Școala românească nu dăruiește. Ea doar se auto-justifică

Publicat la data de de Stan Lucian

de Stan Lucian, fizician debutant IFIN

lucianÎnvăţământul în România este o fabrică cu bandă rulantă. Elevii sunt împachetaţi în serii, împărţiţi în modele. Cum vor fi procesaţi e planificat de dinainte, fără să prea poţi da în stânga sau în dreapta. Standardele pe care trebuie să le îndeplinească sunt înţepenite, iar produsele sunt evaluate pe parcurs pentru eliminarea rebuturilor. Acestea din urmă sunt aruncate din sistem cu dezgust, privite ca nişte eşecuri (eşecuri ale cui?). Iar cei ce sunt consideraţi în limitele toleranţelor primesc frumos un certificat de conformitate şi sunt, la fel, informaţi că fabrica a terminat cu ei. Doar că învăţământul, spre deosebire de o fabrică care vrea să şi trăiască, nu are nici un habar ce produce, de ce, pentru cine, ce vrea să facă cu elevii. Vrea să îi facă buni cetăţeni? Specialişti? Să îi pregătească pentru piaţa muncii? Pentru viaţa de zi cu zi? La o adică, nici nu e nevoie de un răspuns. Doar banda trebuie să meargă înainte.

Pink-Floyd-the-Wall

Cam 40% dintre elevii care au terminat liceul nu reuşesc să ia bacul. Cam 25,000 de studenţi pleacă în fiecare an la studii în străinătate. România ocupa locul 45 la matematică, 49 la ştiinţă şi 50 la citire la ultimele teste PISA. 80% dintre absolvenţi lucrează în alte domenii decât cele pentru care au făcut o facultate.

Eu, când am auzit-o pe ultima, mi-am dat două palme, să mă trezesc. Oameni buni, voi înţelegeţi că tinerii ăştia îşi aruncă 3-4 ani din viaţă pe fereastră, primind o „educaţie” care apoi nu le e deloc necesară sau utilă? Şi că pentru asta se risipesc o grămadă de bani pe nişte studii care nu îi ajută nici pe ei, nici pe noi ca societate?

Acum, eu unul nu pot să vă zic cine e vinovat. În cei 16 ani de când sunt procesat prin sistem, am auzit aproape toate variantele. Elevii, părinţii, profesorii, inspectoratele, ministerul, guvernul, masoneria şi extratereştrii.

Şi de ce să faci o facultate? Pentru că, chiar dacă Moise vă zicea joia asta că diploma nu-ţi asigură un loc de muncă, ei bine, dacă nu o ai, şansele tale se restrâng considerabil. Pentru că o bună parte din angajatori se uită după amărâtă aia de diplomă, şi abia după aia la ce ştii să faci sau cum te descurci. Asta dacă reuşeşti să primeşti un interviu. Iar salariul tău va depinde, foarte probabil, de faptul că ai terminat sau nu o facultate.

Eu, recent, m-am angajat în domeniul pentru care am studiat. Slujba mea de vis. Când am discutat de salariu, în afară de valoare, singurul lucru care mi s-a zis a fost că acesta se va mări când voi termina masteratul. Nu dacă sunt activ, nu dacă mă descurc, nu dacă mă implic, nu dacă sunt pregătit, nu dacă sunt util, nu dacă am performanţe. Nu frate, doar dacă am o nenorocită de patalama.

Paradoxal, Sistemul nu e interesat cu adevărat de valoarea mea, este interesat de producția de patalamale. Scopul lui nu sunt eu ci propria-i supraviețuire, auto-certificată printr-un număr de diplome fără valoare, diplome care justifică însăși existența Sistemului.

P.S. Pentru cei care o să vină să-mi spună că uite dom’le, ei s-au descurcat şi chiar le-a plăcut învăţământul. Prietene, eşti o picătură într-un ocean. Iartă-mă că nu sar în sus de entuziasm pentru că reuşeşte unul din o mie.

P.S.2 Pentru cei care o să vină cu olimpicii ca drapel de lupta, vă zic sincer că îi admir. Dar reuşitele lor sunt doar datorită muncii lor şi a unor mult prea puţini profesori valoroşi. Clătiţi-va ochii cu ei cât mai puteţi, pentru că aproape toţi o să plece.

Comentarii prin facebook

37 răspunsuri la Școala românească nu dăruiește. Ea doar se auto-justifică

  • Constantin
    Mai 17, 2015 la ora 18:19

    @christa_ Ingaduiti-mi, va rog, sa va contrazic. Articolul, cu un nivel ridicat de subiectivitate, este scris din perspectiva stricta a experientei personale a autorului. Ea este lipsita de amploare, din cate se intelege din text si fara deschiderea spre fondul problemelor sistemului de invatamant, pe care acesta de identifica doar partial. Lipsit de profunzime, tonul este mai degraba adversativ, acuzand atat sistemul, dar mai ales cadrele didactice care alcatuiesc o parte din el, indicand profesorii cu sursa principala a raului. As spune chiar ca autorul manifesta o atitudine dispretuitoare fata de profesori, considerati lipsiti de valoare si incapabili sa evolueze. Este o dovada de informare superficiala, de ignorare a principiului echilibrului si neutralitatii in analiza propusa. O simpla discutie cu un cadru didactic i-ar fi oferit informatii utile. Un contraargument la indemana oricui cu privire la mesajul textului este situatia celor care au studiat, au capatat experienta profesionala, au lucrat in diverse medii si meserii, au fost apreciati in strainatate si s-au intors in Romania pentru a-si continua munca si pentru a contribui la propasirea patriei. Intr-o covarsitoare majoritate (cunosc zeci de persoane) s-au intors in tarile adoptive, pentru ca in Romania NU au putut gasi locuri de munca adecvate. Economia romaneasca NU i-a primit. Ma refer la persoane pregatite in sisteme de invatamant si economice cu adevarat performante.

    Răspunde
     
  • christa
    Mai 12, 2015 la ora 19:28

    Din pacate dau dreptate autorului. Ca solutie vad intrarea pe piata a incatamantului privat, cu metodologii si abordari noi, pana se trezeste guvernul sa reformeze pas cu pas sitemul. Ma asteptam de asemenea ca prima doamna Johannis, sa se implice activ intr-un proces de acest fel, data fiind influenta pe care ar putea s-o valorifice. Alte solutii cred ca ar fi in prima faza reintroducerea scolilor profesionale, pentru ca, sa fim sinceri,nu toti ne-an nascut sa fim absolventi de facultate si cineva mai trebuie sa faca si o paine sau o mobila…exista si firme care ofera internship-uri platite sau care si-au creat scoli afiliate sau patronate, tocmai pentru a pregati forta de munca in conformitate de cerintele pietei… Este pe de alta parte foarte adevarat, ca mai trebuie si noi sa ne aducem contributia personala la dezvoltarea si bunastarea tarii noastre. Personal insa ma ingrozesc cand ma uit in jur si ma intreb de ce si ce as putea sa fac….

    Răspunde
     
  • Diana
    Mai 11, 2015 la ora 21:02

    Cei avizati din minister ar trebui sa munceasca mult si elaborat la schimbarea programelor tuturor disciplinelor.Ar dura destul de mult,dar merita.Merita pt viitorul copiilor nostri,merita pt asigurarea unui nivel de trai decent,nu mai mult.
    Doar ca nimeni nu se gandeste cu adevarat,in Romania,la binele national.Nimeni din ministere,Parlament etc.Iar cei care o fac sunt neputinciosi. Sau nu vor sa incerce sa schimbe ceva,pt ca pare imposibil.Asa ca stam toti si asteptam schimbarea.Care n-o sa vina de la sine…

    Răspunde
     
  • marius
    Mai 11, 2015 la ora 14:55

    ne plangem tot timpul= suntem prea lenesi si indiferenti
    ne plangem ca promovabilitatea este redusa la BAC= asta e realitatea; educatia romanilor este mediocra; nu e obligatorie diploma de BAC
    ne plangem ca absovim o facultate dupa care nu avem serviciu in domeniu= am fost si suntem prea lenesi si indiferenti in a ne intreba: „facultatea asta ma ajuta cu ceva?”; normal ca nu te ajuta daca nu doresti nimic!
    Solutia este dorinta de a acumula informatii!
    Personal lucrez intr-o multinationala foarte mare din Romania dar situatia nu este diferita de cea a marilor companii de pe vremea lui Ceausescu.
    La fel de multi angajati, cu aceeasi educatie pt ca suntem prea lenesi si indiferenti!
    Nu vreau sa ma gandesc la momentul in care aceste multinationale se vor satura de Romania, dar eu imi doresc sa trec peste etapa asta de „sclav” mai devreme.

    Răspunde
     
  • escape
    Mai 11, 2015 la ora 09:35

    Sistemul actual este usor de pacalit fara zeci de diplome si facultati.
    8 clase +o meserie invatata+firma

    si lucrezi pe firma ta.
    nu te intreaba nimeni nimic. nu ti trrbuie diplome.
    se aplica si in strainatate.

    Răspunde
     
  • Un student in diaspora
    Mai 11, 2015 la ora 08:51

    Temerile tale sunt justificate, insa e usor sa punem intrebari, dar nimeni nu vine cu raspunsuri.

    De ce? De vina este sistemul nostru care a ramas aproape neschimbat de pe vremea comunismului. Este un sistem defect, menit sa produca muncitori, nu ganditori.

    Un student roman iti poate spune toate capitalele Europei din memorie, dar daca ii ceri sa isi exprime opinia in privinta unui subiect, cu argumente, va avea dificultati.

    Motivele pentru care plecam sunt multe. O facultate in strainatate te invata cum sa comunici, cum sa lucrezi intr-o echipa, cum sa iti formezi o opinie. Lucruri mult subestimate la noi, si care te ajuta sa iti gasesti un loc de munca mai mult decat orice alt curs prezent la o facultate in Romania.

    Un astfel de sistem trebuie adoptat din vest, pentru ca profesorii romani nu sunt capabili, cel putin nu inca. Trebuie adusi profesori straini, instructori care sa ii educe pe tinerii profesori din Romania. Inovatia trebuie incurajata si promovata din clasele primare, nu toceala sau memoria.

    Răspunde
     
    1. Florin B
      Mai 13, 2015 la ora 01:15

      le e frica sa nu produca oameni care sa gandeasca si sa puna apoi probleme caracatitei sau sistemului postcomunist perfectionat tot de cei de ne conduc.

      Răspunde
       
  • roman
    Mai 11, 2015 la ora 08:42

    e foarte usor sa dai vina pe sistem, insa, exista oameni care au trecut prin el si si-au depasit propria conditie, fie printr-un studiu afara (unde poti prelua si niste valori bune).

    la noi e problema de valori – prin licee a domnit inca din 2007-2010 atmosfera de „tata are firma si pile si am unde sa lucrez”. mai toti au adoptat stilul asta ca sa fie la moda.

    te uiti in jur – vezi analfabeti pe functii mari, cu bani multi, furati, mai mult sau mai putin.

    pe cine sa admire tineretul? pe mama si tata care sunt indobitociti prin vreo corporatie? care au uitat sa si scrie calumea de cand cu analfabetii din jurul lor?

    atata timp cat nu elimini drojdia din paturile superioare si nu dai motive oamenilor sa-si depaseasca conditia prin educatie, poti sa le dai si IPAD-uri la scoala ca tot prosti raman.

    Răspunde
     
    1. Florin B
      Mai 13, 2015 la ora 01:21

      sistemul urmareste sa te tina prost ca nu cumva urmatoarele generatii sa puna probleme in dezvoltarea lui. Sa creada ca a fi inseamna sa faci exact asa cum el iti dicteaza. De aci se denatureaza vaalorile. Valorile sistemului sunt mentionate mai sus de ceilalti comentatori la acest articol, ce consider ca gandesc. Dar degeaba, ca nu venim cu solutii. Nu stim sa ne valorificam ca o echipa. Totul va ramane la nivel teoretic. Asta se intampla in majoritatea cazurilor dupa cum probabil experimentati in viata de zi cu zi. Observam ca e ceva in neregula, suntem indignati, iar apoi totul se termina.

      Răspunde
       
  • Gabriela
    Mai 11, 2015 la ora 02:16

    Eu mai am un an si termin Ingineria si protectia mediului in industrie la Universitatea Maritima Constanta, 4 ani, 3000 lei pe an, 120000 lei in total. Anul acesta profesorii din facultate ne-au indemnat sa ne depunem CV-urile pe la firmele de specialitate, in port, Rompetrol etc. Zis si facut. Am mers, am depus 100000 CV-uri. Am dat 1000000 interviuri, stiti raspunsul lor ???
    70 % dintre firme – Nu te putem angaja pentru ca nu ai experienta in domeniu
    30 % dintre firme – Nu te putem angaja pentru ca nu ai facultatea terminata.
    Acum i-a spuneti-mi mie… Cine e de vina aici? Noi? Studentii??? Sau un sistem bolnav si invechit si pus numai si numai cu ochii pe banii studentului nu pe educarea lui.
    Nu zic, mai sunt si lichele,crengi uscate ca in orice padure, dar frate, suntem multi care vrem firar a dracului de treaba sa muncim exact in domeniul pe care il studiem, daia l-am ales. Tu dragule autor esti un norocos, un fericit. Noi restul (majoritatea) mai avem de asteptat. Nu e vina mea sau a colegelor mele ca noi nu avem experienta pentru ca nu ne ia nimeni pe posturile de intership, nu vrea nimeni sa ne ajute sa capatam acea experienta… Noi nici macar nu ajungem pana la proverbul ala ‘practica te omoara” nu ne lasa nimeni sa aratam daca putem sau nu…. E pacat, pentru ca suntem multi, suntem tineri si suntem doritori de munca, de munca in domeniul studiat.

    Ps. Foarte bine punctat, autorule. Felicitari.

    Răspunde
     
    1. Florin B
      Mai 13, 2015 la ora 01:29

      Firmele te resping probabil ca nu au nevoie de angajati si folosesc anumite texte, asa sunt antrenati ceii de la resurse umane. Tu nu trebuie sa pui la suflet. Daca vrei sa muncesti, ve veni acea zi care vei face ceva, ce iti place sau nu, vei avea un sef care nu te va aprecia, te vei plange probabil de el cu colegii la o bere. Colegii probabil te vor turna ca au probabil vreo traditie de familie comunista. Parerea mea e ca problema e ca asa cum iti asterni asa o sa dormi. Daca te incleiezi in povestile altora risti sa iti pierzi timpul fara rost. Nu astepta ajutor de la nimeni. Fa-ti prieteni adeavarati si infrunta furtuna ce vine de pe mare. Asta e banuiesc ca e traditia ta de familie sau?

      Răspunde
       
  • Mihai
    Mai 11, 2015 la ora 00:25

    Problema sistemului de invatamant este ca nu se aplica LEN.

    Răspunde
     
  • Radu Gheorghiu
    Mai 10, 2015 la ora 22:03

    Cred ca, scoala este o prelungire a copilariei.La o anumita varsta informatia circula liber si rapid intre indivizi.In anii de liceu si mai ales in anii de facultate, indivizii se slefuiesc unii pe altii. Din punctul meu de vedere, privindu-mi colegii si pe mine, consider ca eram 30 de pietre neslefuite asezate intr-un borcan, care timp de 5 ani a fost invartit fara oprire.Dupa 5 ani au iesit niste pietre slefuite. Unele s-au mai pierdut, am ami primit cate una din anii anteriori, dar dupa 5 ani fiecare era altceva. Menirea scolii nu este numai sa ne invete o meserie. Menirea scolii este sa ne faca oameni, sa se vada ca individul a fost educat, sa se vada ca scoala ia pus in valoare calitati ascunse, si sa-i ofere ceea ce nu prea gasim in Romania, si anume speranta. Intamplarea face ca la terminarea liceului/facultatii fiecare profesor a tinut un mic discurs. In ambele cazuri mi s-a spus ca fiecare individ are o stea a lui si ca fiecare din noi trebuie sa si-o urmeze.Si am inteles ca trebuie sa crezi in steauta si sa crezi in tine, pentru ca daca tu nu crezi, alcineva nu o va face.Am convingerea ca daca o persoana a fost la scoala si a fost atent, nu neaparat de nota 10, dar a fost atent, si a invatat de la 20-30 de profesori, care si ei au dat din ei tot ceea ce este mai bun,atunci cel care a terminat o scoala chiar stie domeniul pe care l-a urmat. Avand societate( la 25 ani dltf),nu gasesc sa angajez sudori,mecanic utilaj,horticultor cu studii superioare, etc. De ce oare?

    Răspunde
     
  • Sergiu
    Mai 10, 2015 la ora 17:20

    Facultatea este o prelungire a copilariei in care ai toate libertatile adultului fara multe dintre responsabilitatile lui. La schimba dai timp pentru materii care te pot ajuta sau nu. Ceea ce nu mentioneaza nimeni este faptul ca toate materiile pe care studentul trebuie sa le invete mai mult sau mai putin degeaba au un efect secundar pe care l-am auzit mentionat doar o data tot pe acest site: sunt antrenati intens neuronii – retenie si atentie – devine mai adaptabil (parere preluata acum doi ani tot de pe acest site). Cat exista profesori la care trebuie sa inveti, vor fi si rezultate practice. As adauga doar faptul ca tinta este falimenarea invatamantului de stat si privatizarea completa. Nu am dovezi concludente in aceasta privinta, masor doar trendul economic national si il aplic invatamantului.

    Răspunde
     
  • scoala noastra :(
    Mai 10, 2015 la ora 17:07

    Comentariul meu nu este chiar la subiect, pentru ca ma refer la facultate, nu la invatamanatul preuniversitar. Dar ceea ce va povestesc ilustreaza ca dupa 25 de ani nu a disparut abordarea comunista a educatiei: sa avem cat mai multi studenti, sa aranjam rezultatele incat sa sune bine si sa nu fim exigenti pentru ca indepartam candidatii de specializarea pe care o oferim.

    Lucrez la una din cele 4 mari politehnici, din Romania, la facultatea de calculatoare. Numele oficial este Facultatea de Automatica si Calculatoare.
    .
    Din anul I pana in anul IV (plus master) exista doua serii paralele, ce urmeaza cele doua specializari. Sunt paralele si la propriu si la figurat.
    Saptamana trecuta decanul facultatii mi-a trasnmis prin intermediari sa nu mai fiu atat de exigent, dand teme saptamanal, proiecte etc, pentru ca indepartez elevii (viitorii candidati) de sectia calculatoare, deoarece s-a aflat si la licee ca e mai usor la sectia paralela. Exact ca inainte de anul ’90, mi s-a trasat „sarcina de partid” (decanul e membru PSD) ca in sesiunea de vara sa am grija sa obtin acelasi procent de promovare ca la sectia paralela.

    Conducerile facultatilor de azi sunt formate din dinozauri, ce tin cursuri prafuite sau nu le tin. Programa nu este actualizata si se abordeaza la curs sau laborator tehnologii demult depasite. Exista o adevarata astenie profesionala. Se incurajeaza absentele, copiatul la examen (pt a avea rezultate conforme cu cererea „partidului”). Studentii buni nu sunt coordonati si orientati spre cercetare. Toata atentia se acorda celor multi, care vor doar diploma, fara acoperire.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Mai 10, 2015 la ora 20:02

      „sa avem cat mai multi studenti” _ Profesorii dumneavoastra au spus exact aceleasi lucruri despre profesorii lor pana in momentul in care le-au ocupat locurile. Este posibil ca si studentii dumneavoatra sa spuna la fel deaspre dumneavpastra peste douzeci de ani. Probabil ca nu va veti mai aminti ce-am scris eu. Dar, autorul articolului, la fel ca si dumneavoastra, NU stie ca avem cel mai mic numar de absolventi de invatamant superior din Europa, sub Bulgaria. Procentul celor cu studii superioare in patria noastra este aproximativ 11% dintre cetatenii cu varste cuprinse intre cuprinse intre 15 si 64 de ani, in timp ce media europeana este dublu, 22%. Despre ce absolventi „pe banda rulanta”, „prea multi studenti” si alte aiureli de astea vorbim?! In privinta calitatii actului didactic, da, sunt multe de facut, iar responsabilitatea va revine si dumneavoatra, cadru didactic, ori autorului articolului, pana nu demult student samd. Fara indoiala, finantarea reprezinta unul dintre subiectele esentiale ale discutiei. Atunci cand vorbiti despre piata educatiei, vorbiti implicit despre bani. Sunteti de acord (ca membri ai societatii, desigur) sa platiti mai mult pentru servicii educationale mai bune? Nu?! Aferim! Atunci, trebuie sa stiti ca doar prin concurenta se obtine competitivitate, iar pentru un pot prost platit absolventul genial de Fizica se duce la Magurele, nu vine in invatamant.

      Răspunde
       
    2. Florin B
      Mai 13, 2015 la ora 01:33

      scuza-ma ca probabil o sa te contrazic. Daca observi lucrurile acestea si nu iei nici o atitudine inseamna ca esti de acord cu ceea ce ti se intampla, indiferenta si comoditatea practic defineste pe cei care gandim. Banuiesc ca iti asculti seful si faci ceea ce ti se traseaza. Deci sorry, esti unul dintre ei.

      Răspunde
       
  • Kristina
    Mai 10, 2015 la ora 17:07

    CU UN MINIM RISC, TOTUSI CONTRAZIC cele sugerate prin articolul gazdei sau „mai grav” pe dommnul Stan Lucian:
    EU personal am reusit in Romania post decembrista (asa ma consider EU: un om intreg,integru,realizat)
    *copilul meu imi calca pe urme atat mie cat si sotului,asa a fost educat !
    SECRETUL:multa,multa munca si sacrificii
    dar credeti-ma ca merita ,atunci cand *privesC in urma si imi raspund :
    DA ROMANIA !
    se poate si aici,fara a fi vedeta tv.sau politician,
    doar cu munca si credinta in DUMNEZEU.

    Răspunde
     
    1. Florin B
      Mai 13, 2015 la ora 01:37

      se poate, sunt de acord, avand in vedere ca nu dai detalii cum si de ce te consideri integru, etc, plin de calitati esti aproape nul pe acest forum. nu ne intereseaza diploma ci calitatea ei. Sper ca citesti si printre randuri

      Răspunde
       
  • Pingback: Părerea unui fizician debutant despre sistemul de educație: Școala românească nu dăruiește. Ea doar se auto-justifică | Ziarul Profit
  • Alin
    Mai 10, 2015 la ora 16:46

    Remarc dezbinarea si modul de raportare profund conflictual la autorii comentariilor.
    Ne place sau nu, statul romanesc si implicit sistemul de educatie este ceea ce noi romanii am fost capabili sa producem.
    Intrebarile lui Lucian sint legitime. A-ti pune intrebari legitime reprezinta insa doar un inceput. Ca sa vii cu niste raspunsuri coerente si realiste la intrebarile de acest fel e nevoie de efort si implicare care se masoara in ani de zile. Formularea unor raspunsuri/solutii te va duce pe cai nebanuite intocmai ca-n poveste. Inovatie = inventie + oportunitate. Implementarea solutiilor si culegerea rezultatelor dureaza si ea ani de zile. Sa vrei imbunatatiri rapide arata o subestimare a problemei cu care te confrunti.
    @Moise: ma citesti?

    Răspunde
     
    1. Florin B
      Mai 13, 2015 la ora 01:44

      de acord cu tine. dar dupa cum observi toata lumea are opinii anti sistem, nu e vreun lider in discutii care ar putea fi Mose Guran, cu tot respectul probabil nu are timp sau nu isi permite sa isi angajeze unu sa aiba grija de blogul lui. Probabil aci pe forumul lui s-ar putea colecta idei interesante, ceea ce ar putea fi puse in practica de oameni sa zicem bine intentionati. Parerea mea e ca, daca Moise nu reactioneaza e ca si cum am vorbi singuri. E un fel de stadion al oamenilor ce gandesc si isi exprima naduful ca e naspa ce se intampla. Un sfat prorpriu e daca reusesti sa renunti la tv, internet, si alte prostii cotidiene…si daca poti sa te apuci de o viata sanatoasa mental si fizic. cu siguranta ai sa devii fericit. deci un invingator

      Răspunde
       
  • antreprenor 7 din7 ,24 din 24
    Mai 10, 2015 la ora 14:38

    Adaptati-va si nu va mai vaita- ti de bani sau ca nu intelege- ti ce nu-i treaba voastra.

    Răspunde
     
    1. Samuel
      Mai 10, 2015 la ora 15:10

      Adapteaaza-te la limba romana, prietene. 🙂

      Răspunde
       
  • adrian
    Mai 10, 2015 la ora 14:30

    tu cand o sa pleci?! 🙂
    trist dar adevarat, o analiza foarte buna asupra sistemului
    sistemul actual de invatamant este cel mai prost din toata istoria invatamantului romanesc, iar sistemul Bologna din invatamantul universitar nu este altceva decat o „masina de facut bani”
    fiica mea a terminat o facultate (una din cele mai bune din tara) apoi a avut NOROCUL sa fie angajata exact pe domeniul ei, iar acuma termina un master pe care nu intelege de ce l-a facut pentru ca desi a fost la cursuri, nu a invatat absolut nimic care sa ii serveasca la actualul loc de munca pe domeniul pe care s-a pregatit, iar ceea ce a invatat nu are aplicatie si este perimat in concordanta cu cerintele economice actuale
    timp pierdut, bani aruncati pt intretinerea unui sistem corupt, putred pana in maduva lui

    Răspunde
     
    1. cassandra
      Mai 10, 2015 la ora 21:20

      Exista un sistem Bologna? HA! HA! si Ha! Italia e in pom cu toate, inclusiv invatamantul si sistemul sanitar! Stiati ca sunt oameni care mor ca nu au bani de medicamente si spitale? Vorbiti de baroni universitari ? Sa vedeti in Italia, cu tot neamul, nu patrunde nimeni. Mana pe carte, fiecare pe cont propriu si-om mai vedea! Stiati ca-n Italia sefii spitalelor sunt numiti pe criterii politice ca sa aduca voturile pacientilor la partidul respectiv? Nu e numai Romania, E lumea de azi…avariata! Stiu ca Bologna e prima universitate din Europa, in ordine cronologica!

      Răspunde
       
      1. Popa Tatu
        Mai 10, 2015 la ora 23:09

        Procesul/sistemul Bologna este un angajament comun al tarilor semnatare de a asigura un cadru comun pentru învățământul superior din Europa până în anul 2010.
        Bravo, cassandra! Asteptam si alte comentarii la fel de avizate.

        Răspunde
         
      2. Florin B
        Mai 13, 2015 la ora 01:52

        asa se mai intampla si in Germania, ca sunt o gramada de spitale prin toate satele. Se intampla la nivel satesc sau la nivel de orase mici. Banuiesc ca in orice sistem exista un pic de coruptie, etc. Problema e ca la noi e distrus complet nu doar la nivel satesc sau….? Pana la urma treaba nu o fac sefii de spital ci doctorii care primesc directive de la ei. Intr-adevar sunt, si in Germania cazuri de rasism in tratarea bolnavilor sau aplicate dupa filosofia lui Hitler… dar sunt izolate sau intr-un procent mic. Presa e destul de reactiva in aceste probleme. Intr-adevar medicii sunt supusi din ce in ce mai mult la sistemul de munca Arbeit macht frei….dar inca e acceptabil ca bolnav prin germania. Iar daca casti bine ochii te poti trata la nivel bun fara sa cheltui.

        Răspunde
         
  • Andrei Ionita
    Mai 10, 2015 la ora 14:28

    O singură mențiune referitor la angajatori:

    Dacă nu cumva angajatorul e statul, diploma și studiile nu reprezintă decât poate un punct sau doua din 10, in decizia de a-l chema la interviu. Și nici măcar diploma, ci facultatea terminata (Stat sau Privat).

    In rest, niciun patron nu isi permite sa arunce banii pe fereastră pentru un incompetent cu diplomă. La actualul meu loc de muncă, în prima săptămână DUPĂ ce m-am angajat, șeful m-a întrebat ce facultate am terminat.

    Răspunde
     
    1. Florin B
      Mai 13, 2015 la ora 01:57

      cum toti de aci suntem, la fel si seful tau e. un incompetent cu diploma care probabil a urmat cu cea mai mare inversunare directivile primite. asta e de fapt sistemul. si asa e, si prin alte tari din cate am auzit. daca nu vrei sa depinzi de el. pur si simplu gandeste-te ca ai nevoie de acoperis, mancare si paie proaspete pentru copil. Pana la urma, pentru asta muncim toata viata. Publicitatea si tv-ul ne face sa ne dorim niste lucruri pe care nu le dorim de fapt, renuntand la principii. ia zii de cate ori ti-ai schimbat telefonul in ultimii ani si de ce?

      Răspunde
       
  • Cristian Vintila
    Mai 10, 2015 la ora 14:23

    Simona Marinescu, totusi e nevoie de muncitori bine calificati, altfel nu ar fi deschis mai multe firme mari propriile scoli profesionale si nici nu ar trebui sa ne dam in ceasul mortii cautand un meserias ca lumea pentru orice munca calificata (electricieni, instalatori, mecanici si lista poate continua).

    Răspunde
     
  • gabriel
    Mai 10, 2015 la ora 13:56

    Ministerul învăţământului nu are intenţia să schimbe programa şcolară, başca faptul că nu are oameni foarte bine pregătiţi să facă asta.Pentru manuale, oare autorii primesc şi acum drepturi de autor? Cine sunt aceştia?

    Răspunde
     
  • Daniel
    Mai 10, 2015 la ora 13:44

    Superba postaare.
    Ma gandesc la angajatorul tau si faza cu masteratul. Asta nu inseamna ca este oarecum deficitar la capitolul mentalitate? Si cum ar putea fi altfel atata timp cat el ” angajatorul ” este cel mai probabil produsul aceluiasi sistem? Perpetuum obile!

    Răspunde
     
    1. Florin B
      Mai 13, 2015 la ora 02:02

      mentalitatea de care vorbesti de fapt e normalitatea care o creeaza sistemul. pe cat de mult iti intra aceasta normalitatea in ADN pe atat ai sa progresezi in societate.

      Răspunde
       
  • Constantin
    Mai 10, 2015 la ora 13:20

    Tonul colocvial al autorului, care se adreseaza cititorilor care au o consideratie fata de scoala mai mare decat cea manifestatade domnia sa, cu apelativul „prietene”, iar celorlalti cu „frate”, este explicabil prin varsta frageda, dar el este asumat si de propriatarul blogului, cel care gazduieste articolul. Problemele invatamantului enumerate de autor se intalnesc sub diferite forme in toate statele europene.<> este cea care i-a format pe absolventi si fara de care nu ar fi putut sa profeseze in slujbele pe care le au (mai mult sau mai putin altele decat cele pentru care s-au pregatit). P.S._ Am auzit si eu stirea cu privire la absolventii care profeseaza in alte meserii, cu calificari decat cele pentru care s-au pregatit initial. In cele mai multe cazuri sunt activitati in care este necesar un grad de calificare mai scazut. In alte situatii sunt profesii inrudite (absolventi in stiinte economice, spre exemplu), iar in cele din urma, sunt persoane care si-au descoperit noi pasiuni si drumiri in viata. Nu este cazul sa va dati palme, peste tot in lume sunt tineri care intre licenta si master pot lucra casier la supermarket o perioada, pentru ca apoi sa exceleze, asa ca dumneavoastra, in profesia la care ati visat de tanar si pentru care v-ati pregatit cu pasiune. In vremuri de criza economica, unii accepta slujbe mai prost platite, altii isi iau un sabatic (sau mai multi), depinde de resursele parintilor.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Mai 10, 2015 la ora 13:24

      Erata. Dintre ghilimele din comentariul meu lipseste in mod inexplicabil textul „“educaţia” care apoi nu le e deloc necesară sau utilă”. El reprezinta un citat din articol.

      Răspunde
       
    2. Florin B
      Mai 13, 2015 la ora 02:08

      de acord cu tine sau dvs. cum preferi sau preferati. MOise Guran se adreseaza cu frate ca sa isi apropie publicul. E marketing. asa cum probabil multi vorbesc cu colegii…sefule, dulceata cu sotia si tot asa. Iar faptul cu criza si joburile, sistemul comunist si postcomunist ne-au facut mandri de ceea ce facem, de aceea preferam sa avem functii pompoase cu toate ca nu stim exact ce facem. Parerea mea ca daca pe mine m-ai numi om de servici si m-ai pune sa spal podeaua nu as face acest job desi e criza si nu e de munca, dar daca m-ai face cleaning manager as face-o cu placere.

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase