E normal să ai acelaşi salariu, dacă ştii unde şi când să pui o cratimă?

Publicat la data de de Moise

Functionari din administratia publica locala, afiliati la Federatia Nationala a Sindicatelor din Administratie (FNSA) protesteaza, in Bucuresti, joi, 30 aprilie 2015. Functionarii au intrat în greva generala, nemultumiti de dezinteresul Guvernului fata de problemele generate de salarizarea deficitara a angajatilor din acest domeniu. MARIUS DUMBRAVEANU / MEDIAFAX FOTO

de Moise Guran

Orice s-ar spune, oftica este un bun motor de progres, aş completa eu (în contradicţie cu Gordon Gekko din filmul Wall Street), oftica e bună, cu condiţia să nu se transforme exact în lăcomie.

Greva generală din administraţia locală din România este o grevă de oftică, dar una justificată, omeneşte de înţeles, însă greu de rezolvat.

Asta pentru că, cei mai mulţi dintre bugetarii şi funcţionarii care cer acum majorări au ajuns la salariul minim pe economie.

Nu le-au scăzut salariile, ci a crescut salariul minim până le-a ajuns pe ale lor din urmă. Aşa că situaţia a devenit profund inechitabilă – pe acelaşi salariu, devenit minim pe economie, muncesc şi oameni mai calificaţi, şi oameni mai puţin calificaţi, şi funcţionari cu studii, şi bugetari cu mai puţine studii.

Ce e de făcut în această situaţie?

Să crească, desigur, şi salariile celorlalţi! Numai că ritmul de creştere al salariului minim din ultimii ani a depăşit 20%. Un astfel de ritm, pentru toate salariile din economie, ar fi pur şi simplu falimentar. Sau ar trebui însoţit de concedieri proporţionale…

Acum, să o luăm şi invers… Rata şomajului se apropie de 5%, ceea ce, potrivit specialiştilor în resurse umane, va crea de fapt o criză de forţă de muncă, ce va duce în mod natural la creşterea salariilor. Spre deosebire de situaţia salariului minim, ce creşte obligatoriu prin lege, în acest caz este vorba de cerere şi ofertă.

Trecerea se face mai treptat, iar întreprinderea este nevoită să se restructureze, fie prin preţuri mai mari, fie prin volum mai mare, fie prin concedieri sau restrângeri de alte costuri, astfel încât să suporte creşterea salariilor.

Eu cred că, în ciuda acestor distorsiuni economice, creşterea salariului minim trebuia făcută, asta mai ales din cauza evaziunii gri, cea în care patronul plăteşte minimul pe cartea de muncă, plus o diferenţă la negru. Scăderea CAS-ului din toamnă a fost absorbită de economie în doar şase luni, ceea ce arată că presiunea de creştere salarială există deja, indiferent că mărea sau nu guvernul salariul minim.

Iar, dacă v-aţi grăbit să-i înjuraţi pe bugetari pentru că au făcut grevă şi au cerut salarii mai mari, cred că aţi greşit!

În acest moment, cele mai multe posturi libere sunt la stat, iar un funcţionar care vrea mărire de salariu cel mai probabil nu trăieşte din şpagă.

La fel ca la privat, dacă nu măreşte salariile, statul nu are vreo şansă să găsească oameni. Dacă le măreşte, va trebui să mai facă şi concedieri, la fel cum şi privaţii vor face.

Acestea sunt legi economice de neignorat, dar pentru că, mai devreme sau mai târziu, toată lumea mai şi greşeşte, crizele ecoonomice sunt ciclice, iar ele nu fac decât să corecteze erori pe care nu le vedem în perioadele de creştere economică.

Comentarii prin facebook

72 răspunsuri la E normal să ai acelaşi salariu, dacă ştii unde şi când să pui o cratimă?

  • suvagau adriana
    Iunie 9, 2015 la ora 15:50

    este posibil sa ramai tot pe aceiasi functie la privat,dar sa-ti scada salariul de la 1400 la 1200 ron, cu posibilitatea daca indeplinesti cateva criterii sa-ti mai dea ceva in plus

    Răspunde
     
  • MARIAN
    Mai 14, 2015 la ora 20:59

    bugetarii si pensionarii militari cu pensii mari si nemeritate sunt capusele bugetuluyi de stat izmanarul vicepremierul Oprea santazistuyl guvernului trage la capusele militaRE CARE au cele mai mari salarii din Romania cei care muncesc sa tina aCESTE CAPUSE AU CELE MAI MICI SALARII DAR GUVERNUL SI PARLAMENTARII NU AU NEVOIE DE ECONOMIE EI AU NEVOIE DE JANDARMI POLITIE SRI SI ARMATA CA SA-I APERE PE EI SI PE TOTI HOTII DIN PARLAMENT RUSINE CA TRAIM IN ROMANIA TRAIASCA STATUL MILITARIZAT

    Răspunde
     
  • dan Puric
    Mai 3, 2015 la ora 07:38

    Pai cererea bugetarilor este justificata. Dar problema este ca multi dintre ei chiar taie frunze la caini.
    Problema reala insa este alta. Omul de rand isi rupe ficatul in el prin munca pe salariu minim, iar taxele platite ajung la primari gen NICHITA de la iasi.
    Banii munciti de mine si platiti taxe la stat care trebuie sa se intorca catre mine, ajung la amante, filajuri ale politie locale pentru a vedea cu cine umbla amanta, cu cine se culca amanta. PAi pentru asta isi rup oamenii ficat ca sa angajeze Primarul Nichita criminal pentru a omara amanata.
    Acuma va intreb si eu asa ca prostu?
    PENTRU CE SA MARIM SALARIU PRIMARILOR?
    De ce sa maresc salariu functionarilor publici?
    SA isi de-a demisia, sa merga 6 luni in privat, apoi va garantez ca vor munci la stat sub salariu minim.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Mai 3, 2015 la ora 22:21

      Stimate domn, daca functionarii publici ar avea salarii mai mari, se presupune ca ar fi mai putin tentati sa fure. Dar, daca un singur primar a furat 300 milioane deeuro, oare cat ar trebui sa fie de mari salariile pentrh a disparea te tatia furtului? Realitatea este ca ei sunt parte a unui sistem kleptocratic si cei carora ar trebui sa le fie marite salariile sunt magistratij, probabil. Dar, cel mai important ramane votul cetatenilor.

      Răspunde
       
  • olivian
    Mai 2, 2015 la ora 17:31

    VA ROG, LA BIZIDAY, SA DESCHIDETI SUBIECTUL DESPRE DATORIA GERMANIEI FATA DE ROMANIA.GRECIA A FACUT-O SI SINT REACTII POZITIVE

    Răspunde
     
    1. aspartesteanu ion
      Mai 2, 2015 la ora 21:10

      Frumos. Încă un român furios, convins că toți străinii ne-au furat țărișoara noastră și că merităm despăgubiri (i.e. pomană). grecii să meargă la muncă, măcar cât noi românii, și mai vorbim după aia. Să nu ne fie mila de greci, nu am fost la furat cu ei.

      Răspunde
       
      1. Stelian
        Mai 2, 2015 la ora 22:48

        Nu e vorba de mila. Mila e altceva. Dar partea cu datoria Germaniei nu o inteleg. De ce sa nu cerem si Rusiei datoria? Sau Turciei. Sau Romei…

        Răspunde
         
    2. un turist
      Mai 3, 2015 la ora 23:40

      Olivian: Daca Germania retrage acele cred 17% din investitiile private din Romania s-ar ajunge la 17% mai multa saracie.Sa nu uitati,acei € cistigati de Romanii in Germania –care nu pot fi platiti onesti in Romania –se intorc in Romania.Deci sa o luam babeste exista un sprijin continuu sau? In razboi ati fost aliat cu Germania si unui aliat poti cere ceva? Daca sint cca.6 milioane de Romani care nu au chef de lucru atunci hai la intins mina!!!Sint destui cetateni Romani care traiesc pa spinarea EU deci si a Germaniei de care nu se mai intereseaza Romania.La munca nu la intins mina.

      Răspunde
       
      1. Sergiu
        Mai 4, 2015 la ora 13:25

        „Aliat”? Aliatul ala isi vede interesul propriu, din Grecia citire.
        Registrul Comerţului, 2013, firme germane:
        Continental, cifră de afaceri de 1,8 miliarde de euro
        Kaufland (cifră de afaceri de 1,6 mld. euro)
        Telekom România (Romtelecom şi Cosmote, cu o cifră de afaceri de 1 mld. euro).
        Metro Cash & Carry (1 mld. euro)
        Rewe (497 mil. Euro)
        Schaeffle (370 mil. euro)
        Siemens (350 mil. euro)
        Billa (308 mil. euro),
        Allianz-Ţiriac Asigurări (251 mil. euro)
        Leoni Wiring Systems, cu o cifră de afaceri de 198 mil. euro în 2013.
        Toate aceste companii au împreună peste 50.000 de angajaţi.
        E.ON Gaz şi E.ON Moldova, nu mai zic.
        Domnule draga, asa cum vad eu situatia, va dau dreptate: sunt multi romani care stau pe spinarea UE. Dar, dintre firmele pe care le-am trecut mai sus, aveti idee cate isi externalizeaza profitul? Toate. Cat din ceea ce obtin aici revine statului roman? Nu cunosc, dar ce date am imi spun ca foarte putin. Asa ca, eu vad si partea cealalata a monedei: multi romani stau pe spinarea UE, dar am vaga senzatie ca si mai multi slujbasi germani iau salarul pe care il iau datorita exploatarii de aici. A nu se intelege ca nu muncesc pentru el. Dar acest nivel de salarizare nu ar fi posibil fara resurse obtinute ieftin spre gratis. Mai calculati.

        Răspunde
         
        1. un turist
          Mai 5, 2015 la ora 12:16

          D-le Sergiu sa nu uitam ca 50000 reprezinta 10% din populatia activa a Romaniei care au de lucru si pot cistiga piinea lor.Dupa cum am vazut statul se scalda in bani dar cel de rind????putin il intereseaza de ce cistiga statul daca el nu mai este in stare sa-si plateasca datoriile. Am mai spus pacat ca Romania nu este in stare cu conducatorii ei sa puna ceva pa picioare in afara de hotii si inselatorii!!!!

          Răspunde
           
  • redboy
    Mai 2, 2015 la ora 16:30

    Ei bine…nu!
    Functionarii publici nu au voie sa primeasca astfel de foloase…iar daca le primesc pot fi acuzati de primire de mita.
    Vrem servicii publice de calitate?
    Cati dintre cei care se plang de serviciile primite au cerut in mod oficial…nu la suete cu prietenii…celor in drept sa creasca calitatea serviciilor?
    Vorbim vorbe…si asa intre noi…aia de la privat care muncesc de dimineata pana seara pe salariul minim si caruia multi dintre liberali de la stat le plang de mila…aia nu sunt aici.

    Răspunde
     
  • redboy
    Mai 2, 2015 la ora 16:25

    Toti comenteaza ca bacsisul nu ar trebui impozitat sau ca nu este bine reglementat.
    Dar eu intreb…daca tot este legal bacsisul…este legal si in institutiile publice?
    Adiaca daca vrei sa lasi bacsis pentru un mic…pentru un serviciu deosebit…de ce sa nu ai acest drept si la stat ca toti oamenii sunt egali in fata legii…nu?

    Răspunde
     
  • Radus
    Mai 2, 2015 la ora 09:43

    Eu cand las bacsis la masa il las exclusiv pentu cel care m-a servit la masa, nu ca sa puna impozit pe el escrocii lu’ Ponta.

    Deci nu numai ca nu mai intereseaza bonul pentru bacsis, dar nici nu vreau sa se faca bon fiscal pentru ca nu vreau ca banii sa ajunga la stat.

    Cand o sa vreau ca banii mei sa ajunga la ANAF o sa merg sa fac o donatie.

    Răspunde
     
    1. K
      Mai 2, 2015 la ora 13:46

      @Radus incercati deocamdata pana se mai linistesc apele si pe la vecinii bulgari.
      E destul de bine .
      si mie imi place Vama ,dar decat sa arunc cu pietre si in concediu 🙂

      Răspunde
       
  • SCORNILA
    Mai 1, 2015 la ora 20:08

    Doamne si Stapanul vietii mele duhul stapanirii,.. si al trandaviei nu mi-l da mie !..

    Răspunde
     
  • Radus
    Mai 1, 2015 la ora 16:44

    Oamenii lu’ Ponta (ANAF, DGAF) au fost atacati cu pietre in Vama Veke, nu de patroni ci chiar de turisti, nemultumiti ca tzeparii lu’ Ponta au venit sa controbaie chelnerii prin buzunare de bani de bacsis, nebatuti pe casa de marcat.

    JOS MAFIA care tzepuieste si batjocoreste aceasta tara.

    Răspunde
     
    1. arkade
      Mai 1, 2015 la ora 20:11

      Daca cei de la ANAF stau in birouri nu e bine, daca ii vedem la lucru nu e bine. Stiti de undeva a ideea de a baga bacsisul in casa de marcat?
      Ok, sa iti dau un exemplu:
      1. Vine x de la ANAF si verifica casa de marcat. In casa, 1500 de lei in plus (doar de amorul artei).
      2. Angajatul y spune: „E bacsis”.
      3. Cum poti demonstra ca e bacsis si nu e marfa vanduta fara bon fiscal?

      Acum daca te prinde anaf-ul cu orice ban in plus, te-ai ars. Nu mai poti justifica nimic. Ne deranjeaza normalitatea? Pe mine nu.

      Răspunde
       
      1. Emil
        Mai 2, 2015 la ora 08:42

        Sunt de acord cu eliberarea unui bon fiscal cu bacsisul pentru a putea fi justificat un anume plus dar acele sume nu ar trebui impozitate, ba chiar reglementate legal ca sa fie garantat ca vor ajunge la angajati si nu la angajator. Acele sume nu trebuie sa reprezinte un „perk” al locului de munca folosit drept justificare de angajatori pentru a oferi salarii mici. Deasemeni acele sume trebuiesc protejate de eventuale implementari de reguli interne care sa le manipuleze si foloseasca in alte scopuri sau colectarea si impartirea lor pe diferite criterii impuse. Eu cand las bacsis vreau ca intreaga suma sa mearga la o anumita persoana si nu la un fond pentru reparatii, pentru acoperirea minusurilor sau pentru a fi impartiti cu altii, inclusiv chiar si cu manageri.

        Răspunde
         
        1. Emil
          Mai 2, 2015 la ora 08:53

          …am uitat, si nici la Stat. Intreaga suma pe care o lasi vrei sa a junca doar la o persoana!
          Daca nu, atunci macar sa nu mai fie incurajat bacsisul si eliminat definitiv. Ce e plus este evaziune si aplici legea indiferent de marimea sumei gasite. Dar cum am spus si mai inainte multi agenti economici ar trebui sa creasca salariile angajatilor sai si sa nu mai foloseasca drept pretext bacsisul, pana acum a fost o realitate obscura si in curand va deveni o idee oficiala.

          Răspunde
           
        2. Vali
          Mai 2, 2015 la ora 17:53

          Nu sunt in totalitate de acord. Eu sper ca din bacsisul meu, lasat ospatarului, sa primeasca ceva si bucatarul, ca el sta in bucatarie, deasupra plitei incinse, la + multe grade. Sunt absolut convins ca patronul nu-l plateste mai bine.

          Răspunde
           
          1. Emil
            Mai 4, 2015 la ora 19:46

            Ca idee generala bucatarii sunt platiti mai bine decat ospatarii dar sa zicem ca nu asta conteaza. Bucatarii nu intra in contact cu clientii, lucru ce necesita o oarece finete si tot ei sunt expusi la diferite situatii dificile, paguboase sau chiar periculoase. Ospatarul este cel prin care clientii identifica experienta lor intr-un anumit local. Oricum nu te opreste nimeni sa ceri sa-l intalnesti pe bucatar, daca ti-a placut ce ti-a pregatit, ca sa-l feliciti si poate cu acea ocazie sa-i oferi ceva…

             
      2. m
        Mai 2, 2015 la ora 10:15

        Ce va scapa din vedere e ca pentru amaratul ala de bacsis e nevoie de alte acte,registre, calcule.
        Daca un chelner declara niste bani in buzunar la inceputul zilei si apoi isi cumpara de ex tigari, ce se intampla? pune bonul de tigari in registru? Un eventual minus in buzunar 🙂 se pedepseste? Daca la pranz trece sotia si ii lasa 100 lei sa plateasca masa la gradinita pentru copil ce face? Ii trece in noul registru? Apoi ii scade cand plateste? Sau se confisca? 🙂 Aplaudam ca niste idioti incompetenta Statului de a crea un sistem fiscal simplu si usor de gestionat, incompetenta mascata prin actiuni de genul descinderilor ANAF si a legilor facute pe genunchi de genul celei cu impozitarea bacsisului. Uraaaaa…..

        Răspunde
         
        1. Stelian
          Mai 2, 2015 la ora 11:04

          Da chiar! Angajatii anaf au dreptul sa faca perchezitii corporale? Daca un ospatar nu vrea sa scoata ce are in buzunare, cum fac angajatii ANAF atunci? Il amendeaza pe ospatar pentru ca nu vrea sa scoata tot din buzunare? Chiar daca sunt de acord cu impozitarea tutror veniturilor, nu sunt de acord ca cei de la ANAF sa aibe acces la buzunarele angajatilor societatilor comerciale.

          Răspunde
           
      3. K
        Mai 2, 2015 la ora 13:52

        @arkade depinde de care anume normalitate vorbiti.
        Mie mi se pare total anormal ca Anaf-ul sa nu poata verifica si multinationalele(in spatele carora avem „oameni tari”,nu gluma)sau offshor-urile unde se externalizeaza mari profituri 🙁

        Răspunde
         
        1. arkade
          Mai 2, 2015 la ora 19:51

          Sunt de acord,
          Ii invit sa verifice fiecare multinationala.

          Sunt de acord de altfel ca nu e normal ca bacsisul sa il impoziteze. Si de altfel sunt de acord si cu idiotenia aia de caiet cu bani. Intrebarea e: daca nu declari bacsisul ci in loc sa il bagi in casa il bagi in buzunar…cum poate cineva demonstra ca nu sunt banii de acasa?

          Pe de alta parte, daca nimeni nu impoziteaza bacsisul, atunci nu vad rostul caietului. Gandesc eu gresit?

          Răspunde
           
          1. K
            Mai 3, 2015 la ora 11:34

            @arkade : CATEGORIC nu suntem in masura sa ii invitam pe cei de la ANAF la ce si cum sa verifice ,sau sa le aratam unde gresesc DAR le putem sugera spre ex.faptul ca la
            ! POSTA romana nici un timbru sau efect postal nu se bate pe casa 🙂 🙂
            exceptie Timbrul judiciar este reglementat de OG nr. 32/1995 privind timbrul judiciar.
            RESTUL AR TREBUI SA SE BATA PE CASA .
            Am I wrong 🙂

             
  • un turist
    Mai 1, 2015 la ora 16:19

    Nu sint un adept al bugetarilor dar din atitea legi ce se dau zilnic in Romania cum sa se mai descurce si bugetarul de rind??Se intimpla ca si un judecator nu mai stie drumul in jungla legilor apoi un bugetar!?!?
    -Ceea ce priveste ademenirea salariatului cu un MERCI sau alte vorbe frumoase este o teorie indoielnica.Cred ca sint fff putini care refuza un salariu mai marisor in schimbul unor laude.
    -Privind emisiunea precedenta intrebarea este: Daca sint finante de inotat in ele ce cauta FMI in Romania cu toate pretentiile „oferite”???Seamana a propaganda comunista sau ce este mai grav conducerea Romaniei este atit de imbecila de nu poate conduce o tara???

    Răspunde
     
  • Vali
    Mai 1, 2015 la ora 15:14

    La stat, teoretic, salariile sunt „unitare”. În aceeaşi instituţie, la aceeaşi muncă, aceeaşi vechime, aceleaşi condiţii aceleaşi…. teoretic salariul este acelaşi. Doar că în practică lucrurile stau exact pe dos. Spre ex., Legea nr. 128 din 12 iulie 1997 privind Statutul personalului didactic are următoarea portiţă:
    Art.94, (4)Criteriile de salarizare a personalului didactic auxiliar sunt stabilite de Ministerul invatamantului, cu consultarea sindicatelor recunoscute pe plan national. Senatele universitare pot stabili salarii diferentiate, cu o crestere de pana la 30% din salariul de baza prevazut pentru functia respectiva, in functie de specificul activitatii desfasurate si de calitatea acesteia, cu respectarea contractului colectiv de munca la nivel de institutie.
    Şi PERFECT LEGAL, soţi/soţii, cumnaţi/cumnate, amanţi/amante şi alte categorii de competenţi beneficiază de remuneraţii diferenţiate (spor de competenţă, 30%). Articolul în cauză a fost abrogat prin Noua lege, versiunea actualizata la data de 01/01/2010, dar efectele au rămas.
    Acesta este motivul pentru care într-o instituţie de stat gaseşti 7 oamenei “competenţi”, eleganţi, plini de ei, care te privesc de sus pe tine, plătitorul de taxe şi impozite din mediul privat şi o funcţionară “incompetentă”, adică cu salariul minim pe economie, bătrână, obosită, acră şi nervoasă, care trebuie să le facă pe toate.

    Răspunde
     
  • rddu
    Mai 1, 2015 la ora 13:00

    Nu inteleg de ce voi astia de comentati trebuie sa sariti dintr-o extrema in alta cand vorbiti de bugetari.

    Da, exista bugetari care doar ard aerul degeaba si sunt platiti, dar sunt si bugetari care inca isi fac treaba onorabil si bine. Eu am dat peste o doamna intr-o institutie publica ce m-a lasat masca. M-a ajutat cu o pasiune pe care nu am inteles-o iar cand m-am dus cu un cadou la dansa ca sa-i multumesc pentru asta ea mi l-a refuzat. Din astia sa tot ai. De restul sa tot scapi.

    Răspunde
     
  • Dan M
    Mai 1, 2015 la ora 11:33

    In primul rand ar trebui sa se calculeze la modul cel mai serios un salar minim pe economie din care sa se si poata trai.

    Sa vina Ponta sa-mi demonstreze cum poate el trai cu 950 ron/luna in orice oras din Romania, oricare vrea el ! Singur, fara famile, fara copii.

    Fa tu Moise un reality show din care sa ne prezinti un rezumat zilnic cum un om care munceste 8 h/ zi traieste o luna cu 950 ron, fara sa aiba nimic mostenit: casa, masina, bani… doar hainele de pe el si din dulapul de acasa !

    Dupa care hai sa vorbim si de locuri de munca…

    Dar ca sa fie mai usor, iti propun sa incepi de la salariul mediu pe economie, ala de 1.700 ron/luna si cobaiul nostru sa-si alega un oras mare din Romania: Bucuresti, Cluj , Timisoara, C-ta, Iasi sau Brasov.

    Răspunde
     
    1. Noi
      Mai 1, 2015 la ora 14:04

      Eu accept provocarea si iti demostrez ca la sfarsit de luna mai raman cu cel putin 200 lei.
      Te asigur ca in buget voi prinde si un film la cinema cu trei mese pe zi decente, intretinere/ utilitati abonament pe troleu/ autobuz.
      Nu tigari, nu bautura, nu pacanele.
      Pariu pe cat vrei tu.

      Răspunde
       
      1. Dan M
        Mai 1, 2015 la ora 14:10

        Ok, do it !

        Poti sa prezinti si un buget inainte ca sa putem urmari cum o sa-l indeplinesti. Cat despre miza pariului, alege-o tu, avand in vedere ca eu consider task-ul imposibil de realizat.

        Deci, descrie mai jos cum vei trai cu 1.700 ron/luna intr-un oras din cele enumerate de mine sau cu 950 oriunde vrei tu in RO.

        Atentie: nu stai la mami si la tati, sau la un/o „prieten/a” !!!

        GO,go,go…

        Răspunde
         
        1. Cristian
          Mai 5, 2015 la ora 11:36

          Se poate trai in Bucuresti destul de lejer cu 1700 ron.
          Am trait si cu 1000 dar stateam cu sotia care castiga cam 1400 lei.
          Acum iau in jur de 1200 euro si economisesc in jur de 2000-2200 lei lunar. Sa detaliez si cheltuielile:
          Chirie 200 eur
          Intretinere si alte servicii 100 eur
          transporturi urban 25 eur
          Combustibil auto 50 eur
          Alimente si alte articole de consum casnic 150 eur
          Iesiri la film/cico/aniversari etc 100 eur
          Restul intra la contul din banca.
          Sotia acum castiga in jur de 1800 lei si salariul intra aprope integral in contul ei.
          Deci se poate! Problema nu e ca nu s-ar putea ci de ce e nevoie sa se poata? Adica facem o munca mai calitativa, mai specializata si luam mai multi bani. Suntem vanzatori sau taximetristi e normal sa fim platiti prost. Bugetarii sunt aparte, ei nu prea au d eales insa nici nu se zbat sa scape de locul de munca „otravitor” si prost platit.

          Răspunde
           
      2. Stelian
        Mai 1, 2015 la ora 14:35

        950 lei este salariul brut…

        Răspunde
         
      3. un bugetar
        Mai 5, 2015 la ora 18:17

        dar cu 2 copii,apa,curent,telefon,hrana pentru 4,igiena ptr 4,sa vad mai ramane ceva ptr. film.

        Răspunde
         
  • sino
    Mai 1, 2015 la ora 09:38

    Cine crede ca primarul unei comune are doar salariu de 1800 lei ca venit e naiv,el este mai degraba un boier al anilor 1800 convertit in prezent,si asa mai departe ajungem la Vanghelie,Nechita,etc. care arata cat de rau se traieste dintr-un salariu de bugetar!!!

    Răspunde
     
  • dragos
    Mai 1, 2015 la ora 07:13

    cum spui tu Moise … ” intreb si eu” … care este legatra intru primarii puscariasi si cei aflati in cercetare si multe alte acte de coruptie/abuzuri, etc si salariile astea de mizarie? oare chiar nu e nicio legatura eu zic ca este si una foarte stransa. Cine ar accepta sa dea spaga sa se angajeze pe un salar de 2-300 euro cum stim cu totii ca se da? e caldut locul va spun eu face cat 500 euro sa nu te frece nimeni la cap … ceea ce vrea si nichita de exemplu de laangajatii lor prosti, fara initiativa, fara dorinta de perfectionare fara sa se gandeasca daca eu accept mizeriile astea copii mei ce vor face? IT-isti – pai saracii fara certificari si examene nu ii baga nimeni in seama – si ghici cand invata , in timpul programului de 8-9-10 ore? Explicati asta profesorilor, care au 18h pe saptamana 🙂 … si tot asa.

    Răspunde
     
  • Nucu
    Mai 1, 2015 la ora 06:48

    Sa fim seriosi. Din cele 8 ore de lucru bugetarii nu sunt acoperiti nici 50% cu lucru. Multi sunt impingatori de hartie, care nu fc performanta.
    Trebuie restructurat sistemul, acea restructurare sa fie dupa „performanta”. Si o lege simpla : intr-o administratie publica dintr-o familie numai un membru .

    Răspunde
     
    1. andrei
      Mai 1, 2015 la ora 12:52

      Să fim serioși, asta e o prostie. Or fi și oameni care nu fac nimic dar sunt și unii care lucrează. Plus că e greu să motivezi oamenii cu salarii mici și lipse de perspective de promovare.
      Problema e că al nostru stat nu are habar de câți oameni are nevoia și unde.Pentru că sunt locuri la stat unde sunt prea mulți angajați așa cum sunt și locuri unde sunt prea puțini.
      Dar e ușor să ne dăm mai deștepți doar pentru că lucrăm la privat unde, de multe ori, se lucrează exact ca la stat iar calitatea angajaților e exact aceeași. Din păcate, deocamdată, fie că vorbim de sectorul public sau cel de stat, noi, în România, încă nu prea avem idee de cum se conduc organizațiile astfel încât să fie eficiente și angajații să fie satisfăcuți cu locul de muncă, deci productivi.

      Răspunde
       
      1. arkade
        Mai 1, 2015 la ora 20:16

        NU vorbi de privat. Sunt programator si pot spune ca din 8 ore, lucrez 6. Sunt oameni care lucreaza in conditii mai grele si lucreaza mai mult de 50% din program.
        Daca tot vorbesti de privat, te invit sa imi fi colega. Discutam apoi cum e. La stat, e program de la 8 la 4, si la ora 2 nu prea mai gasesti pe nimeni iar la 3 deja bate vantul si cladirea are alarma pusa.

        Eu lucrez de la 9 la 6 si daca ajung la 9:30, stau pana la 6:30. Deci? e acelasi lucru? Da, am un salar de vreo 4-5 ori mai mare decat la stat, dar il merit.

        Răspunde
         
        1. Lau
          Mai 2, 2015 la ora 12:52

          @arkade: Chiar daca replica ta e partial corecta, greselile gramaticale iti scad din credibilitate oricat de bun programator esti:
          – „te invit sa imi fi colega” -> corect este ” te invit sa imi FII colega”
          – „am un salar de” -> corect se spune „salariu”

          Răspunde
           
          1. @Lau
            Mai 2, 2015 la ora 19:55

            Serios? Asta ai inteles tu din comentariul meu?
            Greselile gramaticale? Din pacate am vrut sa editez, pentru ca am vazut dupa ce am postat, dar asta e. Si totusi….doar atat ai inteles?
            ok….Sa vedem ce intelegi tu din asta:
            while(++a>0)
            {
            cout<<"Speram mai mult de la tine";
            cout<<"Fara sa te legi de greslile pe care le poti considera: typo (daca ai auzit cuvantul asta), alt argument nu ai"
            }

             
        2. Lau
          Mai 3, 2015 la ora 13:24

          @arkade:
          Mai citeste o data titlul articolului si o sa vezi relevanta comentariului meu ;).
          Din intamplare(sau nu 🙂 ) si eu lucrez in IT(nu sunt programator) dar totusi nu inteleg ce vrei sa demonstrezi? Ca stii C? :).Sau esti doar orgolios pentru ca te-am corectat? In alta ordine de idei sit back and relax, we are on the same side 😉

          Răspunde
           
  • Stoenovici
    Mai 1, 2015 la ora 00:35

    Astept greva generala si la care nu vor mai lua nici un ban. Merita sa fie trimisi toti acasa si intrebati la noua angajare cui au dat spaga pentru slujba cu pixu in gura degeaba.
    Este vreun criteriu de performanata ?

    Răspunde
     
  • gicu
    Aprilie 30, 2015 la ora 22:40

    Asta e , un sistem bugetar prost organizat si arhaic , cu hartogarie multa!

    Spre exemplu, la parcari cartiere in Cluj Napoca erau 8-10 „gagici” fiecare cu bucata ei de cartier.
    Ce rost au 10 oameni sa faca un rahat de traba? VOLUMUL de lucru !, si sa fie la nivelul intelectual a unui copil de clasa 8-a .
    Majoritatea „joburilor” prestate pot fi mult eficientizate in era tehnologiei , dar nu se vrea…. ca de ar manca si cel cu 8 clase o paine.
    Si cel cu 8 clase , „este multi” si din pacate pot vota…

    Răspunde
     
  • betty
    Aprilie 30, 2015 la ora 22:29

    Cam asa se lucreaza la stat :))

    Care sunt fazele realizarii unui proiect?
    1. Entuziasm.
    2. Sudoare.
    3. Deznadejde.
    4. Cautarea vinovatilor.
    5. Pedepsirea nevinovatilor.
    6. Premierea celor care n-au avut nicio treaba cu proiectul.

    Răspunde
     
  • Adi
    Aprilie 30, 2015 la ora 22:29

    Esti prea acid la adresa angajatului.
    Mi-as fi dorit sa te vad entuziasmat sub poza unei masini de la ANAF in trafic, doar pentru simplul motiv ca ~90℅ dintre cei care fenteaza statul, isi dribleaza si angajatii.
    Nu am lucrat mult la stat ca sa tin partea unui sistem de lucru gdepasit si conceput sa fie corupt dar la noi, inca minim 10 ani de acum, toata lumea ar trebui sa tina cu angajatul.
    Multa bafta.

    Răspunde
     
  • ioan
    Aprilie 30, 2015 la ora 22:07

    Buna. Eu ii inteleg perfect. 2 muncitori la primarie : la salubritate(maturator, necalificat) 1000 lei/luna, altul cu studii superioare ( contabil, secretara etc) 1100 lei/luna. NU este normal.
    Recent am fost in germania, in concediu si multe produse alimentare la Lidl, Aldi erau mai ieftine decat la noi. Salariile in tara sunt mici de aceea pleaca tinerii, nu le ajung banii de pe o luna pe alta

    Răspunde
     
    1. roman
      Aprilie 30, 2015 la ora 22:19

      nu-si are rostul sa compari alimentele de romania si cele de germania.

      acolo este totul sintetic. oamenii pun pret pe alimente produse de oameni, nu de natura. nemtii nu au pretentii de rosii coapte si suculente. nemtii isi cumpara o pizza, 10 minute in cuptor si asta este pranzul zilnic.

      preturile mici de acolo reflecta calitatea mancarii.

      Răspunde
       
      1. Stelian
        Aprilie 30, 2015 la ora 23:45

        Cred ca Ioan s-a referit la aceleasi produse si nu la produse diferite. Aceleasi produse propii de la Lidl le gasim si aici in Anglia si in Germania si in Romania. Exact aceleasi produse sunt mai ieftine in vest, unde salariile sunt mult mai mari, si mai scumpe in Romania. Intotdeauna si eu am fost uimit de acest lucru. Exact pe acelasi lucru, mai exact o jucarie, in Romania am platit 65 lei, iar in Anglia l-am gasit cu 4£, adica 24 lei. Foarte ciudat.

        Răspunde
         
        1. cnisav
          Mai 1, 2015 la ora 13:26

          Stelian, si eu sunt in UK acum, asa ca hai sa nu poleim lucrurile. Nu am cumparat, inca, jucarii, dar la alimente te contrazic categoric. Doar bananele, tonul la conserva si oule le-am gasit aici la preturi mai mici ca in .ro. Poate si laptele, depinde de ocazii. In rest, la acelasi pret, dublu sau chiar triplu…Preturi minime aici: cea mai ieftina paine 2,75 lei, untul 6,2 lei, ulei floarea soarelui 7 lei, cartofi 4 lei/kg, pui 25 lei, zahar 6,7 lei, 900 g iaurt 7 lei etc, etc

          Răspunde
           
          1. Stelian
            Mai 1, 2015 la ora 14:33

            N-am spus ca toate sunt mai ieftine aici. Era vorba numai de produsele Lidl. Produse care nici ele nu sunt toate mai ieftine aici. Unele sunt mai ieftine in Germania ca aici, si banuiesc ca altele sunt mai ieftine in Romania. Dar totusi, daca luam laptele dupa cum ati spus. La salariul minim de 5 ori mai mare decat in Romania in agricultura, avem lapte mai ieftin in magazin. Nu e curios?

             
          2. Stelian
            Mai 1, 2015 la ora 15:04

            Diferenta este ca aici pot trai decent si cei saraci. Sa va explic cum. Magazinele mari fac reduceri substantiale cand produsele se apropie de data expirarii. De ex painea de la 1£ o reduc la 10-15p. Cel sarac poate cumpara 4 paini sa spunem si le poate baga la congelator. Deci 60p il costa painea pe o saptamana. La fel si cu carnea proaspata pe care o gasim redusa de la 2-3£ la 40-60p. In congelator ea se mentine foarte bine o saptamana, daca nu mai mult. Noi am cumparat joi saptamana trecuta pentru prima oara flori reduse de la 5£ la 50p. Acum ma uit la ele si imi incanta privirea. Nici urma de ofilire. Avem langa noi un outlet Adidas/Reebok. Nu putem cumpara tot ce gasim redus la 10-15£, incaltaminte si imbracaminte caci nu avem cum sa purtam asa multe. Intradevar nu sunt ultimele colectii, dar nu sunt nici mai vechi de 2 ani. E, asta nu gasesc in Romania. Un mod inteligent de a traii cu bani putini pentru cei mai saraci.

             
      2. Livia
        Mai 9, 2015 la ora 13:15

        Diferenta de Tva ati calculat-o? Intreaba-te intai cat plateste la stat un englez si un german pt alimente si apoi calculeaza cat platesti tu.

        Răspunde
         
  • Stelian
    Aprilie 30, 2015 la ora 21:40

    Un functionar din administratie care avea salariul mai mare decat salariul minim pe economie plateste amenzi mai mari acum decat acum 2 ani? Pai la luat, statul indexeaza ce ia cu salariul minim, dar la dat nu mai indexeaza?
    Nici n-am stiut ca s-a scos legea (astzi am aflat de fapt ca era contractul colectiv de munca la nivel national) care reglementa salarizarea in functie de salariul minim.
    Daca tot avem salariul minim pe economie, atunci eu cred ca ar trebui ca acest salariu minim reglementat sa insemne un punct, ca la pensii, si de acolo fiecare calificare sa insemne 1,1;1,2;1,3;1,4…din acest salariu minim. Astfel s-ar gandi de doua ori inainte sa creasca salariul minim si ar fi echitabil si pentru cei platiti cu mai mult decat acest salariu.

    Răspunde
     
  • OCHI LUCIZI
    Aprilie 30, 2015 la ora 21:35

    da unde-i zarzavatul ? 112 !

    Răspunde
     
  • Noi
    Aprilie 30, 2015 la ora 20:58

    Domnule Moise, am mai spus si repet. La noi problema nu este lipsa locurilor de munca ci a resursei umane si mai ales calificate.
    Am o ferma agricola iar in zona mai sunt câteva, toti lucram pe tractoare cu 2-3 pensionari pt. ca nu găsim ceva proaspăt calificat si mai ales cu dorință de munca.
    Atenție, acum un tractorist lucrează la butoane pe utilaje performante si deci ar trebui sa dea navala. Sac, nu vor si gata. Întâmplator mai merg si pe la finanțe cu diferite treburi/ obligații unde ma umfla ciuda când vad bugetari care sug pixul (la propriu) iar noi trebuie sa ii ducem in spate ca nu ii restructurează nimeni.

    Răspunde
     
    1. Cosmin
      Aprilie 30, 2015 la ora 21:19

      Noi,
      Te inteleg perfect.
      Asta-i Romania oamenilor semianalfabeti si autosuficienti.
      Toti se vad meritand salarii de zeci de mii de euro pe an dar nu sunt in stare sa scrie un text decent sau sa citeasca un text cu voce tare.
      Intamplarea face ca anul trecut sa fi luat un utilaj pe fonduri europene iar acum am probleme sa calific om pe utilaj.

      Cat despre bugetari, numai de bine.
      Mi-e si sila sa ma mai gandesc la blazarea lor incompetenta.

      Răspunde
       
      1. Doru
        Aprilie 30, 2015 la ora 22:13

        Vezi Cosmin, despre asta e vorba. Despre incompetenta patronilor care vor oameni super calificati dar ei nu stiu sa apese pe trei butoane. TU stii sa folosesti utilajul respectiv? Ma indoiesc….

        Răspunde
         
        1. gheo
          Mai 1, 2015 la ora 09:29

          Pai de ce sa stie patronul cum se opereaza fiecare utilaj? El trebuie sa fie un manager bun nu un geniu priceput la toate.

          N-are nicio logica ce ceri de la patron. De vina este un sistem care nu pregateste tinerii pentru ceea ce se cere (sau o face extrem de prost) si mentalitatea romanului care fuge de tot ce inseamna rural/agricultura, doar pentru ca nu vor sa fie facuti „tarani”.

          Răspunde
           
          1. Stelian
            Mai 1, 2015 la ora 10:55

            Gheo, aveti dreptate. Se vede experienta. Eu am fost patron bun la toate, si sofer pe camion, si tamplar, si lacatus, si sudor… cand era cazul, dar nu un bun manager si am falimentat.

             
          2. agent de turism
            Mai 1, 2015 la ora 19:50

            daca managerul nu stie si angajatii nu au cunostinte despre.. cum imi vor face mie un produs de calitate ?

             
          3. Stelian
            Mai 1, 2015 la ora 21:12

            @agent de turism, ce rost au intr-o companie angajatii care nu au cunostinte despre? Cine si de ce ar angaja de exemplu sudori care nu stiu sa foloseasca calculatorul, pe post de informaticieni?

             
    2. Calificat
      Aprilie 30, 2015 la ora 22:34

      @Noi.Nu gasiti tineri care sa fie dornici sa foloseasca acele „butoane”.Oare de ce ?De ce ii regasesti pe aceiasi tineri „butonand” in alte tari?Aceleasi „butoane” pentru care dv.nu gasiti amatori.Raspuns:pentru ca acolo sunt motivati.Motivatia? Simplu !Banii pe care ii castiga acolo !Se tine cu dintii de un loc de munca ca acela pe care-l oferiti dv.!Aaaa..ca nu puteti oferi mai mult ? Asta-i alta „mancare de peste”,care tine de cu totul altceva decat de atitudinea romanilor fata de munca.Situatia este un pic mai complicata decat am spus eu aici,dar in principiu la asta se rezuma.Motivatia muncii !

      Răspunde
       
      1. sorin
        Mai 1, 2015 la ora 02:20

        Motivația in muncă vine din pasiune, din cat de motivat e si patronul, si cat de mult te încurajează. Vine mult mai mult din tine, banii, nu te motivează doar te închid într.o cușcă care oferă iluzii

        Răspunde
         
        1. ana
          Mai 1, 2015 la ora 08:06

          Te-o motiva si pasiunea aia, dar când iti vin facturile sau când ai copii care-ti cer de mâncare nu stiu cat de suficienta mai e pasiunea aia.

          Răspunde
           
        2. Cristian
          Mai 5, 2015 la ora 11:58

          Romanul vrea sa faca profit de 1 mil $ din prima luna de activitate. Nici dracu nu isi face un plan cat de cat pentru 5-10 ani. Partial ca nu ai climatul fiscal bine reglementat si partial ca patronii sunt incompetenti. De ce credeti ca avem cateva companii infiintate imediat dupa revolutie si nu cu miile? Au vrut sa dea un tun, probabil ca l-au dat si au disparut la fel cum au aparut. Romanii si mai ales patronii nu au cultul muncii si nu stiu nici ce e aia previziune.
          Eu lucrez la o firma care a impus un nivel minim de performanta si sunt platit in plus daca depasesc acel nivel. Nici de-al dracu nu as pleca de la jobul asta si fac tot ce imi sta in putinta in acele 8+2 ore de job ca firma sa fie ok. Patronul a inteles ca firma e ok daca si angajatii sunt ok si se fac in mod regulat verificari medicale, financiare, cursuri de perfectionare, cursuri artistice ptr aia care vor relaxare, excursii si altele. Nu lucrez la multinationala. Uitasem sa spunc a mai apuc sa si dorm putin dupa masa de pranz ca sa am randamentul sporit. La noi nu exista „merge si asa” si nici aruncatul pisicii in curtea vecinului.
          Dar pentru toate astea a trebuit sa uit tot ce am invatat de la cei mai in varsta si sa ma educ singur in „munca”. Cati ar fi facut acest lucru? Cati ar fi vazut ceva in neregula si nu ar fi zis „merge si asa” ?
          Despre asta e vorba, despre calitatea muncii, profesionalism si respect fata d emunca. restul vin pe parcurs destul de repede…

          Răspunde
           
      2. Noi
        Mai 1, 2015 la ora 07:03

        Prietene, cei la care te referi tu sunt palamasi pe șantiere si culegători de căpșuni in procent de peste 95%, la butoane stau cei născuți acolo.
        Ce nu ai înțeles tu este cala tineri le este rușine de munca in țară in care s-au nascut

        Răspunde
         
        1. Noi
          Mai 1, 2015 la ora 07:04

          Răspunsul de mai sus este pt. @calificat

          Răspunde
           
        2. Cristian
          Mai 5, 2015 la ora 12:08

          Te inseli!
          Tineri s-au dus sa culeaga manual capsune, salata, sparanghel, castraveti sau portocale si sa fie batjocoriti prin alte tari ptr 800 euro lunar.
          Daca ai da banii astia unuia in Romania ptr a fi operator pe acel utilaj te asigur ca ar fi coada la tine la usa.
          A apus vremea cand era rusinos sa faci un ban cinstit. In mediul urban sunt din ce in ce mai putini cei ce vor sa lucreze pe nimic si asta e adesea confundata cu rusinea de a munci in rural. De exemplu eu, inginer utilaje de constructii, iti desfac si refac draciul ala de tractor de zici ca sunt magician. Acum castig 1200 eur lunar + bonusuri. Dai mai mult?
          Nu ai da nici 1200 ron net ….
          Despre ce vorbim aici? Sa fim seriosi ….

          Răspunde
           
  • nik
    Aprilie 30, 2015 la ora 20:39

    ba fascistule!!! te tot impiedici de bugetari ca asa si pe dincolo. ai vrut stat minimal stai la coada ca nu sunt destui oameni sa rezolve cererea ta

    Răspunde
     
    1. Da
      Aprilie 30, 2015 la ora 20:53

      Stat minimal in Romania, ce gluma proasta… statul in romania e ca un parazit care nu te lasa sa traiesti.

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase