Autostrada care ne-a decapitat „Fruncea”

de Ovidiu Eftimie
yayÎn urmă cu vreo doi ani de zile l-am auzit pe jurnalistul și patriotul ardelean Rareș Bogdan plângându-se vehement de faptul că Transilvania este separată de restul României întrucât nu există, nici măcar acum, în secolul XXI, o legătură cu mai mult de două benzi între provincia istorică și Regat. Și, deși nu sunt un fan al omului, îi dau dreptate, nu există așa ceva. Mai mult, nu există nici o legătură de patru benzi măcar, între Moldova și Țara Românească, regiuni care au cel puțin jumătate de secol înaintea României Mari. Despre Moldova și Ardeal ce să mai vorbim? Dacă n-aş fi eu însumi din Braşov, aş putea crede că astea două provincii româneşti nu ştiu nici azi că au ajuns în aceeaşi ţară. Pe de altă parte, ca patriot braşovean, deci de mai mică anvergură, am resimțit cu durere articolul de pe Biziday în care se spunea că nu e necesară o autostradă Comarnic-Brașov. Deși toate argumentele erau valide, asta nu însemna pentru mine, ca om care și-a petrecut 33 de ani în frumosul oraș, decât că Brașovul va fi, în continuare, departe de București deși pe hârtie este, o Doamne, atât de aproape! 
autostrada-7-728x336
Dar asta e nimic față de sentimentele pe care le împărtăşesc cu oamenii care stau în Timișoara. Am mulți prieteni acolo. Pentru ei Bucureștiul este extrem de departe iar litoralul românesc nici nu există, poate fi la fel de bine şi bulgăresc. Pentru că, fiind o chestie la zeci de ore depărtare, nu prea ajung la el. La fel și cei din Arad, Oradea sau Cluj. Pentru ei Ungaria este mult mai aproape din aproape toate punctele de vedere, e mai aproape și cu o capitală de unde pot cumpăra chiftele de Ikea, e mai aproape și litoralul de la Balaton.
Nu toți avem mașini, dar știți cât face trenul de la Cluj la Brașov?  9 ore! Dar știți cât face de la București la Timișoara? 9 ore! Dar știți cât ar fi făcut Tudor Vladimirescu, călare, de pe Câmpia Libertății de la Padeș (județul Gorj) și până la București, dar fără să forțeze prea mult calul? 9 ore și asta era acum 200 de ani! Dacă îl forța putea face și șapte ore. Ok, corecție, teoretic între Bucrești și Timișoara exista un tren de noapte care pleca pe la 22.30 și ajungea la 7.02 fix în Gara de Nord din Timișoara. Deci opt ore și jumătate! Am fost de câteva ori cu el, a mers brici, exact opt ore și 32 de minute, în ciuda legendelor cu întârzierea trenurilor CFR. Anul trecut însă a avut loc un accident pe linie, a deraiat un tren pe rută, s-au început ceva lucrări, evident nu suntem japonezi să credem că lucrurile astea se rezolvă în trei luni, dar de atunci chiar și cel mai punctual tren din România are o întârziere cuprinsă 40 și 75 de minute. Evident, întârzierea nu este anunțată chiar dacă toată lumea știe de ea, dar CFR nu face un biznis cu bilete de tren ci cu banii primiți de la stat ca să emită bilete de tren.
Deci dacă nu ești pensionar ca să ai tot timpul din lume, călătoria cu trenul în România NU este o opțiune! Așa că, revenind la dragele noastre autostrăzi teoretice și la sentimentele de frustrare națională pe care noi ăștia din restul țării le avem, măreața autostradă care leagă România de Europa este, de fapt, o autostradă care leagă Vestul țării de occident, îndepărtându-l astfel și mult mai mult de Centru, de Est sau de Sud. M-am tot întrebat dacă nu cumva gorobeții ăștia de la putere cred că în felul ăsta vor câștiga mai multe voturi într-o zonă în care, natural, au mai puține voturi decât restul. Dă-i dracu pe ăia din Vâlcea, Gorj sau din Bacău, ăia ne votează oricum, iar pe bănățeni nu-i cumperi cu ulei, făină și o pungă de zahăr. Lor trebuie să le dai sentimentul că-s mai presus decât ailălalți, că-s mai europeni și că-s mai cu autostradă spre Vest! Bine, de acord, ne bucurăm pentru ei, că-s fruncea, dar fruncea cui, că de România Fruncea s-a cam separat.
stiri verificate
This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

27 răspunsuri la Autostrada care ne-a decapitat „Fruncea”

  • viviana
    Iulie 17, 2015 la ora 10:55

    Orice km de autostrada in tara asta e mai mult decat binevenit! Clar, as dori si eu sa pot ajunge de la Timisoara la Sibiu pe autostrada, dar pana se intampla asta, mai e ceva de asteptat. Oricum faptul ca noi din Timisoara ajungem in 3 ore in Budapesta si in 5 ore in Viena e un plus pentru iesit in afara granitelor. Din pacate Bucuresti-ul ramane prea departe ( pe drumurile noastre ) si inaccesibil ( biletele de avion sunt mai scumpe decat cele pana in Italia sau Spania, spre exemplu ) Nu ca nu am dori sa mergem in Dunare sau pe Valea Prahovei sau in Moldova, dar accesul e mai facil pt zona de vest a.. tarilor straine. Adica in 8 ore ajungem in Alpi, iar statiunile de ski nu se compara cu cele de pe Valea Prahovei- obiectiv vorbind. Asteptam insa si alte tronsoane de autostrada, cat de mici ar fi ele.

    Răspunde
     
  • Paul
    Iulie 15, 2015 la ora 16:56

    ..dragii mei, degeaba ne tot contrazicem intre „noi” fara rost si sens..pentru ca NU suntem UNITI deloc..stim doar sa ne credem mai buni decat ceilalti dar fara argumente clare..situatia drumurilor din RO este catastrofala..ca sa ajungi din ardeal la Buc. ai doua optiuni Valea Parhovei s-au Oltului..atat.. si pe acolo se ingramadeste toata lumea..sa facut autostrada soarelui, ok foarte bine, as spune special pentru bucuresteni care pot in felul asta ajunge la litoral intrun timp in care eu NU ajung de la Sibiu la Pitesti :)..si cand sunt la Pitesti sunt obosit si surmenat..deci infrastructura sa dezvoltat in jurul capitalei, restul tarii este, a fost si va fi neglijat in continuare..ca e Moldova, Banat..Ardeal etc. toti astia suntem in aceeasi „galeata” ne chinuim sa ajungem la „capitala”..daca ne-am unii si am bloca toate caile de acces pentru o spat. ca Nu pot aresta 100.000 de oameni.. sa vedeti cum incep sa se ia masuri..asa cred eu..altfel..platim in continuare degeaba Rovignete si alte taxe legate in combustibili care se duc exact in alta parte.

    Răspunde
     
  • QCD
    Iulie 15, 2015 la ora 16:19

    Majoritatea comentariilor celor din zonele unde deja autostrada a ajuns, este tipic „miticeasca” asa cum le place lor sa acuze pe altii. Ceva de genul eu am sacii in caruta, ceilalti pot sa crape. De aceea Romania nu se va schimba prea curand, in ciuda „fruncei” „clujenilor sofisticati”, „miticilor smecheri” etc. Pana nu ne vom realiza ca tebuie sa tragem la unison pentru binele TUTUROR din tara asta, vom ramane in mizerie. Celor care spun ca sudistii sunt rai as putea sa contrabalansez sa le zic ca majoritatea curvelor/pitipoancelor romance din Glasgow, (unde locuiesc de ceva timp), sunt din zona Arad/Timisoara. Nu am intalnit romani mai rai sau mai buni ci romani mai mult sau mai putin educati, iar educatia in general nu prea depinde de geografie.

    Răspunde
     
  • Ion
    Iulie 15, 2015 la ora 12:27

    Există ideea preconcepută că Bucureștiul este autonom și nu trăiește pe seama altora. Incorect. Bucreștiul profită masiv de pe urma centralizării acestei țări. Și un mic exercițiu de imaginație: dacă România s-ar rezuma la Muntenia cam cât de mare credeți că ar fi capitala țării? Probabil cât Craiova acum. Și cât de ”tare” din punct de vedere economic ar fi capitala??

    Așa că mai lăsați-mă cu afirmația că Bucureștiul se autosusține. Fără restul țării Bucureștiul ar fi ZERO.

    Răspunde
     
    1. crazylool
      Iulie 15, 2015 la ora 14:14

      Provinciala nebunatica ! 😛

      Răspunde
       
    2. Goldmund
      Iulie 17, 2015 la ora 23:31

      Ion, aici nu-ti dau dreptate.
      Toata industria si toate birourile(pentru ce? tot pentru economia tarii)sunt tot in Bucuresti si imprejurimi. Trebuie doar sa vezi PIB/loc si sa caici socoteala cat e la „mata si cat e pe bucurestean.
      De fapt, e mare pacat daca moldovenii nu au de lucru, iar bucurestenii cauta oameni, daca industria din Transilvania cauta lucratori.
      Si in fond, Bucurestiul ar trebui sa cuprinda o cincime(1/5)din populatia tarii, avem prea multi la tara, tarani – acestia nu vor avea nici o sansa in viitorul UE

      Răspunde
       
  • Povian Ioan
    Iulie 15, 2015 la ora 08:52

    Ce inseamna *meltean* ca nu am mai auzit termenul, presupun doar ca este ceva de rau, nu?

    Răspunde
     
    1. supika
      Iulie 15, 2015 la ora 10:28

      meltean, melteni s. m. (peior.) om grosolan, necioplit.

      Răspunde
       
  • Povian
    Iulie 15, 2015 la ora 08:49

    Sunt din Timisoara si am auzit termenul de *meltean*, am crezut ca le stiu pe toate dar asta chiar nu stiu ce inseamna, presupun ca e de rau , nu?

    Răspunde
     
  • johnny
    Iulie 15, 2015 la ora 00:44

    Domnul dufu eu cred că drumul deva arad e destul de bun și se circulă destul de bine. Nu același lucru pot să spun despre centura bucurestiului.De exemplu azi am făcut o oră și 35 de minute să o traversez,lucrul deloc plăcut când ne gândim că are 40 de km.

    Răspunde
     
  • stan
    Iulie 14, 2015 la ora 23:59

    ….Multe sunt necesare sau de dorit, dar cind este vorba de o singura punga, prioritatile stabilesc ce anume este de natura sa lanseze economia in interesul natiunii si nu al strainilor….

    Răspunde
     
  • vladut
    Iulie 14, 2015 la ora 20:43

    Romania e departe de orice pentru ca asa au ales romanii.

    Răspunde
     
  • Daniel
    Iulie 14, 2015 la ora 20:37

    E bine venita conexiunea asta nu doar datorita utilitatii ei dar si datorita realitatilor absurde pe care le scoate in evidenta si despre care ai mentionat aici. Pe cale de consecinta ar trebui sa sporeasca presiunea pentru interconectarea tarii. Si mai am un fix cu Canalul Siret – Baragan!

    Răspunde
     
  • andrei
    Iulie 14, 2015 la ora 19:40

    Avem drumuri bune
    ,palmieri,”subpasaje”,autostrada cu gropi…
    ore petrecute la vama… tot romani suntem si noi!

    Răspunde
     
  • CotcodaC
    Iulie 14, 2015 la ora 19:20

    Vad ca in loc sa dezbatem cu totii ce solutii tehnice s-ar putea implementa(de catre cine, cand si cum), ne ciondanim pe teme „regionale”: ” Strada mea este mai frumoasa decat a ta, sic!” 😉
    Bai oamenilor, cu totii vrem sa umblam, sa calatorim, sa cunoastem. Daca stam la Bucuresti, vrem sa vedem Clujul sau Aradul. Daca stam la Constanta, vrem sa vedem Bucurestiul…oriunde ai sta, ideea este ca vrei sa te misti, indiferent de directie.
    Iar cei vare va plangeti de Bucuresti, ce aveti in cap? Orice oras mare din lumea larga are aceleasi caracteristici datorita varietatii, aglomeratiei, etc. Mergeti naibii la New York si vedeti daca e mai fain decat Bucurestiul…sau nah, la Roma, ca-i mai aproape. In orice oras mare vei da si de oameni ok, dar si de multa pleava..pt ca orasele mari aduna implicit oameni de pretutindeni.

    Răspunde
     
  • Autostrazi?
    Iulie 14, 2015 la ora 16:57

    Atata timp cat autostrazile din Romania se rezuma la:

    1. mitici la mare
    2. mitici la munte
    3. mitici sa-si cumpere Dacii

    N-avem ce vorbi de legatura intre regiunile tarii!

    Răspunde
     
    1. Un "mitic"
      Iulie 14, 2015 la ora 18:01

      Avand in vedere ca ai folosit peiorativul „mitici” pentru a-i descrie pe bucuresteni, consider ca este o rautate premeditata, drept pentru care nu avem ce vorbi… nici despre regiuni nici despre altceva.

      Răspunde
       
  • Kristina
    Iulie 14, 2015 la ora 16:20

    atat timp cat mai avem cale ferată
    cu accelerat, cu alea,alea..
    sa te mai vaicaresti 🙂
    cui ?

    Răspunde
     
  • dan
    Iulie 14, 2015 la ora 15:55

    Domnule Ovidu te cam roade ceva si nici nu sti ce macar…autostrada asta timisoara-arad nu are nici o legatura cu orasul timisoara.ca sa ajungi pe autostrada din oras parcurgi aproximativ 30 de km.timisorenilor nu le aduce nici beneficiu major aceasta autostrada si sunt sigur ca nu vor sări stampilele de vot in sus de bucurie la alegeri Ca vezi domne ne-au făcut domnii de la bucuresti autostrada.

    Răspunde
     
  • Raoul
    Iulie 14, 2015 la ora 13:13

    Sunt din Timisoara si nu am mai fost la Marea Neagra din studentie. Cat timp ajung la Viena mai repede decat la Bucuresti nici nu am de gand sa o iau spre litoralul romanesc. Asta daca ar fi sa ignoram diferenta de calitate intre litoralurile vestice/sudice si ce e la noi.

    Răspunde
     
    1. Goagal
      Iulie 15, 2015 la ora 13:03

      Dacă nu ați mai fost de 20 de ani pe litoralul românesc, de unde ştii cum este, bun,rău? Doar din auzite? Halal obiectivitate.

      Răspunde
       
  • Adrian
    Iulie 14, 2015 la ora 12:51

    Va salut pe toti. Vreau sa va spun ca am calatorit pirn toata tara…dar de departe cele mai grele drumuri sunt in ardeal,,,,cel mai greu era Sibiu – Sebes – Orastie – Deva – Arad……cei care au facut drumul aceesta innainte de autostrada stiu despre ce vorbesc.
    Al doilea cel mai greu mi se pare Sebes – Alba Iulia – Cluj. Iar al treilea cel mai greu : Tg-Mures – Cluj – Oradea…..mult mai grele decat Valea Oltului sau Brasov – Ploiesti sau Bistrita – Iasi

    Răspunde
     
    1. dufu
      Iulie 14, 2015 la ora 15:05

      Deva – Arad a ramas un drum foarte greu. Mai ales pe timp de noapte.

      Răspunde
       
  • Iulian
    Iulie 14, 2015 la ora 12:03

    O realitate cruda. Locuiesc in Arad si nu am mai fost pe litoralul romanesc de fix 11 ani. In schimb, in fiecare din ultimii 10 ani, am fost in Croatia, Muntenegru, Grecia si Italia. Acelasi timp petrecut in masina si, uneori, la fel de ieftin ca pe litoralul romanesc. Nici nu ma gandesc sa trec dincolo de Deva, decat cu ocazia unor evenimente (nunti, botezuri, etc.)
    Si atat de mult imi placea Marea Neagra cand eram copil si nu realizam ca stateam in tren si masina 11-12 ore sa ajung acolo… Dar acum este mult mai departe decat parea in copilaria mea.

    Răspunde
     
    1. geo
      Iulie 14, 2015 la ora 15:03

      ..ultimele doua dati, cred ca sunt cam 10 ani(ce trece vremea), faceam arad C-ta in vreo 15 oresi un pic, numai bucuresti Constanta parea o eternitate..ca noaptea mai dormeai in tren, ce sa zic..pe vremea cand nu erau telefoane cu harti si gps-uri ma plimbau bucurestenii de am ajuns sa adopt regula de trei simpla : pt a lua o directie trebuia sa intreb cel putin trei persoane, ca infumuratii de bucuresteni vazandu-te ardelean prost de trimiteau aiurea si nicidecum in directia buna… Hal de oameni !…asta in timp ce la Paris in 97 o tanara pe care nu o cunosteam si nu o voi mai intalni vreodata in viata ,oprind-o la intamplator pe strada , si-a pierdut 20 minute din timpul ei ca sa gasim Église Sainte-Odile de Paris macar pe harta,.. urma sa ne vedem acolo cu romanii la comunitate, asta face diferenta. Mai am tangente aici in arad cu sudisti care nici macar nu stiu sa ma respecte un client, cred ca o au in sange: decat sa te ajute daca o pot face / iti complica viata, daca o pot face.

      Răspunde
       
  • stefan
    Iulie 14, 2015 la ora 11:58

    Eu din Botosani am acelasi sentiment …. Romania e foarte departe de Moldova.

    Răspunde
     
    1. CC
      Iulie 22, 2015 la ora 11:42

      Imi place comentariul tau dar tin putin sa te corectez. Romania e tara creata prin Unirea Tarii Romanesti cu Moldova (inceputa in 5 respectiv 24 ianuarie 1859) deci din pacate stand in Botosani cam stai in Romania. Dupa cum vezi Transilvania (ca vor unii sau ca nu vor) nu facea parte din noul stat Romania si anexarea ei e o poveste pe care multi nu o vor intelege niciodata. Pana la urma aceasta conexiune de autostrada este simbolul reintoarcerii normale a Transilvaniei acolo unde ii este locul, adica in Europa civilizata.

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase