Ori vrem în Statele Unite ale Europei, ori vom rămâne în afara lor

11328751_10200818672145035_56328158_ode Moise Guran

Vice-cancelarul german Sigmar Gabriel și ministrul francez al economiei Emmanuel Macron au publicat concomitent, în toate cotidienele de largă circulație europeană, un editorial comun în care vorbesc despre o integrare mai radicală a zonei euro și a întregii Europe. Pornind de la problemele grecești, despre care cei doi spun că își vor găsi o soluție în câteva zile, dar și de la “cazul britanic”, liderii celor mai mari economii europene declară destul de categoric că a venit timpul pentru altceva. Pentru un pas înainte.

Vorbind de șomajul care bântuie Europa, de tensiunile dintre statele membre, dar și de ascensiunea forțelor anti-europene, Gabriel și Macron vorbesc de fapt despre o uniune fiscală ce ar desăvârși uniunea monetară europeană. Și nu, nu este vorba doar de taxe comune, deși cei doi vorbesc și despre asta, enervând probabil Londra și mai mult, nu e vorba nici măcar doar de o politică fiscală comună, e vorba de un adevărat sistem fiscal european, de un buget comun și de o autoritate fiscală ce ar putea trece dincolo de Fiscul fiecărei țări membre.

Dar, în noua construcție, integrată complet din punct de vedere monetar, cu un soi de buget federal care se va apropia treptat dar din ce în ce mai mult de cel al Statelor Unite ale Americii, cu o integrare politică ce presupune un executiv federal cu competențe peste cele naționale, Zona Euro poate deveni nucleul Statelor Unite ale Europei, undeva la orizontul anilor 2020.

Publicat în Franța, Belgia, Spania, Italia, Germania, Marea Britanie și Elveția, editorialul celor doi miniștri este cel mai probabil buzduganul ce precede măsuri concrete ce vor fi anunțate de Hollande și Merkel până la finalul acestei luni. Și dacă mie mi se pare că acest proiect este mai degrabă unul ce va separa Uniunea Europeană într-o zonă complet integrată și o a doua, a statelor naționale, ce va rămâne doar ceva mai mult decât o zonă de liber schimb, acum parcă înțeleg altfel ideea bruscă a liderilor noștri de a stabili un calendar ferm de aderare la euro. Dacă nu-l facem nu ne va scoate nimeni din Europa, dar de acum întrebarea care se pune este dacă vrem să fim în Statele Unite ale Europei sau în afara lor.

Citește: în limba română editorialul celor doi miniştri
stiri verificate

Comentarii prin facebook

46 răspunsuri la Ori vrem în Statele Unite ale Europei, ori vom rămâne în afara lor

  • Carstea
    Iulie 7, 2015 la ora 17:12

    Bun articol al domnului Guran. Ori e dus ori e bine platit.Pai ce uniune dom”le cand incep sa cada tari ca merele padurete: dupa Grecia urmeaza Italia sau Spania sau noi sau altii si asta in mod sigur.

    Răspunde
     
    1. IOCAN
      Iulie 29, 2015 la ora 09:33

      Experienta Greciei care a incercat iesirea din zona EURO dar nu din Europa a dat serios de gandit guvernelor Italiei, Spaniei si Portugaliei. Daca treceam la Euro in aceeasi perioada cu tarile susmentionate am fi putut preveni multe din tunurile date de politicienii corupti si afaceristii verosi din Romania si mai ales am fi avut cu peste 3 milioane de Romani muncitori si seriosi angajati in reconstructia tarii si platitori de taxe exemplari. In loc sa trimita bani acasa (3 miliarde pe an) am fi produs in Romania de 3 ori mai mult!!! Intrarea Romaniei in UE in primul val a fost oprita de Mineriadele sprijinite de Ion Ilici si CV Tudor, de frana pusa reformelor prin guvernele corupte ale PDSR, Conventiei Democrate, PSD, PNL si PDL. Clasa politica Romaneasca poarta vina majora. In concluzie, criza din Grecia a fost de fapt semnalul ca nu se poate sa fi in zona EURO si sa-ti faci de cap pe bani europeni chiar daca ai in spate sprijin popular intern. Populismul dus la apogeu de Greci a fost si inca este solutia de supravietuire (la vot) pentru clasa politica corupta din Romania!!!

      Răspunde
       
  • Sergiu
    Iunie 8, 2015 la ora 14:38

    Domnule Guran, constat ca ati trecut de la capacitatea de formator de opinie la cea de baromaetru al opiniei publice. Articolul dumneavoastra are si alt sens decat testarea opiniilor in cadrul grupului tinta reprezentat de cititorii dumneavoastra? Intrucat nu deduc din amintitul articol decat acel (P) pro aderare la euro. Un articol echilibrat ar fi pus in balanta avantajele intrarii in UE versus dezavantaje. Si de aici avantajele aderarii la moneda euro. Sa vedem beneficiile aderarii la Uniunea Europeana? Posibilitatea emigrarii si muncii in UE fara pasaport.
    Posibilitatea accesarii de fonduri europene. Posibilitatea de a renunta la industria locala in favoarea importurilor pe criterii de calitate(chimica). Acolo unde sunt intrunite criteriile de calitate, acceptarea directivelor UE care impiedica comercializarea respectivelor produse(vezi scandalul de acum 4 ani cu exportul de carne de porc romanesc in UE, lucru admis de UE ca „eroare” – dupa un an si ceva). Renuntarea la politica proprie – financiara sau de alta natura – deoarece legile UE prevaleaza (ceea ce da nastere la abuzuri usor). Nu mai vorbesc de „privatizarile” facute. As continua, dar raman fara spatiu. D-le Guran, as dori de la dumneavoastra o analiza care sa exemplifice beneficiile aderarii la moneda euro. Si pericolele, pentru echidistanta. Si atunci vom putea vorbi de vrutul in SUE sau nu.

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Iunie 8, 2015 la ora 16:34

      Principalul pericol ar fi ca guvernul ar fi obligat sa faca exact ce trebuie si cand trebuie, caci n-ar mai avea loc de intors din curs, asa cum face la accize, asa cum face cu devalorizarea daca e la limita cu banii de salarii/pensii. Atunci guvernul chiar ar trebui sa atraga investitori si sa faciliteze creearea de locuri de munca, nu spagi pentru ei. Daca tot ne uitam la exemplul Greciei, haideti sa vedem cine greseste acolo de atatia ani. Cine a dat cand stia ca nu produce atat cat sa dea? Daca aveau un fisc puternic ca in Germania si daca cheltuiau banii cu masura, credeti ca mai erau in situatia de azi? Exact acest pericol il vad si pentru Romania in cazul aderarii la moneda europeana. Guvernul. Atat. In rest toate preturile sunt in euro.

      Răspunde
       
      1. Stelian F
        Iunie 8, 2015 la ora 17:08

        crearea*

        Răspunde
         
  • Lebada Neagra
    Iunie 6, 2015 la ora 11:42

    Oare nu trebuie si Justitie comuna?
    Pentru a nu mai vorbi despre aparare comuna.

    Per total – cedare de suveranitate. Cine va de acord?

    Răspunde
     
    1. Time Team
      Iunie 7, 2015 la ora 23:01

      Da..justitie comuna, poate astfel ne-ar mai scuti de rapoarte mcv

      Răspunde
       
      1. Time Team
        Iunie 7, 2015 la ora 23:03

        suveranitatea pare sa nu prea fie reala, decat in anumite procente

        Răspunde
         
  • talpa societatii
    Iunie 5, 2015 la ora 23:12

    Oare care o fi părerea cetaţenilor europeni? Oare pe ei îi intreabă cineva? ca deh cică ar fi democraţie …

    Am vaga impresie că birocraţii de la Brussels vor face orice sa-si apere scaunele, cu toate că deja clopotele au inceput sa bata 🙂

    Răspunde
     
  • timisorean1
    Iunie 5, 2015 la ora 15:04

    Mai bine in afara lor.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Iunie 5, 2015 la ora 17:25

      V-as sustine cu entuziasm opinia…daca as trai in Statele Unite ale Americii. Cu toate acestea, pentru multi americani vizitarea Europei reprezinta visul vietii lor. Insa, dupa parerea mea, pentru cei care sunt in Statelor Unite ale Aamericii este mai bine in afara Statelor Unite ale Europei. Altfel, este cumplit de greu sa-i convingem ca este mai bine in afara Statelor Unite ale Europei pe sarmanii care sunt pescuiti vii si morti din Marea Mediterana, incercand sa ajunga in Uniunea Europeana (viitoarele SUE).

      Răspunde
       
  • costache
    Iunie 5, 2015 la ora 13:55

    „problemele grecești, despre care cei doi spun că își vor găsi o soluție în câteva zile…”

    Eu sunt curios care anume va fi „solutia” pentru Grecia. Dupa ce aflu, mai discutam despre SUE…

    Răspunde
     
    1. Time Team
      Iunie 7, 2015 la ora 23:21

      solutia pt grecia este aceeasi ca pana acum, turism estival si turism economic, grecii or shadea asha cum shad ei si cetatenii statelor de rang inferior vor veni sa munceasca in locul lor, cand see va decide la nivelele inalte ca grecia va trebui sa isi ridice economia.. vor veni si mai multi turisti econnomici (macedoneni, albanezi, moldoveni, ucraineni, romani..etc..) ca sa ridice economia greciei…pt un salar dublu decat cel din Romania+cazare..ma gandesc ca multi romani vor dori, chiar maine. Astfel tragicomedia aceasta se va incheia sau se va amana pt un termen mai lung. Grecii vor privi nepasatori si isi vor sorbi cafeaua si vor filozofa la terase ca pana acum..

      Răspunde
       
  • Ala
    Iunie 5, 2015 la ora 13:26

    Manual de Istoria Europei cls a VIII-a in 2050.
    Rezumat:
    – Sudul europei vb aceeasi limba inainte de Imperiul Roman deci erau acelasi „trib”
    – Imperiul Roman, de fapt, incerca o unificare !!!
    – Goti = Geti => Nord Est=Sud Est
    – Originea celtilor in Tara Bascilor => Nord Vest = Sud Vest
    – Slavii sunt de fapt scandinavi mai tembeli 🙂
    – Anglia genetic : 40% germani, 20% scandinavi, 20% francezi, etc (asta daca e Cameron cuminte)
    Rezulta ca noi de fapt oricum eram aceeasi tara 🙂
    P.S. „Dacomanii” noii 48-isti.

    Răspunde
     
    1. Carstea
      Iulie 7, 2015 la ora 17:08

      Anglia: 60% celti, iar domnul Cameron are necaz pe unii dintre noi, caci strabunii dumnealor au luat-o peste bot de la strabunii nostri, dupa cum afirma unii autori.

      Răspunde
       
  • N!ck
    Iunie 5, 2015 la ora 11:59

    Dupa parerea lui George Friedman „Europa trece prin doua crize strans legate intre ele”.
    Prima este o criza a Uniunii Europene din cauza ca promisiunea UE ca va aduce prosperitate tarilor membre nu a fost indeplinita.
    A doua criza este produsa de „structura strategica a Europei” deorece intre Rusia si Occident se afla o zona de granita al carei control este disputat.
    Eu cred ca acest editorial comun se refera la prima problema cu bataie pe moneda EURO. Si mai cred ca in ultimul timp au fost luate deja o serie de masuri pentru a rezolva aceasta criza…
    In septembrie 2014 o singura cultura OMG este permisa in UE: porumbul MON 810 de la Monsanto – rezistent la insecte.
    Consiliul European a adoptat in 2 martie 2015 un act normativ care acordă tarilor membre dreptul de a interzice sau de a aproba culturile de organisme modificate genetic (OMG) pe teritoriul lor.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Iunie 5, 2015 la ora 09:20

    Am citit articolul publicat de Sigmar Gabriel şi de Emmanuel Macron . El reprezinta, dupa parerea mea, un semnal-remember. Ceea ce spun domnii acestia, cel putin in privinta integrarii mai accentuate in cadrul UE, nu este nou. Principiile, dar si unele detalii enuntate de domniile lor, se gasesc deja in Tratate. Se regaseste inclusiv obligativitatea adoptarii monedei euro, pentru care Romania nu trebuie sa mai organizeze niciun referendum. Reforma spatiului monetar sub-optimal reprezentat de Eurozona este doar o etapa pe drumul spre integrare. Dar, despre asta se vorbeste [ceva mai intens] de aproximativ 7 ani, domnii acestia doar vin acum cu aricolul acesta pentru a ne anunta ca este timpul sa se mai faca ceva din ceea ce se vorbeste. A venit vremea, odata cu depasirea crizei economice si pentru desprinderea deplina de ea, ca din pasii numerosi si mici imaginati ca fiind necesari pentru constructia europeana, sa fie facut inca unul.”Prima slăbiciune este sfârşitul convergenţei economice între ţările Uniunii Europene”, spun autorii. La ideea aceasta, sustinuta prin mesajul transmis pe parcursul intregului articol, de altfel, s-a ajuns pentru ca Noua Europa, cea revenita la democratie dupa anul 1990, este intr-o mare masura ignorata de vestici. Statele Uniunii Europene nu inseamna doar Europa de Vest.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Iunie 5, 2015 la ora 09:27

      Cu statele din Est convergenta economica nu pare sa se fi incheiat. Dincolo de diferitele abordari cu privire la conceptul de convergenta, despre care s-au scris numeroase lucrari incepand inca din anii 1970, decalajul dintre Est si Vest ramane urias, inclusiv in interiorul UE. Ignoranta si dispretul fata de statele estice produc efecte care se intorc impotriva celor care au crezut in posibilitatea existentei unei Europe cu trei viteze. In plus, ele alimenteaza euroscepticismul, care vad ca si-a facut loc si in randul colegilor comentatori. UE poate exista la un nivel de integrare mai inalt, ori devine altceva, o asociatie cultural-economica, spre exemplu. Dar, in contextul unor politici unitare si integratoare, Estul capata importanta in mod implicit, iar decalajul se reduce in mod natural. Dupa opinia mea, articolul este esentialmente o dovada de aroganta din partea celor care decid in Europa Unita si o recunoastere a propriilor nerealizari. Economia vestica ar fi putut exploata mult mai eficient resursele de crestere ale statelor din Est, in beneficiu comun, dar a fost concentrata excesiv asupra propriei bunastari. In prezent, reformele politice si administrative ar putea duce la reducerea decalajelor(inclusiv a celor generate de coruptie), la stimularea ISD in Est si la convergenta reala mai rapida in cadrul UE. Dar, axiomatic, oricare ar fi evolutia viitoare a UE, Romania NU poate exista in afara Europei Unite.

      Răspunde
       
  • Ala
    Iunie 5, 2015 la ora 04:16

    Abia astept ! 🙂 O sa „damblageasca” mister Cameron … 🙂

    Răspunde
     
  • Ha
    Iunie 5, 2015 la ora 00:50

    Vor ca S.U.E sa devina ca S.U.A …dar nu stie nimeni dintre voi cine controleaza cu adevarat rezerva federala americana si parghiile puterii !! Noi cei de afara cunoastem bine povestea dar se vede ca vorbim la pereti deci cel mai bine e sa ,,experimentati,, pe pielea voastra aceasta pacaleala gogonata ca sa deschide ti ochii mai bine , numai ca nu va mai fi cale de intoarcere si cand va veni timpul sa va da ti palme sa nu uitati cat de convinsi sunte ti acum! Pacaleala cu Iohannis o sa vi se para o gluma buna fata de ce va urma !!

    Răspunde
     
  • Daniel
    Iunie 5, 2015 la ora 00:06

    Eu unul sunt pentru. Mi se pare benefic pentru Europa si este si un proces natural de evolutie.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Iunie 4, 2015 la ora 23:14

    Cred ca nu ne obliga nimeni sa ne integram si mai adanc in UE. Rusia ne asigura ca usile Uniunii Eurasiatice raman deschise pentru patria noastra. In caz contrar, ramane deschisa „A treia cale” pe care a imaginat-o in mod genial Gaddafi la sfaturile lui Anthony Giddens si ale prietenului sau apropiat N Ceausescu.

    Răspunde
     
  • Octavian Zeghe
    Iunie 4, 2015 la ora 23:03

    Cu ce ne-ar ajuta sa facem parte dintr-o asemenea constructie fortata? Diferentele dintre Est si Vest sunt palpabile, si nu numai la nivel economic. Daca nici in prezenta unui agresor economic, politic si militar cum este Rusia UE nu are forta si coeziunea necesare sa prezinte un raspuns unitar si concret, de ce credeti ca ar functiona un sistem top-down impus de la Berlin si Paris? Chiar si pe termen lung, o asemenea pozitie nu ne-ar avantaja deloc avand in vedere ca intr-o asemenea federatie, ca si in Uniunea actuala, am fi considerati cetateni/stat de mana a doua (asa cum si suntem de altfel). Grabirea aderarii la euro in urmatorii 15 ani ar fi un dezastru pentru Romania. Din punct de vedere al securitatii nu este realist sa ne bazam pe o UE/SUE, singura varianta pe termen lung ramanand sprijinul Americii, in timp ce pe plan economic inca mai avem mult de recuperat chiar si fata de membrii mai saraci ai zonei euro. Politic nici nu are rost sa discutam, nici un stat nu are vointa politica necesara sa fac un asemenea pas, cel putin nu in formula actuala a Uniunii. Cel mai fezabil ar fi ca statele nordice+Franta si eventual italia sa creeze un nucleu al SUE, urmand ca aceasta sa se extinda treptat pe parcursul a zeci de ani, asa cum s-a intamplat de fapt si cu vechea Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului.

    Răspunde
     
    1. Ovi
      Iunie 5, 2015 la ora 03:10

      Tarile nordice nu vor adera la euro, NICIODATA!
      Norvegia nu va adera la UE, NICIODATA

      Răspunde
       
      1. Bogdan
        Iunie 5, 2015 la ora 11:59

        Sti tu proverbul ala ca „Iti e rau de prea mult bine?” Tocmai naivitatile astea pacifiste au permis tarilor nordice si Elvetiei si multor alte state sa se dezvolte mai mult decat au visat vreodata. De parca securitatea si comertul liber cu toatea statele lumii le-a cazut din cer. Cand le va ajunge cutitul la os, vor dori si UE si SUE si Euro si Schengen si vor renunta si la monarhii …

        Răspunde
         
      2. UnuAltu
        Iunie 5, 2015 la ora 12:18

        Suedia, Danemarca, Finlanda nu-s tari nordice?

        Răspunde
         
  • Daniel C.
    Iunie 4, 2015 la ora 22:55

    Statele unite ale Europei, sper sa ramana o mare utopie sau daca nu, atunci sa facem globalizarea dar la nivel mondial.Un singur guvern si am terminat. Noi nu vom avea oricum acelasi rang cu nemtii, francezii etc. asa ca nu va mai imbatati cu apa rece. Vrem unitate, dar intr-o diversitatea ce trebuie conservata si nu distrusa – devenim toti niste roboti cu aceasi apucaturi, aceleasi obiceiuri etc. Se pierde tot farmecul rezultat din evolutiile istorice diferite a fiecarei populatii, devenite ulterior popor. Dar e doar un punct de vedere, pot exista altele n. Seara buna!

    Răspunde
     
  • dan
    Iunie 4, 2015 la ora 22:29

    Ce se zicea in documentarul Zeitgeist chiar se intampla…

    Răspunde
     
    1. Gabi
      Iunie 5, 2015 la ora 11:56

      exact asa este, dar de le-ar da Dzeu oamenilor mai multa minte !!!

      Răspunde
       
  • nucu nistor
    Iunie 4, 2015 la ora 21:44

    Mai oameni buni. Chiar va place ce ne-a facut pana acum C.E. Sau credeti ca astia care vor veni la conducerea SUE ne vor tine in puf .Fereasca D-zeu sa aderam la euro ,ca saracim de tot .Asta e o alta mare teapa pentru noi. Statele Unite ale Europei e buna ,dar nu pentru noi , ci pentru nemnti ,francezi ,olandezi etc..Oare nu era mai bine sa nu fi intrat in CE si sa fi facut tot posibilul sa devenim o tara neutra, ca eram o tara destul de bogata ca sa ne permitem asta .

    Răspunde
     
    1. Adrian
      Iunie 4, 2015 la ora 22:57

      Daca nu intram in CE depaseam si Albania in sens negativ evident.
      Singurul lucru care ne tine in viata e ca astia nu ne pot fura chiar pe fata pentru ca avem mecanisme de monitorizare de la EU. Daca doamen fereste scot astia MCV-ul am „pus-o de mamaliga” rau de tot

      Răspunde
       
    2. Gabi
      Iunie 4, 2015 la ora 23:56

      Daca ti-ai primit vecinul in casa si acesta ti-a batut nevasta, tu esti primul vinovat. CE nu ne-a facut ceva ce nu au lasat-o sa ne faca conducatorii nostri.
      Cat despre EURO, Muntenegru are aceasta moneda de ceva ani buni si nu este in CE. E o tara muntoasa mult mai saraca decat noi, dar nu am vazut o caruta, nu am vazut o baliga, nu am vazut un caine vagabond. In schimb am vazut niste yahturi si vase de croaziera care nu vor veni in portul lui Mazare nici peste 50 de ani.

      Răspunde
       
  • Claudiu B
    Iunie 4, 2015 la ora 21:11

    daca nu ajungem mai repede la un stat federal european o sa se cam destrame tot prin continentul nostru. Pana si SUA se opune unei uniri federale a u.e. , nu mai vorbim de Rusia sau China. Daca statele membre U.E. devin state federale si isi pun armatele + PIB la un loc inseamna ca S.U.E devine tara cu cel mai mare PIB si cea mai mare armata din lume.

    Eu unul personal, vreau S.U.E. pentru ca asa mi se va repartiza si mie ceva la pensia mea din 2050 :)) si da sunt de acord sa invat germana sau engleza in cadul unei singure natiuni, ca limba nationala si romana sa imi ramana limba locala, statala. Prefer asta decat sa trebuiasca sa invat rusa sau cine stie ce limba asiatica.

    Răspunde
     
    1. golan
      Iunie 6, 2015 la ora 10:31

      ce treaba are unificarea administrativa si legislativa cu ce limba inveti tu la scoala?

      nu se schimba absolut nimic din cultura si modul in care opereaza aceste tari fata de momentul asta. dar va exista mai multa legislatie care trebuie respectata de toate tarile membre. in plus, eu sper ca institutiile guvernamentale, precum politia sau administratia publica sa fie subordonate unor organisme federale – pentru ca asta ne-ar ajuta pe noi sa reducem coruptia si dependenta de politic (si sa fie impus un standard de calitate).

      Răspunde
       
    2. Time Team
      Iunie 8, 2015 la ora 00:12

      de acord cu tine, asta nu ar insemna ca dupa ce m-as plictisi de a vizita europa, nu mi-ar face placere sa vizitez si rusia, daca mi-as permite.. si ar prezenta aceeasi siguranta.

      Răspunde
       
      1. Time Team
        Iunie 8, 2015 la ora 00:14

        de acord cu clau b

        Răspunde
         
  • mandoka
    Iunie 4, 2015 la ora 20:41

    Singurul proiect care asigura unitate si putere tarilor europeme este Statele Unite ale Europei. Sper ca politidiotii nostri sa nu faca vre-o gafa si sa ne lase pe dinafara.

    Răspunde
     
  • un turist
    Iunie 4, 2015 la ora 20:38

    Unitetea te face tare in fiecare situatie.Dar sa nu uitam ca Europa are o sumedenie de nationalitati de religii de culturi care nu sint atit de usor asimilate de fiecare in comparitie cu USA. Popoarele sint foarte diferite din toate punctele de vedere si va fi greu sa aduni totul sub o palarie.
    @florin: Nu cred ca Rusia amenita pe cineva acuma,acel conflict din Ukraina este si el un joc politic.Sa ne unim cu toti si sa-i lasam pe vecini in pace si avem liniste.Problema mare este ca sint in revenire cei de extrema dreapta si tot mai multi intra in jocul lor pe baza de nationalism si patriotism care de altfel si in Romania este destul de puternic.
    -De fapt cum s-a mai spus de Moise:Vin alegerile si fiecare cu idei mai nastrusnice!!!

    Răspunde
     
  • Alin
    Iunie 4, 2015 la ora 20:32

    Ma indoiesc ca Marea Britanie va iesi din UE. Eu stiu sigur ca atunci cind voi fi intrebat voi vota contra iesirii Marii Britanii din UE. 🙂

    Răspunde
     
  • ALEX
    Iunie 4, 2015 la ora 20:22

    Sunt deacord. Este doar o chestiune de timp ca sa ajungem la formarea Statelor Unite ale Europei!!!

    Răspunde
     
  • tot florin
    Iunie 4, 2015 la ora 20:16

    In spiritul FRICI se iau masuri criminale. Noi nu suntem noi, iar ei au grija sa semnam ce trebuie. Taxele mai mari, burtosi puturosi mai multi si famili cu 3-4 membri care muncesc pe rupte sa plateasca facturi. In urma cu 30 ani in famile muncea doar capul(tatal) care tinea toata familia acasa, chiar si cu 5 copii, acum muncesc toti membri si abia se descurca.

    Răspunde
     
  • golan
    Iunie 4, 2015 la ora 19:40

    sunt doar idei lansate care probeaza disponibilitatea publicului pentru astfel de idei. nu inseamna nimic concret. pentru foarte multa lume este neclar cu ce ar diferi fata de situatia actuala si ar dori mult mai multa independenta a statelor membre (adica sa revina la formatul de la care a plecat uniunea europeana).

    mie mi se pare singura solutie cinstita. daca vrei sa creezi o piata care poate concura real cu cea a SUA, unificarea ar aduce extrem de multe avantaje si ar simplifica si mai multe treburi.

    altfel, apropierea intre tari UE este inevitabila, doar ritmul in care se face poate fi incetinit. sunt situatii in care un cetatean isi poate face o casa jumatate intr-o tara, jumatate in alta asa cum se intampla acum, nu doar intre tari membre UE, dar si schengen – vezi elvetia la granita cu germania si franta. altii fac naveta dintr-o parte a granitei in cealalta pentru a ajunge la servici. sunt exemple simplistice, sunt cazuri mult mai complexe, iar implicatiile legale sunt mult mai intortocheate si dificil de intors din drum, mai ales pentru tarile care sunt de multi ani in UE.

    scepticii nici nu realizeaza cat de in van trambiteaza. au ajuns la cota maxima din publicul dispus sa-i asculte. majoritatea oamenilor sunt prea comozi si vor alege intotdeauna alternativa usoara – si aceasta este interconectarea si mai puternica a acestor tari si cresterea puterii centrale, treptat poate, dar inevitabila.

    Răspunde
     
    1. Cojocaru Emil
      Iunie 4, 2015 la ora 20:26

      De acord,un comentariu competent!

      Răspunde
       
  • florin
    Iunie 4, 2015 la ora 19:36

    Cu sigutanta, cauza acestei idei e una singura, Rusia. Nu si-ar mai permite sa ameninte in stanga si in dreapta, voalat sau pe fata. Dar sunt curios ce zice Cameron de chestia asta? E interesant ce va urma…
    Cred ca esti primul care da stirea asta. Citesc presa pe net de vreo juma’ de ora si n-am vazut nimic Asta e stire adevarata. Felicitari!

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase