11.982 afișări

Ford, mai producem şi altceva decât iluzii?

de Moise Guran

Ăştia de la Ford veniră tocmai de la Craiova ca să vorbească cu Victor Ponta. Cum şi unii, şi alţii vorbiră în olteneşte cu accent englezesc, nu pricepu nimeni de ce veniră americanii ăştia oltenizaţi aci la Bucureşti, la premieru’ ţării noastre… Să-i reproşeze că tot n-au autostrada? Poate. Sau să-i bată un apropou despre cum fac ei concedieri în ţări cu salarii mici, ca a noastră, ca să mute producţia în ţări cu salarii mari, dar generoase la subvenţie?

bmax

Adevărul gol-goluţ este că, dacă Ford făcea 350 de mii de maşini la Craiova, aşa cum s-a angajat prin contractul de privatizare, ar fi avut o problemă serioasă cu scoaterea tirurilor cu maşini din zonă. Spre Piteşti se circulă greu, iar autostrada are termen în 2020, spre Timişoara drumul se aglomerează de la Severin, iar ca să fi dus tirurile cu maşini la Calafat tot nu se putea, că n-are portul cultural capacitate de încărcare industrială.

Dar, pe de altă parte, nici cu cei de la Ford Europa nu mi-e ruşine. În 2013 au primit de la AVAS dezlegare că şi-au îndeplinit promisiunile din programul de privatizare, iar acum vine Curtea de Conturi şi spune că asta e o tâmpenie. Ford n-a făcut niciodată în România maşini cu mai mult de 50% componente din ţară, ba chiar, completez eu acum, după privatizare, uzinele de la Craiova au devenit un soi de anexă ale celor pe care Ford le are în Germania. Am tot sperat, i-am susţinut, am vorbit cu oamenii de acolo, dar, cu 50 de mii de maşini făcute anual în România, Ford Craiova a contat mai mult pentru motoarele făcute la noi şi livrate pentru a fi echipate pe Focus şi Fiesta la uzinele nemţeşti.

De fapt, Ford Europa este Ford Germania, chiar şi formal, căci investiţia Ford în România nici măcar nu este o investiţie americană, ci una germană, iar când s-a pus problema relocării producţiei unei maşini de volum, precum Focus sau Fiesta, din Germania în România, bineînţeles că sindicatele germane au fost prea puternice pentru inanita conducere a diviziei europene a Ford.

În restul ţărilor europene, Ford închide şi deschide fabrici, concediază şi angajează oameni, în funcţie de ce ajutoare primeşte. De altfel, Ford merge de rupe în State dar, în acelaşi timp, în Europa a pierdut 2,5 miliarde de dolari numai în ultimii doi ani. Decizii precum închiderea fabricii din Belgia, păstrarea celei din Rusia şi relocarea unei părţi a producţiei de motoare de la Craiova în Ţara Galilor par de neînţeles. Ai zice că ai naibii galezi, se mulţumesc cu 500 de euro pe lună salariu.

Sau, poate, a contat mai mult ajutorul de 15 milioane de lire pe care Ford l-a primit de la guvernul Ţării Galilor… Sau, poate, relansarea investiţiei şi a producţiei în Spania a fost influenţată şi de ajutorul de peste 20 de milioane de euro pe care această companie germană cu nume american l-a primit de la guvernul Spaniei.

Dar staţi, că şi guvernul României a fost suspectat acum şapte ani, la vânzarea uzinei de la Craiova, de convingerea Ford prin intermediul unui ajutor să facă nuştiuce la noi. Zic nuştiuce, pentru că producţia, aşa subţire cum e, a modelului B-Max, a pornit abia în 2012.

Acum, în timp ce, pe surse neoficiale, presa locală primeşte o ştire cum că undeva prin 2017-2018 la Craiova s-ar putea face un SUV low-cost de prin India, oficialii de la Ford se duc la Ponta ca să-i ceară mânăstire-ntr-un picior, ghici ce?

Treaba lor, dar noi oltenii (iar Ponta este totuşi oltean) avem o vorba – dacă mă păcălişi o dată, fusăşi de vină tu; dacă mă păcăleşti şi a doua oară, apăi prostu-s eu.