Redescoperind o ţară normală (I)

de Ina Gabriela Funeţan

inaAţi văzut ce uimire stârnesc ştirile cu oameni care NU fură?

Un cetăţean şi-a pierdut portmoneul, dar cineva l-a găsit şi i l-a adus. Un altul şi-a lăsat rucsacul în parc şi l-a găsit peste o oră, neatins. În urma unui accident auto, cineva a adunat de pe şosea uneltele de pescuit ale şoferului şi i-a lăsat numărul de telefon pe parbriz, să vină să le recupereze. Unul a uitat să-şi tragă banii din bancomat după ce şi-a luat cardul; cineva l-a aşteptat cu banii lângă bancomat. Un fermier îşi lasă marfa la poartă, iar trecătorii o iau şi-i lasă ceva bani în cutia poştală.

Toată lumea dă din cap, uluită, la asemenea ştiri, deşi ştirile cu portmonee găsite şi returnate au devenit o banalitate: la o căutare pe Google după „portofel returnat”, am găsit opt cazuri diferite pe primele trei pagini- toate recente, din 2014-2015, răspândite pe tot teritoriul României.Suferim de o teribilă neîncredere în noi: după 25 de ani în care presa de tip „Şocant! Uluitor!” ne-a construit o imagine de societate defectă, acum ne mirăm citind ştiri despre semeni ai noştri cinstiţi, ca şi cum ei ar fi nişte ciudaţi, rămăşiţe ale unei specii dispărute.

Cei trecuţi de 40 de ani îşi amintesc, probabil, o imagine banală a dimineţilor de până prin 1980: navetele de lapte lăsate între blocuri şi cetăţenii venind şi ridicându-şi laptele, apoi lăsând în navete sticla goală cu bănuţul de 3 lei în ea. Până la declanşarea crizei alimentare, nimeni nu a luat laptele altcuiva şi nici bănuţii din sticle. Ieşeam prin cartier la cumpărături lăsând uşa locuinţei deschisă şi ni se părea firesc. Zăvorâtul uşii locuinţei peste noapte era de neimaginat. Pentru ce am fi închis?!

Nu povestesc despre o altă ţară. Povestesc despre România şi despre cetăţeni români, povestesc lucruri care au fost cândva banalităţi. Copiii de atunci, crescuţi cu „nu pune mâna pe ce nu-i al tău„, suntem noi, adulţii de azi. Nimic în ADN-ul nostru sau în educaţia noastră nu s-a schimbat între timp, dar am ajuns, cumva, să ne minunăm că există cinste. Şi nu doar atât! E chiar mai rău: am ajuns să credem că avem un soi de exclusivitate asupra hoţiei mondiale. Îmi povestea un prieten că i s-a furat portofelul în Bruxelles. Alarmat, le-a povestit prietenilor cu care călătorea, care şi-au exprimat convingerea unanimă că hoţul trebuie să fi fost român. Când hoţul a fost identificat- surpriză!– era un negru care, probabil, nu auzise în viaţa lui de România.

În realitate, nu vreun defect genetic, ci lipsurile şi sărăcia anilor ’80 – perpetuate şi după Revoluţie- i-au obligat pe mulţi să înveţe a lua ce nu-i al lor. Odată ce omul nu mai are grija zilei de mâine, el e din nou capabil să lase bănuţii neatinşi în navetele de lapte. Bunăstarea garantează o societate cinstită, căci majoritatea oamenilor sunt fundamental cinstiţi.

Cei mai mulţi dintre voi, cei care citiţi textul ăsta, sunteţi – nu mă îndoiesc de asta!– oameni cinstiţi. Oricare dintre voi ar înapoia fără ezitare un portmoneu pierdut. Oricare dintre voi îşi învaţă copiii să nu fure şi să nu mintă. Cu toate astea, oamenii care n-ar face un gest necinstit pentru nimic în lume sunt şocaţi când află ştiri despre oameni la fel de cinstiţi ca ei. De ce? Pentru că li se pare că ei, cei cinstiţi, sunt excepţii şi că majoritatea concetăţenilor lor sunt hoţi.Aşa suntem noi, românii, nişte hoţi„, oftează şi se resemnează aceşti oameni cinstiţi, citind o ştire despre un furt.

Ar trebui să avem mai multă încredere în noi, ca societate. În realitate, oamenii cinstiţi sunt majoritari. După doar câteva minute de gândire, oricare dintre voi poate povesti cel puţin o întâmplare de genul celor de mai sus, petrecută în apropierea lui. Încercaţi experimentul ăsta pe reţelele sociale: lansaţi prietenilor voştri provocarea de a povesti fapte cinstite ale lor sau ale cunoscuţilor lor. Veţi vedea cât de răspândite sunt, de fapt, acele „fapte şocante” cu oameni cinstiţi, care vă uluiesc când le citiţi în presă.

Haideţi să readucem cinstea la locul ei în mentalitatea noastră şi să ne re-obişnuim cu prezenţa ei în societate. Haideţi să redescoperim împreună cât de banală e cinstea.

stiri verificate

Comentarii prin facebook

29 răspunsuri la Redescoperind o ţară normală (I)

  • 123
    Iunie 30, 2015 la ora 18:11

    „Ar trebui să avem mai multă încredere în noi” – personal, nu mi-am pierdut-o niciodata. Asta este ce m-a salvat. Foarte importanta relatia normalitate – stat (@Constantin). Si atunci se naste nesiguranta – popor cinstit si guvern necinstit. Sevorbeste despre coruptie si sanctiuni descurajatoare. Imi amintesc ca tradatorul Sarmisegetuzei a fost condamnat sa traiasca liber printre cei pe care i-a tradat, dispretul celor din jur l-au determinat sa se sinucida. „educatia moral-civica” – exemple: Iliescu organizeaza mineriade si Basescu asigura transportul, amindoi sunt alesi presedinti. Despre Basascu se stie ca a fost securist de incredere si recompensat cu libertate de actiune deplina – asta are o singura explicatie, crima iar tacerea occidentului se explica cu tradarea presedintelui. Lucruri stiute, nu mai continui. Pestele de la cap se impute dar este curatat de la coada, se spune – nu este mai simplu si mai eficient sa tai capul sau orice altceva? Dar nu, alegatorii ii voteaza pe criminali, asteapta galetele si portofolii si cite si mai cite. Despre ce intoarcere la normalitate vorbim, cind nici macar nimanui nu-i pasa de asa ceva – comentariile nealiniate sunt sterse. Schimbul de opinii in mod liber este o himera, si mai vorbim de portofele…

    Răspunde
     
  • Sorin
    Iunie 30, 2015 la ora 18:06

    POVESTI de adormit copiii mici.
    Reveniti cu picioarele pe pamant, iesiti din globul de cristal al lui CEAUSESCU.
    Iesiti pe strada si realitatea va va lovi peste ochi cu o palma zdravana.
    MAi bine renuntati la taxa radio-TV, apoi veniti sa premiati tiganiiiiiiiiiiiiiiii.

    Răspunde
     
    1. adi
      Iulie 12, 2015 la ora 16:13

      Am fost crecut dupa valori etice bine puse la punct… am fost in copil naiv.
      La prima iesire pe cont propriu ca dolescent in vest, in munchen, un copil mie cierut sai schimb 10 euro si naiv cum am fost iam dat banii in mana baietzasului din romania ca sa imi dau seama ca ma fura.
      Intradevar nu poate sa fie majoritatea hoti, nici nu e nevoie, daca 5 la suta fura, deja este extrem de mult. Cine sparg bancomatele in europa, cine fac siteuri fake cu camioane inchiriate ca sa fure marfa, cine incearca sa traiasca din ajutoare sociale adica pe spatele altora in europa, unde infloraste coruptia din banuri publici, unde sa construiesc casi din bani europeni sub pretextul proiectelor de agroturism, unde traiesc medicii ca regii lumii din bani spaga de la oameni saraci din nevoia pacientilor de a nu muri in fata spitalelor numai ca sa dea diagnostici fara sa citeasca fisa pacientilor, unde se pare sa fie normal ca strazile sa fie facute de doi bani din cauza furtului de bani pentru materiale de constructii, unde era deja de inainte de revolutie normal sa se foloseasca oamenii din partid de putere sa lase sa lucreze anagajatii pe santiere private (ceea ce este furt de capital uman de la propriu angajator) dca nu la romani? Unde exista atatea universitati care numai bani fac pe spatele studentilor fara sa aiba reponsabilitatea de a se uita la cererea pietii de munca sau de ai pregati cat de cat sa independenti?
      Exemplul cu portmoneul nu inseamna ca putem fi mandri. Etica lipseste

      Răspunde
       
      1. Stelian F
        Iulie 12, 2015 la ora 22:33

        La toate intrebarile dvs cu „unde”, va raspund eu. In India. Da in cea mai saraca tara cativa,destui, se imbogatesc de la cei saraci. Romania e parfum fata de India.

        Răspunde
         
        1. adi
          Iulie 13, 2015 la ora 09:38

          Nu cunosc india asa de bine. Dar vreti sa spuneti ca in cazul romaniei aceste fapte nu sunt valabile? Sau faptul ca in india este mai rau, ne poate linisti constiinta? Desi nu vreau sa va contrazic pentru ca nu stiu daca si in india se fac toate astea, nu vreau sa ma compar cu india. Nu ar trebui sa luam tari de acest fel ca referinta doar daca vrem sa traom ca ei. Sa luam tari vestice unde oamenii fura mai putin si traiesc mai bine ca referinta. Trebuie sa analizam in context european pentru ca facem parte din EU si pretindem sa fim europeni.

          Răspunde
           
          1. Stelian F
            Iulie 13, 2015 la ora 11:36

            Dvs ati intrebat unde se petrec aceste lucruri si eu v-am raspuns. Banuies ca ati intrebat unde sa petrec aceste lucruri la scara cea mai mare, nu unde se petrec la scara cea mai mica. Bine-nteles ca modelul nostru trebuie sa fie o tara europeana dezvolta, dar dvs n-ati intrebat unde nu se intampla lucrurile astea.
            Daca nu vedem si lucrurile bune si anume ca sunt poate miliarde de oameni pe planeta care si-ar dori sa traiasca intr-o tara ca Romania, sau ca tara lor sa fie cel putin unde este Romania acum, nu ne face prea bine. S-ar putea sa cadem in depresie.

             
  • Constantin
    Iunie 29, 2015 la ora 08:40

    Normalitatea este o chestiune culturala, reflecatand concordanta cu norma, cu regula (Dex). Anormalul a devenit normal in masura in care am acceptat fara revolta nesocotirea normei ca stare fireasca. Conform normei, un portofel gasit trebuie predat autoritatilor. Rucsacul gasit, de asemenea. Banii gasiti in bancomat, la fel. Este absurd sa astepti langa aparat, poate pagubitul nu mai revine si astepti precum Akita Inu Hachiko pe profesorul Hidesaburo Ueno in fata garii Shibuya. Doar ca experienta si ratiunea ne fac sa avem indoieli cu privire la onestitatea autoritatilor. Si atunci, dumneavoastra propuneti o alternativa. Daca nu avem incredere in functionarii publici, „sa avem incredere in noi, in societate”. Sa identificam pagubitii si sa le returnam obiectele pierdute/furate, sa impunem normele sociale in mijloacele de transport in comun samd. Dar eu platesc taxe pentru ca specialistii sa vegheze la aplicarea normei/legii. Indatoririle mele civice sunt definite, de asemenea, prin norma. Educatia ma obliga sa respect norma si sa consider aplicarea legii drept singura stare fireasca, normala, sa ma revolt cand acest lucru nu se intampla. Nu este datoria mea sa identific pagubasul, sa stau langa bancomat, ori sa ma bat in tramvai cu cei care mananca seminte, ci sa sesizez autoritatile. Doar ca dumneavoastra observati, in mod corect, ineficienta autoritatilor. Sunt de acord.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Iunie 28, 2015 la ora 15:48

    Normalitatea poate fi afirmata abia atunci cand statul functioneaza ca forma de organizare a societatii, in slujba cetatenilor, la fel ca in Occident. In patria noastra statul, captiv in mainile politicienilor corupti, s-a izolat tot mai mult de interesele sociale, devenind o structura aflata in serviciul intereselor functionarilor sai. Sunt convins ca m-am facut inteles, dar exemplele sunt binevenite. Bunaoara, daca sunt furat, pierzand mult mai mult decat portofelul, astept ca autoritatile sa intervina. De la aparitia FPS si pana astazi s-a infaptuit un jaf de proportii fabuloase din averea publica, inclusiv a mea. El continua si in prezent. ANAF ignora marii evazionisti. Fetele care vand facturi in Colentina sunt pazite in continuare de politistii Sectiei 7. As putea suna la 112 spunand ca am gasit un rucsac pe banca, ori ca l-am uitat pe al meu. Politistii sunt ocupati cu pazirea infractorilor. Cei locali ar putea fi ocupati cu urmarirea amantelor primarilor. Ce risc daca nu-l inapoiez proprietarului (art.942 Cod civil), sau ce risca cel care-l gaseste pe al meu, daca autoritatile au cu totul alte preocupari decat aplicarea legii, ori pot fi corupte?!

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Iunie 28, 2015 la ora 15:54

      Una dintre functiile sanctiunilor este cea de descurajare. Pedepsele in perioada epocii de aur erau cumplite, prin urmare, exemplele oferite in articol sunt irelevante. De curand un politician a fost acuzat de insusirea frauduloasa a 600.000.000 euro proveniti din mita. Adica 2.700.000.000 lei. In peioada comunista o frauda de 1.000.000 lei atragea pedeapsa cu moartea si confiscarea totala a averii. Politicianul nostru ar fi primit 2.700 de condamnari la moarte in perioada aceea. Astazi, el primeste 2ani si 4luni detentie, din care executa 8 luni, fara recuperarea prejudiciului. Normalitatea incepe de la un stat de drept, sanatos si puternic. Pentru a fi instaurat, cetateni bine educati desemneaza reprezentanti onesti si competenti in functiile publice. despre acest fel de educatie este vorba. Altfel, putem spune pana obosim ca nu este frumos sa furi…

      Răspunde
       
  • Constantin
    Iunie 28, 2015 la ora 15:05

    Ne departam de temele economice, dar, subiectele legate de educatia moral-civica, de felul „cum ne comportam in mijloacele de transport in comun/troleibuz” si „ce facem noi daca gasim pe strada un portofel?” ma fac sa ma simt tanar din nou. Foarte tanar, adica, pentru ca reprezinta obiect de studiu pentru clasele aIII-a si a IV-a. Pentru cei mai putin tineri, seria Brigada Diverse recomanda apelarea numarului de telefon 222222 (devenit intre timp 112). Altfel, subiectul este de natura a atrage oricand comentarii emotionale. Mai putin emotional, indraznesc sa reamintesc faptul ca respectarea normelor de convietuire sociala (am mai povestit ca cele de etica isi gasesc corespondentul in mare parte in cele juridice) este incurajata de adoptarea de masuri stimulative si punitive intr-o proportie pe care sociologii o pot recomanda (nu sunt de specialitate). Reamintesc de asemenea ca singura, educatia NU este determinanta in comportamentul adultului, ca onestitatea NU depinde exclusiv de nivelul de dezvoltare a unui stat si, cel mai important, este necesar ca incalcarea normelor sa fie sanctionata (avandu-se in vedere toate functiile sanctiunii). Am dat de mai multe ori exemplele cu germanii care-si faceau nevoile pe peretii cladirilor, ori cu cei care nu plateau contravaloarea calatoriei cu metroul. In ambele cazuri sanctiunile au foat aplicate cu fermitate.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Iunie 28, 2015 la ora 15:44

      In patria noastra, aplicarea legii/normei se poate tranzactiona. Copilul este invatat inca de mic acest lucru. Iar autoritatile insarcinate cu aplicarea legii sunt afectate de coruptie, de multe ori, fiind parte a sistemului kleptocratic.

      Răspunde
       
  • Calin
    Iunie 28, 2015 la ora 12:01

    Unui om i s-a oprit masina intr-o intersectia aglomerata in Cluj-N (Pta Mihai Viteazu). L-am ajutat s-o impinga la margine ca sa nu blocheze intersectia. E era un domn pe la 50 de ani; mi se parea amarat, asa ca l-am impins mai departe si mai departe.. si mai departe pana in spate la blocul Farmec, cam 1.5 km tot impins, eu in spate si el lateral cu acces la volan. Inapoi a trebuit sa iau busu.

    Răspunde
     
    1. Dan
      Iunie 28, 2015 la ora 19:21

      Mai sunt tarile care constituie asa-zisul MAGHREB sau MAGHRIB (Maroc, Algeria, Tunisia) unde, dupa reguli stravechi, îti taie mâna daca te prinde c-ai furat …

      Răspunde
       
  • Andrei
    Iunie 28, 2015 la ora 09:32

    Procentajul de intoarcere a portofelul neatins, la mine este de 50% la 50%.
    In ultimul an am reusit performanta de a-mi pierde portofelul de 2 ori(acelasi mod: lasat pe masina in timp ce aranjam cumparaturile). Datorita faptilui ca am lasat o carte de vizita in el s-a intors in ambele cazuri la mine.
    Odata dupa o saptamana, gasit de cineva de la spatii verzi, prin iarba la periferia orasuli si avea doar actele si cardurile de fidelitate, lipseau 2 lei si o moneda de 2 euro (noroc ca am cheltuit toti banii :P) iar a doua oara s-a intors la mine dupa 10 minute cu tot salariul in el, omul nici nu s-a incumetat sa il deschida doar a vazut masina cu insemnele firmei la care lucrez si la dus la sediu.
    Am vrut sa-l rasplatesc pentru efortul de a-mi aduce portofel personal si a refuzat categoric. Colegii spun ca era rrom, eu nu mi-am pus intrebarea ce origine are si daca era, …acelasi un om bun ramane de care societatea noastra are nevoie si carui ii multumesc pe aceasta cale.

    P.S. Multumesc echipei Biziday pentru ocazia de a spune un multumesc unui OM.

    Răspunde
     
  • Dan
    Iunie 28, 2015 la ora 04:08

    Istorioara mi-a adus aminte de o intamplare petrecuta acum cativa ani…Noi locuim in Canada de vreo 20 de ani. Intr-una din zile am gasit un smartphone in parcarea unui supermarket pe jos langa masina mea. Lucky me telefonul nu avea lock screen si pana la urma l-am returnat proprietarului….nimic interesant pana acum. Totusi in sinea mea ma intrebam dupa intamplarea asta daca voi vedea si in Rom asa ceva..oare voi apuca sa aud de asemenea intamplari acasa? Intrebari care atunci au ramas fara raspuns…pana azi.

    Răspunde
     
  • Luci
    Iunie 27, 2015 la ora 17:40

    Odată ce omul nu mai are grija zilei de mâine, el e din nou capabil să lase bănuții neatinși în navetele de lapte.

    Daca e adevarat, tot nu e bine.
    In primul rând ca foarte multi au grija zilei de maine, deci n-au sa fie capabili sa lase bănuții neatinși.
    Odata învățat un obicei, greu se dezvață
    Atât timp cât nu exista conștiință, degeaba…

    Răspunde
     
  • A
    Iunie 27, 2015 la ora 17:15

    Si daca noi toti suntem cinstiti, cum au reusit doar hotii sa ajunga la putere? Si de ce nu reusesc oamenii cinstiti sa inlature hotii?

    Răspunde
     
  • Robin
    Iunie 27, 2015 la ora 16:32

    Hotia nu inseamna doar furtul unei sume de bani sau a unui bun. Este si bagatul cu nesimtire in fata, in trafic de exemplu. Se fura unui om locul pe care avea dreptul sa-l ocupe. Din pacate,adevarul este ca traim in tara in care nesimtirea si hotia sunt considerate virtuti, incepand de la guvernanti si pana la omul de rand.

    Răspunde
     
  • Carmen Banu
    Iunie 27, 2015 la ora 15:38

    Totul,dar absolut totul,tine,pâna la urma,de binecunoscutii „7 ani de acasa”.Educatia primara este primordiala în ambele sensuri.Credeti ca este necesara o dezbatere atât de ampla pe aceasta tema?Credti ca cei care au spoliat România de tot ce avea au primit cei „7 ani de-acasa” de la familii ca cea a Ioanei,fetita din Bihor cu 10 la capacitate într-o scoala rurala?Nu,categoric nu,au existat în familiile lor înclinatii spre necinste.Este necesar a se schimba mentalitatea tuturor de la A la Z,pentru a putea scapa de banuieli,dubii,neîncredere.Si asta în asolut toate domeniile de viata si activitate.Sa fie-ntr-un ceas bun !

    Răspunde
     
  • costicanu
    Iunie 27, 2015 la ora 15:21

    Mândruță minte și el pentru câteva like-uri.

    Ia mergi la un bancomat, extrage bani și să vezi că dacă nu-i iei in câteva secunde, bancomatul îi trage inapoi.

    Fă testul și trage-l de urechi pe Lucică.

    Să-i spui că atunci când minte, minciuna trebuie să aibă un sâmbure de adevăr. Îi recomand să se uite pe Antena3 🙂

    Răspunde
     
    1. costicanu
      Iunie 27, 2015 la ora 15:25

      și să-i mai spui și că ordinea la bancomat este: card, bani și apoi bon.

      De ce dă cardul primul? Păi tocmai ca să nu-l uiți… și dacă ai și bonul ai sigur banii că țipă automatul la tine să-i ridici să-ți poată da bon.

      Deci… Lucică, rușinică…

      Răspunde
       
      1. Adi
        Iulie 1, 2015 la ora 15:10

        eu stiu un automat unde ordinea este: bani, bon si apoi card

        Răspunde
         
  • Diana
    Iunie 27, 2015 la ora 13:15

    Diana Cira
    De doua ori mi-am pierdut acelasi portofel cu toate actele de identitate si cu o suma nu foarte mare de bani, odata s-a intamplat in Romania,l-am recuperat a doua zi,nici nu-mi dadusem seama ca nu-l mai am, iar a doua oara in Italia, la 100km de locul in care eram cazata,l-am recuperat intr-o saptamana, fara sa lipseasca ceva din el, in ambele ocazii am fost sunata la telefon pt. a mi se restituii obiectu cu pricina…m-am revansat fata de persoanele respective, o doamna din Simeria si un domn italian, deci exista multi oameni cinstiti pt.cei aiuriti ca mine 🙂 intre timp mi-am schimbat portofelul…

    Răspunde
     
  • Noi
    Iunie 27, 2015 la ora 12:44

    Moise, esti un mare idealist. Chiar si unu la 1000 daca este hot este foarte periculos si nu vreau o astfel de societate.
    Pericolul nu este doar la cei care fura portofele, cai, vaci, vinul din beci, mașini si copii ci la cei care ne fura medicamentele, taxele si impozitele (înțelegi ce vreau sa spun), zăcămintele naturale, pădurile, cei care ne fura la cântar pana și drapelul național a fost vândut de niște „pirați”.
    Eu sunt oarecum trecut de 50 de ani si nu am plecat din RO din mai multe motive deși mi-as fi dori si sunt sigur ca eram mult mai realizat dacă as fi luat viata de la zero. Deși se prevede o bătrânețe sumbra cu pensii îmi doresc ca copii mei sa fie cât mai departe de aceasta nație înapoiată fără orizonturi și plina de țigani, maneliști și mâncători de semințe și nu în ultimul rând politicieni vânzători de țară.
    Îmi cer scuze fata de oamenii onești dar cred ca și ei ai au același sentiment.

    Răspunde
     
    1. Noi
      Iunie 27, 2015 la ora 13:47

      A; și încă ceva, de furat cu anticipație ce zici?
      Adică eu o sa trebuiască sa împart/ diminuez pensia mea iar copii mei sa cotizeze la pensia nesimțita a NESIMȚIȚILOR care și-au votat pensii speciale.
      Pentru ce? Cu ce este mai presus el sau ea sau ei decât un doctor sau un profesor sau un tractorist?
      Si zici ca nu se fura??? ba e cu premeditare și de aceea îmi este scârba inclusiv de cei care votează pe baza de tigaie și pui expirați care este tot un furt sau foloase necuvenite.
      Hai sa fim serioși.

      Răspunde
       
  • flaviu
    Iunie 27, 2015 la ora 11:48

    Nu toti oamenii sunt fundamental cinstiti si nu numarul celor necinsti conteaza ci cat din efortul celorlalti isi insusesc acestia. Desi imi doresc din suflet sa nu fie asa, majoritatea celor care suntem si ne invatam copii sa fie cinstiti vom ajunge cel putin o data sa regretam asta si sa ii invidiem pe cei care au ales calea usoara. Viata costa, sanatatea costa si lumea noastra este una cinica. Se intampla prea des ca hotii sa nu fure doar bani ci sa ne fure accesul la vindecare al celor dragi. Lumea a fost mereu impartita intre prosti si bogati, si e o utopie sa crezi ca nu va fi la fel. Sunt multe zile in care fiecare dintre noi isi doreste sa fi ales sau sa aleaga o alta cale.
    Cateodata ma gandesc daca nu cumva alegand sa ii transmit anumite valori copilului meu nu il voi indrepta spre o viata mai grea?!

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Iunie 27, 2015 la ora 12:04

      Viata cinstita nu e usoara la prima vedere, dar daca ati sti de cate rele ne fereste cinstea… Eu de exemplu n-as mai fi suferit si n-as mai fi cauzat altora suferinta cred ca in procent de 90-95% daca n-as fi mintit, sau daca minciuna n-ar fi fost o optiune in mintea mea in caz ca eram prins cu ceea ce facusem. Daca as fi stiut ca trebuie sa spun numai adevarul, n-as mai fi facut foarte multe din relele pe care le-am facut.

      Răspunde
       
  • Stelian F
    Iunie 27, 2015 la ora 11:18

    Exact la fel am spus cu prilejul femwii premiate de radio Europa Fm, pentru portofelul gasit si returnat. N-am avut nimic impotriva premierii ei, caci era saraca, dar am fost impotriva trambitarii acestei premieri pe post in fiecare zi. Parca era un radio dintr-o tara de hoti.
    La nivel de societate aveti dreptate, bunastarea duce la o societate mult mai cinstita, dar sunt si exeptii, in special cei ce au puterea nu prea sunt cinstiti datorita bunastarii lor.

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Iunie 27, 2015 la ora 11:58

      Dar sa nu uitam ca cinstea nu inseamna numai rambursarea unui portofel pierdut. Cinstea inseamna si refuzarea de catre un medic a unei atentii. Inseamna si conducerea unui vehicul fara sa depasim viteza maxima admisa, iar atunci cand situatia o cere si conducem mai repede decat este permis, cinstea inseamna sa platim amenda fara a contesta acea amenda. Cinstea inseamna si plata amenzilor si a impozitelor. Inseamna ca atunci cand cumparam un apartament sa platim ce datoram statului la valoarea reala la care am cumparat acel apartament. Si altele asemenea. A fi cinstit mai inseamna si a nu-ti insela sotul/sotia. A fi cinstit mai inseamna si a spune intotdeauna adevarul
      Daca luam si aceste aspecte ale cinstei in calcul, ajungem la concluzia ca mai avem mult pana sa ajungem sa fim o societate cinstita.

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase