Eu nu zic să facem mânării, dar nici să fim idioţi nu-mi place

Publicat la data de de Moise

metrou blog

de Moise Guran

Ştiţi probabil cu toţii bancul cu licitaţia la care se prezintă un chinez, un neamţ şi un român, iar românul cere cei mai mulţi bani ca să facă lucrarea, ca să aibă şi de şpagă şi pentru chinezul care o va executa de fapt. Vi l-am spus tot eu aici… Eh, de multe ori, viaţa noastră bate orice glumă.

Mărturisesc că nu mă pricep deloc la trenuri şi nu pot face niciun fel de comentariu legat de calitatea tehnică a acestora. Cu toate acestea, nu mă pot abţine să nu dau cu pălăria de pământ atunci când mi se pare că ţara noastră este pur şi simplu condusă de idioţi.

Metroul bucureştean este pe cale să atribuie unul dintre cele mai mari contracte din istoria sa, un contract de peste 300 de milioane de euro, 400 de milioane de euro, de fapt, dacă intrăm în detalii.

La licitaţie au venit cinci firme, dintre care una chinezească, una românească, şi trei europene. Urmarea a fost cam ca în celebrul banc… numai că n-a câştigat românul nimic, el doar plăteşte.

Aşa cum spuneam nu mă pricep absolut deloc la trenuri şi cu metroul n-am mai mers de câţiva ani. Licitaţia fost câştigată de o firmă spaniolă, aceeaşi care a făcut ultimele trenuri pentru Metrorex, alea de au trebuit ai noştri să taie staţiile că n-aveau loc vagoanele.

Trains_at_Piata_VictorieiDeşi au venit cu un preţ mai mic cu 20 la sută decât al spaniolilor, deşi au venit cu un preţ mai mic chiar şi decât al chinezilor, ceea ce e destul de greu, românii au pierdut această licitaţie organizată în ţara lor. Potrivit caietului de sarcini, preţul era cel care conta în proporţie de 60 la sută. Habar n-am cât de proaste ar fi putut fi metrourile româneşti făcute la Arad, dar cred că pentru ţara noastră ar fi fost extraordinar ca o companie care angajează oameni de la noi să câştige un contract atât de mare.

Nu ştiu cum se fac caietele astea de sarcini pentru aceste licitaţii, ştiu doar că ele trebuie să respecte regulile europene, şi să asigure o egalitate de şanse participanţilor. De asemenea, nu vreau să îndemn pe nimeni să facă mănării la licitaţii, dar cu toate astea, vă repet că ţara noastră este condusă de idioţi.

Presupun că Ministrul Economiei nici nu ştie că are o fabrică de vagoane la Arad şi o întreagă industrie feroviară ce se chinuie să renască, după ce tot noi am făcut-o zob şi am dat-o la fier vechi. Pe de altă parte, văd că ministrul Ioan Rus se face că plouă, de parcă cei doi miniştri nici nu s-ar cunoaşte între ei.

Ce-i drept, licitaţia s-a organizat anul trecut, când ambele ministere erau conduse de alţii, dar tot nu mă pot abţine să întreb ce treburi au aceşti miniştri, când ştii că urmează să dai un contract de aproape jumătate de miliard de euro, contract plătit de stat, din banii noştri, şi nu te pregăteşti cu companii private şi de stat astfel încât aceşti bani să rămână în România şi să dea de lucru aici.

Acum aştept să vină un deştept de ăsta de ne conduce şi să ne explice de ce metroul se scumpeşte cu 35 la sută. Deja tarifele pe metrou sunt comparabile cu cele din Occident, iar dacă iei în calcul cât de mică este reţeaua noastră de metrou în comparaţie cu reţelele marilor capitale occidentale, rezultă că metroul de la Bucureşti este mai scump decât cel de la Londra.

Singura explicaţie rezonabilă pentru acest preţ o reprezintă exact investiţiile de care metroul are nevoie. Ok, noi plătim, unii prin taxe, alţii prin bilete la metrou, dar să n-ai tu, ca stat român, nişte oameni care să judece cu capetele lor o perspectivă de dezvoltare a României, şi care să înţeleagă cât de multe slujbe se pot crea de 400 de milioane de euro, eu asta nu o să pot pricepe niciodată.

Comentarii prin facebook

66 răspunsuri la Eu nu zic să facem mânării, dar nici să fim idioţi nu-mi place

  • Pingback: Licitaţii, preţuri şi manipulări | Biziday
  • Pingback: De ce a ales Metrorex să cumpere vagoanele mai scumpe din Spania și nu pe cele mai ieftine din România. Cum ne jucăm cu sute de locuri de muncă și cu sute de milioane de euro | România curată
  • Gheorghe Ciachir
    Martie 14, 2015 la ora 20:56

    Moise, nu esti nici specialist in metrouri, nici in licitaţii, ce te bagi unde nu te pricepi ?
    Te respectam când vorbeai pe teme economice, ceea ce ai absolvit.
    Mă dezamăgeşte abordarea populistă (când vei candida ?), conspiraţionistă şi fără competenţă în domeniul abordat.
    Să-ţi spun oare „Adio specialistului Moise Guran” ?

    Răspunde
     
    1. Adrian
      Martie 27, 2016 la ora 12:35

      Gheorghe, pentru mine e clar că eşti unul dintre cei cu interese, prieteni sau rude în Metrorex. Discuţia e pe o temă de bun simţ. Lipsa de transparenţă,lipsa de viziune, lipsa de argumente. Toate astea transformă licitaţia într-o ‘mânărie’. Mai ales când se cunoaşte şi istoricul cu ”…alea de au trebuit ai noştri să taie staţiile că n-aveau loc vagoanele.” Totul de atât de simplu! Sunt întrebări simple. Nu trebuie să fi un specialist în fotbal ca să îţi dai seama când vezi un meci aranjat…

      Răspunde
       
  • Geo
    Martie 14, 2015 la ora 09:17

    Daca nea Aurescu invata geografie, stia ca harta Germaniei are un „maner” la baza, fiind buna de jucat ping-pong pe catedra, cam cum se juca prin anii ’70; harta Romaniei (pe care o foloseam la geografie) avea un maner f. bun, Dobrogea, si putea fi folosita ca paleta de p-p. Chiar si dupa reunificarea Germaniei, „manerul” a ramas acelasi.

    Răspunde
     
  • sorin
    Martie 14, 2015 la ora 01:15

    A se urmari prin ce perioada ( de declin) trecea economia Spaniei in momentul in care s-a organizat licitatia. Treaba este la nivel european. Nu mai suntem de mult stapani aici. Cine poate deschide o ancheta? Cine poate investiga?

    Răspunde
     
  • Pingback: Pff… Metrorex nu crede că România e condusă de idioți | Biziday
  • Sebastian Blaga
    Martie 13, 2015 la ora 16:47

    Analizand doar titlu articolului, imi vine in minte o idee de minim patriotism romanesc pentru sec 21(patriotism de genul celui interbelic nu as avea cui sa cer si nici nu ma astept sa regasesc prin vreu neuron al politicienilor romani):
    Atat timp cat politicienii nostri sunt in stare sa falsifice licitatii pt propriul buzunar, cred ca ar fi o dovada de patriotism sa falsifice licitatiile pentru interesul tarii.

    Răspunde
     
  • IGNAT RAZVAN
    Martie 13, 2015 la ora 11:46

    Dragilor,sa lasam sa mai treaca vreo trei generatii,dupa care poate ne vom reveni.Pana atunci mai asteptam si mai traim cu hotii astia,oricum nu avem alta optiune.

    Răspunde
     
  • Eugen Lovin
    Martie 13, 2015 la ora 10:29

    Cu tot respectul dar potrivit legislatiei europene aplicabile si in Romania, in speta pentru licitatii publice, castigatorul este ales dupa o serie de criterii obiective si mai ales nediscriminatorii. Firma spaniola are acelasi drept de a castiga la fel ca orice alta firma chiar si din Romania. Intr-adevar se poate intampla ca o firma straina sa castige licitatiile iar aceasta sa angajeze in subantrepriza firme romanesti. Vezi mai ales asfaltarile si constructia de drumuri si poduri. Dar nu e cazul acesta. Oricum se poate stipula (la noi nu s-a prea stipulat) ca firma castigatoare sa nu poata da in sub-antrepriza mai mult de x procente din lucrare)decat daca se prezinta ca grup de firme in care sunt mentionate si respectivele firme din subantrepriza. Ca totul sa fie clar si corect fata de executatii reali ai lucrarii (principiu pe care el l-as denumi „arata ce poti sa faci”/”show what you got”)

    Răspunde
     
  • Cris
    Martie 12, 2015 la ora 19:04

    Emisiunea BIZIDAY, respectabila de altfel, a inceput sa aiba sectiuni de slugarnicie fata de Guvernul Ponta si as da cateva exemple:

    – laudarea nejustificata a Noului Cod Fiscal, care e o catastrofa in materie de taxe locale si pentru micile firme (IMM si PFA)
    – povestea aia cu cresterea nivelului de trai si a consumului, pe care o recita si Ponta si care e cu totul falsa. Ca sa creasca nivelul de trai in Romania, salariile trebuie sa se umfle cu cel putin 50% ceea ce e imposibil. Peste 90% au venituri de supravietuire. Nu poti sa zici ca le-a crescut nivelul de trai daca salariile au crescut in medie cu 1.5%, e o prostie.
    – veniturile in retail au crescut pe seama cresterii preturilor la unele produse de baza (numai la unele, nu la toate – la cele care arde – carne, mezeluri, branzeturi, lactate, unele fructe si legume, etc) Nu cred, practic, ca au crescut vanzarile, magazinelee sunt de fapt din ce in ce mai goale.

    Pun partiu ca peste 80% din clasa muncitoare tanara e subalimentata grav si functioneaza doar pe covrigi in ziele de lucru… ceea ce e inacceptabil. Valoarea tichetului de masa a ramas una penibila pentru o tara europeana – 2 euro si ceva pe cap de vita furajata pe zi.

    Daca creste pretul transportului cu metroul cu 33% dintr-un foc, mai creste si pretul la gaze, mai creste si pretul la combustibili… se duce drk toata cresterea aia infima de 1.5% in medie….

    E iobagie maxima in Romania, va spun. Intrebati lumea pe strada cum o duce si veti afla, nu va mai refugiati in statistici.

    Răspunde
     
  • George Martens
    Martie 12, 2015 la ora 18:27

    CAF are mare experienta, recent a produs si trenurile de mare viteza care duc la Mecca, destul de bune pentru condițiile din Golf, cu temperaturi record si furtuni de nisip. Am aflat si de piesele care cad de pe noile rame de pe M2. Am auzit de la un vecin care întâmplător e conductor la Metrorex. Conductorii ăștia cunosc bine marfa, dar evident ca managerii nu ii asculta. Per ansamblu, in opinia lor trenurile CAF, chiar alea cărora le cad șuruburile sunt mai bune decât Bombardier din Canada de pe M1, iar din multe puncte de vedere ramele românești care au circulat pana anul trecut le depășesc si pe cele canadiene si pe cele spaniole, dar nu mai corespund „normelor”. La licitație sper ca s-a ținut cont de tot ce trebuia in afara de spaga! Părerea mea este ca statul roman trebuie sa sprijine acest sector feroviar ALTFEL, nu sa oblige operatorii sa aleagă constructori romani. Sper ca licitația a fost corecta, trenurile spaniole se exporta prin toată lumea nu cred ca sunt mai proaste decât cele românești.
    Comparatia prețului călătoriei la metrou e făcut forțat, nu este adevărat ca metroul bucureștean e mai scump decât cel din Londra sau aiurea. Metroul din Londra, Paris, Madrid are rețea de 5-10 ori mai mare decât Metrorex. Adevărat. Dar asta nu înseamnă ca o călătorie e de 10 ori mai lunga. Înseamnă ca ai posibilitatea sa ieși in 300 de statii, nu in 30 de statii ca in Bucuresti. Distanta pe care o parcurgi cu metroul in Bucuresti pe euro plătit e MAI MARE, cel puțin dubla fata de distanta parcursa cu același euro la Londra sau Paris.
    Că la Metrorex se fura, e adevărat. Toate serviciile conexe sunt externalizate către firmele căpușă ale prietenilor știm noi cui. Tot ce înseamnă semnalizare semaforizare întreținere, revizii, reparații se fac pe bani grei de către alte companii. Evident ca prețul pe călătorie ar putea fi mai mic daca nu s-ar sifona acești bani

    Răspunde
     
    1. Cris
      Martie 12, 2015 la ora 18:57

      Crede-ma, prietene, nici nu se compara Bombardier cu CAF… Se vede si dupa cum merg, nu iti trebuie multa scoala, doar putina observatie. CAF-urile par niste trenuri de lumea a 3-a mai degraba… de asta cad tablele din ele. Seamana mai degraba a tramvaie subterane decat a trenuri de metrou.

      Cred ca e vorba de spaga, totusi.

      Răspunde
       
  • traim in Romania
    Martie 12, 2015 la ora 16:14

    Pai daca nu iese nicun comision (10-20-30%), atunci nu e bun…

    Răspunde
     
  • alexandi
    Martie 12, 2015 la ora 15:19

    particip la licitatii publice de ceva timp, pe alt domeniu. daca 60% este pret si 40% partea tehnica, inseamna ca in eventualitatea in care cei de la Arad chiar au capabilitatea tehnica, au lasat pe mana unor „rude, cumnati” intocmirea ofertei. se prea poate ca sa nu fi scris ce trebuie…si a castigat ala care a stiut ce sa scrie. simplu.
    deci sa nu aruncam cu DNA-ul in ei pana nu se afla de ce a pierdut Aradul…
    repet, chiar la posibilitati tehnice identice cu spaniolii, daca nu stii ce sa scrii in oferta si cum sa raspunzi la cerintele caietului de sarcini, avand pretul cel mai mic, poti pierde!

    Răspunde
     
  • Cezar
    Martie 12, 2015 la ora 14:59

    Eu unul cred ca sunt mai mult hoti decat prosti. Miroase rau de tot a DNA aici!

    Răspunde
     
  • ioan
    Martie 12, 2015 la ora 12:13

    Moise,
    imi placi insa cateodata prea o dai in cotidian/can-can in loc sa ramai la seriozitatea caracteristica.
    Doar un punct minor de critica sa-mi fie permis: compania romaneasca nu este una europeana? De ce diferentierea intre una chinezeasca, una romaneasca si alte 3 europene. De ce nu – 1 asiatica si 4 europene….la care cel putin ar fi interesant de aflat numele acestor companii.
    Mersi mult…in rest numai de bine!

    Răspunde
     
    1. ioan
      Martie 12, 2015 la ora 12:23

      ah…si inca o chestie: Ar trebui sa renuntam sa ne comparam cu tarile vestice. Asa cum corect remarcau ante-vorbitorii mei…traim intr-o tara cu caracter bananier unde nivelul de viata este unul drastic scazut. A compara pretul biletelor din capitalele vestice cu cele romanesti is insane!
      Curand a fost un reportaj unde metrorex-ul era indicat cu cheltuieli de 130mil€ Vs venituri de 122mio€. Un minus de 8mio€.
      Singura masura care le trece prin cap e mentinerea unui corp de angajati mare si marirea pretuuli biletelor in loc sa investeasca in automatizare. Toti acei vanzari la ghisee pot fi inlocuiti cu automate…care necesita doar mentenanta…Da, sunt costuri insa investia se merita pe termen lung…care poate fi planificata pe o perioada de „x”-ani. Astfel totul este transpatent si planificabil.
      But again we live in Romanian.

      Răspunde
       
  • Victor
    Martie 12, 2015 la ora 11:04

    Si eu cred ca e o manarie la nivel european. Ne platim zilnic mentinerea in UE, distrugerea cu desavarsire a industriei romanesti a fost punctul de plecare. Daca am avea macar 10% din coloana vertebrala a grecilor am da pe fata treburile astea, dar nu e cazul nostru, mergem dupa ‘Capul plecat sabia nu-l taie’ – ok nu-l taie dar o va duce din ce in ce mai prost fiind la mila tuturor, halal sa ne fie !

    Răspunde
     
    1. Cris
      Martie 12, 2015 la ora 11:38

      Am platit cu varf si indesat invitatia in UE, incepand cu privatizarea frauduloasa a SNP Petrom, firma aia care-l finanteaza pe Moise.

      Răspunde
       
  • ion
    Martie 12, 2015 la ora 10:05

    Nu stiu cati dintre cei care au comentat aici au habar de procesul de achizitie publica si de cum se intocmeste un caiet de sarcini, dar se pare ca nu sunt foarte multi. Caietul de sarcini il faci ca sa poti cumpara ceea ce iti doresti tu la un pret cat mai mic, adica un produs de calitatea si caracteristicile de care ai tu nevoie, dar in acelasi timp sa te asiguri ca vei obtine cel mai bun pret posibil din piata.
    Sa va dau un exemplu care va este mai familiar: vrei sa cumperi autoturisme. Si renault si bmw sunt masini si desi uneori pot asea caracteristici identice, fiabilitatea si comportamentul pe sosea este cu totul altul. Daca pui ca si criteriu de atribuire pretul cel mai scazut o sa cumperi renault, sau poate chiar logan (sau poate vreo masina fabricata in china). Daca vrei sa cumperi bmw umpli caietul de sarcini de cerinte tehnice pe care le poate satisface doar bmw-ul. Daca vrei sa cumperi o masina romaneasca ii pui fel de fel de conditii de existenta a service-ului autorizat cat mai aproape de tine, etc. Cei de la ministerul transporturilor puteau sa scoata la licitatie trenurile la pachet cu intretinerea si reparatiile lor pentru 5 sau 10 ani (caz in care spaniolii ar fi venit cu un pret mai mare) si in felul acesta nu ne vom trezi ca trebuie sa bagam o gramada de bani in intretinerea si reparatia lor.
    Concluzia este ca se putea sa gaseasca un producator roman pt aceste trenuri (mai ales ca in Craiova exista firma Softronic care produce trenuri usoare pt care are contracte de vanzare in tarile din regiune).

    Răspunde
     
    1. Cris
      Martie 12, 2015 la ora 11:37

      Tu nu intelegi ca e o chestie legata de UE, se trag niste sfori, se incaseaza niste spagi. E la fel in toate cazurile in care sunt contracte mari, pana la urma banii ajung in afara… in tara ramane praful de pe toba… de asta este si iobagie maxima si FOAME in Romania… pentru ca toti banii migreaza in afara.. nu raman in tara, nici in buzunarele oamenilor, nici in companii, nici macar in bugetul statul… Toata spalarea de bani o taie in afara.. Ies anual miliarde de euro din tara bani negri din spalarea de bani, iar ANAF sta cu pusca pe casele de marcat ale buticarilor.

      Răspunde
       
    2. Armando
      Martie 12, 2015 la ora 11:43

      Acuma la drept vorbind nu toti cunosc ce e un caiet de sarcini dar nici nu toti sunt spalati pe creier.Iar exemplul cu Loganul si cu Bmw-ul e dat prost… parerea mea. Nu au nici o legatura cu achizitia de mijloace de transport in comun.Poate exemplul era bun in caietul de sarcini al guvernului in achizitia de autoturisme pentru ingalatii din parlament.Doar ei si reprezentantii BOR stiu aprecia confortul si performantele masinilor din gama de lux germana in detrimentul celor romanesti. Ma rog,de gustibus non disputandum iar mama cretinilor este mereu gravida.Ceea ce eu nu o sa inteleg niciodata este faptul ca romanii sunt asa impotenti (la figurat desigur) incat nu-si pot fabrica singuri bunurile de consum de care au nevoie,nu-si pot exploata ogoarele tarii,trebuie sa vina italienii,francezii si evreii sa faca agricultura la noi in tara,sa ia produsele,sa le incarce pe vapoare,sa le tina in larg vre-o cateva zile apoi sa ni le revanda noua cu triplu pret!!! De ce romanul nu este in stare sa-si exploateze singur resursele subsolului si are nevoie de Exxon,Omv RMGC si altii care sa ne ia petrolul,gazele si aurul si sa-l care afara din tara dupa care bineinteles sa ni-l revanda la preturi imense!!! Aseara in emisiunea lui Dan Negru cu blondele Ceausescu a fost catalogat drept HOT.Ok asta o fi fost parerea lor.Dar daca Ceausescu a fost hot si pentru asta a fost executat la zid ,ce merita oare cei care de la „revolutie” si pana azi au condus Romania,au zdrentuit-o au distrus,economia,au vandut fiecare particica din ea,si au adus Romania in culmea dezastrului……. astia ce merita???? Si stiti ce ma mira cel mai tare? Ca imnul Romaniei se numeste DESTEAPTA-TE ROMANE !!!! E hilar nu??? Desteapta-te… iar romanul doarme pe el…. si din cand in cand se trezeste si realizeaza ca ii este foame si atunci intinde mana la resturile pe care i le arunca UE si marele pazitor al democratiei AMERICA.Sper doar ca voi trai indeajuns sa vad cum acest sistem va colapsa asa cum orice sistem putred si had o face la un moment dat. In rest …. toate bune.

      Răspunde
       
  • Garett
    Martie 12, 2015 la ora 09:44

    DNA e ocupata sa numere capre imaginare, n-are timp de mizilicuri de 300 de milioane de euro!

    Răspunde
     
  • darie
    Martie 12, 2015 la ora 09:00

    Moise te intreb ce preferi un lucru ieftin care te va tine prin ateliere penru reparatii sau un lucru mai scump care merge ok cumparand de la noi ieftin nu inseamna ca e si bun avem N cazuri cand lucrurile noastre sunt efectiv proaste iti dau un caz de exemplu pompierii au achizitionat autospeciale romanesti pe acelasi principiu dam de lucru la ai nostrii si iesim mai ieftin la pret dar ce sa vezi autospecialele noastre sunt atat de proaste ca stau numai prin servis si prost construite din toate punctele de vedere si mai ales ca sunt un pericol pe sosele in loc sa luam o autospeciala consacrata MAN sau VOLVO etc un pic mai scumpa dar sigura ne-am calicit la bani pe principiul care il sustii

    Răspunde
     
  • Cris
    Martie 12, 2015 la ora 08:56

    Ca sa va dati seama cam care este nivelul de trai in Romania uitati-va numai la valoarea unitara a tichetului de masa – 9.35 lei adica 2.08 EURO pe zi lucratoare. Atat considera Guvernul Romaniei ca merita romanul sa manance pentru o zi de lucru de 8-10 si uneori chiar 12 ore. Orice alte comentarii sunt de prisos.

    In privinta contractului cu spaniolii pentru trenurile CAF, au existat suspiciuni de spaga inca de la cumpararea primelor trenuri. Dupa aceasta achizitie probleme cu noile trenuri CAF au tot fost, nu numai legate de latimea peronului ci probleme concrete, tehnice si legate de calitatea si fiabilitatea produsului pana la urma. Intrucat e vorba de bani multi DNA ar fi trebuit sa intre pe fir si sa vada cum e treaba cu aceste licitatii.

    In privinta tarifelor la metrou ele sunt deja destul de mari, pentru metroul bucurestean, deci o noua scumpire este, clar, ABUZ. Nu putem sa avem tarife ca in Londra sau Viena la reteaua de metrou din Bucuresti si la nivelul de trai african pe care inca il avem. Metroul e o necesitate economica nu e un hobby.

    Răspunde
     
  • Ciprian
    Martie 12, 2015 la ora 08:56

    Cei 40 la suta reprezinta componenta tehnica pentru care primesti un punctaj in functie de durata garantiei de executie a lucrarii. Cu cat durata garantiei este mai mare cu atat primesti mai multe puncte. Daca spaniolii au dat garantie 96 de luni iar romanii au dat garantie 24 de luni, normal ca au castigat spaniolii.
    Asta este doar o supozitie. N-am citit fisa de date a licitatiei. Pot fi si alte conditii. Oricum eu nu sunt de acord cu Moise, aici guvernul nu are nici o vina. Pur si simplu cei de la Arad au pierdut pe mana lor.

    Răspunde
     
  • noni
    Martie 12, 2015 la ora 08:50

    Domnule Guran, va rog sa verificati daca ceea ce am auzit eu este adevarat. Firma din Arad s-a asociat cu un partener si participa la licitatia pentru modernizarea metroului din Budapesta.

    Răspunde
     
  • Dan
    Martie 12, 2015 la ora 08:18

    Moise, treaba cu ” de ce nu a luat o firma romaneasca contractul fiindca avea pretul cel mai mic?” – nu cam tine. Te inteleg ca roman dar din pct. de vedere economic pe termen lung se pare ca nu ar fi fost reentabil pentru compania metrorex. Daca pretul conta 60% din criteriul de atribuire atunci ce a reprezentat restul de 40%? Din experienta mea pe achizitii publice pot sa afirm ca ceilalti 40% au ramas pentru costul autoritatii contractante, in speta Metrorex, in exploatare pe urmatorii 25 de ani a vagoaneleor. Adica, energie electrica, intretinere vagoane, garantii, revizii, etc. Deci daca vagoanele spaniolilor sunt mai scumpe costul de exploatre pe urmatorii 25 de ani ai Metrorex-ului va fi mult mai redus decat, de exemplu, s-ar livra vagoanele de la Arad. Cam asa sta treaba! Deci rationamentul tau nu ar sta in picioare. Bineinteles trebuie vazuta fisa de date a achizitiei unde scrie cam ce reprezinta cei 40% din criteriile de atribuire

    Răspunde
     
  • Hahaha
    Martie 12, 2015 la ora 02:48

    Chiar ca prosti aveti dreptate. Plangeti ca nu aveti bani nici de intretinere si cand ii vedeti pe cei care au furat pana nu au mai putut intrand la puscarie sunteti intr-o mare bucurie. Acum aveti o problema ca nu a prins un astfel de contract compania lui Cristi Burci care a furat de la statul roman cu 3 maini. Chiar ca prosti sunteti. Vedeati voi pe dracu din banii aia. Chiar daca facea niste bani tot nu ramanea nici macar un euro pe aici. Cine ar vrea sa investeasca intr-o tara plina de victimizare, prostie si lene.

    Răspunde
     
  • Paul
    Martie 12, 2015 la ora 02:45

    Domnule Guran,

    Privitor la alocatii, cred ca trebuie schimbata perspectiva. De exemplu in Canada care are o mediana de $40K/an te lasa guvernul s-a deduci pentru fiecare dependent cca $6k/an pana la un maxim de cca $12K/an. Dependent inseamna copii, sotie, parinti, chiar si nepoti sau bunici cu situatii speciale. Guvernul inloc sa dea, poate sa nu ia. Desigur in Romania din cauza putinului ar putea sa limiteze deductiile gradual invers proportional cu veniturile pana la o limita sa zicem de trei mii de lei.
    Intr-adevar ca cei ce lucreaza la negru nu vor beneficia de deductii. Aici serviciul social ar trebuie sa aiba un fond special si sa-l gestioneze pentru copii in limitele legii. Se pot adauga conditii de frecventare a scolii daca se doreste.
    Eu gasesc ca puneti problema in mod egoist ca totii copii sa beneficieze de aceiasi sume. Sa inteleg ca daca ati avea un Bill Gates in Romania, copii lui ar trebui sa incaseze alocatie ca toti ceilalti. Bravo!
    Si sunt curios de ce nu spuneti ca Banca Centrala Europeana tipareste un trillion de euro si ca acesta este motivul real al devalorizarii euro in raport cu dolarul?

    In rest cu profesionalismul guvernarii ce sa mai vorbim – adunatura de papagali. Poate legea vanatorii care au votat-o ne vor scapa de ei.

    Răspunde
     
  • un turist
    Martie 12, 2015 la ora 02:35

    Multi se intreaba:Oare cit va mai exista Romania???Daca nu se fac schimbari radicale.Dar cine sa le faca?.Se schimba ministri ca ciorapii in fiecare dimineata.Oare are unul din ei timp sa se acomodeze cu ce a fost lasat de cel dinainte.Contracte de cumparare de vagoane nu este chiar catastrofa ci catastrofe sint contractele strainilor cu poporul Roman care pleaca cu gramada.Or avea salarii mult mai mari unii putini dar majoritatea se zbate cu fiecare zi sa traiasca.Am vrut EU,NATO si acuma vrem sa ne batem cu Rusii–asa vrea USA–-dar nu sintem in stare sa ne facem ordine in tara.Nu,poporul Roman nu este prost numai i s-a spalat mintea ca sa nu mai faca „prostia” sa se razvrateasca.

    Răspunde
     
  • Stoenovici
    Martie 12, 2015 la ora 02:35

    @Cris

    Iti zisei si altadat, fii mai optimist doar ala negru nu-i mai negru decit pe vremea lu’ impuscatu’…

    Răspunde
     
  • Marius
    Martie 12, 2015 la ora 02:21

    Salutari.

    Sincer, citesc cu placere multe articole pe acest site, dar maniera in care se pune problema in acesta, pare una neprofesionala si incompleta.

    Daca argumentul principal este dati de munca unei societati romanesti pt ca banii sa ramana in tara, atunci ar fi trebuit sa se renunte din start la licitatie.

    Pe de alta parte, daca esti si tu adeptul unei licitatii corecte, atunci ar fi trebuit sa fi facut rost de ofertele companiilor care au participat si sa le analizezi la rece. In definitiv eu asta cautam in articolul tau: date, nu impresii.

    Sper ca intr-un articol viitor sa gasesc o abordare cat mai completa si cat mai obiectiva asupra acestui subiect.

    Numai bine.

    Răspunde
     
  • Elena
    Martie 12, 2015 la ora 00:54

    Trenul ca obiect. Bun l-am cumparat. Service-ul cine-l asigura? Presupun ca tot firma producatoare. Alti bani, alta distractie. Si uite asa, incet incet ne furam singuri caciula si nici nu ne dam seama. Inainte de a actiona trebuie mai intai sa gandim. Altfel ajungem cu totii in gard. Sau pur si simplu nu mai vrem sa gandim pe termen lung? Pe principiul dupa noi potopul. Iresponsabili…pe banul public.

    Răspunde
     
  • Un cetatean
    Martie 12, 2015 la ora 00:11

    Am vrut cu ardoare in UE. Ca sa putem merge sa ne clatim ochii si umple buzunarele in Vest, fara oprelisti.
    Vestul ne taxeaza: veniti, dar respektati ordinele noastre !
    Acuma, dupa ce ne-au saturat piata cu produsele lor, mai bune sau mai proaste, dupa ce au stors cam tot ce se poate stoarce, ne tin cursuri despre moralitate si anticoruptie. Nimic rau in asta.
    Partea proasta e ca nu prea mai avem nici ce fura de la Stat ( ca l-au furat altii) si nici ce reconstrui, pentru ca ologita industrie a fost topita pentru a fabrica diverse mijloace de productie in vest.
    Asa ca…ramanem cu buza umflata, cu DNA-ul si cu aceeasi clasa politica putreda si de bogatie dar si de coruptie.
    Asteptam factura la gaze si curent de luna viitoare, ca pentru luna asta, am facut un umil C.A.R. sa mai scapam de gura administratorului de la Asociatie.
    Sau…iesim iarasi in Piatza, ca acum douaj’cinci da ani… Dar oare pentru ce ?!

    Răspunde
     
  • cineva
    Martie 12, 2015 la ora 00:07

    Eu sunt convins ca e vorba de spaga grasa la mijloc. Sa astia de la Astra ar fi dat spaga insa e mai usor sa faci afaceri necurate cu strainii decat cu românii. Nu se stie cum ajunge maine – poimaine patronul de la Astra la DNA si-i da in gat ca sa scape… Asa cu spaniolii treaba e sigura; Sigur au pile pe la Comisia Europeana si nu face nimeni nicio ancheta. Banii se duc in Spania si se multiplica acolo. Noi ramanem sa platim mentenanta si piesele… Astia ne sunt conducatorii. Ei de unde sa aiba bani pentru partid?! Banii de spaga se distribuie – stati linistiti.

    Răspunde
     
    1. Stoenovici
      Martie 12, 2015 la ora 02:24

      Asa a fost si cu cei de la Siemens cind au fost gasiti cu spaga dupa nu stiu citi ani si au dat-o inapoi sub forma de amenda. Deci vine si ziua spaniolilor, sa fim calmi si sa-i vedem cum vor scoate camasa alba din pantaloni.

      Răspunde
       
  • romeo marinache
    Martie 11, 2015 la ora 23:31

    Cind e sa se aleaga praful se alege Cred ca e un blestem pe care il ducem din acea zi de vineri de Craciun in care l am executat pe cizmarul care in prostia lui a lasat tot ce se fura de atunci incoace Daca ala a fost un prost pe astia de azi cum ii putem numi? Si mai ales cum ii putem opri? Cine are raspunsul la aceasta intrebare va fi Mesia acestei tari blestemate

    Răspunde
     
  • Cris
    Martie 11, 2015 la ora 23:21

    Nu stiu cum se face ca, emisiunea Biziday, devine, pe zi ce trece, din ce in ce mai in ton cu minciunile guvernului referitoare la cresterea econonmica, cresterea numarului de locuri de munca, a nivelului de trai, a salariilor..etc

    E o bunastare generala care reiese din cifre, ce sa mai… duduie nivelul de trai in Romania. Preturile scad continuu iar salariile romanilor sunt din ce in ce mai babane datorita acelei cresteri de 1.5% din care 1% e cresterea obligatorie a salariului minim, iar restul de 0.5% reprezinta bogatie neta in buzunare.

    Intotdeauna cand vad astfel de chestii la Biziday, stau si ma crucesc, de unde naiba le scoateti.. ca magazinele sunt din ce in ce mai goale si mai pe minus – romanii cumpara aproape numai legume si fructe iar carne cu totul sporadic… Dar in ritmul asta de crestere a salariilor, posibil ca din 2020 sa-si permita sa cumpere si carne.

    Răspunde
     
  • szoke barna
    Martie 11, 2015 la ora 22:53

    contractul putea fi atribuit fara probleme firmei romane povestile cu ue sunt povesti legislatia tarii primeaza in raport cu legislatia ue dau doua exemple unul de la noi tariceanu a mintit ca ue cere taxa de mediu sau prima inmatriculare (i-au schimbat numele ca sa o incaseze in continuare)pe partea cealalta ue a avertizat romania referitor la aceasta taxa dovada procesele pierdute de statul roman al doilea exemplu un stat membru ue a reintrodus pedeapsa cu moartea fapt ce contravine politicii ue cer iertare dar nu mai retin despre cine e vorba un stat nordic cred daca in aceasta privinta mai grava cred eu ue nu are putere atunci nici in privinta metroului bucurestean nu ar fi avut obiectii dacaguvernantii nostri nu ar sta in genunchi

    Răspunde
     
    1. unu
      Martie 12, 2015 la ora 01:50

      Sunt 85% banii UE si daca nu le convine ceva – nu platesc. Or le respectam regulile, or ramanem sa acoperim paguba din buzunar. Aici e buba. Poti sa faci pe autonomul cand nu esti la mana lor.

      Răspunde
       
  • ALEXANDRA LUPU
    Martie 11, 2015 la ora 22:45

    Nu înţeleg ce e cu indignarea asta până nu se pronunţă DNA. Participanţii la procedura de atribuire beneficiaza de principiul egalităţii, iar dacă au câştigat licitaţia ins că au respectat TOATE criteriile din documentaţia de atriburie.Preţul nu e singurul criteriu esenţial . Până nu se răstoarnă prezumţia că a fost o licitaţie corectă, e cam neprofesionist să insinuaţi contrariul. Iar entitatea conractantă a acţ corect pt că nu ar fi putut gândi criteriile de selecţie expuse în documentaţia de atribuire în favoarea unor participanţi la procedură, asta ar fi fost contrar principiului discriminării si reglementărilor europene şi naţionale….So, dl Guran, indignarea dvoastră ar fi trebui sa aibă alte argumente…Ascult în fiecare seară Biziday, online, pe tvrplus şi aproape fără excepţie, aveţi argumente corecte, însă astăzi aţi dat-o de gard …

    Răspunde
     
  • xman
    Martie 11, 2015 la ora 22:41

    alo nenea moderatoru’! lasa cartea aia sa vada lumea cu ce se mananca politica (si asa mare minune de o citeste careva), ca „baiatu'” ala de a scris-o e profesor pe la NYU si a muncit mult sa stranga toate datele de acolo…

    Răspunde
     
  • anca
    Martie 11, 2015 la ora 22:27

    Faptul ca la conducerea tarii noastre nu mai sunt romani,cei care fac asemenea contracte le fac cu buna stiinta ca noi romanii nu spunem nici „pas”,in concluzie „IDIOTII SUNTEM NOI”ca acceptam de 25 de ani sa fim excrocati,vanduti si batjocoriti de toata lumea occidentala.

    Răspunde
     
  • mihaix
    Martie 11, 2015 la ora 22:21

    Da ,chiar suntem idioti. Eu ma declar de azi inainte adeptul regionalizarii si federalizarii, urmate de disparitia statului si alipirea fiecarei regiuni, la ce tara din UE vrea ea.
    Pt ca atata vreme cat nu suntem in stare sa dam de lucru romanilor, nu meritam sa mai existam ca natie

    Răspunde
     
  • rel
    Martie 11, 2015 la ora 22:18

    era singura emisiune pe are o urmaream ,dar, te-ai stricat si tu moise, esti manjit . nu este emisiune sa nu bati in psd , mare pacat.vroiam o emisiune fara politica

    Răspunde
     
    1. Stoenovici
      Martie 12, 2015 la ora 02:32

      Bate-n PSD doar ei au piinea si cutitu ! Ce este greu de inteles ? Toata lumea trebuie sa nu-i mai scape din bataie pe toti politicienii. Si bratari si la puscarie, si cu tine daca nu-ti convine si incalci legea.

      Răspunde
       
  • Cris
    Martie 11, 2015 la ora 21:47

    Trendul general este de distrugere a tot ce a mai ramas din economia autohtona astfel incat sa cumparam tot ce se poate de la straini, romanii urmand sa ramana exclusiv iobagi, sclavi la altii.

    In acest trend „de viitor” intra si cocosarea micilor firme (IMM si PFA) cu taxe si impozite care mai de care mai aberante si exagerate.

    Noul cod fiscal (marca Ponta si Valcov) e crima ecologica la adresa iobagilor -persoane fizice si IMM-uri. Numai idiotzii se fac ca nu-l inteleg.

    Răspunde
     
  • Laci
    Martie 11, 2015 la ora 21:31

    Nu cunosc calitatea produselor Astra Vagoane Arad, insa stiu cu siguranta, ca pentru cei din Bucuresti, Banatul si Crisana se afla nu in alta tara ci pe alta planeta.

    Răspunde
     
  • o femeie
    Martie 11, 2015 la ora 21:20

    idioti sunt cei de acolo care stiau cate magarii se fac si au inchis ochii, nu doar cei ce au furat. In rest, cu trenurile, lasa ca le mai luam putin la pila.

    Cu biletele de metrou, or fi ele scumpe, dar inca sunt la 1/4 din paris, bruxelles, londra, dar sunt f. curate in Bucuresti fata de ce jeg e in capitalelel sus numite. As adauga ca se pierd multi bani si din tinut taxatoare/ ghiseiste, in tarile astea de zic de peste 5 ani vad masini automate. Iar pt autobuze, de luat bilete se ia online sau tot de la masini automate, care sunt…rare. Da, sunt ghisee la gara si autogara, in rest localnicii sunt prevazatori ca daca iau de la sofer, platesc de 3 ori biletul asa ca ma rupe la portofel si inima. Sau sper ca s-a mai imbunatatit in Bucuresti in ultimii ani.

    Răspunde
     
  • mihai
    Martie 11, 2015 la ora 21:19

    Una din conditiile din caietul de sarcini a fost daca nu ma insel….cifra de afaceri a companiei contractante…

    Răspunde
     
    1. Ciprian
      Martie 12, 2015 la ora 08:46

      Pai la toate licitatiile se cere asa ceva. Cifra de afaceri ceruta este direct proportionala cu valoarea estimata a contractului.

      Răspunde
       
  • becalipleaca
    Martie 11, 2015 la ora 20:47

    Era imposibil sa castige astra vagoane licitatia. Daca o castiga probabil ca ultimul din cele 51 de vagoane ar fi ajuns peste 10 ani. Compania din arad e mult prea mica pentru o astfel de licitatie iar ca sa-si fi putut onora contractul ar fi trebuit sa ia credite de sute de milioane de euro, sa angajeze vreo cateva mii de oameni si sa se extinda intr-un timp record. In plus e mult mai rentabil pentru metrorex sa aiba aceleasi tipuri de garnituri de metrou. e mult mai ieftina intretinerea. Oricum cel mai probabil o sa fie anasamblate tot in Romania, deci nu pierdem chiar tot ;). E bine sa fim patrioti si sa ne gandim la economia tarii, dar nu putem chiar sa acordam contracte unor firme incapabile sa le duca la bun sfarsit doar pentru ca sunt companii romanesti.

    Răspunde
     
    1. Cris
      Martie 11, 2015 la ora 21:12

      La cum curg tablele si suruburile din trenurile CAF era mai ieftina intretirea vagoanelor romanesti, iti spun.

      Dar, de asta am intrat in UE, ca sa cumparam de la altii in timp ce romanasii nostri o taie pe afara sa spele batrani la cour sau sa culeaga capsuni…

      Răspunde
       
    2. Bob
      Martie 11, 2015 la ora 21:33

      Ce degeaba vorbesc unii. Nu a zis Moise ca firma din Arad de vagoane ar fi putut onora comanda simplu si usor. Daca cititi bine chear vorbeste despre faptul ca ministrul economiei e chiar strain de subiect. Cu putin interes pt tara si pt cei care i-au ales ar fi putut face un parteneriat public privat si sa pregateasca din timp cateva compani pt a putea onora comanda fara probleme. Guvernantii urmaresc doar sa faca ceva vizibil in mandatele lor si sa le foloseasca in urmatoarea campanie electorala.

      Răspunde
       
      1. becalipleaca
        Martie 11, 2015 la ora 21:47

        Eu nu vad unde scrie ca astra poate sa omoreze comanda simplu si usor ) poate sunt chior, recunosc :)) ). Cum ai scris si tu: „si sa pregateasca din timp cateva compani”, asta inseamna ca astra nu e inca pregatita pentru o asemenea comanda. Oricum fabrica de la arad e de vagoane, nu de metrouri, deci le lipseste si experienta pe acest domeniu.

        @Cris, sa se dezintegreze, tot pe noi ne avantajeaza ca sunt in garantie si sunt reparate la grivita, tot noi incasam banii. Acum pot sa fiu un pic carcotas si sa zic ca le pica una alta tocmai pentru ca au fost asamblate in Romania :))

        Răspunde
         
  • Cris
    Martie 11, 2015 la ora 20:16

    Vorbiti de parca licitatiile astea s-ar face pe bune si nu pe motiv de spaga. Va reamintesc ca trenurile CAF nu numai ca nu au incaput in tunelurile romanesti dar au si curs suruburile si tablele din ele pana de curand. Tot felul de probleme – ba cu usile care nu se inchid sau uita sa se mai deschida, ba fluiera ceva pe dedesubt, ba curg piesele din ele in timp ce circula si sunt gasite pe linii… tot felul de belele.

    Plus ca arata ca niste tramvaie care circula prin subteran, nu ca niste vagoane de metrou veritabile.

    Prefer vagoanele Bombardier din toate punctele de vedere. Cred ca DNA-ul ar trebui sa faca o ancheta pentru a se determina de ce tocmai astfel de trenuri au ajuns in capitala noastra mareatza.

    Răspunde
     
  • ADI-RUSU
    Martie 11, 2015 la ora 19:43

    Dar ce castig sa aiba statul roman, din cei 400 de milioane de euro, numai CAS platit pt acei muncitori, fondul de pensii, cam 24% din acel salariu al angajatului, investit intr-o necesitate, masina, vacanta etc. ECONOMIA LUI MOS PESTE, NE RASTURNAM SINGURI APA. Sa ceara acei ministri pensii si rente k au obtinut performanta. AU GOLIT SACUL LUI CEAUSESCU, si o parte din ce am cersit pe la UE.

    Răspunde
     
    1. Cris
      Martie 11, 2015 la ora 20:17

      Marile afaceri nu se mai fac de mult ca sa castige ceva Romania, dar Moise o tine pe a lui cu „locurile de munca” de parca de asta nu mai pot dormi aia de la Guvern.

      Răspunde
       
  • mem
    Martie 11, 2015 la ora 19:30

    Conducatorii s-au pus ei cumva in fruntea tarii?

    Răspunde
     
  • Constantin
    Martie 11, 2015 la ora 19:29

    Unii nu cred in coincidente. Uitati, mie tocmai mi s-a intamplat una. Afland noutatile despre metroul varsovian, am dat peste un articol publicat de „economica.net” in care se vorbeste despre faptul ca din vagoanele CAF deja cumparate au cazut piese si elemente de asamblare. In timp ce unii cer anchete cu privire la achizitia anterioara, romanii cumpara un nou lor de vagoane spaniole.

    Răspunde
     
    1. Cris
      Martie 11, 2015 la ora 20:18

      Pai si in Romania, nu au curs tablele din ele? Vezi ca e pe undeva un forum Metrorex in care sunt povestite in detaliu astfel de incidente si nu sunt putine ci multe…

      Răspunde
       
  • gogu
    Martie 11, 2015 la ora 19:29

    sa inteleg ca nu va faceti probleme privitor la faptul ca aceasta licitatie este pentru tronsoane neconstruite? adica o sa dam 300 de mil dar noi nu avem sine.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Martie 11, 2015 la ora 19:20

    Nu suntem idioti. Spre exemplu, unii spun ca dl. Aurescu a avut un traseu profesional prea abrupt-ascendent, altii, ca, desi este un bun profesionist in drept international, fotoliul de la Ministerul Afacerilor Externe nu ar fi construit tocmai pe masura domniei sale. Adica, spus mai pe sleau, ca nici nu prea stie nici geografie, daramite afaceri internationale! Asa ca au pus un pariu. Cica nu ar sti nici macar cum arata drapelele si contururile hartilor statelor europene, ba, nici macar ale celor membre ale UE. Unul a mers mai departe, si a zis ca dl. Aurescu nu stie nici cum arata harta tarilor cu care Romania are relatii cu totul speciale, 4-5 la numar. Ba, chiar, fortand nota, a spus ca nu stie nici cum arata conturul propriei tari. Ca sa-l puna la incercare, au tiparit harta Frantei peste care au asternut drapelul Germaniei. ***Altii spun ca este o „soparla” a celor care cred ca la Externe ar trebui sa fie numit un membru PSD. Nu lipsesc nici parerile conform carora axiologii proaspat numiti in functii (specialistii in axe, carevasazica) ar fi vrut sa arate, printr-un afront adus Frantei, noua orientare germanofila a Romaniei.

    Răspunde
     
    1. Cris
      Martie 11, 2015 la ora 20:19

      Ba da, suntem idioti.. toti astia care ne uitam ca prostii si care ne punem intrebari stupide astfel incat, din raspunsurile pe care le primim, sa nu vedem padurea din cauza copacilor, sa ne amagim singuri.

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase