si de aceea personal consider ca nu e bine sa fim asa transanti cand nu cunoastem realitatea din clubul select ROMATSA. Problema lor era de fapt cea a contractului colectiv, si siguranta locului de munca pentru ca „politrucii” au inceput sa le stice cartile cu angajatul rudelor, salarii tot mai mari si alte „obiceiuri” stramosesti de la ROMATSA cu care erau obisnuiti. Toate celelalte probleme privind sistemul de operare si cum nu vad aeronavele, pur si simplu dau bine la publicul care reactioneaza la senzational. Departe de realitate asa ceva.

    Răspunde
     
    1. costy
      Septembrie 7, 2015 la ora 10:58

      cu mentiunea ca acolo unde evolueaza aeronavele supersonice nu prea e vorba de dirijare intrucat practic nu e nimeni pe acolo

      Răspunde
       
  • Ovidiu
    Septembrie 2, 2015 la ora 17:47

    Draga Moise,
    Citesc si urmaresc cu placere emisiunea si articolele de pe site pentru ca le gasesc adesea mai mult decat interesante si pentru ca reflecta opinii bine documentate de cele mai multe ori. Recunosc ca adesea citesc si comentariile doar pentru ca unele sunt mai mult decat amuzante, cand toti „expertii” isi posteaza parerea. Desi ma indoiesc ca vei citi aceste randuri sau ca macar cineva din echipa Biziday le va citi, trebuie sa impartasesc cateva ganduri cu voi.
    Subiectul grevei de la ROMATSA atinge un domeniu in care putini au cunostinte iar eu pesonal am bucuria de a scrie din postura de controlor de trafic cu studii superioare in aviatie atat civila cat si militara si care cunoaste detalii din ambele sisteme.
    Acel „politruc” a fost Seful Fortelor Aeriene si a absolvit o scoala in care materii precum Navigatia Aeriana (aia cu vectorii si calculele) erau primordiale, si le-a studiat intr-o perioada in care se facea carte „pe bune”, in care nu primeai nota 5 ca sa treci anul si atat. Nu cred ca e fair-play sa criticam persoane doar pentru ca au fost prezentati in media ca si personajul negativ. Trendul de a aduce fosti militari (cu experienta greu de contestat in domeniul aviatie) a inceput (daca vei cauta) dupa o serie de accidente aviatice si probleme de nepotism si putini stiu cati din cei de la ROMATSA au 1,2 sau mai multi membri de familie angajati in famiglia ROMATSA. Este un cerc greu accesat de „outsideri” indiferent ca esti ATC sau angajat HR la ei.

    Răspunde
     
  • Florin
    Septembrie 2, 2015 la ora 17:02

    Moise, daca stiam ca esti in Tm, te invitam la o bere:)
    un banatean.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Septembrie 2, 2015 la ora 16:49

    Am mers in Piata Victoriei, in calitate de pacient, sa protestez alaturi de medici. Mi-am pregatit o pancarta pe care am scris „Domnilor doctori, va rog sa ma scuzati, nu am bani sa va dau spaga.” Doar ca nu era nimeni in piata. Medicii si baietii cu aeroplanele de la ROMATSA nu mai au mai facut greva pentru ca intre timp le-au crescut salariile. Acesta era, de fapt, primul punct in lista de cereri. Softul si hardul erau mai jos, in urma cererii ca dupa varsta de 50 de ani, atunci cand au cele mai babane venituri, sa nu mai faca nimic. Adica, inca vreo 15 ani, pana la pensie, sa primeasca lefuri mari, dar sa nu mai presteze munca ce le-ar putea justifica, pentru ca nu mai pot controla zborul. Pai, daca au servicii de balerini, care-si inceteaza activitatea artistica la 50 de ani, sa iasa la pensie la 50 de ani. Despre care meritocratie vorbim?! Urmeaza militarii, ale caror lefuri se maresc cu 50%. Pentru comparatie, presa utilizeaza salariile militarilor americani in valoare nominala, pentru grade (nu functii, ca nici n-ar fi posibil) asemanatoare. Cf. WorldBank PIB nominal este pentru SUA 17.419.000, iar ptr. RO 199.044 (mil USD), adica de 88 de ori mai mic. Acesta ar trebui sa fie si raportul dintre salariile militarilor, conform ideii jurnalistilor. Dar despre educatie, despre meritocratia in educatie nu verbeste nimeni?!

    Răspunde
     
  • Andrei
    Septembrie 2, 2015 la ora 15:07

    „Dar poate acestea sunt semnalele de deșteptare al unei altfel de țări.”

    […] „A” unei altfel de țări.

    Răspunde
     
  • Dan
    Septembrie 2, 2015 la ora 14:16

    Despre ce drac’ vorbim. Se blocheaza softul, hardul? De parca ar fi softuri si harduri de 2 lei. Aste sunt brasoave. Si cei care se pricep stiu despre ce vorbesc. Nu mai exista la ora asta rigla, compas, busola, etc… De fapt este vorba de salarii, varsta de pensionare, si multe alte avantaje pentu ei si abia la urma de capusare….

    Răspunde
     
    1. Silvia
      Septembrie 2, 2015 la ora 17:54

      Eu am inteles ca softul ,tocmai,nu e 2 lei .E ceva de milioane de euro,dar de 6 luni nu-l mai intretine nimeni .Poate costa oricat ,dar trebuie si intretinut . Daca iti iei cea mai tare masina nu se strica niciodata ? Softul ala nu e folosit continuu ? Candva moare .Chiar nebunul ala de director zicea ca softul e vechi .Din cate vad eu aviatia si tehnica se dezvolta cu o viteza uimitoare. Un soft vechi de 10 ani ….hm !

      Răspunde
       
  • Bunica
    Septembrie 2, 2015 la ora 13:53

    Sper ca stiti ca MERITOCRATIA inseamna in primul rand ca politicienii si partidele nu mai au acces la conducerea tarii si ca parlamentul va fi desfiintat?

    Răspunde
     
    1. Coppa
      Septembrie 2, 2015 la ora 15:31

      Bunico,
      Nu parlamentul trebuie desfiintat, ca trebuie sa faca cineva si legi…
      Partidele politice, ca forma de organizare politica, trebuie desfiintate.Sa se treca de la demonocratia partidelor la numirea pe termen scurt(max 6 luni) a oamenilor din randul poporului, dupa scoala, profesii si experiente de munca; in functiile de decizie, executive si legislative-locale si nationale.
      Fara partide–bande de interese; cu banditi sadea !!!!!
      Fara vot universal, care face ca tot cretinul si tampitul sa conteze in decizia politica !!!!In curand, vom da drept de vot si animalelor, pestilor, ramelor, gandacilor si altor „persoane non-umane” !!!!!

      Răspunde
       
  • revelare
    Septembrie 2, 2015 la ora 08:50

    Medicii au tăcut până acum șitac îb cintinuare pentru că au luat plicul și și-au rotunjit veniturile. Cei care nu au vrut să tacă, au „vorbind” plecând.
    Nu o să credeți, dar deși nici pe departe nu e atât de răspindită la în RO, în Cehia șpaga s-a instituționalizat ; cu ani în urmă s-a introdus sub forma că dacă un pacient vrea să fie tratat de un anume medic, cere asta și va plati un anumit tarif, fixat de spitale: sin banii ăștia o parte îi ia spitalul și se plptește impozit.

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Septembrie 2, 2015 la ora 10:54

      Eu cred ca medicii vor sa scape de rusinea de a astepta bani de la pacient. Majoritatea medicilor cred ca nu se simt bine cand trebuie sa primeasca plicul. Si ma refer la gest, nu la banii din plic, bani care le prind bine. Dar nu vad cand Romania va putea compensa acele plicuri prin salariu.
      Chiar, ne poate spune un medic cam ce salariu ar trebui sa aibe ca sa compenseze in totalitate plicul?

      Răspunde
       
    2. Amanita
      Septembrie 2, 2015 la ora 14:36

      medicii nu au facut greva pana acum pentru ca ar fi pierdut mai mult intr-o zi de greva decat le-ar fi adus o negociere intr-un an.
      cand asistentii medicali au incercat sa porneasca cate o miscare nu au fost sprijiniti de medici iar cei 30% care erau obligati sa munceasca, pentru ca asa este conform legii au lucrat si pentru celelalte, nu doar pentru urgente, pentru ca astfel au dispus medicii sa nu piarda plicul incasat.
      acum ca a mai intrat dna-ul in ei a trebuit sa schimbe macazul si sa incerce legalizarea plicului IMPUS inainte de actul medical.
      sunt langa sistem, vad si aud

      Răspunde
       
  • Silvia
    Septembrie 2, 2015 la ora 07:45

    In toate institutiile statului in loc de manegeri competenti sunt pusi politicieni sau pile de ale politicienilor.Se vede clar cum tara se duce de rapa cu acesti oameni la conducere.Nimeni nu vrea sa conduca o institutie spre prosperitatea tarii .Vor spre prosperitate personala si politica.Ca sa aiba partidele bani de galeti in campanie trebuie sa suga de la oameni.Daca ROMATSA a avut curaj sa se revolte si sa spuna ceea ce gandim cu totii e un semn bun. Pentru politicieni nu a fost bun. Ca dovada ca luni de zile nu i-a bagat in seama si a apoi cand au vazut ce era sa iasa lumea in strada au stins conflictul in 4 zile.Imi aduc aminte ca la accidentul din Apuseni a iesit Ponta a doua zi si a aratat cu degetul la vinovati: ROMATSA ,STS .A stiut perfect pe cine sa numeasca. Acum dupa atatea luni spunea ca nu stie care e treaba.Acum de ce nu i-a primit la el atatea luni ? Pentru ca nu sa rezolve voia .Voia sa-i capuseze ca sa faca rost de bani.Pe nebunul ala cine l-a pus acolo ? Ei,politicienii care se faceau ca nu vad si nu aud.Apoi l-au promovat .Jeg pe fata !Se vedea ca omul are probleme psihice.Altul mai capabil nu a gasit ? Doar un general de carton nebun si pensionar ? Penalii astia nu ne lasa sa muncim cinstit ca sa fure ei.De unde au atatia bani ? Din salariile de parlamentari platite de contribuabili? Ma indoiesc !

    Răspunde
     
  • GB
    Septembrie 1, 2015 la ora 20:30

    Este un inceput. Tupeul si obraznicia acestor paraziti sociali incepe sa fie contracarata in institutii. Oamenii au inceput sa zica NU, sa nu mai ii sustina, sa-si cunoasca drepturile. Acesti paraziti sociali nu pot rezista in functiile astea babane decat daca altii le fac treaba. Prin institutii nu le mai prea face numeni treaba. Profesionistii care-si fac treaba scot la lumina toata uriciunea si mizeria acestora. La nivel micro, se mai intampla. A inceput cam de un an. Acesti paraziti sociali pur si simplu sunt lasati sa-si franga gatul pe functie. Pentru ca sunt incompetenti, habar nu au de domeniul unde sunt sefi, si nu mai sunt ajutati. Pentru mine, acesta a insemnat o traversare a desertului. Un desert lipsit de deontologie, etica si morala profesionala. Dar cred ca travesarea este pe sfarsite. Stiu ca o sa mai dureze. Dar profesionistii onesti nu mai vor sa-i crediteze pe acesti paraziti.

    Răspunde
     
  • Paul
    Septembrie 1, 2015 la ora 20:11

    Prin spatiul aerian al Romaniei dirijat de controlorii de trafic de la Romatsa zboara zilnic sute avioane straine ce survoleaza tara noastra
    EASA, organismul european al aviatiei civile plateste sute de euro pentru fiecare zbor si vrea ca aceste avioane sa fie dirjate in deplina siguranta.
    Una din conditii cerute de acest organism care plateste Romaniei pentru aceste servicii sute de mii de euro zilnic este salarizarea corespunzatoare a controlorilor de trafic.

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Septembrie 1, 2015 la ora 20:32

      Daca ar fi pus europenii la cerinte si un soft performant nu m-as fi suparat. Se pare ca ai nostrii guvernanti fac ce trebuie numai cand sunt obligati.

      Răspunde
       
    2. FN
      Septembrie 1, 2015 la ora 21:57

      Deci salariile enorme sunt impuse de Europeni? Fara sa le pese despre soft? Ca face „profesionistul” roman calcule pe genunchi … 🙂

      Stimati „profesionisti”, a ridicat cineva mana si sa vorbeasca despre problemele cu softul? Catre EASA de exemplu. Ca la o adica pot sa moara oameni.

      Răspunde
       
      1. Silvia
        Septembrie 2, 2015 la ora 07:28

        Eu inteleg ca tocmai asta au facut ! Cei de la rame raporteaza la sefi Se pare ca sefii dau mai departe ce vor ei ca sa-si si tina scaunele.S-a vazut f. clar din documentele dezvaluite in presa.

        Răspunde
         
  • Sako
    Septembrie 1, 2015 la ora 20:10

    Sunteti asa de nostimi citind toate comentariile voastre. Se vede ca nici unul nu are expertiza nici macar 2% in domeniu.
    Si fiindca e democratic, va dati cu parerea.
    Succes!

    Răspunde
     
    1. simf
      Septembrie 2, 2015 la ora 07:22

      Sako, adica experienta, pentru ca expertiza inseamna „Raport întocmit de un expert asupra cercetărilor făcute.” etc. Si pentru ca e democratic, ne arati si noua ca nu-ti cunosti limba.

      Răspunde
       
  • FLORINT
    Septembrie 1, 2015 la ora 19:25

    Asa de lejer vorbesti de salarii de 20.000 de lei de parca toata Romania are 15000 lei pe luna si doar astia cu riglele au putin mai mult. Hai Moise mai da-o in colo de greva. Si-a dat demisia vreun controlor de trafic dupa ce au dat cu bata in balta cu avionul din Apuseni?

    Răspunde
     
    1. Adriana
      Septembrie 1, 2015 la ora 19:38

      Nu si-a dat demisia nici un controlor, in schimb au murit vreo 3! Iar in ceea ce privește accidentul din Apuseni… A trecut un an si jumătate si nu s-a facut public raportul de cercetare, toata presa a aruncat vina pe Romatsa si asa a si ramas întipărit asupra opiniei publice, nu se vrea a se mai schimba ceva. Ar urma alte demisii si demiteri, alte anchete la alte ministere. Au fost muuulte nereguli cu acel zbor (poate prea multe, dar întotdeauna este un cumul de factori), dar nu e cazul sa le dezbatem aici.
      O seara frumoasa

      Răspunde
       
      1. TiberiuC
        Septembrie 1, 2015 la ora 19:56

        Au fost gasiti cumva vinovati controlorii de zbor? din cate stiu nu. Toti avem in gura demisia si puscaria, sa moara toti daca se poate in chinuri.

        Răspunde
         
    2. Stelian F
      Septembrie 1, 2015 la ora 20:26

      Zborul VFR (visual flight rules) se efectueaza fara controlori de trafic. Este zborul la vedere.

      Răspunde
       
    3. Stelian F
      Septembrie 1, 2015 la ora 20:30

      Singurul vinovat pentru accidentul din Apuseni este pilotul. Deciziile lui gresite au dus la pabusirea avionului. Am spus-o de atunci si raportul confirma asta.

      Răspunde
       
  • Ionut
    Septembrie 1, 2015 la ora 19:12

    Daca li se blocheaza softul sa-si instaleze „Flight Radar” pe tablete si smartphone si sa gestioneze asa traficul! (Sper ca e vizibil sarcasmul in afirmatia mea)
    Din pacate anii de comunism si-au pus amprenta asupra initiativei romanilor (se vede in toate domeniile lipsa noastra de initiativa) si reactionam doar cand ne ajunge cutitul la os.
    Sper din tot sufletul sa nu fi fost doar accidente!

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Septembrie 1, 2015 la ora 19:30

      Gluma gluma, dar parca vad ca se folosesc si de „Flight Radar” cand cade softul…

      Răspunde
       
      1. cioara
        Septembrie 1, 2015 la ora 21:18

        da’ macar sa faca upgrade la pro…

        Răspunde
         
      2. Silvia
        Septembrie 2, 2015 la ora 07:34

        Se folosesc de ,,Flight Radar ” ??? Ce naiba sa faca cu el .E un site informativ,doar nu lucreaza pe el. As putea sa fiu si eu controlor ca si eu il folosesc cand imi astept prietenii la aeroport?

        Răspunde
         
      3. Stelian F
        Septembrie 2, 2015 la ora 07:58

        Pai si cand va asteptati sotul de ce folositi acest program? Cumva pentru ca va spune exact care este avionul care va intereseaza, pentru ca va spune aproape exact unde se afla, pentru ca va spune inaltimea, viteza, rata de coborare, pentru ca vedeti cum vine la aterizare fara sa va uitati pe cer? Acestea sunt unele din informatiile de care au nevoie si controlorii de trafic. In afara de timpul de refresh care este cam mare, mult prea mare pentru controlorii de trafic, acest program se foloseste de informatiile transmise de aeronave despre pozitia lor si prin comparatie cu ultima pozitie, determina directia, viteza si rata de coborare/urcare a avionului. Controlorii de trafic se folosesc si de radare. Nu stiu si nu cred 100% ca atunci cand cade softul ei folosesc Flight Radar, pentru ca nu stiu ce informatii pot primi ei fara acel soft. Dar banuiala mea este ca ei au pozitia avioanelor si vitezrle lor, informatii pe care si FR le are, iar ei trebuie sa calculeze unde vor fo acele avioane in cateva minute, informatie pe care FR nu o poate da, pentru a evita apropierea avioanelor sub o anumita limita in aer si ghidarea lor catre aterizare in conditii de maxima securitate.

        Răspunde
         
        1. Stelian F
          Septembrie 2, 2015 la ora 08:00

          Pardon. Prietenii. Poate cine stie, o fi cu noroc greseala mea 🙂

          Răspunde
           
        2. Silvia
          Septembrie 2, 2015 la ora 18:06

          Eu cred ca sunteti in mare eroare ! Eu vad cand coaboara si urca.Dar cum stie cand sa coboare si cand sa urce ? Cum stie ca are loc ? Daca e altul sub el sau deasupra? Cine le da viraje ? De ce pilotii tin legatura cu solul daca nu au nevoie de ei . Eu cred ca sunteti departe de adevar .FR e doar o imagine .

          Răspunde
           
          1. Stelian F
            Septembrie 2, 2015 la ora 19:29

            Ma dezamagiti 🙁

            Eu spun
            „Acestea sunt unele din informatiile de care au nevoie si controlorii de trafic aerian.”
            Si dvs intelegeti „toate informatiile de care au nevoie” in loc de „unele informatii de care au nevoie”?
            „Unele” nu sunt „toate”.
            N-am spus ca ei pot dirija traficul aerian cu aceasta aplicatie. Am spus ca FR contine multe informatii despre zboruri. Dar FR nu este o imagine. Este o succesiune de imagini ale avioanelor din aer cu o rata bunicica de refresh in timp real. O imagine este altceva

             
          2. Stelian F
            Septembrie 2, 2015 la ora 19:38

            In plus softul lor „vede” in viitor si alarmeaza controlorii in caz ca avioanele se apropie sub o anumita distanta, dandu-le timp sa corecteze aceste lucruri. FR nu face asa ceva, deci nu pot prevedea decat cu mintea lor unde vor fi avioanele peste cateva secunde/minute. Moise spune „cu rigla”, eu unul cred ca daca ei ar calcula astazi in sec XXI asa ceva cu rigla, nici o companie n-ar mai zbura in spatiul lor aerian.

             
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase