BIZIDAY: Miercuri, 6 mai 2015

Publicat la data de de Moise

This entry was posted in ÎNREGISTRĂRI. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

32 răspunsuri la BIZIDAY: Miercuri, 6 mai 2015

  • Raluca
    August 10, 2015 la ora 10:43

    Profesorii, ca oricare alta categorie de oameni care muncesc, au drepturi si obligatii. Si prin urmare, ca si pentru alte meserii, se pot distinge anumite diferente esentiale: materia SE SCHIMBA DE LA AN LA AN, copiii au diverse nevoi deoarece e necesar sa fie tratati atat individual, cat si in cadrul colectivului pentru a progresa si pentru a dobandi cat mai multe cunostinte!
    Atat timp cat cineva nu a practicat o anumita meserie indeajuns incat sa cunoasca toate fatetele ei, este bine ca acel cineva sa se abtina de la a judeca! Din afara, totul pare cu mult mai usor…
    Sa avem cat mai curand un sistem de invatamant stabil si coerent, manuale testate si corectate, criterii corecte de titularizare si mentinere a personalului didactic pe posturi etc. si abia apoi vom vedea ca educatia se va incadra in stanarde (inter)nationale!!!

    Răspunde
     
  • Constantin
    Mai 10, 2015 la ora 19:42

    @arkade_Domnule arkade, va inselati grav. Ora didactica este de numai 50 min.Din acestea, 5 sunt ocupate pentru chestiuni organizatorice, consemnarea prezentei la cursuri etc. iar alte 5 pentru verificarea temei, respectiv, propunerea temei viitoare pentru acasa, deci raman cel mult 40min de activitate didactica efectiva. Prin urmare, profesorii muncesc doar 40minX4ore(d)X5zile= 800min, echivalent cu 13 ore si 20min pe saptamana, Adica, nici macar doua zile de-ale dumneavoastra de munca sustinuta. Eu zic sa nu ratati oportunitatea unui venit facil si sa optati pentru o cariera infloritoare in invatamant. (Daca ne limitam la predare, asa cum spuneti dumneavoastra, timpul de lucru se reduce la mai putin de jumatate. Chiar este o oportunitate, nu o ratati!)

    Răspunde
     
    1. arkade
      Mai 10, 2015 la ora 21:47

      Hai sa nu fim ironici si sa recunoastem adevarul.

      Nu poti spune ca lucreaza doar 50 de min, pentru ca el petrece o ora intreaga in institutie si nu poate face nimic altceva.

      Dar daca munceste 4 ore pe zi, imi spui si mie ce il opreste sa isi gaseasca un alt job part-time?

      Răspunde
       
  • Privatizati totul, inclusiv scolile
    Mai 10, 2015 la ora 00:15

    Eu am o propunere pt profesorii lacomi si corupti. Privatizarea totala a intregului invatamant, iar statul sa ofere cupoane de cresa, gradinita, scoala, liceu, pt subventionarea cursurilor. Vor fi scoli pt toate buzunarele, scoala va raspunde pietei, si cam atat. Statul sa se ocupe cu organizarea unor examene de capacitate si BAC corecte, si atat.

    Răspunde
     
  • poly74yu
    Mai 7, 2015 la ora 22:12

    Eu sunt de parere ca invatamantul superior nu ar trebui sa fie gratuit. Daca eu ar trebui sa platesc o suma mare de bani pentru un program de licenta sau de master, m-as uita de zece ori peste lista de materii, alumni, etc, inainte sa dau banii. Asta ar face ca universitatile sa vina cu oferte educationale cat mai bune ca sa justifice taxele. De asemenea, la universitati s-ar inscrie numai acei tineri care sunt cu adevarat preocupati sa invete. In prezent, la facultate se inscriu toti acei tineri care abia au luat bacul si pentru care nu conteaza daca se inscriu la Facultatea de Chimie, Facultatea de Mecanica sau Facultatea de Automatica si Calculatoare. Pentru ei conteaza sa faca ceva sa obtina o diploma. Ei sunt cei care fac sa scada nivelul educatiei si din cauza lor copiatul a ajuns sa fie un fenomen.

    Răspunde
     
  • Victor
    Mai 7, 2015 la ora 20:05

    Salutare fratilor (din R. Moldova),

    Imi place emisiunea si subiectele expuse de d-ul Moise si echipa sa, dar si mai mult apreciez cind mai vorbiti cite ceva si despre R. Moldova. Am o mare rugaminte la voi: mutati fratilor emisiunea transmisa pe teritoriul R. Moldova la o ora mai acceptabila. E cam greu sa incordezi creierul dupa ora 00:00… Baniuesc ca NU din motive politice a fost transferata INTENTIONAT la o ora mai tirzie…

    Multumesc anticipat pentru atitudine prompta

    Răspunde
     
  • Radus
    Mai 7, 2015 la ora 16:25

    Romania reala sub domnia escrocului de Victor Ponta, care trebuia sa fie pa-pa de mult, ca urmare a imposturii si minciunii cu care a improscat poporul credul:

    O echipă de control a CASMB face verificări la un dispensar din Capitală, după ce o femeie a leşinat la sediul instituţiei aşteptând să depună o cerere pentru a obţine cardul de sănătate. Medicul refuzase să o consulte pentru că nu avea acest document, a susţinut femeia.

    Policlinica la care se fac verificări este situată pe Strada „I. Ghe. Duca”.

    „O echipă de control a Casei de Asigurări de Sănătate a Municipiului București (CASMB) verifică declaraţia unei femei de 42 de ani careia i s-a făcut rău în această dimineaţă (joi dimineaţă – n.red.), în timp ce se afla la coadă, aşteptând depunerea unei cereri pentru obţinerea cardului de sănătate. Deşi la coadă erau numai 10 persoane, femeii i s-a făcut rău şi a căzut întrebând încontinuu unde se află”, a declarat purtătorul de cuvânt al CASMB, Cristina Călinoiu, pentru Mediafax.

    Călinoiu a spus că femeia a indicat ca nume de doctor Sopon Edwina, iar echipa de control a plecat să verifice de ce femeia nu a primit îngrijiri medicale chiar dacă nu avea cardul de sănătate.

    Răspunde
     
  • Antin
    Mai 7, 2015 la ora 12:46

    Felicitari!Imi place foarte mult emisiunea dv. si in special insistenta cu care amintiti importanta creerii locurilor de munca.Continuati! De asemenea, apreciez foarte mult faptul ca, pe langa difuzarea de stiri si comentarii, prezentati si solutii.
    In acest sens, va supun atentiei urmatoarea idee.Eu cred ca, in ce priveste conducerea tarii, ar trebui diminuat rolul partidelor si crescut rolul cetatenilor(alegatorilor). Astfel incat, sa-si poata manifesta vointa si cu alte ocazii decat la alegeri sau referendum.Motivul este acela ca de multe ori, interesul de partid contravine celui general. Un exemplu in acest sens este faptul ca in cazul in care guverneaza o coalitie, numirea ministrilor nu se face pe baza competentei ci pe baza de „algoritm”.
    Ca digresiune, ma intreb: daca guvernul de tehnocrati e mai bun in situatii de criza, de ce n-ar fi mai bun tot timpul?
    Reluand ideea de mai sus, pentru a putea fi pusa in practica este necesar un mecanism care sa inventarieze, trieze, difuzeze si impuna opiniile agreate de cetateni.Acesta discutie ar trebui initiata de cineva cu notorietate si credibilitate care crede in ea. De ce aceasta personalitate n-ar fi dl. Moise Guran, la postul national de televiziune, in cadrul emisiunii Biziday sau altei emisiuni?
    Multumesc pentru timpul acordat.

    Răspunde
     
  • Toma
    Mai 7, 2015 la ora 11:12

    M-ar interesa doua subiecte pe care as dori sa le abordati in emisiunea dumneavoastra.
    1. Cum sunt fiscalizate vanzarile pe internet?
    2. Daca cultivarea plantelor medicinale ar putea aduce mici venituri comunitatilor locale (mai ales in zonele unde culturile agricole sunt sub presiunea animalelor salbatice)

    Răspunde
     
    1. Hasu
      Mai 7, 2015 la ora 14:16

      Pai pe net, in general, platesti cu cardul. Deci fiscalizat…

      Răspunde
       
  • mr
    Mai 7, 2015 la ora 10:08

    Masurile sunt prociclice , nu anticiclice (anti trend).
    Din frica de capitalurile speculative.
    O sa avem in curand dobanzi la depozite 0 sau usor negative.

    Răspunde
     
  • Mihai
    Mai 7, 2015 la ora 09:19

    D. Guran, chestia cu concursurile,ca sa va citez, „nu merge”.
    Motiv-ul este cererea si oferta.

    Uitati-va la salariile de incadrare

    http://didactic.rectorat.tuiasi.ro/cadre%20didactice/concursuri/Salar%20min.pdf

    Sunt minime cei drept, dar sporurile vin cu vechimea. Unul care intra nou in sistem va incepe cu minimul.

    Si apoi, nu este suficient sa stii sa scrii cod repede ca sa devii profesor la un curs de programare. In toata lumea asta se cer niste lucrari stiintifice. Cei din firme nu prea publica (nici nu au timp, nici nu ii lasa firma). Deci singura solutie este migrarea de la o universitate la alta (din tara) sau atragerea profesorilor din strainatate.

    Sa te muti dintr-un oras in altul pentru 2.000 nu stiu daca se merita.

    De 20 de ani, la mine la facultate nu s-a intors nimeni cu toate ca, multi au avut postul rezervat o perioada de timp. Si au plecat profesori cat sa mai facem o facultate. Si asa ne intoarcem la link-ul de mai sus.

    Romania s-a mai modernizat odata prin intermediul profesorilor care au studiat odata in strainate. Dar salariile de la universitatile din Romania erau comparabile cu cele de la Paris sau Berlin.

    Nu zic ca cresterea salariilor este in sine o solutie, dar la salariile astea poti sa scoti in fiecare zi postul la concurs ca tot nu va fi concurenta.

    Răspunde
     
    1. arkade
      Mai 7, 2015 la ora 12:20

      Profesorii au salarii decente. Sunt de acord ca nu se poate trai din ele, dar asta nu e vina mea.

      Un profesor castiga 900 de lei/luna. (Luam cazul unui profesor de matematica). El preda, de regula: 4 ore/zi.

      4*5 zile = 20 de ore/sapt
      20*4 saptamani = 80 de ore/luna

      900/80 = 11.25 lei/ ora

      Concediu mai mare (lunile de vara bate vantul prin licee/scoli)

      Deci? Chiar e asa de prost platita meseria asta?

      In plus, iti poate oferi sansa sa lucrezi si altceva. (Nu vorbesc de meditatii)

      Remarc:
      Am luat un prefosor de matematica de la un liceu cu profil real.

      Nota:
      Sa nu incepeti sa spuneti ca pentru ora aia, profesorul trebuie sa se pregateasca nu stiu cate alte ore. Pentru ca asta e valabil si la privat. Daca nu investesti din timpul tau liber sa evoluezi, nu investete nimeni.

      Răspunde
       
      1. Mihai
        Mai 7, 2015 la ora 23:24

        Vezi tu .. este un motiv pentru care o Dacie costa cat costa si un Audi costa cat costa.

        Preturile si salariile sunt date de cerere si oferta. Cine nu tine cont de asta isi merita soarta.

        Daca ai vrea sa stii care este pretul pentru o ora de matematica … ti-l spune piata: intre 25 si 40 de lei pe ora in functie de profesor si oras.

        Vezi tu, la privat chiar functioneaza cererea si oferta. O ora de pregatire la Iasi costa mai putin decat la Bucuresti :).

        Spui ca nu este vina ta ca un profesor de matematica castiga 900 lei/luna. Nu stiu daca ai copii, dar daca ai, atunci sa nu te superi pe profesor ca nu preda cum ar trebui. Primesti cat ai platit.

        Cand cumperi ceva, daca nu deschizi ochii, deschizi de 2 ori punga. Asa este si in educatie. O sa platesti de 2 ori. Odata prin taxe si impozite si a doua oara pentru meditatii particulare.

        Răspunde
         
        1. arkade
          Mai 8, 2015 la ora 07:06

          @Mihai:

          Din nou, ei castiga bine. Daca ar lucra 8 ore(de exemplu) ar primi 1800 de lei. Ceea ce nu este un salar rau.

          Eu ii indemn sa mearga sa lucreze si altceva in cele 4 ore ramase. Eu lucrez 8 ore pentru salariul meu si asa se intampla la privat. Ei nu ar trebui sa se simta mai speciali.

          Răspunde
           
          1. Mihai
            Mai 8, 2015 la ora 23:51

            Arkade, un profesor de matematica bun castiga, muncind cam 8 ore pe zi in timpul saptamanii si 4-6 ore in week-end cam 4000 de lei pe luna.

            Este ceea spuneam mai sus. Diferenta de la 1600 (cam la 10 de ani de experienta) la 4000 o sa ii platesti tu din buzunar pentru meditatii.

            Legea cererii si a ofertei functioneaza pana la urma!

            Cu cat o sa ii platiti mai putin pe profesorii incepatori, cu atat vor fi mai putini profesori buni pe piata fortei de munca si va creste pretul pe ora pentru meditatii.

            Sau iti vei da copilul la o scoala privata.

            Asa ca spor la pus bani deoparte.

            Atat te rog, cand nu o sa fii nemultumit de profesorul copilului tau aminteste-ti de cei 900 de lei/luna pe care ii propavaduiesti.

             
          2. arkade
            Mai 9, 2015 la ora 12:25

            Dar cat ai vrea sa castige pe ora? Eu vorbesc de plata la ora nu plata la salariu fix.

            Eu nu intreb cat castiga pe luna ci cat castiga pe ora…aici e diferenta.

            In mediul privat esti platit la ora, nu la luna. Asa se calculeaza salariul. Si esti platit pentru 8 ore nu mai putin.

             
          3. Mihai
            Mai 9, 2015 la ora 15:58

            Pretul este dat de cerere si oferta. Nu are legatura cu cat vreau eu. Daca ar fi dupa mine as spune gratis! Cel mult poti sa ma intrebi daca imi permit un anumit pret.

            Preturile au un rol foarte important in economie. Semnalizeaza ca un bun are cerere sau nu are cerere.

            Daca vrei sa vezi cat costa cu adevarat ora de munca a unui profesor, uita-te in mediul privat. Aici preturile difera. In Iasi de exemplu pleaca de la 20-25 de lei si ajung si la 35-40 de lei. In Bucuresti ajung si la 50 de lei. Este exact ca la orice bun/serviciu care se afla pe piata.

            Exista frizerii la care tunsul costa 15 lei si la care costa 30 de lei … sau poate mai mult.

            La 900 de lei (12 lei pe ora … ca sa fii multumit), rezulta ca sunt prea multi profesori de matematica, in conditiile in care la facultatea de matematica nu prea inghesuie nimeni sa dea examen.

            In ritmul asta o sa gasesti un profesor bun pentru copilul tau la 60 de lei/ora.

             
        2. Mihai
          Mai 9, 2015 la ora 16:05

          Si inca ceva … Daca crezi ca un profesor bun munceste numai cele 4-5 ore pe zi cat sta la scoala, te inseli amarnic.

          Nu ti-as dori sa ai un astfel de profesor profesor pentru copilul tau.

          Sau poate tu ai avut numai profesori care isi recitau lectia si plecau .. si atunci te inteleg.

          Si chiar si asa.

          Crezi ca lectia aceea nu cere timp pentru a fi memorata? Cu lectia respectiva te mai intalnesti peste 1 an. Dupa vreo 10 de ani experienta iti permiti sa te uiti 5 min pe ce ai de facut a doua zi.

          Răspunde
           
          1. arkade
            Mai 10, 2015 la ora 09:54

            Orice alta meserie include si timp investit de acasa. Acest timp nu se contorizeaza si nu se plateste. Il investesti pentru ca vrei sa fii bun. Daca nu inveti lucruri noi, te distruge piata.

            Cu ce e mai speciala meseria de profesor?

             
          2. Mihai
            Mai 10, 2015 la ora 18:41

            Testele le corectezi in cele 8 ore sau in afara programului?

            Selectarea exercitiilor pentru a doua zi, trebuie facuta tot in afara celor 8 ore?

            Elevii nu sunt obiecte care vin pe banda rulanta (…daca iti pasa de ei). De la an la an trebuie sa te gandesti la modificari in functie de copiii din clasa (repet daca iti pasa de elevi).

            Daca iti inchipui ca inveti o lectie in facultate si o repeti pana la pensie este problema ta.

            Dar pana la urma discutia asta este FALSA cand vine vorba de salarizare. Nimeni nu il intreaba pe un muncitor daca a stat 4 ore la 8 ore la serviciu. Ceea ce conteaza este daca cumparatorul sunt dispus sa platesc pretul cerut.

            Piata va decide cat este pretul pe ora de munca. Cine nu tine cont de asta va fi strivit de realitate sau nu are decat sa se mute in Coreea de Nord.

            Te-ai gandit pana acum ca parintii concureaza, daca vor un profesor bun de matematica, cu firmele de programare?

            Daca crezi ca un elev mediocru va deveni un profesor bun, visezi!

            Deci .. cu cat ar trebui sa fie platit un profesor? Piata va decide!

             
          3. arkade
            Mai 10, 2015 la ora 21:45

            In romania, piata nu decide. Spui de profesori si ii ridici in slavi, dar te-ai gandit la alte categorii de bugetari inainte sa vorbesti?

            Cat trebuie sa invete un medic? Cate ore lucreaza un medic? Banii sunt aceeasi (acei 150 de euro au aparut in ultimii ani).

            Piata decide? Perfect, atunci sa scoatem invatamantul de stat de tot. Daca tu ai impresia ca dupa 10 ani de invatamant nu stii lectia x, te inseli amarnic. Iti intra in reflex. E drept ca o predai in alt mod, dar e aceeasi lectie cu aceleasi exercitii din acelasi manual.

            Matematica, istoria, romana, etc…nu se schimba de pe un an pe altul….deci? In plus, asta se numeste timp investit in ceea ce faci. Stii cat trebuie sa invete un programator/zi ca sa fie la zi? Iti spun eu: pe putin 2 ore si asta dupa cele 8 ore petrecute la lucru.

             
          4. Mihai
            Mai 11, 2015 la ora 00:06

            Sunt de acord cu tine. In invatamant trebuie introdusa concurenta daca vrem sa avem calitate.

            Preturile reglementate de stat sunt cele care intotdeauna au dus la dezastru. Comunismul a cazut pentru ca a fost capabil sa spuna cat costa un anumit produs sau un serviciu.

            Exact discutia care o avem acum.

            Un profesor munceste 4 ore sau 8 ore. Merita mai mult decat un medic sau decat un programator etc.

            Ca parca eu il intreb pe programator cate ore a muncit sa aduca la forma finala o aplicatie. Platesc pretul cerut daca ma intereseaza aplicatia respectiva si imi permit.

            In legatura cu aparitia concurentei in sistemului de invatamant, oricat de mult as vrea sa fie tot privat, cred ca primul pas este aplicarea articolului din lege care spune ca banii urmeaza elevul atat la stat cat si la particular ( articol care, pentru ca toti sunt niste socialisti, nu s-a aplicat si nu se aplica).

            Daca tot ne hotaram sa finantam invatamantul, macar sa il lasam pe parinte sa aleaga. De ce sa fie penalizat (financiar) un parinte care alege altceva pentru copilului lui? Remarca ca „isi permite” este imorala si nesimtita. De unde stie cel care spune asa ceva cat castiga parintii acelui copil?

             
          5. arkade
            Mai 11, 2015 la ora 07:20

            „Un profesor munceste 4 ore sau 8 ore. Merita mai mult decat un medic sau decat un programator”

            Cred ca glumesti. Cum poti spune ca un profesor merita mai mult decat un medic? Hai sa vedem responsabilitatile:

            Profesor:
            1. lucreaza 4 ore efectiv
            2. daca nu preda cum trebuie, sau nu ies copii care sa stie materia de la ora lui, nu pateste nimic (inspectiile sunt anuntate)
            3. poate asculta sau da lucrari de control (daca asculta, nu corecteaza nimic acasa)
            4. nu lucreaza sub presiune

            Medic:
            1. lucreaza 8 ore (cel putin)
            2. daca moare un pacient, ajunge pe la colegiul medicilor
            3. daca nu invata, nu este la zi cu noile tratamente
            4. lucreaza sub presiune

            Eu zic ca un medic merita de 10 ori mai mult decat un profesor. Iar profesorul sa isi ia un al doilea job daca vrea bani.

             
          6. Mihai
            Mai 11, 2015 la ora 11:39

            arkade , nu ai inteles nimic despre ce am spus.

            Preturile nu se stabilesc in functie de cat cred eu ca merita un medic sau un profesor, ci in functie de cerere si oferta. Daca nu tii cont de asta (asa cum nu tin 90% dintre romani) se va ajunge la aberatii.

            Un instalator bun ajunge si la 3000-4000 de lei pe luna. La ultimul i-am dat 50 de lei manopera pentru 30 de min de munca. Si am fost multumit ca a facut treaba buna. Cauta tu un instalator bun sa vezi cat este de dificil de gasit!

            In principiu si eu ma astept ca un medic bun sa castige mult mai mult decat un profesor bun. Principalul motiv este ca medicii pot emigra foarte usor in vest. In mod normal, ca sa nu ramanem fara medici, salariu lor mediu ar trebui sa fie cam 75% din salariu mediu din Europa. Iarasi este vorba de cerere si oferta.

            De asemenea un medic care nu are pacienti ca si un profesor care nu are elevi (intr-o lume normala asta ar trebui sa existe si asa ceva) ar trebui sa isi caute alt loc de munca.

            In legatura cu profesorii care ii descrii mai sus, astept momentul cand voi auzi de profesori someri.

            Si … stai linistit. Profesorii buni au un al doilea loc de munca. Fac meditatii in particular. Un profesor bun, castiga inca un salariu numai din meditatii. Mai ales la matematica, programare, romana si limbi straine.

            In ultimul timp a inceput sa se faca pregatire si la chimie si biologie. Cum spuneam este in functie de cerere si oferta.

             
          7. Mihai
            Mai 11, 2015 la ora 12:59

            Spui ca „In romania, piata nu decide. „. Te inseli. Avem un sistem de stat nefunctional si un sistem privat care se dezvolta.

            Atat in invatamant cat si in sanatate. Ceea ce nu dai pe mere dai pe pere.

            Nu esti de acord cu un sistem concurential in educatie si cu salarii stabilite de cerere si oferta (… apropos este vorba de sistemul actual .. deci ai ceea ce iti doresti ), atunci vei plati ineficienta sistemului de invatamant prin meditatii.

            Si cu asta as vrea sa incetam ca ne da d. Guran afara. 🙂

             
  • Asl pls
    Mai 7, 2015 la ora 08:06

    Domnule lucian toma, daca aveati o explicatie o scriati deja. In felul acesta poate veni orice prost sa spuna „bai, nu stiti voi nimic. Haideti ca va explic eu, dar nu acum, alta data.”
    Si apropo, nu se mai mananca muci cu fasole din 95. Fiti mai creativ.

    In rest subscriu la ce a spus arkade.

    Răspunde
     
  • anca
    Mai 7, 2015 la ora 01:04

    Cand vom avea un PM competent si va desemna un MINISTRU al INVATAMANTULUI cu pregatire,experienta si responsabilitate ,in mod sigur invatamantul nostru va intra in normal,asa cum a fost recunoscut pe vremuri.Dar cum totul la noi merge pe PRC(pile- relatii- cunostinte),vai si am uitat sa spun SPAGI,e normal sa se duca totul de rapa.Numai in MERITOCRATIE,posturile sunt ocupate de oameni COMPETENTI.

    Răspunde
     
  • Stelian
    Mai 7, 2015 la ora 01:04

    Moise, TVA-ul nu scade cu 9% (min 2,30), iar BNR-ul nu a scazut dobanda de referinta cu 25% (min 9,40)… 🙁

    Răspunde
     
  • ioana
    Mai 7, 2015 la ora 00:29

    Ai facut si emisiuni mai bune….Si tu ai fost student si ca jurnalist stii ca prima informatie dintr-un subiect e cea mai imp…
    Oricum multumim.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase